BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Neurenberg => Archief 2016 => Topic gestart door: HansQ op 31 december 2015, 01:23:18
-
Piko schaal N nieuwe modellen voor 2016, met twee NS 1200 varianten!!! ;D
NS hondekop groen periode IV met NS logo en reclamebanen: http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=21530 (http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=21530)
NS 2236 bruin periode IV met gele snor, demper en NS logo: http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=21495 (http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=21495)
NS 1202 geel/grijs periode IV, nieuw model dus: http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=21533 (http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=21533)
NS 1200 (1205?) blauw periode IV, eveneens nieuw dus: http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=21532 (http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=21532)
Volker rail SImmps wagon voor zware lasten periode VI: http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=21540 (http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=21540)
Zie ook de PDF calatogus pagina's 8, 9, 16 en 30: http://www.piko.de/KAT_PDF/99696.pdf (http://www.piko.de/KAT_PDF/99696.pdf)
-
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66793.msg3221628052/topicseen.html#msg3221628052 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66793.msg3221628052/topicseen.html#msg3221628052)
-
Dit gaat om spoor N Martijn. Dat andere is H0. ;D
-
beter lezen in die andere want daar word over zowel H0 als N gesproken ;)
staat zowel hier als daar ook niet in de titel dat het om N of H0 gaat
-
Piko is zeer goed bezig vindt ik, indrukwekkend.
Ook gaat de reeks verder van de Duitse eenheidslocomotieven, zoals de E41, E50, BR 103 en nu dus ook nieuw voor 2016 de E-10 en E-40 (BR 140),geweldig blij mee..
-
Maar dit staat in het N-subforum van Neurenberg. Dat is wel een hint ;)
Ik vind het zelf eigenlijk ook wel handig om het per schaal te doen.
Qua Piko-nieuwtjes van 2016 vind ik de nieuwe goederenwagons wel interessant.
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=21539
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=21540
-
Ik vind het zelf eigenlijk ook wel handig om het per schaal te doen.
Ik ook, maar dan moet het onderwerp er ook naar zijn ;)
Wellicht een tip voor de topic starter om even het onderwerp aan te passen, of anders een moderator die even los gaat.
-
Via de zijbalk hier gekomen dus niet opgevallen.
verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
-
Alfred, deze subgroep van het forum heet al jaren "Materieel->Neurenberg->N", dus ik begrijp je probleem niet zo...
-
Bij de actuele draadjes aan de linkerkant zie je niet 123 in welk subforum het staat. Nu is er een draadje Piko 2016 en Piko neuheiten 2016. Dus niet te zien of het n of h0 is.
Dus achter Piko 2016 N is een kleine effectieve aanpassing.
Wel erg leuk dat piko zoveel nieuws brengt in N voor de NS bouwer.
verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
-
Dat mogen ze ook wel in H0 maken :D
Hoop nog steeds op een 2200 :P
-
Vandaag is van Piko de Hondekop in N uitgeleverd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piko_hondekop.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/piko_hondekop.jpg)
Groetjes,
-
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=35&t=9217&start=40#p165109
Foto's van de 1200 in wording.
-
Ziet er top uit, eindelijk een mooie 1200 voor spoor N. De minitrix was wel een beetje simpel.
Wel een opmerking: net als bij de H0 Roco lijkt het alsof ze de poten van de panto's ondersteverkeerd hebben gezet zodat de kruisstangen niet goed kruisen als de panto op staat.
Mvg,
Robert
-
Ach, als dat het enige minpunt is. Ik zie sowieso nog steeds niet wat er dan precies mis mee is. De draaistellen vind ik al een hele vooruitgang ten opzichte van de minitrix. En dan ook nog handgrepen op de neus.
-
Het is niet echt een minpunt, het is een kwestie van de panto goed in elkaar zetten :) Anders kan de panto omfloepen als deze omhoog staat tegen de draad aan. Wellicht in N niet zo'n issue maar voor diegenen die tegen de draad aan rijden is het lastig. Het is een handmonster dus als Piko dit nu weet dan kunnen ze dit bij de productie verbeteren.
-
De panto zit gewoon zoals het echte voorbeeld.
-
Als de panto omhoog staat moeten de stabilisatie stangen nog steeds kruislings staan. Nu zitten ze horizontaal wat juist niet stabiel is en er voor kan zorgen dat de panto gaat wiebelen tegen de draad. De Roco heeft hetzelfde euvel, er is hier al eerder over gesproken. Ik denk ik zeg het maar even zodat Piko er notitie van kan nemen. Het is alleen een kwestie van de panto's in de goede volgorde in elkaar te zetten. dat is alles.
Een voorbeeldje van een H0 Carmina panto met groene pijltjes bij de bevestigingen van de stabilisatie stangen die ik bedoel. Deze houden de panto rechtop, zowel in het 'echie' als in model. Als de linker poot rechts staat en de rechter poot links, dan kloppen de bevestigingspunten niet meer en staat de stang horizontaal zoals bij de Piko op de foto. Roco deed dit bij de assemblage ook verkeerd wat resulteerde in een aantal filmpjes op youtube van 'dansende' pantos als de lok heen en weer rijdt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Carmina1200_stangcorrect.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Carmina1200_stangcorrect.jpg)
Verder vind ik het geweldig dat Piko de moeite neemt om de panto in details weer te geven! (y) Nog niet zo lang geleden werden in alle schalen gewoon maar eenvoudige standaard panto's overal op geschroefd, ook in H0!
Mvg,
Robert
-
Ter verduidelijking:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/d42909c2-21af-4ab4-8c7d-c6d348aeeaacedit.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/d42909c2-21af-4ab4-8c7d-c6d348aeeaacedit.jpg)
Als het linker pootje rechts komt en het rechter pootje links dan krijg je de situatie met de groene stang. Diagonaal en stabiel. Het is slechts een detail maar als ze het nu weten voordat ze in productie gaan dan zitten we straks niet met allemaal zwabberende panto's. Dan hadden ze deze stangetjes beter weg kunnen laten :P
Overigens: ook super mooie sleepstukken! En asymmetrische draaistellen. De handrails bovenop de neus en bufferbalk zijn naar verhouding wat dik maar dit was ook zo bij de Märklin (de neusrails dan). Het moet natuurlijk wel wat kunnen hebben. Als de stang op schaal was dan was ie zo dun als een haar en brak ie af als je schaal N machinist niest. De handrails naast de deur in de neus steekt wat uit maar het is natuurlijk nog steeds een handmonster.
Piko is goed bezig in N, ik was al jaloers op de 2200 en Hondekop :) Nog even en veel zullen toch overstappen van H0 naar N omdat er nu zoveel meer NS materieel voorhanden is. (y)
-
Dat is al een heel stuk duidelijker voor me. (y) Op de Hondekop lijken de stangetjes wel goed te zitten dus piko weet hoe het moet.
Nu nog even wachten op de plan E voor achter de 1200.
-
Op de site van MCH is te lezen dat de eerste exemplaren van de 1200 onderweg zijn per vliegtuig en de rest per schip volgt. Ook staat er dat het model op de foto's een handmonster is van een versie die volgend jaar verschijnt. (y)
Nu komt dus een blauwe zonder grepen op de neus en oude cabineramen.
-
Een blauwe zonder handgrepen?
Ik kan me vergissen, maar volgens mij werden die handgrepen op de neus al geplaatst in het turkooise/bruine tijdperk.
Detail natuurlijk. De n-spoorders worden verwend door Piko. (y)
-
Volgens elders op dit forum klopt het dat de bruine en turkooise al handgrepen kregen, we zien het ergens deze maand wel wat het wordt in model. :)
-
Misschien is het ook wel mooier zonder handgrepen. Zelfs in H0 wordt dat detail al snel te grof.
-
Als ik het zo bekijk zou ik ook liever geen handgrepen willen op de neus in schaal N. Het is inderdaad bijna een steigerpijp naar verhouding ipv een handgreep. Maar ja, wie ben ik? :) Een grote dikke H0 tuffer :P
-
Als ik het zo bekijk zou ik ook liever geen handgrepen willen op de neus in schaal N. Het is inderdaad bijna een steigerpijp naar verhouding ipv een handgreep. Maar ja, wie ben ik? :) Een grote dikke H0 tuffer :P
Nou bemoei je d'r dan niet mee... ;D ;D ;D
-
Goed hoor, ik wil alleen maar helpen :P Vaak zie ik op veel modellen details zitten die veel te groot zijn, zelfs in H0. Ik heb dan zoiets van: laat het dan weg als je het niet op de juiste schaal kan maken. Kunst van het weglaten. Wie er toch een handgreep op wil kan er altijd nog een muizensnorhaar op frotten.
-
Een blauwe zonder handgrepen?
Even vlug kijken in het boek over de 1200 laat zien dat er ook blauwe locs zonder handgrepen waren. Maar dat wist piko natuurlijk al. (y)
Wie weet trouwens wanneer de laatste loc in het blauw op de baan verscheen?
-
Voor de geïnteresseerden staat op de Piko-site een foto van de loc: http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=21532
(http://www.piko-shop.de/media/oart_0/oart_n/oart_21532/thumbs/19641_95503.jpg)
de loc heeft een Next18 stekker en digitaal schakelbare cabineverlichting, bij de aankondiging had ik dat nog niet zien staan.
-
Dat niet alleen, maar dit is ook een mooie optie:
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=22515
(y)
-
Op Eurospoor stond een handmonster van een blauwe 1200 met A-sein, klik (http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=49&t=10424&start=20#p167216). De handgrepen op de neus zien er goed uit vind ik, het zilverkleurige randje om het A-sein is ook een aardig detail. ;D
-
Handmonster? Ik heb de mijne op Eurospoor opgehaald bij de Harlaar stand! :) ...zie onder...
-
Echt waar? Ook met A-sein, logo en handgrepen op de neus? :P
-
Ah, dat is een komend model voor volgend jaar?
-
Inderdaad, zie de vorige pagina en de site van MCH. ;)
-
Ter vergelijking twee slechte foto's van de Piko 1200 met de Startrain 1300 en Minitrix 1200:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161031_193820.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161031_193820.jpg)
Door de flits is het verschil in blauw duidelijk te zien, bij gewoon licht is het minder opvallend. Persoonlijk vind ik de 1300 iets mooier, maar ik heb toch al 23 verschillende kleuren Berlijns blauw op de baan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161031_195150.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161031_195150.jpg)
Tussen de twee 1200'n is het verschil duidelijk te zien, maar daar zit ook 30 jaar tussen.
Verder bevalt de 1200 mij goed, de werkende sluitseinen en cabineverlichting zijn leuk. De loc rijdt ook goed wat niet onbelangrijk is, met zes aangedreven assen zal de trekkracht behoorlijk zijn maar dat moet ik nog testen. Nu maar wachten op de geel/grijze.
-
Is alleen wel een lichtelijk buffer-loze 1300... :-\
-
't ding was even voor de foto klaar gezet, er moet een decoder in en wat onderhoud gedaan worden. Vergelijken met een turkooizen of geel/grijze 1300 kon ook maar dat zegt zo weinig over de kleur. :P
-
Foto's van de geel/grijze versie staan op de Piko webshop: Klik (http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=21533). De loc ziet er goed uit vind ik, de uitlevering zou nog dit jaar moeten zijn. :)
-
Zo dat ziet er inderdaad goed uit 8) ik vond de nieuwe Piko blauwe vergeleken met de oude blauwe minitrix op het eerste gezicht niet heel veel beter. Tot je goed ging kijken natuurlijk... maar bij deze is het meteen overduidelijk. Komt door de vele betere kleurstelling denk ik. De oude minitrix was lichtgrijs met vaal geel, dat maakte hem erg 'plastic' achtig. Deze is fraai!