BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: rpammeraal op 19 maart 2017, 22:47:25
-
Onderwerp zegt t: Wat voor olie gebruiken om tandwielen te smeren?
Mn 1200 maakt een snijdend geluid als ik m wat sneller (en niet eens volle snelheid) laat lopen.
Heb zo t idee dat de tandwieltjes wat olie nodig hebben.
Roy
-
Ik gebruik zelf Trix 66626 "modelbaan vet". Lijkt een beetje op kogellagervet, is wat dikker dan olie en druipt niet :)
-
Denk eerder aan droge lagers.
Drupje olie erop moet het verhelpen.
Collin
-
De vraag is dus: welke olie
-
Olie?
Zou ik niet doen, druipt eruit, of wordt weggeslingerd door de hele lok heen. Dus ook naar/op plekken waar je het niet wilt hebben.
Olie verdringt vet!
Neem kogellager vet van SKF.
Werkt veel beter, blijft op z'n plaats en beschermd.
-
Een snerpend geluid duid op versleten motorlagers, geef die maar een beetje vet danwel olie, helpt meestal maar kort want het is versleten en blijft versleten, tijd voor de sloperij op de baan.
Mvg Theo
-
Ik heb de motorlagers van mijn trams met een drupje ATF gesmeerd.
Nadeel was wel dat ik ze opnieuw in moest stellen omdat ze een stuk soepeler gingen lopen.
Gewone motorolie werkt pas goed bij hogere temperaturen terwijl ATF bij lagere temperaturen normaal gesproken zijn werk al goed moet doen.
Dus als je ATF gebruikt om je railcontact te verbeteren, gebruik het dan ok voor je motorlagers.
-
Of je koopt een tube Labelle vet plus een flesje Labelle olie en je kunt jaren vooruit. Jophispoor heeft het in zijn assortiment. Voordeel is dat dit spul specifiek gemaakt is voor je modeltreintjes en zich al heel lang bewezen heeft. Alle "wondermiddeltjes" ten spijt ;)
Voorbeeld:
http://www.ebay.com/bhp/labelle-oil
-
Ik dacht serieus heel even dat je van die Labello lippenvet sticks bedoelde :-X
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/llllllllllllllllllllllllllllllllllll.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/llllllllllllllllllllllllllllllllllll.jpg)
-
Alle "wondermiddeltjes" ten spijt ;)
Als ik de aanprijzingen van Labelle zelf moet geloven maken zij juist alleen maar wondermiddeltjes. ;)
Ik gebruik gewoon dunne motorolie voor de lagers en kogellagervet voor de tandwielen.
-
Klaas, klopt. Ik ben gewoon een tevreden gebruiker van dat spul. De ATF discussie wilde ik hier zeker niet aanzwengelen, persoonlijk vind ik dat je eerst de gewone reguliere middeltjes moet gaan gebruiken.
Ik dacht serieus heel even dat je van die Labello lippenvet sticks bedoelde :-X
;D ;)
-
Voordat je met olie begint eerst de tandwielen en assen in de aandrijflijn afbramen.
Op de motor lagers (de messing bussen) normale olie
Op de plastic assen en de twee schroeven vloeibaar teflon spul
Tegen het ratelen kan je nog wat roco vet op de tandjes doen, dat dempt het zwabberen een beetje
-
Ik gebruik hoogwaardige olie en vet [ SKF] en ATF.
Deze combi zorgt voor soepel draaiende motoren en tandwielen.
De olie in de trein winkel zijn in mijn ogen maar huis tuin en keuken oliën.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat dit slecht spul is, en kan je ook heel goed gebruiken.
Als machine bouwer kijk ik daar dan ook iets anders tegen aan. ;)
-
De olie in de trein winkel zijn in mijn ogen maar huis tuin en keuken oliën.
Dat zijn ze inderdaad. Het zijn gewoon minerale oliën. Daar is niks mis mee, en het is ook de reden waarom je net zo goed motorolie of naaimachineolie kan gebruiken. Het enige voordeel van de olie uit de treinenwinkel is dat het in een flesje zit met een handige doseernaald.
-
Het zijn gewoon minerale oliën. .... en het is ook de reden waarom je net zo goed motorolie ....
De meeste motor oliën zijn tegenwoordig geen minerale oliën meer. Meestal half- of vol synthetisch ;)
-
nog beter die synthtic
Altijd (bijna ) gelijke viscose onge acht temp
en op tandwielen
op een sate prikker een weinig uier vet
net een laagje op de tanden en niet klodders erop