BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: HansKarel op 11 juni 2017, 16:43:11
-
Even een vraagje: ik wil mijn locs (Esu lokpilot V4.0 dcc) graag langzaam laten afremmen tot stilstand middels de bekende diodeschakeling die dan voor a-symmetrie zorgt. Alleen....als ik de diodeschakeling overbrug dan blijkt dat sommige locs elkaar beïnvloeden. Op een bepaald gedeelte van mijn baan gaat 1 loc langzamer tot bijna stilstand totdat de andere loc weer in een ander deel van de baan is.
Het gekke is dat niet alle locs dat doen en terwijl ze alle dezelfde Esu aan boord hebben. Uiteraard zet ik cv27 op 3. Zet ik dat weer standaard op 28 dan is er niks aan de hand. Zou de Esu soms erg gevoelig zijn voor a-symmetrie? Iets aan te doen? Of moet ik toch maar afremmen met een Lenz BM2 o.i.d?
-
Nog even voor de duidelijkheid: dus zonder diodeschakeling vindt er al beïnvloeding plaats op het rijgedrag mits de locs dicht genoeg bij elkaar in de buurt zijn.
-
Uhm, even voor de duidelijkheid, je gebruikt hopelijk wel een diodeschakeling PER stopsectie?
Timo
-
Hoe overbrug je de diode's en waarom? Heb je wel lekkere snelle diode's? Het lijkt mij dat als je de diode's overbrugt je het systeem van slag helpt.
Willem.
-
@mijnmodelbaan, normaal overbrug je ze als je niets wilt stoppen / weg wilt rijden ;)
En mja, snelheid... In alle stroomdetecties doen "trage" 1N4007's het ook prima.
Timo
-
Alleen....als ik de diodeschakeling overbrug dan blijkt dat sommige locs elkaar beïnvloeden. Op een bepaald gedeelte van mijn baan gaat 1 loc langzamer tot bijna stilstand totdat de andere loc weer in een ander deel van de baan is.
Overbruggen betekent uitschakelen. Dus dat is net alsof er helemaal geen diodes tussen zitten.
Als er een verschil optreedt met de normale vroegere situatie, is er dus iets heel anders aan de hand, waarschijnlijk in de bedrading van je diodeschakeling. Die heeft blijkbaar nog steeds invloed.
Zo te lezen wordt dan de diodeschakeling voor de hele baan geldig (of delen daarvan), zodat andere loc's ook gaan reageren.
Geef een schema en er kan mogelijk een beter antwoord en oplossing volgen, voorlopig houd ik het op een bedradingsfout (of isolatiefouten of iets dergelijks).
Maarten van der Burgt
-
Nee, tis nog veel gekker. Die diodeschakeling heb ik nog helemaal niet ingebouwd maar een paar keer gebruikt om te testen. En ja dan remmen de locs prachtig af. Toen ik vervolgens de aansluitingen naar de z21 weer normaliseerde en ik nog even doorreed met 2 locs kwam ik dus achter dat rare verschijnsel. Het heeft dus niks met de diodes te maken want die zitten er nu helemaal niet in. Kennelijk gebeurd er toch wat met het signaal. Ik denk dat de symmetrie wat wordt beïnvloedt door de motor van de andere loc.
Ik dacht hier even snel een antwoord te vinden maar het is duidelijk geen algemeen probleem.
Ik ben nu bezig een Tams raildetectie in elkaar te solderen. Als dat klaar is dan zal ik mn oude oscilloscoop eens tevoorschijn halen om het digitale signaal op de rails eens te bekijken.
-
Dus diodes hebben er helemaal niets mee te maken, je hebt een ander probleem, wat je niet kunt thuis brengen.
Zou zeggen decoders resetten.
Groetjes
-
Begrepen dat dat het probleem niet is.
Volgende mogelijkheid, zoals in vroeger tijden vaak voorkomend bij bv. Uhlenbrock: een niet gestabiliseerde voeding of een niet voldoende gestabiliseerde uitgang. Daar zou een asymmetrie door kunnen ontstaan, die zorgt dat de locs die ingesteld staan op ABC er op reageren.
Dus de trafo/ voeding van de z21 is niet geschikt of de z21 is qua uitgang niet geschikt. (lees: zorgen voor een signaal op de rails wat al asymmetrisch is)
Hopelijk zou je dit op de scoop kunnen terugzien, maar of een oude dit aankan ??
Dat een loc/decoder het signaal naar een asymmetrie trekt lijkt mij zeer onwaarschijnlijk of onmogelijk (zeg nooit nooit), maar zou je kunnen testen door andere locs te gebruiken.
Maarten.
PS Let ook op de bekabeling. Test met 2 dikke aansluitkabels en niet met van die dunne frutrommeldraadjes, zoals vaak bij een apparaat geleverd.
-
k ben nu bezig een Tams raildetectie in elkaar te solderen.
Heb je nu al detectoren in je baan en zouden die niet de oorzaak kunnen zijn ?
Maarten
-
Dat een loc/decoder het signaal naar een asymmetrie trekt lijkt mij zeer onwaarschijnlijk of onmogelijk (zeg nooit nooit)...
Was er een tijdje geleden niet een akkefietje met Piko-loks en ESU-dekoders? Iets met een ontbrekende kondensator of zo (ik kan het hier niet terugvinden) waarbij een lok het signaal verstoorde? Iemand in Duitsland had het toen tot in detail uitgeplozen, en een oorzaak plus oplossing gevonden.
Hans/Karel, gaat het bij jou om Piko-loks?
-
Dat was een loksound4 probleem met heel andere storingen als gevolg. Heeft hier niks mee te maken.
Mvg spock
-
De meegeleverde voeding die niet juist is bij een systeem Maarten? Je moet het toch echt niet gekker maken/verkopen.
@Karel, de z21 heeft de mogelijkheid tot het genereren van een Railcom pauze signaal, als dit aanstaat dan wordt het DCC signaal een stukje opgerekt, dat vinden vooral de wat oudere DCC decoders niet fijn. Je kunt dit uitzetten, en dan heb je weer een zuiver en normaal DCC signaal, best kans dat dit de oorzaak is van je probleem.
Groetjes
-
Bedankt allemaal voor het meedenken. Wim Ros, ja die Railcom staat standaard aan, geloof ik. Het gaat om moderne Roco locs met Esu lokpilot v4 dcc en het gekke is dus dat een enkele loc er last van heeft en de rest weer niet.
Het is ook geen heel groot probleem want als ik cv27 weer op 28 zet ipv 3 dan is er niks aan de hand.
Maar ik wilde juist die locs laten afremmen met die a-symmetrische diodeschakeling en dan MOET CV27 op 1,2 of 3.
Ik laat van me horen, ik ga zo e.e.a eens uitproberen.
En mn scoop is een Tektronix 20 MHz van 30 jaar oud maar daardoor lekker goedkoop en prima voor dit soort zaken.
-
Nou ik ben eruit. Met de scoop heb ik prachtige symmetrische blokgolf gezien dus dat was het inderdaad niet. De oorzaak bleek heel simpel: Te veel overgangsweerstand tussen een stuk rails op de baan was de boosdoener. Kennelijk had de ene loc er meer last van dan de ander omdat de ene meer stroom trekt. Een extra draadje getrokken en klaar.
De locs stoppen nu prachtig voor het (nog aan te sluiten) sein als in het voorliggende baanvak nog een trein rijdt.
De seinen bestuurde ik met zo'n printplaat van NS parts maar daar moet ik wat anders op verzinnen.
-
PS Let ook op de bekabeling.
Dus niet alleen bij het testen ;D
-
Ja precies, helemaal gelijk, ik had de bekabeling over het hoofd gezien. Eens een draad weggehaald en niet terug gesoldeerd en dan blijkt plots een gedeelte van je baan via een heel miezerig touwtje van spanning te worden voorzien.
En normaal merk je het dan niet tot zich dit soort verschijnselen voordoen....
Al doende leert men en ik heb al vaker gedacht....had ik nu maar eerst dit forum bekeken en dan aan het werk gegaan maar ja...
De helling is er inmiddels ook uit trouwens....