BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: HenkN op 02 oktober 2017, 22:05:44
-
De verhuizing is achter de rug en de verbouwing ook.
Zo langzamerhand kan ik weer gaan denken aan de bouw van Station Daarhuizen.
De vorige baan moest wegens de verhuizing afgebroken worden.
De trieste afgang van Station Daarhuizen 1.0
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daarhuizen_1_RIP_20170530_123608_kopie_1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daarhuizen_1_RIP_20170530_123608_kopie_1_2.jpg)
Station Daarhuizen 2.0 zal in omvang ongeveer een derde van de oude baan worden.
Ik moet mij beperken binnen de ruimte van 360 x 58 cm + een schaduwstation van 120cm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daarhuizen_1.0.1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daarhuizen_1.0.1.jpg)
De drie modulebakken zijn in basis klaar. Nu het plan uitleggen en de modules aanpassen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171002_213105_kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171002_213105_kopie.jpg)
-
Die laatste foto ziet er gelijk gezellig uit door de paar bomen die je erbij hebt gezet!
Nou nog effe de rest van het landschap en de baan is klaar. Toch? :D
Reinout
-
Nou, zo snel zal het gaan Reinout.
Vandaag Tillig wissels besteld. Slechts 7 stuks + mijn Roco hele Engelsman.
Wel even wennen zo'n kleine baan. Aan de andere kant heb ik op beurzen vaak genoeg gezien dat het 'niet groot' hoeft te zijn om toch een volwaardige baan te hebben.
Hoe dan ook, ik beleef plezier genoeg aan de opzet van dit fictieve voormalige Nols eindstation.
Wordt vervolgd.
-
Werkzaamheden aan ons huis hebben het bouwen aan de baan vertraagd.
De afgelopen dagen wat aan het puzzelen geweest. Ik denk dat het toch beter is om het plan om te draaien.
Dat levert het volgende ontwerp op:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daarhuizen_Tillig_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daarhuizen_Tillig_1.jpg)
Links verdwijnt de trein achter de boerderij. De boog links komt uit in het 'schaduwstation'. Ik vang de trein op in een cassette.
Station Daarhuizen ligt fictief aan de lijn Zwolle -Emmen en is een eindstation. Locs van getrokken treinen kunnen omlopen.
Wat vinden jullie van dit plan?
Groet,
Henk
-
De afgelopen periode veel heroverwogen, getekend en geschoven met stukken rails en wissels.
Maar het plan is er en wordt inmiddels uitgevoerd.
Station Daarhuizen ligt fictief aan de spoorlijn Zwolle-Emmen. Dit deel van de lijn is in handen van spoorweg-enthousiasten die er een museumlijn van willen maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daarhuizen_2.0_pdf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daarhuizen_2.0_pdf.jpg)
De baan bestaat uit 3 modules.
Lengte 3.60m en breedte 0,65cm.
Het enkelspoor zal eindigen in een vorm van Fiddleyard. Hoe ik die ga aanpakken weet ik nog niet precies.
Een paar plaatjes van de bouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180205_195550_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180205_195550_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180208_194809_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180208_194809_2.jpg)
Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen
Groet, Henk
-
Lang niet aan de baan kunnen werken. Wél kunnen nadenken en dat heeft een aangepast baanplan opgeleverd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daarhuizen-augustus-18-2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daarhuizen-augustus-18-2_1.jpg)
-
Ondertussen ook aan het bouwen.
Proeflegging rail en enkele stukken aankleding losjes neergezet voor een eerste indruk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180829_200827-2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180829_200827-2_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180829_200946-2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180829_200946-2_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180829_200844_001-2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180829_200844_001-2_1.jpg)
-
Mooie voortgang zeg en het aangepaste baanplan vind ik ook goed geslaagd, veel mogelijkheden.
-
Leuk! De toevoeging van het kleine bruggetje maakt het wat speelser en breekt de baan op in 2 delen.
Het doet me enigzins aan Gramsbergen denken, ik weet niet waarom. Het kanaal misschien? Er is daar wel een haven maar daar heeft bij mijn weten nooit een spoor op de kade gelegen.
Het blijft in ieder geval interessant om te zien wat je bouwt.
Groet, Wim
-
Update 5.
Vandaag de railbedding gelegd. In dit geval ondervloer van Ikea.
Ook alvast bruin geverfd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180906_145121-2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180906_145121-2_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180906_145129-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180906_145129-2.jpg)
Lijm en verf van de Action. Lijm werkt prima om ondervloermateriaal op het hout en op elkaar te lijmen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180906_145156-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180906_145156-2.jpg)
-
Leuk plan. Geeft genoeg spoorse mogelijkheden denk ik. En ook de scenery krijgt wat meer aandacht dan in de eerste opzet.
Ik zie dat er ook plaats is ingeruimd voor Grolsch. ;D
-
Ja, er komt waarschijnlijk een depot voor Grolsch, het bier van de streek
-
Kijk, daar word ik nu vrolijk van :P
-
Binnenkort meer. Ik geniet erg van de bouw van dit baantje wat eigenlijk alleen maar een station is. 'Het hoeft niet groot te zijn', is een mooie ontdekking.
Tot de volgende update
Groet,
Henk
-
Beste meelezers, een vraag.
Op mijn baan Daarhuizen werk ik met Tillig Elite.
De vraag gaat over de wissels.
De binnenste railstaven van de wissel moeten een isoleerverbinder krijgen.
Als ik dat consequent uitvoer bij het koppelen van wissels, krijg ik bijgaand plaatje.
Klopt dit?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181023_155908-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181023_155908-2.jpg)
-
Dat klopt! Tillig wissels hebben electrisch geleidende puntstukken, dus die moeten apart worden geschakeld (afhankelijk van de wisselstand). Door de combinatie van wissels krijgt het middelste wissel dus 4 isoleerlasjes.
Groet, Wim
-
Henk,
Wellicht weet je het al, maar de 'soldeerlipjes' aan de onderkant van het wissel zitten er soms niet erg stevig aan (hoe zou ik dat weten?)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/soldeerlipje.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/soldeerlipje.png)
De volgende keer dat ik dit type wissel toepas zal ik het lipje vooraf aan de rail solderen.
Groet Juroen.
-
Dank voor de tip.
Werkt het ook als je 1 draad aan de railstaven soldeert i.p.v. het lipje?
Groet,
Henk
-
Ik heb, nadat ik het lipje per ongeluk los trok inderdaad een draad aan de onderkant van de rails gesoldeerd, één draad die aan beide railstaven vastzit.
Groet Juroen
-
Vandaag aan het doorborduren op de electrische aansluiting van de Tillig wissel.
Ik heb deze wissels > Tillig Elite W3
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190316_133701-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190316_133701-2.jpg)
Kan ik het puntstuk op deze manier polariseren? Of moet de draad aan de 2 railstaven die uit het puntstuk vertrekken?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190316_133840-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190316_133840-2.jpg)
-
Henk,
Volgens mij kan je het op die manier doen. Het is alweer even geleden dat ik ermee in de weer was.
Heb je een multimeter? Dan kan je meten of het puntstuk en de twee railstaven 'na het puntstuk':
1) met elkaar verbonden zijn
2) geïsoleerd zijn ten opzichte van de rest.
Ik zal eens kijken of ik een foto kan maken (ingebouwde situatie) op mijn baantje.
Groet, Juroen
-
Zo kan je het puntstuk perfect polariseren.
Bijkomend ook een draadje leggen tussen de tongen en aanliggende rail, zo verzeker je een goede stroomvoering door de tongen en reken je niet op het contact tussen tong en aanliggende rail.
-
Dank Frans en Jurken.
Frans, geen scherpe foto, maar op deze manier die ik het nu.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190316_133815.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190316_133815.jpg)
-
Dat zijn de juiste plaatsen, zo heb je alle delen onder spanning.
Succes met de inbouw.
Groet, Juroen
-
perfect aangesloten.
-
Dank Frans en Juroen
Met vriendelijke groet
Henk
-
De werkzaamheden aan Daarhuizen hebben lang stil gelegen.
Inmiddels ben ik begonnen aan de bedrading.
Daarhuizen wordt dit keer in segmenten gebouwd zodat bij een eventuele verhuizing niet weer de hele baan een trieste aftocht zal beleven.
Dus segment op z'n kant en knutselen maar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20191122_161521-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20191122_161521-2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20191204_180626-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20191204_180626-2.jpg)
-
Dat ziet er zeer netjes uit.
-
Wat gaat er niet goed?
Een paar berichten hiervoor ging het in dit draadje over het aansluiten van mijn Tillig wissels.
Inmiddels ben ik ze op die manier aan het inbouwen, maar gisteren bij en test bleek er iets vreemds aan de hand.
Bij afbuigende instelling blijkt het rechtdoor gaande deel spanning te hebben.
Zet ik de wissel in de rechtdoor stand, dan gebeurt het omgekeerde.
Ik schakel de wissels handmatig met een Cobalt wisselmotor.
Graag hoor ik jullie idee hierover.
Met vriendelijke groet,
Henk
-
Hoi,
Waarschijnlijk moet je je wissel-puntstukken polariseren.
Ik weet niet of dat bij Tillig al voorbewerkt is.
Gr Koen.
-
Als ik het goed begrijp voedt je de punt stuk aansluiting vanuit de kobalt?
Dan moet je daar de twee railspanningsdraden verwisselen
Fred
-
Dank Fred. Dat was inderdaad de truc.
-
Excuus,
Had voorgaande berichten niet gelezen.
Gr Koen.
-
Een interne verhuizing van Daarhuizen betekent, iets meer ruimte. Daarom het oorspronkelijke idee verlaten en een nieuwe gemaakt.
Daarhuizen wordt een pendelbaan in L-vorm.
In het groen boven de boerderij en naast de haven zijn opstelsporen verstopt.
Eerst maar even het plan. Is het wat? Graag jullie op- en aanmerkingen.
Fijne feestdagen,
Henk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daarhuizen-2020-L2.5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daarhuizen-2020-L2.5.jpg)
-
Hoi,
Ik denk dat dit een mooi baantje wordt.
Je bent al aardig eind op weg.
Gr. Koen.
-
leuk project met leuk mogelijkheden.
Misschien nog eens kijken naar die zig zag beweging onder bij het station. Kun je met de lengtes die je hebt met een goederenwagon op het onderste spoortje (losweg?) komen als er een wagon bij de kolehandel en bij de goederenloods staat. het lijk mij wat kort?
Arjan
-
@ Arjan: je hebt gelijk. Ik heb het plan aangepast. Nu is er meer raillengte.
Tevens de goederenloods verplaatst. Weet nog niet of ik het op die plek zal handhaven.
Groet, Henk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daarhuizen-2020-L2.6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daarhuizen-2020-L2.6.jpg)
-
Henk, ik zou de goederenloods daar weghalen, dat vlak geheel als losweg inrichten en boven de tankplaats een extra rechts wissel invoegen met een spoor naar links. Dat dient dan voor de naar links op te schuiven houthandel, die dan tegenover het seinhuis komt. De goederenloods kan dan op de plek van de houthandel zoals jij die nu hebt ingetekend. Eventueel het onderste spoor rechts iets inkorten en van een korte koplading voorzien. Kun je ook altijd leuke motieven mee maken.
-
@Frank. Even wat zitten spelen met Anyrail en jouw idee vertaald.
De verandering geeft meer ruimte op de losplaats en dus weer andere mogelijkheden.
Groet,
Henk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daarhuizen-2020-L2.6_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daarhuizen-2020-L2.6_1.jpg)
-
Henk,
Als ik naar je baanplan kijk dan is misschien het baanontwerp van Buitenlust (station Baarn) nog een mogelijke inspiratiebron
https://floodland.nl/aim/blust_sporenplan_1.htm (https://floodland.nl/aim/blust_sporenplan_1.htm)
mvg,
Matthijs
-
Ga ik doen.
Groet
Henk
-
Vandaag de 'oude' baan deels afgebroken en verzaagd voor hergebruik in de nieuwe versie van Station Daarhuizen.
Ik ben een NOLS station aan het bouwen op basis van een bouwkit die ik ooit eens op Eurospoor gescoord heb.
Omdat ik zelf uit de regio van de NOLS-spoorlijn kom wil ik het fictieve station Daarhuizen in die regio situeren.
Het baanplan is een knipoog naar Mariënberg) met een vleugje Baarn (omdat ik een eindstation wil maken). @Matthijs: dank voor de tip.
De houthandel van Spijkeren (afgeleid van Van Pijkeren Dalfsen)en een Grolsch koelhuis zijn de ingrediënten om de sfeer van Salland te benaderen.
Tevens vanmiddag nog zitten sleutelen aan het baanplan. Het bouwen begint deze week.
Met vriendelijke groet,
Henk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daarhuizen-2020-L2.8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daarhuizen-2020-L2.8.jpg)
-
Henk, eerlijk gezegd, vind ik de vorige versie beter: logischer en minder stijf. Maar: het is natuurlijk jouw baan.
-
Dag allen,
Even een vraagje.
Ok ben momenteel bezig met het aanleggen van de rails. Ik werk met Tillig elite + Rocoline.
Nu merk ik dat de Tillig wissels verschillend zijn aan de onderzijde. Ik heb 2 foto's meegestuurd.
Moet ik bij de puntstuk polarisatie nog ergens rekening mee houden?
Groet Henk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210323-114723-6059c94089df6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210323-114723-6059c94089df6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210323-114733-6059c96d95bb4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210323-114733-6059c96d95bb4.jpg)
-
Volgens mij het enige waar je op moet letten is dat je de railstaven die aan het puntstuk vast zitten, moet isoleren van de rails die je er op aansluit.
Je hoeft geen verbindingen door te knippen ofzo.
-
Wissels zijn aan de bovenzijde identiek zo te zien.
Dus als ik het lipje verwijder en op het puntstuk een draad soldeer (net als bij de andere Tillig wissels), zou het moeten functioneren?
Hoef ik dan niets te wijzigen aan de kruislings aangebrachte stripjes op de achterzijde van de wissel?
Groet, Henk
-
Ondertussen verder sleutelen aan de baan.
Als ondervloer gebruik ik rubbergranulaat (4mm). Lekker stevig en compact materiaal. Wordt verlijmd met Pattex flexibele lijm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210314-171500-605b8bc074c81.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210314-171500-605b8bc074c81.jpg)
Ondertussen ben ik wat verder gekomen.
Het materiaal laat zich goed verwerken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210323-105217-605b8c154aba4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210323-105217-605b8c154aba4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210323-105244-605b8c3bad8b5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210323-105244-605b8c3bad8b5.jpg)
-
Eigenlijk nog niet zo gek dat rubbergranulaat.
Enige nadeel zou ik denken duurder dan kurk ?
-
125 cm breed en 200cm lang = 22,00 euro
Hetzelfde materiaal gebruikt Heki als railbedding.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210323-105433-605b94e7da41b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210323-105433-605b94e7da41b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210323-105318-605b95045d133.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210323-105318-605b95045d133.jpg)
-
Vandaag bezig geweest met de moduleovergangen.
Ik strip een stukje installatiedraad (2,5mm) en maak daar een haak van.
Gaatje boren in de module, secondelijm, vertinnen en vastsolderen.
Werkt makkelijk en zit goed vast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210324-112152-2-606214605321c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210324-112152-2-606214605321c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210324-112228-606214872c384.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210324-112228-606214872c384.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210324-121153-606214a66e2a6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210324-121153-606214a66e2a6.jpg)
-
De beide stationsmodules vorderen aardig.
Het rubbergranulaat laat zich prettig verwerken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8-606cbbde19c5c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8-606cbbde19c5c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9-606cbbfe134ad.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/9-606cbbfe134ad.jpg)
-
Hoi Henk. Ik had nog nooit van dit soort ballast gehoord. Krijgt het later ook nog een lichtere kleur of laat je het donker?
-
Uiteindelijk zal het onder wat verf, ballast, zand en begroeiing verdwijnen.
Ik kende het materiaal ook niet totdat ik het op een Duits forum tegenkwam. Daar wordt het 'Resorbmatte' genoemd.
Het materiaal heeft een dichte structuur en in combinatie met de flexibele Pattexlijm is het in vergelijking met verdunde houtlijm (ouder deel van de baan) een wezenlijk verschil. Ik ben er blij mee.
Groet,
Henk
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG20211010174019-6163135f917f3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG20211010174019-6163135f917f3.jpg)
Vandaag is eindelijk het moment gekomen om de eerste module op z'n kant te zetten.
Bedrading van de terugmelding (Rosoft) is klaar en de rest volgt z.s.m.
Ook alvast twee Cobalt wisselmotoren geplaatst. Hiervoor moet ik nog even studeren hoe deze aan te sluiten.
Wordt vervolgd
Henk