BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Stad- en streekvervoer => Topic gestart door: JSRail op 27 februari 2017, 10:16:23
-
Deze kwam ik tegen via FB. Schijnt in België (Luik) te zijn volgens commentaar op FB.
Tunnel is van een nooit afgebouwde metrolijn. Wordt al jaren gebruikt voor de opslag van oud OV-materiaal.
Zie: https://totallycoolpix.com/magazine/2013/08/exploring-the-ghost-bus-tunnel-with-richard-huntjens/ (https://totallycoolpix.com/magazine/2013/08/exploring-the-ghost-bus-tunnel-with-richard-huntjens/)
-
Niks abnormaal hier in Belgie hoor.
Ook in Antwerpen liggen er nog steeds pre-metrotunnels onafgewerkt bij.
Verder is over heel Belgie het aantal bruggen en viaducten die gewoon ergens " doelloos" in het landschap opduiken zonder een ooit gerealiseerde verbinding op het spoor of wegen netwerk gewoon legendarisch. Vaak hangt hier een politiek verhaal aan vast.
Hier in absurdistan liggen ze er al lang niet meer van wakker hoor en hoort er gewoon bij.
Peter
-
In Nederland is dat niet anders wat de doelloos gebouwde viaducten betreft. :)
-
zuylen, over welke viaducten heb je het? Er was ooit een plan voor de snelweg A3. De viaducten waren al gebouwd en dat is niet verkeerd. Daar begin je normaal mee bij de aanleg van een snelweg. Maar uiteindelijk besloot men dat de A3 overbodig was. De viaducten hebben jarenlang doelloos in het weiland gelegen, maar intussen zijn ze gesloopt.
-
Gave foto's
Maar zit ook nog redelijk modern materieel bij volgens mij? Dus nog steeds gebruikelijk het op deze wijze te doen?
-
Er is, jaren 70. een sluis aangelegd in de 'punt van Reide', helemaal in het Noorden van het land om een binnendijks kanaal naar de Eems te leiden. Het kanaal kwam er niet (provincie besluit), maar de sluis (Rijkswaterstaat) lag er al wel. Maar weer vlotjes opgeruimd. Hup weg zo'n slordige 60- 70 miljoen (guldens dat wel)
-
Best wel zonde
Die tram's zoude ze moeten opknappen en in een museum moeten zetten
Mooie oude nostalgie
Ze worden er nu niet beter op En zo te zien aan de foto's word er veel gesloopt door jongeren die er geen eerbied voor hebben :'(
-
Via GooGle nog wat info boven water kunnen halen over het hoe en waarom van deze verlaten metrotunnels :)
http://wijnemenjemee.nl/nieuws/grote-nutteloze-metrowerken-in-belgie (http://wijnemenjemee.nl/nieuws/grote-nutteloze-metrowerken-in-belgie)
-
@Zuylen: Lijn 6 van de HTM kwam in Voorburg ook langs een wat voorbarig bouwsel (pilaren voor een wegviaduct) op de huidige Monseigneur Van Steelaan
(destijds volgens een plattegrond: Heuvelweg).
Inmiddels rijdt de tram hier door een tunneltje en heeft het wegverkeer op de begane grond ruim baan (N14).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910323-002_.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910323-002_.jpg)
Dia van 23 maart 1991 met mr. 3073 als lijn 6 naar Leidschendam.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
-
Er is, jaren 70. een sluis aangelegd in de 'punt van Reide', helemaal in het Noorden van het land om een binnendijks kanaal naar de Eems te leiden. Het kanaal kwam er niet (provincie besluit), maar de sluis (Rijkswaterstaat) lag er al wel. Maar weer vlotjes opgeruimd. Hup weg zo'n slordige 60- 70 miljoen (guldens dat wel)
Was vroeger een programma over: Over de balk. Zat vol met dit soort projecten. :'(
-
In het programma Kanniewaarzijn (http://programma.vara.nl/kanniewaarzijn) (dit wordt zo geschreven) is ook zo'n item.
-
En in de volgende link nog veel meer voorbeelden, erg leuk om door te lezen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_nutteloze_werken?wprov=sfla1
Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk
-
In Amsterdam kwam een aantal jaren geleden iemand een luikje in zijn tuin tegen.
Dat luikje bleek naar een nooit in gebruik genomen metrotunnel te lijden.
Die waren ze inmiddels helemaal vergeten ;D
Het plan van de vinder is om daar een chocolade fabriek/museum in te vestigen
http://www.dechocoladefabriek.nl/locatie.html (http://www.dechocoladefabriek.nl/locatie.html)
Van die Belgische tunnel kunnen ze mooi en tram en bus museum maken ;D
-
@Wim: er hebben toch ook nog jarenlang pilaren in een weiland gelegen waar nu de woonwijk op de Sijtwendetunnel is gebouwd?
overigens vind ik zinloze infrastructuur helemaal niet zo gek als het lijkt. Zo raar is het niet om terug te keren op reeds ingezette paden wanneer de omstandigheden veranderen of wanneer de maatschappelijke of politieke opvatting ergens over wijzigt. Veel vaker is de redenering: laten we nu maar doorbouwen want anders is het zonde van de gedane investering en moeite. Wat is nu gekker? ;)
Groeten, Paul
-
Op FB een bericht opgevangen dat onlangs de locatie van de oude bussen en trams was ontdekt door het lokale vandalen gilde :( Ruiten, interieur & exterieur kort en klein geslagen :'(
Bericht is wel in het Frans. Maar de beelden spreken voor zich..
http://www.rtbf.be/info/regions/liege/detail_nous-avons-visite-le-tunnel-de-metro-rempli-de-vieux-bus-a-liege-video?id=9542893 (http://www.rtbf.be/info/regions/liege/detail_nous-avons-visite-le-tunnel-de-metro-rempli-de-vieux-bus-a-liege-video?id=9542893)
-
Maar nee, die locatie is al jaren bekend. Luik moest en zou een metronet hebben, eenmaal gebouwd, bleek het totaal overbodig en heeft de stad het in gebruik als opslagplaats voor haar bussen en voormalige trams, enerzijds om er een museum van te maken en anderzijds als opslagplaats voor reserveonderdelen en strategische reserve. De boel is overigens uitgerust met een stil alarm en delen van dat netwerk worden tot op de dag van vandaag gebruikt. Om de zoveel tijd komt er weer een of andere idioot in de media die meent dat hij/zij iets fantastisch/schandaleus heeft gevonden, met als gevolg dat steeds meer dorpsidioten, lees vandalen en idioten die denken dat taggen een kunstvorm is, daar naartoe gaan, waardoor langzaam maar zeker alles kapot en kort en klein geslagen wordt. Heb ik al vermeld hoe idioot dat allemaal is? >:(
-
Even een oud topic afstoffen.....
Inmiddels is men bezig de tunnel leeg te halen.
Men gaat de oude voertuigen op een betere plaats stallen.
Echter zijn er ook enkele voertuigen die zodanig beschadigd zijn dat herstel niet meer aan de orde is.
Jos.
-
@Jos,
De tunnel leeghalen, daar zijn ze lekker vlot mee. Jarenlang wordt er van alles gesloopt en dan proberen om nog wat te redden. Het slaat ook nergens op dat je gewoon een luik 8n de stoep open kon maken en dan zo de ghost bus tunnel in kon klimmen. Aan de andere kant waar de schuinte naar de tunnel is kom je wel uit op een soort van bunker.
Ik vond de filmpjes van mensen die er naartoe gingen om te filmen, zonder iets te slopen altijd al leuk. Op Youtube zoeken op " Ghost bus tunnel " en dan kom je meerdere filmpjes tegen met Nederlands commentaar.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Kunnen ze in Nederland ook hoor.
Bij ons in Roosendaal werd een paar jaar geleden een industriespoor aangelegd naar een nieuw industrieterrein incl. diverse overwegen en ruzie met de bewoners., en dat alles voor een slordige 3,7 miljoen euro.
Er heeft nog nooit één trein over gereden.
Zie: https://roosendaalopinternet.nl/site/miljoenlijntje/