BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: WR op 21 april 2017, 13:07:00
-
Hallo hobby spoorders
Ik heb een roco 1600 oud typje voorzien van decoder.
Hiervoor stukje van het metalen binnenwerk weggefreest om de decoder te plaatsen.
Bedrading solderen en even inregelen,, en rijden maar.
Tot dit gedeelte werkt alles goed.
Wat mij opvalt, bij kruipgang dat de loc licht gallopeerd.
Daar bedoel ik mee een schommel beweging in de lengte richting van het spoor.
Bij hogere snelheid is dit niet zichtbaar.
Dit word naar mijn inziens veroorzaakt door de veertjes tussen de aandrijving.
Herkend iemand dit euvel , en misschien een idee dit op te lossen.
Ik dacht zelf aan streepje siliconenkit, om de veer iets te dempen.
Of rubber hoesje om de buitenzijde van de veer.
Wie heeft een praktijk oplossing.
Ik hoor het graag, voor ik de veertjes verknoei.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco1600_veer.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco1600_veer.jpg)
mvg Wesly
-
Vervangen door een een plastic 'cardan'.
Ik zou zelf een mailtje sturen naar Etsemmen (Erwin). Heb hier uitstekende ervaring: Erwin weet altijd goed te vertellen welke onderdelen je nodig hebt om de aandrijving te 'moderniseren' en hij heeft meestal de juiste onderdeeltjes op voorraad.
-
Ik heb zelf nog wel eens fietsventiel slang gebruikt als cardan .De assen moeten dan wel bijna tegenelkaar aan liggen met een kleine hoekverdraaiing. Bij een groter afstand (zoals hier?) kan kracht overbrenging een probleem worden. Ventielslang slaat plat/dubbel. Met "try and error" lukte het me ook nog wel eens met een stukje as in het ventiel om dit dubbelslaan te voorkomen. Ook een gewone rechte stalen veer (balpen) kan geprobeerd worden.
Try and error.
Ronald Visser
-
Probeer eerst eens een en ander in de decoder te regelen alvorens de aandrijving zelf aan te passen.
Veel decoders kun je de motorinstellingen aanpassen, en dat is met name voor de lagere stappen dan een hele verbetering. Motor loopt dan soepeler en gelijkmatiger, waardoor het schokken al af zal nemen.
-
Hi Wesley,
Wat dik vet ertussen, draait het soepeler en dempt ook.
groet
Harald
-
Heb je al geprobeerd om het op te lossen middels haver en hooi?
-
Heren bedankt voor jullie reactie,s
- Vervangen door een een plastic cardan. : Ga ik info over inwinnen. (y)
- fietsventiel slang gebruikt als cardan. : Lijkt mij niet een betrouwbare oplossing.
- decoder instellingen wijzigen. : Heb ik al geprobeerd, oa lastregeling uit.
- dik vet ertussen : Moet 1600 na één rondje in de vaatwasser. ;D
- haver en hooi ; ik ga hen nu voeren. ;D
-
Wesly,
Lastregeling juist niet uitzetten lijkt me?
Wat voor decoder heb je in de 1600 gezet?
-
Vervangen door een een plastic 'cardan'.
Ik zou zelf een mailtje sturen naar Etsemmen (Erwin). Heb hier uitstekende ervaring: Erwin weet altijd goed te vertellen welke onderdelen je nodig hebt om de aandrijving te 'moderniseren' en hij heeft meestal de juiste onderdeeltjes op voorraad.
Heb in vrijwel gelijke situatie met een Roco 2200 en lopi4 alle suggesties doorlopen. Uiteindelijk was de oplossing met een cardanset van Erwin de beste. Niet duur en zeer eenvoudig aan te brengen. Probleem bij de veer en een decoder per definitie het wegspringen is voorgeprogrammerd. Immers de decoder bouwt vanuit de motor steeds meer rotatie op de veer totdat de veer zoveel torsie heeft dat deze pakt. De motor is dus al aan het draaien voor dat de veer dit in asbeweging "vertaalt"
Hoop dat ik het een beetje begrijpelijk vertel :o
-
Lastregeling uit is met veer het beste
-
Die veer als cardan leek een slimme oplossing van Roco. Maar het was iets te simpel. Hij veert ook in de draairichting en dan krijg je dat effect van steeds opwinden en plotseling ontspannen. Gebeurde ook bij analoog rijden. Roco is er niet voor niks van afgestapt.
Vervangen door een echte cardan is de beste oplossing.
-
Waarschijnlijk weer een probleem opgelost. Ben benieuwd of de draf er nu wel inzit.
Groet Ronald Visser
-
Ik heb zelf nog wel eens fietsventiel slang gebruikt als cardan .De assen moeten dan wel bijna tegenelkaar aan liggen met een kleine hoekverdraaiing. Bij een groter afstand (zoals hier?) kan kracht overbrenging een probleem worden. Ventielslang slaat plat/dubbel. Met "try and error" lukte het me ook nog wel eens met een stukje as in het ventiel om dit dubbelslaan te voorkomen.
Dat zag ik laatst bij het raadplaatforum de buren (http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/station-waldijk-2-0/msg39259/#msg39259)
-
Vergalloppeer je niet :).
Is inderdaad dezelfde oplossing, maar niet van mij hoor. Is een oplossing van de tijd dat er nog niet veel hulpmiddelen waren in de hobbytijd en dat je het moest doen met wat er thuis was. O ja, de tijd dat ik nog fietste met zijwielen (y) en mijn vader banden bleef plakken. >:(
Groet Ronald Visser.
-
Mannen het is hier best gezellig. :laugh:
Maar na uitfilteren van jullie oplossingen, denk ik dat het vervangen van de veertjes door asjes toch de beste oplossing is.
Ga nu uitzoeken, wat er nodig is voor een ombouw.
Het is wel jammer dat dan het paard rijden ophoud.
Gr Wesly de jockey.
-
Het is wel jammer dat dan het paard rijden ophoud.
Het paard hoort voor de wagen, niet erin!
Overigens moet Bles niet draven met een volle maag..
t.a.v. het probleem: een kruiskoppeling is de oplossing, het andere is gerommel in de marge.
Groet van oudebiels
-
Klik klak
Via tip hierboven heb ik de asjes besteld. (y)
Dit om de veertjes te vervangen door aandrijf asjes in de roco 1600.
Ik heb het zadel maar vast opgeborgen. ;)
Gr Wesly
-
Succes met de asjes.
Laat je het weten in dit draadje? Foto of zo.
Ronald Visser