BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Myuktrains op 12 september 2017, 21:11:25

Titel: British N baanplan
Bericht door: Myuktrains op 12 september 2017, 21:11:25
Omdat ik ben over gestapt van british 00 naar british N ben ik aan nu het nadenken over hoe ik mijn nieuwe baan wil gaan bouwen. Over wat de afmetingen zullen zijn en hoe het baanplan in grote lijnen er uit zal gaat zien.

Momenteel heb ik dit als basis:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/basis-ontwerp.png)
Maximale afmetingen zijn 4 meter lang en 75 cm diep. De baan bestaat uit een fiddleyard (onder) en het zichbaar gedeelte (boven). Beide onder en boven baan zijn verbonden met twee klimspiralen. 

Komende tijd ga ik dit plan verder uitwerken tot een meer gedetailleerder baanplan.

Kernpunten zijn:
> rijden met lange treinen,
> een TMD (traction maintenance depot),
> 4 sporige hoofdlijn (twee voor langzaam en twee voor snel verkeer)
> bovenleiding op de hoofdlijn en gedeeltelijk op de TMD.
> zijlijn aansluitend op de hoofdlijn.
> naam modelbaan.

Groet,
Martijn
Titel: Re: British N baanplan
Bericht door: Myuktrains op 14 september 2017, 18:02:18
Ik had vanmiddag vrij en heb mijn tijd gebruikt om een loco depot / TMD ontwerp te teken met anyrail.

Na enkele schetsen kwam ik uit met dit ontwerp:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/basis-ontwerp-tmd.png)

Ik had dit van het volgende ontwerp afgekeken en hier wat aanpassingen aan gedaan:
(http://i296.photobucket.com/albums/mm185/ngaugejames/CliftonDepotJPEG.jpg)

Zoek de verschillen  ;D

Graag jullie kritische kijk op dit ontwerp  ;D

Groet,
Martijn
 
Titel: Re: British N baanplan
Bericht door: Marc tramt op 14 september 2017, 18:23:11
Een grote wisselstraat èn een traverse is een beetje overkill. Eén wissel erbij en je traverse is overbodig.
Die driewefwissel zou dus weg kunnen, en de twee er mee verbonden wissels ook. Levert alleen maar extra opstelruimte op.
Titel: Re: British N baanplan
Bericht door: Myuktrains op 14 september 2017, 18:48:47
Begrijp het niet verkeerd, het gaat hier om het eerste ontwerp en niet om het tweede. Het tweede ontwerp is wat ik als voorbeeld heb gebruikt en heb aangepast.
Titel: Re: British N baanplan
Bericht door: Marc tramt op 14 september 2017, 19:16:27
Ahww, allright.  (y)
Titel: Re: British N baanplan
Bericht door: Myuktrains op 16 september 2017, 10:17:16
Het eerste plan heeft het niet gehaald en is dus in de digitale prullenbak beland  ;)

Deze versie past meer bij het basis plan zoals ik het in gedachten had:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nbaan-tmd-v2_1.png)

Het aansluitspoor is verhuisd van boven naar onder en is nu dubbelsporig uitgevoerd.
De werkplaats / locloods is uitgebreid van 2 naar 4 sporen. Deze is ook een stuk langer geworden.

Een hele verbetering vind ik zelf.

Martijn
Titel: Re: British N baanplan
Bericht door: chrvdv37402 op 16 september 2017, 20:33:10
Volgens mij zijn ze in het VK niet zo dol op kruiswissels

Groeten Christian
Titel: Re: British N baanplan
Bericht door: Myuktrains op 16 september 2017, 21:32:47
Volgens mij zijn ze in het VK niet zo dol op kruiswissels

Groeten Christian
Maar dat is toch geen kruiswissel? Ik weet niet beter dat dit een 'engelse' wissel is.

Een kruiswissel is volgens wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruiswissel) een kruising met vier wissels.

Volgens RMweb (http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/57782-douple-slip-turnouts-on-prototype/) zijn double slips of engelse wissels wel dergelijk veel komend in het VK.

Groet,
Martijn
Titel: Re: British N baanplan
Bericht door: T.Spat op 16 september 2017, 23:43:02
Ze zijn in ieder geval in het assortiment van Peco 8)

Het ontwerp ziet er wel interessant uit, alleen waarvoor
is het hele korte kopspoortje in het midden?

Vr gr,

Tis
Titel: Re: British N baanplan
Bericht door: Martijnstein op 17 september 2017, 01:44:21
Volgens mij zijn ze in het VK niet zo dol op kruiswissels

Groeten Christian
Dit is deels waar. Specifiek: Ze zijn niet dol op wisselstraten en overloopwissels waarbij je van elk spoor naar elk spoor kan rijden, dit om te voorkomen dat een trein per ongeluk het verkeerde spoor met verkeer in tegenovergestelde rijrichting oprijdt. Je moet even Nederlandse (gewend uit de praktijk) en Duitse (bekend uit baanplannen van Duitse modelspoorfabrikanten, vandaar waarschijnlijk ook je germanisme kruiswissel) voorbeelden uit je hoofd zetten en naar Britse sporenplannen kijken. In GB zijn overloopwissels en aansluitingen van opstelsporen zo ingericht dat als je met de punt mee over de wissel rijdt, dat je automatisch op het spoor met de juiste rijrichting uitkomt. Dit betekent dat treinen vaak achteruit een siding in moesten rijden. Ook wisselstraten zijn niet zo ingericht dat je van elk spoor naar elk spoor kan rijden, maar zijn functioneler ingericht met het oog op verwachte treinbewegingen. Voorbeeld: Newcastle (https://en.wikipedia.org/wiki/Newcastle_railway_station#/media/File:Newcastle-on-Tyne_Station_from_the_Castle_geograph-3950092-by-Ben-Brooksbank.jpg): Je ziet wel een paar Engelse wissels omdat het een heel groot station is, maar zeker geen hele wisselstraten zoals wij dat gewend zijn. Engelse wissels passen ironisch gezien niet in deze filosofie van baanontwerpen, omdat je per definitie allebei de richtingen op kan. Daarom worden Engelse wissels in de hoofdbaan vermeden voor zover mogelijk. Halve Engelse wissels in de hoofdbaan kunnen weer wel heel goed, met de tongen in de juiste rijrichting van het betreffende spoor. Doordat elk wissel met een treinbeweging in gedachte is ontworpen, zijn de sporen ook veel vloeiender, en komt het in vergelijking met Duitse en Nederlandse stations veel minder vaak voor dat je een wisselstraat op gaat met plotselinge sterke zijdelingse bewegingen: Britse sporenplannen hebben vaak meer vloeiende lijnen, in tegenstelling tot de meer rechtlijnige Nederlandse en Duitse plannen.
Op emplacementen buiten de hoofdsporen zijn Engelse wissels wel gewoon in gebruik als ruimtebesparing. Heel Engels zijn ook kopspoortje om te voorkomen dat treinen per ongeluk het hoofdspoor oprijden (https://www.youtube.com/watch?v=Yr5EztEPJS8). Bij emplacementen met meerdere sporen kan dit gedaan worden met Engelse wissels.

Met dit in het achterhoofd zou ik de aansluiting van je depot veranderen. Ook liggen er erg veel wissels en zijspoortjes in het depot die niet direct functioneel lijken. Een enkel zijspoor om ketelwagens op te stellen voor het vullen van de tanks lijkt me genoeg. Ook de vulplaat op doorlopende sporen tussen de loods en de hoofdbaan lijkt me onhandig als een loc de loods in/uit moet zonder tanken terwijl er een andere loc staat te vullen.

Ik neem aan dat je tijdperk modern is met elektrificatie en het loc depot voor diesellocs voor goederentreinen? Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Titel: Re: British N baanplan
Bericht door: Martijnstein op 17 september 2017, 01:51:14
Maar dat is toch geen kruiswissel? Ik weet niet beter dat dit een 'engelse' wissel is.

Een kruiswissel is volgens wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruiswissel) een kruising met vier wissels.

Volgens RMweb (http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/57782-douple-slip-turnouts-on-prototype/) zijn double slips of engelse wissels wel dergelijk veel komend in het VK.

Groet,
Martijn
Hou wel even in gedachten dat die Britse gasten op RMWeb Britse situaties gewend zijn, en dat ze twee Engelse wissels naast elkaar al veel vinden terwijl wij hele wisselstraten met Engelse wissels hebben. In dat topic worden situaties gegeven waar Engelse wissels vermeden worden: op de hoofdbaan; en waar het wel kan: zijsporen, bij 'ontspoor'spoortjes, en bij grote termini. Maar in de modelspoorpraktijk dus vooral bij in zijsporen.
Titel: Re: British N baanplan
Bericht door: chrvdv37402 op 17 september 2017, 10:49:54
Hallo Martijn,
Mijn fout. Bedoel inderdaad een Engels wissel.
Groeten Christian
Titel: Re: British N baanplan
Bericht door: Myuktrains op 17 september 2017, 12:41:10
Ik ben nog steeds niet tevreden over het laatste plan wat ik getekend had en ben weer opnieuw begonnen.

Vanmorgen blader ik door een van de tijdschriften die ik had (Hornby Magazine) en daar stonden 6 diesel depots layouts in.

Een van die plannen stond me wel aan en heb dit in anyrail nagetekend.

Dit is het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nbaan-tmd-v3.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nbaan-tmd-v3.png) 

Afmetingen zijn ongeveer 50 x 170 cm.

Dit is het plan wat ik zocht.

Martijn