BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 04 april 2017, 18:51:55
-
http://www.rijnmond.nl/tv/programma/110/Halte-Hoek/gemist
De komende maanden verandert de Hoekse Lijn ingrijpend. Het treinspoor verdwijnt en de RET metro komt ervoor in de plaats. De 8-delige documentaire reeks Halte Hoek vertelt het verhaal van de mensen achter de Hoekse Lijn. Halte Hoek is iedere dinsdag om 17.30 uur (ieder uur herhaald) te zien bij TV Rijnmond.
-
Er stonden hier drie berichten die beter in het fotodraadje pasten, dus ik heb ze verplaatst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73687.msg3221762223.html#msg3221762223) :)
Reinout-als-moderator
-
Het wordt nog zeker driekwart jaar later ... (https://nos.nl/artikel/2207380-opnieuw-grote-vertraging-bij-ombouw-hoekse-lijn.html)
-
Als dat klopt, kan de stelling dat alles in het Rotterdamse snel en zonder poespas en moeilijkheden verloopt voorgoed bij het grof vuil. Wat een blamage, lijkt de noord-zuid lijn wel! Vraag mij ook af of Vopak daar op wacht en dit niet ook de doodsteek voor het goederenvervoer daar is (en alle speciale voorzieningen weggegooid geld)
-
Misschien is het geen Rotterdammer ,die het project leidt. :(
Wat zijn de problemen nu dan weer ?
Peter
-
Ik wist het al aan het begin dat het helemaal niets werd
Zogenaamt beter en comfortabler, ja mijn reet :'(
-
Lijkt de N32 wel... daar hadden we nu ook zo'n beetje overheen moeten rijden, maar wordt ook pas eind ̶2̶0̶8̶1̶ 2018...
( ̶2̶0̶8̶1̶ was geen typo maar een geintje wat deze zomer is uitgehaald, door de stickers om te plakken op één van de projectborden, na bekendmaking van de staking van de werkzaamheden aan de N32 door Heijmans)
Het kan overigens wel goed, de omtrekkende beweging van de A9 om het beruchte Bad ho even dorp, is daar een voorbeeld van :)
-
Wat zijn nu de problemen dan weer ?
Peter
O.a problemen met de beveiliging van Bombardier.
Het schijnt een specifiek en ander soort beveiliging te wezen die daar moet komen en tests,onderdelen,etc lopen allemaal vertraging op.
Ook (je gelooft het niet) zijn ze tijdens de ombouw tot nu toe kabels en leidingen tegen gekomen die niet op tekening staan of op een ander plek dan een tekening liggen.
Ook schijnen er problemen te zijn met de brug in Vlaardingen.
En nu loopt de verlenging ri HvH strand ook gevaar op omdat er misschien geen geld overblijft voor die verlenging.
Vopak,tja wordt dit de doodsteek voor hun railvervoer en wat vinden hun hiervan,wie betaald het vervangend vervoer daar ??
Kortom er is nogal wat aan de hand.
Vooralsnog zijn er nu 2 directeuren ontslagen/van het project afgehaald en hoopt men eind volgend jaar klaar te zijn,natuurlijk is het bonnetje van (nu) met de extra kosten t.w.v. ong 90miljoen ook nog iets dat ergens vandaan moet komen ::)
Een normaal denkend mens had toch niet echt gedacht dat die ombouw binnen een paar maanden klaar zou zijn,binnen budget,ofwel ??? ::)
(althans ik heb die flauwekul nooit gelooft,dat is hier al heel lang niet meer gebeurt/een sprookje)
-
Ook (je gelooft het niet) zijn ze tijdens de ombouw tot nu toe kabels en leidingen tegen gekomen die niet op tekening staan of op een ander plek dan een tekening liggen.
Als er 1 zekerheid in de bouw is, dan is het wel dat je altijd kabels tegen komt die niet of niet goed gedocumenteerd zijn.
-
Als er 1 zekerheid in o.a. de bouw is, dan is het wel dat je altijd kabels en andere zaken tegen komt die niet of niet goed gedocumenteerd zijn.
Dat weet ik maar al te goed,heb vroeger een tijdje meegelopen in de bouw,hoevaak we dingen vonden onder de grond op een plek die leeg had moeten zijn,ik kan ze niet meer tellen ;D
Des temeer verbaas ik me,dat als een simpel iemand dat al op voorhand in het achterhoofd houd als hij naar zn werk gaat,dat een consortium dat schijnbaar niet of te weinig doet.
Ik zou een klus berekenen uitgaande van dat alle normale dingen tegenzitten,dan heb je denk ik genoeg marge in je bouwproject,zowel qua tijd als financieel.
De kans dat zoiets dan vlotter klaar is en binnen budget is alleen maar toegenomen (y)
Natuurlijk is er dan nog een mogelijkheid dat er iets buitensporigs compleet misgaat,maar veelal heb je voor jouw deel in elk geval alles "ingedekt"
Maar ja dit ben ik maar met mn simpele denkwijze's en ook maar een simpel mens,het is natuurlijk van de zotte om denkwijzes over te nemen van iemand die geen doctoraat heeft in alles ::)
Wat kan een simpel iemand nou immers weten ;) ;)
Gek is het wel dat er heel veel projecten zijn die allemaal vertraagd zijn en duurder uitvallen.
De bouw van de vele nieuwe trein stations is op een enkeling na,duurder geworden in kosten en heeft langer geduurd dan verwacht.
(Rotterdam is er een voorbeeld van,dat het niet ging zoal bedacht)
Die Noord-Zuid lijn in Amsterdam is helemaal een gapend gat op allerlei vlakken.
De beruchte HSL met betonrot en verzakkingen,beveiligings problemen en nog maar zwijgen over rijdend materieel.
Enz enz.
Als ze alles qua fouten op wc rol zouden drukken,dan heb ik niet alleen voor mezelf voor de rest van mn leven genoeg wc rol,dan kan ik heel wat anderen ook nog voorzien ;D
-
Eigenlijk wordt bij vrijwel geen enkel ov-project de deadline gehaald of binnen het budget gebleven.
Soms gaat het ook nog goed hoor.
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2017/09/19/miljoenennota-financiele-meevaller-voor-ov-saal-54-miljoen/
-
De bouw van de vele nieuwe trein stations is op een enkeling na,duurder geworden in kosten en heeft langer geduurd dan verwacht.
(Rotterdam is er een voorbeeld van,dat het niet ging zoal bedacht)
https://www.ad.nl/rotterdam/bouw-rotterdam-centraal-ruim-binnen-begroting~acbfab0f/
-
Dat is natuurlijk positief, maar eerder uitzondering dan regel...
-
De minder of meer politiek getinte berichten heb ik naar het stationsplein verplaatst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,76710.0.html). Misschien dat het later ook daar weggehaald wordt, want "wees terughoudend met politieke stellingnames" staat niet voor niets in de forumregels. Daar hebben we andere fora voor :)
Reinout-als-moderator
-
Ik begrijp dat niet helemaal. Het Openbaar Vervoer is nu eenmaal een politiek gebeuren. Staatsbedrijf of Privaat is duidelijk politiek evenals het aanleggen van Infra. Dat ontkennen is gewoon de werkelijkheid onrecht aandoen.
-
Dat ontkent niemand hoor Luit. De discussie dreef alleen af van de politiek in relatie tot deze OV casus naar algemene zienswijzen over ‘de’ politiek met alle metaforen die daar meestal bij horen.
Zolang we bij de zaak blijven is er denk ik niet zoveel aan de hand.
-
Dan nog kunnen we constateren dat de meeste projecten goed gaan, alleen is dat zelden nieuws.
-
Hoe ging het destijds met de ombouw van de Zoetermeerlijn naar RandstadRail? Bleef dat binnen tijd en budget? Ik ben het al helemaal kwijt
-
Nee dus (https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Leidschendam_aansluiting_-_Zoetermeer).
-
Zolang we bij de zaak blijven is er denk ik niet zoveel aan de hand.
Dat klopt helemaal Paul.
Helaas worden dit soort draadjes aangegrepen om over de politiek in het algemeen te gaan zeuren tot en met moddergooien. En dat is niet de bedoeling.. ;)
Gr, andere moderator.
-
Ik begrijp dat niet helemaal. Het Openbaar Vervoer is nu eenmaal een politiek gebeuren. Staatsbedrijf of Privaat is duidelijk politiek evenals het aanleggen van Infra. Dat ontkennen is gewoon de werkelijkheid onrecht aandoen.
Privaat rechtelijke onderneming met de staat als 100% aandeelhouder. Staatsbedrijf is toch echt iets anders.
Dit geldt ook voor de RET wiki/RET_(Rotterdam) (https://nl.wikipedia.org/wiki/RET_(Rotterdam)). Dit is al weer sinds 2007 een zelfstandig opererend bedrijf, echter is hier de gemeente Rotterdam de aandeelhouder.
Het is overigens zo dat in de 2e kamer nog steeds volksvertegenwoordigers zitten die dit graag in hun eigen voordeel anders willen uitleggen.
Allie
-
Dat mag ook. 100 procent aandeelhouder betekent 100 procent zeggenschap. Hoe groot de afstand daadwerkelijk is, bepaalt de aandeelhouder. Vrij groot tegenwoordig. Vroeger kon NS nog geen loc bestellen zonder politieke goedkeuring.
-
...Ik zou een klus berekenen uitgaande van dat alle normale dingen tegenzitten,dan heb je denk ik genoeg marge in je bouwproject,zowel qua tijd als financieel.....
En dan ben je 2 keer zo duur als de rest van de aanbieders en krijg je de klus niet. :angel:
René
-
Hallo,
Ik dacht ,dat in het algemeen de gevraagde kosten bij een inschrijving door aannemers onderling niet meer dan 15 % ongeveer zullen afwijken (Zonder prijsafspraken dan .. ;) )
Valt jouw vraagprijs dan hoger of lager uit ,dan val je al meteen af.
Gr, Peter
-
Als dat eens waar zou zijn.... ::)
Wel zeer teleurstellend deze enorme vertraging. Heb nog niet een ècht duidelijk verhaal gelezen over het waarom.
-
Beveiliging, kabels aangetroffen die niet goed op tekening stonden, en zwaar vervuilde grond. Zo even 3 dingen die mij bekend zijn.
-
@ Marc Tramt,
Dan heb je de afgelopen dagen zeker geen (online) nieuws gevolgd.
Zowat elke krant zowel grote als kleine als op diverse site's is dit nieuws te lezen ::)
https://www.ovmagazine.nl/2017/12/hoekse-lijn-90-miljoen-extra-en-nieuwe-projectleiding-1454/
https://www.rijnmond.nl/nieuws/162493/Hoekse-Lijn-pas-eind-2018-klaar-en-tientallen-miljoenen-duurder
https://www.ad.nl/rotterdam/forse-vertraging-hoekse-lijn-reizigers-en-politici-woedend~a1182a36/
Zomaar wat voorbeelden uit een erg lange waslijst,als je enkel al zoekt op hoekse lijn ;)
-
En het wordt nu al 2 jaar later dan oorspronkelijk de bedoeling was https://www.rijnmond.nl/nieuws/182086/Start-Hoekse-Lijn-schuift-door-naar-september
-
Er vanuit gaande dat men dan wel alle problemen heeft weten op te lossen ;)
Vooralsnog is men al heel wat jaartjes met die start datum aan het schuiven,dus 1st zien en dan pas geloven ;D
-
Ze zullen inmiddels wel voldoende afleveringen voor de documentaire hebben... ;)
-
Ik hoop toch dit jaar echt weer eens per spoor naar de Hoek te kunnen gaan. De vervangende busdienst is trouwens wel goed ingespeeld inmiddels en verloopt vlotjes (op zondag tenminste).
-
Ik mis gewoon de romantiek van met de sprinter naar het strand.
-
Waar ik ook wel heel erg benieuwd naar ben; Rijden er inmiddels wel al goederen treinen op het eerste gedeelte?
Of kan men dit gedeelte al weer gaan slopen, denk niet, dat als er nog steeds geen goederen vervoer is, er na 3 jaar ook geen bedrijf meer echt op zit te wachten.
-
@Richard, ik dacht eigenlijk meer aan Mat'46 als strandtrein. ;) ;D
Gr. Erik.
-
Dat zou helemaal mooi zijn ;D
-
Niet alles is hopeloos. Ik heb uit betrouwbare bron dat bv. aanstaande dinsdag de exploitatie van de Hoekse lijn exact hetzelfde niveau heeft als de gemiddelde lijn in Nederland ;D
-
Waar ik ook wel heel erg benieuwd naar ben; Rijden er inmiddels wel al goederen treinen op het eerste gedeelte?
Of kan men dit gedeelte al weer gaan slopen, denk niet, dat als er nog steeds geen goederen vervoer is, er na 3 jaar ook geen bedrijf meer echt op zit te wachten.
Nee,
Er zijn testen geweest welke positief zijn afgesloten.
Er is inmiddels al een deel certificaat afgegeven door Prorail.
Later tijdens het proefbedrijf zullen er ook goederen trein in gelegd gaan worden.
Nu zijn ze al heel lang bezig met de opleiding (ritten) voor het RET personeel.
Dit is 1 van de voorwaarde om het proef bedrijf te kunnen starten dat iedereen is opgeleid.
Maar er moet ook nog een hoop opnieuw getest worden i.v.m. met de huidige software versie en de versie waar sommige ding al mee getest waren.
Er moet aangetoond worden dat er geen verschillen zijn.
Op dit moment zijn er nog gewoon te veel tegenstrijdigheden wat nu echt de planning gaat worden.
Bron: voortgangs documenten van de gemeente Rotterdam, deze zijn vrij te downloaden.
Het is nu wel zichtbaar dat het de goede(beter) kant op gaat.
-
Ze zullen inmiddels wel voldoende afleveringen voor de documentaire hebben... ;)
Ze kunnen intussen een docudrama maken ;)
-
;D ;D ;D
Erik.
-
Hoi allemaal,
Ik lees hier wat berichtjes over eindelijk weer per spoor naar Hoek van Holland te kunnen gaan. Als na 150.000 ;) testritten de metro's eindelijk gaan rijden kom je niet verder als Hoek van Holland haven. Ik ben pas nog in Hoek van Holland wezen kijken. Het spoor richting station strand lag er nog niet. De boog waar de treinen richting strand stopten en de perrons zijn weggehaald en er lag een hele grote berg zand op de plek waar de sporen lagen. Dus van het stationsgebouw bij de haven tot aan het voormalige plaatskaartenkantoor bij de overweg ( nu een viskraam ) ontbreekt een stuk spoor.
Waarom er niet gelijk spoor is gelegd richting het oude strandstation is mij een groot raadsel. Er waren steeds vrachtwagens en werktreinen bezig voor de aanvoer van materialen. Die zijn allemaal weer weg. Het lijkt mij veel handiger om in één keer door te gaan met spoor leggen dan om weer opnieuw vrachtwagens te regelen en weer alles aan moeten voeren.
Verder was er nog helemaal niets zichtbaar van de verlenging van het spoor tot aan het strand. Dus wanneer er begonnen wordt met werkzaamheden om weer richting het strand te kunnen rijden......geen idee.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Ruud
Waarom er niet gelijk spoor is gelegd richting het oude strandstation is mij een groot raadsel.
Dus wanneer er begonnen wordt met werkzaamheden om weer richting het strand te kunnen rijden......geen idee.
De verlening naar strand, daar is een hoop weerstand tegen de aanleg/verlening geweest.
Er is toen goedkeuring gekomen voor de verlening.
Maar men wilde bij de strandweg een tunnel voor het verkeer i.v.m. drukte bij mooi strandweer of evenementen.
Uit spraak rechter is een gelijkvloerse kruising.
Tegen eind maart dit jaar zijn ze begonnen met werkzaamheden rond de strandweg en toen.
De werkzaamheden rond het voormalige station Hoek van Holland Strand zijn per direct gestaakt. Omwonenden en de Gebiedscommissie Hoek van Holland waren bang voor een verkeerschaos als de Strandweg drie maanden dicht is terwijl op Hemelvaartsdag (dit jaar op 30 mei) de strandopening is. Hier kwamen voorgaande jaren ongeveer honderdduizend bezoekers op af.
Als het goed is gaan ze eind september dan echt beginnen als de bewonners en omwonenden van Hoek van Holland niet weer stappen onder nemen om het nog meer te vertragen.
-
verlening = verlenging?
-
Toch weer een stuk uitstel,met halte strand ;) ::)
Wat ik me wel afvraag,als er bedrijven (zijn geweest) die afhankelijk waren van aan en afvoer per spoor van hun producten,komen die dan nog terug naar spoor vervoer of hebben ze dat definitief in de vuilnisbak gegooid met alle vertragingen die de lijn geeft ?
Kan me als bedrijf zo voorstellen dat je na zoveel tegenslag met het spoor definitief het spoor hebt afgezworen om je spullen te krijgen en te leveren aan klanten.
-
Omwonenden en de Gebiedscommissie Hoek van Holland waren bang voor een verkeerschaos als de Strandweg drie maanden dicht is terwijl op Hemelvaartsdag (dit jaar op 30 mei) de strandopening is. Hier kwamen voorgaande jaren ongeveer honderdduizend bezoekers op af.
:o Ik kom die dag aan met de boot uit Engeland. Ik neem aan dat ik daar om 8 uur 's morgens weinig last van zal hebben?
-
Hou je rekening met een uur tijdsverschil ? ;D
-
@ Ronald Hofmeester,
Dat omwonenden niet willen dat de weg richting strand 3 maanden dichtgaat kan ik begrijpen, maar tot aan het oude station strand mist er een aftakking vanaf Hoek van Holland haven. Of de metro alleen naar het oude station strand zou rijden, of naar het nieuw te bouwen station op het strand......zonder boog richting het oude station strand rijdt het wat lastig. Dus waarom is er nog helemaal geen begin gemaakt met het spoor richting het strand ?? Geen wissels, geen spoor, geen bovenleidingmasten. Alleen doodlopend spoor bij Hoek van Holland haven met hekken erlangs. Dus straks moet het spoor dat nu gelegd is weer aangepast worden. Dat lijkt mij onnodig geld uitgeven. Als je toch bezig bent met nieuw spoor leggen, plaats dan gelijk de wissels en het stuk spoor op de plek van de oude perrons. Nu ontbreekt er een paar honderd meter. Net voor de overweg begint het oude dubbelspoor naar het strandstation weer.
Groeten Ruud B.
-
Hou je rekening met een uur tijdsverschil ? ;D
Ja hoor. Ik sta meestal een paar minuten over 8 buiten.
-
Dus waarom is er nog helemaal geen begin gemaakt met het spoor richting het strand?
Heel simpel.
Er is nog geen vergunning voor afgegeven.
Is ook logisch als je alleen maar roept dat je tot het strand wil, maar verder geen enkele procedure hiervoor in gang zet.
Gaat dus ook nog jaren duren.....als het er ooit komt.
Bart
-
@ Bart,
Ik heb het niet over het verlengen van het spoor naar het strand, waar het nieuwe station moet komen. Maar dat het oude station strand niet bereikbaar is omdat er geen spoor naartoe loopt zoals in de oude situatie. Maar goed, ze doen maar.
Groeten Ruud B.
-
Beste Ruud,
De omgeving van Hoek van Holland Haven gaat worden her inricht.
De metro heeft tijdelijk zijn eind station aan het oude station Hoek van Holland Haven.
Daarvoor in de plaats komt een nieuwe, het historische stationsgebouw uit 1893 blijft bestaan.
En het verplaatsen/verlenging van de halte strand.
https://www.hoekselijn.nl/nieuws/2018/12/start-werkzaamheden-stationsomgeving-hoek-van-holland
-
@Ronald,
Ik weet dat de stationsomgeving gaat veranderen. Maar bij Maassluis is er een compleet nieuw station gebouwd. En nu ze al zolang bezig zijn had het ook in één keer goed gekund. Ik blijf erbij dat neerleggen en later verplaatsen geld verspilling is. Vrij land, vrije mening.
Nu ga ik weer even modelbouwen ;D
Vriendelijke groet Ruud.
-
Vanaf dag één dat men aan de ombouw van de Hoekse lijn begon was bekend dat het deel Haven - Strand pas later aangepakt zou worden.
Hierboven word geroepen dat de boog met de perrons op station Haven richting Strand verdwenen is en als je naar Strand zou willen je straks die hele situatie weer moet gaan verbouwen, maar ook daar is vanaf dag één bekend dat het tracé van Haven naar Strand aangepast zal worden en niet meer op de huidige plek terug zal komen.
Daar heeft men dus allang over nagedacht en echt niet maar dom nu iets gebouwd wat later weer aangepast zal moeten worden....
Daarnaast komt het station Strand ook op een andere plek terug welke ook nogeens dichterbij het strand is.
-
@ Thom,
Vanaf dag 1 werd er gezegd dat de ombouw een half jaar zou duren. Het is inmiddels 90 miljoen duurder en we zijn ruim twee jaar verder en dan moet er nog steeds begonnen worden met de boog richting strand. Dus gaat prima joh !
Groet Ruud B.
-
Tsja, als fase 1 uitloopt dan ga je niet ookal beginnen aan fase 2 als je bedacht hebt dat na elkaar te doen, dat is toch niet zo gek?
-
Maar het moest in twee fasen, opdat de sluiting dan niet langer dan vier maanden hoefde te duren, weet je nog wel.
-
De fases van een project:
- Enthousiasme
- Ontnuchtering
- Paniek
- Het zoeken naar schuldigen
- Het bestraffen van de onschuldigen
- Het belonen van hen die echt helemaal niets gedaan hebben
Ook dit project begint alweer aardig aan deze ooit als satire bedoelde lijst te voldoen helaas...
-
Maar het moest in twee fasen, opdat de sluiting dan niet langer dan vier maanden hoefde te duren, weet je nog wel.
Voor Hoek van Holland Strand kan dat nooit gegolden hebben als je daar pas mee begint na ombouwen van het eerste deel wat al 4 maanden zou kosten...
-
Eeeh, ja dat zeg ik toch ook Thom. Naar het strand was een aparte fase, omdat dan de sluiting van het traject Schiedam naar Hoek van Holland Haven volgens plan slechts vier maanden hoefde te duren.
Nu is dat niet erg gelukt en dan rijst op den duur toch de vraag waarom langer wachten met fase 2.
-
Alles volgens plan doen jongens,anders lopen/draaien er straks 2 dingen gigantisch in de soep en dat willen we niet toch ? ;)
Wil je 2 dingen tegelijk doen dan moet je het door vrouwen laten uitvoeren,die schijnen 2 dingen tegelijk te kunnen ;D
Ben overigens wel benieuwd of er nog budget is voor dat fase 2 verhaal,ik vermoed zelf sterk dat dat geld is verdwenen in het fase 1 deel wat ook op financieel vlak compleet uit de klauwen is gelopen ::)
-
Eeeh, ja dat zeg ik toch ook Thom. Naar het strand was een aparte fase, omdat dan de sluiting van het traject Schiedam naar Hoek van Holland Haven volgens plan slechts vier maanden hoefde te duren.
Nu is dat niet erg gelukt en dan rijst op den duur toch de vraag waarom langer wachten met fase 2.
Waarschijnlijk dat men eerst wil leren van de ervaringen van de eerste fase, en niet dezelfde fouten wil maken in fase 2 :p