BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => BNLS forumbaan => BNLS-forum modulebaan bouwverslagen N => Topic gestart door: Jurgie op 09 juni 2015, 17:27:34
-
Hallo allemaal
Ik wil gaan starten met de n module-baan, ik heb al plannen alleen moet ik nog even sparen.
Ik wil graag een riviertje er bij maken met twee spoorlijnen ik ben daarom ook van plan om een extra stuk achter de module te maken.
Jurgie
-
Baanplan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_01.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_02.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_03.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_04.jpg)
-
Boeiend idee Jurgie. in hoeverre het uitvoerbaar is qua hellinghoeken ...... moet ik eens aan gaan rekenen
-
Kwa percentage is al het stijgen en dalen ongeveer 3%.
Ik vind het zelf ook een gaaf plan alleen moet ik kijkenof in de bocht rechts achterin de rijtuigen niet tegen elkaar komen, want ze lopen dichter op elkaar omdat ik anders niet uit kwam met de radius.
Jurgie
-
Als je flexrail gebruikt kan je het uiteindelijk positioneren zoals je zelf wilt. Even uitproberen met je langste rijtuigen, dan komt het goed :)
-
Peter dat is precies wat ik zou doen maar ben net begonnen ik heb nog geen rijtuigen en voorlopig moet ik nog even sparen voor een module bakkie.
Jurgie
-
Klopt die afmeting wel? Je legt een kwart cirkel op 30 cm. op de achterzijde. Nu ben ik niet bekend met N verder, maar mij komt het wat krapjes over. Welke boogstraal ligt er? Dit ivm het beschikbare materieel dat er doorheen moet kunnen...
-
@Edsko,
Kleinste boogstraal voor N is 19,2 cm (fabrieksrails). Dus een hele cirkel op 60 cm is mogelijk in N. Hier gaat 99% van de fabrieks treinen doorheen. Dus zijn bocht zou geen probleem moeten zijn, zie de banen van Paul en Peter maar.
@Jurgie
Ik zit alleen met de lengte? Echt overal 3% aan helling. Als ik je goed begrijp dan is je module 90cm bij 180 cm. 5 cm stijging geeft bij 3% een lengte van 166 cm. Zo veel ruimte heb je niet aan de voorkant. Verder vind ik het een beetje jammer dat je een verhoogde baan aan de voorkant maakt. Maar toch een leuk ontwerp.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Jurgie,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_14_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_14_1.jpg)
De lengte van de rode lijn is de (maximale) afstand die je beschikbaar hebt voor het hoogteverschil van 5 cm. Daarmee ga je het dus niet redden met de hellingshoek.
Je kan nog iets truccen door de baan vanaf de linkerkant iets te laten zakken, maar daar is de afstand feitelijk te kort voor om daarin iets substantieels te bereiken.
Kortom, ik ben bang dat dit idee, hoe aardig ook, niet gaat werken
-
Gerard
Ik zit te twijfelen of ik het voorste spoor nog laat zakken maar ik denk dat het wel mooier is.
Edsko
Die boog straal moet goed gaan de kleinste boogstraal is 290mm en daar kan bijna elke trein doorheen.
Paul
Het spoor wat jij bedoeld stijgt 4cm en het andere daal 1cm dan zou die uit moeten komen
Jurgie
-
@Paul,
Ik heb het net even snel in SCARM zitten tekenen (enkelspoor). Het gaat net. Als de sporen zakken tot -10mm, dan kan het spoor vanaf het viadukt (+40 mm) net zakken. Volgens SCARM blijft de hoek dan 2,9% Dus onder de 3%.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Gerard
Bedankt dat je het hebt na gekeken
Jurgie
-
kan de achterwand van de module af ???
jurgen
-
Thuis? Wat jij wilt. Op een beurs zijn achterwand en fries verplicht ivm eenheid van de baan. Heb je goed naar de bouwtekeningen gekeken?
Gr.
Edsko
-
Edsko
Dat heb ik maar ik dacht dat ik ergens zag staan dat het niet kon en bedankt (y)
Jurgen
-
Ik heb slecht nieuws
Ik kan niet meedoen aan de module baan vanwege de kosten voor een module en ik heb gemeten en hij past niet op mijn kamer. Zelf vind ik dit erg balen maar misschien over een tijdje nog eens ernaar kijken
Jurgie
-
Jurgie,
Jammer om te lezen. Kosten technisch kan ik me er iets bij voorstellen. Maar hoe past hij niet in je kamer? Bedoel je met BB en al of gewoon al met 1.2 m? Sommigen plaatsen de bak op de zijkant. Wel goed voorbereid tegen kromtrekken natuurlijk.
Ik hoor het wel.
Gr.
Edsko
-
Edsko doelt ongetwijfeld op mijn modulebak annex nachtkastje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54545.msg3221536001.html#msg3221536001).
-
Helemaal goed Marc. :)
-
Edsko ik heb weinig ruimte op mijn kamer dus daardoor kwam ik op de lade onder mijn bed en die is net te laag. De blackbox, achterwand en fries zou ik wel kwijt kunnen maar de module zelf dus niet.
Jurgie
-
Da's jammer Jurgie. Als het niet past, houdt het idd op. Wie weet in de toekomst. (y)
-
Bed verhogen.
groeten
Hendrik Jan
-
Hendrik Jan
Misschien een optie
Wat is de hout soort die wordt gebruikt?
Of maakt dat niet uit want dan kan mijn opa er een op maat van mijn plan maken.
Alsnog zit ik met het prijskaartje maar als de houtsoort niet uit maakt dan kan het nog wat schelen kwa prijs.
Jurgie
-
Berken multiplex gebruiken we, andere houtsoorten NIET doen. Is vocht gevoelig vaak ook zwaarder.
Reken voor een plaat Berken multiplex van 122 bij 244 cm een euro of 40 en voor een plaat van 122 bij 61 cm op 11/12 euro.
Gezien je idee denk ik dat je gauw richting de 80/90 euro gaat voor het hout zonder de poten.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Gr,
Wesley
-
Bedankt Wesley
Ik ben nu aan het denken om in de achterste module een viersporig schaduw station te maken en die met speciale versies van de bb aan de rest van de module te koppelen.
Jurgie
-
Hier in het rode kader??
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_14_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_14_1_1.jpg)
Dat raad ik eerlijk gezegd een beetje af, aangezien je daar stijgend/dalende sporen hebt.
Mijn idee is, dat schaduwstation in beurssituaties achterwege te laten.
Gr,
Wesley
-
Wesley het komt lager op de module het is alleen voor thuis en wordt dus niet tijdens de beurs bereden
Jurgie
-
Hallo allemaal.
ik ben van plan om mijn plan voor de module op de schop te gooien en een nieuw plan te maken. Met een hoofd lijn die in verbinding staat met een zijlijn aan de achterkant van de module.
Morgen ochtend maar eens de pc pakken en een ontwerp maken.
Jurgie
-
Herbij Mijn nieuwe baanplan van papier want de pc is bezet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2943.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2943.jpg)
Hoofdlijn en even zijlijn die verbonden met elkaar zijn
Jurgie
-
Ik zou het andersom doen. Nu is het perron aan de hoofdlijn erg kort, terwijl het perron van de nevenlijn erg lang is.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Je hebt gelijk Gerard
Als mijn pc er weer is zal ik het doen ,want mijn pc is gekracht
Jurgie
-
Hallo
Ik twee dozen met modelspoor spullen gehad nu heb ik dus de keuze zal ik een heleboel spullen digitaliseren alle rails vervangen en vier trafos weg doen of stoppen met sparen voor een module bak
Het word waarschijnlijk het tweede maar misschien hebben jullie redenen waardoor het allebei kan
Jurgie
-
Kleine stapjes nemen Jurgie. Beiden kan. Het hoeft niet allemaal in één keer klaar. Begin eens met 1 locje te digitaliseren. En als je niet weet hoe dat moet, kom dan eens langs de BNLS stand op Eurospoor 2015. Daar zitten twee treinendoktoren die het je graag uitleggen én voor doen. Tot die tijd kun je lekker sparen. Het een sluit het andere niet uit namelijk.
-
Ik twee dozen met modelspoor spullen gehad nu heb ik dus de keuze zal ik een heleboel spullen digitaliseren alle rails vervangen en vier trafos weg doen
Waarom alle rails vervangen? Voor een digitale lok maakt het niet uit op welke rails deze rijdt.... De trafo's kan je ook nog gebruiken voor andere zaken zoals de verlichting van huisjes op je baan of het omzetten van wissels. (die dan niet digitaal zijn ;) ).
Groeten Ronald.
-
Edsko goei reden
Ronald ik heb code 80/83 (weet het niet zeker) en die van de module baan code 50. Maar ik denk nog na dus verder ga ik no even goed er over slapen
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Jurgie,
Code 80 is prima te gebruiken op de N-module baan.
-
Maar dan krijg je tot problemen met de overgangen?
Jurgie
-
Nope.
Code 55 is gewoon getructe code 80. Hoogte van de echte voet van de rail bij code 55 is gelijk aan de hoogte van de rail van code 80. Bij code 55 zit enkel een deel van de voet IN de dwarsligger en daarmee ziet die er uit als code 55 (maar is het dus feitelijk niet)
-
Hallo allemaal
Ik ga tijdens eurospoor de beslissing nemen wel of niet bnls-n-modulebaan .
Maar het is wel een opluchting dat als ik zou meedoen dat ik geen extra rails hoef te kopen.
Jurgie
-
hallo alllemaal
wegens omstandigheden niet naar eurospoor kunnen gaan.
hoop dit jaar naar houten digitaal te gaan maar niks is zeker.
want digitaal ombouwen van alles kost uiteindelijk super veel, en ik vind analoog ook heel leuk. dus nog lang wachten op een beslising en verder zien ik wel.
jurgie
-
We wachten het af Jurgie. Gelukkig is het maar hobby.
-
Hallo allemaal
Ik heb slecht nieuws,
Ik heb besloten om te stoppen met sparen voor de module baan en thuis eerst een testbaan te maken die analoog is. En die later om te bouwen naar digitaal en als dat bevalt ga ik nog eens kijken naar de modulebaan. Komende tijd kan ik toch niet zo veel doen aangezien ik een zwaargekneusde pols heb. Maar ik blijf met veel intresse naar jullie kijken/lezen en kom ze hopelijk weer een keer in het echt bewonderen.
Jurgie
-
Jurgie, goed besluit. Je bent altijd welkom om mee te doen wanneer het je uitkomt. (y)
-
beterschap!
Misschien kun je de module in je thuisbaan inpassen. Dan sla je twee vliegen in één klap ;)
groeten
Hendrik Jan