BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: wob op 05 augustus 2017, 17:37:29

Titel: H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken
Bericht door: wob op 05 augustus 2017, 17:37:29
Rond april 2017 bracht Märklin een model uit van de BR 42 dat onlangs in Railhobby is getest.
Inmiddels is Trix in juli 2017 met de gelijkstroomvariant gekomen.

De BR 42 is voor mij altijd een favoriete machine geweest. Dat stamt nog uit mijn kindertijd toen ik een model van Trix Express verwierf van mijn met een krantenwijk gespaarde geld.

Dat het een Duitse oorlogsloc betrof met een dubieuze oorsprong, zoals mij later duidelijk werd, laat ik nu maar even buiten beschouwing.
Het is een machine die zo efficiënt mogelijk gebouwd is, eenvoudig, doelmatig en zonder overbodige franje. Dat juist maakt het voor mij een heel aantrekkelijke loc.
In het artikel van Railhobby staat meer achtergrondinformatie over deze bouwserie.

Mijn Trix Expressmodel heb van de hand gedaan toen ik in 1988 overstapte op 2-rail gelijkstroom. Ik zag toen geen kans het om te bouwen. Achteraf gezien wel een beetje jammer, dat stukje geschiedenis kwijt te zijn.
Het was overigens geen probleemloos lopende loc. Daarin stond mijn exemplaar niet alleen want op internet zijn er heel wat verhalen te vinden over de zwakke punten van het model.
Ik meen te weten dat het in 1970 voor het laatst in de catalogus stond.

Het in 1980 door Liliput uitgebrachte model was nog mooier. In 1997 kwam Liliput vervolgens met een grondig verbeterde update. Nog weer mooier.
Een van de geüpdatete varianten was de oorspronkelijke grijze uitvoering zoals in de oorlog afgeleverd, waarvan een exemplaar tot mijn collectie behoort.

De aandrijving van de Liliput bevindt zich in de tender wat ik eigenlijk maar niks vind (mijn mening). Ik ben daarom altijd blijven hopen dat er ooit weer model met motor in de loc zou worden uitgebracht.
Toen ik de aankondigingen van Trix (eigenlijk Märklin) voor 2017 zag, wist ik meteen: die zou ik graag willen hebben. (Bij mijn weten heeft Märklin namelijk nooit meegedaan met de mode van aandrijving in de tender).

De nieuwe Trix BR 42 is inmiddels in mijn bezit (en ziet er geweldig uit). Reden voor mij om de modellen van Liliput en Trix eens nader met elkaar te vergelijken.
Het is natuurlijk geen eerlijke vergelijking omdat het model van Liliput 20 jaar eerder ontwikkeld werd. Maar de vergelijking geeft wel inzicht in de kwaliteiten en gebreken op zich.

Liliput
Het model betreft de 42 1900 in grijze afleveringstoestand.
Als je de foto’s van het voorbeeld ziet (ik bezit de Sonderausgabe Eisenbahnjournal 1999) dan zie je dat het enkel een kleurvariant betreft. In de afleveringstoestand waren sommige leidingen voorzien van een bekleding tegen bevriezing door vorst (vanwege inzet aan het oostfront) die op het model niet terug te vinden is. Verder bevond de dynamo zich op de vuurkist en is deze pas later verplaatst naar de rookkast.
De draaistellen (die in het model onbeweeglijk zijn vanwege de aandrijving) zijn van het type tender dat eigenlijk bij de BR 52 hoort. Aan de achterzijde ontbreken de sneeuwschuivers die op de foto’s van het voorbeeld wel te zien zijn.
De verlichting is conform de werkelijkheid afgeschermd.
Het model heb ik naderhand voorzien van een decoder. De tevens ingebouwde rookgenerator die rechtstreeks op de railspanning stond, wordt nu apart gevoed via de decoder. Het vuur in de vuurkist bij geopend luik wordt geïmiteerd door een flakkerend licht (decoderinstelling).
De loc is grotendeels in kunststof uitgevoerd en de tender in metaal. Dit verschil is overigens voor het oog waarneembaar.

Trix
Het model betreft de 42 1417 in de DB-uitvoering van rond 1950.
Ook van deze loc zijn foto’s terug te vinden in de Sonderausgabe Eisenbahnjournal 1999. In de Trix catalogus uit 1968 is bovendien een foto van het frontaanzicht te zien, die ik toen ook al geweldig vond. (De kracht, de gebruikssporen en het verval stralen er vanaf. Het model zou dus eigenlijk flink geweatherd moeten worden)
De draaistellen van de tender zijn van het correcte type voor de BR 42 en zijn ook in model als draaistel uitgevoerd. Aan de achterzijde bevinden zich sneeuwschuivers die ik op de foto’s van het voorbeeld daarentegen niet terug vind.
Zowel loc als tender zijn voor een belangrijk deel in metaal uitgevoerd. Het model is voorzien van een sounddecoder met talloze functies (22 stuks) en met een overtuigende geluidskwaliteit. De exhaustslagen lopen bij langzaam rijden ongeveer synchroon met de schuifbeweging (een 2-cilinderloc dus 4x per omwenteling).

Onderstaand een aantal verdere verschillen tussen Liliput (L) en Trix (T).
-   Bij L zijn de zandleidingen in de kap meegegoten. Bij T zijn deze separaat aangezet en lopen ze zelfs door naar de wielen. Heel mooi.
-   In het algemeen kan gezegd worden dat er bij T veel meer leidingen los aangezet zijn dan bij L. Bovendien zijn de leidingen bij T veelal van metaal in plaats van de kunststof van L en zijn daarmee minder kwetsbaar
-   Bij T zijn de bovenzijden van de omloop ter plaatse van de machinistenhuis geribbeld. Bij L is dat alleen bij de omloop naast de ketel het geval
-   Alle handgrepen aan het machinistenhuis bij T los aangezet, terwijl deze bij L meegegoten zijn
-   Een aantal leidingen onder het machinistenhuis die bij L wel te zien zijn, ontbreken bij T met een wat kaal aanzicht tot gevolg
-   De imitaties van de glazen windvangers zijn door T heel fijn en doorzichtig uitgevoerd. Bij L zijn ze meegegoten en ondoorzichtig.
-   De vorm van de windleiplaten is bij T correct en bij L niet. Het verschil is te zien bij het frontaanzicht. T (Märklin) weigert daarentegen nog steeds om de klinknagelverbindingen te imiteren en dat doet L dan weer wel.
-   Bij L zit er een stekkerverbinding onder het machinistenhuis voor de bedrading tussen loc en tender. Bij T gebeurt dit zonder stekkerverbinding en ligt de bedrading hoger. De bedrading is bovendien in zwart uitgevoerd waardoor deze helemaal niet meer opvalt. (Märklin is gelukkig afgestapt van bedrading in diverse kleuren)
-   De tender is bij L korter gekoppeld, waarbij de opstaptreden deel uitmaken van het kortkoppelmechanisme en daarmee uitschuiven in bogen. De opstaptreden zijn dientengevolge tamelijk grof uitgevoerd. Bij T is de tenderafstand (firmentypisch) groter, waarbij de opstaptreden gewoon vast gemonteerd en veel fijner gedimensioneerd zijn dan bij L. De afstand loc-tender kan bij T overigens verkleind worden, voor opstelling in de vitrine. De daarbij minimaal nog te berijden boogstraal heb ik nog niet uitgeprobeerd.
-   Het cilinderblok van L is te breed waardoor de loc het omgrenzingsprofiel overschrijdt. Bij T past het cilinderblok binnen het profiel en is dus beter op schaal
-   L heeft apart aangezette imitaties van de drijfwerkverlichting met separate nabootsing van het glas. Bij T is de imitatie gecombineerd met een dwarsverstijving en gewoon rood meegeschilderd. Een plus dus voor L, zij het dat de oplossing van T aanmerkelijk minder kwetsbaar is.
-   L heeft verende buffers en T niet. (In het modelbedrijf heb je overigens weinig aan verende buffers)
-   T bezit een kortkoppelmechanisme aan beide zijden. L alleen aan de achterzijde. Aan de voorzijde is, voor zover ik kan zien, bij L überhaupt geen normschacht aanwezig.
-   De schijfwielen van de voorste loopas zijn bij L voorzien van 2 gaten conform het voorbeeld (waarvan ik me afvraag wat de functie is). Bij T ontbreken deze gaten
-   De ruimte tussen loopas en frame bij T wat groot. Bij L komt het beeld bij de voorste loopas meer overeen met het voorbeeld. Wat bij T ook meespeelt is dat de buffers bij Märklin ‘firmentypisch’ te hoog zitten. Daarnaast buigt het frame bij de loopas ook nog eens wat omhoog (een foutje, waarschijnlijk niet uitsluitend in mijn exemplaar). Als je het nameet is het te zien, maar het stoort mij nauwelijks.
-   De tender van T heeft veel beter verhoudingen dan die van L. Dit komt waarschijnlijk omdat de motorisering erin onder moest worden gebracht. De tender van T loopt in de kromming naar onderen mooi door, terwijl L een richel vertoont ter plaatse van de kap en onderstel
-   De opschriften op de tender zitten bij T wat lager dan op de foto’s van het voorbeeld. Bij L zitten ze even hoog, maar dat komt dan ook overeen met de fabrieksfoto
-   De handgrepen en de trap op de tender zijn bij T anders en filigraner uitgevoerd dan bij L. Ik vermoed dat de versie van T correct is.
-   Märklin is voor locs met asopstelling 1’E afgestapt van het knikraam. De assen van T kunnen dus zijdelings flink verschuiven. Ook de assen van L zitten in een vast frame dat heel mooi is nagebootst, ook aan de onderzijde. Bij T nabootsing maar beperkt mogelijk vanwege de aandrijving van het model. Als de loc op de rails staat dan is ook het frame van T heel mooi.
-   Bij L storen bij het frame alleen de daarin doorlopende de contactstrips, die schuin van boven zichtbaar zijn. (Dit kan verholpen worden door ze te schilderen in de kleur van het frame). Bij T zijn het contactstrips aan de rechterzijde van de tenderdraaistellen die storen. Ze piepen namelijk onder de draaistelbekleding uit. (Märklin had anders het draaistel moeten aanpassen voor T. Maar per saldo storen de contactstrips mij veel minder dan de sleper van het wisselstroommodel.)
-   L maakt gebruik van gloeilampjes voor de verlichting. De led-verlichting van T is wat helderder.
-   Waarbij door L het schijnsel van het vuur wordt geïmiteerd, heeft T verlichting van het machinistenhuis. Er is zowel door L als T voorzien in de inrichting van het machinistenhuis. (De ruimte voor machinist en stoker behoefde niet te worden verkleind omwille van de H0-motor, zoals Märklin in het verleden gewoon was te doen)
-   De 42er van L loopt tamelijk geruisloos en mooi. Alleen op rechte stukken schokt de loc vooruitrijdend ten opzichte de tender. Ik heb het ooit proberen te verhelpen door de kwartering te corrigeren, maar dat bood onvoldoende soelaas. Per saldo valt het echt wel mee, maar het lukt me niet om me er niet aan te storen. (Het is dus een van de redenen waarom niet houd van aandrijvingen in de tender). De 42er van T daarentegen, met motor in de loc loopt schokvrij en kan zelfs kruipen zonder schokken. En daarbij is de motor fluisterstil. Prachtig. (Ook wat dat betreft zie ik een ontwikkeling bij Märklin: de klokankermotoren zijn nu fluisterstil).

Tenslotte over het Trix-model.
Het lijkt erop dat de loc iets scheef trekt (om de verticale as) bij het rijden. Daarover heb ik in de test van Railhobby van het Märklinmodel niets gelezen. Toch een teleurstelling?
Nee, want waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door (te sterke?) druk van de contactstrip tegen de binnenzijde van de achterste drijfas. Märklin heeft die strip bij het wisselstroommodel natuurlijk niet nodig omdat alle wielen massacontact hebben. Het blijkt overigens dat alle drijfwielen en alle tenderwielen bijdragen aan de stroomtoevoer, wat een betrouwbare inzet mogelijk maakt, ook bij enigszins vervuilde rails. Hoe die stroomopname bij de drijfassen aan de niet-massazijde technisch gerealiseerd is, heb ik nog niet kunnen doorgronden.

Al met al ben ik heel enthousiast over het nieuwe model van de BR 42 van Trix. Een aanrader voor de liefhebber.

Groet, Bas

Hieronder een aantal foto’s die de tekst verduidelijken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2122_2.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2122_2.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2127_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2127_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2129_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2129_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2131_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2131_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2133_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2133_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2134_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2134_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2135_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2135_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2136_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2136_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2138_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2138_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2141_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2141_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2144_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2144_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2147_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2147_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2149_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2149_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2151_2.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2151_2.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2152_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2152_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2154_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2154_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2155_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2155_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2157_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2157_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2158_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2158_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2159_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2159_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2167_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2167_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2172_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2172_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2192_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2192_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2198_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2198_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2173_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2173_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2176_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2176_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2201_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2201_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2203_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2203_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2204_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2204_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2177_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2177_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2178_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2178_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2179_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2179_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2180_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2180_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2182_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2182_1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2183.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2183.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2184.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2184.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2185.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2185.jpeg)


Titel: Re: H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken
Bericht door: Silvolde op 05 augustus 2017, 18:00:13
Mooi vergelijkend overzicht Bas. Zelf heb ik nog een M+F versie in bouwpakket liggen die nog 'bejaarder' is.

Gr, Rob
Titel: Re: H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken
Bericht door: wob op 05 augustus 2017, 20:33:55
Jaren geleden heb ik op een beurs ook een M+F bouwpakket zien liggen. Ik ben benieuwd in hoeverre dat model goed gedetailleerd en goed in verhouding is.

Maar weet je zeker dat het een 'echte' 42-er is en geen Franco-Crosti 50-er?
Titel: Re: H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken
Bericht door: Silvolde op 05 augustus 2017, 22:07:29
Bas, volgens mij is het geen Franco Crosti uitvoering. Zodra ik weer thuis ben zal ik wat foto's maken.
Gr, Rob
Titel: Re: H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken
Bericht door: laurent op 05 augustus 2017, 23:34:11
De Franco Crosti's hebben een extra uitlaatpijp halverwege de ketel zitten. Vrij simpel te herkennen, zelfs voor mij als TP6 fan en stoomleek.
Titel: Re: H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken
Bericht door: wob op 06 augustus 2017, 15:01:11
De achtergrond van mijn vraag is dat er in de Sonderausgabe Eisenbahn Journal III/99 stond, dat er in 1974 door Merker + Fischer een kleinseriemodel van de 42 werd aangekondigd dat echter als Franco-Crosti 42-90 uitgeleverd werd. En als ik op internet speur naar modellen van M+F dan zie ik inderdaad een Franco-Crosti. (Maar ik ben niet zo goed in speuren op internet, dus het zegt niet alles).

Het kan natuurlijk ook zijn dat dat tijdschrift (EJ) het niet helemaal juist had. De informatie over modellen van de 42-er (tot en met 1999) die in de loop van de tijd zijn uitgebracht was in ieder geval op z'n minst onvolledig.

Groet, Bas
Titel: Re: H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken
Bericht door: Silvolde op 08 augustus 2017, 13:39:22
Bas, het M+F bouwpakket is een BR 42 ‘Kriegslok’ met Wannentender, artikel nummer 053 01. Merker & Fischer heeft in 1975 (!)voor de toenmalige Trix BR 42 een Franco-Crosti  ombouwset uitgebracht om hiermee de BR 42.90 versie te bouwen. Een jaar later is ook een eigen een eigen gemotoriseerd  onderstel voor de loc ontwikkeld wat tevens voor de standaard BR 42 geschikt is.
In de M+F Journal (voorloper van Eisenbahn Journal) uitgaven 3/1976 en 4/1976 is het M+F model van de BR 42 uitvoerig beschreven.  Het bouwpakket van de gemotoriseerde loc met tender werd zoals bij M+F gebruikelijk zonder schuifbeweging (‘Steuerung’), detailleringsset en opschriften geleverd; deze moesten er apart bijbesteld worden.
De tweede en vierde as worden door een kogelgelagerde as aangedreven; de motor is in het machinistenhuis ondergebracht en drijft via een  O-ring de aandrijfas aan. Dit aandrijfprincipe is later o.a. ook bij de BR 82 loc toegepast.
De foto’s geven een indruk van het model.

Groet, Rob

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MF_BR_42_Bausatz_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MF_BR_42_Bausatz_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MF_BR_42.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MF_BR_42.jpg)
Titel: Re: H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken
Bericht door: wob op 08 augustus 2017, 14:07:16
Het is een oudje, maar het model ziet er op de plaatjes nog steeds heel mooi uit. Wel veel minder gedetailleerd dan de latere versies van Lilliput en Mätrix, maar wat wil je.
Op de foto's is ook te zien dat de kap van Trix afkomstig is (of ik moet me sterk vergissen). Ik zie het aan het machinistenhuis waarvan de ronding hoger start dan bijvoorbeeld het Lilliput-model. Mogelijk was dat nodig om extra ruimte te creëren voor de motor in het machinistenhuis. De ramen zitten daardoor ook hoger.
Het verbaast me wel dat het topsein op de rookkast ontbreekt. De latere versies van Trix bezaten zo'n topsein (maar van de eerst uitgebrachte modellen weet ik het niet zeker). En dat terwijl de tender wel een derde sein heeft.

Bij nadere bestudering van jouw foto's begin ik toch te twijfelen omdat ik steeds meer verschillen zie met de door Trix uitgebrachte modellen. Het model is mooier en beter gedetailleerd.

Groet, Bas
Titel: Re: H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken
Bericht door: Silvolde op 08 augustus 2017, 17:19:34
Bas, je vergist je. De opbouw is door M+F geheel in kleinserie techniek uit messing en witmetaal vervaardigd. De witmetalen delen zijn uit ‘Hartzinn’ – een antimoon houdende tinlegering – gegoten waarbij de details met die van de huidige Bemo en Weinert producten te vergelijken zijn. Jouw opmerking omtrent de ronding van het machinistenhuis kan ik niet staven. M+F kennende is de research destijds grondig geweest; de toegepaste motor heeft voldoende ruimte maar zal door mij voor een FH motor in de ketel vervangen worden. Daarnaast biedt de detailleringset o.a. een te openen rookkast, verende buffers, geronde of geknikte windgeleiding e.d.

Natuurlijk is het model gedateerd en zijn kortkoppeling, digitale voorzieningen e.d. niet aanwezig.  De BR 42 555 diende als voorbeeld voor het M+F model. Vanzelfsprekend zullen er bij dit kleinserie model  ook compromissen gesloten zijn. Dit is sowieso van toepassing op de door Trix aangeleverde tenderbehuizing met de drie aangegoten seinen. De rookkast heeft overigens een topsein houder.

Groet, Rob 

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MF_BR_42-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MF_BR_42-1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MF_BR_42-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MF_BR_42-2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MF_BR_42-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MF_BR_42-3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MF_BR_42-4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MF_BR_42-4.jpg)
Titel: Re: H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken
Bericht door: wob op 09 augustus 2017, 12:14:41
Dat ziet er echt prachtig uit. Heel gedetailleerd ook. Ik heb de indruk dat het model ook naar de huidige maatstaven nog prima mee kan komen. Op sommige punten is de detaillering zelfs beter dan die van het nieuwe MäTrix model.
(Wat ik overigens bij MäTrix super vind, zijn de naar de wielen doorgezette zandleidingen)

Dat model niet digitaal voorbereid is, is misschien alleen maar een pluspunt. Dan kun je het direct maken zoals je het hebben wilt, zonder te hoeven ombouwen. En een kortkoppelmechanisme heb je zo ingebouwd.

Ik ben benieuwd hoe of die aandrijving gaat functioneren.
Had je al concrete plannen wanneer het model te gaan bouwen? (Het lijkt mij een enorm leuke en uitdagende klus)

Bijzonder dat het nummer hetzelfde is als dat van indertijd van Trix Express: 42 555.
Deze had gebogen windleiplaten. De geknikte versie is alleen voor de voorserie toegepast, de 42 0001 en 42 0002. Die twee hadden ook een brotanketel, wat vooral te zien is aan de grotere diameter, groter dan de rookkast. Maar waarschijnlijk vertel ik hiermee niks nieuws.

Groet, Bas
Titel: Re: H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken
Bericht door: v140 op 09 augustus 2017, 15:00:48
Hallo Bart

Ik heb je verhaal met belangstelling gelezen. (y)
Mooie loc inderdaad en zeker ook nog op mijn verlanglijstje  ;D.
Aangezien het een favoriet van je is ben ik benieuwd of je
de nieuwste uitvoering van Liliput gezien hebt, die dit jaar zal uitkomen ?
Ik ben erg benieuwd hoe die zich gaat verhouden tot het Trix model.
Gr. Ron
Titel: Re: H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken
Bericht door: wob op 09 augustus 2017, 15:44:16
Ik had eerlijk gezegd nog niet eens opgemerkt dat Liliput een nieuwe uitvoering aangekondigd heeft.
Inmiddels even gekeken.
Het model is volgens mij alleen technisch aangepast:
- 21 polige aansluiting volgens NEM 660 voor een decoder (in plaats van een 8-polige volgens NEM 652)
- LED-verlichting in plaats van gloeilampjes
Aan het uiterlijk is dus verder niets veranderd.

De belangrijkste plussen (naar mijn mening) voor de Trix zijn samengevat:
- motor in de loc (veel natuurlijker rijgedrag, geen schokkende loc die vooruitgeduwd wordt door de tender, wat overigens een exemplarisch gebrek kan zijn)
- los aangezette zandleidingen die bovendien nog eens doorlopen naar de wielen (echt heel fraai) en sowieso veel meer los aangezette leidingen en handgrepen
- het massieve frontblok met cilinders lijkt meer op schaal, terwijl Liliput dat verbreed heeft waardoor een beetje een karikaturaal beeld ontstaat en waardoor het blok niet meer binnen het profiel van vrije ruimte past

Groet, Bas
Titel: Re: H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken
Bericht door: wob op 14 augustus 2017, 20:58:52
Misschien is het leuk om ook nog wat foto’s van het voorbeeld te laten zien. Zeven jaar geleden ben ik speciaal voor deze loc naar Nördlingen afgereisd, samen met een dochter van me. Het betreft de 42 2768 (ex Bulgaarse spoorwegen) die bij het Bayerische Eisenbahn Museum in de buitenlucht staat.
De opstelsporen staan daar helemaal vol. Zodoende kon ik alleen aan de machinistenkant komen en had ik steeds tegenlicht. Afstand nemen kon ook niet vanwege naastgelegen volle sporen. Dus lukte het ook niet om een overzichtsfoto te maken.
Bovendien liep mijn fototoestel op z’n laatste benen waardoor de foto’s van een inferieure kwaliteit zijn.
Het zijn dus alleen detailopnamen geworden. Die geven wel een beetje een beeld van wat zoal op en aan zo’n loc zit. Dus hopelijk toch interessant.

Groet, Bas

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7944.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7944.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7945.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7945.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7946.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7946.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7947.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7947.jpeg)
Met ook mijn dochter erop

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7948.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7948.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7949.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7949.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7950.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7950.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7951.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7951.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7953.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7953.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7966.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7966.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7967.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7967.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7968.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7968.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7969.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7969.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7970.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7970.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7971.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7971.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7972.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7972.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7974.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7974.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7975.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7975.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7976.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7976.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7977.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7977.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7978.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7978.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7980.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7980.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7981.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7981.jpeg)
Titel: Re: H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken
Bericht door: Falcon10 op 14 augustus 2017, 21:54:05
Lijkt er wel op dat ie in Bulgarije niet veel liefde gekend heeft.
Die ketel lijkt wel letterlijk een oorlog meegemaakt te hebben, incl een paar opgelapte kanongaten erin.

Wel fijn zo'n heel depot van die oude grote jongens !
Titel: Re: H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken
Bericht door: wob op 14 augustus 2017, 22:22:16
In Bulgarije was men heel tevreden over de 42-ers (die naar ik meen alle pas na de oorlog nieuw zijn afgeleverd) en zijn ze pas afgevoerd tussen 1985 en 1990.
Ze hebben dus veel langer dienst gedaan dan in (vooral) West Duitsland waar ze al in 1956 afscheid genomen hebben van de serie. Dit met uitzondering van de locs die naderhand bij de DB kwamen toen Saarland werd teruggegeven aan Duitsland, waarvan het laatste exemplaar eind 1962 werd afgevoerd.
Die lange periode van dienst in Bulgarije verklaart wellicht de staat waarin de loc zich bevindt. Ze zullen zich waarschijnlijk beperkt hebben tot een schilderbeurt voor het onderhoud.

Er staan daar in Nördlingen heel veel machines. Ik maak me sterk dat ze onvoldoende mankracht en financiële middelen hebben om alle locs weer bedrijfsvaardig te maken.
Het is heel mooi om te zien met hoeveel liefde er daar aan die machines gewerkt wordt.
Nördlingen zelf is ook bezienswaardig. Dus als jullie in de buurt zijn....(om er net zoals ik, speciaal voor naartoe te rijden zal voor de meesten wel wat teveel van het goede zijn ;D)

Groet, Bas
Titel: Re: H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken
Bericht door: Floris Dilz op 14 augustus 2017, 22:54:52
Lijkt er wel op dat ie in Bulgarije niet veel liefde gekend heeft.
Die ketel lijkt wel letterlijk een oorlog meegemaakt te hebben, incl een paar opgelapte kanongaten erin.

das gewoon een dun laagje blik dat om de eigenlijke ketel heen zin met wat isolatie ertussen... hoe dat blik eruit ziet maakt niet veel uit voor de werking van de loc, voor ketelinspecties etc moest dat blik nogal eens weg en dan moet je t wat buigen en forceren, dan gaat t er wel wat armoeiig verkreukeld uitzien... en in de loop der jaren roest er eens een gat in, wordt er een leiding anders gelegd, appendages vervangen, tja, dan moet je wat nieuwe gaten maken en wat oude dichtmaken. Zeker aan het eind van de stoomtijd ga je dan niet speciaal een hoop tijd besteden aan het snijden en rollen van nieuw blik als de welvaart niet tegen de plinten klotst.
Titel: Re: H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken
Bericht door: Karben op 15 augustus 2017, 09:39:34
In Luxemburg rijdt nog steeds een ex-42'er als CFL 5519.
Titel: Re: H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken
Bericht door: wob op 26 juli 2021, 14:53:20
Inderdaad, die CFL 5519 is het enige rijvaardige exemplaar van de serie.

Mätrix heeft nog niet zo lang geleden deze variant uitgebracht.
Het betreft niet zomaar een nummer-/opschrift en kleurvariant. Direct al is te zien dat het echt een aangepast model betreft met een andere ketel, een ander machinistenhuis en andere leidingen en appendages.
Klasse!

Ook heeft Mätrix de kritiek op het ontbreken van leidingen onder het machinistenhuis aan stokerszijde ter harte genomen. Die zitten er nu, in tegenstelling tot de eerdere DB/DR-versie, wel op.
Omdat er nu tevens indusimagneten onder zijn aangebracht, is het beeld sowieso al "voller" geworden. Heel fraai.

Alleen het derde frontsein ontbreekt nog. In zoverre klopt dat met zoals de loc uit de revisie kwam (uit Meiningen) in 1991.
Mij lijkt dat volgens de revisiedatum van 15 september 2013, een derde frontsein aanwezig zou moeten zijn.

Het model loopt net zo mooi als mijn DB-exemplaar. Heel soepel, met een nauwelijks hoorbare (klokanker)motor in de ketel.
De sounddecoder is zelfs nog wat geoptimaliseerd. Het stilvallende geluid bij "gas terugnemen" is nu meer conform de werkelijkheid.

Ik vind verder dat de kleurstelling de loc nog evenwichtiger en imposanter maakt.

Enige foto's nu.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG7867-60feadda2e627.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG7867-60feadda2e627.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG7882-60feadda3e02d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG7882-60feadda3e02d.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG7883-60feaddadfddb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG7883-60feaddadfddb.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG7884-60feaddb088c8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG7884-60feaddb088c8.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG7885-60feaddb97238.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG7885-60feaddb97238.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG7889-60feaddbc4080.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG7889-60feaddbc4080.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG7891-60feaddc36e24.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG7891-60feaddc36e24.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG7895-60feaddc7afde.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG7895-60feaddc7afde.jpg)

Groet, Bas
Titel: Re: H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken
Bericht door: Wim Vink op 26 juli 2021, 15:18:25
Fraaie loc en foto's Bas  (y)
Titel: Re: H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken
Bericht door: HuubvG op 26 juli 2021, 15:41:46
Heel mooi op de gevoelige plaat gezet.
Titel: Re: H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken
Bericht door: wibi op 26 juli 2021, 19:46:51
Matrix is een Nederlandse firma die automodellen maakt
Märklin en Trix zijn ook firmanamen
Titel: Re: H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken
Bericht door: puntenglijder op 26 juli 2021, 20:32:23
Hallo allen.

Aangezien deze dame ook een Kriegs Locomotief is zal er niet veel jus aan zitten.
Vaak is het wel zo dat er nog een hoop aan het model ontbreekt, als je naar deze dame gaat kijken in het echt.
Dan pas zal je opvallen dat er toch nog een boel aan leidingwerk en diverse appendages aan zitten.

Natuurlijk zal zo een leverancier er diverse opzetten, maar de meeste zitten er niet op, dit spaart aan materiaal
en productie kosten.

Kees.
Titel: Re: H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken
Bericht door: Silvolde op 26 juli 2021, 21:00:12
Ach wibi, Bemo maakt naast smalspoormaterieel op schaal 1:87 en 1:43.5 ook spoormaterieel op schaal 1:1. Als je verder op internet zoekt vind je ook   andere fabrikanten die onder de naam Bemo produceren. MaTrix (of MäTrix) is een in de modelspoorgemeenschap aangenomen samenvoeging van de producentnamen Märklin en Trix.

Ik zou het niet zo nauw nemen.

Gr, Rob
Titel: Re: H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken
Bericht door: Karben op 26 juli 2021, 21:02:51
Mätrix nog nooit van gehoord tot hier in dit forum. Op Beneluxspoor verzonnen denk ik. Oh ja, ik loop al meer dan 60 jaar mee met de modeltreintjes.
Titel: Re: H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken
Bericht door: wob op 26 juli 2021, 21:19:56
Inderdaad, Kees.
Het model is (zoals altijd) een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid. (Zie ook mijn foto's van de 42 2768 in reactie 12, die doordat mijn fototoestel op z'n laatste benen liep, helaas wazig geworden zijn).

Mijn punt is dat Märklin er zich niet van af gemaakt heeft met een ander kleurtje en aangepaste opschriften (@wibi: voor het gemak maar even geen Trix; ik had het overigens over Mätrix en niet over Matrix).
De lichtmachine bijvoorbeeld zit bij de DB-versie op de rookkast. Bij deze 5519 kan ik 'm daar niet meer vinden. Dat betekent dat de ketel alleen al op dat punt afwijkt. Een ook het machinistenhuis is anders (wat bij Märklin overigens vrij eenvoudig is omdat het een separaat kunststof deel betreft)

Liliput is daar bijvoorbeeld minder strikt in.
Ik heb daarvan de 42 1900 in de afleveringstoestand (de oorlogsuitvoering). Toen zat de lichtmachine toch echt ter hoogte van de vuurkist. Bij het model zit die echter op de rookkast (waar die pas later naartoe verhuisd is).
Verder ontbreken de kenmerkende afdekkingen van leidingen tegen de vorst.

Vandaar dat ik blij ben met de moeite die Märklin genomen heeft om de meest in het oog lopende wijzigingen bij het voorbeeld in model om te zetten.
Mijn versie is overigens onder de merknaam Trix uitgebracht, maar dat terzijde ;)

Groet, Bas