BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Sander. op 25 juni 2016, 03:28:48
-
Beste...,
Zoals bekend zijn NS treinen sinds jaar en dag voorzien van gele frontseinen.
Sinds enkele weken (maanden) duiken er meer en meer VIRMen op met witte frontseinen. Heeft iemand enig idee wat hier het verhaal achter is? Ik heb er op het www en diverse fora nog niets over gelezen. Is het nog niemand opgevallen ?
VIRM is (voorlopig?) de enige materieelsoort waar dit wordt toegepast.
Met de introductie van SLT is het wit ge(her)introduceerd en FLIRT en SGN (en waarschijnlijk alles dat volgt) wordt ook van witte frontseinen voorzien.
Persoonlijk vind ik dat geel simpelweg hoort bij NS en daarbij is het een veel prettiger licht om bij nacht en ontij op je tegentrein aan te treffen.
Wie kent de geschiedenis van het gele frontsein bij NS? Ik ken enkel het verhaal uit de jaren '60 over het verschil aanduiden tussen materieel van weg en werken (wit) en overige treinen (geel), maar kan dit nergens verifiëren.
Na enkele weken is het me dan vannacht gelukt om een mini "line-up" te realiseren met twee stellen om het verschil in beeld te brengen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160625_020218_Night-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160625_020218_Night-1.jpg)
Mvg
Sander
-
Energie besparing (maar dat had je ook met gele LEDs kunnen doen)...
-
Daarbij is in bijvoorbeeld Duitsland alleen wit toegestaan als frontseinkleur, dus misschien wil de NS meedoen met de internationale standaarden?
-
Nederland gaat vanzelfsprekend de Europese standaard achterna. Wij moeten per slot van rekening overal vooraan lopen.
Dus zal alles wel wit gaan worden. En straks staat er in je handboek. Drie witte lampen voor in plaats van drie gele of witte lampen voor.
Maar die nieuwe witte lampen zijn ook wel weer lekkere schijnwerpers. Ben wel benieuwd of ze 's nachts ook beter zicht geven.
-
Witte frontseinen geven inderdaad een beter zicht naar buiten. Het is een verbetering, komt in de buurt van de SLT frontseinen. (y)
Helaas is het wel zo dat de storingsmonteur niet gelijk alle 3 de lampen vervangt als er een lamp kapot is. Heb al een paar keer een VIRM met 1-2 gele of witte frontseinen gehad tijdens de rangeerdienst op Llso..
-
Is toch nog steeds geel.
Alleen is de coating op de lamp minder dik dus lijkt het geel iets witter geworden. 8)
-
Ik meende dat geel licht beter zicht geeft bij mistige omstandigheden.
Silvolde
-
Moet ineens aan Franse auto's van vroeger denken: gele lampen in plaats van witte. Het argument dat mij bijstaat: veel beter zicht bij mist en minder verblinden. Dat lijkt mij met het geheel verdwenen zijn van de armseinen en volledige vervanging door daglichtseinen geen argument meer. Sorry: zie dat Silvolde het mistargument ook al noemt.
-
Beste allemaal,
ik heb het niet gecontroleerd, maar ben ervan overtuigd dat we niet met LED te maken hebben bij de VIRM. De warmte qua kleur en de wijze van licht uitstralen is hetzelfde gebleven.
De Duitsers hebben volgens mij nooit moeilijk gedaan over gele frontseinen in de grensplaatsen. De Benelux Bs had natuurlijk ook gewoon geel licht.
De mening dat het wit beter / meer zicht geeft deel ik niet. Ik merk alleen verschil in de kleur van de reflectie op de borden langs de baan.
Er zijn inderdaad stellen met een mix van geel en wit.
Rene is jouw stelling een mening of een feit? Het is inderdaad zeker geen knal (LED) wit, maar veel geler dan een gemiddelde klassieke gloeilamp vind ik het nu ook weer niet.
Op de foto lijken de witte lampen feller dan de gele, maar het beeld is iets vertekend doordat het linker frontsein recht in de camera keek.
Als toetje een foto bij daglicht genomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160625_053434-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160625_053434-1.jpg)
Mvg
Sander.
-
Sander,
Constatering van heel dichtbij.
Lampje is nog steeds geel alleen is de coating dunner en lijkt het lampje iets mooier rond dus heeft het geen raar puntje bovenop.
Lamp is zeker niet wit!
Maar lijkt vanwege de veel dunnere coating witter uit te stralen.
Oh ja zeker geen led.
-
Andere fabrikant van lampjes genomen misschien... :)
-
nee hoor, gewoon de zelfde, kennelijk iets fout gegaan bij het aanbrengen van de gele laklaag? Hier te Hfdo gewon alleen gelel lampen op voorraad.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160625_220423.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160625_220423.jpg)
Bovenste de nieuwe.
Onder de oude.
Duidelijk zichterbaar de dunnere coating en lampje is iets mooier rond.
-
Rene,
dank voor je toelichting.
Ik heb vandaag ook de reservelampen van de VIRM bekeken. Zo op het eerste oog gewoon normaal geel, maar de coating is zichtbaar dunner / gladder.
Merkwaardig dat het alleen VIRM lampen betreft....
Mvg
Sander.
-
Mijn laatste stelling moet ik al op terug komen. Zojuist een ICM gespot waarvan het midden frontsein van een "witte" lamp voorzien is. Het wordt een epidemie ! ;D
Helaas door de schemer niet heel goed waarneembaar op foto. Als ik hem nog tref maak ik een frontale foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160628_213728-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160628_213728-1.jpg)
Disclaimer: "wit" = nieuw geel / licht geel.
Mvg
Sander
-
Vergeleken met dat rode mormel rechts is het wit 2 op een schaal van 10. Of 8 geel. Net hoe je het wil zien.
-
Maar Sander, zo te zien (anders had je deze foto's niet kunnen maken) ben jij werkzaam bij NS.
Is er dan werkelijk geen collega die weet waarom er verschil in de kleur van de frontseinen zit?
Steyn
-
Omdat je geen klassiek frans gele duplo's meer kan krijgen?
-
Het zijn sowieso al geen standaard lampjes, die worden speciaal voor het spoor gemaakt.
-
@Steyn, ik werk inderdaad bij NS, maar heb nog geen navraag gedaan binnen het bedrijf. Het is een beetje een hobby kwestie natuurlijk. Ik verwacht een antwoord in de trant van: "de oude lampen zijn op, dit zijn de nieuwe."
Waar een wil is is een weg. Als NS echt klassieke NS gele lampen wil dan lijkt me dat niet onmogelijk.
Ik heb nog geprobeerd de ICM op de foto te zetten, maar het lukt niet echt het verschil van de lampen vast te leggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160628_224054-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160628_224054-1.jpg)
Mvg
Sander.
-
8)
Nadere blik op de oude lamp laat zien dat deze wit glas heeft waarna hij blijkbaar in de gele glasverf gedompeld is.
Het uitdruppelen na dit verfbad laat een niet egale dikte achter want op de punt zit meer dan onderop bij de fitting.
De nieuwere lamp is gewoon gemaakt van geel glas en dus keurig egaal over het gehele Lamp glas wat dus een beter lichtbeeld geeft.
Hierdoor is het een iets lichter gele uitstraling geworden wat in onze ogen witter lijkt maar het dus pertinent niet is.
-
Wel erg jammer dat het karakteristieke frontsein geel verdwijnt.
Het oude spoor begint nu wel erg ver te verdwijnen.
Led seinen, wittere frontseinen, kunststof remblokjes electronische overwegbellen.... ;D
-
En het gebruik van klinknagels......
Dirk
-
Olielantaarns, spaakwielen, kettinkjes als koppelingen, breedspoor.
Allemaal verdwenen.
-
Trekdraden, armseinen, wisselwachters, toiletten, uursdienst. ;D ;D
-
...houten dwarsliggers niet te vergeten...
Maar zonder gekheid; modernisering kun je niet tegen gaan. Dat hoort gewoon zo.
Juist daarom is het zonde om iets wat niets kost en niets van doen heeft met modernisering, maar wel karakteristiek en onderscheidend is voor NS zomaar op te geven.
Ook bij nieuw materieel kan men net zo goed voor een gele LED als een Witte kiezen...
Mvg
Sander.
-
Volgens mij gaat dat voor al het materieel dat buiten Nederland dienst kan doen al niet op, omdat er o.a. in Duitsland bij mijn weten een verplichting op witte frontseinen bestaat.
-
Er zal best een reden zijn voor NS/NedTrain om op deze lampen over te gaan. Bij voorbeeld de prijs, of de oude worden gewoonweg niet meer gemaakt....
Dirk
-
Ik vind het iig irritante verblindende lampen,en als je ze zelf op je trein hebt zitten zie je er niks meer door.
Maar ja waarom is dat nodig om meer te zien,als machinist rijd je ook 140 km/u in dikke mist.
Frontseinen zijn er om gezien te worden door het overige verkeer,en niet om de ander te verblinden.
Maar goed,hier een leuke site http://www.nicospilt.com/index_treinseinbeelden.htm
Mvg jamie
-
En het is wel te hopen dat er voor museumstellen 'oude' gele lampen beschikbaar blijven.
Straks rijdt de 1100/1200/1300/1600, Beneluxstuurstand en PlanV van het Spoorwegmuseum ook met 'witte' lampen rond... ::)
en dat is historisch gezien natuurlijk niet verantwoord.
-
Gisteravond te Amsterdam C
4 maal klassiek geel, 2 maal nieuw geel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160702_233050-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160702_233050-1.jpg)
Mvg
Sander
-
Met de APK krijg je daar geheid gezeik mee...
-
En het is wel te hopen dat er voor museumstellen 'oude' gele lampen beschikbaar blijven.
Straks rijdt de 1100/1200/1300/1600, Beneluxstuurstand en PlanV van het Spoorwegmuseum ook met 'witte' lampen rond... ::)
en dat is historisch gezien natuurlijk niet verantwoord.
Dat is natuurlijk iets voor de musea zelf, daar gaat Nedtrain geen rekening mee houden...
-
Beetje zelf dompelen.
-
Lijkt me inderdaad geen kunst voor de musea om gele lampen te behouden....
Mvg
Sander.
-
In mijn 17-jarige loopbaan bij het Spoorwegmuseum heb ik hooguit 1 a 2 frontseinlampen defect gehad. Gezien de korte bedrijfsuren bij het museum gaan ze ook niet zo snel stk.
-
Zoveel nog ;D