BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Blogs => NS8714 => Topic gestart door: Eelco Storm op 14 mei 2017, 22:03:54
-
Weer een nieuw zoekplaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS899_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS899_1.jpg)
Ik heb een vermoeden dat het misschien Den Haag SS is, maar ben er nog niet zeker van. Datering kan ik alleen tussen 1905 en 1921 plaatsen.
Wat er op het bord geschreven staat is moeilijk te ontcijferen:
Het hangen
van de klep (klap?)
Net tegen ...
voor de schijf
in rust
Er is vast wel iemand die daar chocola van kan maken ;)
Eelco
-
899 kwam in dienst op 30-12-1905. Vanaf 1914 werd de serie800 van een doorlopende luchtleiding voorzien. Deze loc heeft die nog niet.
Per 30-04-1906 was de 899 toegewezen aan groep 2. Dat is Amsterdam, den haag, emmerik en Utrecht.
Alle info uit het 1700 boek van Paul Henken.
-
Wanneer was die operatie van die luchtleidingen klaar? Is dat het door Eelco genoemde 1921?
-
Deze foto duikt nu in diverse draadjes op??
( nederlandse spoorwegen 1956 -----)
Ronald Visser
-
Twee draadjes, allebei van mij :) In het ene draadje toon ik de aanwinsten van mijn fotocollectie. Om de locatie van een foto te achterhalen open ik een ander draadje.
@Edsko: zal wel ruim voor 1921 zijn geweest. 1921 is het jaar waarin het NS nummerschema van kracht werd.
-
Ja dat had ik wel door hoor.
Bedankt.
Ik weet van dit soort details/achtergrond zaken niets af. Het viel me op.
Succes Ronald Visser
-
Is dit op het kolendepot? Leunt die man op de tender op/tegen een waterkraan? Ligt er op de achtergrond een berg kolen?
-
Eh even uit het hoofd en zonder de boeken er nu op na te kunnen slaan, volgens mij zie ik toch echt een luchtpomp aan de vuurkist hangen, dus is de loc bij mijn weten al voorzien van doorgaande luchtleidingen
Achter de loc zie je de kolen manden staan waarmee de loc beladen kan worden met kolen. En ja, de loc staat nu water te nemen
De drie sporen die we zien lijken naar elkaar toe te lopen, maar of dit naar wissel of een draaischijf gaat .....
Is er een betere scan te maken van het bord?
-
Met doorlopend bedoelde ik: óók naar voren toen. Daar zie ik geen kraan. Uiteraard heeft deze loc een luchtpomp. Het is een personentreinloc uit een tijdperk dat de luchtrem voor personentreinen al gemeengoed was.
Voor wat het waard is, in 1922 was het mormel aan Den Bosch (groep 8) toebedeeld.
-
Hmmm, bij doorgaande luchtleiding heb ik een ander beeld, maar dat zal beroepsdeformatie zijn.
De luchtaansluiting op de voorkant is voor het rijden in voorspan. En ja dat is altijd een goed idee om dat te kunnen doen. Zeker met die trutlocjes zoals we in Nederland hadden ;D
-
Dat was de reden inderdaad. ;D
En hoe kan het beroepsdeformatie zijn als het je beroep niet is? :police:
De zijgevel van het pand is wel weer vrij uniek, maar ik kan het ff niet in den haag plaatsen. Ben verder ook nog niet echt aan het zoeken, ben andere dingen aan het doen nu.
-
"Scheppen kan iedereen, stoken is een vak" ;D
-
Volgens mij staat deze loc (of een van zijn broertjes) onder nummer 326 in het spoorwegmuseum.
Ik weet dat je daardoor nog niet direct een datum voor de foto hebt, maar je kunt er misschien wel een nog duidelijker beeld krijgen wanneer je weet wanneer de treinen omgenummerd zijn (áls ze omgenummerd zijn).
Bij nader inzien: dit is niet de 899: Raampjes zijn anders.
Maar misschien dat ze bij het spoorwegmuseum wat achtergrond materiaal hebben over de treinen waar ze reden?
-
Laat ik zeggen dat ik meer vertrouwen heb in de kennis van enkelen op BNLS, dan in de kennis van het spoorwegmuseum ;)
De SS 326 is een voorloper van deze SS 899. De 326 is een 1B machine, de 899 een 2B machine.
Eelco
-
Het handel
van de klink
niet te bewegen
voor de schijf
in rust
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS899_bord.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS899_bord.jpg)
-
Het handel
van de klink
niet te bewegen
voor de schijf
in rust is
-
Als je er van uit gaat dat de draaischijf links achter de loc ligt, en dat het gebouw op de achtergrond een locloods is, dan is de positie van die loods ten opzichte van die schijf wat typisch. Rechts lijkt een kolenpark te liggen, in de boog. Met deze kenmerken moet er toch wel een plattegrond van een bepaald depot te herkennen zijn. In verband met die boog lijkt Den Haag SS niet zo'n rare gedachte.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS899_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS899_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Den_Haag_SS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Den_Haag_SS.jpg)
www.sporenplan.nl
Maar hier kan ik geen sjokola van maken. De loods staat dichter bij het kolenpark dan bij dit sporenplan mogelijk lijkt
-
Per 30-04-1906 was de 899 toegewezen aan groep 2. Dat is Amsterdam, den haag, emmerik en Utrecht.
Even op www.sporenplan.nl zitten kijken maar op geen van de vier plaatsen kan ik d'r sjokola van maken. Maar dat zegt niets. Het kan makkelijk dat de loc aan het einde van een heenrit voorzien wordt van kolen en water voor de terugrit ...... en daarmee ligt half Nederland open qua mogelijkheden.
De loods op de achtergrond lijkt me niet specifiek een loc- of rijtuigloods. Daar zou je toch lichtkappen of meer afzuiging / rookkappen bij verwachten
-
Is het dan een goederenloods waar we naar kijken? Indien niet, wat zou het dan voor gebouw kunnen zijn? Kantoorpand? Industrie?
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Den_Haag_SS2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Den_Haag_SS2.jpg)
Als dat bord van die schijf er niet gestaan had had het rode deel wel de locatie kunnen zijn. Met de loods op de achtergrond
Koen
-
Gevonden denk ik, Amsterdam WP:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/amsterdam_wp.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/amsterdam_wp.jpg)
In het rode vierkant bij de 24 die naar de draaischijf loopt.
-
Mocht dat het niet zijn,
Ik komt dit plaattje nog tegen http://home.kpn.nl/~roelof.hamoen/g_tekgvrmax.JPG
gevonden op http://home.kpn.nl/f2hrajhamoen482/g_Gouda-DenHaaglijn3.htm
Het lijkt erop dat er op Den Haag SS twee draaischijven waren, is de foto bij de andere genomen? Rechts op dit plaatje?
Koen
-
Gevonden denk ik, Amsterdam WP:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/amsterdam_wp.jpg][img]https://images.beneluxspoor.net/bnls/amsterdam_wp.jpg
In het rode vierkant bij de 24 die naar de draaischijf loopt.
Voor de loc liggen nog twee sporen, die mis ik in het sporenplan.
-
Gevonden denk ik, Amsterdam WP:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/amsterdam_wp.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/amsterdam_wp.jpg)
In het rode vierkant bij de 24 die naar de draaischijf loopt.
Is het niet, al gezien in 'locomotiefloodsen en tractieterreinen'. Of je moet
het geheel spiegelen, dan klopt het wel. Je mist nu een kolenpark aan de rechterkant.
Wat je denkt gevonden te hebben, daarvan komt de gevel van de loods ook niet
overeen met de foto. Dus zoek maar weer verder. In dat boek vind je btw niet.
-
Die hoek tussen de sporen en de locloods bij A'dam WP klopt niet met wat je op de foto ziet (verkeerd om/ gespiegeld). Ook mist er een spoor. Op de foto zie je 3 sporen die vanaf een draaischijf(?) lopen, op het sporenplan van A'dam WP zijn het slechts twee sporen.
De '1e' schijf in Den Haag SS is deel van het tractieterrein (water nemen, kolenpark, locloods). Die '2e' schijf lag aan het eind van de 3 sporen onder de perronkap om locomtieven van binnengekomen treinen via het middelste spoor weg te draaien. Dat laatste is niet wat we op de foto zien.
Rond die tijd (eerste kwart 20e eeuw) zijn op veel tractieterreinen draaischijven vervangen om langere 2B and later 2C locs te draaien. Soms kwam die schijf op dezelfde plek als de oude schijf te liggen, soms op een andere plek. Het kan dus zo zijn dat de sporenplannen op sporenplan.nl niet synchroom zijn met de foto van de SS899. Ik heb Locloodsen en Tractieterreinen niet bij de hand dus ik kan het eea niet checken.
-
Ik heb het boek al uitgespit vanmiddag Martijn. Er staan 'te' weinig vroege
kaarten in. Of veel te vroeg, of juist na de periode die Ingenium aangaf.
-
6500/8100, 6100, 3700, 2100, 6000, 3600, 1700, vervlogen stoom, ergernis, al deze boeken niets gezien dat erop lijkt... Was wel ff lekker bladeren in het zonnetje in de tuin. :laugh:
3900 boek nog niet aan toe gekomen.
Wel nog leuke nieuwe dingen gezien. Af en toe bladeren is nuttig. (y)
-
Af en toe bladeren is nuttig. (y)
Sven heeft veel SS tekeningen online, met dank aan v/d Meene
Blader ze, ga ik ook doen :)
-
Ik ben je ff kwijt. Sven? v/d Meene? Ik kijk plaatjes, niet naar namen. 8)
-
www.sporenplan.nl
Daar heeft Sven Zeegers veel SS stations gescand staan. Uit de collectie van J.C. v/d Meene
In de collectie van Kees van de Meene kwam ik een hele mooie serie emplacementstekeningen van SS (Staatsspoorwegen) tegen. Deze tekeningen, op schaal 1:2000 getekend, zijn oorspronkelijk ingebonden in boekvorm. Ze stammen uit de periode 1900-1920. Ondanks de wat grotere schaal staat er veel informatie op. Tot op heden zijn deze tekeningen nergens gepubliceerd. Het zou zonde zijn als dit zo blijft. Daarom is, in overleg met Kees van de Meene, afgesproken deze tekeningen op Sporenplan.nl te publiceren.
De gehele serie, die bij Kees in het archief aanwezig is, is hieronder benaderbaar. De tekeningen zijn opgezet in zwart-wit. Daar waar wijzigingen hebben plaats gevonden zijn correcties uitgevoerd in rood. De (correctie)datum staat ook op de tekening. Deze datum geeft niet altijd de wijzigingsdatum aan!
-
Tilburg zou een optie kunnen zijn
-
Ah andere Sven ;D
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS899_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS899_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tilburg-SS-02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tilburg-SS-02.jpg)
bron: www.sporenplan.nl
Ik vind hem niet helemaal 100%, maar het zou kunnen
- naar mijn inschatting ligt de draaischijf rechts van de loc
- en komen (een deel van) de sporen links van de loc samen
Waar ik niet zeker door ben is de hoek tussen kolenpark en het gebouw er achter, dat lijkt niet te kloppen, ook het sporenverloop is niet helemaal honderd procent.
Ik heb nu min of meer alle grote stations bij sporenplan.nl gehad, maar ben bang dat ik ze toch allemaal moet gaan nalopen
-
Is het niet, al gezien in 'locomotiefloodsen en tractieterreinen'. Of je moet
het geheel spiegelen, dan klopt het wel. Je mist nu een kolenpark aan de rechterkant.
Wat je denkt gevonden te hebben, daarvan komt de gevel van de loods ook niet
overeen met de foto. Dus zoek maar weer verder. In dat boek vind je btw niet.
Spiegelen, daar zeg je iets.
Er is een tijd geweest in de fotografie (volgens mij) dat beelden gespiegeld afgedrukt werden, had volgens mij te maken met een omkering in de behuizing van de camera.
Door dat we de precieze datum niet weten zou het zomaar kunnen dat deze foto gespiegeld afgedrukt is.
Is er iemand die deze foto zou kunnen spiegelen en opnieuw plaatsen?
Hoewel... met dat bord misschien toch niet...
-
Wordt bij spiegelen ook het nummer van de loc gespiegeld?
-
Denk niet dat het tilburg is. Het gebouw krijg ik niet geplaatst volgens de foto.
-
Spiegelen, daar zeg je iets.
Nope teksten zijn leesbaar, dus niet gespiegeld
Denk niet dat het Tilburg is. Het gebouw krijg ik niet geplaatst volgens de foto.
Ik vraag me serieus af of het gebouw wel spoor gerelateerd is / op spoor terrein staat. En daarmee staat het dus mogelijk ook niet op de tekeningen
-
Waar zou de foto dan gemaakt moeten zijn volgens jou op het sporenplan? Ik zie zo snel maar 1 plek en dat is voor het driewegwissel. Anders krijg ik geen drie sporen met kolenbunker geplaatst. En dan nog vraag ik me af of de richting van de sporen klopt.
-
Ik vroeg me ook af of het gebouw spoor gerelateerd is, als je oude foto's bekijkt lijkt het wel erg veel op locomotief loodsen uit die tijd. Er staan ook een hoop schoorstenen op het dak, voor de rook-afvoer?
Koen
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tilburg-SS-03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tilburg-SS-03.jpg)
Vanuit die hoek, of vanaf het perron of vanaf ergens tussen de loodssporen (Positie pijl klopt wel, maar richting pijl klopt dus niet, maar dat lukte niet goed in Paint)
Maar ...... echt kloppend krijg ik het inderdaad niet :-\
Punt is een beetje dat die loc's toch wel "top notch" waren op dat moment en dat ze dus met name op de grotere stations restaureerde. En daar kan ik dus tot nu toe niets echt kloppends vinden bij sporenplan.nl. Maar dit was het dichtste bij wat ik kon vinden.
Ik heb het niet zo zeer geplaatst als DE oplossing, maar meer "in deze richting zou het kunnen zitten" qua lay-out
-
Aangenomen dat de pijl in noord-westelijke richting moet wijzen, mis ik in dat gezichtspunt de waterkraan. Dus ik denk dat we dit wel kunnen afstrepen.
-
Volgens mij is het Rotterdam Maas, zie figuur beneden (naar www.sporenplan.nl (http://www.sporenplan.nl)).
- Je ziet het kolenpark en de waterkraan op de jusite positie tov de loc op de foto.
- Er zijn drie sporen die naar links convergeren naar een driewegwissel. De voorste twee sporen hebben een lichte boog naar de camera toe net als in het sporenplan. Het spoor waarop de loc staat lijkt redelijk recht net als op de foto.
- Rechts net buiten beeld is een draaischijf, zie waarschuwingsbord op de foto
- Er is een gebouw met de juiste hoek tov het kolenpark en de sporen. Ik kan de tekst moeilijk lezen door de lage resolutie van de scan en door de arcering van het gebouw, maar volgens mij staat er 'Paardenstal'. Dat zou kunnen kloppen met de installatie daar net links van dat volgens mij als 'Veelading' oid is gemarkeerd (ook slecht leesbaar).
- Rotterdam Maas lijkt ook redelijk te kloppen met de expresdiensten op ex-Rhijnspoorweg lijnen waarop deze toendertijd redelijk nieuwe loc werden ingezet:
899 kwam in dienst op 30-12-1905. Vanaf 1914 werd de serie800 van een doorlopende luchtleiding voorzien. Deze loc heeft die nog niet.
Per 30-04-1906 was de 899 toegewezen aan groep 2. Dat is Amsterdam, den haag, emmerik en Utrecht.
Alle info uit het 1700 boek van Paul Henken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS899_zoekplaatje.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS899_zoekplaatje.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS899_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS899_1.jpg)
-
Wat jammer nu voor Eelco.
ALWEER een plaatje van Rotterdam Maas ......
;D ;D
Maar: ik vind hem goedgekeurd (y)
-
Ben nog niet helemaal overtuigd, al lijkt het er verdomd veel op. De vorm van het gebouw op de achtergrond doet me twijfelen. Op sporenelementen heeft het gebouw een uitstulping aan beide lange zijden. Die uitstulping kan ik op de foto niet waarnemen. Dat kan door de hoogte hoek van de camera komen en van de objecten ervoor, maar ik zou de uitstulping toch hoger verwachten en dus waarneembaar.
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
-
Klopt, maar op de foto zou dat net achter het machinistenhuis vallen, dus moeilijk zichtbaar. De uitstulping kan net zo goed een halletje, administratiekantoortje of een toiletgebouw zijn, dus dat zijn lage aanbouwen...
-
- Met name de hoek tussen kolenpark en gebouw klopt
- afstand kolenpark en gebouw lijkt ook te kloppen
- Het gebouw is zeker drie verdiepingen hoog, zo niet hoger. Tekening is een (totaal, vloer) plattegrond en dat zegt dus niets over hoe e.a. er op de hoogte die we nu nog kunnen uitziet. Maar e.a. klopt met een paar uitbouwjes op vloerniveau.
- Met deze sporenlayout is de plaats en tekst van het bord ook verklaarbaar en logisch
- sporenloop klopt met zoals ik die voor ogen had, nl. naar links samenkomend in een wissel. Verder: mijn, onuitgesproken, gevoel zei me dat het onwaarschijnlijk was dat er links een draaischijf lag
Ik zie, zelfs bij kritisch kijken, niets wat niet klopt / onverklaarbaar is
-
Ik heb de foto van Eelco nog even bekeken. Daarop is rechts van het machinistenhuis en net boven de ketel nog een stukje schuin dak (?) te zien. Als dat idd aan het gebouw vast zit (en daar lijkt het wel op), dan ben ik ook om en is de plek idd gevonden.
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
-
Goed gevonden hoor. Ik had hem afgedaan omdat ik er van uitging dat we dan naar de locomotievenloods zouden kijken, maar de paardenstal klopt zeker. Waterkraan present. Ben nog aan het zoeken naar die paardenstal. Is gebouwd tussen 1861 en 1882.
(http://belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/rotterdam_maas_ss899_raadplaat.jpg)
-
Is het dan niet raar dat het waarschuwingsbord voor de klink van de draaischijf naar deze kant staat?
Dit zijn wel de leukere puzzels (y)
-
Niet als die vanaf de brug bediend word.
-
das waar ;D
-
Rotterdam Maas staat genoteerd (y)
Hartelijk bedankt voor de hulp :)
-
Was ff zoeken, maar ja, wat moet je anders met je tijd. :angel:
Pand links is de paardenstal.
(http://photomuseum.nl/img/fotos/51b4d99668fa7.jpg)
Bron: http://photomuseum.nl
-
wat moet je anders met je tijd.
- geitjes voeren
- bloemetjes plukken
??? ???
Maar, even goed bedankt (y)
Dak en schoorstenen -> klopt
Gevelindeling -> klopt
Hoogte -> klopt