BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Beurzen => Topic gestart door: Tulpendaal op 13 mei 2017, 22:15:22
-
Goedenavond,
Het duurt niet meer lang en dan is de volgende halte er weer. Op de website was al duidelijk dat het een Haags (tram) feestje wordt (y)
Dus de grote vraag, wie gaat ook/komt ook/laat wat zien.
Ik kijk er al echt naar uit. ;)
-
Ik heb de camping weer geboekt. Op zaterdag ben ik in het openluchtmuseum te vinden..
Michael
-
Het is toch 2017?
-
:-[ Oeps heb al om verbetering gevraagd
-
Wist niet dat je toch gaat komen, Joke. Mag je eigenlijk ook niet missen. Nu Rob Boeser niet meer bij de organisatie betrokken is, weet je maar nooit of het ooit weer wordt gehouden. Al schijnt de intensie er wel te zijn.
Ik sta er met Schermendam en mijn stoomtrams. De boel ligt wel verdeeld tussen Engeland en Nederland, dus mijn grootste angst is dat ik essentiële dingen in Engeland laat liggen, omdat ik de boel niet kan testen voordat ik wegga. Een primeur zal zijn het geluid dat ik in de Gooische Stoomtram heb gestopt. Dat brengt 'm echt tot leven.
(http://svencentral.com/weblinks/ngrm/2017/rail2017/IMG_9467.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/ngrm/2017/rail2017/IMG_9467.jpg)
-
Had ik al verteld dat ik met mijn Trambaantje op "Volgende Halte: Openluchtmuseum" sta? 8)
Laatste keer, want nu is hij af en is het mooi geweest.
Volgende jaar met de Rosestraat. 8)
-
Volgende jaar met de Rosestraat. 8)
Beloofd is beloofd.
-
Mooie spoor 0 loc van de Tramfabriek erop. 8)
-
Gesponsord ;D ;)
-
Staat Marc er ook met trambaantje? ;D
Zou wel leuk zijn.
Ik kom ook gewoon bijde dagen.
Nee niet met Heerwijk.
Heel mischien volgend jaar als het evenement er dan nog is
Greetz Martijn
-
Ik heb zomaar het weekend vrij geroosterd gekregen, dus ik heb nu geen reden om niet te gaan. :angel:
-
"Volgende halte" altijd leuk. Wel zorgen voor voldoende licht zodat we ook wat van de bouwsels kunnen zien. Dat was vorige keer niet al te best. ;)
Gr, Ben.
-
Flyer van het evenement is beschikbaar. Staat eigenlijk niet op wat we nog niet weten, behalve of Marc's Trambaantje gaat komen. Zal voor velen toch de knoop doorhakken om wel of niet te gaan.
Download de pfd van de flyer hier (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/openluchtmuseum2017.pdf)
-
De Stameldamse Nieuwe Binnenweg is er ook. En we hebben er weer zin in! ;)
-
Ik kom ook maar incognito, als assistent van Gérard Hendriks met de Tramstraat 1931!
Make yourself known
-
De Tramstraat komt ook? Da's geweldig nieuws, ik kijk daar erg naar uit!
-
Ik zal ook aanwezig zijn; deze keer puur als deelnemer (laten we maar zeggen dat ik even een sabbatical houd....).
Samen met mijn modelbouwmaat Basmans (Bas Vrij) staan wij namens de MSC Maas en Waal met 'Koningswaal augustus 1933' in de VGL loods.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koningswaal_voor_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koningswaal_voor_BNLS.jpg)
Heeft iemand al gemeld dat Trambaantje ook komt?
Daar staan wij naast !!
Groeten, Rob.
-
Nee, Schragenhave en/of Waan zijn er niet bij dit jaar. Ik kom zaterdag natuurlijk wel even kijken en u allen begroeten. En inspiratie opdoen bij al het moois dat er tentoongesteld wordt.
-
Ik kom ook maar incognito,
Jij bent nooit incognito, Gerard ;)
-
Hier en daar lees ik al wie er komt, maar is er ergens al een compleet overzicht met de trambanen die komen?
Groeten, Mark
-
Ik heb een overzicht van de deelnemers bij de organisatie aangevraagd. Dit zijn de deelnemers:
Van Gend en Loos loods
1) Hellevoetse tramweg maatschappij,
2) Tramfabriek Schermendam
3) Tramways de Pierreux
4) Stameldamse Binnenweg
5) Stameldamse busbaan
6) Trambaantje
7) Koningswaal (augustus 1933).
Tramremise
8 ) GVB Modeltramclub
9) Gezicht op den Ysel (Zutfen 1928)
10) Tramstraat 1930 Eindhoven
11) RTM Trambaan en Hellevoetsluis
Wagenhuis bij de Zaan
12) Tramdiorama Miniworld Rotterdam
Boerderij uit Kadoelen
13) Houten trambaan, radiografisch bestuurbaar
-
Weet niet of het bij ieder filiaal te verkrijgen is, maar Albert Heijn heeft een actie waarbij je met 40% korting entreekaartjes kunt kopen voor diverse culturele uitstapjes, waaronder het NSM, Madurodam en ook het Openluchtmuseum.
€ 10,50 normaal, € 8,70 voor kinderen 4 t/m 12 jaar.
-
En dan zijn er natuurlijk nog de echte museumtrammetjes.
En ook Stichting Bram is aanwezig met 2 museumbussen.
-
Ah dat wordt een gezellige drukte in de Van Gend en Loos loods. (y)
#zinin
-
..kom jij ook dan met je baantje 8)
(ps en ja ik kom nog steeds)
-
Hoor ik dat goed?
Wat leuk!
groeten
Hendrik Jan
-
Ah, dan ben ik daar toch weer niet duidelijk over geweest. Slechte gewoonte van me. 8)
Ik sta dit weekend in Arnhem, in de schaduw van Koningswaal en in de buurt van Sven en al die andere fijne tramvrienden. (y)
-
Sta jij daar ook al? Heb dat ding in maart al ergens drie dagen achtereen
gezien. En de bouwer had zo'n grijns op zijn bakkes staan, die er met geen
knuppel vanaf te krijgen was. Denk dat ik maar doorloop zaterdag hoor..
:P ;D (y)
-
Ik vroeg me af hoe ze zoveel modeltramvrienden in de loods krijgen... Als er nog maar ruimte overblijft voor bezoekers, een smalle gang is gegarandeerd. Maar ook dat het er gezellig gaat worden!
-
Dit jaar geen uitnodiging gehad, dus gehoopt om als bezoeker al het moois te aanschouwen,
maar ik ben helaas verhinderd.
Iedereen veel plezier gewenst!
gr Ed.
-
We gaan je missen, Ed!
-
Hallo allemaal,
Vandaag voor de eerste keer naar het openluchtmuseum. Mijn vriendin gaat ook mee. Zometeen nog even broodjes en drinken halen en dan naar Arnhem. Ben erg benieuwd naar alle modeltrams en de echte trams, oude bussen en de rest van het museum. Tot straks !!!
Groeten Ruud B. ( en Michelle W. )
-
Vorig jaar heb ik genoten van dit gebeuren en had mijzelf toegezegd dit jaar weer te gaan. Helaas gaat het me niet lukken, gezien een sportieve afspraak morgen. Geen 3e keer trambaantje dus :(
Volgende jaar met de Rosestraat. 8)
Maar gelukkig geeft dit hoop ;)
Groet,
michel
-
Vandaag heerlijk genoten in Arnhem... Weer leuke baantjes gezien en Marc even een uurtje "aflossing" gegund op "Trambaantje. De Haagse trams van de Tramwegstichting deden hun uiterste best op het mooie tramtraject in het park. Wat me opviel waren ook enkele "andere vormen van vervoer" een plekje hadden gekregen. Zo stonden er een aantal mooie zweefvliegtuigen, enkele brandweerwagens en een oldtimer VW Bus ik het park.. Een mooie aanvulling op het geheel.. Ik moet nu toch maar eens dat trambaantje gaan bouwen dat ik al zolang in de planning heb staan...
Michael
-
Zijn er wellicht al ergens foto's te zien van dit evenement?
Steyn
-
paar foto's
niet de meest geweldige maar toch :-X
(https://c1.staticflickr.com/5/4276/34980074580_b1ecb5df96_o.jpg) (https://flic.kr/p/Vi52u9)20170617_122759 (https://flic.kr/p/Vi52u9) by Martijn Van Meerwijk (https://www.flickr.com/photos/64271918@N07/), on Flickr
(https://c1.staticflickr.com/5/4209/35200401442_693bf00671_o.jpg) (https://flic.kr/p/VCxfZ9)20170617_122756 (https://flic.kr/p/VCxfZ9) by Martijn Van Meerwijk (https://www.flickr.com/photos/64271918@N07/), on Flickr
(https://c1.staticflickr.com/5/4242/34557121113_fb7e82b51d_o.jpg) (https://flic.kr/p/UDGh9Z)IMG-20170617-WA0013 (https://flic.kr/p/UDGh9Z) by Martijn Van Meerwijk (https://www.flickr.com/photos/64271918@N07/), on Flickr
(https://c1.staticflickr.com/5/4277/35327354886_082682e51b_o.jpg) (https://flic.kr/p/VPKVPC)IMG-20170617-WA0011 (https://flic.kr/p/VPKVPC) by Martijn Van Meerwijk (https://www.flickr.com/photos/64271918@N07/), on Flickr
(https://c1.staticflickr.com/5/4265/34557120663_ef6a919bbd_o.jpg) (https://flic.kr/p/UDGh2e)IMG-20170617-WA0009 (https://flic.kr/p/UDGh2e) by Martijn Van Meerwijk (https://www.flickr.com/photos/64271918@N07/), on Flickr
ja ja trambaantje stond er boven verwachting ook ;D
morgen zelfs met bijzonder materieel 8)
-
Elders? Hier is veeeel beter (y) Van alles wat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9318_Large.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9318_Large.jpg)
Mijn favoriete bus (HN 55 uit Amersfoort) naast een bus uit Arnhem. Veel bussen op het plein hier, minder (dan de vorige keer) door het park verspreid
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9373_Large.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9373_Large.jpg)
Een van de 3 brandweerauto's (deze had een militair verleden "Stichting La Cortine") maar wellicht de andere 2 ook
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9392_Large.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9392_Large.jpg)
Op het veld voor de grote stellingmolen zijn zweefvliegtuigen (echte) en modelvliegtuigen te bewonderen (foto genomen vanaf de omloop van de molen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9420_Large.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9420_Large.jpg)
Bij de huisjes bij de brouwerij zijn oude auto's en brommers te vinden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9436_Large.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9436_Large.jpg)
Behalve Haagse en uiteraard de Arnhems tram, ook een combi uit de Maasstad
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9496_Large.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9496_Large.jpg)
En uiteraard de trambaantjes, niet alleen in de tramremise maar ook in de Van Gend & Loos loods!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9530_Large.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9530_Large.jpg)
En als laatste een Haagse tram langs de lelies bij een boerderij. Genoeg te zien dus en als je zondag kunt: Ga!!
Groet,
Raymond v/d Hoven
-
Leuk al die foto's. Bedankt! (y)
Steyn
-
Ook wat telefoonplaatjes van de bussen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170617_122325.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170617_122325.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170617_164306.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170617_164306.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170617_174202.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170617_174202.jpg)
Had echt genoten deze dag.
-
Een zeer geslaagd evenement, wederom. Niet qua verkoop, maar wel voor de leuke ontmoetingen en goede ideeën. Mijn favoriet was de kleinste baan op het evenement, die van Don Sibley (laatste plaatjes bij onderstaande foto's). Aan het einde van het evenement gingen diorama en materiaal in de doos en hij liep er zo mee weg.
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/volgendehalte2017/vh002.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/volgendehalte2017/vh002.jpg)
Tramstraat
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/volgendehalte2017/vh003.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/volgendehalte2017/vh003.jpg)
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/volgendehalte2017/vh004.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/volgendehalte2017/vh004.jpg)
Tramfabriek op bezoek bij de Tramstraat
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/volgendehalte2017/vh005.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/volgendehalte2017/vh005.jpg)
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/volgendehalte2017/vh006.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/volgendehalte2017/vh006.jpg)
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/volgendehalte2017/vh007.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/volgendehalte2017/vh007.jpg)
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/volgendehalte2017/vh008.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/volgendehalte2017/vh008.jpg)
Tramfabriek
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/volgendehalte2017/vh009.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/volgendehalte2017/vh009.jpg)
Tramways de Pierreux van Don Sibley
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/volgendehalte2017/vh010.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/volgendehalte2017/vh010.jpg)
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/volgendehalte2017/vh011.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/volgendehalte2017/vh011.jpg)
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/volgendehalte2017/vh012.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/volgendehalte2017/vh012.jpg)
-
Mooie foto's Sven maar ik geloof dat de bijschriften niet allemaal op de juiste plek staan....... ;)
-
U heeft helemaal gelijk, dank voor de waarschuwing. Even aangepast.
-
Video die ik gemaakt heb van deze kleine, maar geweldige layout in schaal 1:100:
https://www.youtube.com/v/23PFcdcGlrI
-
Goedemorgen,
Eindelijk wat tijd om op te ruimen gedachte te sorteren en het afgelopen weekend nog eens te genieten.
Allereerst allen in vooral de GTL loods bedankt voor de hartelijke ontvangst en de gezelligheid. Ik heb kennis gemaakt met nieuwe bouwers en een hoop inspiratie en nieuwe ideeën opgedaan.
Hier een paar foto's, Ter inspiratie en vermaak:
Van deze heb ik een hele boel achter de schermen foto's gemaakt voor de electronica:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Arnhem_-_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Arnhem_-_4.jpg)
De kleinste baan van het event, ging bijna verloren in zijn hoekje. Heb ook naar fotos van de bouw mogen kijken. Volgens zijn vrouw heeft hij velen zulke kleine banen. Ook de trams waren zelfbouw. Dan vraag je je zelf af of dat ook met een vliegtuig te transporteren is 8) Alles ging in de bow, ook de transformatoren en de trams.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Arnhem_-_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Arnhem_-_2.jpg)
En ik geloof dat Harry en Paul een nieuwe fan hebben 8).
De nieuwe tram inrichting:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Arnhem_-_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Arnhem_-_5.jpg)
Een omgebouwde BEC, daar moet ik nog een stevig naar mijn kit kijken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Arnhem_-_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Arnhem_-_6.jpg)
De hele reeks foto's van alle trams bespaar ik jullie.
Van Sven heb ik een stukje van het nieuwe rails systeem gekregen om uit te proberen. Daarover in een ander draadtje meer.
En waarom weet ik niet maar in Arnhem loop ik altijd tegen boeken aan die ik nog niet heb en normaal moeilijk te krijgen zijn. Zo weer dit jaar,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/boek_-_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/boek_-_1_1.jpg)
Vooral het kleine HTM boekje is uit 1973 en geeft de tijden en de routes van alle trams en bussen incl. de Defltlijn en de bussen die vanaf Delft station vertrekken.
Als iemand nog zo'n boekje heeft van de periode erna tot 1989, dan hoor ik het graag. Ook een copy of scan van de Delftlijn 1, delen ben ik al blij mee.
Ik hoop tot de volgende halte in 2018,
-
Joke, het enige dat niet in de box ging met Tramways de Pierreux was de trafo.
-
Nu Rob Boeser niet meer bij de organisatie betrokken is, weet je maar nooit of het ooit weer wordt gehouden. Al schijnt de intensie er wel te zijn.
Het is beangstigend stil vanuit het Openluchtmuseum. Nog maar zes maanden te gaan. Of niet dus.
-
Tja....
Ik heb uit bronnen rond het Openluchtmuseum vernomen, dat er helaas, om financiële redenen, (nog) geen budget is......
Groeten, Rob.
-
Dat had ik helaas wel verwacht. Kwestie van een ontbrekende motivator. ;) :-\
-
Zou wel jammer zijn.
Anders organiseren we een onderlinge meeting. Komen we gewoon bij de burgemeester in de achtertuin kamperen. ;D
-
Ai. Dat is niet zo mooi dat er nog geen budget is :'(
-
Kan iemand mij aangeven wat het probleem is? Zijn het financiën of organisatie manpower? Ik heb nog wat tijd over....
Groet, Silvolde (= Rob voor de insiders..)
-
Rob, Waelsteder geeft aan dat er (nog) geen budget is. Ik heb het idee dat er gewoon niet iemand is die de kar trekt en de niet-tramfans in het museum kan overtuigen van het belang (was voorheen De burgemeester). Toen duidelijk werd dat hij niet meer betrokken was bij het evenement, was het voor mij al duidelijk dat het afgelopen was. Jammer, want het Openluchtmuseum was een perfecte locatie.
Zoals Marc aangeeft, we moeten dan zelf wat organiseren. Noemen we het Trammeland 2. ;) Nieuw draadje starten?
-
Jammer want wij stonden op de rol met het was in Amsterdam
-
Overigens meen ik wel eens gehoord te hebben dat het NOM altijd laat op gang komt bij dit soort evenementen. Maar goed, dan begeef ik me wel heel erg in het aanname- en speculaascircus.
Houdt hoop! (y)
-
Dat had ik helaas wel verwacht. Kwestie van een ontbrekende motivator. ;) :-\
Het zou slecht zijn, wanneer dit alleen van mij zou afhangen.
Er staat een team achter en dat heeft al van drie jaren draaiboeken liggen.
Kan iemand mij aangeven wat het probleem is? Zijn het financiën of organisatie manpower? Ik heb nog wat tijd over....
Het is een financieel probleem; er staan meer activiteiten op de tocht.
Sinds Halbe Zijlstra tijdens 'Rutte I' de subsidies voor de exploitatie verlaagd / gestopt heeft, is dit een structureel probleem.
Andere subsidies van bijvoorbeeld de Bankgiroloterij zijn geoormerkt voor bijvoorbeeld verlevendiging, maar niet voor de exploitatie.
Ik zeg dit overigens op persoonlijke titel en vanuit eigen observaties; ik ben geen lid van het managementteam !!!
Jammer want wij stonden op de rol met het was in Amsterdam
Inderdaad en wanneer dit niet door zou gaan, vind ik dat bijzonder spijtig !
Overigens meen ik wel eens gehoord te hebben dat het NOM altijd laat op gang komt bij dit soort evenementen.
Het definitieve budget wordt vaak pas in januari vastgesteld, dat klopt, maar dat is nu heel erg speculaas .
Groeten, Rob.
-
Als er wat meer aan PR in het buitenland was gedaan, zeker alleen al in Duitsland, zouden er volgens mij veel meer bezoekers op af zijn gekomen en was het geen vraag meer of het nog een keer georganiseerd zou worden. Dit is voor mij al drie jaar het mooiste evenement van het jaar. Je zou het jaarlijkse modeltramevenement hier in Engeland moeten zien, daar ga je spontaan van huilen. Volgens mij krijg ik zelfs een bus Engelsen die kant op als het toch door zou gaan. Ik heb wel eens eerder een busreis naar Frankrijk georganiseerd, dus misschien tijd voor een nieuw reisje... Maar dan moet het wel gaan plaatsvinden.
Maar ik ben slechts de stuurman aan wal... ;D
-
Sven, een bus met Engelsen is niet genoeg om zo een evenement draaiende te houden.... ;) het gros van de bezoekers is wat er normaal op een museum als dit afkomt en daar moet men het van hebben. Onderschat (en dat doe jij niet, dat weet ik) zeker niet de financiële risico's van zo'n evenement. Ik snap best dat, als er al zekerheden in de vorm van subsidie's wegvallen, een museum dit niet (meer) aandurft (hoe jammer ook).
Natuurlijk hoop ik met jullie, misschien rustig afwachten?
-
het gros van de bezoekers is wat er normaal op een museum als dit afkomt en daar moet men het van hebben.
Zoals ik, vaste bezoeker met een Museum Jaarkaart. Wat het NOM zou kunnen doen is voor de MJK houders toch een vergoeding te vragen bij een evenement als dit. Het biedt tenslotte iets extra's naast wat er het hele jaar te zien is. Geldt overigens ook voor Ontraxs in het Spoorwegmuseum.
Ik hoop op een 2018 versie, "Volgende Halte" altijd leuk.
Gr, Ben.
-
Sven, een bus met Engelsen is niet genoeg om zo een evenement draaiende te houden....
Een handreiking. Een voorbeeld wat je kunt doen. De rest moeten ze zelf doen. Van wat mij vorig jaar is verteld is er totaal geen reclame over de grens gemaakt. Maar zoals met alles lijkt met ook hier niet alleen een kwestie van geld, maar ook van tijd. Ik wil ook veel meer doen dan dat ik tijd heb, zoals waarschijnlijk iedereen.
-
Advertentie ruimte is duur, schreeuwend duur en daar wordt het eerst op bezuinigd. Helaas weet ik dat maar al te goed.
-
Openluchtmuseum moet drastisch bezuinigen om tekort weg te werken (https://www.gelderlander.nl/arnhem-e-o/openluchtmuseum-moet-drastisch-bezuinigen-om-tekort-weg-te-werken~adf4e692/)
-
Nou ja, dan weten we nu officieel hoe laat het is...... 😰
Groeten, Rob.
-
Wordt het toch een kampeerweekend in de achtertuin. ;D
-
Is die net zo groot als jouw huis?
-
Ik had het niet specifiek over mijn achtertuin. 8)
En ja, ruime tuin maar die is inmiddels aangenaam begroeid met fruitboompjes (appel, pruim, kers), struiken (o.a. vlinder, braam, kruisbes, druif) gras en onkruid.
-
Ik zet wel even een open FaceBook evenement op voor in jouw achtertuin: TramX. Wordt gegarandeerd een succes en als we met de pet rond gaan, dan kan het in 2019 gewoon weer in Arnhem. Geeft jouw flora weer tijd om te herstellen.
-
Zoals Marc aangeeft, we moeten dan zelf wat organiseren. Noemen we het Trammeland 2. ;) Nieuw draadje starten?
Paul Sassen en ik hebben in de jaren 2011 - 2013 onderzocht of er een vervolg op TRAM(me)LAND georganiseerd kon worden.
De conclusie was:
- met het aantal beschikbare modeltrambanen krijg je geen evenementenhal vol
- de groep specifieke tram-bezoekers is klein om een evenement lonend mee te maken
- het financiële risico is te groot voor de organisator(en)
Vandaar dat met Volgende Halte een breder concept gekozen is, met Trams 1:1, museumbussen en modeltrams.
In 2015 is overigens steekproefgewijs onderzocht door welk type bezoeker het evenement in meerderheid werd bezocht.......
Dat waren de busliefhebbers.....
Zouden we dan een BNLS-module-trambaan kunnen starten? ???
Nope, zolang iedere tramfanaat er zijn eigen spoorbreedte, boogstralen, besturingssysteem en wijze van voeding op na houdt.... 8)
Het enige dat we zouden kunnen doen, is een Houtense Roze Koeken Tram Tafel (HRKTT) starten, naast de Krokettentafel.... ;D
Iemand nog ideeën ?
Groeten, Rob.
-
Eurospoor Tram Special Corner in 2018?
-
Nou, ik sta op Rail 2018, kom maar naast me staan met jullie trambanen.
-
Tramhoek op eurospoor is een idee.
Op Rail ook maar wellicht wat kort dag voor sommige. Is in begin februari.
Greetz Martijn
-
Ik dacht dat een knipoog niet nodig was, maar vooruit, voor jou dan, Martijn. ;)
-
Was een lange dag Sven :-X
Met een beetje pech er vannacht ook nog uit.
Maar goed.
Waelstede staat trouwens 3 en 4 maart in herwen bij MSC veluwezoom.
Greetz Martijn
-
Openluchtmuseum moet drastisch bezuinigen om tekort weg te werken (https://www.gelderlander.nl/arnhem-e-o/openluchtmuseum-moet-drastisch-bezuinigen-om-tekort-weg-te-werken~adf4e692/)
Volgens mijn bronnen hebben de bezuinigingen geen effect op de evenementen die het museum ieder jaar organiseert. Ik denk dus dat we het beste even af kunnen wachten wat er gaat gebeuren...
-
Goedenavond, :'( als het niet doorgaat, hoewel ik eigenlijk voor Eurospoor/Houten kombi aan het plannen was
Hier in Bern was er een tramevenement in het trammuseum. Misschien is een vergelijkbaar evenement mogelijk in het tramdepot van DenHaag of vergelijkbaar in Amsterdam. Of wisselend tussen verschillende trammusea. Zo heb je ook rijdende trams, oude bussen en modellen bij elkaar. En zeker liefhebbers van trams. Dit kan dan gekombineerd worden met een kleine verkoopsbeurs voor modelspullen.
Het ergste vindt ik dat ik nu de amsterdam baan weer misloop >:(
Gr. Joke
die de hoop niet opgeeft...”we”ll meet again, don’t know where, don’t know when”
-
Alleen Rotterdam of Den Haag komen dan in aanmerking. Er is geen bruikbare museumremise meer in Amsterdam sinds een aantal jaren.
Een kleine bahn ganz groß Nederland zou erg leuk zijn.
Maar niet heel realistisch gezien de meeste animo on oost Duitsland zit. En dan is Rotterdam of Den Haag erg ver.
-
.. ach die waren ook in Bern en zijn naar Stuttgard gereisd.
-
Alleen Rotterdam of Den Haag komen dan in aanmerking. Er is geen bruikbare museumremise meer in Amsterdam sinds een aantal jaren.
Dat hebben we in 2011 ook ter plaatse bekeken....
Je moet er van uitgaan dat de remisesporen niet bruikbaar zijn, want de trams die daar staan moet je ergens kwijt kunnen.
In het NOM kon dat op het remiseterrein buiten, maar in Rotterdam en Den Haag was die mogelijkheid er niet en inderdaad in Amsterdam al helemaal niet.
Dan bleef in Den Haag alleen een kleine expositieruimte over naast de sporen, waarin je maar een paar modelbanen kwijt kunt.
Een kleine bahn ganz groß Nederland zou erg leuk zijn.
We hebben die vraag natuurlijk vanuit die hoek ook al een paar maal gehad, maar waar kunnen we terecht met zo' n groot evenement?
De afstand bleek voor Duitsers over het algemeen inderdaad geen bezwaar; de afstanden daar zijn sowieso veel groter dan dat wij gewend zijn.
En er zullen dan ook wel wat meer Nederlandse modeltrambanen meedoen, dan gewoonlijk
Het gemiddeld aantal bezoekers aan KBgg ligt zo tussen de 1000 en 2000 voor een heel weekend en dan zijn ze daar heel blij.... :o
Het blijft echter in alle gevallen een kwestie van ruimte, ruimte en nog eens ruimte.....
En daarnaast zeker nog de financiële mogelijkheden en een hele hoop goede wil.
Groeten, Rob.
-
Nou, als het in Arnhem niet doorgaat, misschien moet ik dan maar eens naar Dresden gaan. Da's een beetje rond dezelfde tijd als het in Arnhem zou zijn. Maar dat zijn inderdaad weinig toeschouwers, daar had ik er meer voor ingeschat. Dan krijg je ook niet veel tramliefhebbers uit Duitsland naar Arnhem, zijn er dan niet zoveel die er graag voor op uittrekken. Busliefhebbers wel, heb ik uit betrouwbare bron vernomen. ;)
-
Ik zie toch wel mogelijkheden voor zo'n model/museum feestje afwisselend in de grote steden zoals Joke al voorstelde. Bij het HOVM in Den Haag staan vaak de museumwagens buiten omdat er binnen een evenement is. Alleen hangen daar normaal flinke kosten aan voor de zaalhuur. HOVM heeft ook nog een flinke boven zaal waar je een hoop modelbanen kwijt kan.
Met genoeg pers aandacht en leuke museumritten door de stad zou je een mooie combi kunnen maken...
-
Als de organisatie vanuit het HOVM zou worden gedaan, dan zijn er toch geen kosten voor de zaalhuur?
-
Het al jaren geleden georganiseerde Trammeland ter gelegenheid van een jubileum in den Dulpher was de aanleiding voor Rob Boeser en mij om verder te kijken naar een jaarlijks? te organiseren evenement. De eenvoudige opzet en vele verkenningen bij alle locaties op dit gebied resulteerde in de locatie Openluchtmuseum. Na een aanvankelijk onbetaalbaar voorstel om het zelf aldaar ( buiten het seizoen) te organiseren werd besloten dit in samenwerking met het NOM te doen tijdens de normale openingstijden. Hiermee begon ook de bureaucratische ellende en de uitgebreide vergadercultuur en de bemoeienis van managers en projectleiders en andere betweters. Ondergetekende is van deze overbodige en kosten verslindende aanpak als semi autist niet gecharmeerd. Reden mede ( behalve de gezondheid) om mij uit deze cultuur terug te trekken en Rob heeft het langer volgehouden. Mij staat nog steeds voor ogen het geheel belangeloze jaarlijkse evenement van Kleine Bahn Ganz Groß in Duitsland waarbij ieder zelf de kosten draagt en de remise ter beschikking wordt gesteld ( en waarbij de verschillende tramsteden al jaren van te voren hun "toewijzing" reserveren ) . Het bezoekers aantal voor zoiets in Nederland moet je inschatten op enkele honderden bezoekers.
Een (wel leuke) niche in de modelbouwwereld, en geen groots gebeuren.
Men heeft mij echter verzekerd dat zo'n eenvoudige opzet niet meer van deze tijd is en levensgevaarlijk is met de huidige aansprakelijkheids cultuur. Jammer!!!
Met groet van Paul
-
Als de organisatie vanuit het HOVM zou worden gedaan, dan zijn er toch geen kosten voor de zaalhuur?
Aangezien ik best aardig bij het HOVM betrokken ben, kan ik misschien wel eens een balletje opgooien. We hebben de remisehal(-len), eventueel nog kleine expositieruimtes en de kantine waar het e.e.a uitgestald kan worden. In combinatie met wat rondritten van het historisch materieel. Maar organisatief ben ik een leek heb weet ik ook niet wat er bij komt kijken. Voor het museum zal dan iets van entree moeten komen (terwijl we normaal gesproken gratis zijn) of we verdienen louter op de inkomsten door de rondritten?
Met de kritische noot van Paul hierboven, doet dat mij alleen toch enigzins afschrikken
-
Het ergste vindt ik dat ik nu de amsterdam baan weer misloop >:(
Gr. Joke
die de hoop niet opgeeft...”we”ll meet again, don’t know where, don’t know when”
En toch komen we nog wel eens ergens tevoorschijn om Amsterdam te presenteren dus niet getreurd er komen nieuwe kansen
-
Internationale Modellbahnmesse Schaffhausen? 8) Bij Joke in de kelder, groot zat, van wat ik gezien heb.
-
En dan kamperen in de tuin? :P ;D
-
(y)
-
eh kijk je even niet zitten ze plotseling in je kelder ;D
Kamperen op een 70 graden helling ::)
-
;D
Ja dat is wel een uitdaging ja.
Leg wel een slaapzak onder Waelstede ofzo :angel:
-
Kom, kom, even denken in oplossingen (http://www.camping-schaffhausen.ch). 8)
-
Nou Marc, het lijkt wel alsof je er al geweest bent...
(http://www.camping-schaffhausen.ch/media/images/freizeitanlage_rheinwiese_ab_heute_kann_man_wieder_plantschen.jpg)
-
Misschien redelijk om te melden dat er mijn geopperde idee serieus wordt opgepakt door het museum. Morgen tijdens de winterrit wat details overleggen over de mogelijkheden voor het museum.
Niks concreets, maar er is iets rollende... :)
-
Interessant. (y)
Leuk Wes. Ben benieuwd of het wat kan worden.
-
Super Wes ben benieuwd (y)
-
Nou het is dan zover het is weer bijna vaderdag ( U weet wel dat gezellige tramevenement Trammeland of Volgende Halte genaamd)
Nadat de trams op het NOM al stil hebben gestaan door "stroom"uitval. wordt er nu een nieuw evenement georganiseerd
Blij dat ik rij
Op de derde zondag van de maand is het weer zover Vaderdag! Kom gezellig naar het Openluchtmuseum om diverse motorrijtuigen en andere vervoersmiddelen te bekijken. Het museumpark staat er vol mee.
Het Nederlands Openluchtmuseum organiseert samen met de Stichting Mobiele Collectie Nederland en de FEHAC op zondag 17 juni een mooie Vaderdag, met als thema ‘Blij dat ik rij’. Beleef mee hoe ‘blij we in de jaren ’70 waren’ dat we eindelijk met vrijwel de gehele samenleving met de auto konden gaan en staan waar we wilden. Het openbaar vervoer raakte uit de mode; de mensen wilden zelf bepalen wanneer ze waar heen gingen.
Dat bedoel ik.
De tramliefhebbers bepalen zelf dat ze hier niet naar toe gaan. Ik denk dat er binnenkort ook gewoon met eigen vervoer door het NOM gereden mag worden.
Met groet van Paul
-
Ach. Als het geen geld mag kosten moeten ze iets.
Van een pracht evenement naar een dagje auto's kijken en hopen dat je niet het hele museum te voet hoeft af te leggen omdat de tram ouderwets is en daardoor niet rijd. Zal wel een bus rijden ofzo
-
Zaterdag a.s. rijden de trams weer dus het wordt vast een leuke dag zondag. En ja, zonder trambaantjes maar die hadden we al gezien toch? ;)
Gr, Ben.
-
'Het openbaar vervoer raakte uit de mode; de mensen wilden zelf bepalen wanneer ze waar heen gingen. '
Volgens mij is dat een vrij rake beschrijving van het tijdsbeeld. En dat is de enige lading die er in ligt. 'Iedereen een auto' was ineens een bereikbaar ideaal en voor velen een wenkend perspectief. En er zijn inderdaad niet zo heel veel klinkende OV innovaties geweest in de jaren '70. We waren nog niet collectief vastgelopen in monsterfiles. Je kon nog parkeren zoals parkeren oorspronkelijk was bedoeld: voor de locatie van bestemming. De keerzijden van de groei van het autopark kwamen pas later in beeld en het OV kwam ook weer op niveau. Eind goed al goed. Behalve dan voor een leuk voormalig tramevenement in het NOM, maar dat is een andere kwestie...
-
en het was te laat voor de blauwe tram en de RTM want zo als men weet; als men vandaag denkt dat het morgen over is, dan is het gisteren al verdwenen!! :)
-
Ach ja, ook mijn vader ging in de jaren zestig zijn rijbewijs halen en kocht een autootje. Waren we opeens binnen het half uur in het zomerhuisje in Oostvoorne in plaats van een uur of drie van deur tot deur met - onder andere - die "ellendige eindeloze tramrit". Ik citeer mijn vader, omdat ik te klein was om het bewust mee te maken. Maar uit de verhalen begrijp ik dat het geen lolletje was om met kleine kinderen op een warme zomerdag een paar uur in die tram te zitten. ;D
Dat gezegd hebbende, begon de N15 al in de jaren zeventig vol te lopen. Vooral de net gesloopte tweebaans Botlekbrug was een berucht knelpunt. En inmiddels is het geen goed idee meer om aan het eind van de vrijdagmiddag met de auto de A15 op te gaan.
Maar de RET stadstram in het museum vind ik natuurlijk geweldig. :)