BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: martijn v m op 08 september 2015, 11:19:39
-
Gezien het ondertussen bekend is wat er gaat rijden op de nieuwe Uithoflijn in Utrecht lijkt het mij tijd voor een eigen topic daarover.
Nieuwsbericht (http://www.duic.nl/nieuws/zo-zien-de-nieuwe-spaanse-trams-voor-de-uithoflijn-eruit-in-17-minuten-van-cs-naar-uithof/)
Utrechtse tram kan 66 meter worden (http://www.ovmagazine.nl/2015/01/nieuwe-utrechtse-tram-kan-66-meter-worden-1454/)
(http://www.duic.nl/wp-content/uploads/2015/01/20150130-technische-fact-sheet-CAF-Uithoflijntram-610x492.jpg)
(http://www.uithoflijn.nl/typo3temp/_processed_/csm_150904Onthulling_Mock-up_UHL__2__c52c9527cc.jpg)
Stem mee over traminterieur Uithoflijn (http://www.uithoflijn.nl/nieuws/overzicht/detail/artikel/stem-mee-over-traminterieur-uithoflijn/?tx_news_pi1%5Baction%5D=detail&tx_news_pi1%5Bcontroller%5D=News&cHash=13aa42413d5662fe2c1c49c9a1d4e8d3)
En nu natuurlijk wachten op een model an deze mooie tram.
Van de Boedapest versie is er al een model (http://gyujtemeny.vatera.hu/makett_modell/vasutmodell/wumm_v037_caf_urbos_budapest_villamos_h0_1_87_2098634123.html)
(http://s22.postimg.org/ww5n38qsx/IMG_1975.jpg)
Groeten Martijn
-
SKIPtram al bezig met de Utrechtse versie? 8)
-
tis jammer dat Boedapest een andere deurindeling heeft.
Paul? :P :-X ;D
-
De deurindeling van Boedapest lijkt me praktischer dan die van Utrecht.
Gr Frank.
-
vind het zelf ook vreemd dat er geen deuren in de kop zitten.
al is het in vergelijking met de SIG sneltrams niet anders.
alleen zijn het inplaats van 2 bakken met 4 sets deuren 5 bakken met 4 sets deuren.
ben benieuwd of er ook uiteindelijk 7 of zelfs 9 delige Urbossen als vervanging voor de huidige trams komen.
Groeten Martijn
-
Overal zitten er deuren in de kop bakken, maar wij hier in Nederland weten het altijd weer beter en doen dat niet. We veranderen weer van alles en als het dan blijkt niet te werken zijn de verantwoordelijken al met Boedapester zon vertrokken.
Gr.Paul
Ik zit ook nog steeds op het tramplan van Arnhem te wachten ( 2001)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/537/pCSWBC.jpg) (https://imageshack.com/i/expCSWBCj)
Die Boeser regelt ook niks.
-
Volgens mij is deze deurindeling zo gedaan om met gekoppelde stellen binnen een beperkte maximale perronlengte te blijven. Dat wordt dan dus halteren met de kop(pen) buiten het perron.
Michel
Verstuurd vanaf mijn SM-N910C met Tapatalk
-
@paul.
Hahaha.
Nou Rob. Wanneer begint de aanleg? :p
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
-
Moet nog nèt lukken voor Volgende halte: Openluchtmuseum 2016! ;D
Over die deuren. Héél onhandig voor de doorstroming om geen kopbalkons te maken. In Rotterdam zijn ze er bij de metro na de eerste series, met halve deuren en kleine kopbalkons vanaf gestapt en dat was niet voor niets. Ruime kopbalkons werkt gewoon véél beter.
-
Ach, 90 procent van de passagiers stapt bij het beginpunt in en stapt bij het eindpunt weer uit. Doorstroming is nergens voor nodig. ;D
-
Is het niet vergelijkbaar met de Randstadrail? Daar heb je de eerste 7 meter ook geen deur, wat betekent dat als je van 'voren' komt aansnellen om de tram te halen, eerst een deel van de tram moet langslopen voordat je kan instappen...
-
2 stellen worden samen zo'n 66 meter lang, maar haltes zijn maar zo'n 56 á 60 meter lang meen ik. Dan MOETEN de koppen dus uitsteken en hebben deuren daar in geen nut. Twee trams van 33 meter hebben meer capaciteit als 2 trams van 28 á 30 meter die wel binnen de haltes vallen en deuren bij de koppen hebben.
Michel
Verstuurd vanaf mijn SM-N910C met Tapatalk
-
er zal ongetwijfeld over nagedacht zijn.
nu maar hopen dat er of via halling of via wumm een betaalbaar model komt van de U tram Urbos 100
Groeten Martijn
-
Wumm?
-Edit: Gegoogled. Een fabrikant(je) van messing trammetjes.
-
Jup uit Hongarije.
Zie het model van de urbos 100 uit Boedapest onderaan de eerste post.
Op de site van skiptram staat een imposante combino supra.
En ze hebben op basis van resin kappen de pesa swing gemaakt.
Hoe de urbos is opgebouwd weet ik niet.
Ik houd hoop op een U tram urbos model tegen de tijd dat de echte er zijn.
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
-
Ik zit ook nog steeds op het tramplan van Arnhem te wachten ( 2001)
Die Boeser regelt ook niks.
Nou Rob. Wanneer begint de aanleg? :p
Eh... toen ik er destijds over begon om de tramlijn door te trekken naar mijn huis in Beuningen, werd ik niet meer serieus genomen. :o
Ik was een beetje dom.... ;D
Groeten, Rob.
-
Hahahaha.
Kan ik me niet voorstellen dat ze zo over je denken :p
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
-
@ Rob,
Gelukkig mocht jij wel overal aanwezig zijn en heb ik je geen traantje zien laten.
@Martijn,
Nog geen reactie van Geza gehad.
Ik denk wel dat er mogelijkheden zijn om CAF trams in model te maken ( Nantes, Budapest en Utrecht, en geloof ook nog een Duitse stad).
Wie dat op gaat pakken hoor je wel (Halling, Wumm of VK?????).
@Wes
Inderdaad ( hele mooie) messing modellen, maar ook kunststof ( Segzed) zoals Martijn al aangaf.
Niet alles is op Google te vinden.
met groet van Paul
-
De Duitse stad is Freiburg waar ze rijden. Ik heb ze daar vorige maand gezien, maar het gaat daar om de 7 delige variant. Ook wijkt de kopvorm per stad een beetje af.
-
Ik heb het idee dat de kop van freiburg hetzelfde is als de utrechtse.
Alleen die van freiburg is in 2 kleuren.
En je haalt er zo 2 bakken tussenuit.
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
-
De ronding onder de koplampen zijn anders, want bij de Freiburg versie is dit verdiept. Maar het verschil is niet schokkend. Misschien is het bij het Utrechtse seriemodel weer anders dan de huidige tekeningen en mock-up. Ook bij de andere steden onderling zie je verschillen in de kopvorm.
-
Wilde net een Boedapester CAF bestellen via een duistere Hongaarse website (Firefox vertaalt niks) en heb dus overal maar ingevuld wat ik dacht dat goed was. Totaalbedrag iets van 124180 HF, maar dat blijkt dan toch tegen de 400 euro te zijn. Gauw op de X geklikt en toch maar even wachten tot ik iets positievers in een voor mij begrijpelijke taal hoor.
Groet van Paul
-
Paul,
Probeer het vertalen eens met Google vertalen, misschien kom je dan verder.
Groet, Kees
-
Deze maand een indienst stellings beschrijving van de CAF wagens van Freiburg in "Stadverkehr". Je kunt hier zien dat de deur indeling dezelfde is als in Utrecht met wel een kleine deur rechtsvoor.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/661/wRY8bf.jpg) (https://imageshack.com/i/idwRY8bfj)
Overigens een zeer waardevol en ter zake kundig maandblad voor tram enthousiasten
Met groet van Paul
-
Wat een ongelooflijk gedateerde vormgeving heeft dat blad. Dacht op het eerste gezicht dat het uit de jaren 80 kwam.
-
Het gaat om de inhoud, niet om het uiterlijk!
-
Precies. Liever dat ze de tijd besteden aan een goede inhoud dan aan een super gelikt uiterlijk.
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
-
Het blad is dan ook een "Fachzeitschrift für den öffentlichen Personen-Nahverkehr auf Schiene und Strasse" en beleeft dit jaar zijn zestigste !!! ( 60.) jaargang. Kun je niet van veel andere bladen zeggen. Kennelijk is er dan toch belangstelling voor ondanks zijn al sinds mijn heugenis niet veranderd uiterlijk.
@Sven
Bovendien zijn die "Backertjes" ook erg gedateerd.
En het was de enige slimme manier om een Freiburgese versie te laten zien zonder gelijk met de copyright in conflict te komen. De inhoud van het blad is wel "uhrheberrechtlich geschützt" en niet de kaft. ( zo zie ik dat tenminste en je maakt zo wat sluikreclame).
Groet van Paul Sassen
-
Paul. Al wat gehoord van Géza?
verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
-
Martijn,
Twee maal gemaild en nooit antwoord gekregen. Ik denk dat de mailtjes in het nieuwe prikkeldraad bij de grens blijven hangen ( vroeger ijzeren gordijn).
Gr.P.P.
-
hmmm.
jammer.
we zullen wel zien.
wie weet heeft die nieuwe eigenaar van halling wel fut en zin om op eigen kosten dat model te ontwikkelen voor een aangename prijs :-X
-
"Veel hopen en Halling weinig geven doet de dwaze tramliefhebber in vreugde leven".
-
Wumm boedapest en freiburg (http://www.modelltram.de/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=4887#p7563974)
Preizig ja.
mooi ja.
en wellicht via de juiste contacten de versie uit utrecht te laten vervaardigen :angel:
-
En wat bereft de aanleg. Een paar maanden geleden zijn langs een deel van het traject de railstaven vast los neergemikt. Ze zijn geloof ik 120 meter per stuk dus de kans op diefstal is gering. ;D
-
Er bestaan ook 1:1 railnippers hoor ;D
-
Knappe jongen die een railstaaf van 120 meter mee gapt. En denk niet dat je met een rocozaagje effe een stukje afzaagt.
verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
-
Dat zou een leuke video voor YouTube zijn, Martijn! (y) Helaas zit het plastic in de weg, als je al zover zou kunnen komen.
-
Er gebeurt wel iets.
Tramweg tot de wetenschap.
Foto genomen nabij het Krommerijnbad.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/uithoflijn.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/uithoflijn.jpg)
-
Fietste vorige week over het viaduct in de Waterlinieweg. Ziet er wel bijzonder uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2097_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2097_7.jpg)
Moest de foto wel fors verkleinen trouwens voordat de upload lukte. ???
-
Appart. De ene richting in beton en de andere gewoon op bielsen en in het ballast.
-
Rocoline flexrails met bedding was kennelijk in de aanbieding. :angel:
Steyn
-
Ik kan 't ook niet zo goed zien, maar de rails links die in beton liggen zijn zwart, en de rails rechts in ballast zijn roestbruin. Het zijn dus rails van verschillend materialen of dat gedurende een andere tijd buiten heeft gelegen. Wellicht zijn de zwarte rails die in beton liggen groefrails en wordt dit zo gebouwd dat er ook bussen kunnen rijden? In de verre achtergrond zie je dat beide sporen in beton liggen. Wellicht is dit voor de bussen richting Wijk bij Duurstede?
-
Of heeft het verschil misschien te maken met de rijrichting: het klimmende spoor ligt muurvast in beton, het dalende spoor losjes in de ballast. Een klimmende tram duwt het spoor naar achteren; een naar beneden rollende tram doet dat niet.
't Is maar een idee. Er zijn vast wel 1:1-spoorbouwers op dit forum die er verstand van hebben.
-
Zie vanaf de A28, dat er al een tijdje bovenleiding hangt bij het eindpunt, met heel veel masten - ziet er zwaar uit.
Gr Frank
-
Gaat nog even duren voor ie af is:
"Anderhalve week geleden bleek dat deze nieuwe sneltram door Utrecht 84 miljoen euro duurder uitvalt en pas eind volgend jaar helemaal in gebruik kan worden genomen."
http://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/nieuws/utrechts-gedeputeerde-opgestapt-vanwege.9580941.lynkx
-
Gisteravond is een rapport van de rekenkamers gepubliceerd.
https://www.randstedelijke-rekenkamer.nl/onderzoek/uithoflijn/?provincie=utrecht
De kosten van de aanleg van de Miljoenenlijn (Zuid-Limburg) verbleken hierbij.
-
https://m.youtube.com/watch?v=_znJECraiHQ
-
Mooie impressie-film.
-
Vandaag wezen kijken naar deze langverwachte noviteit. Vond het mooi om te zien allemaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SYBV0433.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SYBV0433.jpg)
-
Eindelijk rijdt dan die Uithoflijn over een groot deel van het traject. Tot Hallo Jumbo in de weg reed...
https://www.ad.nl/utrecht/tram-uithoflijn-ontspoord-bij-stadion-fc-utrecht-een-verschrikkelijk-hard-gedonder~aba5c849/
-
:(
Help de vergeler is weer bezig.*
Ronald
* voor 50-minners: tv reklameleus voor wasmiddel.
-
Zouden de verkeerslichten niet gewerkt hebben?
Jumbo moet anders ongelooflijk door rood hebben gereden.
Groet, Bas
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210316_123028.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210316_123028.jpg)
Sta je dan ::)
-
Bron:
AD.nl (https://www.ad.nl/utrecht/tram-uithoflijn-ontspoord-bij-stadion-fc-utrecht-een-verschrikkelijk-hard-gedonder~aba5c849/?referrer=https%3A%2F%2Fforum.beneluxspoor.net%2F)
"De tram liep rond 11.00 uur bijna volledig uit zijn rails en belandde overdwars op de Laan van Maarschalkerweerd. De hulpdiensten rukten massaal uit. Ook een traumahelikopter werd ingeschakeld om medische assistentie te verlenen."
"Er zijn geen gewonden gevallen, meldt Veiligheidsregio Utrecht."
Mijn hemel, wat gebeurt er dan als er echt een ramp gebeurt? Wordt hier niet van een relatieve mug een Jumbo olifant gemaakt?
-
Oepsie...als die boomstammen daar niet lagen dan had de tram zichzelf opgerold ;D
-
Een niet haakse oversteek is vragen om problemen. Niet voor niets dat ProRail (forse) snelheidsbeperkingen heeft ingesteld bij de treinoverwegen welke niet haaks zijn.
-
Ik ben toch blij als hulpdiensten eerst massaal uitrukken om hulp te verlenen aan potentieel een tram vol inzittenden die allemaal flink door elkaar zijn gerammeld bij een onstporing.
Liever dat dan eerst aan de melder te vragen; "wilt u binnengaan en eerst even alle personen identificeren die assistentie nodig hebben?".
Snel afschalen kan altijd nog, telaat komen in levensbedreigende situaties is ongewenst.
Tot zover mijn lofzang op hulpdiensten, sinds ze mij eens gered hebben kan ik niet anders dan diep onder de indruk zijn hoe deze mensen kunnen helpen.
Groeten,
Jelmer
-
De tram probeerde het opschrift op de tram na te doen: U Tram. ::)
-
die u is van unfall tram
-
Meer van Uitval tram...de oplevering was niet vlekkeloos zeg maar. Vanuit IJsselstein moeten we nog steeds met de bus.
Maar loslopende bestellers kan zo'n tramondernemer ook niks aan doen ;D
-
Soort olifant in de stad, zegmaar.
Loslopende busjes in de stad >:(
Groet,
Tjalling