BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: CHH op 13 augustus 2017, 14:43:36

Titel: Karlsruhe - Basel, route 2 oktober weer open (was: voorlopig onderbroken)
Bericht door: CHH op 13 augustus 2017, 14:43:36
Vanaf komende dinsdag t/m zaterdag een paar dagen gepland en geboekt tussen Freiburg en Basel.
Onderstaand bericht gooit wat roet in het eten.

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?002,8269019 (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?002,8269019)

Een paar jaar geleden kwam ik ook precies op tijd aan de Elbe ten zuiden van Dresden om het begin van de machinistenstaking mee te maken. Hetzelfde overkwam mij dat jaar aan de Main.

Voor komende week hotel gestorneerd.
Ach, er zijn ergere dingen.

Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Pauldg op 13 augustus 2017, 14:48:51
Er zijn landen waar geen stakingsrecht bestaat, maar wel spoorwegen liggen. Maar ja, of je daar nu op vakantie moet gaan....

Sterkte met een alternatief plan verzinnen.

Paul
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: ex-DR V100 op 13 augustus 2017, 17:01:14
3 keer is scheepsrecht. Zou volgende keer maar gewoon met de vlieger gaan ...

Marc
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: CHH op 13 augustus 2017, 17:47:13
@ Marc: Ik ga overigens gewoon met de auto; zie treinen liever van de buitenkant ......

@ Paul: Heb ik geen probleem met staken, het was meer "hoeveel pech kun je hebben".

In het algemeen was deze bijdrage meer bedoeld voor spotters, welke de komende 2 weken hun geluk langs de Rheintalbahn willen beproeven, alsmede voor degenen welke op heen- op terugweg van vakantie daar nog een dagje willen doorbrengen.

Cor
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Gérard Drost op 13 augustus 2017, 18:01:11
Nieuwsbericht op de site van SWR.de
https://www.swr.de/swraktuell/bw/bahnstrecke-bei-rastatt-gesperrt/-/id=1622/did=20087434/nid=1622/1s7nbwh/index.html (https://www.swr.de/swraktuell/bw/bahnstrecke-bei-rastatt-gesperrt/-/id=1622/did=20087434/nid=1622/1s7nbwh/index.html)

Met foto en nieuwsitem.

Grz,
Gérard Drost
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: SBBcargo op 17 augustus 2017, 16:12:29
Ook het vrachtvervoer lijdt enorme verliezen: 10 miljoen per dag (http://www.nu.nl/ondernemen/4883936/dagelijkse-schade-van-10-miljoen-duitse-spoorblokkade.html). Wat ik mij nu afvraag kunnen de treinen niet via Luxemburg om rijden?

Marius.
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Steven! op 17 augustus 2017, 16:28:28

Op Bahnonline is te lezen dat de BLS vanaf afgelopen dinsdag via Frankrijk rijdt. Dus die hebben uit alternatief gevonden.

Steven
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: W. Thomas op 17 augustus 2017, 18:28:54
Dat is ook een belangrijk traject voor het goederen vervoer, er passeren daar normaal tot 200 goederentrein per dag.
En op de omleidingsroutes word op sommige plaatsen ook al gewerkt.

Het gaat nog tot het eind van de maand duren, (en misschien nog langer) voordat er weer treinen kunnen rijden.
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Tulpendaal op 17 augustus 2017, 20:46:47
Goedenavond, veel van de goederentreinen worden ook over Schaffhausen omgeleidt. Helaas weet ik niet waar ik een plan kan vinden. Zou interesant zijn voor het fotograferen.
Gr. Joke
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: CHH op 17 augustus 2017, 22:00:25
Goede avond,

Een van de omleidingsroutes is (gezien van zuid naar noord): Schaffhausen, Singen, Tuttlingen, Rottweil, Horb, (Herrenberg, Böblingen, Stuttgart). Is geelektrificeerd, maar deels enkelspoor.

Echter tussen Herrenberg en Böblingen liggen pas op 11 september a.s. weer rails (Totalsperrung).

Vanaf Horb is de route daarom: Mühlen, Eyach, Bieringen, Bad Niedernau, Rottenburg am Neckar, Kiebingen, Tübingen en verder noordwaarts.

Tussen Horb en Tübingen is enkelspoor en geen bovenleiding.

Zie onderstaande foto's, genomen tussen Horb en Tübingen:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,8275135 (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,8275135)

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,8275307 (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,8275307)

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,8274572 (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,8274572)

Gr Cor H.

Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Luit op 17 augustus 2017, 22:08:17
De nood is schijnbaar hoog .Wat ik begreep is dat men nu beton gaat storten in het gat. Zelfs de TBM wordt ingegoten.
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Maartenw op 18 augustus 2017, 07:01:45

En de waarde daarvan is volgens experts tussen de 30 à 40 miljoen euro....
Hoewel in een ander stuk staat dat deze 18 miljoen euro kost.
Nog heel veel geld  :o

Er is donderdag al ca. 2000 kuub beton gestort in het gat.

https://www.swr.de/swraktuell/bw/karlsruhe/rheintalstrecke-bleibt-laenger-dicht/-/id=1572/did=20105462/nid=1572/1ml382u/index.html (https://www.swr.de/swraktuell/bw/karlsruhe/rheintalstrecke-bleibt-laenger-dicht/-/id=1572/did=20105462/nid=1572/1ml382u/index.html)
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: CHH op 18 augustus 2017, 15:53:03
Goede middag

Gabriel Habermann (DSO) heeft de omleiders/omrijders van 17 aug 2017 wel heel mooi op video gezet:

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,8275967 (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,8275967)

Gr C.H.
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Luit op 18 augustus 2017, 18:55:06
En verder lezend zou het wel eens tot in september kunnen duren voor er weer treinverkeer mogelijk is. Als ik het goed begreep,mijn duits is niet uitmuntend, zoekt DB vrijwillige dieselmachinsten om de omleidingen te kunnen bemensen.
Daarnaast zal ik wel te simpel denken maar als de nood zo hoog is waarom zie ik dan treinen met veel lege plekken en ook 3 electraloc's in opzending. Dit is toch iets wat de hele sector aangaat en dan maakt men toch van de nood een deugd. Levert diesels en personeel en zorgt dat aan beide zijden van de omleiding er een loc staat. Moet toch niet uitmaken van wie die is, nood breekt wet, betalen kan naderhand geregeld worden. Samen met volle treinen is het oponthoud dan het laagst.
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: W. Thomas op 18 augustus 2017, 21:59:35
De klv/container treinen zijn de laatste tijd toch vrij goed gevuld en de DB cargo huurt op het moment al lokomotieven omdat ze een lok tekort hebben.

Het zou volgens laatste meldingen tot half september duren voordat het spoor weer open gaat aldaar.
Nou is augustus iets rustiger qua goederen vervoer ivm vakanties in italië
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Arjan6511 op 19 augustus 2017, 09:50:44
"DB cargo huurt op het moment al lokomotieven omdat ze een lok tekort hebben."

Wat weer de zoveelste keer is bij dit logge staatsbedrijf die ondertussen vrolijk doorgaat met loks in Mukran aan de zilte zeelucht over te laten, er verspreid in het land nog veel meer aan de kant staan en slechts een handjevol 143-ers overneemt terwijl er al heel veel zijn gesloopt (en die waren nog niet eens oud of slecht). En ondertussen voor een godsvermogen aan nieuwe loks bestellen.

Ik zal het als onnozele hobbyist waarschijnlijk niet begrijpen, en inderdaad snap ik het niet.

Mukran, en dat is nog maar een deel:

http://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~e-loks~br-155/1015662/wenig-bewegung-in-der-letzten-zeit.html

Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Hans Reints op 19 augustus 2017, 09:53:10
Ook in Rotterdam begint men zich ernstig zorgen te maken aldus de DAILY COLLECTION OF MARITIME PRESS CLIPPINGS 2017 – 232

   Rhine Alpine Rail Freight Corridor moet spoedig weer open
De voor het internationaal spoorgoederenvervoer cruciale spoorlijn van Rotterdam via Duisburg naar Basel en Milaan is op 12 augustus 2017 langdurig geblokkeerd door bodemverzakking bij werkzaamheden in Zuidwest-Duitsland. Tevens zijn de gebruikelijke omleidroutes in Duitsland door werkzaamheden aan het spoor buitendienst en dus onbruikbaar. Door deze blokkades is het internationale spoorvervoer op de belangrijke Europese spoorcorridor Rhine Alpine tot stilstand gekomen. Honderden goederentreinen zijn de afgelopen dagen getroffen. Het spoorgoederenvervoer en de gehele supply chain van producenten, vervoerders, bedrijven en consumenten loopt hierdoor ernstige schade op. Goederenvervoerders, intermodale operatoren en Havenbedrijf Rotterdam maken zich grote zorgen over een goede en competitieve waarborging van de bereikbaarheid per spoor van het Europese achterland voor mainport Rotterdam en Nederland. Een langdurige stremming is geen optie. Temeer omdat er eerder dit jaar ook al grote beschikbaarheidsproblemen zijn ervaren op de achterlandverbindingen in Nederland (Moerdijkbrug en Calandbrug) en in Noord-Italië (Luino). Wij vragen van de Duitse spoorbeheerder DB Netze en de Rhine Alpine Rail Freight Corridor dat zij snel een doeltreffend noodplan uitvoeren en partijen informeren. Deze grote stremming in de aorta van het Europese spoorgoederenvervoer vraagt om een fundamentele verbetering van zowel de internationale coördinatie van werkzaamheden aan het spoor als van de beschikbaarheid en kwaliteit van de noodplannen. De Europese Rail Freight Corridors worden opgeroepen om dit op te pakken en uit te werken om dit ook voor de toekomst te borgen. Spoorgoederenvervoer is onmisbaar voor de verbinding van de Nederlandse havens, terminals, handel en industrie met hun achterland én voor de vergroening van goederentransport. Daarvoor is een Europees spoorwegennet met een hoge
beschikbaarheid en betrouwbaarheid noodzakelijk. Het snel en effectief ingrijpen door spoorbeheerders is essentieel voor de toekomst en een betrouwbaar imago van het grensoverschrijdend spoorvervoer.
Bron:DAILY COLLECTION OF MARITIME PRESS CLIPPINGS 2017 – 232
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Luit op 19 augustus 2017, 12:50:22
Maar die oproep past niet bij het politieke kleurtje wat wij en onze omlanden hebben gekozen. De markt moet het toch doen, oh nee ik begrijp het . Eerst moet de burger het betaald hebben en dan voor een appel en ei overnemen om dan de revenuen te incasseren op andermans investering.
De Nederlander geeft geen moer om de spoorinfrastructuur , ja klagen op NS maar nooit de centen neer willen leggen om het net te versterken. Politiek een HSL lijn bouwen maar de rest in dat van de vorige eeuw te laten wegzakken.

Arjan6511. Het aan de kant zetten van loks is ook een politieke beslissing van het volk. Bij nieuwe aanbestedingen wenst men moderne treinen/treinstellen. En ja daar past een 143 niet in het door ons gewenste plaatje. En nu als advocaat van de duivel, zulke machines ga je natuurlijk niet aan de concurrentie verkopen opdat ze onder jouw duiven gaan schieten.
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: tijgernootje op 19 augustus 2017, 14:02:59
Ik ben het niet geheel eens met wat hierboven word beschreven.
De nederlander geeft wel een moer om (spoor) infra,maar als je door wat eikels in politiek Den Haag al heel wat keren hebt moeten bijdragen aan aan te leggen infra of dingen die erop moeten gaan rijden en die dingen vallen structureel duurder uit en worden dan ook nogal is slecht uitgevoerd waardoor er allerlei problemen mee zijn of mee komen,dan word je minder happig om blij te worden voor gevalletje nr zoveel waar "we"weer aan mogen / moeten meebetalen.
Dat men NS beklaagd is wellicht niet altijd juist,maar als klagen richting den haag niets doet,dan zoek je een ander op waar het wellicht wel helpt.
Ofwel net zolang ergens roepen tot er is naar je geluisterd word,dat is toch redelijk normaal gedrag ??
Of klaag jij niet bij je baas als je iets moet doen en bv de juiste spullen voor die klus dan niet krijgt ?

Het insealen van een tunnelboor machine vind ik persoonlijk een rigoreuze keus,zo'n ding is niet goedkoop en als die met een project bezig was wat nog niet klaar is ,wat ga je dan doen ?
Even een andere TBM halen en er net naast opnieuw beginnen ?
Dat zal een leuk effect geven rechte lijn,bocht,knik thv andere TBM,bocht terug en door  ::)
Men kan toch de zachte/natte grond tegenwoordig stabiliseren door die tijdelijk te bevriezen en er dan alsnog tunnelsegmenten in te plaatsen als de TBM gepasseerd is,dat kon men tenminste bij bv de gotthard tunnel wel.

Wat het aan de kant zetten van loks betreft,ik denk niet dat altijd het volk dat beslist,en bovendien al zou dat wel zo zijn,dan is niet gezegd dat je daar gelijk gehoor aan hoeft te geven,dat doen vervoerders met andere dingen tenslotte ook nooit gelijk  ;D
Economischer is het om bestaande materieel dan op te gebruiken/aan te houden tot vervangers werkelijk klaar zijn voor dienst.
Nu gooit men echter de oude broek weg terwijl ze nog geen nieuwe gekocht hebben om aan te kunnen trekken.
Ik denk dat het volk blijer is met een werkende trein die hun weg brengt naar waar ze heen willen ipv aan te moeten horen dat hun trein weer uitvalt omdat er geen trein en/of personeel beschikbaar is,maar das mijn simpele gedachte natuurlijk maar  ::)

Wat is trouwens het probleem om zolang voor nood die goederen treinen om te leiden via andere nederlandse spoorlijnen,ergens zullen er vast wel wat plekken/openingen zijn in de DRGL die men kan gebruiken/maken hiervoor.
En in Duitsland wat werkzaamheden verschuiven/uitstellen/vroegtijdig  tijdelijk beëindigen,doet men wel vaker,dus ook dat moet haalbaar zijn om de druk van de ketel te halen.
Wel frapant overigens,heb je een dure spoorlijn aangelegd voor enkel cargo,kan je er (nog)minder/erg weinig gebruik van maken omdat bij de buren een spoorlijn kuren vertoont  ::) 
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: guest7822 op 19 augustus 2017, 16:25:29
Dat stabiliseren met bevriezen is daar juist ook gedaan, maar was blijkbaar niet voldoende las ik in een van de stukken van de Süddeitsche Zeitung...
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Marco1044 op 19 augustus 2017, 17:23:36
@ Luit: bij de DB wordt de 143 inmiddels ingezet in het goederenvervoer; ook rijden ze o.a. bij RBH. Notabene een dochteronderneming van de DB...
Dat er tientallen terzijde staan en er al vele zijn gesloopt is dan best wel raar; nu is er een tekort aan locs.
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Arjan6511 op 19 augustus 2017, 17:27:21
Arjan6511. Het aan de kant zetten van loks is ook een politieke beslissing van het volk. Bij nieuwe aanbestedingen wenst men moderne treinen/treinstellen. En ja daar past een 143 niet in het door ons gewenste plaatje. En nu als advocaat van de duivel, zulke machines ga je natuurlijk niet aan de concurrentie verkopen opdat ze onder jouw duiven gaan schieten.

Anders, het is een beslissing van de politiek onder het mum "wij denken dat het goed is voor het volk" wat er dan op die manier vaak op neerkomt dat het goed is de partij die de aanbesteding uitvaardigt en de industrie, wan t die  ontwikkelt nieuw materieel, lichtgewicht + schoner + zitcomfort uit 1839 3e klasse.
Een aanbesteding/concessie is voor een aantal jaren, meestal wordt bij een aanbesteding veel eisen gesteld aan materieel, denk aan CO2-uitstoot, geluidsproductie of soms alleen maar leeftijd (bijvoorbeeld niet ouder dan 2 jaar). Een aanbesteder kan dit bijvoorbeeld iedere 10 jaar opnieuw doen, en zo heb je iedere 10 jaar nieuw plastic op je sporen. Als je argument "milieu" is kun je je afvragen wat het effect is als voor "oude" stellen nog geen bestemming is.

Kijk eens naar de Achterhoek. Hoe lang hebben daar de plan U + DE II gereden, vervolgens DM 90, toen de Lint en nu rijden er iets van GTW's. Is de plan U al lang weg? Nee. ze waren verouderd en "op" , maar de DM 90 was dat zeker niet.
En hoeveel DM90 en Lintjes staan er in Amersfoort te wachten tot ze ooit ergens worden ingezet? Wat zal er over een paar jaar gebeuren als de aanbesteder weer materieel eist wat niet ouder is dan 2 jaar?
(en wat is het verschil in zitcomfort tussen een Buffel en GTW)

Vergis je niet, maar in Duitsland staan meerdere honderden rijtuigen en treinstellen aan de kant die soms nog niet eens zo heel oud zijn. Denk aan de 628, maar ook de nieuwere Lightrail-types a la Lint. En daar zit zat materieel tussen wat met belastinggeld betaald is. Er is een hoop over geschreven en items op Duitse TV geweest, concreet kan men (diezelfde overheid) er weinig aan doen hoewel de burger (en daar ging het om) het echt belachelijk vindt.

Wie het interesseert moet eens op Google Maps gaan zweven boven Mukran, Hamm, Rostock Seehafen (thv pand Schenker Nederland).
In Karsdorf is ondertussen ook een verzamelpunt, maar dat is zo nieuw dat de Google-satteliet er nog niet is geweest. Daarom een link:

http://www.eisenbahnforumvogtland.de/t32174f9-Monatsrueckblick-Januar-mit-wenig-Schnee-und-Sonne.html

Nog wat platen: 
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=135878
 
Mijn opsomming is niet volledig en ik dwaal ook af. Terug naar het tekort bij DB Cargo. Dat is een vast gegeven eens in de zoveel tijd wat voorkomt uit iets wat lijkt op een soort Russische Planeconomie die verandert naarmate de wind uit een andere hoek waait. Men roept al decennia dat de lok-omloop efficiënter moet, iets wat maar ten dele lukt overigens. Wie in de afgelopen decennia wel eens in Venlo is geweest kan zich de verhouding DB/NS vast nog wel herinneren voor hetzelfde aantal goederentreinen.
Ondertussen is het zo ongeveer in de even jaren een overschot en in de oneven jaren een tekort.

2016: Verkoop 200 loks, zie http://de.reuters.com/article/deutschland-bahn-idDEKCN0YP1Q3
2017: 100 nieuwe bestellen (later definitief geworden), zie: http://www.handelsblatt.com/unternehmen/logistik-spezial/grossauftrag-fuer-siemens-deutsche-bahn-will-100-loks-fuer-gueterzuege-bestellen/20057420.html

Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Luit op 19 augustus 2017, 18:57:29
Ik ben natuurlijk niet ruim bekend met materieel overschotten in zowel dit land als de buitenlanden. Maar wat ik vooral zie is dat politieke beslissingen zorgen voor nieuwere treinen . Dat is natuurlijk ook met die Buffels zo, als NS niet meer op nevenlijnen gaat inschrijven dan hebben ze plots dingen over. Maar in de aanbesteding staat nieuwer materiaal en dus moet je ze buiten de landsgrens zien kwijt te raken. Of bij het stemmen kiezen voor een partij die alle reizigersvervoer weer in 1 hand wil.
Laten we onder dit politieke verhaal een streepje zetten en ons verder verwonderen over de stremming van de Rheinstrecke
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Thom op 19 augustus 2017, 19:36:05
Laten we niet vergeten dat DM90 zijn ondergang ook te danken heeft aan het feit dat deze nog net met een hoge vloer ontworpen is, en er om wille van minder mobiele mensen een lage gelijkvloerse instap geëist word, het maakt het voor deze mensen letterlijk een minder hoge drempel om ook met de trein te kunnen.
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: tijgernootje op 20 augustus 2017, 14:15:45
Dat stabiliseren met bevriezen is daar juist ook gedaan, maar was blijkbaar niet voldoende las ik in een van de stukken van de Süddeitsche Zeitung...
Ow ok,das vreemd,als ik het goed heb begrepen toen men op tv een serie of wat deed over de bouw van de gotthard tunnel,kan je hele bergen bevriezen als je maar lang genoeg doorgaat met het proces.
Dus of dat klopt niet of je zou zeggen dat men het nu niet goed heeft gedaan  ::)
In elk geval blijf ik het een vreemde keus vinden om die volledig werkende en nog niet afgeschreven TBM nu in beton te storten terwijl die zo duur zijn.
Alsof er geen ander optie's meer zijn/waren ?
Heb net nog even zitten gluren naar wat ze exact aan het doen waren daar en nou blijkt dat die TBM nog lang niet klaar is met buis 1 en dat ze m wilde gebruiken om rond oktober buis 2 thv die spoorlijn te laten maken.
Als ze m nu dus echt opgeven dan komt dat stukje van het project stuttgart21 nooit meer af omdat er schijnbaar weinig ruimte gereserveerd/gekocht/gemaakt kan worden thv die spoorlijn waar ze aan t boren waren om het spul op te schuiven  :o
Dat zou wel is een flinke staart kunnen krijgen indien ze dat plan doorzetten ;D
(snap zowiezo niet waarom men schijnbaar maar een veiligheidsmarge van 5mtr hebben aangehouden tussen bovenkant grond en TBM,dat had volgens mij wel iets meer moeten zijn  ::) )
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Luit op 20 augustus 2017, 15:35:00
Die 5 meter snap ik wel, de aansluiting zou op een normale wijze gemaakt worden. Dus gewoon een open bak.
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Arjen-V op 21 augustus 2017, 13:58:14
https://www.swr.de/swraktuell/bw/sperrung-dauert-wohl-noch-bis-mitte-september/-/id=1622/did=20127050/nid=1622/ushjxw/index.html
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: ex-DR V100 op 21 augustus 2017, 18:33:55
Op de ZDF was er ook wat van te zien:
https://www.zdf.de/nachrichten/heute-in-deutschland/heute---in-deutschland-rheintalstrecke-bleibt-gesperrt-100.html
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: tijgernootje op 22 augustus 2017, 12:02:58
Nu ik die laatste filmpjes zo zie,rijst bij mij de volgende vraag.
Als je boort om het trein verkeer niet te hinderen maar dat gebeurt toch,en alles ligt stil boven die TBM,waarom haal je dan het stuk spoor niet weg daar,maak die beton constructie in de openlucht ter plekke van de spoorlijnen en mik je na uitharden ervan de sporen en ballastbed terug.
Bespaart je een TBM die je niet kwijt raakt en een hoop andere extra onkosten.
Voor het trein verkeer hoef je t niet meer te laten en ik denk dat alles dan sneller geregeld is dan midden september,waar men nu ook al aan twijfelt of dat haalbaar is.
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Edgar op 22 augustus 2017, 14:46:05
Ik denk dat de TBM peanuts in ten opzichte van de nu oplopende dagelijkse kosten/gemiste inkomsten voor alle vervoerders daar.

Wat mij bij de gekozen oplossing vooral duur lijkt is dat ik niet verwacht dat het daarna nog mogelijk is alsnog die tunnel af te bouwen. Als ze dat geheel opnieuw moeten gaan doen, vanaf planfase, dan loopt die uitbouw van de lijn daar zo 10 jaar vertraging op. Terwijl onder andere de Zwitsers toch al niet zo blij waren dat de 4sporige uitbouw langer duurt dan de bouw van de Gotthardtunnel heeft gekost. De hele situatie doet wat denken aan het traineren dat we ook kennen van het 3e spoor tussen Emmerich en Oberhausen en het 2e spoor tussen Venlo en Viersen.  Maar dan in de overtreffende trap. De buurlanden hebben de route al lang af, maar in Duitsland komt het maar niet van de grond.
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Luc2000 op 22 augustus 2017, 16:26:48
Schijnt misschien tot 7 oktober "gesperrt" te zijn..... echt een grote klap voor het europese goederenverkeer, zeker nu de vakanties in Duitsland en Italie bijna afgelopen zijn.

https://youtu.be/Blyqd1K28Vo
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: W. Thomas op 22 augustus 2017, 22:41:35
26 augustus werd medio september en nu al 7 oktober, dan is het traject dus bijna 8 weken dicht.
Word een wel hele dure grap zo. En dan hoefden ze nog maar een heel klein stukje.

Gelukkig is het geen droge zomer geweest, ik kan mij jaren herinneren dat de schepen op de rijn maar met halve belading mochten varen omdat de waterstand in de rijn zo laag door het droge weer dat anders de schepen vastliepen, en dat er extra treinen reden om de goederen te vervoeren.
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Luit op 22 augustus 2017, 23:02:07
Als dit beton gestort en uitgehard is wordt het spoor verwijderd en komt er een betonnen plaat. Na uitharding komt daar dan weer het spoor op.
Scheepvaart blijkt ook nog even moeilijk de schepen liggen vooral in R'dam en Antwerpen.
Omleiding via Frankrijk valt ook tegen.
Bron SWR.de
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: tijgernootje op 23 augustus 2017, 12:26:32
Wat mij bij de gekozen oplossing vooral duur lijkt is dat ik niet verwacht dat het daarna nog mogelijk is alsnog die tunnel af te bouwen.
Dat heb ik dus ook al is aangehaald hier,men heeft schijnbaar te weinig ruimte,zeker als die TBM daar word begraven dan is afmaken van dit project op de huidige plek met 2 tunnelbuizen geheel onmogelijk gemaakt.
Als er ruimte gemaakt kan worden dan moet minstens 1 zijde van die gestorte beton wanden worden afgebroken en omgelegd naar buiten toe,das ook niet in een maand of 2 gedaan  ::)

Als dit beton gestort en uitgehard is wordt het spoor verwijderd en komt er een betonnen plaat. Na uitharding komt daar dan weer het spoor op.
Dan hadden ze net zo goed kunnen doen wat ik riep,geen beton over TBM,TBM doorsturen op zn weg,spoor ter plekke weghalen,aarde plafond verwijderen met graafmachines,betonplaat storten,grond erover,spoor terug.
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: guest7822 op 23 augustus 2017, 14:03:48
Klopt, maar er gaat nogal wat water door de rijn voordat zoiets is ontworpen, uitgerekend, vergunningen zijn verleend en uitgevoerd, dat duurt vele maanden. Ik meen gelezen te hebben dat de schade door het niet kunnen gebruiken van het spoor ca 10 miljoen per dag kost. Dan moet er dus heel snel iets gebeuren. Dan maar een TBM van 30 miljoen in het beton, en daarna eens rustig nadenken hoe verder.
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Wummeke op 25 augustus 2017, 12:37:08
Als ze het spoor dus 3 dagen eerder weer open kunnen gooien, dan hebben ze die TBM al terug verdiend. Maar de kostenpost is wat hoger volgens mij, want ik dacht dat die 10 miljoen alleen de misgelopen omzet van de Rotterdamse haven betrof (maar ik kan het mis hebben).
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: tijgernootje op 25 augustus 2017, 14:15:30
Zag net ergens online een artikel voorbij komen dat de sluiting wederom verlengd is,als dat klopt dan zou nu 9 oktober de nieuwe datum moeten zijn.
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Luc2000 op 26 augustus 2017, 12:19:30
voor de zekerheid maar even nog geen jaartal noemen  ;D
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: tijgernootje op 28 augustus 2017, 18:57:52
Ik kijk wel link uit  ;D ;)
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Luc2000 op 30 augustus 2017, 19:10:15
Hoe is het nu met de goederentreinen langs de Rijn? Veel uitval/omleidingen?
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: könings op 30 augustus 2017, 20:36:50
Wij rijden momenteel via Saarbrücken en Passau. Hopelijk duurt dit niet te lang, want dit is voor ons een serieuze financiële aderlating (extra Franse partner etc...).
Mvg Bas
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Luit op 30 augustus 2017, 21:16:03
Ze zijn de bovenbouw aan het afgraven, daarna een 1 m dikke betonplaat storten en laten uitharden. Daarna weer herbouw. SWR.de
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Dennis. op 30 augustus 2017, 22:01:09
Ik ben gisteren door DB van Tübingen richting Horb gesleept om zo via Singen en Schaffhausen naar Zwitserland te gaan. Achter de 232 hangt overigens de LTE 189-113 met een keteltrein  :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2098_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2098_4.jpg)

Groet Dennis

Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Reinout van Rees op 30 augustus 2017, 22:18:27
Hoe werkt dat eigenlijk qua Streckenkunde? Normaliter moet je baanvakkennis hebben om ergens te mogen rijden. Ik gok dat er op het moment een paar creatieve omleidingsroutes worden gebruikt waar veel machinisten nauwelijks/nooit overheen rijden. Vandaar m'n vraag.

Reinout
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Dennis. op 30 augustus 2017, 22:29:21
Klopt, die moet je gewoon hebben. Vorige week is er een collega vooruit gestuurd om streckenkunde op te doen. Die reed dus ook met me mee  (y)
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: W. Thomas op 30 augustus 2017, 22:33:21
Vanaf 06-09 is de Gäubahn weer open, de stremming die daar was door de werkzaamheden is een week korter geworden.
Dan kunnen de treinen vanuit Horb direct naar stuttgart door rijden, dan is het diesel verkeer niet meer nodig.

Een deel van de treinen uit Antwerpen rijd nu sowieso via Belgie en Frankrijk omdat de Montzenroute zo goed als dicht vanwege werkzaamheden.

Wat betreft het goederen verkeer langs de rijn, het zal niet zoveel minder zijn als normaal, wel rijden de treinen die wel rijden vanuit Italië allemaal met flinke vertragingen door de enorme omleidings route's.



Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Tulpendaal op 01 september 2017, 06:36:23
Dennis, kan ik ergens zien wanneer er goederentreinen door Schaffhausen rijden?
Gr. Joke
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Dennis. op 01 september 2017, 10:06:34
Hoi Joke,

Dat zou ik niet durven zeggen, ik weet alleen dat 'onze' trein volgende week vrijdagavond weer terugkomt richting Nederland.

Groet Dennis
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Gérard Drost op 15 september 2017, 13:07:35
Vandaag klein artikeltje in De Limburger:

Goederenspoor in oktober weer open

De gestremde Duitse goederenspoorlijn richting Zwitserland gaat op 2 oktober weer open. Vijf dagen eerder dan gepland, aldus bronnen rond Deutsche Bahn. De schade voor de Nederlandse spoorvervoerders loopt inmiddels in de tientallen miljoenen, zegt brancheorganisatie RailGood. De Europese noord-zuidverbinding is sinds 12 augustus gestremd door een bodemverzakking.

Einde bericht.

Grz,
Gérard Drost
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Luit op 03 oktober 2017, 12:17:00
SWR.DE melde ook dat gisteren(2-10) het treinverkeer weer was opgestart.
En vanwege een ongeval verderop er vanmorgen weer 1,5 uur uit.
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: W. Thomas op 03 oktober 2017, 19:12:29
En voor donderdag al 175 trassen (zoals de duitsers dat noemen) aangemeld voor het goederenvervoer.
Titel: Re: Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken
Bericht door: Falcon10 op 03 oktober 2017, 21:40:39

Heel de route staat ongewtijfeld tevens volgepropt met spotters :p
Titel: Re: Karlsruhe - Basel, route 2 oktober weer open (was: voorlopig onderbroken)
Bericht door: Reinout van Rees op 04 oktober 2017, 00:10:51
Nou, de SBB heeft voor de opening een van haar loks van een opschrift voorzien: foto (http://www.magix-photos.com/mpfwhd04/10/99F/9B8DF780A87211E7A6D198F28B8C8BF1.jpg). (Bron: Mittelrheinforum (http://www.forum.hunsrueckquerbahn.de/viewtopic.php?f=35&t=52651&p=206006#p206003)).

Reinout
Titel: Re: Karlsruhe - Basel, route 2 oktober weer open (was: voorlopig onderbroken)
Bericht door: Luc2000 op 04 oktober 2017, 13:18:28
"No national barriers".....maar wel invoerrechten betalen als ik wat in dit heel mooie land koop ;) Hoe noemen ze dat ook alweer? Cherrypicking ;D Dus gewoon lid worden van EU, zwitserse vrienden (y)
Titel: Re: Karlsruhe - Basel, route 2 oktober weer open (was: voorlopig onderbroken)
Bericht door: ingenium op 04 oktober 2017, 16:19:31
Alsjeblieft niet, maakt van Zwitserland toch nog wat speciaals.