BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: dokkie op 10 april 2017, 11:06:42
-
Ik ben een her starter zonder enige ervaring.Het hoofd materiaal bestaat uit Fleischmann met daar bij wal Lima spullen.
Ik heb nog al wat materiaal van familie gekregen waar onder deze seinpaaltjes maar ik krijg ze niet werkend, er komen aan
de onderkant 3 draden uit allen geblokt in de kleuren geel-rood en rood-groen en rood-zwart heeft iemand een idee hoe dit werkend te krijgen
gr. Dokkie
link naar afbeelding: https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170410_111910.jpg
-
Plaats eerst eens een paar foto's van seinpaal en de draden die eruit komen.
Dat kan al veel helpen.
Staat er ergens een merk op?
-
Er staat geen merk op en de foto komt later als een van mijn kleinkinderen hier is om mij daarbij te helpen.
Ik heb namelijk ook geen ervaring met de computer. Ik vind het al leuk dat dit me lukt.
Dokkie
-
Foto zou inderdaad erg helpen. Maar ik ga een gok doen ;D De mast zelf is de negatief.
Timo
-
Dan wachten we even op foto's.
10 tegen 1 dat we er met z'n allen wel uit komen.
't Moet wel heel gek lopen wil een van de forumleden de bewuste seinpalen niet herkennen....
-
Ik denk het wel daar de draden allen aan de lampjes vast zitten
-
En ik heb de foto op de computer maar nu nog naar het forum over zetten ?????
-
kijk even linksboven bij plaatje uploaden
Marc
-
Hoe werkt een plaatje uploaden (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52398.0.html) linker info kolom in je browser scherm
-
Ik heb de link van de foto geplaatst succes er mee
Hopelijk kunnen jullie er wat mee.
Gr. dokkie
-
Hoi hoi!
Er moet iets zijn misgegaan. Er is niets te zien....
Misschien nog eens proberen?
Groet van Thonis
-
Link staat in het eerste bericht.
Ik denk dat je één stroomdraad op de metalen behuizing moet aansluiten en de tweede op één van de drie draadjes die respectievelijk met het groene, gele en rode lampje zijn verbonden.
Voor de uiteindelijke bediening heb je dan een driestandenschakelaar nodig.
-
Moet een voorgeschoven vraag dan niet zijn: "is de seinpaal van metaal of van kunststof?".
Ik kan het zo op de foto niet zien.
Wat bij wat hoort moet toch met een multimeter te bepalen zijn.
Voor het overige wel eens met de vorige spreker (is ook niet zo hoog gegrepen).
Groet van oudebiels
-
Lijkt mij een oude lima seinpaal.
Dan zou hij van plastic zijn
-
Mocht je in Houten zijn aankomende zaterdag?
Neem de seinpaal dan maar mee dan kan ik er wel even naar kijken.
Groet Ronald Visser
-
Hoi Henk
Bedankt voor de tip. gaat dit uit proberen.
Voor oudebiels en Harry19 ze zijn van metaal.
Voor Ronald jammer maar ik heb even geen tijd maar hoe herken ik jouw op de beurs,ik ben echt helemaal nieuw.
Groet aan allen Dokkie
-
Dan kan het zijn dat het paaltje min is.
en de draadjes plus of net andersom licht er aan hoe die gesoldeerd is.
-
Het sein heeft gloeilampjes Harry. Die hebben geen plus en min.
-
Maar iets is toch massa heb het idee dat er een draadje aan de paal moet zodoende krijg je twee draadjes.
Massa-groen. massa geel. massa rood.of zie ik dat verkeerd.
-
Je hebt gelijk in de zin dat het paaltje met alle drie de lampjes is verbonden. Daar sluit je dus één draad van de voeding op aan. Maar dat kan plus of min van een gelijkspanning of een pool van een wisselspanning zijn. Het kan de massa op een Märklinbaan zijn. Dat maakt bij gloeilampjes allemaal niet uit.
Plus of min maakt uit bij moderne seinen met leds in plaats van gloeilampjes.
Het zijn overigens seinen die me bekend voor komen. Ik denk dat ik ze weleens in een oud boek of tijdschrift heb gezien. Ze lijken gemaakt naar voorbeeld van NS lichtseinen maar wel eenvoudig weergegeven.
-
Dokkie, kom je er zo mee verder, met die antwoorden?
Als je niet naar Houten komt (ik ben standhouder) mag je mag ook opsturen dan kijk ik er naar voor je.
Groet Ronald Visser
-
Ziet Dokkie het licht al?
Zo niet: haal een batterij uit je zaklantaarn, ontbloot van elk van de drie draden van de seinpaal het laatste eindje, zodat je koperdraad ziet.
Houd een koperdraadje naar keuze tegen de plus van de batterij, en houd het kontje van de batterij tegen het blote metaal van de seinpaal.
Nu moet een van de lampjes tenminste een beetje gaan branden (behalve als het 230V peertjes zijn).
Zo ja, doe hetzelfde ook met de twee andere draadjes.
Dit moet i.m.h.o. wel tot conclusies leiden, maar correcties zijn welkom..
Groet van oudebiels
-
Beste allemaal bedankt voor jullie reacties door de tip van Henk werkt het.Het was inderdaad de plus aan de mast en de min beurtelings aan een van de draden en ze branden. Nu een voor mij nog een probleem hoe kan ik dit in mijn baan laten werken zodat de trien stopt bij roodlicht gaat rijden bij groenlicht en langzaam rijdt bij geellicht ????????????
Als het even kan met een tekeningetje er bij kan ik bet uit printen en heb ik het altijd bij de hand bijvoorbaat hartelijk dank
Gr. dokkie
-
Het woordje bet moet natuurlijk het zijn
Gr.dokkie
-
Je zult enige vorm van automatisering moeten bouwen om dat voor elkaar te krijgen.
Zo met een los sein zal dat nooit gaan werken.
-
Maar ik ga een gok doen ;D De mast zelf is de negatief.
Whooohooo, ik mag door naar de wasmachine ;D Ik vergeef het je dat je Henk er voor bedankt omdat ik voor mijn beurt de foto praatte :angel:
En aangezien het gloeilampjes zijn maakt plus en min (of zelfs gelijkspanning of wisselspanning) geen fluit uit ;)
En inderdaad zoals @Remunj al aan gaf zal je dan iets van automatisering moeten doen. Seinen en het doen stoppen van een trein hebben op een modelspoorbaan van zichzelf namelijk niets met elkaar te maken (afgezien van "dat ze dat in het echie ook doen"). Dat kan een (ingewikkeld) bloksysteem zijn maar ook een simpele schakelaar. En de encyclopedie staan wel voorbeelden.
Timo
-
Nu een voor mij nog een probleem hoe kan ik dit in mijn baan laten werken zodat de trien stopt bij roodlicht gaat rijden bij groenlicht en langzaam rijdt bij geellicht ????????????
Als je alleen het rode en groene licht gebruikt dan zou je ook een schakelaar kunnen gebruiken (bijvoorbeeld van Fleischmann). Die schakelaar regelt dan en het sein, en de stroomtoevoer naar de rails. Dit kan volgens mij wel alleen bij analoge treinen, dus bij locs zonder decoder erin.
Het woordje bet moet natuurlijk het zijn
Gr.dokkie
Als je een bericht plaatst dan staat er rechts bovenaan je bericht een knop [verander]. Als je deze aanklikt kun je je bericht aanpassen en bijvoorbeeld typefouten eruit halen :)
-
Dit kan volgens mij wel alleen bij analoge treinen, dus bij locs zonder decoder erin.
Hoezo? Werkt prima hoor (y) Nouwja, net zo prima/abrupt als het stopen van iedere analoge trein :angel:
Tiimo
-
Ah oké, ik dacht dat het misschien slecht zou zijn voor de decoder :)
-
Het is allemaal analoog 50 jaar en ouder maar loopt als een trein. En daar gaan we weer relais en zo nooit mee gewerkt weet dus ook niet hoe het moet want als ik zo iets op de beurs koopt zit er vaak geen beschrijving bij dus HELP???????????
dokkie
-
Dat valt nog wel mee hoor :) Op treinenbeurzen zie je ze vaak liggen, bijvoorbeeld de Fleischmann 6921:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_58.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_58.jpg)
Daar zit een aansluiting in voor je sein: 1 draadje in, 1 draadje naar rood uit, 1 draadje naar groen uit
En een aansluiting voor je rails: 1 draadje in, i1 draadje uit naar de rails
Dat draadje naar de rails sluit je aan op een stukje rails waar je aan allebei de kanten een onderbreking maakt. Bijvoorbeeld door een plastic raillasje te plaatsen of de railstaaf door te zagen. Als je dan de schakelaar op rood zet gaat de stroom naar het rode lampje, en wordt er geen stroom naar de rails doorgevoerd (dus de trein stopt op dat stukje spoor. Als je de schakelaar op groen zet gaat de stroom naar het groene lampje, en wordt er ook stroom naar de rail doorgegeven zodat de trein weer door rijdt. Als het goed is zit er een aansluitschemaatje bij de schakelaar, anders zijn die ook makkelijk op internet te vinden. Kijk ook eens hier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,51613.0.html
-
dus HELP???????????
Al een kijkje genomen in de encyclopedie?
Timo
-
Martijn hartelijk bedankt ik ga er direct mee aan de gang was boven toch bezig
Martijn kan dit ook met een reet schakelaar??
Timo ik weet van geen encyclopedie is dat te vinden op internet?? ???
-
Scrol omhoog en zie daar, net onder het logo, naast het woord "Forum" de Benluxspoor Encyclopedie (y)
Timo
-
Timo bedankt al doende leert men
Ik heb nog een probleem heeft er iemand tweede hands opvul en oprij stukken van draaischijf 6652 van fleischmann ?
ik hoor het graag!
dokkie
-
Martijn kan dit ook met een reet schakelaar??
Geen flauw idee, daar heb ik totaal geen verstand van.
Als je trouwens iets zoekt van een onderdeel of een model, dan kun je hier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/board,93.0.html een oproepje plaatsen :)
-
Je bedoeld en REED schakelaar. Deze wordt bediend met een magneet: stripjes maken contact.
Dus: ja dat kan ook met een reed schakelaar. Elk lampje krijgt er dan één ??
Ronald Visser
-
Nouw, sein met alleen reedcontacten sturen zou een beetje raar zijn... Aangezien ze alleen contact maken als er een magneet in de buurt is en dat niet vast houden. Dus als de trein verder is gaat het sein dus weer uit... Wel kan je een reedcontact gebruiken om een relais te schakelen.
Timo
-
Ik geef antwoord op de vragen. Of het altijd praktisch is?
Daarom stelde ik ook de vraag: Voor elk lampje één?
@ Dokkie
Is er een club in de buurt waar je woont? Neem contact op, wordt lid en laat je vis à vis voorlichten en bijpraten over mogelijkheden.
Ronald Visser
-
Met ieder lampje een eigen reedschakelaar gebeurt er nog steeds niet veel. De meest basale aanpak is al genoemd: een dubbele schakelaar die zowel het sein bedient als een stroom op een stuk spoor kan zetten. Basaal automatiseren is dan de schakelaar vervangen door een bistabiel relais dat met reedcontacten wordt geschakeld. Nog uitgebreider is een compleet bloksysteem met relais of elektronische schakelingen.
Helaas zijn schema's voor klassiek analoge automatisering schaars op het web. Ook de encyclopedie biedt weinig op dit punt. Als je op deze site zoekt naar Fleischmann bloksysteem kom je wel wat basisinformatie tegen.
-
Helemaal mee eens.
Ronald Visser
-
Mannen heel hartelijk bedankt voor alle goede raadgevingen ik probeer ze alle maal uit en laat t.z.t. wel horen hoe het een en ander is verlopen
Vriendelijke groet dokkie
-
Kijk eens bij Conrad artikel 211893 - 89. Schematje op pagina 10 van de gebruiksaanwijzing.
Marc
-
Marc bedankt ik gaat het opzoeken en uit proberen!
Vr. groet dokkie
-
http://www.futurlec.com/RelDip.shtml hieruit bijvoordbeeld HFD2
http://www.futurlec.com/Relays/HFD2-12pr.shtml (12vDC)
of http://www.futurlec.com/Relays/HFD2-24pr.shtml (24 vDC)
met bijvoorbeeld deze datasheet:
http://www.futurlec.com/Relays/HFD2-12.shtml
en deze vorm:
(http://www.futurlec.com/Pictures/HFD2_Circuit.gif)
Neem 2 van zulke bistabiele relais. Er zijn 2 stroomkringen: boven (4,6,8) en onder (13,11,9), in dit schema. pin 1 (+) en pin 16 (-) vormen het schakelcontact.
De ene stroomkring gebruik je voor treinbeinvloeding (rijden, stilstaan of trager rijden), de andere voor de lampjes (groen, rood of geel).
Het ene relais dient voor seinbeeld rood (of niet rood), het andere relais gebruik je voor seinbeeld groen of geel (dat zijn de standen met rijspanning).
Trager rijden kun je aanpassen met behulp van diodes (voorbeeld: 1N4001 - 1N4007-serie).
Elke diode vermindert de rijspanning met 0,7 Volt. Als je diodes in serie zet, dan kun je die waarden optellen: 0,7+0,7+0,7=2,1 volt daling van de rijspanning. En bij een Lima loc is dat analoog meteen goed te merken.
Met dit HFD2 relais is dat goed te regelen, maar de wereld zit vol met relais.
Je moet in ieder geval een DPDT bistabiel relais nemen.
De 2 HFD2 bistabiele relais sluit je aan op een printplaat (board met gaatjes).
En voedt je met gelijkstroom. Dus moet je of een voeding kopen, of een voedingaanpassing maken van je baan trafo (AC=licht) naar gelijkstroom voor het schakelen
In plaats daarvan kun je ook speelgoed relais nemen, zoals Viessmann 5552 of Faller 650. Die schakelen op 16 vAC, en kun je dus gewoon aan de trafo stoppen. Zulke relais bestaan er ook van Fleischmann, Trix e.d. Ze zijn gemiddeld wat duurder in de aanschaf dan elektronische relais, zelfs 2ehands. Reken op een bedrag tussen de 3 en 25 € per stuk
Faller 650 (zie volgende bericht) (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73657.msg3221751210.html#msg3221751210):
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/s/faller650.jpg)
Viessmann 5552:
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/s/viessmann5552.jpg)
Het voordeel van de Viessmann 5552 is die gelijkwaardig is aan 2 bistabiele
DPDT relais, en dat er op getekend is hoe het werkt. Het doosje ziet er mooi uit.
En daar betaal je voor.
-
Om je niet helemaal naar de overkant te laten zwemmen...
Een jeugd zonde, dus van lang geleden. Ik had een oud NS-sein met 3 lampjes en een laddertje, en een geleidende mast. Dit is een schetsje van twee faller 650 relais, aangesloten op een Marklin trafo, en daarom met gebruikmaking van de Marklin kleurcodes.
Rood is bij 2-rail rood
Bruin is bij 2-rail zwart
Blauw is bij 3-rail schakeldraad (massa)
Geel (AC) is bij 2-rail geel (AC)
De draad naar de seinmast (AC massa)
(http://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/s/s3l.png)
Het aardige van Faller 650 en Viessman 5552 is dat ze (qua stroomkringen) op dezelfde wijze aangesloten worden. En grappig is dat de HDF2 feitelijk (qua stroomkringen) net zo wordt aangesloten. De middelste pootjes van HFD2 6 en 11 zijn bij Faller 650 en Viessmann 5552 ook de middelste pootjes. Dus dat deel van de bedrading blijft gelijk. Bij andere relais ligt dat vaak anders.
De aansturing: reedcontacten kan.
Je hebt een reedcontact nodig om het relais om te schakelen naar rood.
Je hebt een reedcontact nodig om het relais om te schakelen naar anders.
Je hebt een reedcontact nodig om het relais om te schakelen naar geel.
Je hebt een reedcontact nodig om het relais om te schakelen naar groen.
Je kunt een reedcontact ook 2 relais tegelijk laten omschakelen,
maar bij speelgoedrelais heb je zwaardere reedcontacten nodig dan bij elektronische relais.
Je kunt dus bijvoorbeeld de standen anders en groen tegelijkertijd schakelen.
In deze tekening schakelen de standen anders en geel tegelijkertijd.
Dan is de vraag: waar moeten die reedcontacten liggen?
Vuistregels:
Een sein wordt rood als de trein het sein passeert.
Een sein wordt groen als de trein ver genoeg weg is van het sein.
Een sein wordt geel als op het komende stuk spoor een snelheidsvertraging geldt.
Die geldt als er b.v. een boog in gegaan wordt, een helling afgereden wordt of een trein voor rijdt die niet ver genoeg weg is.
De vuistregels bepalen waar de reedcontacten komen te liggen.