BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: RobK op 13 juni 2016, 18:18:17

Titel: Schragenhave (1:45)
Bericht door: RobK op 13 juni 2016, 18:18:17
Eén van de modeltrambanen aangekondigd voor Volgende Halte 2016 is Schragenhave. Zal ik daar maar een draadje over openen, dan?

Het zijn de dagen voor de show, dus eigenlijk heb ik helemaal geen tijd om iets te posten, maar vooruit.

Schragenhave rust op een onderstel van schragen (aha!) en toont scènes uit de regio Den Haag (aha!), in de schaal nul (0, d.w.z. 1:45), circa 1960. Rijlengte nu 2m70, wordt 3m60.

Eerder was  (maar niet op BNL geloof ik) al het viaduct Voorburg/Leidschendam in de Hofpleinlijn te zien, waar de NZH onderdoor reed. Een andere scène is het eindpunt van HTM-lijn 5 op de Prinsessegracht.

Het mat. '46 op de foto is gebouwd door Joost en komt niet naar Arnhem. Ik zeg het maar vast.

(https://c4.staticflickr.com/3/2882/10438705363_422f4f1614_z.jpg) (https://flic.kr/p/gUr6qF)
Voorburg Viaduct in schaal 0 (https://flic.kr/p/gUr6qF) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/85744995@N00/), on Flickr

Qua materieel is momenteel de NZH A619/A620 in aanbouw. Ja, Waelsteder, de replica, die komt er! Hij is bijna klaar en dit weekeinde al te bekijken, alleen 45 keer te klein om op de ringlijn van het Nederlands Openluchtmuseum te rijden. Kleur wordt nog donkerder (is sowieso op de foto anders dan in het echt), lichtblauwe bies komt nog, details op dak ook.

(https://c3.staticflickr.com/8/7377/27300419002_908bd35518_z.jpg) (https://flic.kr/p/HArMrm)
Bouw van NZH A600 in 1:45 (https://flic.kr/p/HArMrm) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/85744995@N00/), on Flickr

Schragenhave is nog in aanbouw, en geleidelijk komen er wat details gereed, zoals het waarschuwingslicht TRAM.

(https://c7.staticflickr.com/8/7603/27547998582_55f64bce86_z.jpg) (https://flic.kr/p/HYjGdN)
Waarschuwingslicht TRAM 1:45 (https://flic.kr/p/HYjGdN) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/85744995@N00/), on Flickr

Momenteel heb ik wat tegenslag omdat beide analoge pendelschakelingen het hebben begeven.

De Van Meekren-pendelschakeling en de Roco ASC 2000 hebben zo'n dertig jaar opgeslagen gelegen. Op de Van Meekren-schakeling kreeg het relais na een goed verlopen proefbedrijf van een paar uur ineens kuren, en de Roco ASC werd plotseling onbedienbaar na enkele minuten. Dat krijg ik niet meer opgelost voor vrijdagochtend, tenzij iemand nog een analoge pendelschakeling heeft klaarliggen.

Dat wordt handmatig heen en weer rijden... of even een relaisje ertussen solderen, maar dan pauzeert de tram niet aan de eindpunten. Grrrr.

Uiteindelijk komt er natuurlijk een ABC-pendelunit van Lenz, maar dat lukt nu nog even niet.
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: MTV op 13 juni 2016, 18:53:43
Eén van de modeltrambanen aangekondigd voor Volgende Halte 2016 is Schragenhave. Zal ik daar dan maar een draadje over openenen, dan?

Ja, fijn! Ik hield je website / blog af en toe in de gaten, maar dit is natuurlijk helemaal luuks!
Het ziet er indrukwekkend uit, zo.

Groet,

Matthijs
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Marc tramt op 13 juni 2016, 19:19:07
Mooi hoor Rob. Ik kijk er naar uit!  (y)
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: martijn v m op 13 juni 2016, 21:50:13
Gaaf. Ben benieuwd.

Tot zaterdag.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Waelsteder op 14 juni 2016, 01:06:57
Hoi Rob,

Bij ons op de modelspoorclub zeggen we: "Niet mauwen, maar bouwen !".
Maar eh.... goed bezig; ik zie het resultaat graag op aanstaande vrijdag.

Groeten, Rob.
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: RobK op 14 juni 2016, 20:37:57
Fijn om te horen dat dit draadje op prijs wordt gesteld. Vooruit dan maar weer: opnieuw een stel karweitjes af:

Aan de Leidschendamse kant van het viaduct heerst nog een gapende leegte. Daar wordt voorlopig een uithaalspoortje neergelegd - de fiddleyard zogezegd.

(https://c1.staticflickr.com/8/7491/27060388504_0db8060420_z.jpg) (https://flic.kr/p/HeeyJu)
Tijdelijk uithaalspoor (https://flic.kr/p/HeeyJu) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/85744995@N00/), on Flickr

Nog zonder bovenleiding maakt de A619/620 een proefrit aan de Voorburgse kant van het viaduct.

(https://c8.staticflickr.com/8/7337/27672517855_84cf7e8569_z.jpg) (https://flic.kr/p/JajTsP)
Proefrit A600 in Voorburg 1:45 (https://flic.kr/p/JajTsP) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/85744995@N00/), on Flickr

In schaal nul kun je bepaalde kleine onderdelen nog op hanteerbaar formaat namaken. Voor de functionele bovenleiding heb ik rijdraadklemmen getekend en ze laten etsen uit 0,4mm nieuwzilver. Op de foto zie je een klem die nog plat is, en eentje waarbij de feitelijke klem een kwartslag is gedraaid ten opzichte van de pijp. Deze dingen worden toegepast op de kruising van de rijdraad en de dwars over de weg hangende spandraad.

(https://c1.staticflickr.com/8/7367/27060384224_3e8ea8c6e4_z.jpg) (https://flic.kr/p/HeexsG)
Trambovenleiding in 0 (https://flic.kr/p/HeexsG) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/85744995@N00/), on Flickr

De afstand tussen klem en pijp is wat groter dan in het echt, maar anders lukt het verdraaien niet goed.
Na het globaal ophangen van de bovenleiding is dit wat je ziet; na het precies op z'n plaats hangen zullen de vele uitstekende eindjes worden verwijderd.
Het geeft in ieder geval een heel ander beeld dan de zelf gevouwen draadklemmen die ik de afgelopen twintig jaar op het Eiland Waan toepaste. En daar weer voor soldeerde ik de rijdraad direct aan de spandraden, en dat ziet er nog weer anders uit.

Anders dan gebruikelijk is mijn rijdraad niet een lang stuk, maar zijn het afzonderlijke stukken van klem tot klem.

Alles wat hoger is dan 10 cm moet demontabel zijn. Dat geldt dus ook voor de bovenleiding; de spandraden zijn aan de masten gehaakt, en de masten staan los in (spanningvoerende) messing buisjes.

(https://c6.staticflickr.com/8/7427/27672515165_11463d2dd5_z.jpg) (https://flic.kr/p/JajSEr)
Trambovenleiding in 0 (https://flic.kr/p/JajSEr) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/85744995@N00/), on Flickr


Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Jeroen1975 op 31 augustus 2016, 16:09:31
Dat zie er fraai uit Rob!

Verstuurd vanaf mijn S57 met Tapatalk

Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: RobK op 31 augustus 2016, 16:23:01
Dankjewel, Jeroen.

De vorderingen zijn te bekijken op het Spoornulweekeinde, 15 en 16 oktober in Zutphen (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69381.0.html).



Tot ziens!
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Jeroen1975 op 10 september 2016, 17:18:41
Ga ik doen op de 16de.

Verstuurd vanaf mijn S57 met Tapatalk

Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Miniature Holland op 10 september 2016, 17:26:39
Zeer mooi. Ik als Leidschendammer hoort dit te volgen natuurlijk. Rij dagelijks een aantal keer onder dat viaduct door.
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: RobK op 28 oktober 2016, 11:33:50
Naast het rollend materieel moet ook de omgeving natuurlijk de nodige aandacht krijgen. En in schaal 0 betekent dat soms een heleboel gepriegel om het gewenste effect te krijgen.

Ik heb eindelijk boekhandel Verwijs & Stam een interieur gegeven. Dit is het resultaat.

(https://c1.staticflickr.com/6/5709/30578994856_2d1bc23829_z.jpg) (https://flic.kr/p/NAakPf)
Boekhandel Herengracht (https://flic.kr/p/NAakPf) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/85744995@N00/), on Flickr

Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Sven op 28 oktober 2016, 11:38:03
En in schaal 0 betekent dat soms een heleboel gepriegel om het gewenste effect te krijgen.
Ik bedoel maar, het is niks minder gepriegel dan elke kleinere schaal. Ik zou zeggen, het is nog erger, want jullie moeten elke klinknagel weergeven, terwijl kleinere schalen veel abstracter kunnen werken.

Ziet er erg goed uit. Bijna echt. (y)
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: IJsselsteyn op 28 oktober 2016, 11:53:57
Zie ik nou de Miba en de Eisenbahn Magazine in de etalage liggen?
Of denk ik dat maar? ("beroepsdeformatie van een spoorweghobbyist")

Erg fraai gedaan, die inrichting!  (y)


Steyn
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Pauldg op 28 oktober 2016, 12:17:22
Dat zou wel voorbeeldconform zijn. Bij van Stockum en later boekhandel Douwes ligt dat gedeelte van de winkel er vol mee.
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Jeroen1975 op 28 oktober 2016, 13:59:13
Wat zijn de openingstijden?

Goed bezig Rob.

Verstuurd vanaf mijn S57 met Tapatalk

Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: RobK op 28 oktober 2016, 13:59:46
Zie ik nou de Miba en de Eisenbahn Magazine in de etalage liggen?


Jazeker! Goed gezien, Steyn. Daar doen we het voor!
Rechts naast de em en twee Miba's ligt nog een hele rij tijdschriften. Je mag door naar de volgende ronde  ;D
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: IJsselsteyn op 28 oktober 2016, 14:59:08
Leuk!   (y)


Steyn
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Waelsteder op 28 oktober 2016, 17:51:56
Rob,

Dat ziet er heel erg mooi uit !
Chapeau !! (zoals ze dat in Mestreech zo treffend zeggen....)

Groeten, (die andere) Rob.
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: De Burgemeester van Hespedam op 28 oktober 2016, 23:30:11
Heel goed getroffen, je zou zomaar binnenlopen :)
Niek
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: RobK op 10 april 2017, 17:32:12
Het is hier een tijdje stil geweest rondom Schragenhave: ik was stilletjes aan het priegelen, en daar valt niet zoveel over te vermelden. Nu dan wel.

Voorlopig ben ik klaar met het stratenmaken; de overige oppervlakken worden geasfalteerd, volgens mijn patentrecept 'dikke laag zwarte latex, en bestrooien met Woodland Scenics Cinders Fine en een beetje bruinig Turf-poeder eroverheen'.

Niet alleen het leggen van de klinkers is tijdrovend, zenuwslopend maar wonderlijk genoeg ook therapeutisch; ook het snijden van de klinkertjes is een, wat mijn vader zou noemen,'pé-baan'.

(https://c1.staticflickr.com/3/2901/33955873595_9fab2156e7_z.jpg) (https://flic.kr/p/TJyJdt)
Schaal 0: klinkers snijden (https://flic.kr/p/TJyJdt) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/85744995@N00/), on Flickr

Dit hoekje is voorlopig het laatste.

(https://c1.staticflickr.com/3/2926/33955875885_2db967998c_z.jpg) (https://flic.kr/p/TJyJTX)
Schaal 0: klinkerbestrating (https://flic.kr/p/TJyJTX) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/85744995@N00/), on Flickr

Met het oog op het optreden in Stuttgart, eind mei, moest het rechterdeel naast het viaduct nog wat worden aangekleed. Naast voornoemde bestrating, inclusief stoeptegels, is er ook een decorstuk bijgekomen in de vorm van een remisegebouw. Hier zie je het beeld met een provisorische achtergrond.

(https://c1.staticflickr.com/3/2872/33915020086_b404c2c9ea_z.jpg) (https://flic.kr/p/TEXkTC)
Schragenhave, rechts (https://flic.kr/p/TEXkTC) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/85744995@N00/), on Flickr

De witte muren rondom het remiseterrein worden nog van baksteen, met ijzeren hekken tussen de pilaren.


(https://c1.staticflickr.com/3/2884/33142598363_18b37b47e2_z.jpg) (https://flic.kr/p/SuGtPH)
Schragenhave, rechterhoek (https://flic.kr/p/SuGtPH) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/85744995@N00/), on Flickr


De remise is de bekende loods van Heljan, die voorheen op het Eiland Waan stond. Het dak en de achterwand zijn afneembaar en plat te vouwen, met het oog op het transport. Hoe platter, hoe beter.

(https://c1.staticflickr.com/3/2897/33142595533_294773b794_z.jpg) (https://flic.kr/p/SuGsYV)
P1000479 (https://flic.kr/p/SuGsYV) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/85744995@N00/), on Flickr

Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Marc tramt op 10 april 2017, 20:19:15
Mooi werk die bestrating Rob.  (y)
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: tothebeach op 10 april 2017, 20:40:21
Heb je nu elk klinkertje uit papier gesneden? Mooi werk!

Groet,
Michel

Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: RobK op 11 april 2017, 14:39:42
Dank voor de complimenten. Ja, ik snij het velletje gekleurd karton in reepjes van 2mm breed; niet helemaal, aan één zijkant zitten de reepjes nog vast. Dan knip ik haaks daarop de steentjes van ca. 5.5mm af, zodat ik er een bergje van heb. Ieder klinkertje is vervolgens opgepakt met prikpen en in de houtlijm gedrukt. 't Is een hoop werk, maar zo kun je een niet helemaal rechte weg goed volgen, en je kunt om kolken en putdeksels heen plaveien.

Het wordt weliswaar niet zo regelmatig als met laseren; het is meer een impressionistische weergave van bestrating, maar "in het echt" ziet het er prima uit. Je kijkt normaal ook van een grotere afstand dan op de foto's te zien is. Ben wel blij dat ik er voorlopig mee klaar ben...
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Hans Reints op 11 april 2017, 16:11:32
Zie ik daar op de bovenste foto niet een stukje de Ruyter liggen?
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Sven op 12 april 2017, 16:00:38
Daar heb je tegenwoordig computergestuurde snijmachines voor, Rob. Simpel te bedienen. Je kunt je talent aan nuttigere dingen besteden.
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Karben op 12 april 2017, 16:52:10
Mooi werk, Rob.
Doet me denken aan de aanleg van de 'keien' op de losweg van Beekhuizen. FritsB en ik zijn er uren mee bezig geweest. Dat was een genoeglijke bezigheid. Niks strak gesneden maar gaf een losweg als een losweg er uit hoorde te zien, althans vonden wij.
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Tomasso op 12 april 2017, 18:19:42
Volgens mij is dit echt wel mooier dan het hele steriele van een snijmachine. Een beetje afgekloven is juist veel mooier in mijn optiek... Nu nog een paar kleine verzakkingen, paar gebroken misschien...

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: RobK op 12 april 2017, 18:54:36
Zie ik daar op de bovenste foto niet een stukje de Ruyter liggen?

Ik wil je graag een goed antwoord geven, maar ik kan je vraag niet helemaal plaatsen, Sobat. De bovenste foto, die met de liniaal dus. Met de Ruyter bedoel je dan Hr. Ms. fraaie schip, of de hagelslagfabrikant, of de zeeheld zelf? Geen van drieën staat op die foto.

Het steentjeskarton is dun bristolkarton uit de kunstenaarswinkel; het groene kartonnetje rechtsboven is een afvalstukje van de boerderijbouwplaatjes van AH van een paar jaar terug. Maar misschien bedoel je iets heel anders...
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Hans Reints op 12 april 2017, 19:12:17
Een paar maanden geleden kwam men er achter dat o.a. de Nederlandse oorlogsschepen die deel hadden uitmaakte van de slag om de Javazee ,van hun laatste rustplaats waren verdwenen. Onderzoek leerde dat de Chinezen met groot materiaal en grof geweld aan het "Bergen" zijn geweest. Het ging hun hoofdzakelijk om het hoogwaardige staal waar deze schepen van gebouwd waren. Bij het zien van jou stalen liniaal met ingegraveerd "Made in China" moest ik daar onmiddellijk aan denken.
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: ingenium op 12 april 2017, 19:31:31
Is nuttiger dan het op de zeebodem laten liggen...
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Martin Welberg op 12 april 2017, 20:01:44
Yup, nu heb je in ieder geval een made in de PRC lineaaltje  :P
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: RobK op 12 april 2017, 20:07:48
Aha, ik snap 't. Ik kan je geruststellen, Sobat: die liniaal heb ik al een jaar of tien. Dit staal komt dus vermoedelijk niet uit de Javazee.
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Peter Kleton op 12 april 2017, 21:33:01
Je moet een keer "Geef acht ! " roepen.  :D
Als je lineaal in de houding gaat staan weet je het zeker hoe het zit.
(Oud Marine grapje, niet zelf bedacht )
Peter
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Sven op 14 april 2017, 11:04:41
Volgens mij is dit echt wel mooier dan het hele steriele van een snijmachine. Een beetje afgekloven is juist veel mooier in mijn optiek...
Ik heb het niet over de straat kant-en-klaar met de machine snijden, maar rijen klinkertjes.  Ik heb het over de klinkerproductie. Je krijgt hetzelfde resultaat als dat je het met de hand zou snijden langs een lineaal. En als je wat andere formaten wilt hebben, pas je dat gewoon aan in je ontwerp.
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: RobK op 14 april 2017, 23:22:27
Geen zorgen, Tomasso, de onregelmatigheid ontstaat door het stuk-voor-stuk opplakken van de klinkertjes, en dat is lastig te reproduceren als je een hele straat laat laseren, dus dat ga ik niet doen. Maar wat Sven zegt, snijdt wel hout: de losse klinkers zelf zou ik inderdaad efficiënter kunnen produceren met een lasersnijder - al vergt dat natuurlijk ook enige tijdsinvestering.
En een ander punt van de handmatige productie is dat ik het vel eerst aan beide zijden kan kleuren, met verlopende tinten, zodat alle klinkers uiteindelijk net even anders gekleurd zijn.

Maar dat is nu iets voor later; ik heb nog een kleine zes weken voor het fatsoeneren van de aankleding, en een laatste bedrijfstest met de hele baan opgebouwd voordat we ermee afreizen naar Zuid-Duitsland. Daarna ga ik pas weer aan steentjes denken.
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Sven op 15 april 2017, 09:00:37
Dat zei ik niet. Ik zei papiersnijder, geen lasersnijder. Het effect van inkleuren gaat verloren bij het laseren, omdat de randjes verbranden. Dit heb je niet bij de papiersnijder (denk Silhouette Cameo of Cricut Explorer). Je hebt dan wel een spatel nodig om alle steentjes van de zelfklevende snijmat af te schrapen, want als je steentje voor steentje er met de hand er af moet halen...  ;D
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: RobK op 15 april 2017, 11:41:12
Dat zei ik niet. Ik zei papiersnijder, geen lasersnijder....
Dat zei je inderdaad. Sorry Sven, ik had 't niet goed gelezen.
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: RobK op 25 april 2017, 18:09:27
Het volgende karweitje voor Schragenhave is de bruine stadsbus, die ik enkele nulweekeinden geleden overnam van een spoornulkennis. Hij vond dit proefafgietsel niet goed genoeg. Maar ik zag er nog wel wat in.

(https://c1.staticflickr.com/5/4174/33431853833_77339e656e_z.jpg) (https://flic.kr/p/SWfZoZ)
Remise Schragenhave (1:45) (https://flic.kr/p/SWfZoZ) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/85744995@N00/), on Flickr

Ik heb de wielen opnieuw aangebracht. Verder kreeg de bus vensterglas, een chauffeur en reizigers, en diverse opschriften. N.V. Brabantse Buurtspoorwegen en Autodiensten B.B.A. Breda. Er ontbreken nog een paar spijltjes in de ramen, maar dat komt nog wel eens.

(https://c1.staticflickr.com/3/2852/34085498952_9db280d873_z.jpg) (https://flic.kr/p/TW26jq)
Remise Schragenhave (1:45) (https://flic.kr/p/TW26jq) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/85744995@N00/), on Flickr


Verder wordt de muur rondom het remiseterrein voorzien van spijlenhekken tussen de pilaren. Foto's van Haagse remises dienden als inspiratie.

(https://c1.staticflickr.com/5/4191/34085506692_b331e0be6a_z.jpg) (https://flic.kr/p/TW28BS)
Remise Schragenhave (1:45) (https://flic.kr/p/TW28BS) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/85744995@N00/), on Flickr

Deze hekken soldeer ik van rechtgetrokken koperdraad uit uitgediende telefoonkabels. Ik heb er een malletje voor geplakt uit multiplex en strookjes beukenhout (gesneden uit Magnum-stokjes).

(https://c1.staticflickr.com/3/2806/33858315160_8cbe32beea_z.jpg) (https://flic.kr/p/TzWHuu)
Remise Schragenhave (1:45) (https://flic.kr/p/TzWHuu) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/85744995@N00/), on Flickr

Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Jeroen1975 op 25 april 2017, 22:27:51
Weer erg mooi Rob!

Verstuurd vanaf mijn S57 met Tapatalk

Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: nighttrain1 op 26 april 2017, 10:29:40
Misschien een idee voor als je een keer bij de Ikea bent, om een paar roerstaafjes extra te pakken uit het daarvoor bestemde bakje in het restaurant, die zijn ook zo handig om niet alleen je koffie mee te roeren...  ;D
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: RobK op 29 mei 2017, 22:53:38
Kleine Bahn Ganz Gross in Stuttgart is alweer voorbij. Wij waren met Schragenhave de enige modeltrambaan in schaal 0; de andere nul-baan was een stukje Engels voorstadverkeer in London, op een locatie waar tegenwoordig trams rijden. Verder was het de gebruikelijke mix naar Duits (en een beetje Amerikaans) voorbeeld van h0-trambanen van verenigingen en Privatpersonen, en de altijd weer indrukwekkende massa zelfbouw-trams in schaal G, waaronder de Rittnerbahn uit Zuid-Tirol in een fraai landschap. Ook een trambaantje in Z gezien.

Over het hele weekend waren er zo'n 2500 bezoekers.

Nederland was goed vertegenwoordigd: Mark met Rheinberg (voor de laatste keer, maar ik heb geen bijl gezien), René met de kleinste modeltrambaan aller tijden, en ook onder de bezoekers waren enkele BNL-forumvrienden die gezellig even langskwamen voor een praatje. Leuk! (Sorry als ik iemand vergeet.)

We stonden recht onder een lichtstraat in de remisehal, waardoor we van 's ochtends vroeg tot 's avonds pal in de zon stonden. Geen wolken, wel erg warm, en veel te veel licht en zonneschaduw om Schragenhave goed op de foto te krijgen. Hier is dan toch één plaatje van het rechterdeel van de baan:
(https://c1.staticflickr.com/5/4252/34164249373_94ed20caf1_z.jpg) (https://flic.kr/p/U3YH5i)
KBGG Stuttgart (https://flic.kr/p/U3YH5i) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/85744995@N00/), on Flickr

Nog een paar foto's van onze inbreng hier:
https://www.flickr.com/photos/tags/kbgg2017

En wie de rest van de show ook wil zien, bekijkt hier een fotoverslag door Micha op modelltram.de:
http://www.modelltram.de/phpbb3/viewtopic.php?f=1&t=5162&start=15#p7566957
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: sdz1976 op 30 mei 2017, 09:31:45
fraai (y)

Grtz,

Samuel.
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Marc tramt op 30 mei 2017, 10:24:29
Mooie platen Rob!  (y)
Is de baan ook in Arnhem te bewonderen?

Groet,

Marc
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: RobK op 30 mei 2017, 17:14:20
Dank voor de complimenten.

@Marc, nee, helaas, ik kon mijn lieftallige assistente er niet toe krijgen om twee weken na "Stuttgart" alweer op pad te gaan. Arnhem staat pas voor 2018 weer op de kalender.

Ik kom dit jaar wel even kijken op Volgende Halte, maar zonder iets mee te brengen.
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: RobK op 09 februari 2018, 12:18:15
Soms staat een zelfgebouwd model jaren in de kast, en als je het weer eens op de baan zet, snap je waarom. Mijn tweeassige NZH-locomotief A1002 bewoog wel, maar rijden kon je het niet noemen. Dat is nu eindelijk aangepakt.

De A1002 heeft een dikke 12V-motor gekregen met een wormwieloverbrenging. Beide assen van de tramloc zijn afgeveerd; de motor rust op de as en staat rechtop. Hij kan verticaal op en neer bewegen door een gat in de vloer van de wagenbak.

De flikkering van de frontseinen komt door interferentie met de beeldfrequentie (framerate) van de video. Je ziet er normaal niks van.

https://youtu.be/AmCWeBbfUKU (https://youtu.be/AmCWeBbfUKU) (24 seconden)

Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: RobK op 15 juli 2018, 20:32:41
Op "Volgende Halte" (Arnhem, 2016) en Kleine Bahn Ganz Gross (Stuttgart, 2017) was Schragenhave te zien met rechts een enkelsporig kopeindpunt. Dit was een voorlopige toestand. "Ooit" moest er nog zo'n 90 cm worden bijgemaakt, maar dat was er nog niet van gekomen. Na lang aarzelen heb ik dan toch maar besloten om het nog ontbrekende laatste deel van Schragenhave te bouwen. Dit was de stand van zaken:

(http://home.kpn.nl/me4hf56/pix/Schragenhave-6-D.png)

(Duitse tekst, want vorig jaar gemaakt voor Kleine Bahn Ganz Gross.)

Twee bakken van gelijke afmeting kunnen mooi samen  worden opgeslagen, en eventueel vervoerd. Kortom, iets meer rijlengte, zonder veel extra ruimtebeslag bij het vervoer of opslag.

Hoe gaat dat nieuwe stuk eruitzien? Gedachtengang: wat is typerend voor het normaalspoornet van de NZH?

(1) Zwaar uitgevoerd dubbelspoor op eigen baan, al dan niet in het midden van de weg met heggen erlangs. Maar dat dubbelspoor, met zijn dwarsliggers, lijkt wel erg op een spoorlijn, en die hebben we al zo vaak gezien.
(2) Dubbel straatspoor in de provinciale weg, in Holland vaak 'straatweg' geheten. Dat komt minder vaak voor op modelbanen, en dat wordt het dus. Ongeveer zo:

(http://home.kpn.nl/me4hf56/pix/Schragenhave-7.png)

Wat de aankleding betreft, moet het niet overladen worden. Op de straatweg is plaats voor een enkele auto. Het remise-achterterrein komt goed van pas, want men heeft altijd te veel materieel nietwaar. Een kas of iets dergelijks dient als rechtercoulisse op de voorgrond zodat je niet ziet dat het spoor eindigt.

Alle sporen hebben ongeveer dezelfde lengte, zodat de enkelgelede A619/620 erop past. Door die lengte-eis kwamen de wissels van het overloopspoor wel aan weerszijden van de segmentscheiding te liggen. Een uitdaging! ABC zijn de sporen waar de trams met Lenz-decoders automatisch kopmaken.


(https://farm1.staticflickr.com/918/43298405511_d0f94f478b_c.jpg) (https://flic.kr/p/28Y8DsX)

Sporen bouwen 1:45 (https://flic.kr/p/28Y8DsX) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr

Het strengelspoor eindigde onder op de foto in een wissel, waarna nog een kopspoor volgde. Dit kopspoor wordt verdubbeld, en doorgetrokken op de volgende module. Dus niet meer van strengel- naar enkelspoor, maar van strengel- naar dubbelspoor, zoals het ter plaatse indertijd ook was. Onderdelen van het wissel zijn overigens hergebruikt in het wissel in het midden van de foto. Ik heb niet voor niets zo lang aan de wisseltongen zitten vijlen.

Het kopspoor lag tot nu toe in eigen bedding naast de straat. Het nieuwe (westelijke) spoor ligt in de straat, en om het oostelijke ook in het wegdek te krijgen, wordt de weg verbreed. Lekker knutselen. Bijkomend effect van zo'n verbouwing is dat er zichtbare overblijfselen van een oudere situatie zichtbaar zijn, waardoor het geheel wat meer doorleefd gaat ogen.

(https://farm2.staticflickr.com/1782/43380413822_f3b80808dd_z.jpg) (https://flic.kr/p/296nXFm)
Extending 1:45 tramline (https://flic.kr/p/296nXFm) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr

Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: RobK op 19 juli 2018, 21:26:14
Mijn geëtste bovenleidingklemmen* zijn op.

Het luttele aantal dat ik nog nodig heb voor de verlenging van Schragenhave zaag ik dan maar met de hand. Als ik goed heb geteld moeten het vier zijwaartsen en vier spandraadklemmen worden. Ik zaag ze uit fosforbrons 0,25mm, lekker hard en goed te solderen. Het laat zich ook verbazend goed zagen: ik heb geen enkel zaagje gebroken.

Hieronder vier spandraadklemmen in verschillende stadia, en daaronder vier zijwaartsen, die aan het einde van een trekdraad komen en de bovenleiding opzij trekken boven een boog. Het wordt natuurlijk niet zo strak als getekende, geëtste exemplaren, maar met voorzichtig navijlen kom je een heel eind.

(https://farm2.staticflickr.com/1827/29642679448_20a016184b_z.jpg) (https://flic.kr/p/MaqtS9)
Bovenleidingklemmen  1:45 (https://flic.kr/p/MaqtS9) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr

(*Hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=69803.msg3221667904#msg3221667904) worden de geëtste klemmen beschreven)
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: RobK op 26 juli 2018, 21:58:59
Alle nieuwe sporen zijn voorzien van contralatten, zoals eerder gemeld bestaande uit nikkelzilverstrips van 2,5mm.

(https://farm1.staticflickr.com/835/28769751997_a507332b87_z.jpg) (https://flic.kr/p/KQhuWR)
Straatspoor tram 1:45 (https://flic.kr/p/KQhuWR) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr

Vervolgens moeten de patronen voor de bestratingsvlakken worden gemaakt. Hiervoor gebruik ik een oude voorraad doorslagpapier. Ja mensen, ik stam nog uit de tijd van de mechanische typmachine met carbondoorslagen, en ik gooi nooit blanco papier weg. Dus:

(https://farm1.staticflickr.com/935/43657761771_1d1cdae91e_z.jpg) (https://flic.kr/p/29vTryx)
Straatspoor tram 1:45 (https://flic.kr/p/29vTryx) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr

Deze patronen worden overgebracht op 0,5mm bristolkarton, dat de basis voor de bestrating gaat vormen.

(https://farm1.staticflickr.com/930/43657760551_e493a9c93a_z.jpg) (https://flic.kr/p/29vTrcv)
Straatspoor tram 1:45 (https://flic.kr/p/29vTrcv) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr

Op het bristolkarton komen individuele klinkers. Een zeer rustgevend werkje.

(https://farm1.staticflickr.com/934/28769748827_31e049f5ff_z.jpg) (https://flic.kr/p/KQhu1c)
Straatspoor tram 1:45 (https://flic.kr/p/KQhu1c) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr

Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Edsko Hekman op 26 juli 2018, 22:08:50
Hi,

ik heb even getwijfeld of ik dit wel moet zeggen, maar ik doe het toch...

Ik vind het straatwerk er niet mooi inliggen. Eigenlijk doe je je eigen werk nu te kort. Het idee vind ik wel gaaf, maar de uitwerking dus minder.
Het Bristol karton krult (is dat nog te herstellen?), maar ook je klinkers liggen er niet mooi in. Sluiten niet mooi/goed op elkaar aan. Ik zou zeggen, opnieuw beginnen. Nu kost het je niet veel werk.

Laat mijn commentaar je plezier niet bederven, dat is niet mijn bedoeling.

Gr.

Edsko
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: RobK op 27 juli 2018, 13:06:26
Geen probleem hoor, Edsko. Kritische reacties zijn altijd welkom.

De panelen met bestrating liggen nog los, en inderdaad lelijk opgekruld. Dat komt door de verdunde houtlijm waar ik de klinkertjes in leg. Maar sinds deze foto werd gemaakt, ben ik alweer verder. Wanneer de panelen zijn vastgeplakt, ligt de bestrating mooi vlak.

Verder is de foto van de klinkers bijna op ware grootte, dus we zitten daar wel met onze neus op het wegdek. Als het ingekleurd is, en van een normale kijkafstand wordt bekeken, zeg 50 cm of meer, dan valt de onregelmatigheid veel minder op.

En maak je geen zorgen: ik heb er nog steeds veel plezier in!
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Bello op 28 juli 2018, 09:45:23

https://youtu.be/AmCWeBbfUKU (https://youtu.be/AmCWeBbfUKU) (24 seconden)
[/quote]

Deze loc is wel heel mooi en rijdt ook super!
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Peter Kleton op 28 juli 2018, 12:09:16
Hoi Rob ,
Ik zie dat je met straatstenen bezig bent. :D
 Het patroon van de straatstenen  was in Noordwijk  op de Voorstraat en ook elders natuurlijk ook wel zoals mijn plaatje aangeeft.
Dat waren dus klinkers ,die met hun lange kant aan weerskanten tegen de rail aan lagen. Het middenstuk tussen de rails was gewoon recht bestaat., de rijen lagen haaks op de rails
Als je het heel goed wilt doen ,kan je een rij klinkers in het midden vervangen door een rij op hun kant liggende klinkers ,want onder de bestrating liep een zware ijzeren strip,die de rails verbond en een normaal geplaatste klinker zou dan boven de rest uitsteken.
Sukses met de bestating.
Groeten ,
Peter

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel-tram-op-de-voorstraat.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel-tram-op-de-voorstraat.jpg)
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: RobK op 30 juli 2018, 12:30:02
Dankjewel voor je advies, Peter. Bij het doorbladeren van diverse boeken kwam ik inderdaad dat Noordwijkse patroon tegen, met die klinkers in de lengte langs het spoor, maar ook diverse andere.

Voor de klinkerbestrating heb ik gekozen voor het patroon zoals dat o.a. in Voorburg te zien was: een rollaag van klinkers aan beide zijden van de spoorstaaf, met in het spoor en tussen de sporen een dwarsliggend halfsteensverband. Buiten de sporen, waar het overige wegverkeer rijdt, lag vaak het visgraatverband (helaas, want lastiger netjes te leggen).

Dit patroon is te herkennen bijvoorbeeld op de eerste, derde en zesde foto op deze pagina (http://www.blauwetram.nl/100010.htm) van Genootschap Blauwe Tram. Elders op dezelfde pagina is al meteen te zien dat er ook andere legpatronen waren.

Verrassend hoeveel verschillende aspecten de modelspoorhobby toch steeds weer heeft. Nu zijn we ons aan het verdiepen in het stratenmakersvak, wie had dat gedacht toen we op onze blote knietjes met een kringetje Märklinrails begonnen?  :D
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: RobK op 11 augustus 2018, 18:49:55
@Bello: dankjewel voor het compliment!

Inmiddels is er weer rustig verder gebouwd, gestoffeerd en getest.
Ter vergelijking eerst nog even terug naar april 2017, en dan de toestand nu:

(https://farm3.staticflickr.com/2884/33142598363_18b37b47e2_z.jpg) (https://flic.kr/p/SuGtPH)
Schragenhave, rechterhoek (https://flic.kr/p/SuGtPH) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr

(https://farm2.staticflickr.com/1834/43262014894_b1b1bdf97f_z.jpg) (https://flic.kr/p/28UV8Nw)
Schragenhave-Noord (https://flic.kr/p/28UV8Nw) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr

De A619/620 is zojuist van links naar rechts de foto ingereden en halteert nu op het rechterspoor, om aanstonds van richting te wisselen en weer naar ons toe te rijden via de klapwissel in het overloopspoor. Dan langs de remise en via het strengelspoor onder het viaduct verder. De bovenleiding is af en functioneel; de ABC-pendelregeling van Lenz werkt perfect. Eigenlijk is alles klaar en hoef ik tot aan het Nulweekeinde niks meer te doen! Nou, nee...

Op verschillende plaatsen wordt gewerkt aan de klinkerbestrating. Het straatoppervlak ligt nog los, dus waar mogelijk neem ik de straat mee naar de werktafel.

Het achterterrein van de remise is slechts een smalle strook. Die krijgt nog een achtergrondrelief in de vorm van een remisezijmuur met ramen, net als links op de foto; langs het trottoir komt weer zo'n muur met hekken. Op het terrein zelf is nog ruimte voor een stukje spoor, maar meer ook niet. Ja, veel onkruid, overwoekerde onderdelen, opgeslagen bovenleidingspalen, een man die iets onduidelijks doet met een kruiwagen. 
Aansluiting van het remisespoor heb ik overwogen, maar dat worden dan twee krappe bogen van de achtergevel naar het (linker-) straatspoor, en nog een wissel erbij. Te overladen, en weinig winst wat rangeermogelijkheden betreft: want achter dat wissel blijft dan hooguit ruimte voor een losse tweeasser. Niet dus.

De uitbreiding, gezien vanuit Leidschendam naar Voorburg. Het nieuwe gedeelte meet 90x50cm.

(https://farm2.staticflickr.com/1800/29042985947_e65e90cb10_z.jpg) (https://flic.kr/p/LfqTT2)
Schragenhave-Noord 1:45 (https://flic.kr/p/LfqTT2) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: RobK op 14 augustus 2018, 21:34:59
Na de NZH komen ook de HTM-wagens proefrijden op de nieuwe sporen van Schragenhave. Komen ze door de klapwissels? Blijven de pantografen nergens haken, springen ze niet onder de draad uit? We zullen zien.

De 251 arriveert over verkeerd spoor met bakwagen H55 op sleeptouw. Het slingert zich allemaal netjes door de wissels van het overloopspoor heen. Intussen wacht de 36 tot de baan weer vrij is.
Het remisegebouw wordt een doorrijremise en krijgt daarvoor een nieuwe achtergevel. Dat gaat niet steentje voor steentje...

(https://farm2.staticflickr.com/1836/43129366155_b78dbb1d1a_z.jpg) (https://flic.kr/p/28HcgXi)
HTM-proefritten 1:45 (https://flic.kr/p/28HcgXi) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr

Intussen heeft de 251 de bakwagen afgestaan, en de 36 neemt hem mee naar onbekende verten.

Deze motorwagen is niet zo zwaar, en dat brengt enige knelpunten in het spoor aan het licht. Maar die worden verholpen - hopelijk niet met het effect dat alle andere trams nu problemen krijgen op de desbetreffende punten. Het ging om het opklimmen in de afbuigende sporen van de wissels en dan verder rijden op de contrarail. Niet de bedoeling.
Er is ook getest met het geduwd rijden. De bakwagen bleef daarbij netjes in het spoor.

(https://farm2.staticflickr.com/1812/30167090618_fae88ca43a_z.jpg) (https://flic.kr/p/MXLe33)
HTM-proefritten 1:45 (https://flic.kr/p/MXLe33) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr

Intussen zijn er van tijd tot tijd ook nog honderden straatklinkers bijgekomen. Dat hou je niet de hele dag vol, dus dat zal nog wel even duren. In ieder geval zijn we alweer een stukje verder gekomen met de aankleding, en de HTM-proefritten beschouw ik als geslaagd.
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Peter Kleton op 14 augustus 2018, 22:03:40
Hallo Rob,
Tja ,ik ken het ,het ene rijtuig rijdt wel goed door een wissel .een andere niet. Het is dan soms erg moeilijk de oorzaak te vinden.
Ik heb wel ees een klein spiegeltje gebruikt ,om een beetje onder de wagen te kunnen kijken.
Als er alleen maar HTM trams te zien zijn, lijkt  je baan   op 'sGravenmade of Wassenaar , met de  NZH  A 600  lijkt het opeens op wpl Rijnsburg... ;D
Sukses ermee !
Peter
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Sven op 15 augustus 2018, 20:55:19
Tja ,ik ken het ,het ene rijtuig rijdt wel goed door een wissel .een andere niet. Het is dan soms erg moeilijk de oorzaak te vinden.
Met een telefoon van de laatste jaren kun je slow-motion videos opnemen, ook een manier bij het helpen om de oorzaak van een ontsporing te vinden.
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: RobK op 17 september 2018, 16:31:37
Het Spoornulweekeinde nadert, en dus tijd voor een laatste update. Daarna gaan we inpakken.

Om te beginnen een overzicht van de hele rechterpoot van de baan, Schragenhave-Noord gedoopt, aangezien het ten noorden van Voorburg Viaduct ligt. Dat zie je onderaan de foto. Het viaduct maakt deel uit van de modulenbaan. Eigenlijk is Schragenhave een nulmodule van 50cm lang en 360cm breed.

Bomen en struiken zitten in de doos, vandaar dat er weinig groen is. Links het al eerder gebouwde remiseterrein, en voorbij de remise het nieuwe ommuurde achterterrein. De baan is bedoeld als fotografeerachtergrond en diorama. Vanuit deze, niet bedoelde, kijkhoogte valt duidelijk op hoe smal het achterterrein is.

(https://farm2.staticflickr.com/1892/44020794574_21f7dfb234_c.jpg) (https://flic.kr/p/2a4Y5yN)
Schragenhave-Noord 1:45 (https://flic.kr/p/2a4Y5yN) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr


Wie goed kijkt, ziet dat het strengelspoor voorbij het viaduct weer 'ontstrengelt'. De NZH-tram is in de verte nog net te zien voordat hij uit het zicht zou verdwijnen, richting Leiden. Zogenaamd dan.

(https://farm2.staticflickr.com/1886/44020792604_6a4e33f1d0_c.jpg) (https://flic.kr/p/2a4Y4YQ)
Schragenhave-Noord 1:45 (https://flic.kr/p/2a4Y4YQ) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr

Werpen we een blik in zuidelijke richting, dan zien we het viaduct. De witte gedeelten in de straat moeten nog voorzien worden van klinkers. Rustig aan, dan breekt het lijntje niet.

(https://farm2.staticflickr.com/1851/44020790924_bfbef3f946_c.jpg) (https://flic.kr/p/2a4Y4tS)
Schragenhave-Noord 1:45 (https://flic.kr/p/2a4Y4tS) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr

Even terug in de tijd. De remise heeft een achteruitgang gekregen, en het spoor loopt nu door op het achterterrein.

(https://farm2.staticflickr.com/1853/44689897182_92cf9c5fc1_c.jpg) (https://flic.kr/p/2b66psE)
Schragenhave-Noord 1:45 (https://flic.kr/p/2b66psE) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr

En dit is het voorlopige resultaat, al is er nog veel te doen. Bedenk dat alles demontabel is, en plat op te vouwen met het oog op transport en opslag. Ook de loods wordt een plat pakketje.
Waarom er reizigers in de tram zitten terwijl de wagen duidelijk voor onderhoud terzijde is genomen, kan ik niet vertellen. Bezoekers op een open dag, ach natuurlijk. Het remiseterrein is bestraat met kasseien, gestempeld in schuimplaat (ontvette en licht geschuurde pizza-onderlegschijf van 3mm dik).
Links tegen de stoeprand liggen trouwens glaskopspelden die ik gebruik om de bovenleiding vast te zetten op het wegdek tijdens het transport van de modulen.

(https://farm2.staticflickr.com/1850/44020789294_4118ece44c_c.jpg) (https://flic.kr/p/2a4Y3ZL)
Schragenhave-Noord 1:45 (https://flic.kr/p/2a4Y3ZL) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr

Bewegende trams kun je zien op het Spoornulweekeinde (https://home.kpn.nl/me4hf56/weekend/) in Zutphen,  20/21 oktober 2018.



Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: sdz1976 op 18 september 2018, 00:11:34
Ziet er allemaal meer dan fraai uit (y) (y)


Grtz,


Samuel.
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Marc tramt op 18 september 2018, 07:57:28
Je weet weer een fraaie sfeer neer te zetten Rob!  (y)
Titel: Schragenhave (1:45)
Bericht door: RobK op 21 november 2021, 21:42:44
Oei, m'n laatste bericht in dit draadje is al drieënhalf jaar geleden... maar ik heb in de tussentijd wel andere draadjes geopend over normaalsporige tramactiviteiten in schaal nul. Omdat mijn bijdrage aan het Virtuele Spoornulweekeinde zich afspeelde rondom Schragenhave, pak ik hier de draad (ahum) weer op.

[Schop!  ;D]

Aan de bleke gevel van de Tekenacademie prijkt nu de klok met zijn strenge zwarte kader. Zo te zien kwamen de kunststudenten toch te laat en lieten ze hun fietsen slordig achter. De fietsen zijn door Snijlab gelaserd uit 1mm berkentriplex. Bij het schilderen besefte ik dat het allemaal herenfietsen zijn. Zwarte hallelujafietsen voor de studentes staan nu op mijn takenlijstje!

(https://live.staticflickr.com/65535/51694157090_ab2bd37888_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mL34Uw)
Schragenhave (https://flic.kr/p/2mL34Uw) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr

Fictieve NZH A331 halteert bij het nieuwe haltepaaltje waar sinds kort nette mensen op de tram wachten. Verder niet zoveel nieuws op deze foto, want het fietsenrek, de peperbus en het TRAM-licht staan er al een tijdje.

(https://live.staticflickr.com/65535/51693533943_d013c75d5a_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mKYSEB)
Schragenhave (https://flic.kr/p/2mKYSEB) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr

Hollandse streekbus, Brabantse bus en Arnhemse tram: streekvervoer van vroeger verenigd in Schragenhave. De tram is een verbouwd Corgi-model, dat een eigen draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100155.0) heeft. De grijze Tiger Cub van de NZH is eigenlijk geen serieus model, maar meer een opvullertje, gemaakt van een tweemaal groter afgedrukte h0-bouwplaat ter grootte van een ansichtkaart.

(https://live.staticflickr.com/65535/51692470342_66e5347d84_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mKTquE)
Schragenhave (https://flic.kr/p/2mKTquE) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr

Rondom de modelbaan Schragenhave hielden we in het kader van het Nulweekeinde een livestream van ruim een uur. Wie bewegende beelden wil zien, kan 'm nog terugkijken. Er zit van minuut 13 tot 16 een storing in (op het camerasnoer gestaan...), sorry.

https://www.youtube.com/v/GDiZa0QFkDI

Met zo'n webcam kun je niet erg goed dichtbij filmen, dus we hebben er nog een paar foto's achteraan gestuurd; die staan hierboven.
Als je twee dagen op een show hebt gestaan, breekt tegen het einde een fase aan waarin iedereen nog even iets geks wil doen, voordat het afbreken begint. Zo ook op het Nulweekeinde; al is 'gek' een groot woord. Schragenhave aan het einde van de dag:

Om te beginnen rukte de noodploeg uit voor een reparatie aan het wegdek bij het eindpunt. De tramwegmaatschappij is volgens de concessie verplicht om het plaveisel tussen en naast het spoor te onderhouden, dus er zat niets anders op. Werkmotorwagen NZH A1002 en bakwagen C106 hadden de eer.

(https://live.staticflickr.com/65535/51695139956_a97fd29dcd_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mL875u)
Nulweekeinde '21: laatste rit (https://flic.kr/p/2mL875u) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr

In de Tweede Wereldoorlog nam de NZH een aantal aanhangrijtuigen over van de Gooise Stoomtram. Ze waren hard nodig, dus werden snel in dienst gesteld, nog in de bruin-gele GS-kleuren. Ook het tractievoertuig was niet blauw: een van de grijze werkwagens A1001-1004 werd ingezet als locomotief. Deze tramcombinatie werd, voor de modelfotografen, in 1:45 gerecreëerd bij de halte Voorburg Viaduct op Schragenhave.

(https://live.staticflickr.com/65535/51695820754_16cf3d7aa1_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mLbAso)
Nulweekeinde '21: laatste rit (https://flic.kr/p/2mLbAso) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr

Het Spoornulweekeinde is ook het moment bij uitstek voor proefritten van materieel dat nog lang niet af is. Op Schravenhage is dat niet anders. Doel van deze test is na te gaan of een in aanbouw zijnde tram in staat is de spoorverbinding bij de remise, een krappe S, te passeren. Niet dus...

(https://live.staticflickr.com/65535/51695820574_8139a60f7a_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mLbAph)
Nulweekeinde '21: laatste rit (https://flic.kr/p/2mLbAph) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr

Dat waren weer een paar indrukken van Schragenhave. Tram ze!





Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Marc tramt op 21 november 2021, 21:51:12
Die ga ik van de week eens bekijken. Je bijdragen zijn altijd de moeite waard!  (y)

Als je twee dagen op een show hebt gestaan, breekt tegen het einde een fase aan waarin iedereen nog even iets geks wil doen, voordat het afbreken begint.
Ah herkenbaar. Het ‘foute’ uur!  ;D
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: Sven op 22 november 2021, 10:53:10
Misschien deze keer een kettingkast op de fietsen tekenen? Ik vind de banden ook wat dik overkomen, maar dat zal wel zijn omdat velg en band één zijn. Staan die fietsen trouwens wel op slot?  ;) Een leuk plaatje, trouwens.
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: hrp op 22 november 2021, 12:27:29
 :)
Leuk topic.
Nooit gezien. Toch 18000 bezoekers.

Stadswagen A331 met zes zijruiten, moet kunnen.
Dikke fietsbanden. Dan zullen het wel fietsen van het merk Benzo zijn. Winkel van die fabriek zat jaren zestig bij mij in de buurt.

Leuk.
Ronald
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: peterha op 22 november 2021, 12:49:18
Ik vind de banden ook wat dik overkomen, maar dat zal wel zijn omdat velg en band één zijn.
Misschien als je de binnenkant van de band met een viltstift zwart maakt en het een dun streepje aan de zijkant van de band laat overlopen, dat het dan al wat beter oogt?
Titel: Re: Schragenhave (1:45)
Bericht door: RobK op 22 november 2021, 14:00:49
Dank, dank.

@sven: Ja, de banden moeten een beetje dunner bij de volgende versie. Dat kan makkelijk; ik weet nu beter wat er mogelijk is met de lasertechniek. Kettingkasten, lampen en slot (en optionele bagagedragers) kunnen er ook nog wel bij.

@peterha: Zwarte velgen met een duidelijke rand zijn zeker een oplossing. Nu zijn dit toevallig allemaal sjieke fietsen geworden, met verchroomde velgen. Ik heb geprobeerd om die bij het schilderen ook een randje te geven dat van opzij zichtbaar is, maar op de meeste foto's komt dat niet zo goed uit, uh, de verf  ;D

Al doende leert men!
Voor de niet-nullers: de fietsen zijn  2½ cm hoog.

(https://live.staticflickr.com/65535/51696540562_076ec02dcf_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mLfhqS)
Fietsen 1:45 (https://flic.kr/p/2mLfhqS) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr