BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: AndrevdG op 11 augustus 2017, 07:10:40
-
Nog steeds een beetje aan het stoeien met m'n Fleischmann wissel aandrijvingen.
Als ik ze open maak dan zie je duidelijk de eind afschakeling (het veertje) en de twee spoelen die aan elkaar zitten.
Verder twee bruine draden die direct allebei aan 1 einde van de spoel zitten, en de eind afschakeling aan de andere zijde van de spoelen.
De zwarte draad gaat naar de andere zijde van de eind afschakeling, maar voordat deze connectie maakt zie ik een klein groen electronisch componentje zitten. Weet iemand wat dat is en waar het voor dient?
Bij sommige wisselaandrijvingen meet ik een weerstand van ongeveer 1 Ohm, bij anderen (die wijgeren) een weerstand van 10 Ohm. Ik zit er dus over na te denken om deze maar eruit te halen. Maar ja, ben dan nog steeds benieuwd wat het is.
Iemand enig idee?
Andre
-
Hoi Andre,
Een foto zegt meer dan een duizend woorden. Zou je misschien en foto kunnen plaatsen?
Het zou een condensator kunnen zijn om de flyback (hebben we hier een Nederlands woord voor?)te blussen.
Overigens vind ik 10ohm nog steeds heel erg laag voor een weigerende wissel... Zeker dat het niet 10k is?
Timo
-
Timo,
Ik ga proberen om een foto te maken.
10K......dat is ruis..... ;)
Andre
-
flyback (hebben we hier een Nederlands woord voor?)te blussen.
Ja hoor, dat hebben we... zelfinductiespanning
-
Dank je Eric! Kan ik weer toevoegen aan het lijstje voor Scrabble (zelfinductiespanningdiode, zelfinductiespanningcondensator). Probeer op het BNLS forum zo veel mogelijk de Nederlandse termen te gebruiken (ook al weet ik niet of dat hier het echt duidelijker maakt ::)) maar soms zijn er termen die ik zelf nooit in het Nederlands zou gebruiken ;D En aangezien we het bij flybacktransformator ook overgenomen hadden wist ik echt niet meer of er nu een term voor was.
Timo
-
In die context kan je dan beter de termen blusdiode of bluscondensator gebruiken, dat zijn de gangbare benamingen.
Dan kan je in een aparte alinea kort uitleggen wat deze doen.
-
Overigens vind ik 10Ohm nog steeds heel erg laag voor een weigerende wissel... Zeker dat het niet 10k is?
Waarom vind je 10 ohm laag? Een wisselspoel trekt 1 à 2 A, dus 10 ohm is niks bijzonders. Het is pas echt bijzonder als het 10k zou zijn.
-
Zoveel windingen zitten er ook niet op dus 10 Ohm zou best kunnen. 10K is veel te veel voor een spoeltje.
M.v.g. Mark
-
Ik heb zat van die spoeltjes gemeten, en 10 ohm is vrij normaal. De aandrijvingen van Peco spannen de kroon, die zijn maar 3 à 4 ohm. Vreten zo 4A bij 14V.
-
Waarom vind je 10 ohm laag? Een wisselspoel trekt 1 à 2 A, dus 10 ohm is niks bijzonders. Het is pas echt bijzonder als het 10k zou zijn.
10ohm voor een wisselspoel vind ik niet raar, 10ohm voor een weigerende spoel vind ik laag. ;) Als het de eindafschakeling zou zijn had ik enkele orders hoger verwacht. En als hij mechanisch vast zou zitten zou ik, net als bij de werkende, 1ohm verwachten (wat Andre bij werkende had gemeten). Hoe dan ook, met 10ohm moet de weigerende spoel dus beste nog een aardige stroom trekken en moet je nog duidelijk kunnen horen dat hij wil bewegen.
Timo
-
Als het eindafschakelcontact open zou staan zou ik verwachten dat de ohmmeter oneindig aangeeft.
Nog een opmerking: graag ohm met een kleine letter schrijven.
-
... een klein groen electronisch componentje zitten. Weet iemand wat dat is en waar het voor dient?
Condensator (http://www.fleischmann.de/en/service/spareparts/index.html?p=y&ssp=644210), tussen welke draden?
-
En een 'foto' (niet zo heel scherp, maar beter lukt me niet echt).
Er staat een soort van XX 03 op.
En de eind-afschakeling is vervangen door een draadje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groen2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groen2.jpg)
Voor werkende schakelingen meet ik een weerstand van 15-16 ohm over de individuele spoelen.
-
Ik heb een stuk of 40 van die aandrijvingen liggen
Allemaal vervangen door conrad motoren
Maar geen enkele waar dat groene ding in zit ???
-
Heb even gezocht op 'blus diode' en andere zaken zoals hier boven genoemd, maar dat leek me niet wat het is, omdat het serieel in de aansluiting zit.
Toen dacht ik van: ik type eens 'fuse' in, in Google, en zowaar, het is dus een SMD fuse (https://www.google.com/search?biw=1345&bih=795&tbm=isch&sa=1&q=smd+fuse&oq=smd+fuse&gs_l=psy-ab.3..0i67k1j0l3.21782.22167.0.22310.4.4.0.0.0.0.181.560.0j4.4.0....0...1.1.64.psy-ab..2.2.292...0i13k1.DozR3Vn2FSI#imgdii=g0kX_Y0VBKkcCM:&imgrc=D9hyfyAED1tT-M:).
-
Goed logisch denkwerk André, bluscomponenten zitten altijd parallel over de inductie. Serieel heeft geen effect.
-
Jerry,
....m'n eerste servo's zijn onderweg, want van die Fleischmann dingen heb ik ondertussen genoeg...totaal niet betrouwbaar
Initieel gaat het goed maar na een jaar of zo intensief gebruik: bagger!
-
Toen dacht ik van: ik type eens 'fuse' in, in Google, en zowaar, het is dus een SMD fuse (https://www.google.com/search?biw=1345&bih=795&tbm=isch&sa=1&q=smd+fuse&oq=smd+fuse&gs_l=psy-ab.3..0i67k1j0l3.21782.22167.0.22310.4.4.0.0.0.0.181.560.0j4.4.0....0...1.1.64.psy-ab..2.2.292...0i13k1.DozR3Vn2FSI#imgdii=g0kX_Y0VBKkcCM:&imgrc=D9hyfyAED1tT-M:).
Die is er dan waarschijnlijk achteraf in gezet, samen met het overbruggen van de eindafschakeling, want ik heb nog nooit gehoord van een zekering in een wisselaandrijving.
-
Die overbrugging heb ik erin gezet, die zekering zit er standaard in. Ook als ze nieuw uit de doos komen.
-
Hi All,
Ik heb altijd gedacht dat het een SMD-weerstand was, maar een SMD-zekering kan natuurlijk ook. Op een gegeven moment, zo'n jaar of 4 à 5 geleden heeft Fleischmann deze er standaard ingezet.
-
Heren, bedankt voor de suggesties, weet nu dus wat het is.....en wat we ermee gaan doen!
Zo, m'n eerste Fleischmann aandrijving vervangen door een servo (https://youtu.be/L_wXj-hmDXE), wat was ik er klaar mee!
-
Wat dat filmpje laat zien is geen servo, maar een motoraandrijving.