BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Eelco Storm op 31 maart 2015, 21:14:56
-
Je kunt vinden van de VS wat je wil, maar ze pakken zaken wel groots aan. Ook nu weer, met de aangekondigde bouw van een replica van een T1 van de Pennsylvania Rail Road. Wat mij betreft een van de fraaist vormgegeven stomers ooit. (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/T1_EARLY_PROTOTYPE_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/T1_EARLY_PROTOTYPE_1.jpg)
http://prrt1steamlocomotivetrust.org/index.php
Zelfde procedé als de herbouwde Britse A1 60163 Tornado. Mijn donatie is onderweg :)
Eelco
-
Een klein stapje, maar toch: het eerste drijfwiel is gegoten (y)
https://prrt1steamlocomotivetrust.org/news.php
Nog 7 te gaan ;D
-
Zojuist dit plaatje op de facebookpagina van de T1 herbouw club gezien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13508896_868445783259605_1853754565467721893_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/13508896_868445783259605_1853754565467721893_n.jpg)
Hebben hebben hebben! :)
-
Voorlopig sta je alleen in je enthousiasme voor dat malle ding. ;D
-
............dat valt te bezien ;). Ben benieuwd hoe het afloopt en ja, er zijn mooiere loks ;).
-
Voorlopig sta je alleen in je enthousiasme voor dat malle ding. ;D
Story of my life, mate ;D
-
Sorry, count me in :-[
OK een LTM Gerrit is leuker, maar een mallerd is ook goed (y)
-
Vind het ook wel een gaaf ding. (oei, nu wordt het echt obscuur) :angel:
-
Gaaf ding! Een soort Batmobile op rails. Goed plan, weer eens wat anders dan die eeuwig koddige theeketeltjes. (y)
-
Floris, ik zie jou meer als een onmogelijke S1 liefhebber.
-
Navraag leert dat de T1 trust de Lego-bouwtekeningen en onderdelenlijsten gaat verkopen, zodat je zelf de benodigde Lego kunt bestellen.
De S1 is ook wel een fraai staaltje Loewy-vormgeving (y)
-
Nah, S1 is wel een leuk ding maar wat te mooi eigenlijk. Een lekker groezelige T1 is wel zo'n fijn grimmig apparaat om te zien.
(http://railwaymodel.ru/store/images/articles/t1/image025.jpg)
(http://railwaymodel.ru/store/images/articles/t1/image021.jpg)
plaatjes geklauwd alhier: http://railwaymodel.com/articles/86-dupleksy-pennsylvania-railroad-2.html
-
Ja puur op uiterlijk zeg ik ook T1, maar omdat de S1 een fixed frame duplex machine is, met niet eens de helft van het gewicht op de drijvers heeft, zeg ik, hoe verzin je het... (y)
-
T1 was niet zo heel veel anders.... ja iets korter en lichter (en dus iets betere verhoudingen qua adhesie)
-
Mail van de T1 Trust:
Thanks for contacting the T1 Trust about the Lego 5550 T1 Building instructions. I've been working with them on the project and wanted to follow-up with you to answer your questions.
As you probably guess from the Facebook post, T1 Trust is getting close to releasing the plans, we are in the process of working out a few final details, mostly related to the decals/sticker files that will be provided with the instructions. Hopefully we can get that taken care of in the next few weeks.
Once ready, the T1 Trust will be offering a build packet for donations of $55.50. The build packet will include the following:
1) Parts list - what kind of bricks are needed, how many and links to the world's largest online Lego marketplace (Bricklinks)
2) FAQ - a series of frequently asked questions about the Lego T1
3) Step-by-step build instructions for the locomotive and the tender
4) A sticker file that includes images for the keystone, 5550 cab number and PENNSYLVANIA lettering (we are testing which kind(s) of paper works best for printing these off so we can share that insight with the instructions
5) Up to an hour of virtual help during the build process (this would be via email or Skype with me)
The donation does NOT include the price of the Legos, and if you have never built a custom Lego project, you would be surprised at how quickly those bricks add up in price! I have built 2 T1's so far, one for myself and a second for the T1 Trust. Costs depend on a number of things and I expect that will probably be the most commonly asked question.
Here is what I have in the FAQ in the build packet.
WHERE SHOULD I START?
This spreadsheet & the build instruction files include just about everything you need to get started. There main decision to think about before you start aqcuiring Legos is whether you want to build a static display T1 or one that will be powered and can run on Lego Tracks. The main difference is if you want a powered T1, you will need to aqcuire a few more parts along with some track to run the T1. There will also be some additional steps to fit the powered components into the tender. Yup, that's right, the tender. The Lego T1 is actually driven by the tender!
Once you decide on your set-up, the next thing to do is to start acquiring the required Legos. This workbook has been set-up with hyperlinks that will direct you to where you can purchase the specific peices. Most of the purchases will be through a site called Bricklinks. The hyperlinks will take you to a page on the Bricklink site that shows a list of vendors selling that particular part. You can filter based on location (i.e. show USA based vendors only) and sort by things such as LOWEST PRICE or HIGHEST QTY. Each vendor has their own policy on minimum orders. Many have no minimum orders (but they either tend to have limited stock or higher prices). Shipping and handling will vary depending on your location, but expect to pay at least $3 to $5 per order. That being the case, it sometimes makes more sense to pay a little more per brick and save on shipping and handling. It is also advantageous to try and get as many parts from a single vendor as you can to save on shipping (assuming you can find a vendor with reasonable pricing).
You can add a column on the worksheets that shows how many pieces you have purchased. That is helpful as you will likely need to source Legos from multiple vendors to get everything you need.
WHERE SHOULD I GET MY LEGOS?
There are a number of places where you can source Legos, but the easiest and cheapest is an online marketplace known as bricklink. It is a website where buyers and sellers go to buy and sell specific types of legos. Unfortunately, there is no simple one stop shopping. You will need to purchase Legos from multiple places in order to get the full set required to build the T1.
HOW MUCH WILL IT COST?
It depends. Prices are in part set by individual sellers and vary quite a bit. It seems that vendors that tend to have A LOT in stock also tend to have HIGHER prices. Prices for individual pieces vary, but using costs on Bricklink.com from early 2016, a fully powered, functional T1 locomotive (including 2 PF motors, IR reciever, powerblock, & controller) would cost about $330 USD + shipping & handling costs. Remember that you will be making purchases from multiple vendors, and the more vendors you purchase from, the higher the shipping costs. Sometimes you can get better prices when you shop from smaller vendors, but it will require more purchases which equates to higher shipping costs. You need to factor that in when you are deciding where to buy.
If you've never built a custom Lego train before, it seems like a lot, but I have done a few Lego projects and quickly realized it isn't a cheap hobby. I can also say that the T1 model is one of the best looking Lego trains I have seen. It is amazing. AND it runs which is even cooler!
I have some video of of my T1 running here:
https://www.youtube.com/watch?v=vuUdsQ2_j9g
As you can see/hear, I managed to fit a small bluetooth speaker in the cab which effectively serves as a sound card. Makes the locomotive even cooler.
I also tried to do a stop-motion video of the T1 I built for the Trust...
https://www.youtube.com/watch?v=Muzt34uVuN0
Hope this helps answer your questions. If you have others, please let me know.
-
Gaaf Lego ;D
-
Dacht wel dat het je aan zou spreken ;D wedstrijdje doen wie 'm 't eerst af heeft? ;)
-
;D
-
En de bouwtekeningen zijn nu te kopen via:
https://prrt1steamlocomotivetrust.org/station/T1_Lego
Voor de toepasselijke prijs van 55,50 dollar kun je de bouwtekeningen aanschaffen. Daarmee steun je de herbouw van deze schitterende loc. De totale prijs voor de aan te schaffen Lego, inclusief motoren, bedraagt ongeveer 350 dollar. Nog eventjes doorsparen dus ;D
-
Een wielslip, een wielslip! Zelfs het model heeft er last van ;D
Maar ik ben nu wel teleurgesteld hoor Eelco, jij maakte ze vroeger niet zo mooi! >:(
-
Nou. Ik maakte anders wel mooi een model van de Bergkoningin van Lego... (y)
-
Weer een klein stapje verder:
https://prrt1steamlocomotivetrust.org/news.php
De rookkastdeur ('prow', boeg...) is in elkaar gezet. (y)
Het gaat langzaam, maar zeker. Volgende stap is volgens mij het machinistenhuis in elkaar zetten (ligt al klaar als bouwpakket).
Eelco
-
En de bouwtekeningen zijn nu te kopen via:
https://prrt1steamlocomotivetrust.org/station/T1_Lego
Voor de toepasselijke prijs van 55,50 dollar kun je de bouwtekeningen aanschaffen. Daarmee steun je de herbouw van deze schitterende loc. De totale prijs voor de aan te schaffen Lego, inclusief motoren, bedraagt ongeveer 350 dollar. Nog eventjes doorsparen dus ;D
En? Al genoeg gespaard? ;) ;D
-
Ik spaar in het zelfde tempo als waarin de T1 herbouwd wordt... ;D
-
En de PRR 5550 is weer een stap dichterbij. De T1 Trust heeft een tender gevonden die gebruikt kan worden achter de loc.
Statusupdate hier: https://www.prrt1steamlocomotivetrust.org/news.php
-
Mooi! Goed dat ze nog zo'n goed exemplaar hebben weten te vinden. Met dank aan de bewarende Amerikaan die niks weg gooit ;D :)
-
Zolang de T1 Trust nog niet klaar is kijk (en luister) ik maar naar mijn 1:48 T1 ;) :
https://www.youtube.com/watch?v=ONiKCrOrRoY (https://www.youtube.com/watch?v=ONiKCrOrRoY)
Groet
Fred
-
Qua prijsverschil is het ook schrikbarend denk ik,men zegt niks over hoeveel de aanschaf van de tender heeft gekost maar ik denk niet dat dat meer is dan de 3 miljoen die men geschat had voor de bouw van een nieuwe replica tender ;)
En 45000 voor herstel en verfwerk aan de gekochte tender klinkt ook al "iets" anders dan 3miljoen :P
Mooi dat ze weer een stapje dichterbij zijn (y)
Ben benieuwd hoelang het duurt voor ze dat "locje" klaar hebben ?
-
Zeker een mooie vordering!
Ik kon alleen zo gauw niet vinden waar ze dat ding vandaan hebben of eigenlijk meer waarom ze hem nu pas op het spoor gekomen zijn. Amerika is natuurlijk wel een groot land, maar ik had niet echt verwacht dat er nog ergens zo'n ding zou staan zonder dat dat bekend is, ook ivm keuringen en toelating op het spoor.
-
Het staat er toch echt in:
Acquired from the Western New York Railway Historical Society (WNYRHS) ;)
-
Ben benieuwd hoelang het duurt voor ze dat "locje" klaar hebben ?
Planning is nog steeds 2030. De grootste uitdaging gaat nog komen, de ketel en het frame. De andere dingen zijn relatief eenvoudig stapje voor stapje te bouwen. Maar frame en ketel gaan twee reuzenstappen worden.
Kunnen ze eindelijk die over het paard getilde Britten laten zien hoe snel een stoomloc kan rijden. Met de T1 zijn officieus snelheden van 140mph gereden. Da's andere koek dan die suffe 126mph die de mallerd reed. ;D
-
Het staat er toch echt in:
Acquired from the Western New York Railway Historical Society (WNYRHS) ;)
Ah sorry, I missed that out.. :)
-
In het Duitse blad BAHNEpoche nr. 24 staat een uitgebreid artikel over de T1.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_1766.jpg)
-
Ondertussen wordt er gewerkt aan de ketel:
https://www.facebook.com/t1locomotive/posts/2708023205900640
Volgende stap is de rookkast.
Eelco
-
120 mph met een T1:
http://cs.trains.com/trn/f/741/t/259651.aspx?page=1&fbclid=IwAR3irOmtHkV9OBrN6LDOpy4M8FXALsJ6evFIPX3XUS2dLE6toaET9af9tNE
Wat me opvalt in het artikel, of waar ik eigenlijk nooit bij heb stil gestaan, is dat de betreffende 5536 continu onder stoom heeft gestaan tijdens de periode waarin de loc op een zijspoor heeft staan wachten op de volgende inzet. Dat het net als een diesel eigenlijk een kwestie was van instappen en wegrijden. In dit geval wel na wat puinruimen op de bok...
Eelco
-
Echt smullen, zo'n verhaal. Maar waarom verbaast het je dat de loc onder stoom staat te wachten? Er is niet gezegd hoe lang geleden het was dat de "hostler" de loc had klaargezet, maar lang zal dat niet zijn toch?
-
Nee, hoeft idd niet. Afgaande op de beschrijving van de toestand van de loc (en dan met name het machinistenhuis) heeft die loc daar al een tijdje gestaan. Maar het is idd niet gezegd dat 'ie daar al die tijd onder stoom heeft gestaan.
-
Het verhaal lezende lijkt het me dat de loc op "warme reserve" stond. veel depots hadden vroeger een of meerdere machines die warm werden gehouden om klaar te staan voor noodgevallen (bijvoorbeeld storing op een locomotief). Als er al een paar weken geen werk is voor een machine dan wordt alles al snel vuil. Het feit dat de T1 onder stoom stond betekent dat het niet een uitgerangeerde roestbonk is, het kost je immers een dag om een bakbeest zoals dat op te stoken.
Groeten,
Rick
-
Het zou een mooi diorama kunnen zijn voor mijn 5517 (y)
-
Maar hij kan toch ook gewoon daar een kwartiertje eerder zijn klaargezet voor deze dienst? Smerig en wel?
Zeker een mooi diorama, vooral als je een nieuwe "uitgeklede" kap maakt (3D print?) voor op je T1 onderstel...
-
Een stoomloc zet je niet zomaar aan. De ketel moet langzaam en voorzichtig opgewarmd worden als je dat te snel doet dan trekt de ketel zichzelf uit elkaar omdat de ketel niet overal even snel uitzet. Voor zo'n loc als een T1 zal het al snel 6-8 uur kosten om de koude ketel (=geen vuur) op temperatuur (en volle keteldruk) te krijgen. In het stoomtijdperk werd op meeste locomotieven vuur op zondagmiddag aangestoken, en doofde het vuur pas op zaterdagavond.
Er is dus een verschil tussen een vuile reserveloc die nog wel dienstvaardig wordt gehouden en een koude machine die al maanden stilstaat. De T1 in het verhaal mag dan wel een paar schortplaten en afdekplaatjes missen, maar de machine moet nog wel regelmatig (tenminste 1 x per dag) rijden om de voorraden water en kolen bij te vullen.
-
Wat een onderneming : 1.3 miljoen al gekost en op 1/3 van het werk.
En wat zal dat ding wel niet kosten om hem op te stoken en een dagje mee te tuffen.
Ik hoop dat het ze het gaat lukken - lijkt me machtig om te zien.
Remco.
-
Het verhaal lezende lijkt het me dat de loc op "warme reserve" stond....
Precies. Er staat in het stukje ook: "Surprisingly, considering how long the engine had been sitting around, the fire was in fairly good shape. It did not require much to get it to my liking." Oftewel, het vuur brandde nog en was makkelijk weer op te stoken.
-
Er is een begin gemaakt met het frame: https://prrt1steamlocomotivetrust.org/news-updates/