BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Neurenberg => Archief 2014 => Topic gestart door: piet keppel op 09 januari 2014, 21:36:00
-
De nieuwtjes 2014 van exacttrain staan op de site.
De nieuwtjes zijn:
Nieuwe NS varianten autotransportwagen
DR gesloten goederenwagen DR G Nordhausen
Als topneuheit onderloswagen DB Otmm51 / Ed084.
zie site exacttrain www.exacttrain.eu
Met vriendelijke groet
Piet Keppel
-
sja, jullie hebben wel een goede neus voor populaire Duitse goederenwagens... (y)
Die zelflosser Otmm51 belooft weer wat moois.
Volgend jaar een echte MOHA-melkketelwagen, in plaats van de surrogaatvarianten van destijds Märklin en dit jaar Flesichmann??
grtz,
Wim
-
Omdat het nog niet echt duidelijk is hoe wat waar en wanneer nog geen draaje 2015 aangemaakt.
Maar zojuist het boekje van Rijswijk gedownload en blijkbaar is Exacttrain volgens hun eigen advertentie de volgende die zich aan de (vierdelige) mat 54 waagt.
De aanhouder wint, iemand moet het eens voor elkaar krijgen !
-
Tja, blijkbaar zijn ze ook de enigste die het kunnen doen: triest linkje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57373.msg3221454523.html#msg3221454523) :-\
Als het verhaal klopt, dan ....
Groet
Bernd
-
Als het verhaal klopt, dan ....
Hoop ik dat er heel veel naden en lakbeschadigingen zitten aan de trein... ;D
-
Zou mooi zijn. En een Pec.....
-
Natuurlijk klopt dat verhaal niet Bernd. De heren achter Exacttrain hebben al jaren geleden tekeningen gemaakt van de Hondekop en kunnen daarmee vast een model uitbrengen. Maar het is niet mogelijk het uitbrengen van een Hondekopmodel te claimen.
-
Bedoelt Exacttrain niet gewoon dat Artitec niet die tekeningen mag gebruiken, dus letterlijk die tekeningen die de heren van exacttrain hebben gemaakt? Dat zou me nog wel logisch lijken, afhankelijk van de precieze zakelijke afspraken tussen de heren en Artitec destijds.
M.a.w., de hondekop als zodanig kun je niet claimen (dat zou ook onzinnig zijn, het is een ontwerp van iemand anders uit de jaren '50, als die nou het auteursrecht zou claimen...), maar als Artitec zo'n model wil maken moeten ze 'm zelf maar gaan opmeten...
-
En dat draadje waar naar verwezen wordt staat daar dan weer geheel los van, aangezien Ted, los van Artitec bezig was met het project, de getoonde tekening zijn ook nog eens van hem en zijn gemaakt met informatie die ik weer geleverd heb, die ik dan weer heb via de stichting mat'54 hondekop vier waarvoor ik werkzaam ben, daar is hij ook een keer geweest om metingen te verrichten.
Het Artitec/Exacttrain verhaal staat daar dan ook los van. Dus als Ted via welk merk dan ook een Hondekop vier wilde produceren had hij dat gewoon kunnen doen, echter strandde het project op het financieren daarvan.
Groeten Edwin.
-
Ik kreeg net een e-mail van exacttrain:
Die Firma Exact-train ist auch auf die Nürnberger Messe (Halle 4A Stand A240). Von ab 28 Januar präsentieren wir unsere Produkte und AC-Achsen sind auch lieferbar.
Unsere Deutsche Neuheiten sind:
• Bremen GMS39
• Klagenfurt
• Duisburg
• Linz
• Villach
Unsere Niederlande Neuheiten sind:
• Hundekopf 4 Teile
• Postwagen PEC
Mit freundliche grüßen,
Hans Keppel
Exact-train
Prijs pec: € 127,50 (2015)
Hondenkop NS 767: € 400 (2016)
Andries
-
de zeven dwergen zeiden het al : Deze zaak stinkt.
Ik zie de ovalen ramer niet terug in het overzicht.
-
is dit nou die hondekop bouwpakket op basis van de piko zoals eerder reeds ergens genoemd of staat deze hondekop 767 daar weer los van , anders ga ik er niet eens over nadenken :-\
-
Ik heb op de beurs in Rijswijk begrepen dat het een kant en klaar gespoten model Hondekop mat '54 is, dus geen bouwpakket.
Het heeft verder niets met Piko te maken, in zoverre dat het exact schaal 1 : 87 is.
Gerard
-
Oke dan ben zeer benieuwd , 400euro is een redelijke prijs lijkt me krijgt het model ook nog sound/interieurverlichting etc ?
-
Oke dan ben zeer benieuwd , 400euro is een redelijke prijs lijkt me krijgt het model ook nog sound/interieurverlichting etc ?
Eind van de week nog een keer vragen... ;D ;D
-
Zo jammer dat die Hondekop-4 nu weer bij een stel beginners terechtkomt. Die moeten weer eerst uitvinden hoe je zo'n ding maakt, aandrijving en motortje maken dat betrouwbaar is, alles ontdekken... Eindigen we straks weer met een goedbedoeld experiment dat een handjevol mensen koopt, teleurgesteld is, dat hier meldt en hop, weg klandizie. Niemand blij. Kan er geen ervaren bedrijf dat viertje maken? Ik nodig Artitec alsnog van harte uit het viertje netjes in elkaar te zetten. Ik wil er wel twee in mijn tp.
-
Je hebt de discussie kennelijk niet gevolgd...
-
Wat heeft 1200blauw dan gemist?
Volgens mij zou dit de eerste keer zijn dat de heren achter Exacttrain onder eigen verantwoordelijkheid een aangedreven model laten produceren. De ervaring leert dat een aangedreven model weer een apart leerproces voor een bedrijf is.
-
Denk dat de heren voldoende ervaring hebben opgebouwd bij oa LSM. Dus helemaal nieuw is het niet en beginners zijn het ook niet.
-
Merkwaardige redenering. Dus 'nieuwe' fabrikanten mogen zich hier niet aan wagen? Überhaupt niet of omdat het de hondekop is? Waar moeten ze dan mee beginnen? Een drieassig locomotiefje?
Ik denk dat de heren heel goed op de hoogte zijn van de eisen die menig modelspoorder stelt. Of ze dat gaan halen is hun bedrijfsrisico. Bovendien, Artitec is ook ergens begonnen toch?
-
Je hebt de discussie kennelijk niet gevolgd...
En deze discussie gaan we hier niet opnieuw voeren!
Gr, Bert
-
Een trein aandrijven is niet zo heel moeilijk, als ik zie hoe goed een Lima HK4 al loopt met een Roco-Br215 draaistel en de loading motor uit een oude videorecorder. Maar zaken als afwerking van de mal (gietnaden), zuiverheid van het spuitwerk en opschriften, materiaalgebruik (korrelig kunststof, snel oxiderend goedkoop zamac) en pasvorm van bv ingezette ruiten zijn veel belangrijker. Maar bovenal is het merkwaardig wat zich achter de schermen rond vermeende rechten op tekeningen heeft afgespeeld. Ik zeg dit op persoonlijke titel, maar de achtergrond van een ontwerp weegt voor mij wel degelijk, in een eerder geval is dat ook zeer terecht gebleken. Ik ben dus wat terughoudend in mijn enthousiasme.
-
Maar bovenal is het merkwaardig wat zich achter de schermen rond vermeende rechten op tekeningen heeft afgespeeld.
Ik herhaal nogmaals: deze discussie gaan we hier niet opnieuw voeren!
Andere referenties en berichten betreffende dit verhaal gaat voortaan rechtstreeks de zamboni door..
Gr, Bert
-
Stel je voor dat het ontbreken van een naad in de neus niet past bij de gangbare Piko tweetjes.... :-X
-
Oef! ;D ;D
Gerard
-
Grappig, een 3D tekening aankaarten als nieuw en in de prijslijst zetten dat het 2016 wordt ???
-
;D ... dat duurt inderdaad nog wel even. Maar ja, we hebben al vaker op een zelfde manier de HK4 aangekondigd gezien en het is er nog niet van gekomen. Losse wagentjes in China laten produceren is een ding, maar een treinstel uitbrengen met de hele service (garantie, onderdelen, etc.) er omheen is een tweede. Kijk maar eens hoe een gerenomeerd bedrijf als Artitec door schade en schange wijs is geworden.
Eerst zien (en meer dan een 3D plaatje ... die kan ook ook in elkaar flanzen) en dan geloven.
-
Mag hopen dat er geen naad in de neus zit ::)