BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Martin Welberg op 13 maart 2015, 18:46:44
-
Een tijd geleden is zo terloops het plan van een "fly over" ter sprake gekomen om de links rijdende inbrengen te verbinden met de rechts rijdende. Zag in dit idee gelijk mogelijkheden en heb daarom gezegd dat ik dit zou gaan uitvoeren. Het idee is op dit moment redelijk uitgekristalliseerd en krijgt naast de kruisende hoofdsporen een kleine aftakking naar een kalkwerk. Tenminste dat is het plan. Met wat passen puzzelen en meten, de stijging niet boven de 1,5% te laten uitkomen zal deze inbreng een lengte van 6 meter of 5 bakken gaan beslaan.
Trek er dan ook een klein jaar voor uit en ben van plan de inbreng als stand-alone op Ontra 2016 te presenteren en daarna verder naar Dortmund. De bakken zullen dan voor Eurospoor 2016 ter beschikking staan voor het BNLS module concept..de verdere uitwerking en bouw gaan we, hier zeg ik we omdat Geoffrey van Locdepot een mede-bouwer is, in dit topic uiteraard met diverse foto's en beschrijvingen laten zien. Zaagplan voor de bakken is er en gaat aankomende week door de zaag..
Dat is het voor nu..
Grtz Martin en Geoffrey
-
Heren,
Helemaal geweldig! (y)
Heel veel plezier met bouwen, en er is dus weer een extra reden om naar Ontraxs te gaan volgend jaar (y)
Groet,
Tjalling
-
Super!! (y)
Leen.
-
Je had zaterdag in het zonnetje al het een en ander van jullie plan belicht.
Ben benieuwd naar het geheel. Kunnen we deze keer misschien wel eens
naast elkaar staan. Ik neem de Senseo mee, maak jij de bierbak ;)
Tussenbakje heb ik btw al gemaakt van BB overblijfselen
-
Mooi plan..... Nu nog iemand die een kanaaltunnelmodule bouwt... ;D
Michael
-
Timmer wel een BB dicht ;) ;D
-
gewoon een aquarium met 2 pvc-buizen.. ik zou hem wel pas op de beurs vullen. Die kanaaltunnel is zo lastig nog niet haha.
-
Paar inspiratie plaatjes..
(http://www.eisenbahn-stolberg.de/wp-content/uploads/2008/12/ruest_werk1_1929_f.jpg)
inspiratie: www.eisenbahn-stolberg.de
(http://www.derwesten.de/img/incoming/crop9329392/617850772-cImg0273_543-w656-h240/66713736-656x240.jpg)
derwesten.de
-
(http://www.blaustein.de/typo3temp/pics/3881ab31b3.jpg)
blaustein.de
-
(http://www.wuppertal-untertage.de/.cm4all/iproc.php/30919453.JPG/downsize_1280_0/30919453.JPG)
http://www.wuppertal-untertage.de/
-
Strak plan!
Succes er mee.
Ik volg.
Bye
Jan Bouwman
-
Die wuppertal en derwesten vind ik wel leuk.
Ein kleines Kalkwerk zegt 'ie. Ding word 6 meter! Dat noem ik niet klein.
Gr.
Edsko
-
Landschap en een klein kalkwerkje ;D
-
Hallo Martin
Ik had deze topic nog niet gevonden.
Wat een heel mooi plan zal er geweldig uit zien als je de baan
ongeveer zo opzet als op de foto's te zien is.
Ik ga dit draadje zeker volgen.
Veel succes ermee.
gr,
Herwim Frank
PS: Gezien jouw ervaring en kennis zal dit zeker goed komen.
-
Ga vandaag gelijk vrije dagen voor ontrax 2016 reserveren.
Moest dit jaar helaas verstek laten gaan omdat ik moest werken.
Inspirerend zoals jij plant en bouwt.
Blijf dit volgen.
Met vriendelijke groet.
Paul
-
Jullie hebben nu gekozen voor een stijging/daling van 1.5%. (y)
Dit is heerlijk glooiend. Kan (zal!) heel mooi worden. Wel veel meters aan bakken/ruimte nodig om dit zo te kunnen bouwen.
Normaliter is in modelspoorland 3% zo een beetje de norm voor hellingen. Dat zou dus in grofweg de helft van de bakken kunnen.
Hebben jullie hier ook over na gedacht? En die optie laten vallen? Waarom dan, als ik vragen mag?
Of is de hoeveelheid bakken wellicht ook voortgekomen uit de wens om veel ruimte te hebben om scenery te kunnen bouwen?
En kunnen jullie door die breedte dus als voordeel een mooie glooiing maken?
Dit is geen kritiek. Gewoon een vraag omdat het me interesseert. Ik wil graag de beweegreden begrijpen. ???
-
Vincent,
We hebben voor 1,5% als maximum gekozen omdat we dat mooier vinden, daarnaast kan een stijging van 3% ook problemen opleveren met lange treinen (2-4 meter). Overigens is 3% niet de norm, maar een maximum wat door veel fabrikanten opgegeven wordt. Veel bouwers moeten schipperen met de ruimte, en kiezen er daarom vaak voor om tegen de 3% stijging aan te gaan zitten omdat het opgegeven wordt als haalbaar..
De lengte van het geheel wordt inderdaad grotendeels bepaald door de stijging, het klopt dat je met 3% naar grofweg de helft kunt.. maar dat willen wij niet. De eerste opzet was 4,8 meter (4 bakken), maar hiermee kunnen we niet aan de door ons gestelde eisen voldoen ;) Daarnaast is het een mooie bijkomstigheid dat er meer ruimte is voor scenery.. echter heeft dit ook een nadeel met een deadline van eind februari 2016 ;D
-
Dat is idd het geval Vincent, lekker glooiend..dat ziet er gewoon wat natuurlijker uit. En lange slepen moeten ook tegen de hellingen op kunnen. Zouden er voor kunnen kiezen om de dalingen wat steiler te maken maar het oogt straks als 2 kruisende enkel sporige lijnen.
Deadline 2016...appeltje eitje ;) ;D beetje doorwerken ;D
-
Nog effe wat inspiratie..
(http://www.schmalspur-ostwestfalen.de/imgs/Werkmueller/Mueller019-750.jpg)
http://www.schmalspur-ostwestfalen.de/index.php?nav=1408385&lang=1
-
Beetje kleur
(http://images.fotocommunity.de/bilder/sonstiges/ge-zerstoerte-natur/kalkwerk-oker-2-c872f2fc-f810-407e-8539-615288436385.jpg)
http://www.fotocommunity.de/pc/pc/display/12588067
-
Ik begrijp het. Dank voor de toelichting.
Succes!
-
Die van Müller is wel leuk, met dat smalspoor er bij en al die klapdekselwagens.
Gerard
-
Dooielijn... feb 2016... hmm :P
Je kunt een combi doen met silo's en de "Müller". Aanvoer van kalk mbv van smalspoor. Fly-over kun je mooi gebruiken om sporen van "Kalkwerk" aan te sluiten op beide richtingen. Bied meteen perspectief om eens wat bakkies van mij te versmeren. :-X Heeft Geoffrey ook wat om mee te rijden ;D
Allie
-
o, aha, juist ja, zozo, vandaar.
Dat met die1,55.
Dit is dus dat tipje en die sluier.
Prachtig plan. Is jullie wel toevertrouwd om daar iets moois van te maken.
Welkom bij de modulisten.
Ik krijg zowaar zin er ook nog een bakje bij te bouwen ;D
tschüß
Hendrik Jan
-
Wat houd je tegen HJ? Deadline Eurospoor 2015..... moet lukken!
Beetje opportunisme. :)
-
Muller is idd een leuk geheel, wat smalspoor is ook de bedoeling, als xtra..
-
bergruimte, Edsko :'(
inspiratie genoeg, plaats te weinig.
Tschüß
Hendrik Jan
-
Zo, effe een voorlopig plan..
(https://farm9.staticflickr.com/8575/16641292659_acefb8dbc6_b.jpg)
-
Leuk plan. Gaat dit lukken met minimum boogstraal van 55cm?
En komt er nog een kroeg/brouwerij/wijnmakerij/distilleerderij?
zomaar even een vraagje... 8)
Hendrik Jan
-
Kroeg, brouwerij...weet ik nog niet..meer een kalkwerk en groeve..stukkie smalspoor..
Boogstralen hoef je je geen zorgen te maken, de minimale radius zit meer op de 155 cm.. ;)
-
Martin,
Hoe staat het ervoor met dit monsterplan van 6 bakken??
Gr,
Wesley
-
Zijn er 7 geworden, met hetzelfde aantal als schaduwstation en 2 bogen met een doorsnede van 4 meter..
-
Je bent je eigen BNLS-modulebaan begonnen. ;D
Geplande onthullingsdatum? Ontraxs 2018? 8)
-
2017 zeker... ::)
-
Rustig afwachten :P
-
2018, We zijn al bijna halverwege 2017....
-
Klopt... ;D
-
Met dit tempo wordt het wel 2020..... ;D
-
Kan.. ;D
-
Voor OT hoef je het ook niet meer te bouwen... ;D
-
Pfff, blaas, blaas proest kuch...wat een stof hiero zeg.
Goed, oud project een nieuw leven ingeblazen. Paar afhakers , wat nieuwelingen.
Ok status: de modules zijn gebouwd, sommigen al voorzien van schuim. Rails moet nog gelegd worden. Weinert MeinGleis gaat het worden in code75, vergaande digitalisering met behulp van iTrain en een toekomstige nieuwe speler op de markt voor de componenten. Foto's van de voortgang zullen spoedig volgen..
Grtz Martin
-
Whiskey en wijn rijpen ook, ben heel benieuwd naar de plaatjes, erg fraai plan (y) (y)
-
Een paar voortgangsfoto's, er gebeurde bij tijd en wijle nog wel eens wat
(https://c1.staticflickr.com/1/514/18947671792_721eb1b9b0_z.jpg)
(https://c1.staticflickr.com/1/533/18766815669_783887fe27_z.jpg)
(https://c1.staticflickr.com/1/420/18766814199_c046bd3eda_z.jpg)
(https://c1.staticflickr.com/1/435/18766813499_bf9498df7c_z.jpg)
Her en der grote stappen gemaakt met de ruwbouw van de landschapscontouren op de meest rechtse module van de 7.
Op de werkbank liggen 3 van de 7 modules, in dit geval de rechterkant. Op de schragen staan 2 modules met het water en de aftakking richting het kalkwerk. Niet te zien zijn de 2 linker modules waar het kalkwerk grotendeels op gesitueerd moet gaan worden.
-
De ruwbouw schiet al mooi op.. Daarnaast ook alvast eens wat landschapscontouren uitgezet, dit is de bak waar het stationsgebouw op moet komen (op de verhoging). Aan de andere kant van het spoor komen ook nog wat hutjes, deze week in de avonduren maar eens wat plaatjes zoeken voor mockups.
(https://farm4.staticflickr.com/3802/19832479455_fa14d5d269_z.jpg)
(https://farm4.staticflickr.com/3730/19209837114_d0a49226b5_z.jpg)
(https://farm4.staticflickr.com/3796/19644450098_accfc238ae_z.jpg)
-
Mooi je weer bezig te zien Martin (y)
-
Mooi man! Nu alweer indrukwekkend.
Kijk er naar uit om dit klaar te zien. (y)
-
Mooi dat je het weer opgepakt hebt! (y) Ik volg weer :)
-
Zeer benieuwd.
Groeten
Hendrik Jan
-
Wauw.. dat gaat wat beloven. Wel handig zo’n werkplaats in de buurt, die mis ik nog thuis.
Benieuwd naar de verder bouw.
-
Als het goed is wordt volgende week de bestelde Weinert rails opgehaald bij Weinert..dan kunnen we rails gaan leggen.
Bedoeling is een lang traject in een mooie natuurlijke omgeving met lange treintjes..Die treintjes moet ik nog wel ergens regelen.
Bedoeling is er in 2024 mee op toer te gaan.
-
Fijn onderwerp om te volgen. (y) Uiteraard wil ik er alles van weten en wil teruglezen / kijken vanaf #1, maar helaas, je foto's staan er niet meer. Is het mogelijk deze weer te herstellen?
-
Lastig, die had ik ook ergens geleend met een link naar..
-
Volger...... (y)
-
Klein is relatief. Leuk dat er weer voortgang in zit, in dat kleines Kalkwerk. Ik volg dit met belangstelling.
Groeten,
Gerard
-
Nou ja, het Kalkwerk staat op 1 module en is daardoor relatief klein.. :P
-
Aan vulling om het landschap mee te maken,is zo te zien geen gebrek als ik die laatste foto bekijk ;D
Is zien hoe "klein" dit word ;)
-
Lastig, die had ik ook ergens geleend met een link naar..
Niet erg, de recente foto's maken alles goed. (y) Benieuwd naar de volgende.