BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: eddy van loo op 29 januari 2014, 20:59:04
-
In het praktijkboek "modelspoorwegen" van Gerard Tombroek las ik dat je best een minimum boogstraal van 3 X de lengte van het langste voertuig ( loc) respecteert . In de praktijk betekent dit dat je voor een loc met een lengte van 280 mm lang een boogstraal van 840 mm ( diameter 1680 mm ) zou moeten hebben . Nu heb ik wel een aantal m² bodemplaat maar steeds met een maximum breedte van 1200 mm met als gevolg dat ik bij het uittekenen van mijn sporenplan op zware problemen stuit . Dus vraag ik me af of deze boogstraal niet wat kleiner kan . Voor alle duidelijkheid : ik heb bij het uitvoeren van testen al wel vastgesteld dat de loc in een te krappe bocht wel gaat wringen.
-
Ik heb zelf geen stoomlocs maar als ik bv. in de Roco catalogus kijk zie ik daar een aantal locs van om en nabij de 280mm.
Ik kon het zo gauw niet vinden maar ik ben er bijna zeker van dat ze allemaal door boogstraal R4 gaan. Daar heb ik wel eens iets over in een Roco cat. gelezen.
Dat is 480+mm. Of dat voor jou realistisch genoeg is............
Modelspoor bogen zijn altijd een compromis tussen realisme en beschikbare ruimte. Op mijn baan heb ik op één bocht na R4 als min . boogstraal.
Dat is voornamelijk om de 330mm lange 1:87 rijtuigen een klein beetje acceptabel over te laten komen.
Groet,
Ernest
-
ojee arme ik met 46,1 cm :)
-
De visie van Gerard Tombroek is te respecteren, maar niet realistisch. Op boogstralen vanaf 420 mm (R 3) kan vrijwel alles rijden; als je meer ruimte hebt, is 480 mm (R4) een prima keuze. Op een baan kun je het best de bogen zo min mogelijk in het zicht leggen.
Groet,
Ruud
-
Minimaal waar je langste locomotief net op past, groter waar het kan
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
-
Ja, R3 gaat prima, maar ik gebruik het alleen in de keerlussen, omdat het niet mooi vind en deze buiten het zicht zijn.
Verder gebruik ik R4 of groter (flex). Zelfs mijn BR53 en ook alle andere locomotieven gaan overal goed doorheen.
Groetjes,
Bert
-
Als je niet met philo gaat rijden kan r3 meestal wel ;D
-
De visie van Gerard Tombroek is te respecteren, maar niet realistisch.
Ach, wat heet niet realistisch. In het grootbedrijf zijn de kleinste boogstralen ongeveer 200 meter (uitzonderingen daargelaten). Dus 84 cm in H0 is dan behoorlijk krap.
De wens naar kleine boogstralen ontstaat doordat men op een plaat van 122 cm breed rondjes wil kunnen rijden. Je kunt al heel wat winnen als je de baan langs de wanden van de kamer legt. Op mijn baan kon ik zo boogstralen van 70 cm realiseren, en achteraf gezien had ik ze nog wel groter kunnen maken.
-
De visie van Gerard Tombroek is te respecteren, maar niet realistisch.
Juist wel, lange rijtuigen in krappe bochies ziet er niet uit...
-
Mijn scherpste bocht in het zicht in mijn vorige baan(H0) was R9 van Roco,
dat vond ik al veel te scherp,dus op de volgende baan zie je helemaal geen bochten meer bij mij ;D
gr Ed.
-
Ga je de Trans Australische spoorlijn in model nabouwen?
In het echt 478 km zonder bochten!
-
minimale rij boogstraal kan de fabrikant van de modellen je vertellen
minimale visuele boogstraal geeft de heer Tombroek mooie een vuistregel.
mocht je grenzen willen opzoeken, of gewoon probleem loos willen rijden, is testen wel een goed idee.
-
Een vraag van mijn kant mbt boogstralen;
Heeft het type koppeling (gewone, kortkoppeling of schroefkoppelong op bijv MK kits) nog invloed en hoeveel op de minimale boogstraal?
Frank
-
Ik had een h0 baan met boogstralen van minimaal 50 cm uit het zicht en zo groot mogelijk (ca. 90 cm) in het zicht. Niet alleen oogt dat veel fraaier maar, uiteraard indien de rails goed zijn gelegd, nooit problemen gehad met rijden. Langste rijtuigen waren 1:87 lengte (dus 303 mm).
Alleen maar aan te raden.
Mijn ervaring: beter wat grotere boogstralen en dan maar wat minder aan sporen op de baan. Het gaat er in feite niet om wat je allemaal bouwt maar om wat je weg laat! ;)
(En zou je met de originele schroefkoppeling rijden dan is de, geadviseerde, minimum boogstraal 4x de lengte van het langste voertuig.)
-
Hallo ,
Met deze raadgevingen ga ik me opnieuw aan het railplan zetten en mijn bochten zeker niet te krap berekenen. (y)
-
ik rij met stoomloks en die gaan perfect door een r4 van roco en de r3 zelfs ook nog alleen klimmen in r3 zal anders zijn denk
-
Ik zou het gewoon even testen op verschillende snelheden, ook met wagons. Voor de rest is het alleen maar aan te raden zo groot mogelijke boogstralen te nemen. Ik heb/had veel R1 op mijn baan en eigenlijk had ik nooit ontsporingen. Nu ik echt een baan ga opzetten ga ik een nieuwe baan ontwikkelen en grotere boogstralen nemen aangezien ik nog ruimte had om er een recht stuk in te zetten. Nou rijd ik wel N op minitrix spoor dus ik weet niet of de eigenschappen van HO verschillen in verhouding. Verder ben ik de maten van de plaat ff kwijt, ik weet alleen dat deze iets meer als 60cm breed is.
-
Nu dan de gekke vraag,sorry voor het inbreken ;)
Wat zijn dan de boogstralen(R) van Flm model rails,de lengtes en de graden zijn wel te vinden,maar wat is dan het minimale wat je hiermee kan gebruiken zonder dat je locs+eventuele treinen uit bogen lopen/ofwel minimaal moeten hebben zonder eruit te lopen ?
-
Als je al zover was dat je de maatvoering van de rails gevonden hebt, heb je dus ook de radius die erbij hoort gevonden (y)
Staat er gewoon bij.
Neem bv art 6024. Staat bij dat dat Radius 1 is. Klik je erop krijg je alle productdetails:
"Radius: 357 mm. 8 Stück bilden einen Kreis mit dem Außendurchmesser von 745 mm"
Gewoon iets verder klikken dan je neus lang is ;D
En of een radius dan weer bruikbaar is kan je weer in de specs van je loc/treinstel/rijtuig etc terugvinden.
-
Materieel van Fleischmann zou vanaf Modellgleis-R1 (R=357mm) geen problemen hebben. De onderstaande afbeelding komt uit de catalogus van Fleischmann uit 2001. Hopelijk zijn de maten leesbaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fleischmann_Geometrie_Modellgleis.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fleischmann_Geometrie_Modellgleis.jpg)
Groet,
Bas
-
wat treintjes ook wel prettig vinden is een rustig begin van de bocht. Dus als je niet met flex werkt, neem je als eerste bocht rail een zeer grote radius, voor je naar de gewenste radius gaat.
-
Wanneer je met Fleischmann Modell-rails gaat werken neem dan de 6030 als binnenboog en flex als buitenboog.
Gaat alles perfect door.
Alle kleinere maten worden frustraties op je baan.
mvg,
Sander