BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Van en voor gebruikers => Wim Mesu => Topic gestart door: WimM op 03 oktober 2017, 23:46:10
-
Ik heb een nieuw draadje opgestart voor bovenleidingschakelaars.
Deze wil ik gaan uitbrengen als bouwset in messing etswerk in Ho (en misschien ook gebouwd).
Deze opvallende apparaten komen voor in de bovenleidingmasten nabij onderstations. En ik dacht ook bij schakelhuisje. Maar de geleerden/ingewijden kunnen dat vast beter vertellen, waar ze allemaal voorkomen.
Op deze foto komen ze in elk geval voor: aan het eind van de A58 nabij Vlissingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0058_1550x967.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0058_1550x967.jpg)
Je ziet hier maar één portaal waar aan ze voorkomen. Maar aan de andere kant van het onderstation, op het volgende portaal, net buiten de foto, zitten er ook een stel: rechts, richting Middelburg, een dubbele.
Aan de andere kant één enkele schakelaar.
Waar gaat het om.
Het gaat om een stoel aan de portaalkolom bevestigd, met erop 1 of 2 schakelaars, waarmee een bovenleidings baanvak al dan niet onderspanning kan worden gezet. (en nog meer functies) De schakelaars die ik uitbreng worden aangedreven vanaf kasten op de begane grond. Deze kasten met stangenwerk wil ik ook bij leveren.
Verder wordt het geheel omgeven door een aantal kabels vanuit de grond en verbindingsdraden naar de bovenleiding.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0054_2226x1480.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0054_2226x1480.jpg)
Dit is wel iets wat in 1 op 87 vereenvoudigd kan worden.
De stoel lijkt niet zo groot, maar hij steekt toch nog wel 1,50 meter uit. Dat is in Ho 17.2 mm.
Ik ga me toeleggen op de dubbele schakelaar. Een enkele schakelaar kan daar later, volgens mij, eenvoudig uit worden samengesteld.
Volgende keer een foto van de bedienings-"onderkast".
Tot zover de start. Wordt vervolgd.
Wim Mesu
-
Volgens mij zijn dat scheidingsschakelaars. Deze schakelen alleen stroomloos. Ze schakelen alleen als er zich geen trein in het desbetreffende baanvak bevindt.
-
Bij een onder of schakelstation vind je normaal 6 schakelaars. Vier voor het schakelen van de kabels naar het onder/schakelstation, en twee koppelschakelaars. Hiermee kun je het onder of schakelstation buiten bedrijf nemen.
Op een paal komen vier schakelaars, en op de andere paal komen er twee.
Voor meer info;
http://www.energievoorziening.info/schakelstation/schakelstation.htm
Groeten Arjen
-
In Leidschendam stonden deze mastschakelaars ook op de koppen van de opstelsporen waar de Hopla en Bicentra treinen samengesteld en beproegd werden. Die konden bij afschakelen nog wel eens een leuke vlamboog geven. Ook in den Bosch was zo’n mastschakelaar aanwezig voor de autoslaaptrein.
-
Hallo,
Wat Arjen stelt is op de plaats van de foto van mijn vorig bericht, ook het geval. Ik had dat ook al aangegeven.
Je hebt dus voor een goede voorstelling van zaken bij een onderstation 2 dubbele en 2 enkele schakelaars nodig.
Ik zal er proberen rekening mee te houden in de ontwikkeling van het één en ander.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1305_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1305_3410x2557.jpg)
Dit is een voorbeeld van een paar "onderkasten" met de aandrijving van de schakelaars en de koppelstangen.
Deze delen ga ik ook meenemen in de bouwsets, zoals al eerder aangegeven.
Ik heb nog wel een vraag voor de ingewijden/heren deskundigen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0052_2226x1480_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0052_2226x1480_4.jpg)
Hier zie je de dubbele sch. van de andere kant met een duidelijk zicht op de grond kabels.
Mijn vraag is wat doet die zwarte kabel daar? Ik ga er vanuit dat de rode kabels van het onderstation komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1308_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1308_3410x2557.jpg)
En waarom gaat hij dan zo vreemd die isolator in? Wie?
Gr. Wim
-
Wim, dat is een bowthorp. Wat doet ie, wel bij blikseminslag heeft de bowthorp de taak het onderstation te beschermen. Op de vlag zie je 2 kabeltjes naar de bovenkant van de bowthorp gaan, de 6 andere kabels lopen via een pijp naar een stalenbint die in het verlengde van het spoor ingegraven is. Daar zitten deze 6 kabels aan het begin midden en het eind van de bint aangesloten. Op de bint zit ook een aardelectrode die het geheel laat afvloeien in geval van inslag. Tip, laat de tekst mastschakelaar door bovenleidingschakelaar veranderen, dat zoekt makkelijker.@ Arjan, je bedoelt het goed maar schijft het fout, paal moet portaal zijn, anders zou je 4 schakelaars opeen paal hebben zitten en dat is een beetje veel. De aandrijvingen die Wim bedoeld heten motorkasten. Voor het gemak:
Motorkast:mk
Bovenleidingschakelaar:bvls
Koppelschakelaar:ks
Voedendeschakelaar:vs
Treinvoorverwarmingschakelaar:trvws
Waterkabels: wk
Treinvoorverwarmingsschakelaar, deze worden gebruikt op emplacementenwaar getrokken treinen voorverwarmd worden. Op Wpl Lsdm had men deze ook staan. In geval van storingen, had men nog wel eens de gewoonte om wagen voor wagen bij te schakelen,zat er in een bepaalde wagen een sluiting, knalde de zekering van de betreffende schakelaar eruit. Niet bepaald een lekker klusje in de winter ;D. Was de zekering gemaakt, lees het bovenstaande, wilde nog wel eens de sectieleider boos bellen (y). Dus Wim een enkele schakelaar, zie het bovenstaande.
Waterkabels, deze kun je vinden bij bruggen zonder bvl. Wat doen deze, wel in geval van onderbroken bvl zal de voeding toch op de bvl moeten blijven staan. Dit doet men doormiddel van waterkabels. Deze gaan via pijpen onder het betreffende te kruisen water door. In geval van onderhoud zullen deze ook geschakeld moeten kunnen worden, wil nog wel eens voorkomen dat een te diep geladen schip de pijpen raakt, terwijl deze toch op een behoorlijke diepte liggen. Rskb in Leiden was een hele beruchte.
Heel verhaal maar hoop dat je zo wat aan deze info hebt.
Gr Hans
-
Ben nog iets vergeten, je hebt bediende schakelaars en handschakelaars. Handschakelaars, lees trvws worden met een speciale unieke sleutel bediend. Van deze sleutel zijn er maar 2 aanwezig in heel Nederland. Een bij de trdl of rdl van het emplacement en 1 bij de betreffende sectieleider of onderhoudsdienst waar het betreffende emplacement onder valt.Ook op emplacementen komt het voor dat daar handbediende bovenleidingschakelaars zitten, die mag je niet zomaar schakelen, daar zit een heel plan achter. Gaat te ver om dit toe te lichten, maar heeft gewoon met veiligheid te maken. De rest van de genoemde schakelaars worden bediend door het SMC, heet tegenwoording anders dacht OBI,maar komt op hetzelfde neer.
Gr Hans
-
Hoi,
Zoals beschreven, je heb "bovenleidingschakelaars" en "koppelschakelaars"
Doorgaans heb je op een tweesporig baanvak, bij een OS/SS 4 bovenleidingschakelaars en 2 koppelschakelaars.
Bij een viersporig baanvak is dit dan 8 bvls en 4 koppelschak.
Ook kennen we bij het OBI (vroeger het SMC en nog vroegerder het CSP ) hierop nog vele andere configuraties bij emplacementen of aansluitingen dmv koppelschakelaars en voedende schakelaars.
Maar het principe blijft hetzelfde.
De meeste zijn op afstand bediend, maar op enkele locaties moeten door de monteur ter plaatse bediend worden, ook op locaties langs de "vrije baan".
Zowel als koppelschakelaar als aard/minusschakelaar ( denk aan de handschakelaars voor de brandweer bij tunnels.
Overigens is het principe op de 25kV baanvakken hetzelfde.
Mvg, Marcel
BD OBI regio zuid (Ehv & Rtd) en 25kV HSL en A15
-
Ha Marcel, weet ik ;D. Denk maar eens heel goed na. Rtd, Jaco.
Ik heb ook getracht een algemene omschrijving te geven, en niet teveel in de materie te duiken.
De bedoeling is om aan te geven waar je zoal deze schakelaars tegen kan komen, zodat Wim de toepassing weet en rekening kan houden met het ontwikkelen van zijn etsdelen.
Gr Hans.
-
Hans,
Daarom schrijf ik ook algemeen, maar dat je ook "enkele" schakelaars kunt plaatsen zonder dat er een OS/SS in de buurt is.
Maar als je er 1 of een dubbele variant ontwerpt in model kun je al heel goed uit de voeten.
Rtd is idd al goed gevuld met schakelaars, maar omgeving Gv is gewoon leuk om te schakelen voor ons, moeten we echt nadenken.
Maar we gaan "off topic" als ik hierover ga uitweiden.
Mvg, Marcel
-
Ja, laten we dat maar niet doen. Heel misschien besluiten ze nog eens om weer te gaan ontijzelen, dat is pas echt gaaf. Alles plat, en als het goed gaat nergens breuk. Heb het 1 keer mogen meemaken.
Tsja, die brandweerschakelaars heb ik bewust niet genoemd. Wat niet weet, wat niet deert.
Gr Hans
-
Hans,
Daar heb je ook wel weer gelijk in. ;)
Hmmm "ontijzelen", daar maken we wel weer een hoop liefhebbers blij mee. mat`54, plan V en 1200 weer op de baan...
Succes WimM met het ontwikkelen.
Mocht je wat tekeningetjes nodig hebben, laat me dat even weten, dan zoek ik even in de archieven.
Mvg, Marcel
-
Marcel, je hebt en pb.
Hartelijk dank voor alle reacties. Vaktaal die menigeen zal duizelen.
Ik wil nog even aangeven dat ik al heel ver klaar was in de aanloop naar een etsfilm, maar dat ik nu nog bezig ben om uit te zoeken hoe de bowthorp en de andere verbindingskabels met de "vlag" gerealiseerd kunnen worden, omdat ik denk dat ze er ook nog wel bij horen.
Al was het maar dat ik aan kan geven op een samenstellingstekening hoe je het één en ander kan aanbrengen, als je dat wil.
Nog effe een plaatje. Hier passen de installaties ook goed bij. Dit onderstation kan ik ook leveren in bouwkit vorm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0005_2239x1525_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0005_2239x1525_1.jpg)
Met vriendelijke groeten,
Wim
-
Nog even ter verduidelijking;
Op een volgend portaal zit, als je het helemaal perfect wil doen, weer zo'n set schakelaars (als ik het bij het rechte eind heb).
Dus in de gewone NS standaard dubbelspoor uitvoering uiteraard.
Maar dan de dubbele en de enkele schakelaar aan de tegenovergestelde kant.
Met vriendelijke groet,
Wim Mesu
Ps.
Ik vond zowaar nog een foto van de beide portalen bij een onderstation.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0717_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0717_3410x2557.jpg)
-
Is volgens mij een zgn “open afspaninrichting”. Dat kan bij een afspaninrichting over vier masten, daarmee kan je ook een scheiding tussen twee voedingen maken. Bij een zgn. “gesloten afspaninrichting” (over drie masten) is er een elektrische doorverbinding......
Snappu??
-
Uhh ja, nee, betrekkelijk.... :-X :-[
Ik zie wel in dat er een vreselijk groot gat in de markt ontstaat. (y)
Bijna alle bovenleidingmasten kunnen worden voorzien van enkele en dubbele bovenleidingschakelaars..... haha dat zal wel.
Kope, kope die dingen......... 8)
Nog effe geduld want ik heb nu originele tekeningen en oh, oh, daar gaan we weer. Aanpassen.
Moeilijk, moeilijk, want het moet ook nog maakbaar blijven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1364_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1364_3410x2557.jpg)
Hierbij een plaatje van mijn computerscherm, van wat ik al had op een 3mm H kolom, om een indruk te geven.
Wim Mesu
-
En dan komt het er zom uit te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170813_115233_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170813_115233_1_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170813_115352_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170813_115352_3.jpg)
Casmir
-
...Prachtig, niet alleen de mastschakelaars....
-
Hallo,
En toen was het erg lang heel erg stil. Wat is er gebeurd?
Ik kreeg officiële documenten van het een en ander en ben toen mijn eigen vertaling in een nieuwe, aangepaste vorm gaan omzetten, aan gaan vullen.
Met de belangrijkste notitie bovenaan: hou het maakbaar!
En dat is altijd een compromie.
Ik heb ook de 3D delen, in de computer weer samengevoegd, om te controleren of alles past, of er niks vergeten was.
Het resultaat zie je hieronder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1431_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1431_3410x2557.jpg)
Ik heb de voedingskabels (2) met steunen en de bliksemafleider kabel toegevoegd.
Alles wordt etswerk en er wordt gebruik gemaakt van de bekende Sommerf. 505 isolators, aangepast.
Iets te groot helaas, ik weet het. Het gaat nog net.
Het is nog net aanvaardbaar. Maar voor wie zelf beter gelijkende isolators wil draaien kan ik een tekening leveren.
Bovenleidingsmast is niet inbegrepen. Afgebeeld is een Sommerf. mast qua maatvoering, 3 x 3mm H profiel.
Ik ben nu nog bezig een etsfilm samen te stellen, een indeling hiervan is al gemaakt.
Dus ik was niet in slaap gevallen. Ik ben er bijna alle tijd mee bezig geweest, de afgelopen maand.
En dat zijn echt heel veel uren want ik hoef niet meer naar een baas.
Wordt vervolgd.
Groeten,
Wim Mesu
-
Aanvullend kan ik berichten dat nu het etsfilmontwerp klaar is voor de etser.
Dus binnenkort opsturen en dan ongeveer 3 weken wachten.
Dan krijg ik het binnen en kan het proefbouwen beginnen.
Dus begin December weten we meer of er wat van te maken valt. Dat is altijd spannend :P
Hieronder nog een plaatje van details van het onderstuk en het bovendeel van de mastschakelaar.
De draden rechts gaan naar de bovenleiding van het dubbel spoor naast deze mast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1438_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1438_3410x2557.jpg)
Is het wat? Alles zit er op, dacht ik, of missen we nog wat?
Groeten, Wim Mesu
-
Stroom!!
-
Het kabbelt misschien meer dan dat het stroomt maar de spanning is er helemaal. ;D
Carel.
-
Ja hoor; het kabbelt, het kabelt,..... .
Je moest eens weten hoeveel uren er in gaan zitten om zo iets op te zetten.
Ontzettend veel, ondanks dat ik het al meer dan 15 jaar doe. Dus ik weet hoe ik het aan moet pakken.
De hoeveel tijd is echt ongelofelijk.
Het is zoveel dat een ander zou zeggen (ik denk iedereen wel): bekijk het maar, stelletje.... Ik kap er mee!!!!
Ik denk dikwijls: Dit is onzinnig. Het is gewoon te gek, ik kom er gewoon niet door.
Kom ik er wel klaar mee? Ik besteed er vele, vele honderden uren aan.
Maar dan denk je weer: Ik heb het beloofd. Dus dan ga je maar weer verder, soms tegen de wanhoop in.
Het is echt een gevecht om vol te houden. En dan ga je racen om de verbruikte tijd maar zo kort mogelijk te houden.
Ja hoor, het kabbelt.
-
Wauw heel netjes complimenten (y) (y)
gr marc
-
Het onderstation heb ik al . Nu deze bovenleidingsitems nog en het is compleet . (y)
gr Jos
-
hetzelfde als bij Jos
-
Het kabbelt/kabelt; zeker niet negatief bedoeld. Vooral een compliment.
Als het kabbelt is er constant beweging en gebeurt er ongezien heel veel en zit er onder de oppervlakte altijd iets verrassends.
Wim het wordt zeker en vast, zoals altijd, weer iets heel fraais.
Carel.
PS. Ben tussen de bedrijven door (voltooien van mijn NS2000) bezig jouw boogportalen in elkaar aan het zetten.
Moet nog uit gaan zoeken hoe daar deze mastschakelaars geplaatst moeten worden. Aan een portaal van HE-kolommen?
-
Prachtig, prachtig, prachtig.
Zo ongelofelijk realistisch getekend.
Zeer herkenbaar.
-
Hebben, hebben, hebben!
-
Tja de tijd die je nodig hebt om zo iets moois te maken.
Ik weet er alles van,er gaat een hoop aan vooraf, foto's bekijken,in het echt bekijken,meten,dan nog alles netjes in elkaar solderen.
Getuigen mijn foto's van hierboven, en dan heeft Wim nog een mooi tekenprogramma wat het ook wel wat makkelijker maakt.
Ik denk dat als ik de mast zou verkopen naar de uren en tijd die ik er aan besteed heb,hij onbetaalbaar zou worden.
Casmir
-
Ja.. Mooi!
Kom maar op... (y)
Gr.
Ad
-
Hallo,
Het eerste ontwerp is naar de etser. Dus over ongeveer 3 weken weet ik meer.
Duimen maar dat het de "first time right" is.
Wim
-
Ja. Het is zover. (y)
Het etswerk is binnen.
Maar oh, oh, wat is het klein. Ik zal proberen de eerste voor Zaterdag in elkaar te zetten.
Dan neem ik het resultaat mee naar Houten, mits toonbaar. :P
Groeten, Wim Mesu Hup, aan de slag.
-
Spannend!!!! ben benieuwd.
-
Ik heb er even staan praten en de schakelaar gezien die aan de mast bevestigd is . Mooi werk hoor . (y) Ik moet nog "even" geduld hebben met de aankoop ervan daar hij nog enkele problemen heeft met het etswerk . Zullen mooi staan bij het onderstation , dat ik al heb .
gr Jos
-
Hallo,
Foto's van de allereerst gebouwde mastschakelaar. Kan ik je alvast wat lekker maken voor de kerst.
Want ondanks dat het de allereerst gebouwde is en dat ie nogal snel voor de laatste beurs in elkaar was gesmeten, ziet het er toch al behoorlijk goed uit (volgens mijn bescheiden mening).
Even een opmerking vooraf. De hele installatie is behoorlijk klein.
De lengte van de stoel vanaf de mastkolom is 14mm. Dan kun je ongeveer hoe klein het een en ander is.
Foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1461_3410x2557_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1461_3410x2557_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1458_3410x2557_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1458_3410x2557_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1464_3410x2557_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1464_3410x2557_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1463_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1463_3410x2557.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1457_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1457_3410x2557.jpg)
Even voor de goede orde: ik heb de installatie opgehangen aan een Sommerfeldt bovenleiding mast.
Niet omdat dat mijn favoriete bovenleidingmast is, maar gewoon als voorbeeld.
Ik maak ook gebruik van Sommerfeldt isolatoren (best nr. 505, 1x20 stuks) en heb deze 1 ring ingekort.
Iets te dik maar ja, wel makkelijk.
De installatie is gewoon aangelijmd aan de Sommerfeldt portaal. Het zit nog niet allemaal erg perfect, maar dat kwam door de haast.
Wim
-
O wat mooi!!! :D
komen deze ook kant en klaar gebouwd #duiktweg ;D
Gr marc
-
Wauw Wim!! Prachtig gemaakt!
Hier kan ik al mee leven. (Zonder weg te duiken).
-
heeeeeeeeeeel mooi, ik wacht met spanning af (y)
-
Deze zijn heel mooi geslaagd.
groet
Harald
-
Dank u wel voor de lofprijzingen. (y)
Er gaat behoorlijk veel tijd in zitten om ze in elkaar te zetten, te spuiten en aan te brengen. Maar het loont de moeite.
Ik ben nu bezig nog 3 sets in elkaar te steken, beter nog, ze zitten al in elkaar, klaar om gespoten te worden.
Maar ik wil ze samen spuiten met nog andere te bouwen delen: nieuwe bovenleidingportalen voor de "module", die ik in Houten altijd bij me heb. Vakwerk bovenleidingportalen. En daar moet hoog nodig ook nog eens een fotobouwverslag van in de desbetreffende topic verschijnen. Veel werk...
Dus nog zat te doen voor ik die andere dubbele portaal schakelaars klaar heb.
Maar...
Als ik goed kijk, en na teruglezen goed heb begrepen, ben ik bijna verplicht ook nog een enkele portaalschakelaars te ontwikkelen.
Er moeten per railbaan, in de normale situatie, 3 schakelaars achter elkaar staan.
Dus bijvoorbeeld eerst een enkele en daarna, na het volgende vak, een dubbele.
Help :P. Daar gaan we weer, want die enkele is toch echt wel anders dan de dubbele.
Ik weet het nog niet. Tijdgebrek, want het vreet veel tijd.........en andere projecten.
Maar aan de andere kant; ik weet nu hoe ik het doen moet.
Groeten Wim
-
Hallo,
Het is weer gelukt. Ik heb een nieuw etsontwerp klaar en opgestuurd naar de etser.
Deze keer wordt het een enkele en een dubbele schakelaar in één etsplaat. 2+1.
Dus één etsplaat voor elk spoor bij een onderstation of schakelstation. Dus na elkaar. Dit is conform de realiteit.
En nu maar hopen dat het goed gegaan is. Over 3 weken weet ik meer. Op tijd voor Houten 10-3.
Komende weken ga ik aan de slag om een samenbouwtekening samen te stellen.
Ik heb nu nog een paar platen voor dubbele schakelaars beschikbaar. En een paar gebouwde dubbele. Wie? ? ????????
Met vriendelijke groeten,
Wim Mesu
-
Wat gaat het me kosten?
-
Hallo,
Nighttrain1: Je bedoel de prijs van de nieuwe etsplaten? (Er staat n.l. nog meer te koop in mijn laatste bericht)
Als je de nieuwe etsplaten bedoeld: Nog even afwachten wat voor rekening de etser stuurt.
Maar het zal in de buurt van de 25 a 30 per plaat zijn. Plaat afmeting 100 x 95mm.
Per schakel- of onderstation heb je bij dubbelspoor 2 platen nodig.
Als ze over ongeveer 2enhalve week hier zijn, ga ik ze direct uitproberen. Bouwen dus.
Als ze goed zijn, heb ik er al een klein aantal beschikbaar. (Houten over 3 weken)
Resultaten laat ik natuurlijk direct weten hier.
Mvrgr. Wim Mesu
-
Gister een setje ontvangen. Kan niet anders zeggen dan prachtig! Een echte must have voor een Nederlandse baan met waslijn. Zulke details maken je baan echt af.
Schakelaars en bekabeling is prachtig fijn uitgevoerd.
Volgende week eens opzoek naar een goede mast en dan als ik zo ver ben hier eens wat foto's plaatsen ;D
Gr marc
-
Hallo,
Even een reactie van mijn kant. Bedankt Marc voor je lovende beschrijving.
Wat Marc van mijn overgenomen heeft is een paar dubbele mastschakelaars, die ik gebouwd had van de eerste try-out. Die lagen er toch maar. Dus aangeboden aan hem.
De verbeterde en naar ik hoop, ook beter te bouwen ets bouwsets krijg ik volgende week thuis.
Dus op de beurs in Houten 10 Maart a.s. kan dan ook wat laten zien denk ik.
Daarnaast ben ik ook nog bezig met samenbouwtekeningen.
Dat is ook nog een klus apart, want hoe maak je het aan iedereen duidelijk wat je bedoeld. ???
Hoe ver ik daar volgende week klaar mee kom en of ik wat al kan verkopen, laat ik nog weten.
Ach ja, zo blijf je bezig.
Wim
-
Ik kwam toevallig deze foto nog tegen :) Baat het niet dan schaadt het niet ;)
https://www.flickr.com/photos/roadrunner081276/24509912487/in/album-72157639009382356/
-
Mooie foto ;D leuk ook dat schakelstation rechts (y)
Marc
-
Terug naar de bovenleidingschakelaars.
Ik heb het nieuwe etswerk binnen en ik heb er al van gebouwd en het gaat goed.
Zowel de enkele als de dubbele schakelaars.
Ik moet ze nog wel op een portaal monteren.
Ik heb al een aantal etsplaten voor degenen die ze ook wil gaan bouwen.
In één etsplaat zit één dubbele schakelaar en één enkele schakelaar.
Dus bij dubbelspoor bij een onderstation (of schakelstation) moet je dus 2 etsplaten aanschaffen.
Enkele foto's. De etsplaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1905_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1905_3410x2557.jpg)
Klaar om te spuiten op allerlei hulpmiddelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1892_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1892_3410x2557.jpg)
Gespoten. Nu nog aanbouwen. Vanavond nog doen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1894_3410x2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1894_3410x2557.jpg)
Ik moet ook de samenbouw tekening nog afronden. Kan ik nasturen per Pdf.
Wim Mesu
-
Hoi Wim,
Dat ziet er super uit.
Mvg Marcel
-
Ik heb nu de schakelaars in Houten gezien, een tien met een griffel en een zoen van de juffrouw.
Wat een bijzonder fraai en indrukwekkend gezicht en extreem subtiel. Was er stil van en zoals gezegd; eigenlijk kan je baan niet zonder.
Maar nu mijn vraag.
Weet iemand hier hoe deze mastschakelaars gemonteerd/aangebracht zijn bij de vakwerkmasten die Wim ook in zijn program heeft?
Zou graag ook de mastschakelaars willen aanbrengen als ik de komende winter zover ben met mijn baan.
Carel.
-
Werd er dan niet een portaal uit DIN-profielen geplaatst? Als je lid van de NVBS bent moet je even OdR 1983/9 raadplegen. Daar heeft Jan Bonthuis een informatief artikel geschreven over 75 jaar bovenleidingconstructies.
Grtz,
Wim
-
Ja ik ben er ook wel heel erg benieuwd naar, want ik ben natuurlijk verheven van dit portaaltype.
Met andere woorden: ik heb er erg veel van.
Er moet in de lande toch wel iets of iemand zijn waar bekend is of op foto's hebben staan, hoe dat destijds aan de vakwerkmasten heeft vastgezeten.
Want ik denk dat er naast H-balk portalen, die er bij gebruikt werden, ook dit spul, schakelaars, wel aan de vakwerkmasten heeft gehangen.
Net zoals de draadspanners. Hoe?
Wie?
Groeten Wim
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/.006-foto-001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/.006-foto-001.jpg)
Niet al te duidelijk op de Hoekselijn
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/.025-brug.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/.025-brug.jpg)
Als er iets bijzonders was dan werden er zwaardere portalen gebouwd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_jaar_eind_70_begin_80_41-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_jaar_eind_70_begin_80_41-3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/.016-kleinkraanvldc0004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/.016-kleinkraanvldc0004.jpg)
Staat vlak voor de brug tussen de driepunters.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/.019-Dia_doos_II_015-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/.019-Dia_doos_II_015-9.jpg)
Afspanportaal voor de ombouw. Staat er vermoedelijk al vanaf 1935
-
En ook hier op bnls in dit https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71786.390 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71786.390) draadje is iemand met die dingen bezig,is ook voorzien van wat plaatjes ;)
-
En ook hier op bnls in dit https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71786.390 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71786.390) draadje is iemand met die dingen bezig,is ook voorzien van wat plaatjes ;)
Maar diegene is juist in afwachting op de mastschakelaars van....
Juist van Wim.
-
Hallo,
Stop met afwachten.
Berichten goed lezen a.u.b..
Ik heb in bericht #48 van 9 Maart j.l., dus voor de beurs, o.a. gemeld:
"Ik heb al een aantal etsplaten voor degenen die ze ook wil gaan bouwen.
In één etsplaat zit een dubbele en een enkele schakelaar.
Dus bij dubbelspoor bij een onderstation (of schakelstation) moet je dus 2 etsplaten aanschaffen."
Duidelijk of nog niet?
::) 20 per plaat stond er nog niet bij, maar dat mag niet, dus dat doe ik dan ook maar niet, excl. tante post..
Ook wil ik samenbouw tekeningen per Pdf naar je gewone Emailadres sturen. Graag opgave daarvan.
Foto's volgen nog.
Wim Mesu
-
je hebt een pb
mvg Jos
-
Hallo,
Etsplaten van de mastschakelaars zijn dus beschikbaar. Een dubbele en een enkele in één plaat.
De samenbouw tekeningen zijn ook klaar voor verzending. Nog een beetje nalopen.
Dus w.w.n.o.?
Nog wat foto's van de nieuwe enkele schakelaar op een bovenleidingmast gemonteerd.
Met aan de andere kant, vaag te zien, een dubbele.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1923-2-3204x2403.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1923-2-3204x2403.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1924-2-2329x3107.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1924-2-2329x3107.jpg)
De verbindingsdraad van de toevoerkabel naar de schakelaar en dan naar de bovenleiding moeten nog gemonteerd worden. Beetje moeilijk zonder bovenleiding. Wordt aan gewerkt.
Ik moet maar weer een kleine module, met 2 masten bij een onder- of schakelstation, hiervoor gaan maken. :( :P
Groeten,
Wim
-
Hallo,
Vandaag mijn bovenleidingsportaal met mastschakelaars afgemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210812-134957-61155190a40e1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210812-134957-61155190a40e1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210812-135715-611551dc8228c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210812-135715-611551dc8228c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210812-135725-611551fcc5c94.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210812-135725-611551fcc5c94.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210812-135450-611552356bf2b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210812-135450-611552356bf2b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210812-135659-61155259daa15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210812-135659-61155259daa15.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210812-135229-6115529db8071.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210812-135229-6115529db8071.jpg)
Mooi stukje werk Wim,
Het in elkaar zetten ging eigenlijk wel redelijk eenvoudig,
met de juiste gereedschap en soldeervaardigheid.
Hij hoort echt thuis op een Nederlandse modelbaan
-
Hallo Casmir,
Het ziet er verschrikkelijk goed uit. En goed geslaagd ook. Mooi.
Ik ben blij dat er nu wat foto's van de schakelaars, gemaakt door een klant, op het form worden geplaatst.
Ik ben wel eens bang dat ik dingen ontwerp die te moeilijk zijn.
Ja, je moet er wel even voor gaan zitten en een vaste hand hebben. Maar als het eenmaal in elkaar gezet is kan het veel hebben.
Casmir: nu de rij- en koppeldraden nog.
Wim Mesu
-
Ik ben er heel blij mee Wim.
Ik heb zoals je wel gezien heb wat dunner rood draad gebruikt.
Zodoende kon ik ook de licht grijze beschermhulsen aan de onderkant realiseren.
Ik zelf had zoals ik al zei niet zoveel moeite met deze bouwset.
Dat kan er ook mee te maken hebben dat ik redelijk kan solderen
Casmir