BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Bart L. op 21 april 2017, 18:38:26
-
Ik heb het vermoeden dat mijn Günther v188 met AMZ onderstel voorzien is van een Mӓrklinmotor welke is omgebouwd voor gelijkstroom. Kan iemand mijn vermoeden bevestigen? Of is het een HAG motor? Ik heb zelf geen vergelijkingmateriaal, en ik heb geen documentatie.
Als het een Mӓrklin motor is, kan ik deze dan voorzien van een hoogvermogen-kit?
Alvast bedankt(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170421/5b150a75ae065fdae1d403de7f652762.jpg)
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
Yup, is gelijkstroom, zit een veldmagneet in. Kan je zo ombouwen naar hoogvermogen, welke versie moet je ff uitzoeken.
Walter
-
Walter,
Bedankt. Weet iemand ook wat voor type motor dit is, of welke hoogvermogen-kit ik moet hebben? Zoals gezegd, ik heb geen documentatie, en eerlijk gezegd weet ik verdomd weinig van Mӓrklin.....
Bart
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
Kogellager in het motorschild = HAG motor.
Lijkt erg op Märklin, maar past net niet op elkaar voor zover ik weet.
Grtz!
Huib
-
Goeie tip. toch maar even gekeken en het lager is gewoon een bronzen busje en geen kogellager.
Ik heb in de tussentijd een hoogvermogenssetje besteld (Märklin 60941, voor trommelcollectormotor).
Hopelijk past het.
Bart
-
Ben benieuwd! Als je een echt kogellager in het motorschild wilt, ik heb hier de spullen ervoor liggen (boormal, verzinkboortje, lagers enzo).
W
-
Het is gelukt! De Marklin hoogvermogensset past en loopt als een zonnetje!
Alleen is het nieuwe motorschild iets dikker, waardoor de aandrijving niet meer van onderaf in het lokhuis gemonteerd kan worden. Van bovenaf past het wel, maar het dak moet gelijmd worden, dus dan kan ik er daarna niet meer bij.. .
Eens even denken hoe ik dat op ga lossen...
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170425/47df16cb39eee3d82d3f9b668a164238.jpg)
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk