BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 18 augustus 2014, 13:29:09
-
Publicatie aanbesteding Railterminal Greenport Venlo
Venlo/Horst aan de Maas, 15 augustus 2014
Trade Port Noord bv heeft de nieuwe aanbesteding voor de te ontwikkelen railterminal in Greenport Venlo gepubliceerd. Een railterminal die zowel op het grondgebied van gemeente Horst aan de Maas als Venlo gesitueerd is. De nieuwe aanbesteding is een vervolg op een eerder plaatsgevonden dialoog met marktpartijen, waardoor met name de oorspronkelijk gehanteerde gunningcriteria zijn aangepast naar inzichten uit de markt. Beschikbaar oppervlak en type goederenoverslag waarvoor de Railterminal geschikt moet zijn blijven onveranderd. Wat wel veranderd is, is een slimmere oplossing voor het aankomst- en vertrekspoor van de Railterminal.
Naar verwachting zal het aanbestedingstraject in het voorjaar van 2015 worden afgerond. Hierna kan, rekening houdend met de nog te volgen ruimtelijke procedures, met de voorbereidingen voor de bouw en aanleg aan de zuidzijde van de spoorlijn Eindhoven-Venlo worden begonnen.
De sterk ontwikkelde logistieke functie van Greenport Venlo verlangt continue verbetering en versterking van de multimodale bereikbaarheid. Groeicijfers van Greenport Venlo, de Rotterdamse haven en de haven van Antwerpen voorspellen dat vanaf 2015 de capaciteit van de bestaande Railterminals in Venlo nijpend zal worden. De recente gronduitgiften aan VS Rubber Recycling b.v. en Canon Inc. onderstrepen deze verwachtingen. Dat vormt de aanleiding voor Trade Port Noord Venlo om in samenwerking met de regio de benodigde capaciteitsuitbreiding te realiseren.
Voor de ontwikkeling van de railterminal is een terrein van vijftien hectare beschikbaar. Er is direct aansluitend nog eens bijna 13 hectare beschikbaar voor de logistieke activiteiten.
Trade Port Noord Venlo zoekt een marktpartij (of consortium) die integraal de ontwikkeling en exploitatie van de Railterminal voor tenminste dertig jaar voor haar rekening neemt.
De betrokken overheden (Rijk, Provincie Limburg en de gemeente Venlo) willen de financiering van de aankomst- en vertreksporen en daarmee de aansluiting op het hoofdspoor voor hun rekening nemen.
Alle details over de aanbesteding zijn te vinden via Tenderned.
www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/6c83e2f826c0e3d826fd4816d4043bdd/pageId/D909D/huidigemenu/aankondigingen/cid/847536/cvp/join
-
Railterminal Greenport Venlo leuk spoor uitbreiding.
Maar erruh cabooter in blerick niet beter voor uit te breiden in plaats voor een spoor terminal te bouwen
groet dennie
-
Kick schop hupsakee
https://youtu.be/_m3y_W9YlU0
https://youtu.be/Ib0EWiCsQKA
Zo staat het er anno vandaag voor.
Mvg
Sander.
-
Ook hier: bedankt voor de aanschouwelijke info. (y)
-
Graag gedaan !!
-
Update 18-10-2019
https://youtu.be/Z9DOIp5cnrs
Mvg
Sander.
-
Update 24-02-2020
https://youtu.be/E-k_2m7qyPI
Mvg
Sander
-
Even hierop inhakend.
Vanwege de grote storing rondom Eindhoven moest ik vanmiddag van Helmond naar Roermond omreizen via Venlo en kwam eerst door Horst-Sevenum.
Het viel me op dat het derde spoor afgekruist was met bielzen en de bovenleiding verdwenen was.
Dit was altijd het spoor wat gebruikt werd voor testritten.
Is die functie nu overgenomen door de sporen op de Railterminal, een paar kilometer verderop?
-
...spoor 3 is al een aantal jaar niet meer in gebruik. Gekkengraaf kan er voor gebruikt worden, geen idee of daar nog een gevaarlijke stoffen regeltje oid roet in het eten gooit. Doorrijden naar Blerick kan natuurlijk ook nog.
We zullen het eerdaags mss weten als ICNG eraan komt.
Mvg
Sander.
-
Doet men dat soort testen tegenwoordig niet op de Hanzelijn ?
-
Update 07-05-2020 voor de liefhebber.
https://youtu.be/LOHYKCbLxok
Mvg
Sander.