BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: nederbelg op 08 november 2007, 21:12:56
-
Beste allemaal,
laatst was er hier ook een vraag omtreffende treinsamenstellingen. Misschien dat we er hier een paar foto's kunnen posten van treinsamenstellingen in model zoals ze in het echt reden. (als de moderatoren er mee eens zijn)
hier alvast een paar zoals ik ze gezien heb:
1100 blauw met stam plan D en vishaken
(http://i86.photobucket.com/albums/k98/nederbelg/MODELTREINEN/Treinsamenstellingen009.jpg)
1200 met kalktrein
(http://i86.photobucket.com/albums/k98/nederbelg/MODELTREINEN/Treinsamenstellingen008.jpg)
1600 Raillion met rail-pro's
(http://i86.photobucket.com/albums/k98/nederbelg/MODELTREINEN/Treinsamenstellingen007.jpg)
1300 met...
(http://i86.photobucket.com/albums/k98/nederbelg/MODELTREINEN/Treinsamenstellingen001.jpg)
en de blokkendoos 6-delig
(http://i86.photobucket.com/albums/k98/nederbelg/MODELTREINEN/Treinsamenstellingen006.jpg)
Dave
-
leuke foto's, maar als we het over samenstellingen
hebben zie ik toch ook graag de hele trein op de plaat.
evt. met samenstelling als bijschrift.
verder leuk idee.
tinus.
-
Prima idee. Erg mooie modelbaan en treinen trouwens. Kun je daar niet een keer over schrijven in de rubriek wat zijn we aan het bouwen.
-
oei eh ja maar geef me even de tijd want dat's even wat nieuw voor me en zo ver ben ik nog niet . Op de foto 's zie je het eerste hoekje van mijn baan waar ik begonnen ben met landschap. Maar gaat nog niet zo snel (werk en kinderen)
dave
ps zal de titel ook eens aanpassen.
-
Vandaag heb ik mezelf getracteerd op een stam blauwe plan D's van Roco. Maar wat ik niet weet is in welke volgorde deze rijtuigen stonden. Ik heb voorlopig deze volgorde aangenomen: A-RD-B-B-C. Is dat geloofwaardig, of moet het anders?
-
Volgensmij is dat geen correcte samenstelling, of je zit voor 1956 met AB( toen malige 1e en 2e klas) rijtuigen en C( 3e klas rijtuigen), na 1956 praat je dan over A( 1e klas, was voor 1956 B 2e klas) en B (2e klas was voor 1956 C 3e klas).
Dus of het zal AB+RD+3xC zijn of A+RD+3xB.
Groetjes Michiel
Ps; of je moet met de C een plan C postrijtuig bedoelen?
-
Michiel, ik heb een setje van Roco gekocht, en wel de artikelnummers:
44282, Bd8
44284, A8
44289, Cd9
44291, RDd
44296, B9
De C is geen postrijtuig, maar een derde klasse.
De AB die je noemt komt in het rijtje niet voor.
-
Waren er dan aparte A en B wagens bij plan D voor 1956?
Groetjes michiel
Edit; A's en B's waren er volgens de site van Martijn Haman niet wel de door mij genoemde AB's. In dat geval zal roco toch een niet realistisch setje samen gestelt hebben lijkt mij zo.
-
Ik kwam net al googelend ook op de site van Martijn Haman terecht. Ben er nog niet helemaal uit, maar ik krijg ook de indruk dat Roco een beetje aan het rommelen is geslagen. Als je veronderstelt dat het na 1965 is, dan is het A-rijtuig een opgewaardeerde B. Maar dan is het onlogisch dat er ook een C bij zit.
Zal morgen de nummers eens goed bekijken en proberen te doorgronden wat wat is.
Overigens stoort het mij niet zo dat de klasse-indeling niet helemaal correct is. Ik ben voornamelijk geinteresseerd in de meest logische volgorde van wat ik nu heb.
-
Klaas,
Heb je de cursus bij NHA niet gevolgd? ;D
Als je uitgaat van catalogusnummers en je rijtuigen in die volgorde aanschaft, gaat dat subiet fout. Dus zoals is geschreven igv de plan Dirks: AB met C (<1956) en de A alleen met B (> 1956).
De derde klas kon "vervallen" (werd 2e zonder dat het comfort wijzigde) doordat de 1e eindelijk officieel werd afgeschaft. AB 7700 werd dus A 7700 (en ook daar veranderde het comfort echt niet, alleen was er bij andere typen rijtuigen meer beenruimte) en C 7800 werd B 7800.
Het probleem ligt verder ook nog eens bij de B 785x-en, die hadden eigenlijk B 685x moeten heten want ze deden alleen maar dienst in de binnenlandse dienst vnl. in de zgn. Randstad Ex. van Gvr (Gvr = Gravenhage Rhijnspoor = Den Haag SS) naar Gn.
Modelspotter
-
Ik kom er ook achter dat het vrij lastig is met die blauwe D's , ik heb dus een C en een B (zo,n 785X)
Blijkt de B een gedegradeerde A (wat dus weer een AB was) te zijn (i.v.m. overschot van A's en tekort aan B's) dit gebeurde vanaf 1964 en dus zit er tussen die twee D's een tijdsverschil van 10 jaar!
-
Treinsamenstellers.
Op de site van Gerard van der Weerd http://www.seinarm.nl/ (http://www.seinarm.nl/) kunnen jullie veel info vinden omtrend de mooie samenstellingen van toen.
Noppie.
-
Het blijft een vrolijke site ;D
-
Heb je de cursus bij NHA niet gevolgd? ;D
Jawel, maar die stukjes van jou heb ik blijkbaar niet goed genoeg gelezen. ;D
Zal die boeken toch maar weer eens uit de kast trekken.
Overigens, zoals ik al zei, stoort het me niet echt dat het historisch niet helemaal klopt. Maar ik zoek een logische volgorde.
De keuze die ik heb gemaakt is A-RD-B-B-C, en de logica daarachter is deze:
Je zet de eersteklasse reizigers dicht bij de restauratie, en je zorgt ervoor dat de tweedeklasse reizigers die naar de RD willen niet door de eerste klasse hoeven te lopen. Dus die zet je dan aan de andere kant van de RD.
Schiet daar maar eens op!
-
Als de combinatie van rijtuigen niet klopt, dan kan de volgorde ook niet kloppen Klaas. Toch?
Dan blijft alleen een logische volgorde over en het klinkt logisch genoeg.
Behalve dan dat het niet klopt. ;D
Zonder gekheid, Roco heeft niks geks gedaan.
Plan D is op de baan gekomen als AB achtramer en C negenramer.
Bij de herklassering werd dat A achtramer en B negenramer.
Wegens overschot aan eerste klasse rijtuigen is ergens begin jaren zestig een deel van de achtramers in tweedeklasse rijtuigen veranderd, zodat er sindsdien ook B achtramers waren.
Roco heeft ze allemaal gemaakt, zodat we probleemloos kloppende treinen kunnen samenstellen.
A-RD-B-B-B is niet alleen logisch, maar klopt nog ook. Als de trein in de jaren 60 is gesitueerd, dan kun je voor de B-rijtuigen kiezen uit 9-ramers en 8-ramers.
-
Ik werd door iemand geattendeerd op deze webpagina:
http://home.hetnet.nl/~f2hhanshobbyhoek/hhh_n_planD_2_nl.html (http://home.hetnet.nl/~f2hhanshobbyhoek/hhh_n_planD_2_nl.html)
En daaruit blijkt zonneklaar dat de rijtuigen die ik heb, in de uitvoering zoals Roco ze levert, nooit in dezelfde periode tegelijk op de baan kunnen zijn geweest.
Het zij zo, het is desondanks een mooi stammetje, en ik laat het lekker zo, tenzij iemand met een betere volgorde op de proppen komt.
-
En daaruit blijkt zonneklaar dat de rijtuigen die ik heb, in de uitvoering zoals Roco ze levert, nooit in dezelfde periode tegelijk op de baan kunnen zijn geweest.
Zoals al een paar keer verteld Klaas. ;)
Alleen begrijp ik niet goed waarom je vindt dat Roco aan het rommelen is.
Ik ken geen setjes van Roco. Roco heeft rond 2006 acht verschillende blauwe plan d rijtuigen op de markt gebracht. Daaruit kun je zelf een correct stammetje samenstellen. Daarbij kan je kiezen of je een stammetje van voor of van na de deklassering wil.
Of heeft de winkel zelf een helaas niet kloppend setje samengesteld?
-
Henk, de winkel heeft niks samengesteld. Ik heb gewoon van elk nummer 1 exemplaar gekocht.
Op het moment staan er maar 5 blauwe in de catalogus.
Ik heb me eigenlijk een beetje laten foppen doordat Roco ze alle 5 in Tijdperk III plaatst. Op zich helemaal correct, maar ja, tijdperk III is weer onderverdeeld in 3 sub-tijdperken......
-
Klaas waarom koop je geen klasse nummers ofzo, dan kan je die C in een B veranderen en kan je wel iets maken wat klopt of lijkt te kloppen( denk ik). Ook NS logo's zijn te bestellen, dus stikker je zooi gewoon om zou ik zeggen. De verhouding van 1 C rijtuig in die hele trein leverd naar mijn idee nooit een logische samenstelling op.
Groetjes Michiel
-
Roco heeft rond 2006 acht verschillende blauwe plan d rijtuigen op de markt gebracht.
Ik ken er maar 6 uit die periode, die ik toen ook alle 6 gekocht heb, om er vervolgens ook al heel snel achter te komen dat dat niet samen kan rijden. Tja, dat krijg je als je abrupt overstapt naar Tp III zonder al te veel kennis van zaken. :-| Dat gaat gelukkig nu een stuk beter, oa dankzij de sites van Martijn Haman en Gerard v/d Weerd en natuurlijk dankzij de bijzonder nuttige bijdragen en site van Otto Dijkstra.
Henk, kan jij me updaten over welke 2 ik mis? Ik heb nu de volgende blauwe Plan D's:
44282 B 7852
44284 A 7702
44289 C 7819
44291 RD 7654
44296 B 7816
45317 AB 7710
-
Henk, de winkel heeft niks samengesteld. Ik heb gewoon van elk nummer 1 exemplaar gekocht.
Op het moment staan er maar 5 blauwe in de catalogus.
Ik heb me eigenlijk een beetje laten foppen doordat Roco ze alle 5 in Tijdperk III plaatst. Op zich helemaal correct, maar ja, tijdperk III is weer onderverdeeld in 3 sub-tijdperken......
Ah ja, de catalogus is inderdaad verwarrend zie ik. Er is nog een AB-rijtuig (45317) dat kennelijk af fabriek is uitverkocht en niet meer in de catalogus staat. Van de catalogusnummers 44284 en 44296 bestaan meerdere baknummers. Ze zijn allemaal nog in de winkel te vinden, maar je moet het wel weten.
Is het gevolg van de breuk tussen Roco en Reyne. Als het goed is zitten je rijtuigen ook in twee soorten doosjes.
Bij de turkooise rijutuigen is het trouwens nog gekker. Daarvan zijn 6 rijtuigen onder 3 catalogusnummers (AB, RD, C) uitgebracht en er zijn er nog twee in de catalogus te vinden.
@Reinier
Er zijn zelfs negen exemplaren. In het rijtje ontbreken:
A 7712
B 7821
B 7828
Uitgebracht onder de al bestaande catalogusnummers. ;D
Zie ook dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3017.msg42241#msg42241).
Om het nog ingewikkelder te maken werden sommige catalogusnummers 20 jaar geleden ook al gebruikt. Wie een tweede derdeklasser zoekt, kan uitkijken naar 44289 met baknummer 7802, helaas met zilveren daken maar daar is iets aan te doen. Bovendien zijn daar dan weer twee versies van, waarvan eentje met foutieve plakcijfers in plaats van klasseborden.
Ja ja, bij Roco hebben ze altijd wel van een geintje gehouden. ;D ;D ;D
-
Na het leze van dit draadje ben ik ook wel benieuwd geworden hoeveel er zijn in totaal.
Ik heb even in mijn kast gekeken en ik heb de volgende blauwe exemplaren.
44296 2de klasse ed 1
44296 2de klasse
44282 2de klasse
44284 1ste klasse ed 1
44284 1ste klasse
44291 rd
Nu lees ik dat er ook ab`s zijn ??? dat wist ik niet.
Die zoek ik nog voor mijn stammetje turkooise en blauwe doorelkaar
Groeten,
Dennis
-
Nu lees ik dat er ook ab`s zijn ??? dat wist ik niet.
Die zoek ik nog voor mijn stammetje turkooise en blauwe doorelkaar
Idem
-
Ik heb de pagina van de blauwe plan-d's op mijn website maar
even aangepast, sortering is nu voor de tp3 rijtuigen op periode.
Het ontbreekt nog aan wat foto's, maarja nu even geen tijd voor ....
-
Als het goed is zitten je rijtuigen ook in twee soorten doosjes.
Toen ik dit las dacht ik: die bazelt, want die dozen zien er allemaal hetzelfde uit. Maar toen ik goed ging kijken zag ik toch een verschil. Op 1 doos staat: Roco, Made in Austria. Op de 4 andere staat Modelleisenbahn GmbH, Made in EU.
En de nummers zijn natuurlijk verschillend, maar verder zijn ze hetzelfde, zelfs de prijsstickers zijn gelijk. ;D
-
@ Henk, bedankt voor je info. Helaas zoek ik alleen pre-1956 exemplaren, dus schiet ik niet zoveel op met de extra A en B-rijtuigen. Ik zal wel eens op zoek gaan naar zo'n oude C, dat zilveren dak spuit ik wel een keer over.
-
Nog even over het doosjesverschil: Mijn blauwe Plan D's zitten in blauw/grijze dozen, opschrift "Roco Professional" Het logo is het strakke moderne logo dat Roco vóór het faillissement gebruikte. Ik heb ook de nieuwe turquoise Plan D's, die in de nieuwe donkerblauwe dozen zitten, met het oude logo dat sinds het faillisement weer in gebruik is gekomen. Ook de vervolgoplages van de blauwe D's zitten tegenwoordig in die donkerblauwe dozen. Plaatje:
(http://i91.photobucket.com/albums/k309/zondefoto/IMG_03181.jpg)
-
Ik zal wel eens op zoek gaan naar zo'n oude C, dat zilveren dak spuit ik wel een keer over.
Ruilen? ;D
Ik heb de C7819 met grijs dak, dus overspuiten niet nodig.
-
Die heb ik helaas al... Ik zou 'm om kunnen nummeren, maar da's lastiger dan een dakje spuiten... Maar ik kom ze binnenkort wel eens bewonderen 8)
-
Toen ik dit las dacht ik: die bazelt, want die dozen zien er allemaal hetzelfde uit. Maar toen ik goed ging kijken zag ik toch een verschil. Op 1 doos staat: Roco, Made in Austria. Op de 4 andere staat Modelleisenbahn GmbH, Made in EU.
En de nummers zijn natuurlijk verschillend, maar verder zijn ze hetzelfde, zelfs de prijsstickers zijn gelijk. ;D
Grappig. Dan heb je de oorspronkelijke 6 rijtuigen minus de AB. Die zaten nog in de doosjes van het oude Roco. De latere 3 nummers zaten in de nieuwe blauwe dozen, zoals Reinier al schreef. Ik ging er eigenlijk vanuit dat die latere nummers nog ruimer verkrijgbaar zouden zijn. Maar mogelijk waren dat kleinere aantallen.
@Reinier
Spuiten kan, maar ik heb op zijn janboerenfluitjes de bak van zo'n 7802 gewisseld met die van een 7819.
-
Henk, ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest, maar mijn rijtuigen zaten allemaal in de nieuwe blauwe dozen. Dus zoals de onderste op de foto van Reinier.
-
??? ??? ???
Dat is maf.
Hebben ze in de fabriek vlijtig de deksels van de voorraad zitten wisselen?
Zijn er weer nieuwe nummers?
Welke baknummers hebben jouw rijtuigen?
-
Inderdaad, ben benieuwd naar rijtuignummers en de volledige
catalogus nummers op de dozen. Waarschijnlijk is het een
tweede batch ofzo.
groet,
marco-
-
Zo maf vind ik het niet dat ze in nieuwe dozen zitten. Die rijtuigen staan in de kersverse catalogus 2007/2008.
Voor de nummerfreaks de feiten op een rij:
cat. nr. rijtuignr.
44282 B7852 (8-ramer)
44284 A7712
44289 C7819
44291 RD7654 (toevoeging op het doosetiket: ed.2, dus wss een nummervariant.)
44296 B7828 (9-ramer, ook toevoeging ed.2)
-
Daar zit wat in.
Ze hebben in het magazijn dus inderdaad dekseltjes zitten verwisselen. ;D Vast geen tweede batch. Ze mochten de oude dekseltjes gewoon niet meer gebruiken.
Die eerste vier heb ik ook, maar dan met dekseltjes van het oude Roco. En om het helemaal gezellig te maken is de RD7654 het enige RD nummer dat Roco recent heeft gemaakt. Niks geen tweede nummer.
Het nummer B7828 was wel nieuw.
Misschien heeft de winkelier nog wel een tweedeklasser met een ander baknummer Klaas. Er is nog een 7816 en een 7821 die ook in doosjes met het catalogusnummer 44296 zitten. Zo ja, dan wil hij vast wel je derdeklasser ruilen.
-
Beste,
En nu nog een foto van de samenstelling.
MvG
dave
-
Heb mijn tijdperk III plan D's ook in het volledige donkerblauwe doosje ontvangen. Kreeg van Trein2000 echter een compleet stammetje toegezonden. Foto staat ergen op 'nieuwe aanwinsten'.
Aangezien het hier om treinsamenstellingen gaat heb ik nog wel een andere vraag. Als ik een icr stam wil samenstellen met de LS-models rijtuigen welke nummers dien ik dan te bestellen? Ben hier niet zo in thuis. Wil een binnenlands stammetje jaren 80.
-
Foto's van hele treinsamenstellingen word lastig, maar ik heb wel samenstellingen uit 2004 op spot tekeningen staan;
S3600 ICR(m)(incl. ex benelux rijtuigen)
21-4-2004 (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/samenstellingGTMinS3600op21-04-04.jpg)
28-4-2004 (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/samenstellingGTMinS3600op28-04-041.jpg)
IC800/900 ICR(m)/DDM
2-7-2004 1 (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/samenstellingGTMinIC800-9002-7-041.jpg)
2-7-2004 2 (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/samenstellingGTMinIC800-9002-7-042.jpg)
2-7-2004 3 (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/samenstellingGTMinIC800-9002-7-043.jpg)
IC1900/IC2500/IC3500 ICK
2-7-2004 1 (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/samenstellingGTMinIC1900-2500-35002.jpg)
2-7-2004 2 (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/samenstellingGTMinIC1900-2500-35-1.jpg)
Treinnummers van de samenstellingen van toen heb ik helaas niet bij gehouden.
Groetjes Michiel
-
Ik heb nog wat gevonden ik heb eens div. samenstellingen op tekening gezet aan de hand van foto's uit vele nederlandse spoorweg boeken. Het zijn samenstellingen hoofdzakelijk uit de jaren 80 maar ook uit de jaren 90 en 70;
1 (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/samenstellingrijtuigenoudvanaf19701.jpg)
2 (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/samenstellingrijtuigenoudvanaf19702.jpg)
3 (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/samenstellingenrijtuigenoudenmodern.jpg)
4 (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/SamenstellingenICs1.jpg)
5 (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/SamenstellingenICs2.jpg)
Groetjes Michiel
-
Erg interessant Michiel! 8)
Ik heb een stoere gevonden voor de plan E's! De IC Maastricht - Zandvoort op 18 juli 1981:
- 1211 (Trix)
- Plan W blauw met reclamebanen (LSM)
- ICR B (LSM)
- Plan E A (Artitec)
- Plan E RD (Artitec)
- Plan E B (Artitec)
- Plan E B (Artitec)
-
Die is veel stoerder met een blauwe 1100 zonder botsneus en een ICR B in plaats van de plan W. 8)
Iemand nog een leuk idee om te doen met een Benelux ICR A, AB en een IC+ A en B? Ze zijn wat eenzaam zonder trein.
-
(http://i86.photobucket.com/albums/k98/nederbelg/MODELTREINEN/Treinsamenstellingen009.jpg)
Wat een eigenaardige dikke bovenLEIDING heb je daar trouwens, nog nergens in het wild gespot... ;D
-
Jammer Stig da's geen bovenleiding, dat is de nieuwe HSL Metro ;D
-
Hallo,
Ik kende een site waar je je eigen samenstelling kon maken.
Kon je de loc uitkiezen, en dan de wagens.
Kent iemand die site nog?
Stonden ook kleine tekeningetjes van de treinen bij...
Willem
-
Ik ken wel deze: "http://www.reisezuege.ch/reisezuege/". Die is specifiek voor Zwitserland met ergens een link naar een paar andere landen.
Misschien nuttig.
-
Hallo,
Bedankt voor de tip, ik heb hem al gevonden, de site van Marco Reparon!
[klikken maar!] (http://www.xs4all.nl/~repa)
-
ja leuk he ? Ik moet eigenlijk de draad weer eens oppakken voor die 'treinsamensteller' ....
maarja, kost zoveeeel tijd .....
-
Maar hij is wel fantastisch 8)
-
Aangezien ik zelf een beetje genoeg krijg van vele internetsites en boeken afspeuren maar eens een postje hier. Ik heb nog wat materieel waar ik nog leuke treinsamenstellingen voor zoek( mogen er dus meerdere zijn).
Ik heb mezelf tot doel gestelt alleen 100% kloppende treinsamenstellingen te willen hebben die ik dus overneem van foto's ofzo.
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/06/noginteplannenmaterieel.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/06/noginteplannenmaterieel.jpg)
Ik vind het geen probleem materieel bij te bouwen maar ik vind wel dat niet meer als 50% van de samenstelling nieuwbouw zou moeten zijn.
Heeft iemand ideeën voor/foto's van een geschikte treinsamenstelling?
Groetjes Michiel
Ps; die afbeelding bestaat uit div. traffic screensaverplaatjes.
-
na 2 februari kan ik, als het goed is, een foto plaatsen van 1300+AB+AB+RD+C+C+C uiteraard in turquoise kleurstelling :) , of is het niet meer nodig van deze trein een foto te plaatsen?
Wesley
-
Beste,
Nartuurlijk !!!
Gewoon doen.
Dave