BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: nighttrain1 op 12 mei 2016, 21:40:47
-
Voor een nieuw project zoek ik foto`s maar lever nog tekeningen van verrijdbare onderstations.
Deze wil ik gaan bij plaatsen bij een nog te bouwen onderstation van "Markenburg".
Na veel zoeken op internet heb ik inmiddels 2 foto`s gevonden, deze zijn van Nico van Spilt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verrijdbaar_onderstation1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verrijdbaar_onderstation1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verrijdbaar_onderstation2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verrijdbaar_onderstation2.jpg)
Echt heel duidelijk zijn ze niet. (Maar beter iets dan niets).
Wie kan mij helpen?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img898-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img898-3.jpg)
Meer kan ik even niet vinden.
-
Toch nog wat gevonden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img899-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img899-3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img900-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img900-3.jpg)
even plakken en knippen en dan heb je hem. ;)
-
Hier staat ook nog wat info over mobiele gelijkrichterstations:
http://energievoorziening.funnymedia.nl/Mobiele%20installaties/Mobiele%20installaties.htm (http://energievoorziening.funnymedia.nl/Mobiele%20installaties/Mobiele%20installaties.htm)
-
Tot zover bedankt voor jullie informatie, hier kom ik een stuk verder mee.
Heb inmiddels nog meer foto's gevonden op internet.
Ook las ik ergens dat deze wagons niet meer bestaan, ze zien inmiddels alweer vele jaren geleden leeg gehaald en gesloopt bij Koek in Mijdrecht.
1:1 Na meten is er dus niet meer bij. :'(
-
Na meten is er dus niet meer bij. :'(
Met de tekening die Sobat laat zien kom je toch wel een stukje verder. Als basis kun je de hart-op-hart afstand van de buffers nemen. Die is voor H0 genormaliseerd op 20,0 mm, en dat komt vrij nauwkeurig overeen met de grootbedrijfmaat.
-
De tekeningen van de rijdbare onderstations zijn nog gewoon in het Utrechts archief te vinden.
Zowel van de 1 als van de 3 en 4 zijn de tekeningen nog aanwezig
De onderste foto op jouw post is de 1, deze staat ook op de onderste tekening van Sobat.
De bovenste foto is volgens mij de 7, daar deze op C12c draaistellen staat. (die nu weer in Goes onder de C12c staan)
Groeten Arjen
-
Ik kreeg van een kennis nog deze foto van de gelijkrichterwagen nummer 3
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_gelijkrichterwagen_165553_18-10-64_foto_pierre_de_greeuw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_gelijkrichterwagen_165553_18-10-64_foto_pierre_de_greeuw.jpg)
NS nummer 165.553 ME5 depot ET rotterdam te breda aansluiting op 18-10-1964 (foto P. de Greeuw)
Deze wagen is in 1949 gebouwd vanuit onderdelen van afgevoerd materieel maar wel met een nieuwe gelijkrichter
Volgens van Wijck is deze wagen gebouwd op het ingekorte onderstel van een Staatsspoor couperijtuig de BC 6010.
De draaistellen zijn van een Blokkendoos motorwagen, maar gezien de glijlager assen is een ZHESM motorwagen waarschijnlijker. De schuifdeuren zijn van een Mat'36 treinstel afkomstig
van deze wagen zijn de tekeningen nog aanwezig in het Utrechts archief
Groeten Arjen
-
Heren, een ieder persoonlijk bedanken gaat wat ver, maar voor zover weer iedereen bedankt voor jullie in breng.
Van de laatste foto, de 3, heb ik de volgende foto gevonden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aangesloten_wagon.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aangesloten_wagon.jpg)
Persoonlijk vind ik deze de mooiste:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8084_984_1606-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8084_984_1606-1.jpg)
Eigenlijk een wagon met alles erop en eraan, zelfs een hoogspanningsinstallatie aan de buitenzijde maar binnen de hekken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14922228039_5c72435b1e_b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/14922228039_5c72435b1e_b.jpg)
Waarschijnlijk dezelfde wagen maar nu van de andere zijde.
Nu op zoek naar de draaistellen, type staat hier even verderop terug te vinden.
Artitec heeft deze draaistellen onder hun materiaal zitten bij de couperijtuigen, dat weet ik het zeker, maar stonden de Ovaalramers er ook op?
De tekeningen van Sobat (Hans?) heb ik inmiddels uitgeprint, best indruk wekkend voor die tijd.
Ben gisterenavond al op jacht geweest naar tekeningen en/of foto`s bij het Utrechts archief, maar daar krijg ik tot nu toe (nog) niets los gepeuterd, alle tekeningen en/of foto`s zijn prive eigendom en niet openbaar.
-
De draaistellen van de laatste wagen zijn gelijk aan die van de ovalenramenrijtuig, grote stalen D, en de C12 draaistellen van Artitec. (niet helemaal, want onder deze wagen stonden een gelast en een geklonken exemplaar, maar dat ziet toch geen hond)
De tekeningen bij het Utrechts Archief kun je ter plaatse als microfiche bekijken en dan voor een kleine vergoeding afdrukken (1 euro?)
Dus downloaden zal niet echt lukken
Groeten Arjen
-
Geinig dat een van die oude exemplaren op Engelse draaistellen staat :)
-
De basis van die wagen is dan ook een HSM D, het frame en draaistellen (en stijlen? ) zijn hergebruikt.
Bij een draaistel is het grootste deel van de vering verwijderd, maar het zijn HSM engelse draaistellen.
Groeten Arjen
-
Mmm, Engelse draaistellen, hebben het waarschijnlijk niet overleefd.
-
€ 1,- per tekening of foto, is een schijntje, in mij geval dan voor andere kan dat een hele uitgave zijn.
Nu nog een keer tijd zien te vinden om naar Utrecht te gaan.
Het zal wel openbaar vervoer worden.
De stad in komen met de auto is 1, m`n een beetje goedkoop parkeren is 2. ;D
Hamburgerstraat 28
3512 NS Utrecht
T: (030) 286 66 11
Openingstijden: di t/m vr: 10.00 - 17.00 uur / weekend: 12.30 - 17.00 uur / maandag gesloten.
Bron: Het Utrechts Archief.
Blijkbaar ook in het weekeinde open! (y)
-
Het utrechts archief heeft 2 vestigingen.
Tekeningen van het rollend materieel : ter inzage in de vorm van microfiches in Het Utrechts Archief, Alexander Numankade.
Desgewenst kunt u zelf readerprints maken (op A3 formaat, kosten € 1,50 in kleur, € 0,50 zwart-wit ). Er worden geen kopieën van de originele tekeningen gemaakt.
Locatie Alexander Numankade - studiezaal en bibliotheek
Studiezaal en bibliotheek
Het Utrechts Archief
Alexander Numankade 199 - 201
3572 KW Utrecht
Tel: (030) 286 66 11
Postadres:
Postbus 131
3500 AC Utrecht
Openingstijden:
Dinsdag: 9.00 - 17.00 uur
Woensdag: 9.00 - 17.00 uur
Donderdag: 9.00 - 21.00 uur
Vrijdag: 9.00 - 17.00 uur
Weekend: Gesloten
-
Tegenwoordig maak je digitale afdrukken bij het Utrechts Archief. scannen tot 1000dpi als je wilt. Stukken beter leesbaar dan die A3 printjes van vroegah. (y)
Parkeren bij het archief is gratis.
Graag wel de fiches op volgorde houden. ;D
-
@ Sobat, Uit welk boek komen jouw tekeningen?
Lijkt mij een interessant boek!
Waren alle onverkorte verrijdbare onderstations 17meter lang?
Hoe kom ik aan de benodigde draaistellen?
Ik zag dat de C12c rijtuigen niet meer verkrijgbaar zijn en de Ovaalramers nog niet uit zijn.
Of te wel wie heeft er misschien 2 draaistellen over?
-
Graag wel de fiches op volgorde houden. ;D
Kèh ?!? ???
Parkeren is gratis... Jippie (y)
-
De ovalen ramers zijn al lang en breed uit hoor....
-
Ik mis wat.....
Zouden de draaistellen bij Artitec los te bestellen zijn?
-
Volgens mij niet, maar je kunt er altijd een mailtje/telefoontje aan wagen.
-
Heb vragen formulier op hun website ingevuld, nu is het afwachten.
-
Kèh ?!? ???
De tekeningen staan nog steeds op analoge microfiches. Het verschil is dat je het beeld digitaal kan opslaan ipv. afdrukken met een matige laserprinter. Die fiches mag je zelf pakken. Dus wel netjes op volgorde terug leggen anders zoekt de volgende zich wezenloos. Dat wilde ik meegeven. ;)
-
You must be joking >:(
Iedere mafketel kan iets pakken en willekeurig terug zetten .......
OK personeel / mensen die er voor opgeleid zijn maken ook fouten, maar toch :-\
-
???
-
@ Sobat, Uit welk boek komen jouw tekeningen?
Lijkt mij een interessant boek!
Ik zal het zosnel mogelijk opzoeken. Kan er nu even niet bij. :)
-
Gelijk als zo'n lekker ouderwetse bibliotheek..... ;D
@ Sobat, geniet eerst maar van je vakantie, dat boek komt later wel.
-
Heb inmiddels 2 draaistellen besteld van de zogenaamde Ovaalramers.
Deze komen het meest overeen. :)
Zijn maar € 6,- per stuk, met assen erin.
Daar kan geen 3D printer of zelfbouwer tegen op.
-
Was de wagen van de eerste foto van dit draadje ook 17 meter lang?
Of de 2e foto van post 8.
-
Vanmiddag kwam er een bijzondere lading aan;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4065-paint.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4065-paint.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4066-paint.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4066-paint.jpg)
Na afladen bleken het 2 verschillende draaistellen te zijn, echter komen ze wel op sommige punten overeen, oplegging op de assen en de radstand komen overeen, rest moet ik nog even goed uitzoeken.
Onder de wagen die ik wil bouwen zaten ook 2 verschillende draaistellen, een gelast en een geklonken ........
Of zijn toch wel de goede draaistellen binnengekomen?
Rechts is van een Ovaal-ramer of een C12C, maar links ????
-
plan E?
-
Stalen D.
Stephan.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_E_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_E_5.jpg)
Draaistel van een Plan E, komt niet overeen, maar...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stalen_D4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stalen_D4.jpg)
Draaistel van een Stalen D met 4 deuren, komt wel aardig overeen.
En omdat ik nu toch met draaistellen bezig ben, heb ik er nog meer vergeleken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Blokkendoos_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Blokkendoos_3.jpg)
Blokkendoos.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_D_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_D_2.jpg)
Plan D,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_K_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_K_10.jpg)
Plan K,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_N_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_N_4.jpg)
Plan N,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_W_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_W_1.jpg)
Plan W,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IC-R.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IC-R.jpg)
IC-R,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stalen_D6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stalen_D6.jpg)
Stalen D met 6 deuren.
IC-L en IC-K heb ik niet, maar waren net als IC-R niet van die tijd.
-
@ Sobat, Uit welk boek komen jouw tekeningen?
Lijkt mij een interessant boek!
"Gelijkstroomtractie op Hoofdspoorwegen" door Ir. J P. Koster e.i.
ingenieur b.d. Afd. Electrificatie van de Dienst van Materieel, Werkplaatsen en Electrificatie der N.V. Ned.Spoorwegen
Uitgeverij J. H. Gottmer
Haarlem-Antwerpen
komt uit 1948, redelijk gedateerd dus ;D
-
Maar ...... redelijk goed tweede hands verkrijgbaar ;)
-
Dat verklaart gelijk de aansluiting aan de kant van de rails van het transformatorstation bij station Amersfoort. Nu zie ik waarom dat zo gedaan is.
-
Sorry lezers, het boven beschreven boek van Marktplaats komt naar mij toe, de deal is zojuist gesloten. ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C12c_ge_klonken_draaistel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C12c_ge_klonken_draaistel.jpg)
Geklonken draaistel van energie wagen 3, en een
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C12c_gelast_draaistel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C12c_gelast_draaistel.jpg)
gelast drraistel ook van energie wagen 3.
Beide foto`s geleend met toestemming van Arjen van der Donk, (AB 7216)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8084_984_1606-1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8084_984_1606-1_1.jpg)
Maar het lijkt als of er onder de 80 84 984 1 606 -1 de zelfde draaistellen hebben gezeten....
Die zijn in model inmiddels in huis:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4085_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4085_8.jpg)
Nu nog de tijd vinden voor een bezoek aan het Utrechts archief.
Wordt vervolgt....
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Onderstation1_op_milimeterpapier.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Onderstation1_op_milimeterpapier.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Onderstation2_op_milimeterpapier.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Onderstation2_op_milimeterpapier.jpg)
Voor wie de bovenstaande combinatie wil nabouwen heb bij wijze van proef deze combinatie op millimeter kalkpapier geprint en opnieuw ingescand.
-
Zolang ik nog geen tijd krijg (van m`n baas*) om naar het Utrechts Archief te gaan om te zoeken.
Ga ik dit boek maar ff doorspitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4174.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4174.jpg)
Zoals Hans aan aangaf, het is een gedateerd boek ;D
En ik ben blij om dit op m`n plank te hebben staan.
*Ben met nog 2 collega`s zeer druk bezig om een bedrijfshal inwendig om te bouwen.
Van 2 ponsmachines met dubbel automatisch magazijn naar 1 ponsmachine met enkel werkend automatisch magazijn.
De oudste ponsmachine gaat eruit, (over 5 weken), daar komt een lasersnijmachine voor terug met een robot gestuurde kantbank.
Met ook een eigen automatisch magazijn. Deze 2 magazijnen kunnen niet met elkaar overweg, o.a. andere systemen en de oude is van 1994.....
Echter zijn er wat kanttekeningen, de productie moet door, of zo min mogelijk stilstand.
Ook in de ander productie hallen mag er geen hinder ontstaan door de werkzaamheden.
Of te wel (te) veel werk in de weekeinden of na werktijd.
Het leven van een TD`er gaat niet over rozen. 8)
-
Onder het motto baat het niet dan schaadt het niet :) nog een paar foto's die ik toevallig tegenkwam:
https://flic.kr/p/nhEqJS
https://flic.kr/p/nmcQsg
https://flic.kr/p/22FfEUk
-
leuke foto's (y)
Groeten Arjen
-
Mooie nuttige foto’s.
De huidige status van het project:
Heb alleen de juiste draaistellenop een rangeerspoortje staan. En dat was het ook.
Ga nu eerst m’n module bakken afmaken. Volgende project wordt dit, .... (waarschijnlijk).
Wordt vervolgt,