BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: martijn v m op 02 oktober 2016, 10:38:17

Titel: GVB bestelt 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: martijn v m op 02 oktober 2016, 10:38:17
GVB heeft eerder deze maand bekendgemaakt dat het de Spaanse fabrikant CAF geselecteerd heeft om de nieuwe 15G trams te gaan bouwen. De rechtsbeschermingstermijn is verstreken en het voornemen is om het contract voor het einde van het jaar getekend te hebben. De aanbesteding van het nieuwe trammaterieel, in opdracht van Stadsregio Amsterdam en in samenwerking met de Gemeente Amsterdam, is in juli vorig jaar gestart. De eerste nieuwe trams zullen naar verwachting vanaf de tweede helft van 2019 in gebruik worden genomen.

63 trams
GVB gaat 63 nieuwe trams aanschaffen, met een optie tot nog eens 60 stuks extra. Deze voertuigen zullen de oudere modellen vervangen en zullen onder andere worden ingezet op de vernieuwde Amstelveenlijn. Na de contractondertekening dit najaar, kan gestart worden met de ontwerpfase.
Volgend jaar wil GVB zijn reizigers, belanghebbenden en andere geïnteresseerden laten kennismaken met de nieuwe tram. Dan wordt een ‘mock-up’ van de tram getoond, een statisch model op ware grootte van een deel van de tram. Mensen kunnen de nieuwe tram dan ervaren en hun mening geven over de laatste keuzes op het gebied van bijvoorbeeld interieur, inrichting en toegankelijkheid van de tram voor de reiziger.
Nieuwe generatie
Hoe gaat de nieuwe tram voor Amsterdam er dan uitzien? Dat is te zien op deze beelden (waarbij zaken als inrichting en kleuren nog niet definitief zijn).
 
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161002/4df06ba4ba6d7007f546b98221d7f198.jpg)
Beeld van de nieuwe 15G trams (kleur nog niet definitief)


De 63 nieuwe trams zijn van het standaardtype URBOS 100 van CAF. De trams hebben een lengte van 30 meter en een breedte van 2,40 meter en bestaan elk uit 5 gekoppelde modules. Ze zijn daarmee iets langer, ongeveer 70 cm, dan de huidige Combino’s. Het voertuig beschikt over 50 zitplaatsen en 125 staanplaatsen. De inrichting is echter modulair zodat aanpassingen afhankelijk van de ontwikkelingen in het lijnennet en passagiersaantallen mogelijk zijn.

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161002/2ef8bcfafedf4baeba88640e1656b184.jpg)
Beeld van de binnenzijde nieuwe 15G tram (inrichting nog niet definitief)


De trams zijn tweerichtings, ook wel tweekops genoemd. Beide uiteinden van het voertuig zijn voorzien van een bestuurderscabine en aan beide zijden bevinden zich deuren. Op die manier zijn ze volledig inzetbaar op de vernieuwde Amstelveenlijn (lijn 51), wat een recht stuk zonder keermogelijkheid is. De voorkant van de trams laten duidelijk zien dat het gaat om een nieuwe generatie tram. En, met een knipoog naar het verleden keert ook een typisch Amsterdams fenomeen terug, namelijk een bestemmingsdisplay voorzien van een groot uitgevoerd lijnnummer met kleuren. De tram wordt zoveel mogelijk opgebouwd uit duurzame materialen en is voor circa 92% recyclebaar. De tram gaat bovendien zuinig om met energie.

http://over.gvb.nl/nieuws/eerste-beelden-nieuwe-15g-trams-gvb-amsterdam

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Titel: Re: Gvbbesteld 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: Marc tramt op 02 oktober 2016, 10:56:50
En dus niet in die maffe R-net kleuren?
Titel: Re: Gvbbesteld 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: Floris Dilz op 02 oktober 2016, 11:01:10
Dit soort gereutel:
Citaat
De tram wordt zoveel mogelijk opgebouwd uit duurzame materialen en is voor circa 92% recyclebaar.
wat wil dat nou eigenlijk zeggen? er wordt een soort vage suggestie gewekt van recycling enzo, terwijl er feitelijk niks aan die tram gerecycled is. Ja, over dertig jaar zou dat ding voor een deel kunnen terugkomen als bermpaaltjes en het metaal zal wel omgesmolten worden, maar vooral met metaal gebeurt dat sowieso al dus het zegt helemaal niks. Maar goed, sowieso lekker boeiend hoe recyclebaar een tram is die tientallen jaren mee gaat als ondertussen alle groente per stuk in plastic ingesealed zit.
Titel: Re: Gvbbesteld 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: spoorzeven op 02 oktober 2016, 11:06:23
@Martin: dank voor je bijdrage. Even een correctie: de lijnkleuren zijn, afgezien van een snel goedgemaakte poging tot afschaffen met de introductie van de drieassers in 1948, nooit weggeweest.
Titel: Re: Gvbbesteld 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: martijn v m op 02 oktober 2016, 11:14:29
En dus niet in die maffe R-net kleuren?
Nog geen zekerheid over.

De Lijn kleur is inderdaad altijd op geleed materieel gebleven.

Maar is wel noemenswaardig omdat het typisch Amsterdams is. Daarintegen is het grote lijnnummer wel een terugkerend ding.Combino's is uiteindelijk vanaf gezien.

@Floris.

Staat heel milieu bewust zo.
Heb je als bedrijf laten zien dat je je heel betrokken voelt bij het milieu.

Groeten MartIJn

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Titel: Re: Gvbbesteld 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: tijgernootje op 02 oktober 2016, 12:07:09
Het is totaal niet belangrijk,maar wil toch even kwijt dat de koppen van die tram er niet uitzien.
Vraag me daarbij wel af of die vorm van die neus wel mag ivm aanrijdingen enzo  ::)
(je kan daar iemand heel goed mee "scheppen"zeg maar)
Titel: Re: Gvbbesteld 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: Floris Dilz op 02 oktober 2016, 12:41:38
@Floris.

Staat heel milieu bewust zo.
Heb je als bedrijf laten zien dat je je heel betrokken voelt bij het milieu.

Groeten MartIJn

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
Ja, dat dus. Vraag is: geloven ze het zelf en geloven ze zelf dat iemand anders het gelooft?
Titel: Re: Gvbbesteld 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: martijn v m op 02 oktober 2016, 12:47:44
Je weet zelf dat er genoeg zijn die dat geloven.
En de verantwoordelijke manager heeft weer een milieuvriendelijke prestatie neergezet.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Titel: Re: Gvbbesteld 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: dh3201 op 02 oktober 2016, 12:55:56
Ja, om z'n eigen bonus veilig te stellen...  ::)
Titel: Re: Gvbbesteld 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: Floris Dilz op 02 oktober 2016, 13:07:08
ja dat is nou net het zorgelijke, dat we de macht aan lui gegeven hebben die dat soort gebeuzel serieus nemen. (maar goed, dit gaat niet echt meer over trams natuurlijk)
Titel: Re: Gvbbesteld 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 oktober 2016, 13:34:12
(je kan daar iemand heel goed mee "scheppen"zeg maar)
Scheppen is altijd nog vriendelijker dan platwalsen.
Titel: Re: Gvbbesteld 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: Biesje op 02 oktober 2016, 14:15:10
Deze dingen gaan de 11G vervangen? Zijn die al weer zo oud dan?
Titel: Re: GVB besteld 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: martijn v m op 02 oktober 2016, 14:34:50
11G 20 stuks en 12G 25 stuks komen uit 1989-91

de oudste zijn in 2019 dan 30 jaar oud.

maar ik hoorde ook dat de 11 en 12G een revisie krijgen en langer in dienst blijven.

maar in eerste instantie zal de 15G als uitbreiding van het nu erg krappe wagenpark komen.
 
Titel: Re: GVB besteld 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: spoorzeven op 02 oktober 2016, 14:53:44
Misschien een idee om die twee jaar tot de levering te overbruggen met overtollige GTL's van de HTM?
De Haagse gelede wagens van het type GTL stonden immers model voor de 11G en 12G.
Titel: Re: GVB besteld 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: martijn v m op 02 oktober 2016, 15:07:57
niet mogelijk.
is hogevloer materieel.

maar heeft ook niet echt iets met de 15G te maken  :angel:

Titel: Re: GVB bestelt 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: spoorzeven op 02 oktober 2016, 20:40:50
Ja, althans dacht ik, met de leverdatum........ ;D
Titel: Re: GVB bestelt 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: dwem op 04 oktober 2016, 14:51:41
Hoge vloer is niet het probleem lijkt me, Amsterdam heeft heel lang zonder lagevloer trams gereden.
Vastlopen op de bolle grachtenbruggen lijkt me eerder het probleem (en "not invented here"). Daar is als ik het me goed herinner vroeger al een keer het ontwerpen van een Nederlandse "standaardtram" op stukgelopen.

Dirk
Titel: Re: GVB bestelt 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: martijn v m op 04 oktober 2016, 18:16:45
GTL kan rijden in Amsterdam. Heeft een aardige tijd een exemplaar gereden voordat de 11 en 12G besteld werden.

GVB Combino's staan een aantal CM hoger op de wielen dan de soortgenoten in andere steden. Door de bolle bruggen.

Maar GVB heeft nu alleen materieel wat toegankelijk is voor mindervalide en mensen die wat slechter ter been zijn. 
En is meen ik ook een eis van de gemeente.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Titel: Re: GVB bestelt 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: renew op 04 oktober 2016, 19:40:21
Zijn dat dezelfde als in Utrecht komen te rijden?

Groet René
Titel: Re: GVB bestelt 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: martijn v m op 04 oktober 2016, 20:55:02
Zelfde type en lengte.

Andere kop en smaller in Amsterdam.



verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Titel: Re: GVB bestelt 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: martijn v m op 12 augustus 2017, 15:32:59
Zo. Vandaag in Remise Lekstraat geweest om de Mockup te bezichtigen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170812_130104.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170812_130104.jpg)

Mooi trammetje geworden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170812_130114.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170812_130114.jpg)
Vol op de neus

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170812_130251.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170812_130251.jpg)
Interieur A bak

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170812_131235.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170812_131235.jpg)
Interieur B bak.

Stoelen worden of met stof bekleed zoals in de combino's
Of met plastig zoals de M5 metro's.
Comfort is hetzelfde.

De dwars grijpstang komt op 1.85m of 1.95m.

Iedereen kreeg munten om een keuze te maken wat ze prettig vonden.

Goed verzorgd.

Groeten Martijn
Titel: Re: GVB bestelt 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: martijn v m op 12 augustus 2017, 17:35:16
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170812_172549.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170812_172549.jpg)

Ze deelden ook deze bouwplaten uit.
Schaal 1:75.
Titel: Re: Gvbbesteld 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: FreekH op 12 augustus 2017, 21:46:11
De Lijn kleur is inderdaad altijd op geleed materieel gebleven.

Wat is eigenlijk de bedoeling van die lijnkleuren? Kunnen GVB-klanten geen cijfers lezen  ???
Titel: Re: GVB bestelt 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 augustus 2017, 21:59:51
De lijnkleuren zijn ingevoerd in een tijd toen er nog veel analfabeten waren. GVB heeft ze gehandhaafd, deels uit nostalgie, maar ook omdat van een grotere afstand de kleuren sneller herkenbaar zijn dan de cijfers.
Titel: Re: Gvbbesteld 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: dh3201 op 14 augustus 2017, 11:13:36
Wat is eigenlijk de bedoeling van die lijnkleuren? Kunnen GVB-klanten geen cijfers lezen  ???
Het blijft Amsterdam, he  ;D ::) :P
Titel: Re: GVB bestelt 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: Martijn193 op 14 augustus 2017, 11:19:22
Nah, het is hier wat minder plattelandser dan in de andere grote steden. Meer internationaal publiek dus meer herkenning op kleuren.....  ;D ;D ;D ;D
Titel: Re: GVB bestelt 15G bij CAF. (Urbos 100)
Bericht door: spoorzeven op 14 augustus 2017, 14:35:58
De lijnkleuren zijn ingevoerd in een tijd toen er nog veel analfabeten waren. GVB heeft ze gehandhaafd, deels uit nostalgie, maar ook omdat van een grotere afstand de kleuren sneller herkenbaar zijn dan de cijfers.
Klopt wat Klaas zegt, al geldt dat voor die herkenbaarheid van de cijfers zeker sedert de komst van de gelede tram in 1957 eigenlijk niet meer. Bij het oudere materieel waren er overigens ook nog de beugelcijfers. Met de drie-asser van 1948 wilde het GVB van de lijnkleuren af, maar daar werd na veel morrend publiek snel verandering in aangebracht. Aanvankelijk in een kastje linksboven achter de voorruit, later in een separaat kastje boven op de filmkast. Overigens waren ook de zijkoersborden in de lijnkleuren geschilderd. Er zat ook een heel systeem achter de kleuren. Zo heeft lijn 9 groen omdat die lijn door de Plantage reed en rijdt. En bij lijn 13 bijvoorbeeld stellen de drie witte vierkantjes land en de blauwe vierkantjes water voor. Die lijn reed dan ook oorspronkelijk naar de drie oostelijke eilanden: Kattenburg, Wittenburg en Oostenburg. Met sommige lijnverleggingen of nieuwe lijnen onder hetzelfde nummer klopt het systeem dan ook niet meer.