BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hobojohn op 20 september 2017, 12:04:58

Titel: Trein door kapotte bovenleiding geraakt.
Bericht door: Hobojohn op 20 september 2017, 12:04:58
En daardoor kortsluiting........... :(

Bijzonder zo'n elektrische stoomtrein.. ;D

https://www.youtube.com/watch?v=wuUymnUqXLg&feature=youtu.be

Groet
Jan.

Titel: Re: Trein door kapotte bovenleiding geraakt.
Bericht door: ingenium op 20 september 2017, 14:13:10
Prachtig, weer 10.000 man erbij met de armen over elkaar, leuk dagje uit. :police:
Titel: Re: Trein door kapotte bovenleiding geraakt.
Bericht door: prutser op 20 september 2017, 15:19:18
Staan ze allemaal op de monteur te wachten?
Titel: Re: Trein door kapotte bovenleiding geraakt.
Bericht door: Jeroen Mooij op 20 september 2017, 16:37:05
Nou, zo'n smeulende (HS)-schakelaar is meestal wel een dingetje.
Dan je beter even wachten tot alles veilig is qua potentiaalverschil.

Iets met 's avonds weer bij moeder en kinderen thuis kunnen zijn & zo.
Titel: Re: Trein door kapotte bovenleiding geraakt.
Bericht door: PietB op 20 september 2017, 16:55:07
Prachtig, weer 10.000 man erbij met de armen over elkaar, leuk dagje uit. :police:
Ach is toch leuk voor de mannen.
Het zal je maar gebeuren dat je in dat verlaten oord gestationeerd bent en er nooit ene *** gebeurt.
Dan is dit toch het uitje van de week............
Titel: Re: Trein door kapotte bovenleiding geraakt.
Bericht door: Nederlaantje op 20 september 2017, 17:38:50
tja,

ik zou daar ook liever staan te kijken als dat ik gelijk naar die trein toe loop (y). grote kans namelijk dat die hele trein onder stroom staat. Eerst zeker weten dat de stroom van de bovenleiding is voordat men de trein kan aanraken/verlaten etc. en ook eerst het treinstel aarden voordat men gaat blussen, mocht dit van toepassing zijn.
Titel: Re: Trein door kapotte bovenleiding geraakt.
Bericht door: borotof op 20 september 2017, 20:54:52
Ik zal er wel weer niets van snappen, maar het lijkt me dat als er iets geaard is dat toch wel een treinstel is, of hebben die dingen ook rubberen (antislip) banden ?
Titel: Re: Trein door kapotte bovenleiding geraakt.
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 september 2017, 20:57:20
Je veronderstelt dat de trein via de rails is geaard. Maar de rails zijn niet geaard.
Titel: Re: Trein door kapotte bovenleiding geraakt.
Bericht door: Thom op 20 september 2017, 21:14:48
Een een onderstation zal ook proberen opnieuw in te schakelen, dus de situatie is pas veilig als het geheel uitgeschakeld en geaard is.

Overigens vraag ik me af of de volgorde wel klopt, elders las ik dat de spanning al vaker weg viel tijdens de rit in het treinstel en dat er brand in een schakelkast is geweest.
Meestal veroorzaakt een gebroken bovenleiding geen brand in de trein...
Titel: Re: Trein door kapotte bovenleiding geraakt.
Bericht door: borotof op 24 september 2017, 20:53:16
Je veronderstelt dat de trein via de rails is geaard. Maar de rails zijn niet geaard.

Even googlen mijnerzijds leerde dat dat klopt, (behalve bij de 25 KV lijnen) en het gevaar mij nu duidelijk is :-).
Titel: Re: Trein door kapotte bovenleiding geraakt.
Bericht door: Hans Gvz op 24 september 2017, 21:05:19
Vanuit het OS naar de bvl-schakelaars naar de rijdraden, dan via een elektromotor terug via de spoorstaven terug naar het OS. Dus wat erboven aan stroom loopt, door de bvl uit het OS, loopt ook door de spoorstaven terug naar het OS, uiteraard met een verbruiker er tussen.
En men praat over het aarden van de bvl, maar eigenlijk is het minussen. Je maakt gewoon een keiharde verbinding tussen plus en min.
Gr Hans
Titel: Re: Trein door kapotte bovenleiding geraakt.
Bericht door: borotof op 24 september 2017, 21:11:49
Duidelijk, maar die keiharde verbinding heb je toch du moment die bovenleiding op de trein ligt ?
Titel: Re: Trein door kapotte bovenleiding geraakt.
Bericht door: Henk Boshuyzen op 24 september 2017, 21:31:00
Een een onderstation zal ook proberen opnieuw in te schakelen, dus de situatie is pas veilig als het geheel uitgeschakeld en geaard is.

Overigens vraag ik me af of de volgorde wel klopt, elders las ik dat de spanning al vaker weg viel tijdens de rit in het treinstel en dat er brand in een schakelkast is geweest.
Meestal veroorzaakt een gebroken bovenleiding geen brand in de trein...
Op de video is overduidelijk te zien dat de snelschakelaarkast in brand staat en via de onluchting rookt. Uitvallende snelschakelaars moet jehooguit twee keer opnieuw inschakelen in verband met gevaar van luchtionisatie en daardoor ontploffingsgevaar waardoor een vlamboog bij een volgende keer uitvallen niet meer dooft maar blijft branden. Dit is niet de eerste smeldchakelaarkast die hierdoor in de fik gaat.
Titel: Re: Trein door kapotte bovenleiding geraakt.
Bericht door: Hans Gvz op 24 september 2017, 21:32:16
Nee. Want je weet niet of de snelschakelaars uitgeschakeld zijn. En als je die bevestiging niet hebt kan er spanning op blijven staan. Even een voorbeeld, de bvl is gebroken, en maakt geen contact met iets, dan is het mogelijk dat er gewoon spanning op staat.

Gr Hans
Titel: Re: Trein door kapotte bovenleiding geraakt.
Bericht door: Hans Gvz op 24 september 2017, 21:35:07
Henk, ik praat over de snelschakelaars in het OS. En wat die vlamboog betreft, tsja als er genoeg is weggefikt dooft ie vanzelf ;D. En dan maakt het niet uit waar deze vlamboog is ontstaan.

Gr Hans
Titel: Re: Trein door kapotte bovenleiding geraakt.
Bericht door: Henk Boshuyzen op 25 september 2017, 07:59:18
Hans,
Ik reageerde op de opmerkingen van Thom.
Ik heb genoeg uitgebrande/ontplofte snelschakelaarkasten gezien bij Mat'54, Mat'64 en ICM.
Vreemd genoeg niet bij SGM.
Titel: Re: Trein door kapotte bovenleiding geraakt.
Bericht door: Thom op 25 september 2017, 21:37:03
SGM heeft natuurlijk de Snelschakelaarkast onder de bak hangen, ipv in een bak binnen.
Zou het kunnen dat de SGM kast sneller of beter ventileert waardoor het probleem minder van toepassing is?
Titel: Re: Trein door kapotte bovenleiding geraakt.
Bericht door: Jeroen Mooij op 25 september 2017, 21:56:01
De HS-kast bij de ICM heeft slechts een smal schoorsteentje op het dak.
Het ontstaan van plasma /vlamboog doet de lucht in de kast ook plots uitzetten en dan kan de druk wellicht niet weg (anders dan de deur naar buiten te drukken).