BeneluxSpoor.net forum
Materieel => BeneluxSpoor.net polls modelspoor => Topic gestart door: Chris op 21 oktober 2007, 01:23:45
-
Liliput heeft sinds dit jaar de ketelwagen van het type Deutz ELK 480 HL in zijn assortiment. Deze ketelwagen werd in Nederland in de jaren vijftig en zestig gehuurd door de NAM en ingezet in de aardolietrein tussen Schoonebeek en Pernis. Als tractie fungeerde onder andere de serie 2400 die in model uitkomt van Roco. Het model van Liliput stemt overeen met het origineel. Wij als modellencommissie willen graag inzicht hebben of er belangstelling is voor een setje ketelwagens van de firma Liliput in de Nederlandse Aardolie Maatschappij uitvoering.
Het model is gebaseerd op de Deutz ELK 480 HL ketelwagen die door de NAM gedurende de jaren vijftig en zestig is gehuurd van de VTG
-
Yep, lijkt me wel wat. Aantal hangt natuurlijk ook af van uitvoering en prijs.
-
Klinkt interessant, kunnen deze ook achter een NS 2000 van bijvoorbeeld Wim Mesu?
Gr,
Bart
-
Is dit niet dezelfde wagen die Piko een paar jaar geleden in de NAM-versie heeft uitgebracht?
-
Misschien kun je er een foto bij zetten :D, dan weten we meteen waar het om gaat. krijg je geen vragen van, hoe zie hij er uit ;)
-
Zie de folder van Liliput op de site van de Modellbahnecke.
http://www.modellbahnecke.de/html/liliput_neuheiten_2007_13.html
Het betreft de afbeelding van de bovenste ketelwagen.
Het klopt inderdaad dat Piko in het verleden look a likes van deze ketelwagen heeft uitgebracht. Het model van Piko wijkt op een aantal punten af van de ketelwagen zoals die in het echt voor de NAM heeft gereden. Denk hierbij aan het frame waarop de ketelwagen rust. Liliput heeft het juiste model sinds 2007 in zijn assortiment. Deze ketelwagen laat zich uitstekend combineren met bijvoorbeeld een Roco NS serie 2400.
Grtz,
Willem
-
Is dit niet dezelfde wagen die Piko een paar jaar geleden in de NAM-versie heeft uitgebracht?
Theoretisch wel maar die van Piko is een hobbymodel uit de jaren '60 en is vrij lomp uitgevoerd. De afmetingen en het onderstel van Piko is onjuist dus Edgarr, wat zeggen we tegen het Piko model ? Precies... Toedoeledokiee... hehehe.
Zo moet ie zijn:
Model Liliput
(http://www.liliput.de/artikelbilder/h0gueter/L235960.jpg)
-
De prijs van dat liliputmodel is rond de 25 euro. Dat is dus geen garantie voor de prijs van de NAM, maar wel een indicatie.
Groet,
Huibert
-
Helaas niet in N zeker?
-
Doe mij maar een heel stammetje liliputs, toch zeker 10-15 stuks dan. Is wel een aanslag op de portemonnee maar dan heb je meteen wel een realistische trein.
Sander
-
Nou,
Niet om negatief te doen, maar ik mis de stem optie : Nee, van mij hoeft die niet !.
Van mij hoeft die ook daadwerkelijk niet.
Marcel
-
Wat heeft de meerwaarde van een nee stem ?
Niet interessant voor de importeur/fabrikant.
Wil je em niet, stem je niet.
Het gaat erom in de poll's of er genoeg belangstelling is, niet of er veel mensen em niet willen, want dan zal automatisch het ja gestem ook veel minder zijn.
-
Heej maar Willem? Was dit project nog niet rond dan? Ik had begrepen aan de hand van extra info dat dit model er daadwerkelijk komt eind dit jaar. Maar goed een peiling kan geen kwaad natuurlijk. ;) Ondanks ik als tijdperk IV rijder ga ik zeker een setje bestellen.
Jeroen.
-
Hoi,
Heel mooi !
Ik wil zeker ergens tussen de 14 en 20 van deze wagens... 2400-en zijn al besteld, 2200-en al binnen en Marienberg in model zit al in m'n hoofd ;D
Grtzz,
Karst
-
...kunnen deze ook achter een NS 2000 van bijvoorbeeld Wim Mesu?..
Voor zover mijn research correct is, heeft de 2000 idd de 'olietrein' Schoonebeek-Pernis gereden in de vroege '50-er jaren.
[Edit] zie deze pagina (http://home.planet.nl/~wisse558/Exploitanten/Nederlandse-spoorwegen.htm#_paragraaf3) en dit plaatje (http://home.planet.nl/~wisse558/Fotos/ns_011.jpg)
Bron: r.van-wissen
Grtzz,
Karst
-
Ik heb mijn keteltrein net klaar en er past niks meer bij dus deze laat ik aan mij voorbij gaan wel een leuk ding.
-
Deze krijgt nog even een schopje. 40 stemmen is nog te weinig voor een goed beeld.
-
belangstelling voor meerdere sets van 2 ketelwagens :)
-
ik ga zeker voor deze wagentjes. Ik heb jaren in Schoonebeek gewoond en vaak voor de spoorwegovergang moeten wachten op wéééér een olietrein. :D ;D
Groeten,
Edsko
-
Deze trein?
(Mariënberg, 11 april 1985)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2420.jpg)
-
Als je stemt voor meerdere sets van 2 stuks moet je stem toch eigenlijk minstens voor 2 stemmen tellen.
Groet Gerrit
-
Het gaat om ketelwagens type 'Deutz', zie www.liliput.de voor
voorbeelden. Onder brandneu vind je er direct eentje.
groet,
marco-
-
Wat is nu het plan? De bij NS ondergebrachte NAM-wagens [p] te laten maken of VTG-ers, dus DB, met het opschrift "moet na lossing terug naar Nw. Schoonebeek" (en dat waren ook [p] wagens).
Ze deden namelijk in het begin door elkaar dienst. Zelfs met een gehuurde Nieuwe Matex 4-asser (ex-DRB) van het andere type, nl Westwaggon, dus met schorten. Denk erom zulks is geen frame, ook bij de ketelwagens met schorten zoals die van Piko zijn de ketels zelfdragend.
Is er behoefte aan een verhaal over deze wagens en nummertabellen "met", dan zit er zeker een verhaal in voor RailMagazine (sedert kort ben ik weer redacteurtje modelspoor en hoop samen met Len gestalte te geven aan een stuk vernieuwing in de vorm van veel "oude" relatie-artikelen "groot - model". Zoals treincombi's en "NS (of welk bedrijf danook) in model", andere titels waarschijnlijk, we zien wel. Als eerste komt de treincombi IC144 anno 2006 aan bod).
Waarom deze mededeling, ach het zingt al een beetje en dan mag het nu wel bekend worden, niet?
Modelspotter, alias stationspotter, alias Otto Dijkstra
Ik sta jullie ten dienste dus laat me weten van wat voor wagens van alles "geweten wil worden". Kan in dit kader ook verklappen dat ik voor enkele fabrikanten/importeurs goederenwagens ontwikkel, of ze komen hangt af van evt. marktonderzoeken en dat is weer ter competentie van de importeurs.
Feitelijk net zoals de Liliputters waar we het hier over hebben.
Groet Modelspotter
-
Je hebt in ieder geval een PM.
;)
-
@Frank,
yep, dat is 'em. ;D ;D Als we moesten wachten, was dat vaak bij het vul-station tussen Nw-Amsterdam en Schoonebeek.
@Chris,
Ik herinner me dat er ook ketelwagons reden met een sticker/opdruk met een slogan over Schoonebeek: "Schoonebeek: Ondernemen op hoog niveau". Kan er iets naast zitten met de bewoording. Is het mogelijk om deze te maken of moet ik zelf creatief aan de slag? Heeft iemand hier toevallig een foto van?
Groeten,
Edsko
-
en Marienberg in model zit al in m'n hoofd ;D
Tjonge, en die van mij ligt op de vuilisbelt... :P
Maar over de wagens: Nou graag, en dan liefst zoveel mogelijk verschillende nummers. Piko heeft ook meerdere verschillende nummers geleverd, en eigenlijk was ik daar min of meer naar op zoek. Maar nu wacht ik liever even de liliputs af.
een stuk vernieuwing in de vorm van veel "oude" relatie-artikelen "groot - model".
Graag :D Ik ben met name geinteresseerd in treinsamenstellingen NS jaren '50 en hoe die in model te realiseren zijn. Over locs is altijd van alles te vinden, maar rijtuigen en goederenwagens worden meestal een beetje vergeten.
-
Hoi,
ik heb begrepen dat er in Schoonebeek weer serieus gekeken wordt naar het opnieuw opstarten van de oliewinning aldaar. Nu de olieprijzen de pan uit rijzen, wordt er gekeken of er met nieuwe technieken goedkoper olie gewonnen kan worden. Dat betekent dus dat de olietreinen vanuit Schoonebeek mogelijkerwijs weer zouden kunnen gaan rijden. Nieuwe wagens???
Zal eens kijken of ik het artikel kan vinden waarin het staat.
Groeten,
Edsko
Aanvulling: geen olietrein....jammer.
Link naar artikel (http://www.emmen.nl/tekst/pagina/Oliewinning+Schoonebeek/1634/5550/Komt+er+straks+weer+olie+uit+Schoonebeek%3F.html?sid=27)
(uhm, lange link, maar ik weet niet hoe ik dit netjes kan doen....kan iemand dit uitleggen, dan pas ik het aan)
Lange link aangepast, met dank aan Tinussie!! 8)
-
Edsko,
Een link kun je op 3 manieren "doen" op dit forum :
[url=zet_hier_je_link]klik hier[/url]
[url]zet_hier_je_link[/url]
zet_hier_je_link
In het laatste geval zal het forum zelf de link "aanklikbaar maken". Jij hebt voor de tweede of derde manier gekozen. Als je nu de eerste manier toepast zal slechts de tekst "klik hier" zichtbaar zijn.
Nu even met jouw voorbeeld link:
- klik hier (http://www.emmen.nl/tekst/pagina/Oliewinning+Schoonebeek/1634/5550/Komt+er+straks+weer+olie+uit+Schoonebeek%3F.html?sid=27)
- http://www.emmen.nl/tekst/pagina/Oliewinning+Schoonebeek/1634/5550/Komt+er+straks+weer+olie+uit+Schoonebeek%3F.html?sid=27 (http://www.emmen.nl/tekst/pagina/Oliewinning+Schoonebeek/1634/5550/Komt+er+straks+weer+olie+uit+Schoonebeek%3F.html?sid=27)
- http://www.emmen.nl/tekst/pagina/Oliewinning+Schoonebeek/1634/5550/Komt+er+straks+weer+olie+uit+Schoonebeek%3F.html?sid=27
Mvg,
Tinussie.