BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: roadster36 op 21 april 2017, 14:52:19
-
Kort voor het overlijden van Herwim Frank heb ik van hem de Philotrain SS 862 overgenomen.
Bij aankoop door Herwim had de lok al de nodige problemen en zijn pogingen om hem weer rijvaardig te maken liepen spaak.
Middels een aantal pb`s heb ik geprobeerd om hem destijds te helpen, maar de problemen stapelden zich op.
Ook zijn gezondheid ging hard achteruit en hij heeft mij aangeboden om de lok van hem over te nemen.
In dit Topic ga ik dus verder waar hij destijds is gebleven. http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70612.msg3221682515.html#msg3221682515
Wat ga ik doen?
Uiteraard eerst de schade herstellen.
Daarna proberen om er sound in te bouwen wat nog een hele klus gaat worden omdat er in een hartje nog minder plaats is als bij een oververhitte 1700.
-
Gaaaaaaaaaaaaap, boring... Waar zijn de foto's?
Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
-
En dat zeg jij ? Rustig maar jochie.;D
Die komen heus :P ik ga hier geen zes jaar over doen zoals jij met je 3300 (y)
Afijn de grootste problemen zitten hem in de tender.
(https://myalbum.com/photo/xjt1GiXLLpfw/360.jpg)
Foto geleend van Herwims Topic
De tender er eens rustig bij gepakt en gekeken wat er allemaal beschadigd was.
De frame platen los gesoldeerd van de voetplaat.
(https://myalbum.com/photo/DEItoLx92Xln/1k0.jpg)
De voetplaat is op diverse plaatsen krom en van de scheenplaten zijn alle bevestigingsvoetjes op de verkeerde plaats en hoogte gesoldeerd
De opbouw van de tender was nog onbeschadigd
-
Fascinating!
PS:
De opbouw van de tender was nog onbeschadigd
(https://myalbum.com/photo/ymLRwP1f5Q4L/1k0.jpg)
Eén schuin streepje toevoegen Jan, dan werkt de link gewoon.
-
ow naar dat foutje ;D was ik al op zoek
-
De voetplaat en de scheenplaten eerst maar eens in de thinner laten zwemmen
(https://myalbum.com/photo/pJBzlIba9pH1/1k0.jpg)
Waarna de schade beter zichtbaar werd.
De voetplaat is getordeerd en heeft een paar forse vervormingen.
verder ontbreken er 2 opstaptreetjes
(https://myalbum.com/photo/5dCdKuRmKYJP/360.jpg)
Even alle overbodige tin er af gekrabt en gesneden
(https://myalbum.com/photo/ZpOeHzley8Rb/1k0.jpg)
-
De voetplaat met de motorsteun vlak tussen 2 stalen blokken geklemd en met een koperen pijp over de voetplaat heen gerold om de oneffenheden weer recht te krijgen.
(https://myalbum.com/photo/pD9661k5zf4I/1k0.jpg)
-
En dan ziet het er al weer wat beter uit.
(https://myalbum.com/photo/bbyBG8ew7wpQ/360.jpg)
Nog een paar kleine deukjes die ik er nog uit moet masseren.
-
ik ga hier geen zes jaar over doen zoals jij met je 3300 (y)
Tom is niet de enige.
Deze staat al 10 jaar in aanbouw:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6040.msg89683.html#msg89683
;) ;D :o
mvg,
Ivo
P.S., mijn buurman heeft een draaibank. Daar maar eens met hulpstukken de wielen goed op proberen te krijgen...
-
Weer te beroerd om fatsoenlijke platen te schieten.. ::) ;D :P
-
Van mooie platen wordt de loc niet beter. :police:
Goed bezig Jan! Gelukkig heb jij een kortere spanningsboog dan Tom en al het ding volgende week wel af zijn. ;D
-
Oja Ivo ,
Das waar ook, ik heb ook nog iets wat nog hopelozer is http://www.teammitropa.nl/Renovatie-mk-ns-1300
;D Maar ook die komt ooit weer eens op de baan (y)
Ewout ,
Dat ligt aan het weer, als de zon weer gaat schijnen ga ik buiten aan mn baan verder .
-
Maar goed de zon schijnt nog niet echt lekker dus de bevestigingssteunen voor de scheenplaten maar eens op de goede plaats gesoldeerd.
(https://myalbum.com/photo/FGl5YAVvABW8/1k0.jpg)
de steunen zonder scheenplaten aan de voetplaat geschroefd zodat ik zeker weet dat ze op precies de goede plaats zitten.
Een dun stukje plakband er onder om te voorkomen dat je de steunen en scheenplaten mee vast soldeerd aan de voetplaat.
De scheenplaten nu op hun plaats zetten en met een cocktailprikker op tegen de steunen aan duwen en met de andere hand de boel vast solderen.
tis even pielen maar het ging fantastisch.
(https://myalbum.com/photo/O9hsLj5Um5Vs/1k0.jpg)
-
En alles met noodboutjes weer in elkaar gezet.
Aan de bufferzijde moet ik eens in mijn doosje met messing resten kijken of er nog 2 passende opstaptreden in zitten.
(https://myalbum.com/photo/kMjdHNTjink4/1k0.jpg)
Nou even korte stilte omdat ik een sounddecoder , vuurkistled en een speaker moet bestellen.
-
Mist er een komma in je laatste zin of krijgt je vuurkist een speciale sound decoder om brandende kolen met vlam na te doen ter aanvulling op het vuurkistledje?
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
-
miste een komma , is aangepast.
iemand ervaring met de super curve 7 of 8 speaker en zijn ze ook gewoon in Nederland te koop?
http://www.youchoos.co.uk/Index-Shop.php?L1=Speakers
En de SMD firebox led
http://www.youchoos.co.uk/Index-Shop.php?L1=Lighting
-
Volgens mij zijn dat de zelfde speakertjes die Roco ook gebruikt...
Rob
-
Ik wil ook nog een koppeling onder de tender hebben.
Karst heeft hier in een ander 1700 topic al laten zien hoe hij er een uit messing gemaakt heeft.
Ik heb het ietsjes aangepast, ik heb de messing beugel die gebogen onder de motor loopt gemaakt.
Deze zit met boutjes vast dus het kan altijd weer verwijderd worden.
Maar de boom met nemschacht heb ik simpelweg van een oude Rocco wagon gesloopt.
(https://myalbum.com/photo/IIQQ4chdjOHu/1k0.jpg)
Het kunststof beugeltje waar de veer aan zit bevalt me nog niet zo goed .
Ik ga van messing er even een haakje voor maken
-
Ik heb uit een andere lok even de decoder gehaald omdat ik benieuwd was of met de nieuwe motor er voldoende ruimte in de tender zou zijn.
Met de grote oude motor zou dat nooit gepast hebben maar met een mashima mh 1624 hou je ineens heel veel ruimte over.
zowel naast de motor als achter de motor omdat hij korter is en vlakke zijkanten heeft.
Achter de motor kan ik nu mooi de speaker ook nog kwijt.
(https://myalbum.com/photo/tYP3OfhVKcll/1k0.jpg)
Als je de decoder achterin tegen de zijwand vast maakt past hij er met gemak in (y)
(https://myalbum.com/photo/ODq5UdJW6RKl/1k0.jpg)
-
Past zo'n iPhone speakertje dan dag plat liggend achter de decoder? Lijkt me fijn dat het geluid naar beneden wordt gericht en weerkaatst op het spoor. Maar ik moet zeggen dat die speakertjes het eigenlijk in elke richting wel goed doen. Het belangrijkste is dat ze goed vlak tegen een oppervlak worden bevestigd. Tegen de binnenwand van het tenderkapje zou wellicht ook goed werken.
-
(y) (y) Jan.
Groet Jaap
-
Ja dat moet ruim passen.
de as voor het vliegwiel moet natuurlijk ff zijn plaats afstaan.
die speakertjes zijn 15x 11 de hoogte kan ik nog kiezen uit 7,9 of 12 mm ,ze zouden alle drie passen. (y)
Ik hoop eigenlijk dat we ze in Lille kunnen vinden zaterdag. ;D
-
Wat hoop je te vinden? Een speakertje? Ik heb nog wel iPhone speakertjes liggen, kun je krijgen als goedmakertje voor het ongemak. (y)
Ik vergeet dat je achter de motor de powerpack wilde plaatsen.
-
Ow das wel fijn dan (y) welke maat heb jij liggen?
Al s ik de speaker naar beneden leg moet ik even kijken of er dan nog een powerpack boven op kan .
Zo niet dan maar geen powerpack , die 1700en rijden zonder ook wel prima.
powerpack mini is 15,7 mm x 9,7 mm x 13 mm dus dat word wel krap.
Ik wil het aantal draden tussen lok en tender beperkt houden , maar dat moet er zo wie zo een zijn voor de plus van de lok.
-
11x15x4mm
-
Dan past een powerpack ook nog (y)
-
En de SMD firebox led
Eén? Toch zeker 3:
De vuurkist verlichting is in voorbereiding. Eerst maar eens kijken welke kleuren we allemaal daarvoor hebben:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%202100/IMG_6475%20800x600_zpssqow91on.jpg)
Van links naar rechts rood (niet nodig, maar meebesteld voor de sluitverlichting), geel, wit en oranje. Is in het echt beter dan op de foto.
Uit mijn 2100 draadje. Na discussie met Paul vastgesteld dat er 3 kleuren in moeten: oranje, geel en wit, welke bij verschillende snelheid moeten branden. Al eens met Karst over gehad en met functiemapping moet dat lukken met een loksound micro.
Ook nog eens afmaken: mijn 2103.
mvg,
Ivo
-
Wij leggen de lat iets lager, dus rood is voldoende. :laugh:
-
tis geen disco Ivo ;D
Een rode lijkt mij prima (y)
Ivo en Gert staan straks toch in de weg om er goed zicht op te hebben :P
-
;D
Ik dacht letterlijk, maar je bedoelt de pupkes. (y)
-
yup mini en maxi :P
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Lokpersoneel/IMG_6748%20800x600_zpspvq7iznf.jpg)
-
Een ander minpunt aan de Philotrain 1700en is het knorrende geluid bij het rijden en de kardanas die heel snel uit zijn kom schiet bij het oppakken van de lok.
Daarom pas ik hem nu maar meteen aan door er een nieuwe motor en een andere kardanas in te bouwen.
Deze zijn verkrijgbaar bij Piet Peetoom.
Enig nadeel hij is wel een stuk dikker dus beter zichtbaar , maar bovenstaand duo zal hem straks toch voor een deel aan het oog onttrekken.
(https://myalbum.com/photo/Pj9jdOyzbZvK/1k0.jpg)
Links de nieuwe as aan de tandwielkast rechts de oude kardanas met de oude motor.
-
Kosta?
-
De motor 22 euro en de Kardan een eurootje of 5
Het was overigens wel een hele tour om het messing kommetje van de wormas af te krijgen .
Hij zat muurvast. trekken met een poelietrekker schoten de trekarmpjes steeds los.
Uiteindelijk kommetje in de bankschroef en met een doorslag een paar fikse tikken gegeven.
-
Dat zal hem leren! :police:
-
Ander punt is de stroomafname.
Bij Philotrain neemt de lok van de ene rail de stroom af en de tender van de andere rail.
Omdat de loks van Messing zijn is deze combinatie nogal kortsluitings gevoelig.
Ik ga de wielen in de tender omdraaien zodat lok en tender nu de zelfde polariteit hebben.
Op de andere zijde ga ik stoomafnemers maken die goed geisoleerd zijn van de lok.
Hiervoor ga ik bij de bogie aan de kant van de geisolerde wielen (zie rode rand in het drijfwiel)een strook plastic tegen de voetplaat lijmen.
Bij een grote uitslag van de bogiewielen kan nu geen kortsluiting meer ontstaan.
Het plastic is met houtlijm gelijmd en word transparant als het droog is.
(https://myalbum.com/photo/jgwJ56hYSnzl/1k0.jpg)
En extra stroomafnemers van de tender.
De dikke paarse draad ga ik nog vervangen door dun decoderdraad.
(https://myalbum.com/photo/tYP3OfhVKcll/1k0.jpg)