BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Rob68 op 15 februari 2017, 22:30:31

Titel: ADE bouwpakket (Wrmh), moet je rijtuig verzwaren?
Bericht door: Rob68 op 15 februari 2017, 22:30:31
Bij deze een vraag over een Ade bouwpakket (Wrmh 132).
Er zit bij het bouwpakket geen enkel metaalplaatje om het rijtuig te verzwaren.
Is dit niet nodig of is het rijtuig op een andere manier te verzwaren.
Wie heeft hier ervaring mee.

Mvg ,
Rob
Titel: Re: ADE bouwpakket (Wrmh), moet je rijtuig verzwaren?
Bericht door: jandcargo op 16 februari 2017, 00:33:04
hallo Rob,

Ik verzwaar wagens meestal met strookjes daklood
is te krijgen bij de bouwmarkt
je kunt het insnijden en daarna afscheuren/breken
Is makkelijk te verwerken en is zwaar zodat je weinig nodig hebt

succes jandcargo
Titel: Re: ADE bouwpakket (Wrmh), moet je rijtuig verzwaren?
Bericht door: lokloods op 16 februari 2017, 09:21:34
Als je een goede verstandhouding hebt met je garage dan kun je daar ook vragen om gewichtjes met een plakstrook die worden gebruikt bij het balanceren van wielen.
Dit is geen lood maar zink en het is gelakt.

Vr. Groet,
Wiebe
Titel: Re: ADE bouwpakket (Wrmh), moet je rijtuig verzwaren?
Bericht door: henk op 16 februari 2017, 09:29:34
Maar de vraag was of de ADE rijtuigen nog verzwaring nodig hebben. Mijn ADE rijtuigen zijn in elkaar gezet zoals ADE het had bedoeled en rijden probleemloos mee. Kennelijk niet.
Titel: Re: ADE bouwpakket (Wrmh), moet je rijtuig verzwaren?
Bericht door: Silvolde op 16 februari 2017, 09:31:48
Rob, in principe hoef je een ADE rijtuig nooit te verzwaren, ook het restauratierijtuig niet. Ik ben in de loop der jaren een aantal rijtuigen tegengekomen waarbij de vorige eigenaar de binnenverlichting er had uitgehaald. Het gewichtsverlies zou je dan met bladlood kunnen compenseren.

Verder heb ik nog een aantal nuttige tips aangaande de draaistellen, het soepel lopen van het kortkoppelingsmechanisme en het (weinig) inkorten van de keukenwanden.

Groet, Rob
Titel: Re: ADE bouwpakket (Wrmh), moet je rijtuig verzwaren?
Bericht door: Bjor op 16 februari 2017, 09:35:13
Je kunt ook naar een hengelsportzaak gaan en wat kneedbaar wolfram halen. Het wordt meestal verkocht onder de naam "tungsten putty". Het heeft een hoger soortelijk gewi cht dan lood, is niet giftig en je kunt het snijden en kneden.

Ben
Titel: Re: ADE wagen optimaliseren voor inzet.
Bericht door: trdl op 16 februari 2017, 10:45:08
Allen,

ideaal is als alle wagens in een reizigerstrein ongeveer hetzelfde metergewicht hebben.
Het meest kritisch zijn trek-duwtreinen. Ade wagens zijn standaard lichter dan die van LSM, Acme of Roco. Daarom verzwaar ik Ade wagens.

Denk eraan dat een Ade wagen standaard niet geschikt is voor inzet op een digitale modelbaan. De gloeilampjes van de binnenverlichting zijn voor maximaal 12V. Ook wordt een Ade wagen minder goed gedetecteerd omdat het draaistel standaard maar 1 pool voert.

Op de site van Ade staat een beschrijving hoe je een Ade wagen 'digitaltauchlich' kunt maken.

Groet, Willem
Titel: Re: ADE bouwpakket (Wrmh), moet je rijtuig verzwaren?
Bericht door: Rob68 op 16 februari 2017, 19:18:04
Bedankt voor alle tips.

Rob
Titel: Re: ADE bouwpakket (Wrmh), moet je rijtuig verzwaren?
Bericht door: cor_b op 16 februari 2017, 21:08:19
Ik heb ADE rijtuigen nog nooit verzwaard ondanks dat ik de verlichting heb vervangen door led strips van Hufing tronics
De rijtuigen rijden gewoon goed.

Cor
Titel: Re: ADE bouwpakket (Wrmh), moet je rijtuig verzwaren?
Bericht door: ingenium op 16 februari 2017, 21:34:35
Ik zag wat van die wagens op Rijswijk liggen. Zijn die ADE dingen echt al zo oud joh? Zag er echt prachtig uit!
Titel: Re: ADE bouwpakket (Wrmh), moet je rijtuig verzwaren?
Bericht door: brutus1 op 16 februari 2017, 21:58:26
Moet bekennen dat ik al een forse verzameling ADE wagens heb. Heel eerlijk gezegd, een mooiere uitvoering van de Duitse rijtuigen bestaat er niet. Compromieloos in uitvoering en een perfecte schaal.
De wagons hoeven echt niet verzwaard te worden ze hebben een prima eigengewicht en de ophanging van de draaistellen is perfect. De assen zijn niet star in het draaistel bevestigd en kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen wat rijden over oneffenheden soepel laat verlopen.
De ADE wagens combineer ik ook met andere merken wagons zoals Liliput, ROCO enz. en dat gaat prima, ook in bochten. Wat wel belangrijk is dat het bodemplaatje waar de kortkoppeling doorheen loopt een scherp puntje heeft waar de koppeling op kan blijven hangen. Het puntje iets afronden en alles loopt soepel.

succes met de wagen en vooral niet verzwaren,

gr Brutus
Titel: Re: ADE bouwpakket (Wrmh), moet je rijtuig verzwaren?
Bericht door: Silvolde op 17 februari 2017, 12:30:14
Ik zag wat van die wagens op Rijswijk liggen. Zijn die ADE dingen echt al zo oud joh? Zag er echt prachtig uit!

In 1975 bracht ADE zijn rijtuigen in 1:87 lengteschaal uit. De eerste modellen hadden nog geen verrende balgen. Ook hadden sommige modellen van de vroege versie last van 'katteruggen'. bij de introductie van verende balgen was ook dit probleem aangepakt.
ADE maakte uitsluitend gebruik van niet gerecyclede kunststoffen, een keuze die zich ondanks de relatief hoge aanschafprijs nu nog na 40 (!) jaar zich nog steeds uitbetaalt; geen spontaan afbrekende leidingen of handgrepen.   
In de eerste periode tot begin 90-er jaren bracht ADE als eerste (en tot nog toe als enige) de zgn. Eilzugwagen met midden instap met beweegbare ramen uit.
In 2003 verraste ADE de modelbouwwereld met het ARüm 216 "Kakadu" restauratierijtuig. Vervolgens verschenen het BDüm 271 2e klasse rijtuig met bagageafdeling en versies van de eerder uitgebrachte Aüm, ABüm en Büm rijtuigen, allen met (deels) beweegbare vensters en losstaande handgrepen.
Tot het opnieuw uitbrengen van onder andere de Rheingold 1983 rijtuigen met oranje sierlijn en het bedding railsysteem is het nooit gekomen.

Rob
Titel: Re: ADE bouwpakket (Wrmh), moet je rijtuig verzwaren?
Bericht door: ex44 op 17 februari 2017, 12:47:31
Op mijn baan is op heden (helaas) slechts één ADE-wagen actief. Het rijtuig is niet verzwaard, de in de bouwdoos bijliggende binnenverlichting is vervangen door een ledstrip + decoder. De wagen draait probleemloos z'n rondjes in een trein bestaande uit rijtuigen van Roco, Piko en Liliput, door krappe (tot minimaal r=400mm) bogen en hellingen van max 3%. Alleen met de wagen in duwcombinaties zijn nog geen ervaringen opgetekend.

Zo hier en daar is, als je een beetje je best doet, nog wel aan ADE-wagens te komen. Het mag als bekend worden verondersteld dat de maker, Willy Ade, enkele jaren geleden uit de tijd is geraakt. Voor zover ik weet, zijn er via de officiële site (die ik even zo gauw niet kan vinden, anders had ik wel een url gegeven) nog wel wagens te koop, tenminste, de laatste keer dat ik daar keek wel. Ik vraag me alleen af, of dat nog uit de bestaande voorraad is, of dat er nog geproduceerd wordt.
Titel: Re: ADE bouwpakket (Wrmh), moet je rijtuig verzwaren?
Bericht door: henk op 17 februari 2017, 13:31:01
Oude voorraad zit in de bekende oranje met bruine dozen. ADE is al een jaar of 25 geleden gestopt met de productie in Duitsland. Ergens begin deze eeuw is een kleindochter van Willy Ade begonnen met een bescheiden assortiment nieuwe modellen. Te beginnen met een halbspeisewagen en ik geloof dat er een serie dubbeldekkers aankomt. Tussendoor zelfs een lok. Productie in China voor zover ik weet.
Geen idee of de oude mallen nog bestaan, maar daarmee wordt niet geproduceerd.
Titel: Re: ADE bouwpakket (Wrmh), moet je rijtuig verzwaren?
Bericht door: Chris2412 op 17 februari 2017, 15:08:24
Bij die grote winkel in Aachen  is een partij Ade binnengekomen.bijna 75 bouwsets.Die wat ik zoek zat er helaas niet bij.

Wie wat zoekt...u weet waar wat ligt waarschijnlijk.

Groeten chris
Titel: Re: ADE bouwpakket (Wrmh), moet je rijtuig verzwaren?
Bericht door: brutus1 op 17 februari 2017, 15:25:08
Oude voorraad zit in de bekende oranje met bruine dozen. ADE is al een jaar of 25 geleden gestopt met de productie in Duitsland. Ergens begin deze eeuw is een kleindochter van Willy Ade begonnen met een bescheiden assortiment nieuwe modellen. Te beginnen met een halbspeisewagen en ik geloof dat er een serie dubbeldekkers aankomt. Tussendoor zelfs een lok. Productie in China voor zover ik weet.
Geen idee of de oude mallen nog bestaan, maar daarmee wordt niet geproduceerd.

Met de oude mallen wordt niets meer gedaan helaas. Na Het verscheiden van Willy Ade heeft zijn dochter de zaak weer opgepakt. De Rheingold toeristen-TEE met oranje streep onder de ramen is door haar op de rails gezet. De clubwagen moet een nieuwe mal geweest zijn.
Daarna is samenwerking gestart met het Deense Hobbytrade die o.a. dubbeldekswagens produceert (DSB & DB) en nu dan onder eigen naam uitbrengt. Het Henschellocje is ook een gezamelijke productie van ADE en Hobbytrade. De Metronoom dieselloc is wel een ADE product.
Op de ADE website staan nog wel modellen die geleverd worden. Ook onderdelen waren tot voor kort leverbaar. Op E-bay is voldoende te vinden als bouwpakket maar ook gebouwd,
Hierbij de link:http://www.ade-eisenbahn-modelle.de
Jammer dat er met de gekende ADE kwaliteit geen nieuwe modellen meer verschijnen zoals bijvoorbeeld een 2e kl. eurofima.

gr

Brutus
Titel: Re: ADE bouwpakket (Wrmh), moet je rijtuig verzwaren?
Bericht door: Silvolde op 17 februari 2017, 17:02:05
Met de oude mallen wordt niets meer gedaan helaas. Na Het verscheiden van Willy Ade heeft zijn dochter de zaak weer opgepakt. De Rheingold toeristen-TEE met oranje streep onder de ramen is door haar op de rails gezet. De clubwagen moet een nieuwe mal geweest zijn.

Brutus, je vergist je. Zelfs toen Willy Ade nog leefde waren zowel de Rheingold 1983 rijtuigen als de midden instap Eilzugwagens op de website van Ulrike Ade voor inschrijving opgenomen. Gezien de te geringe respons zijn deze rijtuigen, evenals de BRym446 2e klasse met restauratie nooit opnieuw uitgebracht. Er zijn derhalve geen nieuwe matrijzen van de Rheingold 1983 rijtuigen gemaakt, noch zijn er re-runs van de beschikbare matrijzen geproduceerd. Samen met Hobbytrade zouden de eerder geproduceerde Silberlinge weer opnieuw op de markt komen maar door het faillissement van Hobbytrade is dit project ook gestorven. Tijdens mijn gesprek op Neurenberg werd bevestigd dat (een deel van de) matrijzen in China liggen. Willy Ade stond erop dat alle matrijzen zijn eigendom bleven; dit was ook de reden waarom het project in Daun/Eifel nooit een opstart gekend heeft.

Groet, Rob