BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Artitec => Topic gestart door: knar46 op 31 maart 2017, 22:45:48
-
Artitec heeft de volgende - nog niet leverbare - DG's op haar site staan:
20.214.01 DG NS D2471 groen periode lllB/lllC;
20.214.02 DG NS D2519 bruin periode lllC/lllC;
20.214.03 DG NS D2555 vaal bruin periode lllB/lllC;
20.214.04 DG NS D2592 bruin periode lllB/lllC;
20.214.05 DG NS D2698 bruin periode lllB/lllC;
20.214.06 DG 060-03 bruin periode lV.
Is het verschil tussen 20.214.02/04/05 (gemeenschappelijke kenmerken bruin, periode lllB/lllC) alleen het wagennummer?
Knar46
-
Even een linkje voor het gemak :)
http://www.artitec.nl/index.php/nl/modeltreinen/category/dg
-
Nou nee, de ene is vaal bruin.. ;)
-
Gaat het er dan toch van komen?!?
-
Ze stonden al een tijdje op de site maar ze staan gepland voor 2017 :)
(net als de postrijtuigen, die ik overigens interessanter vind ;) )
-
Nou nee, de ene is vaal bruin.. ;)
Dat is de 03, de vraag gaat over de 02, 04 en 05. ;)
Aangezien nog niemand de wagens heeft is een mail naar Artitec misschien sneller en duidelijker.
-
Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat één van de bruinen nog een raam in de deur heeft.
Stephan.
-
Als ik zo even door mijn foto's van de originelen bekijk, dan zijn er wel meer verschillen dan de ramen.
Ze zijn geleverd met ramen in de kopwanden en deuren, bij de deuren zijn deze ramen als eerste vervallen. De ramen in de kopwanden vervallen later ook.
opschriften, eerst met "oude" gewichtsopschriften, later het ABC raster. Eerst met oud letterttype, daarna alleen voor het nummer !! de rondere opschriften. Het vervallen van de hoge sluitseinijzers, en aanbrengen van de sluitseinijzers op de hekken
Dus ik ben wel benieuwd wat Artitec ervan gemaakt heeft.
Groeten Arjen
-
Hier wel twee links naar de proefmodellen:
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/neurenberg-2017/1343-artitec (onderaan)
https://www.facebook.com/hetgroterdamproject/posts/1196605433768113
(Met dank aan Chris (y) )
-
Hoewel het uiteraard zeer lovend is dat men met zulke typisch Nederlandse wagens komt, is het jammer dat een aantal varianten ontbreken.
Ik had graag een stuurstand voor de zandtreinen (frontseinen en remkraan op het bordes en schrikstrepen) gezien.
En de tot hothoppers verbouwde wagens met een stroomafnemer om rijtuigen te verwarmen, tot ver in de jaren '80 (zelfs '90??) in gebruik geweest.
Of nummervarianten van andere dienstwagens, maar die zijn vast wel zelf te knutselen als je daar handig mee bent.
Of nummervarianten van een van de huidige museumwagens.
(Bij de Dg 2698 hoef je misschien alleen maar de letters NS te vervangen door VSM, het nummer klopt al...)
-
Ik zou ook graag wat van de door Niels genoemde wagens zien verschijnen, vooral de hothopper staat op mn lijstje.
Dan denk ik maar zo wat niet is kan nog komen....
Artitec heeft de mallen, hopelijk met een kleine aanpassing...
-
Eerst het een, dan het ander.
-
En dan is er nog een variant om de gasflessen van de wisselverwarming te vullen en er zullen er nog wel meer zijn.
Kom heren we kunnen voor nog geen 49,- euro toch ook zelf wel wat verbouwen.
Als Kleinspoor wat mooie transfers maakt zijn we er al bijna.
Laat over een poosje maar wat foto's zien.
Ben benieuwd, Carel.
-
Ik moest ff zoeken wat dat was, een hot hopper :)
http://forum.beneluxspoor.net/?topic=17847.2130
https://www.flickr.com/photos/25717227@N03/6004805000/
https://www.flickr.com/photos/66836422@N02/13909725638
https://www.flickr.com/photos/69195288@N07/8374576966
http://stibans.nl/materieel/goederenwagens/ (onderaan)
http://www.nicospilt.com/index_conducteurswagens.htm
Hier nog een paar varianten:
http://sleutelspoor.nl/projecten/dienstwagens/
http://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-k60.htm
-
In 1980 heb ik de Hothopper in Venlo gefotografeerd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D0073_00001980w.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D0073_00001980w.jpg)
foto: Gérard Drost, Venlo, 1980
Grz,
Gérard Drost
-
Hot Hopper was de bijnaam van de twee (?) ex-Dg's die op de Watergraafsmeer werden ingezet voordat de depotvoeding aangelegd was. Deze hadden een gele streep (gelijk aan de internationale rijtuigen van de NS) en de bijbehorende naam.
Op de foto staat een voorverwarmingswagen die op meerdere plekken ingezet werd, met dezelfde functie.
-
Na het boekje De stalen getrokken rijtuigen der Nederlandse Spoorwegen van wijlen N. J. van Wijck Jurriaanse opnieuw doorgelezen te hebben verbaast mij de groene kleur van Artitec 20.214.01.
Volgens N. J. van Wijck Jurriaanse waren alle naoorlogse stalen Dg's 2421-2700 bruin geschilderd.
Of was Artitec soms in de war met de vooroorlogse stalen Dg's 2371-2420?
Daarover wordt in het boekje geen kleur genoemd, maar zouden best nog wel een groen kunnen zijn geweest, omdat de bruine kleur voor goederenmaterieel pas na de oorlog werd bepaald.
-
Van de Hothopper was er maar eentje, de tweede stond wel op de planning, maar is nooit meer afgebouwd.
Volgens mij is geplande tweede hothopper ontdaan van de stroomafnemer, en dacht ik naar de STAR gegaan.
De echte hothopper staat nu zonder stroomafnemer en interieur in Amersfoort op het oude werkplaatsterrein.
Van de voorverwarmingswagens op basis van de Dg zijn er maar 6 stuks geweest met de nummers; 3084 9541 534-539
Groeten Arjen
-
Naar aanleiding over de kleur van de eerste Dg's toch maar even in de boekenkast gedoken;
In spoor en tramwegen 1955 nr 14 beschrijft wijlen N. J. van Wijck Jurriaanse het materieelpark van 1954. hierin benoemt hij ook dat de 2421-2470 groen waren, en vanaf de 2471 de wagens bruin werden geschilderd.
Blijkbaar is hij bij het schrijven van het groene boekje dit vergeten, kan gebeuren.
Dus artitec heeft het goed.
De vooroorlogse Dg's 2371-2420 waren ook groen in dienst gesteld.
Groeten Arjen
-
Maar dan heeft Artitec met de Dg 2471 toch net het verkeerde nummer voor een groene gekozen?
-
Dankzij Chris weten we dat het productiemodel een nummer heeft uit de goede reeks (y)
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/neurenberg-2017/1343-artitec
Groeten Arjen
-
Was nog aan het zoeken naar mijn hot hopper, gebouwd uit een Philo kit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA210139.jpg)
Overigens interessant draadje over de Dg:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=post;quote=99228;topic=5934.105;last_msg=3221594877
mvg,
Ivo
-
Mooie foto van de voorverwarmingswagen in Venlo, deze is later naar de STAR gegaan en staat er tegenwoordig als volgt bij: (http://www.nmld.nl/pix/_large_20170315_161617.jpg)
-
Hoop dat ze de blauwe (hothopper) ook nog uitbrengen :-\.
-
Daar hoop ik ook stilletjes op, ik heb er nog wel een plekje voor in gedachte op de te bouwen baan 8)
-
Hierbij wat erg matige foto's uit 1981 te Nijmegen van de wisselverwarmingsbijvultrein (voor Scrabble?).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img118.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img118.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img122_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img122_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img121_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img121_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img117_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img117_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img116_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img116_4.jpg)
leuk kort treintje om te bouwen.
Carel
-
Wat leuk ! (y)
-
Da's idd een erg leuk treintje. (y) Wat is de samenstelling? De dg haal ik er wel uit natuurlijk, maar de rest.... ben niet zo'n kenner eerlijk gezegd...
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
-
Volgens mij een tot dienstwagen verbouwde groentewagen (Artitec bv.) dan de Dg (ook Artitec dus) die erg veel nieuwe waterslides behoeft en wie of wat de propaangas drukketelwagen voor type is en wie hem als model heeft? Geen idee.
Zou het leuk vinden als iemand de decals gaat produceren.
mvg, Carel
-
Die dienstwagen is idd een groentewagen maar dan wel een voormalige vooroorlogse 18 luiker.
MK Modelbouwstudio's heeft die als kit
-
We klagen wel eens over fouten in opschriften op modellen. Hier staat, op de Dg, in 1:1 een taalfout: behoort bij is niet met een d aan het einde van behoort. ;)
Het gasdepot is overigens al jaren geleden ter ziele gegaan.
-
Fijn als je die fout keurig reproduceert en dan finaal afgebrand word. ;D
-
Als ik zo even door mijn foto's van de originelen bekijk, dan zijn er wel meer verschillen dan de ramen.
Ze zijn geleverd met ramen in de kopwanden en deuren, bij de deuren zijn deze ramen als eerste vervallen. De ramen in de kopwanden vervallen later ook.
opschriften, eerst met "oude" gewichtsopschriften, later het ABC raster. Eerst met oud letterttype, daarna alleen voor het nummer !! de rondere opschriften. Het vervallen van de hoge sluitseinijzers, en aanbrengen van de sluitseinijzers op de hekken
Dus ik ben wel benieuwd wat Artitec ervan gemaakt heeft.
Groeten Arjen
Ik ben ook wel benieuwd, wil er eigenlijk wel één bestellen maar er staat nog niets over op de Artitec site.
Zou wel handig zijn als ze er iets over vermelden, ze zullen toch wel weten wat ze laten maken?
Stephan.
-
Het lijkt er op dat ie deze maand uitkomt!
http://artitec.nl/index.php/nl/prijs-beschikbaarheid
-
(y)
-
Yep. Gisteren gehoord dat ze onderweg zijn.
Bron: Artitec
Rob
-
Hoi,
Wil er twee aanschaffen. Kun je ook al van te voren bestellen?
Kon het zo snel niet vinden op de site.
-
Probeer anders MTE, daar kun je ze zonder twijfel bestellen.
Voor wat mezelf betreft, ik vind 'm aardig aan de prijs voor een hokje op een onderstel. Denk dat ik het geld maar in mijn zak hou voor wat spannender spul :)
-
Hoi,
Thanx. MTE is een goed idee. (y) Bestel ik ze daar wel.
Wat 'aan de prijs' betreft. Ik moet toch ergens heen met mijn geld. Anders moet ik te veel aan de fiscus afdragen. 8)
-
En hier een foto: http://mchminiatuurnieuws.nl van wat er volgende week eindelijk is :laugh:
-
Wanneer was ook al weer de overgang van groen naar bruin, ik ben het groene boekje van de stalen rijtuigen kwijt en volgens mij stond er daar iets over in.
Stephan.
-
Wellicht makkelijk om te bouwen tot een andere soort van dienstwagen, zoals: wisselverwarming, hot hopper o.i.d. volgens mij zijn ze voor van alles en nog wat gebruikt.
gr. Rob
-
Hot hopper heeft de aandacht van Artitec al :)
-
Of voorzien van frontseinen en schrikstrepen en remkraan zoals gebruikt als 'stuurstand' bij geduwde zandtreinen?
(tractie werd via portofoon doorgegeven aan de machinist van de duwende locomotief).
-
Yiiiipeeeeee :laugh: :laugh: (y)
@Stephan,
Het groene boekje erbij gepakt maar er staat niet in wanneer de overgang van groen naar bruin was. Wel staat er dit: "Omdat deze serie (DG 2421-2700) uitsluitend bedoeld was om in goederentreinen te rijden, werden zij, in de na de oorlog voor alle goederenwagens aanvaarde kleur, bruin geschilderd"
In de vorige pagina van dit draadje staat aanvullende info van AB 7216 mbt groene en bruine DG's en dat de eerste deelserie 2421-2470 wél groen in dienst is gesteld. De groene Artitec DG Zou het nummer 2438 moeten dragen, en die heb ik overigens daarnet besteld bij MTE.
Groeten, Richard (met oordopjes in ;))
-
Of voorzien van frontseinen en schrikstrepen en remkraan zoals gebruikt als 'stuurstand' bij geduwde zandtreinen?
(tractie werd via portofoon doorgegeven aan de machinist van de duwende locomotief).
Deze bedoel je, de 40 84 951 1 506-0 (Apeldoorn 020583):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Apeldoorn_-_40_84_951_1_506-0_-_020583.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Apeldoorn_-_40_84_951_1_506-0_-_020583.jpg)
Heb ik al in 1:87, gebouwd door Ger Knijff voor mij op basis van deze foto (hoewel niet eens scherp). Dus nu maar de 'gewone' versie besteld voor Tp IV.
-
Mmmmm
Er staat er eentje bij de STAR, niet goed gekeken, maar welke variant komt daar het dichtst bij in de buurt?
En als je het over reguliere inzet hebt, dan zijn deze varianten niet meer na 1979 inzetbaar, maar alleen als de werkwagens/hot hoppers?
Oh en zijn de sluitlantaarns functioneel?
-
https://images.beneluxspoor.net/bnls/img104.jpg
ik zag 'mijn' laatste Dg op 26 september 1977 bij Dordrecht.
mvg, Erich
-
Mega (y)
-
Inderdaad geinig die knipperbollen,hopelijk brengt Artitec ze ook los,leuk voor op een lok of op een andere goederenwagen.
Bij deze doe mij er maar een stuk of 10.
Casmir
-
Dat is vanuit diverse partijen al op Neurenberg als wens bij Artitec aangekaart ;D
Nee ze zijn niet functioneel.
-
Als Karst dat als een uitdaging wil zien, dan is dat zo gepiept ;D
Ted
-
;D
-
Karst heeft daarover al eens hier wat gepubliceerd, ik kan het niet zo snel vinden, geen goede zoekterm waarschijnlijk, ik meen me te herinneren dat het een draadje was waarin ook tank/ketelwagens werden vervuild.
-
Deze kon (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,21327.0.html) ik wel vinden, knipperbollen van Wim Hoekema.
-
Of een beproefde methode iets gewijzigd aanpakken middels een printje met een NE555 timer-IC en een condensatortje van 100 microF 16V.
Als voeding een batterijtje of, nog mooier, via een diodebrug en een tweede condensator voeden uit de rails.
-
Of een beproefde methode iets gewijzigd aanpakken middels een printje met een NE555 timer-IC en een condensatortje van 100 microF 16V.
Als voeding een batterijtje of, nog mooier, via een diodebrug en een tweede condensator voeden uit de rails.
Schemaatje en/of fotootje? ;)
Rob
-
BLNS encyclopedie. (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Knipperlichtschakelingen)
-
Als er plek genoeg is zoals in een Dg:
https://nl.aliexpress.com/item/Hot-Sale-2-Pcs-DC-5-12V-Delay-Relay-Shield-Timer-NE555-Switch-Module-0-to/32811500123.html
-
In Railhobby heeft ooit een schema met een LM3909 gestaan. Later ook in Praktijkboek modelspoorwegen gepubliceerd (blz. 177). Bij batterijvoeding is het voordeel dat een LM3909 ook op een 1,5 volt batterij wil werken en die heb je in alle soorten en maten. Bij een NE555 moet je bij batterijvoeding met een 9 volt blokbatterij werken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/knipper.jpg)
Exact vier componenten, inclusief led en batterij, dus het schema stelt niks voor. Batterij op pin 5 (plus) en pin 4 (min). Elco op pin 2 (plus) en pin 8 (min). Led op pin 6 (anode) en pin 8 (kathode). Een weerstand is bij een gewone max 20 mA led niet nodig, maar ik weet niet hoe dat bij zo'n modern rijstkorrelding is. Elco bepaalt de frequentie en met 100 microfarad gaat dat goed.
Is wel een tikkie old school, maar analoog nog steeds het handigst.
-
Elco met in serie led op pin 2 (plus) en pin 6 (min). Elco plus led bepalen de frequentie. Met 100 microfarad gaat het goed bij een gewone led.
Ik gok parallel, niet in serie, dan gaat de led niets doen, tenzij je RF door een elco wil sturen, maar dat wil je niet
-
Datasheet (http://solarbotics.net/library/datasheets/LM3909.pdf) van de LM3909, met toepassingsvoorbeelden en verwachte levensduur van 1,5V batterijen in een eenvoudige knippeschakeling.
-
Ja, een gewone penlight zoals op de foto moet je om de zoveel jaar preventief vervangen om lekken te voorkomen, niet omdat hij leeg raakt. ;D Je kan met een veel kleinere batterij toe. Bij een low current led zal een dikke knoopcel mooi zat zijn.
Ik gok parallel, niet in serie, dan gaat de led niets doen, tenzij je RF door een elco wil sturen, maar dat wil je niet
Goed punt, maar het is weer anders. Led heeft een eigen aansluiting, inmiddels aangepast.
-
In welke periode hebben de dg'tjes trouwens met een knipperbol gereden? De knipperbol is iets van de jaren zeventig tot de jaren negentig, dacht ik.
-
De knipperbol was er al vanaf eind jaren zestig. Als ik 'hielp' met rangeren, hing ik er nog wel eens eentje aan de laatste goederenwagen. De Dg was toen al op zijn retour, zeker voor buurtgoederentreinen.
-
Mmmmm
Er staat er eentje bij de STAR, niet goed gekeken, maar welke variant komt daar het dichtst bij in de buurt?
En als je het over reguliere inzet hebt, dan zijn deze varianten niet meer na 1979 inzetbaar, maar alleen als de werkwagens/hot hoppers?
Nog heel even voordat de vragen weer ondersneeuwen.
M
-
Sterker, het is de vraag wat de 'reguliere' inzet in de tweede helft van de jaren zestig en daarna nog was. Het aantal Dg was na 1964 tot 100 teruggebracht en de meeste goederentreinen kregen geen Dg meer mee. Over wat voor inzet hebben we het dan eigenlijk nog? En hoe vaak zal een Dg met een knipperbol aan het eind van een trein hebben gehangen? Bijna nooit denkt ik.
-
Deze...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dg_Flevo.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dg_Flevo.png)
in ieder geval niet en deze heeft ook (nog) geen schrikstrepen.
Screenshot uit deze (https://youtu.be/kM0n-ne7BIw?t=65) video op YouTube
-
Dus dan vanaf 1979 alleen in museum verband of als werkwagen. Dan even uitzoeken welke variant het dichtst bij de star variant komt en wachten op de werkwagens.
-
Toch fijn dat ik dit ding nu in mijn bestand kan voegen.
-
De sgb heeft er ook nog 2 in de collectie.
-
Inderdaad. Een groene en een bruine. Jammer dat die nummers niet worden uitgebracht, dan had ik ze wel gekocht. Nu moet ik er nog eens over nadenken, want erg goedkoop zijn ze niet. Misschien eentje dan :P
-
Sterker, het is de vraag wat de 'reguliere' inzet in de tweede helft van de jaren zestig en daarna nog was. Het aantal Dg was na 1964 tot 100 teruggebracht en de meeste goederentreinen kregen geen Dg meer mee. Over wat voor inzet hebben we het dan eigenlijk nog? En hoe vaak zal een Dg met een knipperbol aan het eind van een trein hebben gehangen? Bijna nooit denkt ik.
Nou dat valt nog wel mee.
In veel buurtgoederentreinen die tot eind mei 1972 reden, o.a. die op de lijn Apeldoorn - Heerde, werd een Dg meegenomen.
Dit was het onderkomen voor de rangeerders, die verantwoordelijk waren voor het plaatsen van wagens op de raccordementen en de laad-en loswegen.
Tussen 1963 en 1972 heb ik op Apd-Hrd ongeveer 10 verschillende Dg's waargenomen.
En vanaf de invoering van die knipperbollen (1967?) werden deze ook gebruikt.
Mvg, Rein
-
Knipperbollen kwamen idd 1967/'68 in gebruik bij NS.
Grtz,
Wim
-
@Sneek: Heb je daar een bron voor? Niet dat ik je niet geloof hoor.
-
Even los van de knipperbollen. Hoe werkte dat eigenlijk bij een buurtgoederentrein? Hing de Dg achter de lok of juist als laatste in de trein of kon hij in het midden terechtkomen? Ik stel me zo voor dat een Dg achteraan in de trein bij rangeerbewegingen op de tussenstations vaak in de weg moet hebben gezeten.
-
Dat hing er vanaf. Op Apeldoorn-Heerde zat de Dg direct achter de loc op de heenweg.
Zo hoefden de rangeerders minder ver te lopen, om wissels om te leggen b.v. en wagens uit te zetten, dan wanneer deze achterop liep.
Op de terugweg, wanneer er minder gerangeerd behoefde te worden liep de Dg achterop.
Ook bij de, in de zomer rijdende, fietsentrein van Amersfoort naar Zwolle was dat het geval. Alleen zaten er dan (meestal) studenten in de Dg die op de tussen liggende stations op de heenweg voor het lossen en het laden op de terugweg moesten zorgen.
Een foto van Dg 30 84 950 0 060-3 achteraan een fietsentrein van Wezep naar Amersfoort bij Nunspeet op 15.7.1967.
(http://666kb.com/i/dmpivgdn7or01oy25.jpg)
Hierop is ook de knipperbol te zien.
Mvg, Rein
-
Bewegende beelden (https://www.youtube.com/watch?v=BD5-qQEV6G4) :)
-
Toevallig allemaal achter de lok. :)
Was de Dg ook niet een mobiele opbergplek voor een knipperbol? Die bol kan dan ook aan de daadwerkelijk laatste wagen worden gehangen.
Nou ja, op het model zal het wel een los onderdeel zijn.
-
Inderdaad. Een groene en een bruine. Jammer dat die nummers niet worden uitgebracht, dan had ik ze wel gekocht. Nu moet ik er nog eens over nadenken, want erg goedkoop zijn ze niet. Misschien eentje dan :P
Gewoon omnummeren.
Daar zijn genoeg topics over om het vanaf te kijken om het te leren.
-
Bij de eerste winkels zijn ze inmiddels ontvangen volgens Facebook, en daar blijkt bij elke uitvoering een knipperbol te zitten :)
Bron: https://www.facebook.com/Pijplines/photos/a.292364760784182.70047.204700436217282/1577534392267206/?type=3&comment_id=1577583698928942¬if_t=like¬if_id=1505826787762254
-
(y)
Nu het juiste kleur nog zien tussen de bruintjes ;D en dan ben ik ook verkocht ;D
-
Wat zou de juiste kleur dan moeten zijn?
-
Geen idee ?
http://www.veendammer.nl/files/2017/04/Goederentrein-STAR-Lars-Blaauw.jpg
Dit is denk ik de vaal bruine van artitec? Als ik de plaatjes zie.
Ik zie dat er 2 verschillende kleuren dg bruin zijn bij artitec, maar ik ben benieuwd naar het verschil tussen de vale bruine kleur en de bruine.
Dan kan ik mijn keuze maken.
De plaatjes op de website geven te weinig nuance om dit te zien.
Ik zou ze graag even in een treintje zien , dan zie ik de kleur beter :)
Edit; Zie net het Facebook plaatje hierboven, de vaalbruine is dus oranje... op dat plaatje , dus dat maakt mij alleen maar nieuwsgieriger :)
En nogmaals edit, ik heb net even gekeken op de Facebook pagina en daar staan meer foto's op dus :angel:
Moet ik dan toch maar 1x Facebook doen :-[
-
...Moet ik dan toch maar 1x Facebook doen :-[
Heb ik ook gedaan, puur en alleen om de laatste nieuwtjes te volgen op (model)spoorgebied :) Oh ja, en om de Facebookpagina van de buurtpreventie te lezen ;D
-
Het model ziet er heel erg mooi uit!!! :D (y)
-
Heeft Artitec nog een versie/nummer gemaakt welke nog bestaat bij een of andere museumorganisatie? Zo niet: welke is het makkelijkste aan te passen naar een nog bestaand exemplaar?
Mvg,
Robert.
-
De 2698 is bij de VSM aanwezig, en bij Artitec. Maar ik weet niet of de uitvoeringen helemaal overeenkomen.
-
Ze zijn beide bruin, dus 'close enough':P
Dank je voor de info, inmiddels besteld samen met wat Artitec koppelingen (y)
Mvg,
Robert
-
Hallo,
Toen ik destijds zelf nog messing Dg bouwde heb ik samen met Edwin Langeveld (kleinspoor) een setje afwrijftranfers voor de Dg uitgebracht.
Wellicht dat Edwin nog wel setjes heeft om de wagen om te nummeren.
Welke nummers heb ik niet meer zo paraat.
succes jandcargo
-
Ik denk dat je eerder letters nodig hebt. ;)
I.p.v. "NS" staat er "VSM" voor het nummer van de museumwagen.
Op de foto op NMMD (http://www.nmld.nl/nl/object/1141) mag je ook de andere opschriften en een groot stuk wand oververven in een glimmender bruin, maar misschien komen (of zijn als deze foto al oud is) de opschriften ook op de echte nog terug.
-
Overigens heeft de Stoomtrein Goes Borsele ook een paar Dg's rondrijden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dg-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dg-1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dg-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dg-2.jpg)
Edit: zie ook https://flic.kr/p/Vc2pZN en https://flic.kr/p/V1jvsu
-
Ik neem eind van de maand als het dieselweekend is bij de sgb gewoon een kwast mee ;D (y) :angel:
Dan kloppen mijn dg gewoon haha.
https://youtu.be/K1Dky4ZpCeU
-
Dankzij de Dg toch maar weer eens wat Nederlands aangeschaft, gewoon omdat er ook nog de nodige NS-wagens tijdp.3 aanwezig zijn ;-)
Een aanrader, wat een fraai werk van Artitec. Perfecte rij-eigenschappen en details.
op de foto zijn de lantaarnijzers op de hoeken nog niet geplaatst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/21931720_1544608325562021_1755221839_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/21931720_1544608325562021_1755221839_o.jpg)
-
Wat die rij-eigenschappen betreft: Ik merk dat mijn Dg niet erg soepel loopt. Als ik het ding een flinke duw geef, staat het na 30 cm weer stil, terwijl een willekeurig Roco-wagentje bij wijze van spreken de hele kamer rond rijdt. Hou ik het Dg-tje ondersteboven en draai ik aan de wielen, dan lijkt er niets aan de hand te zijn. Ik moet het nog eens nader onderzoeken.
-
Hm, dat kinkt hetzelfde als destijds met de eerste serie van de groentenwagons. Dat was toch iets met een (ontbrekende) lager?
-
Reinier,
Ik heb hier een groene en een bruine Dg de groene rolt perfect, de bruine beduidend minder.
Bij de bruine gezien dat de Imm. remblokken erg dicht op de flens zaten [bovenkant] dit betrof 1 wielstel.
Heb deze iets naar buiten gezet en het rolt perfect,wellicht is dat bij jouw ook het geval??
Verder zijn het top modellen.
Vr.Gr. Wim
-
Mijn exemplaar rolt goed. Had wel een wielafstanddingetje op één as, maar dat is zo opgelost.
-
De mijne zijn net binnengekomen. Rolden al vrij goed, maar heb de vaste gewoonte om bij nieuw materieel meteen de assen er uit te halen en de lagers te voorzien van speciaal teflon-lagervet. Daarna rolden de DG's plotseling als een Ferrari. (y)
Artitec, bedankt voor deze prachtige DG's. :)
-
Fred, wat voor siliconen lagervet is dat precies. Klinkt goed.
Gr Hans
-
Hoi Hans,
Voor het smeren van de assen in de aspotten gebruik ik een 'eigen recept' smeermiddel.
Het bestaat uit 1 deel zuurvrije vaseline en 1/4 deel PTFE (Teflon-spray)
Hoe maken we dit spul?
Doe vaseline in een hittebestendig glazen potje en verwarm dit in een pan met behoorlijk warm water. Zodra de vaseline vloeibaar geworden is, haal je het potje uit het water. Nu nogmaals omroeren. Doe nu tijdens het omroeren de Teflon er bij. Nu in een potje kouder water zetten. Let wel! Niet steenkoud, maar kouder! Tijdens het afkoelen goed roeren zodat het een homogene massa wordt. Daarna verder af laten koelen tot kamertemperatuur.
We hebben nu een uitstekend smeermiddel, wat zorgt voor minimale wrijvingsweerstand.
Er hoeft maar heel weinig in de aspotten te worden aangebracht.
-
Vanmorgen mijn bruine exemplaar opgehaald. Deze had geen problemen met uitrollen. Het is een prachtig kippenhok-op-wielen. (y)
-
Hierbij een foto van het 1:1 voorbeeld van het Artitec model 20.214.04, D 2592.
(http://666kb.com/i/dmxcbis3ki58ud0tp.jpg)
gefotografeerd in trein 4.5373 bij de ijzergieterij "Vulcanus" te Vaassen op 25.11.1965.
Veranderingen ten opzichte van het model: De hoekseinijzers zijn inmiddels verwijderd en de remtekens zijn ook gewijzigd.
Mvg, Rein
-
Sla ik de plank heel er mis als ik zeg dat een Dg gebruikt wordt zoals in de US een Caboose gebruikt wordt?
-
Ik herhaal mijn vraag waarmee het draadje begon:
Is het verschil tussen 20.214.02/04/05 (gemeenschappelijke kenmerken bruin, periode lllB/lllC) alleen het wagennummer?
Knar46
-
Ja, een caboose is vergelijkbaar.
Goederentrein-begeleidingswagen. Met kachel ;D
Gr. Erik
-
@Knar
Op de site van Artitec staat bij elk van de modellen een serie foto's , waar alle in en outs van een model op te zien is.
Gr Hans
-
Mijn exemplaar rolt goed. Had wel een wielafstanddingetje op één as, maar dat is zo opgelost.
Correctie, 'beide' wielstellen stonden op 14,0 mm. Dat is drierailafstand dacht ik. Dat is geen punt met Rocoline, Piko of Fleischmann Profi, maar wel met wissels die zorgvuldiger volgens normen zijn gebouwd. Mijn wissels van Gühnter Weller fungeren altijd als scherprechter. ;D
Maar is zo aangepast. Daarbij bleek dat het onderdeel met de remblokken los kan komen. Dus als een wiel tegen een remblok loopt, dan kan het zijn dat dat onderdeel verkeerd zit. Je klikt het zo terug.
-
Ook ik heb mijn exemplaar opgehaald. Een bruine periode IV. Hij rolt OK. Toch nog een kanttekening. Bij de eerste die ik ophaalde bleek een traptrede afgebroken. Dus die omgeruild. Wat mij bij veel Artitec producten opvalt is dat ze heel gedetailleerd zijn, maar door de gebruikte kunststof ook heel kwetsbaar. Dat geldt bij de DG voor de trappen en de hekjes. Daar zouden ze toch eens over moeten nadenken.
Spoorfan
-
Inderdaad ja. Dat had ik nog niet eens gemeld, maar ook ik heb mijn exemplaar om moeten ruilen wegens een afgebroken trede. Gelukkig zit de winkel op 5 minuten fietsafstand....
Altijd even uitpakken en rondom controleren dus, als je de gelegenheid hebt.
-
Heb vandaag de DG 2519 van Artitec binnen gekregen.Wat heeft
Artitec er weer een fraai model van gemaakt. (y)
Ben er zeer blij mee.Mooie aanwinst in mijn tijdperk 3.
Groetjes Jan.
-
Vandaag 2 fraaie dg'tjes binnen gekregen, gelukkig helemaal in
orde, zeker nadat de bezorging deze voor de deur nog even op
de stoep liet pleuren. ::)
-
Omdat we toch lekker aan het linkjes droppen zijn:
https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/3191419360/in/photostream/
https://www.flickr.com/photos/hanswiskerke/12915792284/in/album-72157626745973139/
https://www.flickr.com/photos/hanswiskerke/6231759411/in/album-72157626745973139/
Voor een ieder die er iets aan heeft :)
-
Heeft iemand die hoekseinhouders er al eens op gezet? Dat is een crime. Ik heb nog geen enkel plaatje van het model gezien met die dingen er op.
-
En deze dan?
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62471.msg3221779153.html#msg3221779153
Op zijn kant leggen en dan één zijde en als de lijm hard is omdraaien en de andere zijde.
Met kristal klear, want dan kan je eventuele lijmvlekken wegpoetsen met een nat wattenstaafje o.i.d.
Stephan.
-
Ik heb ze er zeker opgezet (zowel op het model als op het voorbeeld 8))
Een beetje gefrutsel is het wel ja...
-
Er kan dus ook nog een stroomafnemer opgebouwd worden. Waarvoor diende die versie eigenlijk?(zie fotolinkjes hierboven)
-
@JoepDE2: zie pagina 2 van dit topic :)
-
...pagina1? De Hothopper, werd gebruikt om afgestelde rijtuigen waar geen lok voor stond, toch te kunnen verwarmen. In Maastricht stond er vroeger een.
-
Vlissingen idem...
Rob
-
De Dg, Hardstikke mooi model en goed inzetbaar, dus dan maar eens
kijken naar de losse delen, die kunnen in het zakje blijven ;D
De sluitseinhouders zijn niet geweldig, had liever een paar euro meer
betaald voor geëtste messing exemplaren die daadwerkelijk in de wand
kunnen worden verlijmd, of er had een langer plastic pootje aan moeten
zitten, zegge een goeie millimeter. Maar dan blijft het nog fragiel.
Dat gezegd hebbende, de plastic houders kunnen ook weer in het zakje.
Die overleven het transport niet naar een volgende beurs, dan zijn ze beurs.
Gr,
Robbert Jan.
-
Philotrain heeft ooit hele mooie in het assortiment gehad, oud nummer 2031. Misschien dat ze nog iets hebben liggen?
Rob
-
Voor de liefhebber, een leuk verslag van een verbouwing op Groterdam :)
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/projecten-modeltreinen/1397-anders
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dg_27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dg_27.jpg)
-
Om wat voor reden werd het een Gs?
-
Vanwege ander gebruiksdoel als werk-/verblijfswagen dienstwagenpark.
-
Zijnde? Chris noemt een combi met Fccpps. Die snap ik wel, maar dan juist als verblijfswagen. Het blijft ook een NS wagen, getuige het logo. Chris, maak a.u.b. een einde aan onze knagende nieuwsgierigheid ;D
-
Ik had niet eens door dat het nu een Gs was geworden, dus laat staan dat ik antwoord kan geven op de vragen ;D
Dat laat ik dan aan de kenners over.
Bij mij blijft ze in een Fccpps treintje :)
-
Ik had niet eens door dat het nu een Gs was geworden, dus laat staan dat ik antwoord kan geven op de vragen ;D
Dat laat ik dan aan de kenners over.
Bij mij blijft ze in een Fccpps treintje :)
Gezocht: een kenner ;D
-
Peter Korsten, kom er maar in... :D
-
Zijnde? Chris noemt een combi met Fccpps. Die snap ik wel, maar dan juist als verblijfswagen. Het blijft ook een NS wagen, getuige het logo. Chris, maak a.u.b. een einde aan onze knagende nieuwsgierigheid ;D
Dat is toch het gebruiksdoel dat Sneek noemt? In ieder geval is de UIC code van 30 (niet gedefinieerd) overgegaan naar 40 (goederen: enkel binnenland (niet RIV), 2-3 assen, service), en bij goederenwagens bestaat de categorie 'D' niet. Zo kon de wagon in ieder geval niet het buitenland in.
-
Zo is het Rick.
En was de rijvaardige staat niet meer optimaal dan werd het niet eens een Gs maar een G.
Zoals:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dg_Lw_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dg_Lw_1.jpg)
Deze werkwagen van de Dienst van Infrastructuur (Is8) stond als werkwagen/personeelsverblijfje met oud UIC-nr. 30 84 941 1 105-4 op het Leeuwarder goederenemplacement. In 1978 nog fris gespoten in de Hoofdwerkplaats Amersfoort, was 'ie begin jaren '90 verdwenen. Zou zo maar een leuke modelvariant kunnen zijn...
De azuurblauwe band was kenmerkend voor wagens van Weg en Werken. Was trouwens een rode band onderlangs de werkwagen niet het kenmerk van de ongevallenwagens?
De wagens van Ep (Exploitatie) zoals door Chris fraai verbouwd, waren nog wel voor 100 km/u toegelaten. Vandaar de 's' in de aanduiding Gs.
Exploitatie gebruikte ze voor de begeleiding van speciale transporten (buiten profiel trafo's, munitievervoer etc.) en daarbij moest het karretje het tempo van de gemiddelde goederentrein nog wel kunnen bijbenen ;D.
grtz,
Wim
-
Oei, ook leuk in een treintje met een transformator dus :)
-
Zekers, met name die grote in een kuilwagen, maar wat let je om ook de Artitec-trafo op een zwaartransportwagen mét je Dg (pardon Gs ;D ) op pad te sturen.
https://static.webshopapp.com/shops/028703/files/110281670/lading-aeg-transformator.jpg
-
Dit valt onder normaal transport en heeft geen speciale begeleidingswagen nodig. Dat gaat wel op voor de echte tranformatorwagens zoals Smit er een had.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img985_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img985_1.jpg)
-
Is er iets waar jij geen tekening van hebt? ;D
-
;D
-
Het volk wil grootspoor foto's zien van Chris zijn liefelijk Gs'je.
Al dan niet in combinatie met een of andere kuilwagen. ;D
Jeroen
-
Zit nu op een examenfeest maar ik heb wel een grootspoor foto. Zie facebook
-
Oh, wat goed! Ik ga dit even checken. Ben benieuwd. (y)
Veel plezier op het feest.
Jeroen
-
Voorbeeldjes van "anderen" Dg-tjes
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12-IMG_6273-9_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12-IMG_6273-9_1.jpg)
De Hothopper
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14-werkwagen-9_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/14-werkwagen-9_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/15-IMG_6274-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/15-IMG_6274-9.jpg)
Mobiele werkplaats tbv de Sik Kranen in 1 op1 en 1 op 87
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/16-IMG_6275-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/16-IMG_6275-9.jpg)
Als Gs
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10-werkwagen-10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10-werkwagen-10.jpg)
Opgenomen in een WW-trein
-
Volgens mij redelijk eenvoudig te maken uit een Artitec Dg en transfers van Kleinspoor (y)
-
Zie ook Groterdam.
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/projecten-modeltreinen/1397-anders
Spoorfan
-
Trug (Vlaardings) lezen is zeker te vermoeiend?
-
Tsja, link staat toch al zeker een bladzijde eerder.
Wie verwacht nou dat er nog mensen zijn die dat lezen ;D :angel:
-
Nou artitec! Ik zeg word creatief er is genoeg mee te doen, En bijna iedereen die nl rijd kan wel een werkwagen kwijt op zn baan! (y)
Marc
-
Komt vanzelf goed, alleen had ik geen zin om te wachten. 8)
-
Dat zou heel mooi zijn.
Zou soieso leuk zijn als ze met meer werkmaterieel komen (y)
-
Zou zeker heel leuk zijn!!!
Ook een stalen D IV hersporingswagen graag!
-
Komt vanzelf goed, alleen had ik geen zin om te wachten. 8)
Dat belooft wat. Heb ik wel eigenlijk te snel gekocht. Een Dg past nauwelijks in mijn tijdperk. Lekker trouwens dit forum. Kun je ook op je gemak in het ziekenhuis lezen waar ik in ieder geval nooit fatsoenlijk kan slapen.
-
Daar zijn ziekenhuizen ook niet voor ;D
-
Zonet zag ik op de website van Bentink dat er volgend jaar een tweede batch uitkomt van een aantal DG's (y).
Bijvoorbeeld:
https://www.bentinkmodelspoor.nl/goederenwagons/18654-d-2519-bruin-ramen-kopdeurkopwand-seinijzers-hg-iiibc-119832.html
https://www.bentinkmodelspoor.nl/goederenwagons/18653-d-2438-groen-ramen-deurwand-seinijzers-hoog-iiibc-119831.html
-
Goed om te weten die gaat op mijn lijstje voor het volgend jaar (y)
-
Precies dat! De groene én de bruine allebei aanschaffen was me destijds iets te gortig, maar in 2021 komt die groene alsnog in de verzameling / het wagenpark ;)
-
Ik vraag me alleen af wanneer de groene bruin werden...
-
Nou nog in 0 maken.
-
Ik vraag me alleen af wanneer de groene bruin werden...
1954-1955 volgens het groene boekje van NJvWJ.
-
Dat is een beetje kort door de bocht.....
De eerste serie (2421-2470) werd in 1954 in de groene kleur afgeleverd. De volgende series, vanaf 1955, werden gelijk bruin geschilderd.
De groene wagens zijn toen echt niet meteen verkleurd. Pas op het moment dat ze in de werkplaats kwamen en aan een nieuwe verflaag toe waren, werden ze in het bruin overgeschilderd. Dat kan pas jaren later zijn geweest.
Grtz, Ton
-
Mooi nieuws. Ik had al spijt dat ik de groene destijds niet aangeschaft had en hij was tweedehands niet makkelijk te vinden.
-
Welk REV jaar heeft deze huidige groene versie?
-
Dat is net niet te zien op deze foto's: http://artitec.nl/index.php/nl/modeltreinen/item/2021401-dg-ns-d-2438-groen?category_id=298
-
Als ik het goed lees bij de groene ishetrev: 22-8-1952 en de bruine 10-1955 en de vaal bruine 9-1958, maar ik laat me graag verbeteren door iemand met betere ogen of hands-on kennis.
Carel
-
Als ik het goed lees bij de groene ishetrev: 22-8-1952
Dat zou wel bijzonder zijn, aangezien die dingen pas in 1954 werden gebouwd. ;)
Grtz, Ton
-
Nou, even wachten en hopen dus op iemand die hem in zijn bezit heeft.
-
Artitec 20.214.01, wagennummer D2438, datum 22.8.1962
Aan de ene kant zou er ook 1952 kunnen staan, maar de andere kant is duidelijker: 1962
-
Heb nog een keer goed gekeken (met een dradenteller) maar op beide zijden zie ik echt 1952 staan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200904_110451.jpg)
Carel
Jammer dat het ding dan niet klopt, zal hem moeten dumpen??!!?? ;D
-
Ja hoor, dump maar in m'n kliko :)
-
Probeerde plaatje vanaf telefoon te uploaden maar dat lukte niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dg-groen-rev-dat.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dg-groen-rev-dat.jpg)
Deze dan maar anders.
Carel
Misschien nog helemaal vol spuiten met jaren 50 graffiti??
-
Denk dat de verklaring een simpele is: de revisiedatum slaat op het onderstel dat voor de Dg is gebruikt. Op de foto zie je de schilderdatum ook en die staat op 1954 door de NNM en dat is de bouwer van de opbouw van de naoorlogse Dg's. Dus klopt het model wel. Er werden gewoon gereviseerde onderstellen bij de NNM aangeleverd door de NS.
-
Volgens een lijst op Wiki (https://nl.wikipedia.org/wiki/Dg_(spoorwegmaterieel)) zijn de eerste DG's met stalen opbouw, waaronder de 2438 behoort, gebouwd in 1931 dus zou de revisie datum goed kunnen kloppen...
-
Nee, de onderstellen dateren van voor de oorlog. Dit type Dg is echt pas vanaf 1954 gebouwd.
De serie stalen Dg's uit 1931 ziet er behoorlijk anders uit. Ze hebben onder meer geen open balkons.
Een statieportret (Fotograaf Bonthuis) van de Dg 2387 vind je in de NVBS Beeldbank onder nummer NEG509-143.
-
Dat ziet er inderdaad wel heel anders uit... :-\
-
Denk dat de verklaring een simpele is: de revisiedatum slaat op het onderstel dat voor de Dg is gebruikt. Op de foto zie je de schilderdatum ook en die staat op 1954 door de NNM en dat is de bouwer van de opbouw van de naoorlogse Dg's. Dus klopt het model wel. Er werden gewoon gereviseerde onderstellen bij de NNM aangeleverd door de NS.
Dat klinkt aannemelijk.
Ik heb even in de beeldbank van de NVBS gekeken en daar een foto van de Dg 2438 gevonden uit april 1954 (bestandsnummer NEG639-218). Hoewel ook moeilijk leesbaar, lijkt op die foto ook een revisiedatum in 1952 te staan.
Grtz, Ton
-
Vandaag het setje met schrikstrepen en frontseinen van artitec binnen grekegen ( 28.115) tijd geleden al besteld, maar vraag me nu toch af van wanneer tot wanneer deze op de dg's zaten? En bij welke bruinen?
Gr marc
-
Tja, ik ken er maar eentje. Dat was een Dg die werd gebruikt voor zandvervoer t.b.v. de aanleg van de A50 bij Apeldoorn. Het zand werd geladen te Assel en dan ging het naar de lijn Apeldoorn-Dieren waar het werd gelost. Getrokken in de ene en geduwd in de andere richting (vandaar die koplampen). Zonder de lampen door mij gefotografeerd te Apeldoorn op 020583. Ger Knijff heeft er voor mij een 1:87 model van gemaakt.
Het nummer was 40 84 951 1 506-0 (tenminste in 1983).
Maar misschien waren er wel meer?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Apeldoorn-40-84-951-1-506-0-020583.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Apeldoorn-40-84-951-1-506-0-020583.jpg)
-
Het zandvervoer vond plaats in 1972 vanaf een tijdelijke aansluiting en zanderij te Assel. De zandtreinen bestonden uit E'tjes (open bakwagens) getrokken/geduwd door een 2200 en de Dg achterop.
-
En alle modellen hebben alleen glijlagers, ik heb nog geen rollager gezien.
Of heb ik wat over het hoofd gezien?
-
De Dg's serie 2421-2700 zijn gebouwd op onderstellen van CHD's uit de serie NS 7800 - 9400 (ex HSM) gebouwd tussen 1892 - 1907)
-
Glijlagers hadden meer aandacht nodig, wanneer zijn ze over gegaan naar rollagers voor de Dg?
-
Staat niet in het groene boekje over stalen rijtuigen, wel dat het een aantal zijn dus niet allemaal.
Stephan
-
Op bovenstaande foto had de 40 84 951 1 506-0 ze in ieder geval (tenminste in 1983).
-
Omdat Artitec met een aantal nieuwe DG's uit gaat komen, en er in het Artitec nieuws van de fabrikant draadje al aardig wat over de DG geschreven is/wordt, even dit draadje afstoffen.
Gisteren nog even het artikel over de DG in Railmagazine 269 erbij gepakt, en wat viel mij op, Artitec is zo te zien ook op dat blad geabonneerd. In het artikel staat zowel een foto uit 1954 van de eerder uitgebrachte groene 2438 als een foto uit 1954 van de nieuw te verschijnen groene 2463! Bij een winkel in Apeldoorn staat hij aangekondigd voor Q2.
Opvallend overigens dat de DG's niet allemaal even duur zijn.
-
Volgens de nieuwsbrief die ik vandaag ontving van een bekende winkel in Vlaardingen, worden de DG's in 9 varianten in augustus uitgeleverd (y)
-
Ik zie dat er ook een “slaap” versie voor Roodeschool uitkomt als emplacements wagen.
Wat is het “verhaal” achter deze uitvoering?
De gas Dg was al eens ergens besproken geloof ik.
Arjan
-
Het verhaal achter de slaapversie is eigenlijk heel prozaïsch: De wagen diende om treinpersoneel dat met de laatste trein in Roodeschool aankwam, de volgende ochtend weer de eerste trein naar Groningen te kunnen laten rijden. Zij konden dan overnachten in die slaapwagen. Het staat me niet helemaal meer bij wanneer dat was, maar het was 'de kleinste slaapwagen ter wereld' volgens die bron.
-
Het lijkt er overigens op dat het model het verkeerde nummer heeft meegekregen.
Dit is het origineel: https://flic.kr/p/9UUDSA
Nummer 30 84 9800 548-4
Op de foto die ik vandaag in de mailing van MTE zag langs komen heeft het model (20.214.21) het nummer 30 84 9500 584-4
(waarbij sowieso het controle cijfer niet zou kloppen).
Raar maar waar...
-
Na Spoorslag '70.
Op stationsweb is een foto van Ankersmit te zien, waarop de slaap-Dg in januari 1972 op toenmalig kopspoor 3 te Roodeschool staat.
Met het dienstwagennummer lijkt inderdaad iets mis te zijn gegaan :-\
Wie deze 'slaapwagen' desondanks aanschaft moet als knutselklusje niet vergeten de groene overgordijnen te plaatsen ;-)
-
Los van die fout in dat nummer goed idee om met die varianten te komen. Alleen: die generatorwagens heb je natuurlijk niets aan zonder de bijbehorende propaanwagen en gereedschapswagen. Grote vraag is dan: gaan ze daar ook mee komen? Dan pas kun je iets origineels op je rails zetten. Boxtel, 050381, loc 2403.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Boxtel-2403-050381-Bak-22-nr-1051-62d3d129d6d04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Boxtel-2403-050381-Bak-22-nr-1051-62d3d129d6d04.jpg)
-
Het bovenstaande moet ik toch corrigeren. Er zijn ook andere oplossingen, zie:
https://www.nvbs.com/zoekresultaten/#/d/snr-images/DIA102746-19800196?categories=snr-images&term=2413&pageNumber=2&rowIndex=10
Nu nog iemand die de tanks voor de wisselverwarming in 1:87 gaat maken. ;D
Vraag is wel of de taalfout in de tekst op de Dg er in het echt ook stond: behoort moet het zijn.... (staat correct op de blauwe variant).
-
leuk zo'n linkje maar die foto is zo klein dat ik er echt niks van kan maken ;)
-
Ik ook niet. Misschien kan spoorzeven even inloggen met zijn NVBS-account, en dan het plaatje even hier plaatsen? Of krijgen we dan de NVBS in ons nek ;)?
-
Op de afbeeldingen uit de NVBS-beeldbank zitten auteursrechten. Die mag je dus niet zomaar hier plaatsen.
Maar als je de foto's uit de beeldbank graag wilt kunnen bekijken, kan je gewoon lid worden. Voor €64,50 per jaar zit je gebakken (y)
Een wagentje minder kopen en je houdt nog geld over ook. 8)
Grtz, Ton
-
Tom heeft helemaal gelijk, zowel met het lid worden als met de auteursrechten.
Dat de foto klein is, maakt niet uit. Het ging mij zuiver om het feit dat de aggregaatwagen aan twee Kbs'en hangt waarvan eentje is beladen met gastanks. Die lagen vroeger naast de wissels. Dit treintje kun je dus nabootsen zonder de propaangasketelwagen en gereedschapswagen nodig te hebben. Blijf ik alleen zitten met de vraag over de taalfout. Heb geen foto kunnen vinden waar het opschrift op te lezen valt.
-
Deze heb ik te Nijmegen ergen begin jaren 80.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/img117-62dd204f92e4a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/img117-62dd204f92e4a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/img116-62dd204f907e9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/img116-62dd204f907e9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/img121-62dd204fc2037.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/img121-62dd204fc2037.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/img118-62dd204fbf323.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/img118-62dd204fbf323.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/img122-62dd204feba40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/img122-62dd204feba40.jpg)
Niet erg goed maar wel bruikbaar denk ik.
Carel
-
Zeker bruikbaar, vooral die onderste opname. Taalfout goed zichtbaar, evenals de bruine buffers. Dank, Carel.
Denk dat ik het ding ga aanschaffen.
-
I.i.g. is de groene nu leverbaar. Ik kreeg zonet een mail van mijn leverancier dat hij klaar ligt om opgehaald te worden.
-
Aanvullend: alle negen aangekondigde exemplaren zijn leverbaar.
-
Ja en dat terwijl in de advertentie van Artitec in Railhobby 450 staat dat ze pas in augustus leverbaar zijn. Soms zit het mee ;)
-
Aanvullend: alle negen aangekondigde exemplaren zijn leverbaar.
Sterker nog de 20.214.21 DG 584-4 Slaapwagen Roodeschool, Periode IV is al weer uitverkocht bij de Artitec shop.
Bron: De nieuwsbrief van vandaag en de Artitec shop.
-
Ja en dat terwijl in de advertentie van Artitec in Railhobby 450 staat dat ze pas in augustus leverbaar zijn. Soms zit het mee ;)
De boot had de wind mee ;D
-
Hoe was de inzet begin jaren 80 van de 052-0 en de 523-5?
-
Heeft de Dg nooit meegereden in een stam personenrijtuigen? Zo ja, bij welke rijtuigen en in welke kleur?
-
@M@rco,
De Dg's waren goederentrein-bagagewagens, uit de tijd dat er nog een conducteur op de goederentrein zat. De Dg's waren dus niet bedoeld om in een stam personenrijtuigen mee te rijden. Ze hadden ook geen enkele functie in een personentrein, waar de conducteur immers gewoon in de rijtuigen meereist. Dus het simpele antwoord op jouw vraag is: nee.
Aan de andere kant weet ik niet of er nooit eens eentje is meegelift achter een paar rijtuigen, bijvoorbeeld bij een overbrengingsrit. Dus als iemand een foto kan vinden van een Dg in een personentrein, dan is het gebeurd.
Los daarvan: als jij het leuk zou vinden om Att Dg achter een stam rijtuigen te hangen en over je baan te laten rijden, dan moet je dat gewoon doen.
Een Sik, een Dg, een blokkendoos- en een bolkoprijtuig en je hebt je eigen H0-museumtrein. (y)
Grtz, Ton
-
In een museum 🚂 trein
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1F5E6421-3ACC-4426-B362-AE23E6A370DE-62f91be032b99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1F5E6421-3ACC-4426-B362-AE23E6A370DE-62f91be032b99.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/D0C9DD81-5A00-42A4-BF18-5ABA496BD93E-62f91c4be7c69.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/D0C9DD81-5A00-42A4-BF18-5ABA496BD93E-62f91c4be7c69.jpg)
Plaatjes van mijzelf, deze zomer gemaakt bij STAR
-
Oké, maar in een stam plan E in Berlijns blauw zou een Dg aggregaatwagen waarschijnlijk nooit hebben meegereden?