BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: maartenvanderburgt op 26 mei 2014, 15:06:58
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3484bew_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3484bew_1.jpg)
Bij de heruitgave van de Roco Zwitserse dubbeldekkers is een storende fout gemaakt.
Het betreft de art. nrs. 64850 64851 64852 die nu net uitgeleverd worden.
Alle wagens zijn aan een kant bij beide draaistellen van verkeerde meebewegende schorten voorzien.
Deze te korte schorten komen van het stuurstandrijtuig.
Geen ingangscontrole (foute onderdelen) geen controle tijdens montage (duidelijk zichtbaar en anders dan andere kant) en geen eindcontrole, waar moet dat weer heen.
De zoveelste fout met terugzend / herstel aktie.
Maarten
-
Ik wil niet lastig zijn, en ik zoek ook geen spijkers op laag water, nog wil ik van de bekende mug een olifant maken, maar de cursator is ook ondersteboven gemonteerd.
Hier een foto uit de officiele SBB opleidingsmaterialen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02875.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02875.png)
Hier een vergelijking met het betreffende draaistel, cursator en schorten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02884_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02884_2.jpg)
Copyright: Bas van Hulst
Groeten
Bas
-
cursator
Gok dat je "demper" bedoelt ;) (Misschien zelfs wel een Koni)
-
hmm, ja in het nederlands "dempers" Zorgen voor een rustige loop van het draaistel.
Tnx Paul ;-)
Groeten
Bas
-
Die lijkt "gewoon" los te zitten. De "plakband" zit nu ondersteboven.... :-\
-
Ah, dat noemen we in de branche een Plan T-tje ;) ;D 8)
dirkjan
-
Levert dit problemen bij het rijden? Optisch vind ik namelijk nogal meevallen.
-
In het grootbedrijf bestaat een “cursator” uit nog wel ietsjes meer dan alleen die dempers, die daar wel een onderdeel van uit kunnen maken. Een cursator zorgt er voor, als ik het goed begrepen heb, dat een draaistel vloeiender door krappe bochten kan gaan maar tegelijk bij hogere snelheid op een recht traject de hinderlijke sinusloop/veterloop van een draaistel sterk gereduceerd. Een “cursator draaistel” bezit ook nog een heel stuurstangenstelsel, en daar is hier op de foto’s niets van te zien. Het was een ontwikkeling van SIG uit Neuhausen maar is inmiddels patent vrij. Bombardier gebruik voor nieuwe dubbel dekker in Zwitserland nu wel iets gelijkends, maar ik hoor daar inmiddels toch weer minder positieve verhalen over. Iets dergelijks kende we overigens ook hier in Nederland, het zo genaamde kruisanker draaistel van RMO dat onder SM’90 beproef werd. Omdat het hier ten lande daarna oorverdovend stil werd rond dit “innovatieve” kruisanker draaistell zal het wel niet zo’n succes geweest zijn.