BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Hendrik Jan op 16 februari 2017, 19:46:57

Titel: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 16 februari 2017, 19:46:57
Omdat ik het afgelopen jaar vier keer van dat ding gebruik gemaakt heb, ben ik van plan de Caledonian Sleeper nu maar eens in 00 na te maken.

Ik heb al wat spullen daarvoor in huis. De rest is inmiddels onderweg of in de planning.
Coming soon to a theatre near you.

Ter herinnering nog ff dit suffe filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=RfQ13jLOpPE (https://www.youtube.com/watch?v=RfQ13jLOpPE)
(inderdaad al eerder deze link geplaatst. Geeft wel een indruk van de pret aan boord. Vooral de ruime selectie single malt whiskies schreeuwt erom verder aan de tand gevoeld te worden. Wie weet, later dit jaar.
Maar dat, lieve kinders, is weer een heel ander verhaal...)

slaìnte mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Marc tramt op 17 februari 2017, 08:50:42
Nice.  (y)
Ik wil nog wel eens van gedachten wisselen over het kortkoppelen (korter koppelen) van die Engelse bakken. Heb nog een sleepje Mk2 liggen waar ik wat mee wil.
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 18 februari 2017, 10:54:54
Gisteren aangekomen, bijna 3 maanden nadat ze in Engeland op de post gingen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0389_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0389_4.jpg)
3 maal sleeper car.

Gods wegen mogen dan ondoorgrondelijk zijn, die van de Royal Mail en DHL doen er weinig voor onder...
3 maal dezelfde wagen. Daar ga ik wat aan doen. Er zijn namelijk 3 verschillende types:
SLE (sleeper met 13 hutten en 2 plees)
SLEP (sleeper met 12 hutten, 2 plees en een pantry) P=Pantry
SLEd (sleeper met 11 hutten, 1 hut voor gehandicapten en 1 aangepaste plee) d=Disabled

Van dichtbij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0391_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0391_3.jpg)
De naam staat er mooi op. Het juiste lettertype. Strakke biezen ook. Een kleurrijk geheel. Wel jammer van de ramen. Dat had mooier gekund. Deze karren zijn oorspronkelijk van Lima. De ramen zitten aan het dak vast. Wil je het interieur bewerken, dan moeten de ramen naar binnen geduwd worden waarna het dak uitgenomen kan worden.
Ook valt op, dat deze ramen van matglas zijn. Ik vraag me af, of ik hier iets aan kan doen met bv glanslak.

De kop:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0397_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0397_5.jpg)
Met een vergrootglas zijn de opschriften goed leesbaar. Hulde. Helaas ontbreekt de haak voor het sluitsein. Als je het niet weet, valt het niet op. Maar ik weet het wel. En jullie nu ook. Er ontbreekt meer: stekkerdozen voor de verbinding tussen de rijtuigen.
De bufferschotels kunnen wel een nagelvijltje gebruiken, zie ik nu.

Gekoppeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0404_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0404_6.jpg)
Mind the gap! Wonderlijk hoe er anno 2017 nog steeds niet wordt kortgekoppeld in het (vooralsnog) Verenigd Koninkrijk.

Fraai weergegeven opschriften "FIRST" en "SCOTRAIL". Het oranje vierkantje naast de deur stelt de lamp voor. Dat is dan weer jammer, want in het echt steekt dat ding uit, hier is het slechts een opdruk.

Hornby bracht deze rijtuigen enkele jaren geleden uit, op basis van een lima model. Er bestaat ook een variant van de "Cornish Sleeper". Deze rijdt van London Paddington naar Penzance. Lima bracht destijds de BR variant uit, in grijs/blauw. Op Ebay nog wel te vinden.

to do:
-kortkoppeling
-kopwanden bijwerken (stekkerdozen etc)
-deurlampen verbeteren
-ruiten doorzichtig maken
-verschillende interieurs aanbrengen (SLE, SLEP, SLEd)
-binnenverlichting aanbrengen
-passagiers aanbrengen (autobiografisch modelbouw: ik neem zelf uiteraard ook plaats)
-opschriften aanpassen aan toestand anno 2016
-de karren vernummeren
-lichte weathering

Verdere suggesties zijn welkom. Ik heb geen deadline. Mogelijk ga ik hiermee op On Traxschsch wat demoën. Ik zie wel.

slaìnte mhath
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 24 februari 2017, 20:18:47
In de Railhobby werd onlangs een 1600 omgekat.
Met terpentine en een wattenstaafje werden de vishaken verwijderd.
Zou zoiets ook werken voor het verwijderen van de opschriften "FIRST"en "SCOTRAIL"?

Aan de slag dus.

Helaas bleek de werkelijkheid weerbarstiger. Uiteindelijk het wrijven met terpentine gedrenkte wattenstaafjes gecombineerd met:
voorzichtig afkrabben met de achterkant van mijn zakmes.

En dan krijg je dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0407_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0407_8.jpg)
Vergelijk maar met de laatste foto van de vorige post.
Tijdrovend klusje. Bovendien blijft de oude opdruk onder bepaalde lichtinval vaag zichtbaar.
En dat is dan weer prototypisch 8)

Slaìnte mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Rondje_HO op 24 februari 2017, 21:16:41
Dat zou ik nou nooit durven  :o
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Sven op 24 februari 2017, 21:24:34
Volgens mij heet het de Night Riviera Sleeper en niet de Cornish Sleeper. Maar dat maakt niet zoveel uit, we weten waarover we het hebben. Ik heb de loc nou, nu de rijtuigen. Wist niet dat die er waren, dus ik zal eens gaan zoeken.
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 24 februari 2017, 21:28:16
U heeft pb ;D

slaìnte mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 26 februari 2017, 18:49:04
Vandaag heb ik me gebogen over het interieur van de sleeper cars.
De Hornby karren hebben een lima verleden. En dat is te merken als je ze wilt openen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0428_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0428_2.jpg)

De ramen zitten aan het dak vast. Voorzichtig loswurmen met cocktailprikkers of satéstokjes.

De binnenkant biedt kansen voor de handige doe-het-zelverd. Want het interieur bestaat uit een scheidingswandje, meer niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0430_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0430_5.jpg)
Hier zie je het armzalige excuus voor een interieur. Tevens zie je, dat de ramen aan de coupékant gematteerd zijn.

Dat moet eerst verholpen worden, omdat niemand anders mijn prachtige, zorgvuldig gedetailleerde interieur kan zien.
Beetje glanslak op de ramen kwasten dus.
Tevens krabbel ik bij 2 van de 3 aan de rechterkant het wit van de eindruit. Dit witte glas zit enkel in het raam van de pantry. En ik wil niet alleen de SLEP (kar met pantry) weergeven, maar ook een gewone SLE (zonder pantry) en een SLEd (met ruimere coupé voor gehandicapten en aangepast toilet)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0426_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0426_10.jpg)
Ook voorzie ik een aantal coupéramen aan de binnenkant van een lik blauwgrijze verf. Dit moet dan het rolgordijn voorstellen. Mijn prachtige, zorgvuldig gedetailleerde interieur zal dus voor minstens de helft onzichtbaar zijn voor de toeschouwer. Maar niet voor de Preisers en Chinezen die de karren gaan bevolken.

Nu dat prachtige zorgvuldig gedetailleerde interieur eens vormgeven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0445.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0445.jpg)
Van voor naar achter:
de SLEd, de SLE en de SLEP
Zoek de 10 verschillen...

Van dichterbij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0447.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0447.jpg)
Links de disabled toilet facilities van de SLEd, rechts de gewone dubbele toiletten van SLE en SLEP.
Ook de eerste coach van de SLEd is net wat ruimer, zodat je hier met een rolstoel uit de voeten kunt.

Details van de SLEP:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0446.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0446.jpg)
De eindcoupé rechts is voor de train steward. Hij of zij kan hier plaatsnemen op de stoel. Verder zit dit hokje ramvol met kasten, een spoelkeuken en een magnetron.
De twee coupés helemaal links zijn verbonden: de tussendeur is door de steward van het slot gehaald, zodat de familie van 4 personen contact kan houden tijdens de rit. Zo reisde ik zelf met mijn gezin afgelopen zomer ook.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0448.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0448.jpg)
Het verschil tussen tweede klas hut (de twee linkse) en eersteklas hut (de twee rechtse): het bovenste bed wordt omhooggeklapt en je betaalt de hoofdprijs.

De doorgaande streep net boven de onderste bedden stelt de wastafel voor.

De basis is gereed, nu nog een lik verf.

Slaìnte mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Simplex op 26 februari 2017, 19:33:52
Het betere opsmukwerk, ga vooral rustig door. Ik wacht wel.  (y)
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Jan Bennink op 26 februari 2017, 20:31:01
Hendrik Jan,

Sorry dat ik in je mooie bouwdraadje inbreek maar de wagens deden mij gelijk denken aan een foto die ik in Fort William maakte. De Caledonian Sleeper van Fort William naar London en de al genoemde Penzance waren vanaf 1994 de enige overgebleven slaaptreinen van BR. Dit soort treinen hebben wat. Ik kan me je enthousiasme goed voorstellen.

Op 3 augustus 1994 staat de Caledonian Sleeper gereed voor vertrek in Fort William, 's avonds in het laatste daglicht. Bij vertrek was hij al niet meer scherp te fotograferen:

(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/1994-08-03-13-Fort%20William.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/Murmelfoto/media/1994-08-03-13-Fort%20William.jpg.html)

Succes met de verbouw!

Met groet, Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 27 februari 2017, 20:57:18
Mooie plaat, Jan!
Herkenbaar ook. Deze karren rijden dus nog steeds, zij het met een ander kleurtje. In 1992 liep ik de West highland Way, 92 mijl van Glasgow naar Fort William. De route loopt voor een aanzienlijk deel door dezelfde dalen als de West highland Line. Dus deze trein kon je elke morgen in zijn natuurlijke habitat aanschouwen. Met zo'n prachtige ronkende class 37 ervoor. Het hele dal dreunde.
's Avonds was het te donker om er nog goed zicht op te hebben, als het ding weer richting Londen reed. Trouwens, als de route het toeliet zat ik 's avonds in de pub met mijn wandelmaten. Zat je tenminste droog. En niet op een droogje.

Ter zake:
de Britten spelen leuk met treintjes. Ze maken prachtige modelspoorbanen.
Maar zolang ze niets aan kortkoppeling doen blijft het een aandoenlijk gepruts.
Rare jongens, die Britten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0476.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0476.jpg)
Geen porem zo.
Mind the Gap!

Na de ingreep:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0475.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0475.jpg)
Dat scheelt een slok op en ehhh.... dram!
http://www.whiskyintelligence.com/2012/09/why-is-a-dram-of-whisky-called-a-dram-scotch-whisky-conundrum/ (http://www.whiskyintelligence.com/2012/09/why-is-a-dram-of-whisky-called-a-dram-scotch-whisky-conundrum/)

En hoe doen wij dit?

Welnu, het is vreselijk eenvoudig. Met ribu-kortkoppelingen, tegenwoordig geleverd door Rietze (art nr 85503)
Verwijder het draaistel, hak een gat in de bodemplaat. Het gat heeft de juiste afmetingen (afgetekend met een mes langs de randen van de kortkoppeling)
 en zit op de juiste plek. Dit laatste bepaal je met het malletje.
Nu kan de kortkoppeling vastgelijmd worden aan de wagenbak.
Het gat werd voorzichtig uitgesneden met een breekmesje.

Inmiddels is de verzamelaarswaarde van dit model flink gedaald, maar dat zal me jeuken. Deze kar gaat namelijk RIJDEN. En geen steriel bestaan lijden in een afgesloten OVP ergens op een plank.

De kortkoppeling werd met secondenlijm aan de wagenbak geplakt. Het rijtuig heeft namelijk een dubbele bodem. De onderste laag is zwart (hierin zit het gat) en dan komt de blauwe wagenbak. Een erg simpele verbouwing. Na droging van de lijm wordt nog een fleischmann kortkoppelingskop in de NEM-schacht gestoken et presto.

Nu het draaistel nog verminken. Die achterlijke enterhaak er af hakken, die zit toch maar in de weg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0473.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0473.jpg)
En nu zakt de verzamelaarswaarde naar nul.
Boeien.
Ik kocht deze karren 2e hands voor 20 pond. Ik hoef er niet van te leven.

En ik ben nu wel in het bezit van 3 sleepers met werkende KK!
Dat doen weinig Britten me na.

Slaìnte Mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: T.Spat op 27 februari 2017, 22:43:20
Goed bezig Hendrik-Jan :D

Die Ribu-koppelingetjes zijn wel een interessante oplossing om
de wagens op te knappen....

En het interieur, volledig zelfbouw?

Mvg,

Tis
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Marc tramt op 28 februari 2017, 07:33:02
Binnenkort (ná Ontrax, want dan is Trambaantje af... Had ik trouwens al verteld dat ik op Ontrax sta?  8)) ga ik met dezelfde kortkoppelingen voor mijn Mk2 Intercity rijtuigen aan de slag. Komt ook nog wel een draadje van. Class 50 met 4 rijtuigen.
De opening tussen de rubbing plates is volgens mij ook nog wel wat aan te doen. Stukje zwart schuimrubber of harmonicaatje van zwart papier er tussen en dan is het echt één sleep.
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Sven op 28 februari 2017, 07:57:07
 Ik denk dat de verzamelaarswaarde  juist gestegen is door een verbeterd interieur en kortkoppelingen.  Wie wil dat niet?  (y)
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 28 februari 2017, 09:33:02
Binnenkort (ná Ontrax, want dan is Trambaantje af... Had ik trouwens al verteld dat ik op Ontrax sta?  8))
De opening tussen de rubbing plates is volgens mij ook nog wel wat aan te doen. Stukje zwart schuimrubber of harmonicaatje van zwart papier er tussen en dan is het echt één sleep.

Sta jij op On Traxs?
Wat leuk! (y)

De opening kan ook nog iets kleiner gemaakt worden door de koppelhouders iets in te korten en de koppelkoppen vervolgens te fixeren met wat houtlijm o.i.d.
Voor de bedrijfszekerheid laat ik het eerst maar even zoals boven getoond. Fine tuning kan altijd later nog.

Tis: de interieurs werden inderdaad zelf gefrot uit (wit) styreen. Enkel de strip bruine styreen zat in het rijtuig. Simpele klus. Gewoon beginnen met snijden en plakken, doorgaan tot het klaar is. Nu nog een schilderbeurt en dan nog passagiers en bagage er in prakken, voor zover straks nog zichtbaar.

Slaìnte mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 02 maart 2017, 10:13:15
Inmiddels moesten ook de mk2 rijtuigen eraan geloven.
Hier bleek het wat meer werk om de kortkoppelkinematiek een plek te vinden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0479_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0479_1.jpg)
Ook hier werd een gat in de bodemplaat gesneden. Maar de constructie van dit rijtuig is anders dan de mk3. Daar kon de kkk aan de wagenbak worden gelijmd, bij deze hornby mk2 rijtuigen heeft de wagenbak echter geen bodem.

Direct boven de bodemplaat zit de interieurplaat. Daar valt de wagenbak omheen. Tussen bodemplaat en interieurplaat zit wel ca2,5mm ruimte.
Daar werd dus een verstevigingsplaatje van styreen gelijmd. Hier kon vervolgens de kkk tegenaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0482_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0482_1.jpg)

De draaistellen zitten behoorlijk ver naar buiten, zodat ze in conflict komen met de kkk. Er werd een hap uit het draaistel geslepen met de slijpschijf op de miniboor.
Ervoor/erna
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0480_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0480_1.jpg)
Hop, weg met die enterhaak, we zijn hier niet bij de Pirates of Penzance!

Draaistel op zijn plek:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0481_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0481_1.jpg)
In krappe bogen loopt het laatste draaistel toch nog tegen de kkk aan. Lijkt vooralsnog geen probleem.

En wat levert dit nou helemaal op?
Ervoor:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0477_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0477_1.jpg)

Erna:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0478_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0478_1.jpg)
En ook hier geldt: het zou zelfs nog dichter op elkaar kunnen. Eerst eens kijken hoe nu rijdt.

Volgende onderwerp:
De interieurs aanpassen voor deze bakken.

slaìnte mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: guest7822 op 02 maart 2017, 18:33:28
Rare jongens, die Britten.... wolkje melk in uw kopje heet water??? :o ;D
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 02 maart 2017, 18:40:28
Ik zeg, dit is schokkend!
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: GD op 02 maart 2017, 19:15:11
Het ziet er een stuk beter uit, kortgekoppeld.

Gerard
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Martijn193 op 02 maart 2017, 20:53:24
Blimey....
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 03 maart 2017, 21:03:19
Nog meer interieurs in mekaar geklooid:
zitrijtuig op basis van een Mk2, standard class. Maar dan met delen uit het interieur van een 1st class:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0510.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0510.jpg)
Het rijtuig is aangepast tot BUO. Dus met een grote bagageafdeling.

En in wat meer detail:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0511.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0511.jpg)
Nog meer bagageruimte in de afdeling zelf. En natuurlijk in de rekken boven de stoelen, maar die kun je van buiten toch niet zien.

De dining car op basis van een mk2, first class. Hier moest vrijwel het hele interieur zelf worden vormgegeven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0507.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0507.jpg)
De wagen staat ook te boek als lounge car.
Een tweetal diningcars in de vloot hebben vaste zitplaatsen , 1+2, de rest van de wagens staat te boek als lounge car.
Die hebben heerlijke banken aan de zijkant. En in het midden een zestal tafeltjes, met losse stoelen.

Het lounge gedeelte:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0508.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0508.jpg)
Ik heb enkele keren het genoegen mogen smaken in deze comfortabele banken plaats te nemen, het landschap aan me voorbij te zien rollen en te mogen converseren met de overige gasten aan boord. Erg, erg leuk.

Het eetgedeelte:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0509.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0509.jpg)
Deze stoelen staan los. Afhankelijk van je gezelschap kun je dus stoelen bijschuiven of weggeven. Hetgeen voor een ongedwongen sfeer zorgt. Het vriendelijke personeel doet de rest.

Ik zie op deze foto's trouwens nog enkele kleine onvolkomenheden. Een scheve stoel, een scheef tafeltje. Met het blote oog valt dat niet zo op. Maar ik kan er nog wel wat aan doen.

Slaìnte mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: T.Spat op 03 maart 2017, 23:20:30
Gewoon een paar bierviltjes eronder schuiven ;D

Wordt een leuke treinstam zo (y)
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 05 maart 2017, 21:02:51
De buitenkant van deze rijtuigen moet ook worden aangepast.
De lounge car is eerst aan de beurt.

Het echie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8106_klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8106_klein.jpg)
(Inverness, 10 juni 2016)
Drie ramen zijn dichtgemaakt:
2 coupéramen en 1 pleeraam.
De randen rondom de ramen zijn wel behouden gebleven.
Dat blijkt niet bij alle lounge cars het geval. Ik vind het mooier als de randen zijn vlakgemaakt.

Dus:
alle ramen er uit, 3 raamranden wegvijlen en deze drie ramen er weer in.
Dan is het beeld als volgt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0530.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0530.jpg)
De ramen liggen net ietsje dieper dan de wanden. Hier moet dus gevuld worden.
Plamuren en schuren!
Ik heb de ramen al wel geschuurd, hopelijk pakt de plamuur dan beter.

Nu vraag ik me nog af, of ik deze wagen straks zomaar kan overspuiten.
Of is het verstandig om eerst de oude lak te verwijderen?
En hoe dan?

Slaìnte mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: St00mboy op 05 maart 2017, 22:21:34
En hoe dan?
Hendrik Jan

Ik heb de lak een paar keer met remvloeistof verwijderd.
Airbrushcleaner kan ook.

Leen.
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 06 maart 2017, 15:58:50
Heb ook wel eens iets gelezen over ovenreiniger.
Iemand daar ervaringen mee?

Slaìnte mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Martijn193 op 06 maart 2017, 16:03:44
Ervaring ja, positief nee

Als je een metalen kap daarmee wilt ontverven, dan gaat dat prima.

Maar ik heb ook wel eens een kunststof kap geprobeerd. Of het is te agressief, of ik heb het te lang er in laten liggen, maar de kunststof was gummiachtig geworden.

Wees dus voorzichtig daarmee.

Martijn
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 06 maart 2017, 20:52:53
Dusss...

Dan maar ouderwets een beetje schuren met schuurmiddel. Ging destijds bij mijn gepimpte Frankenstein Hondekop ook redelijk.

Slaìnte mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Marc tramt op 07 maart 2017, 18:21:57
Als de huidige verf goed vast zit en vlak is lekker laten zitten lijkt me. Ontvetten en hooguit lichtjes schuren met een héle fijne korrel en dan hatseflatsen.
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 07 maart 2017, 23:12:48
Ja precies.
niet van dat benauwde.

Ondertussen is ook het zitrijtuig onherstelbaar verbeterd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0525_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0525_1.jpg)
Deel van de wand uitsnijden

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0526.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0526.jpg)
En andersom terugprakken met superlijm.

Beide bakken met een aantal dichtgemaakte ramen, randen ook weggevijld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0533.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0533.jpg)
Boven de lounge car, ex first class open
Onder het zitrijtuig, ex standard open car

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0534.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0534.jpg)
Zelfde karren, andere zijde.

Nu komt het saaiste deel: alles gladschuren en plamuren en weer schuren en plamuren en...
Nou ja.

Ik meld me wel weer als het gelukt is.

Slaìnte mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Marc tramt op 08 maart 2017, 07:59:29
 (y)
Je hebt toch wel de OVP bewaard? Anders zijn ze ècht niets meer waard!  8)
Waar plamuur je mee trouwens?
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Edsko Hekman op 08 maart 2017, 09:03:48
Toch wel klaar dit weekend HJ?  8)
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: guest7822 op 08 maart 2017, 09:44:09
Is jouw werk al klaar dan???? ::)
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Edsko Hekman op 08 maart 2017, 10:05:34
In gedachten al heeeeeel lang....  :angel:
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 08 maart 2017, 18:15:18
Neuh, vóór morgen krijg ik dit niet meer af.
Als de Royal Mail nou gewoon zijn werk gedaan had, iopv 3 maanden doen over een enkeltje UK-NL...
soit. De lol is er niet minder om.
Inmiddels ook een kleurtje uitgezocht voor de herspuit:

Lufthansa Blau, nr350 van Revell. Komt aardig overeen met de kleur van de Hornby bakken.
Humbrol 104 schijnt hetzelfde te zijn.

Slaìnte mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 14 maart 2017, 22:42:13
plamuren?
Met verf, revell 56 en revell 350. Beetje dikke drab in de kieren en schuren maar. En weer een beetje dikke drab in de kieren en schuren maar. Kan vast handiger, maar het werkt voorlopig wel.

Ook verder gegaan met de inrichting.
Lik verf en daarna preisers prakken. En Chinezen vernaggelen, want ik ben door mijn zittende reizigers heen. Dus: figuurtjes middendoor jassen, beetje bijvijlen en in hun stoel prakken.

De zitbak en de frietkraam:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0803.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0803.jpg)

Het zitrijtuig van dichtbij. Zoek de gemutileerde Chinezen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0805.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0805.jpg)
Enkele passagiers hebben een deken omgeslagen. Deze moest ik maar eens verven als de superlijm droog is. Anders plakt mijn kwast vast. De dekens werden gemaakt van bog roll. Zo wordt dat materieel in het -vooralsnog- Verenigd Koninkrijk genoemd: bog roll.

De lounge car:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0804.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0804.jpg)
De ober staat de hertensalade aan te bevelen.
https://www.sleeper.scot/images/menus/Nov2016/Nov2016FD.pdf (https://www.sleeper.scot/images/menus/Nov2016/Nov2016FD.pdf)

Allemaal leuk en aardig, maar waarom komt die man niet door met mijn drankje? >:(

Tot slot de sleeper cars. Deze hebben inmiddels een interieur, zoals bekend. En van sommige coupés is het rolgordijn omhoog, zodat het interieur ook nog -min of meer- zichtbaar is, door het veel te kleine raampje.
Hier dus ook maar wat mishandelde Chinezen in gefixeerd, meest weer voorzien van deken uit bog roll.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0806.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0806.jpg)
Zoals je ziet: de tussendeur tussen 2 coupés is open. Hier heeft een gezin een plekje gevonden. Vader en moeder liggen beneden al onder de wol. De oudste linksboven ook. De jongste is nog veel te opgewonden van dit Grote Avontuur en ligt nog voluit te kwebbelen dat ze later, als ze groot is, altijd met de nachttrein wil reizen. Ook naar haar werk.

Slaìnte Mhath
Hendrik Jan

Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 19 maart 2017, 12:09:38
Mooi klooiweer.
Er viel nog iets te verbeteren aan de daken. Want deze bestaan uit zo'n 25 platen, maar dat wordt in model niet weergegeven.
Dat werd dus krassen met een scherp mes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0811.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0811.jpg)
Links nog onbewerkt, rechts al gedaan.
Hoe zet je een rechte lijn op een krom vlak? Met een gewone liniaal gaat dat niet. Maar met een oude medicijnstrip wel. Die gebruikte ik dus als geleiding voor mijn breekmes.

Vervolgens nog aan beide zijden een extra deur maken in de BUO. En een trede uitvijlen onder de deur. En handgrepen aanbrengen.
Omdat deze trein mee moet naar de beurs koos ik voor een wat grovere uitvoering van de handrails in styreen. Oogt wat minder subtiel, maar zo hoef ik niet bang te zijn dat er een handgreep afbreekt. En dat is ook wat waard. Keuzes, keuzes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0812.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0812.jpg)

De bakken werden behandeld met schuurmiddel, afgewassen en staan nu te drogen. Straks maar eens een eerste verflaag aanbrengen met de luchtkwast. Ben onderhand wel een beetje flauw van het geschuur en geplamuur en geschuur en geplamuur en...
Fingers crossed, want ik heb maar een heel simpele beginnersspuit en nauwelijks ervaring. Ach, als het niet lukt komt het ook wel goed. Duurt het hooguit wat langer.

Slàinte mhath
Hendrik Jan

Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Simplex op 19 maart 2017, 12:38:09
Het smoelt al beter zo met naden op het dak  (y)
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 19 maart 2017, 15:27:15
Ja, zo leek het nog wel wat.

Maar de verfspuit legt de gebreken genadeloos bloot:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSC_0818.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSC_0818.jpg)
Zijwand van de BUO. Hier moet nog wat gevuld en geschuurd worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSC_0819_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSC_0819_1.jpg)
Zijwand van de BUO (zitrijtuig).
Naden van het geulde raam zijn nog zichtbaar. Even schuren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSC_0820.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSC_0820.jpg)
Zijwand van de RLO (dining car)
HIer zijn de gevulde ramen vrijwel onzichtbaar.

Wat echter vooral opvalt:
de beide wagens lijken wel gespackt, ipv gespoten. >:(

Is dit nu de beruchet overspray? Verf niet genoeg verdund, in combinatie met teveel lucht?
Het ziet er niet uit zo, van dichtbij. Gelukkig zijn deze gebreken met het blote oog vrijwel niet zichtbaar.
Affijn, dast wordt weer plamuren en vooral schuren. Al kan ik zo langzamerhand eerder van polijsten spreken...

En ik moest maar eens op zoek naar een compressor. Want die luchtflessen is enorm behelpen, ik ben er wel een beetje flauw van.
Fles in een emmer water, te hoge druk, te lage druk, fles binnen de kortste keren leeg. Nog net genoeg lucht in een andere fles om de spuit te reinigen. Geklooi van niks.
Dual Action pistool zou ook wel geinig wezen trouwens...

Slàinte Mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 19 maart 2017, 21:17:28
Ondertussen wel twee trapjes gekleid. Ze komen aan de Brake.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0835.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0835.jpg)
Dit was de makkelijkste. Want ook de stelbalk is van styreen, dus dat was makkelijk plakken.

Deze ging wat lastiger:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0836.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0836.jpg)
De bovenste zit weer aan de stelbalk, de onderste twee zitten (geheel prototypisch) aan het draaistel. Dat is van een ander, flexibeler plastic gemaakt. De treden werden met secondelijm gelast.

Links van de deur en rechts van het grote raam zie je nog wat witte verfklodders in de witte grondverf. Als deze droog zijn, gaat er nogmaals een schuurpapiertje overheen.

En dan maar wachten op een simpel compressortje. deze zit in een Revell basic set, met gravity feed spuit. Heb nu nog zo'n startding met zuigbuis. Hier in Kampen zit een modelbouwzaakje waar ze dat ding wel kunnen leveren. En ik steun ze graag, want het is altijd handig zo'n zaak om de hoek te hebben.

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: MOVisser op 19 maart 2017, 23:25:56
Hendrik Jan, ik ben ook zo begonnen met luchtflessen. Mijn ervaring was dat de druk langzamer minder werd en dat daardoor de boel ging sputteren.(water: door afkoeling??) Ik heb toen ook gekeken naar een eenvoudig compressortje. Heb me overgehaald toch een betere compressor aan te schaffen bij een teken-verfwinkel in Utrecht. Met regelbare druk en een waterafscheider en gebaseerd op een koelkast compressor. Nu na 15 jaar nog steeds plezier van. De spuit zelf (geen dual action) nog zeker een paar jaar gehanteerd.

Groet Ronald Visser
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Floris Dilz op 20 maart 2017, 10:46:39
gewoon fatsoenlijke compressor en een double-action-spuit regelen, ja, kost even wat maar t scheelt je zoveel ergernis... En dan verknal je je spuitwerk straks nog steeds wel es, maar dan ligt het nog maar aan 2 factoren in plaats van 12, dus de kans dat je er een beetje vat op krijgt is een stuk groter.
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 24 maart 2017, 19:17:52
Verfkanon is in bestelling.

Ondertussen zoek ik een manier om de coaches van binnenverlichting te voorzien.
Iemand ervaring met de pick ups van DCC Concepts?

Slàinte Mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: guest7822 op 25 maart 2017, 00:12:11
Ik neem er maandag wel een paar mee....

W
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 25 maart 2017, 15:45:06
Ik denk trouwens dat ze goed zelf te maken zijn van wat messingdraad 0,4 of 0,6.
Ga ik ook eens proberen.

Slàinte mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 31 maart 2017, 22:30:24
Ehhh,

ja hoor. Zelf doen, mama!

Eerst naar de Crea Bea winkel voor een rolletje messingdraad ø 0.4mm
Dan nog een oud elektriciteitssnoer.
En dan wat handenarbeid.

Eerst een as uit een rijtuig genomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0866_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0866_3.jpg)
Voor alle rijtuigen geldt: de assen zijn dubbelzijdig geïsoleerd.
Dan kun je stroom rechtstreeks van het wiel opnemen. Maar M=F*d. Je moet stroom dus zo dicht mogelijk bij de as opnemen. Anders neemt de rolweerstand meteen flink toe.
Liever nog vàn de as opnemen. Het liefst via het lager, maar dat werd me te veel geklooi.

As uit elkaar gepeuterd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0867_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0867_4.jpg)
Beide wielen losgehaald. De wielen zijn geïsoleerd van de as met een plastic busje-met-flens. Uit één wiel werd het busje uitgedrukt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0868_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0868_3.jpg)
Nu een stukje koperlitze uit een oud snoer gevlooid. 1cm is zat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0870_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0870_1.jpg)
Steek het dunne draadje door het busje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0872_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0872_1.jpg)
Vouw het langs de buitenkant van het busje weer terug. Ik voer het draadje terug via de buitenzijde van het busje, dus waar geen flens zit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0874.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0874.jpg)
Wurm het busje weer in het wiel. Let erop dat het busje recht in het wiel zit, wil straks het wiel niet mooi haaks op de as.
Over diezelfde as gesproken...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0875_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0875_2.jpg)
Druk het wiel weer op de as. Let op, dat het koperdraadje niet uit de bus gedrukt wordt.

Nu maken wiel en as contact, via het koperdraadje. Tenminste, dat neem ik aan. Maar aanname is de moeder aller verkloting. Even nameten met de multimeter. Weerstand blijkt 0 Ohm te zijn.  (y)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0879_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0879_2.jpg)
Neem de messingdraad, wikkel deze een paar slagen om de as. Niet te strak, niet te los. En wel lekker schuin laten weglopen zoals op de foto. Waarom? Daarom!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0880_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0880_1.jpg)
Waarom? Daarom! Omdat we de windingen niet te strak willen hebben, rollen we ze scheef op de as. Druk nu de windingen in elkaar. Hierdoor komen ze wat losser om de as en neemt de rolweerstand enorm af. De afgeknipte laatste winding staat hier nog naar buiten. Deze moet een beetje naar binnen worden gebogen. Anders komt het uiteinde tegen het andere wiel aan en ontstaat kortsluiting.
Ook nu weer even de multimeter pakken. Eén pool op het wiel, de ander op het uiteinde van de zelfgedraaide pickup. Weer 0 Ohm (y)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0881.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0881.jpg)
Nu nog nalopen of de rolweerstand laag is. En of de wielen niet slingeren. Als de wielen slingeren (de kans is het grootste bij het contactwiel, vanwege het extra koper in de bus) moet je de boel aandrukken.  Als de pickup losjes om de as zit en het hele spul soepel over tafel rolt is het goed.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0882_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0882_2.jpg)
Een verstandig mens soldeert nu eerst draadjes aan de messing pickups, voordat hij de wielen weer in de draaistellen hangt.
Maar omdat ik net ontdekte, dat de stift uit mijn soldeerbout pleite is, druk ik de assen toch maar op hun plek.

Al bij al blijkt deze operatie eenvoudiger dan verwacht. Mijn hele sleep is nu van zelfgeflanste pickups voorzien. Nu die soldeerstift nog terugvinden, grmbl grmbl.

Uiteraard volstaat het om slechts 1 wiel van de as te drukken. Dan de pickup maken. En dan de litze om de bus en de hele handel weer in elkaar drukken. Het kan ook met alufolie trouwens, maar dit is minder kwetsbaar.

Slàinte Mhath
Hendrik Jan



Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Marc tramt op 31 maart 2017, 22:52:03
Een slaaptrein met binnenverlichting.  8)

Anyway; héél erg KISS dit!  (y)
Zou een klodder solder tussen as en wiel ook werken, bedenk ik me net. Oók heel erg KISS.
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Edsko Hekman op 31 maart 2017, 22:54:54
Zou ook kunnen werken Marc denk ik.

HJ: Mooie oplossing! Hoe is het terugduwen van de as in het wiel met dat extra draadje erin? Hobbelt het nu niet?
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 31 maart 2017, 22:56:07
Nee.Niet solderen. Dan smelt de plastic bus.
(gôh, hoe weet ie dàt nou weer ???)

Het wiel laat zich, met een beetje gepast geweld, goed terugdrukken en uitlijnen.

Slàinte Mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 01 april 2017, 11:06:18
Een slaaptrein met binnenverlichting.  8)

In de dining car bleef het nog lang onrustig...
daarnaast brandt het licht op de gang en de balkons ook de hele nacht.
In het zitrijtuig wordt het licht op enig moment gedimd. Maar ook daar blijft het op het balkon gewoon branden.

Ondertussen zit ik met een bruggelijkrichter, een elco en een stukje ledstrip te klooien voor de binnenverlichting.
Waarbij het wel lijkt, of de + en - van de ledstrip niet kloppen.
Ja, de elco is nog heel...

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 01 april 2017, 23:54:39
Nog even over die verlichting in de avonduren:
http://www.express.co.uk/scotland/615974/All-aboard-night-train-Scotland-world-s-best-nap (http://www.express.co.uk/scotland/615974/All-aboard-night-train-Scotland-world-s-best-nap)
Toch maar eens een sneeuwbakkie maken. Ooit.

Wie goed kijkt, ziet trouwens dat de deur van het bagagerijtuig open staat. Vreemd...

Meanwhile, blijkt inderdaad één van de LEDstrips in mijn bezit verkeerd om bedrukt te zijn. Dat is dus ongeveer het laatste waar je aan denkt, als de boel niet werkt.
De pickups werden aangesloten op draad, het draad doorgevoerd naar de plee. Hier vond een bruggelijkrichter een plaatsje. Deze dan weer aangesloten op 2 stukjes 12V LEDstrip in serie. Met nog 2k aan weerstand en een anti-knipper elco.
Kunnen wij het maken?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0883_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0883_3.jpg)
Nou en of!

De pickups blijken het heel goed te doen, in combinatie met de condensator. Stroomafname over slechts 1 wiel per pool is geen probleem zo. En de rolweerstand is veel minder dan bij de bekende platte fosforbronzen slepertjes.
Voor deze sleeper geen slepers :P

Slàinte Mhath
Hendrik Jan

Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 02 april 2017, 19:21:02
Kapjes erop:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0893_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0893_2.jpg)
Nou okee, het achterste rijtuig heeft het dak nog los.
Geeft al een aardig beeld van de verlichting in de BUO de RLO en de SLEP.

Helaas blijkt bij nadere beschouwing:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0894_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0894_4.jpg)
De kap van de SLEP schijnt enorm door!
De kap is in één stuk gegoten met de ramen. De grijze verf op het dak is doorschijnend.

Bij zit- en restauratierijtuig is de kap met dak uit één stuk en zijn de ramen los ingezet.
Is het hier beter?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0895.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0895.jpg)
Het zou hier beter zijn geweest als ik geen lijnen in het dak had gekerfd om de dakplaten te simuleren.

Van opzij blijkt nog iets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0896_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0896_1.jpg)
De dichtgemaakte ramen schijnen ook enorm door.

Er zit weinig anders op: alle kappen afplakken en de binnenkant zwart blebberen met een spuitbus.
Daarna zilver blebberen. Dan de plafonds van de BUO en de RLO afplakken en de binnenwanden crème spuiten.
Dat laatste dan in 2 keer: eerst wit en daarna licht met khaki, dat ik hier nog voorhanden heb.
Zo moeten de kappen lichtdicht worden en de plafonds het licht van de LEDstrips reflecteren.
Deze strips worden namelijk omgekeerd geplaatst, voor beter gespreide indirekte verlichting.

Jaja, met deze liefhebberij hoef je je nooit te vervelen :P

Slàinte Mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Simplex op 02 april 2017, 19:24:59
Zwart aan de binnenkant doe ik standaard. En dan twee keer. Maar ach...
je hebt weer wat te doen. Anders verveel je je vrouw ook alleen maar  ;)
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 14 april 2017, 21:50:51
Inmiddels aangeschaft:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0908_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0908_3.jpg)

Een luchtkwast met pomp.
Leuk hoor.

Eerst wat oefenen op oude hamburgerbakjes.
En dan de onderkant van een rijtuig een beetje vervuilen.
Uitproberen met een roestbruin mengseltje op basis van Revell enamel kleurtjes. Iets van nr83 en nr82.
Gaat dat?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0909_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0909_1.jpg)
Ja, dat gaat.
Het was eerst zwart, nu ziet het vaag stoffig.
Het schoonmaken van de luchtkwast kost meer tijd dan het spuiten zelf.

Dan worden de lounge car en de seated car in hun donkerblauwe livrei gestoken.
Gaat dat?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0910.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0910.jpg)

Jawel, dat gaat. Kwestie van goed afplakken...
Hoewel...

Als je dichterbij kijkt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0911_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0911_1.jpg)
zie je dat ik helemaal niet zo goed heb afgeplakt :'(

En het kan nog beroerder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0912.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0912.jpg)

Volgende keer dus de afplaktape beter aandrukken. Want dit kan niet zo.
Hier moet enig correctiewerk plaatsvinden.

Maar ik laat deze verse verflaag eerst eens een paar dagen uitharden. Anders trek ik die straks los met de afplakband...
Wel enorm leuk, zo'n luchtkwast. Ik moet er enkel nog wat meer ervaring mee krijgen.

Slàinte mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: roadster36 op 14 april 2017, 23:43:03
Gewoon even een penseel in de wasbenzine en spuitwaas weg poetsen.
En met de punt van een keukenrol opdeppen.
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: MOVisser op 15 april 2017, 00:01:19
Ik leg ook nog wel eens een smal stripje (3 a 5 mm) als afplakrand. stevig aandrukken.
dan de rest afplakken en op de afplakrand 1 a 2 mm ruimte overhouden.

De werkelijke scherpe verfrand wordt dan verzorgd door de afplakrand. het overige wordt niet besmet met verf.
Verwijderen: eerst het andere materiaal. dan blijft de afplakrand nog zitten. als laatste voorzichtig de afplakrand verwijderen om een scherpe aftekening te krijgen.
Mocht er dan toch nog onderdoor gelopen zijn dan inderdaad :  kwast met verdunning en de waas verwijderen.

Groet Ronald Visser
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Sven op 15 april 2017, 09:16:11
Even een kleine tip die je niet vaak hoort: na het schoonmaken van de spuit even met je vinger met wat vaseline langs de naald halen. Als er dan nog verf in de spuit achterblijft waar je niet bij kunt, zet die de naald niet vast. De laatste keer had ik dit bij uitzondering een keer niet gedaan en toen zat gisteren dus de boel vast.

Als je er handigheid in krijgt, maak je de spuit binnen een paar minuten schoon. Ik heb een Hardbeck & Steiner Evolution, die is ongelooflijk fijn in gebruik en schoonmaken. Het plaatje met dat grove spuitwerk dat je eerder toonde, leek mij te dikke verf. Zelf gebruik ik nu zonder uitzondering Vallejo verf, dat ik 1:1 verdun met kraanwater. Het mooie van deze verf is dat je achteraf met een beetje verdunde verf correcties kunt uitvoeren die je (meestal en als je het dun genoeg doet) niet ziet.
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 20 april 2017, 14:53:07
Meanwhile...

werd de witte band nog een beetje bijgewerkt.
Daarna spoot ik beide bakken met wat glansvernis.

En nu ben ik bezig de nodige decals aan te brengen.

Dan komt de boel ineens enorm tot leven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0955_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0955_2.jpg)

De nodige decals werden betrokken bij Precision Labels in het (vooralsnog) Verenigd Koninkrijk.
http://www.precisionlabels.com/ (http://www.precisionlabels.com/)

Deze decals zijn toereikend voor twee bakken plus reservebanen, of 3 bakken zonder reserves.
http://www.precisionlabels.com/d83.html (http://www.precisionlabels.com/d83.html) (klein eindje naar onder scrollen)

Op deze decalvellen staan ook diverse rijtuignummers die wel te verknippen zijn naar de nummers die ik hebben wil. Zo veel mogelijk rijtuigen in mijn trein waarin ik het afgelopen jaar zelf plaatsnam.

De dunne roze en oranje banen boven de ramen werden gesneden uit een vel decalpapier dat de Decalwinkel voor mij afdrukte.
http://www.decalwinkel.nl/ (http://www.decalwinkel.nl/) Ik heb zelf wel eens wat geklooid met decalpapier uit de eigen printer, maar was nooit helemaal tevreden. Daarnaast kan ik geen wit printen. En de Decalwinkel wel. (was voor deze keer niet nodig, maar wie weet een volgende keer wel)
Ik maakte een simpel bestandje aan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/decals_Caledonian_en_Habraken_klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/decals_Caledonian_en_Habraken_klein.jpg)
Twee kleurvlakken, waaruit ik de roze en oranje biezen kon snijden.
De rest van het A4'tje decalvel werd gevuld met andere zaken: decals voor een oplegger die met dit hele verhaal niets te maken heeft.
Grutjes-nog-an-toe...

Zijn die funky biezen nou prototypisch?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8105_klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8105_klein.jpg)
Ja dus.
In het echt zit de oranje baan precies op de uitstekende dakrand. Dat werd mij te kwetsbaar, bij mij zitten ze er precies onder. Dat sluit trouwens ook beter aan bij de hornby sleeper coaches, want daar zit de oranje bies ook op de verkeerde plek. Om dezelfde reden, waarschijnlijk.

Nog eentje van dichtbij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0957_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0957_4.jpg)
Toch nog wat ingesloten luchtbellen onder de decal. Daar ga ik nog iets aan doen.

Slàinte Mhath
Hendrik Jan

Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Simplex op 20 april 2017, 18:44:27
Doe het je (nog) niet na, vakman!  (y)
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 21 april 2017, 10:18:25
Inmiddels klaar met de decals op de BUO en de RLO.

Decals hebben soms een zilverachtige glans. Dit komt doordat er kleine luchtbelletjes worden ingesloten door de folie.
Dit lelijke effect is flink te verminderen door je model eerst met glansverf te behandelen.
Dat deed ik hier dus ook.
Dan de decals weekmaken en beter laten hechten. Met microsol.
Enkele laagjes microsol over de decals en de zilvering is tot een minimum beperkt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0968.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0968.jpg)
De laatste ingesloten luchtbellen zijn met het blote oog vrijwel onzichtbaar.
De zilvering is afhankelijk van de lichtinval. Vaak valt het van opzij veel meer op dan van voren.
Hier lijkt het wel goed te gaan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0967.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0967.jpg)

Nu nog onzichtbaar maken voor de camera:
met een speld de luchtbellen aanprikken en nogmaals microsol erover.

Even recapituleren: hoe staat dit projectje ervoor?

to do:
-kortkoppeling
-kopwanden bijwerken (stekkerdozen etc)
-deurlampen verbeteren
-ruiten doorzichtig maken
-verschillende interieurs aanbrengen (SLE, SLEP, SLEd)
-binnenverlichting aanbrengen
-passagiers aanbrengen (autobiografisch modelbouw: ik neem zelf uiteraard ook plaats)
-opschriften aanpassen aan toestand anno 2016
-de karren vernummeren

-lichte weathering

Het begint erop te lijken.
Nu nog enkele decals op de sleeper cars.
De hutnummers staan namelijk bij de deur in het echie.
En nu ook in model:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0965.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0965.jpg)

De lelijke oranje vierkanten moeten de deurlampen voorstellen. Deze branden als de deuren geopend kunnen worden. Of zo.
Hier is het slechts een opdruk op de bak, terwijl de lampen in het echt aan de buitenkant uitsteken.
Zo dus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8352_klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8352_klein.jpg)
(Glasgow 16 juli 2016, half acht 's morgens. Mijn meisje stapt uit en probeert wakker te worden. Of andersom)

Met een vierkant stukje styreen is dat wel op te lossen. Nee, ik ga de lampen niet functioneel maken. Te lui voor.
Er valt nog iets op:
een ventilatierooster in de zijwand, ter hoogte van de pantry. Die moet ook nog op het model gemaakt worden. Kan ook op de to-do list. Verder ontdekte ik nog een dop in de zijwand, ter hoogte van de toiletten. (Niet op deze foto te zien.)

Nog diverse klussen dus
-kopwanden bijwerken (stekkerdozen etc)
-deurlampen verbeteren
-luchtrooster pantry
-dop toiletten
-bakken aflakken om de decals te fixeren
-lichte weathering

Slàinte Mhath
Hendrik Jan

Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Sven op 21 april 2017, 14:57:30
Een hoop werk, maar het wordt hartstikke mooi.  (y)
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Edsko Hekman op 21 april 2017, 21:46:06
Ik doe het je niet na jochie! (y)

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: nighttrain1 op 21 april 2017, 22:12:25
Wat een mooi project H-J!

Als je vind dat de verlichting te fel brandt kan je er ook een paar of zelfs meerdere antiparallel geschakelde diodes in serie zetten.
Of  het spul dimmen met zo`n klein groen printje* van Aliexpress.

* https://www.aliexpress.com/item/HOT-SALE-10pcs-lot-Ultra-small-power-supply-module-DC-DC-BUCK-3A-adjustable-buck-module/32701207063.html?

Succes
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 22 april 2017, 11:41:35
'Lampjes' bij de deuren aangebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0988.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0988.jpg)
Een klein vierkantje styreen van 2x2mm, op een stukje van 3x3mm geplakt. Oranjebruin geverfd en op de bak geprakt.

Hierna werd de bak met blanke lak behandeld, om de decals en de verflagen verder te beschermen.
Verder zie je, dat de kop van de bak een waas roestbruin gehad heeft. Beetje te oranje nog, dus daar moet nog een ander kleurtje overheen.

Meteen de sleeper cars een waas met blanke lak gegeven. Om de decals te fixeren. Ook de vers aangebrachte decals van stekkerdozen op de kopse kant. En meteen de plekken bij te werken waar de oude opschriften werden verwijderd. Uit de tijd dat "First"de trein nog reed. Tegenwoordig doet Serco dat. En die maakt natuurlijk geen reclame voor de concurrent...

Daarna een vuilwaas over de sleeper cars:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0987.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0987.jpg)

Van dichterbij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0986.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0986.jpg)

En het uiteinde:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0985.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0985.jpg)
Enkele delen van het draaistel werden eerst leerbruin geschilderd. Op voorbeeldfoto's zag ik dat dit ook in het echt voorkomt.
Let ook nog even op de "lamp"naast de deur.

Slàinte Mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Marc tramt op 22 april 2017, 13:02:56
Nice. De draaistellen mogen nog wel een tikkie 'erger'.
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 23 april 2017, 21:26:53
Er gaat ook wel eens iets mis...

De bakken bespoten met lak om de decals te fixeren.
Daarna nog wat stoeien met vervuiling. Toefje roestig stof langs de onderkant van de bakken.
Bij één bak wordt dat niet mooi, dus geprobeerd de waas weg te poetsen met een doekje peut.

AARRGH!!!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0983.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0983.jpg)
(voor de Pythonheads onder ons:)
https://sites.google.com/site/lucidenglish74/castle-of-aaargh--monty-python-and-the-holy-grail (https://sites.google.com/site/lucidenglish74/castle-of-aaargh--monty-python-and-the-holy-grail)

De lak blijkt niet uitgehard, of zoiets. Ik veeg niet enkel de vervuiling weg, maar beschadig ook aan beide kanten de decals.
Er zit niets anders op: beschadigingen verwijderen en decals opnieuw aanbrengen.
Eerst blijft er nog een lelijke prut achter op de bak, waar eerst de decals zaten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0984.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0984.jpg)
Het zal de draagfilm van de decals zijn. Of zoiets.
Met microsol (de bekende decalverweker) blijkt het zacht te worden. Met een cocktailprikker kan ik de meuk verwijderen.

Daarna uithuilen en opnieuw beginnen.
En dat lukt deze keer beter:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0998.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0998.jpg)
(ja, de decal op de rechterdeur werk ik later nog wel bij met een lik verf)

En van dichterbij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0999.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0999.jpg)

Binnenkort de beglazing maar eens plaatsen. Dan is het ook tijd om gordijntjes te maken...
Slàinte Mhath
Hendrik Jan


Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: MOVisser op 23 april 2017, 22:50:51
Dat was sneu. Maar uiteindelijk heb je het maar weer geflikt. (y)
Succes verder

Ronald Visser
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 30 april 2017, 21:25:29
De beglazing van de mk2 bakken...
dat wordt een hele soap.
Op de voormalige 1e klas bak, nu (lounge car) zat klasse-aanduiding op de ruiten gedrukt. En die moest er af.
zou dat gaan met een beetje terpentine en een wattenstaafje?

Ja hoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_1020.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_1020.jpg)
Maar helaas tast de peut ook de ramen zelf aan.
#$@%^$%! Blistering Barnacles!

Dan richt ik mijn aandacht op de ramen van de voormalige 2e klas bak, nu het zitrijtuig van de slaaptrein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_1021.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_1021.jpg)

Oh ja, da's waar ook. Eén van de ruiten was gebarsten bij het verwijderen.
Nu eens proberen met glanslak, of ik de schade wat kan herstellen...

Ondertussen vraag ik Uw aandacht voor het volgende:
de Cornish Riviera Sleeper:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_1022.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_1022.jpg)

Inderdaad, het Eurovisie Songfestival staat voor de deur. Ook zouden deze kleuren niet misstaan op de "Pride in London".

Persoonlijk vind ik de schildering op deze bakken nog lelijker dan die van de Caledonian Sleeper anno 2016.
Het wordt hoog tijd dat ik een spuitcabine in mekaar flans...

Slàinte Mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: MOVisser op 30 april 2017, 21:35:32
Dat valt allemaal niet mee.

Polijsten??
Is het printen van de ruiten in helder acryl iets??
Of ga je ze samenstellen uit perspex (bv laseren/frezen).

Succes met je project.

Groet Ronald Visser




Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: T.Spat op 30 april 2017, 22:27:44
Barst is misschien te fixen met Kristal Klear?

mvg,

Tis
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 05 mei 2017, 21:08:48
De ruiten zijn geplaatst.
Eerst met blanke lak geprobeerd ze weer doorzichtig te krijgen.
Niet 100% gelukt, maar, zoals ze zeggen in de tweede rijkstaal:
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Die ene gebarsten ruit werd nog behandeld met Mod Podge. Dat scheelt een stuk. Daarna nog wat figuurtjes achter de ruiten om het patroon van de scheur nog verder te breken.

Und here are ze rizultz of ze zjurie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1030.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1030.jpg)
Misschien moet ik er nog een extra figuurtje in plakken. Vanuit deze hoek loopt de barst nog in de gaten. Zodra de barst vóór het figuurtje zit, valt 'ie niet meer op.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1031_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1031_3.jpg)
Er zit nog wel een waas in de ruit.`
Hoe storend is dit eigenlijk als het donker is en de binnenverlichting brandt?
Dat moest ik maar eens uitproberen.

Slàinte Mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: MOVisser op 06 mei 2017, 10:22:58
Caledonian Sleeper:  dix points

Groet
Ronald Visser
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 07 mei 2017, 10:15:05
De zelfde 2 bakken in het donker, met de binnenverlichting aan:
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1037_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1037_1.jpg)
De lounge car. Enkele gasten zitten al aan tafel, de ober komt net vragen of men alvast iets wil drinken.
(Doet u mij maar een Auchentoshan 12 year old, een fruitige lowlander, uit de omgeving van Glasgow.)
De ruiten zijn behoorlijk opgeknapt door de behandeling met blanke lak. Er zit nog een hele lichte waas overheen, maar ik vind het wel acceptabel zo.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1038_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1038_1.jpg)
De seated sleeper. In het zitgedeelte is het licht gedimd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1041_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1041_4.jpg)
HIer is het verschil duidelijk te zien, tussen het gedimde licht in de seated accommodation en de rest. Op de balkons en in de lounge car brandt het gewoon.

Eigenlijk moeten er nog een paar tafellampen in de lounge car. Hoe moet ik die nou weer maken?

Slàinte mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Edsko Hekman op 07 mei 2017, 11:17:59
Nou, zoals Marc op zijn trambaantje de kaarsjes op het terras maakte.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Martijnstein op 08 mei 2017, 10:37:22
Hier (https://youtu.be/G6er8imzu8Y) een leuke vlog over de Night Riviera. Dat is zowiezo een leuke channel om te volgen als de Britse spoorwegen je interesseren.
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: MOVisser op 08 mei 2017, 10:46:21
Overweeg je niet om de ramen alsnog te polijsten??

Ronald Visser
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 08 mei 2017, 19:32:24
Nog een filmpje, dat een aardig beeld geeft van de Caledonian Sleeper.
https://www.youtube.com/watch?v=HBpwe-MTFu8 (https://www.youtube.com/watch?v=HBpwe-MTFu8)
Gemaakt door Seat 61, altijd leuk.
Dit is de vleugeltrein die vertrekt vanuit Fort William in de westelijke Hooglanden, om midden in de nacht in Edinburgh gecombineerd te worden met de vleugels uit Inverness (centrale hooglanden) en Aberdeen (noodroostkust van Schotland). De gecombineerde trein rijdt daarna als één geheel door naar London Euston. Het combineren gebeurt in het holst van de nacht. De laatste keer sliep ik er dwars doorheen!

Deze verbinding van en naar Fort William heet "the Deerstalker" en rijdt door het fraaiste landschap van alle vleugeltreinen. Rannoch Moor, Loch Lomond, Loch Long, Firth of Clyde.

Ik nam deze verbinding vorig jaar in omgekeerde richting. Van het rangeren in Edinburgh heb ik niets gemerkt.

Slàinte Mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: nighttrain1 op 08 mei 2017, 21:51:57
Als je een gebroken ruit vrijwel onzichtbaar wil repareren moet je de breuk zo maken dat de zijkanten onder een hoek van pakweg een graad of 45 van elkaar laten weglopen, (soort V vorm dus), dan volstorten met blanke nagellak.
Zorg wel dat de ruit vlak ligt en je wederhelft op de hoogte is.....

Probeer het eerst op een wat proefstukken.
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 09 mei 2017, 18:50:02
Omdat het Eurovisie Songfestival vanavond losbarst, heb ik de 3 bakken van de Cornish Riviera Sleeper eens tevoorschijn gehaald.
Deze bakken hebben een dermate Fout Voorkomen dat de associatie met Foute muzak nogal voor de hand ligt.

Ik kocht in Engeland via Ebay 3 caledonian sleeper bakken, maar deze verdwenen van de track&trace. Hierop kocht ik bij Hattons 3 bakken riviera sleeper in de aanbieding, zodat ik ze kon omkatten tot caledonian sleeper.

Vervolgens kwamen binnen enkele dagen zowel de cornish bakken als de caledonian bakken binnen. De Caledonians zijn 3 maanden onderweg geweest....

Affijn, nu zijn de Riviera bakken aan de beurt. Da's beduidend meer werk dan de Caledonian bakken. Daar moest enkel een interieur worden gebouwd, binnenverlichting en wat kleine aanpassingen aan de buitenkant. De riviera bakken moeten ook aan de buitenkant volledig opnieuw worden gespoten. En eerst worden ontdaan van die nichterige barbiebeschildering waar de First Great Western zo gek op is. Isambard Kingdom Brunel ligt jankend te tollen in zijn graf, vrees ik. Wat een lelijkheid.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1010_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1010_2.jpg)
Lukt dat met een wattenstaafje en terpentine?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1011.jpg)
Enkel de letters geven zich gewonnen. De Foute belijning houdt dapper stand.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1013_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1013_1.jpg)
Een stukje schuurpapier (korrel 280) gewikkeld om een halve wasknijper blijkt te sterk voor onze dappere sierstreep.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1014_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1014_1.jpg)
Zo. Nog even naschuren met fijn schuurpapier. Reeds eerder gebruikt code 400. Dit moet de hechting van de verf verbeteren. De deuren blijven hard barbieroze. Die krabbel ik niet eerst blank. Nu kan ik de complete bakken in de witte verf zetten (enamel). Dan afplakken en daarna met lufthansa blau van Revell eroverheen. Zodat de deuren en de sierstrepen aan de bovenkant wit blijven. Easy peasy. Hoop ik.

Slàinte Mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Martijn193 op 09 mei 2017, 19:11:20
Ik vind ze wel mooi.....
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 14 mei 2017, 15:54:32
Spuitcabine:

een oude doos. Gat erin, doos onder de afzuigkap. Klaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1018.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1018.jpg)
Links liggen de slachtoffers al klaar.

Hier van dichtbij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1014_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1014_2.jpg)
De funky discobakken in barbie-songfestival stijl van First Great Western. Met de swingstreep er af geschuurd.
Dat schuren deed ik eerst met korrel 280 en daarna met korrel 400. Hierdoor slaan de geschuurde delen mat uit. Hopelijk werkt de enamelverf meteen als vulmiddel. Zodat het schuurwerk straks niet meer opvalt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1019_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1019_3.jpg)
Na één spuitgang.
Wit als de smoelen in 020...

En de donkere wolken die zich zojuist boven de Cruyff arena samenbalden waren net zo grijs als de daken van deze rijtuigen.
Waar besloot die Cruyff zijn voetballoopbaan ook al weer? 8)

Slàinte Mhath
Hendrik Jan


Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Simplex op 14 mei 2017, 18:52:20
 ;D  ;D  ;D

Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 15 mei 2017, 21:15:32
Oh ja.
Toen pakten ze meteen de Dubbel. Daar hadden ze nu toch 2 jaar voor nodig.
Maar die hattrick gister was wel wereldklasse. Heb een traantje weggepinkt.

Inmiddels zijn de ex-cornish bakken overgespoten in het blauw van de Caledonian Sleeper..
En ook zijn de nodige decals aangebracht. De roze en oranje biezen bracht ik weer aan met stroken decalpapier in de juiste kleuren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1082.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1082.jpg)
Het blauw is goed getroffen. Revell 350 Lufthansa, blijkt aardig overeen te komen met de originele kleur.
Links de originele Hornby, rechts het omgespoten rijtuig.

Van dichtbij is goed te zien dat de opgedrukte biezen van Hornby een stuk dunner zijn, dan de biezen die ik gesneden heb. Maar als ik ze nog dunner had gemaakt, was aanbrengen een nog grotere crime geworden. Nu is het ca 0.75mm, links is het ongeveer 0.5mm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1081_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1081_2.jpg)
Van dichtbij valt het wel op. Van een normale afstand loopt het niet in de gaten, denk ik.

Nu nog licht inbouwen in deze 3 rijtuigen. De kosten hiervoor bedragen ongeveer 1 euro per rijtuig.
Ja, daar kom ik nog op terug.

Slàinte Mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 22 mei 2017, 19:24:06
De ramen van de cornish sleeper blijken van getint plastic.
Daar kwam ik natuurlijk pas achter toen ik de verlichting had geïnstalleerd met even grote weerstanden als in de originele caledonian bakken.
Gevolg: de binnenverlichting brandde zo zachtjes, dat er geen fluit van te zien was.

grrr >:(

Bakjes weer open wurmen met cocktailprikkers. De daken en de ramen zijn één stuk, vergelijkbaar met de lima ICR.

Natuurlijk is voor de cornish sleeper niet enkel een getint plastic gebruikt. Het plastic is ook een heel stuk brosser.
Met als gevolg: gebroken ramen.

grrrrr >:(

Gelukkig niet in het zicht. De losgebroken beglazing is weer netjes op zijn plek gelijmd met bisonkit.
Ik gebruik bij doorzichtig plastic liever geen secondelijm, omdat het plastic dan wit kan uitslaan.
Hoe ik dat weet?

Nee, niet vragen...

Inmiddels heb ik nu dus zes slaapbakken. En het begint wel ergens op te lijken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1107_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1107_4.jpg)
De ramen van de slaapcoupés zijn in mat uitgevoerd. Wat natuurlijk knap knullig is, als je er net interieur in hebt aangebracht.
Hier liggen de zes slaapbakken te drogen: de ramen werden voorzien van enkele lagen glanslak (revell 1) zodat de doorkijk verbetert.
Hopelijk kun je straks een glimp opvangen van het interieur en de reizigers. Voor zover de gordijnen niet gesloten zijn, natuurlijk.

Nu eens nadenken over een verpakking. Want de OVP (voor zover aanwezig) gaat overboord.
Principekwestie.

Slàinte Mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: nighttrain1 op 22 mei 2017, 20:30:37
Mooi geworden HJ!
Zal een mooie sleep zijn op de  BNLX forumbaan.
Heb je al een passende lok voor ervoor?

Ben benieuwd wat voor verpakking je gaat maken voor je mooie sleep.
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 23 mei 2017, 10:29:25
Nu de rijtuigen wel zo'n beetje klaar zijn wordt het tijd om te te ontfermen over de lok.
Vanuit budget-overwegingen koos ik voor een Lima-versie van de EWS-class 67.

Eigenlijk best een lelijke bak. Beetje mooi van lelijkheid.

Lima heeft altijd zo zijn eigen ideeën over locbouw. Dat bleek al snel, toen ik er een decoder in wou hangen.
Ja, er zat een 8-polige plug in.
Ja, die kon eenvoudig los.
Ja, daarna kon er simpel een decoder worden ingeprikt.

En nee, daarna werkte het spul niet. ::)

Heel apart.

Blijkt, dat de printplaat helemaal niet DCC-ready is, maar enige zelfredzaamheid vereist.
De details vond ik in dit draadje, nadat ik zelf de boel al voor elkaar had gemaakt.
http://www.bromsgrovemodels.co.uk/lima67dccinstr.htm (http://www.bromsgrovemodels.co.uk/lima67dccinstr.htm)

Inmiddels rijdt de loc digitaal. Nou ja, rijdt... hij hinkt nogal. Vooral bij lage snelheid. Zal wel iets met de motorkarakteristiek te maken hebben.

Daarnaast moet ie nog ontdaan worden van zijn enterhaak en voorzien worden van kortkoppelkinematiek. Want die Pirates of Penzance toestand op het Britse modelspoor is natuurlijk om te huilen.

Oh ja, en dan nog de verlichting. Er zit één gloeilamp in, die niet enkel twee (van de drie) koplampen verlicht, maar meteen de hele neus omtovert tot een soort lichtbaken. Nog nooit zoiets gezien. Een prachtig doorschijnende kap. Wel jammer dat het hoge lichtsein ongeveer de enige donkere plek van de hele kap is. Want het hoge frontsein wordt dan weer niet aangelicht.

Prijs-kwaliteitverhouding is evengoed wel op orde. Voor 49 pond stel ik geen vragen. Dan ga ik gewoon blijmoedig aan de slag. ;D

Slàinte Mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: nighttrain1 op 23 mei 2017, 12:49:48
Is dat de lok van de rijdag bij Edsko laatst?
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 23 mei 2017, 21:24:43
Jazeker.
In juni 2016 trok ie de Sleeper van Inverness naar Edinburgh.
Dat zag er ongeveer zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8111klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8111klein.jpg)
Inverness, 10 juni 2016

De verlichting maar eens aanpassen met kleine ledjes. Die heb ik inmiddels in huis. En het nummer moet ook nog aangepast. Want momenteel heeft ie nog nr 67005. Daar hoort ook weer een verhaal bij. Maar dat komt nog.

Slàinte Mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: nighttrain1 op 24 mei 2017, 12:41:15
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8111klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8111klein.jpg)
Inverness, 10 juni 2016

Glimmen jouw bakken ook zo als deze ?!?!?!? Doet zelfs pijn aan m`n ogen.... ;D
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Sven op 26 mei 2017, 08:17:57
Langzaam zie ik het materiaal bij Great Western groen worden. Een verademing met het lelijke blauw en roze.

Je bent wel flexibel met foutjes en een doorzetter. Ik was er allang mee gestopt als er zoveel kapot was gegaan. Kun je (de volgende keer) de ramen niet beter lossnijden met een scherp mesje ipv loswrikken?
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 26 mei 2017, 20:15:09
Hoi Sven,

ja die riviera sleepr, dat wordt ook nog wel wat. Eindelijk verlost van die foute disco-outfit.
Volgend jaar moeten de nieuwe rijtuigen van de Caledonian Sleeper gaan rijden. Ik vermoed dat die allemaal de nieuwe Serco-jas krijgen. Een soort donker cyaan, oftewel "midnight teal". Enkele van de huidige rijtuigen hebben die kleur al. Enkele loco's eveneens.
Een stuk fraaier dan het donkerblauw-met-wit-en-lila, dat nog een erfenis is van First. Maar toch maak ik juist die lelijke versie. Omdat ik daar vorig jaar diverse keren gebruik van gemaakt heb.

Inmiddels heb ik de class 67 lok van nieuw licht voorzien. Maar het bleek me toch te geel. Dus dat moet nog een keer over.
Na het weekeinde meer nieuws.
Zaterdag en Zondag mag ik meehelpen met BNLS op de N-beurs in Hilversum.
Van harte aanbevolen: N-treintjes zijn namelijk ook heel leuk.

Slàinte Mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: nighttrain1 op 27 mei 2017, 13:43:49
Hoe bevalt je airbrush? Beginnersetje van Revell toch?
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 20 juli 2017, 20:32:06
Een wijs man zei ooit dat een echte modelspoorder minstens 3 projecten tegelijk doet.
Ik voel me al bijna een echte modelspoorder...

Vanavond wat licht in de lok geprakt: 5mm LEDs met stukjes lichtgeleider/schilderij-ophangdraad. En een weerstandje.
Krijg je zoiets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_1453.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_1453.jpg)
Dit is nog maar een test. Vandaar de voedingsdraden die uit het raam steken.
Duidelijk is te zien dat de kap nog doorschijnt.
Voor de lok liggen de 3 ledjes voor de andere cab. Die ga ik er dadelijk ook inbakken.
Dan nog een 3-polig stekkertje dat het mogelijk maakt de kap te lossen van het onderstel.

Nou vooruit, nog eentje dan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_1454.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_1454.jpg)
Recht van voren zijn ze inderdaad best fel. Dat laat ik lekker zo.

Slàinte Mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: nighttrain1 op 20 juli 2017, 22:28:00
Niet te lang in kijken, krijg zo nog las ogen  ;D
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 22 juli 2017, 19:15:10
Nu nog de achterkant van een rode lantaarn voorzien.

In het echt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8105.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8105.jpg)

En in het klein, maten in mm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dorman_tail_light_mk3_oo_dims.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dorman_tail_light_mk3_oo_dims.jpg)

De Led voor de sluitlantaarn kan mooi in het bagageruim gestopt worden. Dan nog een lichtgeleider naar de staart et presto.

slàinte Mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 23 juli 2017, 13:47:32
Affijn, niet zo ingewikkeld dus.

Nog een keer het origineel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8096_klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8096_klein.jpg)

3 stukjes styreen. De langste gesandwicht tussen de kortere. De langste voorzien van een gat, om de handgreep te maken. Daarna het geheel doorboord.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1456.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1456.jpg)

Knipperled binnen in de kopwand geplaatst, stukje lichtgeleider dat door de kap steekt, en vervolgens door het lampje steekt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1465.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1465.jpg)

En knipperen maar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1464_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1464_2.jpg)

Nog wel even de vouwbalg verven...

Slàinte Mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 19 november 2017, 18:42:10
Grmbl...
de lage 5mm leds bleken toch teveel ruimte in te nemen.
Inmiddels zijn ze vervangen door 1.8mm leds, die beter passen.

Nu nog de nummering aanpassen.
Tot 30 juni vorig jaar werd de Highland Sleeper meestal getrokken door een class 67, zoals ook in mijn bezit. De machine die mij toen van Inverness naar Edinburgh bracht, was de 67030.
Mijn bak heeft een ander nummer.
Gelukkig heeft Humbrol de juiste verf.
En gelukkig is die verf zelfs in Nederland leverbaar:
https://www.engelsmodelspoor.shop/index.php/hulpmiddelen/verf.html (https://www.engelsmodelspoor.shop/index.php/hulpmiddelen/verf.html)

De Britse winkels sturen tegenwoordig geen vloeistoffen meer het kanaal over, Health and Safety, you know...
Dus dan is het prettig dat er hier ook nog iets verkrijgbaar is.
Rood en Goud in de EWS-kleuren.
Inmiddels de oude nummers weggeschilderd. Schuren en krabben lukte niet, dus dan maar wegplempen met verf...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6653.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6653.jpg)
Het Humbrol-geel is een fractie helderder dan het Lima-geel. Maar dat zal straks, na vervuiling, niet meer zo opvallen. Hoop ik.

Op de zijkant bij de neus stond ook nog een lok-naambordje gedrukt. Omdat de 67030 geen naam heeft, heb ik dit bordje ook overgeverfd. Ook hier is enig (zeer gering) kleurverschil te zien. Als je het weet. Maar omdat de hele bak nog vervuild gaat worden, denk ik er wel mee weg te komen.

Nieuwe nummers zijn inmiddels in de maak. Ik heb zelf per computer een simpel bestandje gemaakt met de juiste nummers. Deze worden door de Decalwinkel (http://www.decalwinkel.nl/ (http://www.decalwinkel.nl/)) afgedrukt op decalvel.
Helaas bleek mijn eerste versie te groot. Eigen schuld trouwens. De Decalwinkel heeft exact aangeleverd wat ik gevraagd had. En mijn eigen bestand klopte niet. Gelukkig stonden er nog andere plaatjes op het decalvel, die ik voor een ander projectje nodig had. Deze klopten wel, zodat de netto schade gering is. Het oponthoud is natuurlijk wel bloedirritant, maar zoals gezegd: eigen schuld. Vanavond versie 2 maar eens opsturen.

Als dat allemaal achter de rug is, ga ik eens nadenken over vervuiling van de lok. Zin an.

slaínte mhath
Hendrik Jan


Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 06 januari 2018, 16:54:36
Should auld acquaintance be forgot,
and never brought to mind?
Should auld acquaintance be forgot,
and auld lang syne?

CHORUS:
For auld lang syne, my jo,
for auld lang syne,
we'll tak' a cup o' kindness yet,
for auld lang syne.

Robert Burns, de nationale dichter van Schotland schreef deze woorden die tegenwoordig over de hele wereld gezongen worden rond Oud en Nieuw.
Het lied herdenkt hen, die ons het afgelopen jaar ontvallen zijn.

Helaas waren die er ook op dit forum.
Te vaak stonden we elkaar aan te gapen in een aula.
Met de bek vol tanden.

Moeten oude kennissen vergeten worden, en nooit meer genoemd?
Moeten oude vrienden vergeten worden, net als het mooie verleden?

Vanwege het verleden.
Vanwege het verleden.
Daarom drinken we een glaasje vriendelijkheid,
vanwege het verleden.



Het lied besluit positief:

And there's a hand, my trusty fiere!
and gie's a hand o' thine!
And we'll tak' a right gude-willie waught,
for auld lang syne.

CHORUS

Oftewel: een vreugdedronk op de Goede Dingen des Levens. En daar maken de herinneringen aan de ons ontvallenen integraal deel van uit.
Ze horen erbij, ook al zijn ze niet meer hier.

Aan dit alles moest ik denken, terwijl ik mijn class 67 van nieuwe nummers voorzag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_7188.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_7188.jpg)

En van dichtbij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_7189.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_7189.jpg)

Slaìnte Mhath in 2018!
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: St00mboy op 06 januari 2018, 18:55:13
 (y) (y)

Leen.
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Marc tramt op 06 januari 2018, 21:38:28
Mooie tekst HJ. 
Je bent er pas niet meer als je vergeten bent.
Op de mooie herinneringen, mooie kennissen, mooie vrienden en een mooi 2018!
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: nighttrain1 op 07 januari 2018, 02:37:00
(y)
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Jan den Haan op 07 januari 2018, 10:38:46
Hallo Hendrik Jan,

Mooi gezegd en goed dat je het gezegd hebt.Hierbij hoort een plaatje van een Caledonian Sleeper die op 16-8-2016 vanuit Rannoch Station in zuidelijke richting over Rannoch Moor rijdt.En terwijl het beeld van de trein langzaam in het grootse landschap oplost blijven de ronkende motoren nog lang te horen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rannoch-Moor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rannoch-Moor.jpg)

Overigens om wat prozaïscher te besluiten.Voor deze trein stonden deze twee locomotieven, die voor het industriële geluid in dit verder tijdloze plaatje zorgden :

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Caledonian-Sleeper-loc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Caledonian-Sleeper-loc.jpg)

Vriendelijke groeten,

Jan Hendrik den Haan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Marc tramt op 07 januari 2018, 12:35:55
Blijft een opmerkelijk gezicht, class 73 in Schotland.
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Jan den Haan op 07 januari 2018, 13:24:22
Wel een aardig blauw kleurtje.Niet zo mooi helder als dat van de Caledonian Railway, maar de stijl en elegantie van de Britse spoorwegen uit die tijd is er ook helaas niet meer.
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Hendrik Jan op 07 januari 2018, 16:10:46
Die blauwe kleur is de nieuwe livrei van de Caledonian Sleeper.
Dit jaar komen ook de nieuwe rijtuigen.

Het barst van het ongedierte in Schotland.
Naast het rotweer is dit de belangrijkste reden om er niet heen te gaan.

Het Monster van Loch Ness is natuurlijk de bekendste. Maar het zijn de midges die de toerist tot waanzin drijven.
Kleine steekvliegjes.
Ze komen rond zonsondergang bij windstil weer met miljoenen tegelijk uit de moerassen en vallen alles aan wat ze tegenkomen.
Herten, honden, toeristen, niemand is veilig voor de midges.

Zodra er wat wind opsteekt, heb je trouwens geen last meer van ze.

De midges en andere insecten vliegen zichzelf te barsten op autoruiten en treineneuzen.
Hier een uitsnede uit een foto die ik zelf maakte in Inverness:

neus van een class 67 (inderdaad, geen toevallige keuze):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8111_uitsnede.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8111_uitsnede.jpg)

Duizenden kleine stippeltjes. Maar hoe doe je dat in 00 scale?

Spetteren met een oude tandenborstel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_7203.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_7203.jpg)

Van dichtbij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSC_7204.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSC_7204.jpg)
Duidelijk te zien:
3 verschillende kleuren: olijfgroen, zwart en roodbruin.

Ook duidelijk te zien:
deze spetters zijn te groot.
Dit kan beter.
Deze spetters gaan er met een beetje peut weer af.

wordt vervolgd
Slaìnte mhath
Hendrik Jan
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Jan den Haan op 07 januari 2018, 17:40:23
De midges zijn inderdaad erg irritant.Bij het maken van de bovenste van de twee foto's had ik moeite om mijn camera stil te houden.Toen ik daarna naar mijn armen keek waren deze helemaal zwart door honderden of misschien wel duizenden midges.Deze insekten zijn helaas niet onder de indruk van DEET.In de restauratie op het perron van Rannoch Station verkopen ze "midge head nets" waarmee je er wat raar uit ziet maar het is wel het enige effectieve middel.En verder geen korte mouwen. maar het is er toch al niet zo warm.
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Rondje_HO op 28 maart 2019, 17:22:26
Ik kwam dit filmpje toevallig tegen vandaag :) Niet meer, niet minder ;)

https://youtu.be/GxdaXlHHIlc
Titel: Re: Caledonian Sleeper anno 2016
Bericht door: Noordster op 28 maart 2019, 21:46:25
HJ's eigen filmpje ook maar weer in herinnering brengen: https://m.youtube.com/watch?v=RfQ13jLOpPE