BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Joost O op 10 september 2016, 20:44:44
-
Hallo allemaal:
Deze week is er eindelijk activiteit geweest op de FCN. Bij deze een verslag over hoe in deze contreien het vervoer per spoor wordt geregeld. Ter leringhe ende vermaeck!
(Sorry als de foto`s niet al te goed zijn. De meeste zijn met mijn mobiel gemaakt, en het weer werkte ook niet mee).
De Ferro Carril del Nordeste (=Noord-Oost Spoorlijn) is een enkelsporige, smalspoor baan van de hoofdstad Bogotá tot de steden Tunja en Sogamoso, in totaal 262 km lang. Het hele traject loopt over de Bogotaanse hoogvlakte, op gemiddeld 2600 m boven zeeniveau.
De ljn is aangelegd tussen 1925 en 1931. Toen in de jaren zestig het land zich alleen op wegvervoer instelde, raakte deze spoorweg (en de andere in het land) steeds meer in verval, totdat het in 1991 gesloten werd. Sindsdien rijdt er alleen nog een toeristentrein op zon-en feestdagen van Bogotá naar enige plaatsen in de buurt.
Alle stations langs de lijn hadden hetzelfde ontwerp. Dit is Gachancipá, op km 56. Ik woon er vlak achter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN001.jpg)
Bij km 50 is een restaurantje naast een overweg, waar we soms gaan lunchen. Parkeren is geen probleem. Soms staat er ineens een locomotief te fluiten, en dan moet iemand even zijn soep laten staan om de auto te verzetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN003.jpg)
Om de vijf of tien jaar heeft de regering ineens een groots plan om de spoorwegen in Colombia nieuw leven in te blazen. Zo ook in 2016. Dat plan bestaat o.a. in sterke subsidies om vracht via rail te vervoeren. In deze context hebben we vorige week een proefrit uitgevoerd om cement met de trein naar Bogotá te sturen. Het grote voordeel is dat de trein weinig last heeft van het drukke verkeer in de stad. Het nadeel is dat de cement fabriek drie kilometer van de spoorlijn vandaan ligt. Er moet dus overgeladen worden. Daarvoor wordt de trein dus netjes naast het restaurantje gezet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN004.jpg)
En kunnen we gaan overladen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN005.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN006.jpg)
Nu a.u.b. geen flauwe opmerkingen over vrachtwagens uit Tijdperk II of III:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN007.jpg)
We hebben hier best wel moderne vrachtwagens, waar we leuke dingen mee doen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN008.jpg)
Als ik ooit nog een grote baan heb, wil ik deze installatie nabouwen, met beweging.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN009.jpg)
Back on topic. De dag van de proef hadden we nu en dan regen. Telkens moest de operatie dus onderbroken worden, omdat cement niet voortijdig nat mag worden. Dus plastic erover en wachten tot het weer even droog is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN010.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN010.jpg)
Die locomotief is van hetzelfde tijdperk als de vrachtwagen >:(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN011.jpg)
Waarom er voor drie wagens twee locomotieven nodig zijn, begrijp ik ook niet. Het schijnt een onderdeel van de proef te zijn geweest.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN012.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN012.jpg)
Tijdens het laden is het (niet-bestaande) treinverkeer tussen Bogotá en Tunja volledig geblokkeerd. Probeer dat eens tussen Amsterdam en Utrecht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN013.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN013.jpg)
En als alles overgeladen, overdekt en vastgesjord is, kunnen we rijden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN014.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN014.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN015.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN015.jpg)
Dat was het voor vandaag. Als ik weer eens treintjes kan spotten dan krijgen jullie meer foto`s. Ik moet ook nog eens een ritje op die trein scoren... 8)
MVG uit de verte,
Joost
-
Dag Joost,
Leuk verslag van de testrit. En? Is de test geslaagd? Mooie truck met nr AII 023. Welk merk is dat?
-
Ik gok een Ford F of N series. Die op de kiep installatie is een Ford N of misschien een Braziliaanse rundhauber met de nieuwe cabine
-
Coole foto's (y)
Grtz,
Samuel.
-
@ Hans: Hoe weet je eigenlijk of zo´n test geslaagd is ??
- Lagere kosten: geslaagd
- Zelfde tijd onderweg, ondanks het overladen: geslaagd
- Gaan we het vaker doen: Ja, dus geslaagd
Zelf ben ik niet zo happy met dat overladen. Nogal riskant voor de kwaliteit. But the beancounters decide ::)
@ Ivanzon: Ik dacht dat het een Chevrolet was, maar ik zal er op letten als ik hem terugzie. Erg ver zal hij niet afdwalen...
MVG,
Joost
-
Leuke foto's met al dat dieselgeweld! (y) ;D
Die oude truck uit tijdperk III heeft veel weg van een Ford F8.
In ieder geval uit de F-serie.
Jeroen
-
Hallo:
Het is weer eens zover. De Colombiaanse regering heeft de spoorlijn van Bogotá naar het noorden weer gerehabiliteerd. Dat gebeurt eens in de paar jaar, met grote fanfare, de locomotief uit 1969 krijgt een nieuw kleurtje, en dan wordt de zaak weer langzaam aan verwaarloosd totdat een volgende regering er weer een project van kan maken. Voor wie Spaans wil lezen:
http://www.ani.gov.co/corredor-ferreo-bogota-belencito-esta-listo-para-la-operacion-de-trenes-de-carga (http://www.ani.gov.co/corredor-ferreo-bogota-belencito-esta-listo-para-la-operacion-de-trenes-de-carga)
En hier foto´s en filmjes. Wel vlug zijn, ze staan er niet lang meer.
https://we.tl/Rs0v1q0tqi (https://we.tl/Rs0v1q0tqi)
https://we.tl/hfJvr3jPlR (https://we.tl/hfJvr3jPlR)
Groeten,
Joost
-
¡Que nos gustan las trencitas...!
Doet me denken aan de spoorlijn van Apoera naar Bakhuijs in West-Suriname waar ik in 1976 aan meegewerkt heb bij de aanleg. Werd toen met veel fanfare geopend en vervolgens heeft er nooit meer een trein gereden. De lijn is nu na ruim 40 jaar vervallen en overgroeid door het bos.
-
Leuke filmpjes Joost.
Heb je ze zelf gemaakt? (y)
Als ik het krantenbericht goed begrijp, kan je binnenkort met de trein naar Bogotá. ;)
-
Hallo Arjen:
Het zijn helaas niet mijn eigen fotos. Ik zelf ben die trein nog niet tegen gekomen. En de lading cement was deze keer van de concurrentie >:(
En passagiersvervoer zit er denk ik niet in. Waar ze het over hebben is een museumtrein die wekelijks rijdt. Dat moet ik ook nog eens doen.
Groeten,
Joost
-
Toch bedankt voor de filmpjes.
En ik verwacht wel een verslag van de (toeristische) treinrit. :)
-
Hallo allemaal:
Het is op dit draadje even stil als op de 1:1 spoorlijn... maar nu even een filmpje van een stoere cementtrein in Colombia:
https://youtu.be/8uS8V9t0Dyg (https://youtu.be/8uS8V9t0Dyg)
Ga nou geen comments geven in de trant van "mooie stoomlocomotief hebben ze daar" ;D
Joost
-
Een paar dagen geleden ben ik de onderhouds trein tegengekomen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN089.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN089.jpg)
Daar kan geen Strukton tegenop ;D
Groeten,
Joost
-
Erg leuk, Joost.
Ik kan dit soort foto’s zeker waarderen.
Wolter