BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: zuylen op 27 november 2013, 21:19:45
-
Beste mensen,
Op een Amerikaanse site over modeltreinen zag ik een item over Bullfrogsnot. Het is een groenig goedje wat je op je wielen smeert. Hierdoor krijgt de loc meer tractie. Een soort van Sandite voor modeltreinen. Heeft iemand ervaring met het spul?
-
Om meer duidelijkheid te verschaffen bij het spul. Hier een filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=nOawcCRpxmo
-
Geen ervaring mee, maar op de website (http://www.bullfrogsnot.com/) staat dat het liquid plastic traction tires zijn. Dus eigenlijk een soort ASB. Het lijkt mij ook dat dit dus enige invloed heeft op de stroomopname.
Er staat een FAQ op de website van de fabrikant.
-
Dat vermoedde ik ook al. Maar misschien moet ik toch een potje bestellen voor een enkele(Philotrain) lok in mijn verzameling die moeite heeft om rijtuigjes te trekken.
-
Hallo,
Ik heb dat spul ook liggen en gebruikt voor een N-spoor stoomlok. Werkt op zich goed, maar het vergt wel oefening om het goed op de wielen te krijgen. Het voordeel is dat het er zo weer af kan halen. Inderdaad zal er geen stroomafname meer zijn na aanbrengen.
Greetz, Jerome
-
Hallo
Is het eigenlijk niet zo dat je een soort vloeibaar rubberen laagje aanbrengt wat de trekkracht versterkt.
Maar inderdaad ivm de stroom afname lijkt het mij verstandig om niet alle grote wielen er mee te doen.
gr,
Herwim
Ik ken het niet trouwens, waar kan je dit kopen in Nderland
-
...Maar misschien moet ik toch een potje bestellen...
Ik houd me aanbevolen voor ook een potje Andre :D (y)
Grtzz,
Karst
-
Misschien doe ik het ook wel...
-
Da's toch al oud spul?
Moet je erg precies opbrengen anders gaan de locs waggelen en het slijt er na verloop van tijd af was toen de conclusie.
Heb er zelf geen ervaring mee.
Stephan.
-
Zelf wel goede resultaten gehad met een beetje siliconenkit. Is na uitharden ook als rubber en een stuk goedkoper.
Bedenk wel dat met het gebruik van wat voor middel ook je stroomafname verliest en dat je loc scheef komt te staan je maakt het loopvlak van een wiel immers hoger.
Wielen aan beide kanten op de zelfde hoogte behandelen om het scheef staan te voorkomen garandeert zeker een onderbreking in de stroomafname.
JohnT
-
Ik verkoop het helaas niet. Maar vond dit spul op een Amerikaanse site. Wil het ook wel uitproberen. Maar als ik hoor dat de locs misschien door het spul gaan waggelen, zou ik het eerst op een oude lima uitproberen voor het op mijn dure Philotrains te smeren.
Hier een verkooppunt in Engeland:
http://www.dccsupplies.com/shop/product_info.php?products_id=3152
In Nederland heb ik het nog niet kunnen vinden.
-
Ben dit spul ook al een keer tegengekomen op een Amerikaans forum. Als je de filmpjes bekijkt, lijkt het een wondermiddel.
Je kunt je echter wel afvragen of het motortje ook zo blij is met die extra trekkracht ;D
Nog iets, op Ebay heb ik al leukere prijzen gezien. Verzendkosten vallen ook wel mee. Als je nou een paar potjes extra besteld, heb je ook wat uit te delen in Houten ;D
Groet, Roelof
-
Ik heb via de website van bullfrogsnot gevraagd naar een importeur/distributeur/dealer voor Nederland.
Antwoord: neem contact op met Helmut Marsilius van Marsilius®-Trains e.K.
http://www.marsilius-trains.de/kn.htm
-
ik gebruik het ook om de trekkracht van mijn dapol klazen te verbeteren.
als je het heel dun opbrengt gaan de locs niet waggelen ( tenminste niet mijn ervaring. ) en de trekkracht wordt met 50-75 % verhoogd. ik zit nu met de eerste locs tegen een jaar aan nu en het lijkt er nog niet op dat ik het moet vervangen.
om te voorkomen dat de stroom opname beinvloedt wordt gebruik ik het slechts op 1 wiel./
gr.
M.
-
Hoi,
Heb het er op gewaagd ;)
Via wat speuren op eBay: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=271251974345
Grtzz,
Karst
-
Potje is binnen ;D ;D ;D
Ik ga het proberen op de middelste as van m'n DE3... daar zit geen stroomafname op en heeft niet altijd contact met de rails ;)
Dus: BullFrog op de BullAnt ;D ;D ;D ;D Als dat bevalt is 1 van m'n Philo's de volgende ;)
Grtzz,
Karst
P.S. Overigens nog 4$ teruggekregen wegens direct betalen via PayPal ! (y) (y)
-
@Karst ,ben erg benieuwd of er genoeg adhesie zal zijn op het wielvlak en slijtage.
wil.
-
Ik ben eigenlijk ook benieuwd. Kon het nog niet uitproberen vanwege herstel van andere locs. (y)
-
Hoi,
Zo... de TEST :D
(http://www.sleutelspoor.nl/img/DE-III/DE_III_238Large.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/DE-III/DE_III_238.jpg)
... vers opgebracht met een cocktailprikkertje. Het eerste wiel ging direct zoals in het filmpje. De andere was wat lastiger.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/DE-III/DE_III_239Large.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/DE-III/DE_III_239.jpg)
.. na ca. 15 minuten
(http://www.sleutelspoor.nl/img/DE-III/DE_III_240Large.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/DE-III/DE_III_240.jpg)
... na ongeveer twee uur. Ik denk dat het uiteindelijk helemaal zo goed als transparant opdroogt.
Het bleek, dat het eerste wiel er prima op zat, maar het tweede eigenlijk overnieuw zou moeten. ( luchtbelletjes er in :-\ ) Dus maar niet 'several hours' of 'overnight' gewacht, maar gelijk met een scalpel geprobeerd de wielflens vrij te maken ;) Bij het 'goede' wiel ging dat goed, bij het andere niet :P Maar daar moest het er toch weer af. Geen probleem dus. Het erafhalen is tamelijk simpel: Kerfje in het loopvlak maken en je kunt het er voorzichtig afpellen. Het gedroogde spulletje zit dus elastisch gekrompen om het wiel. Ik verwacht niet veel slijtage... en... het bloed kruipt waar het niet gaan kan... heb ook al een paar rondjes gereden ;)
Resultaat: Al bij het op het spoor zetten, merk je dat het stel meer 'grip' heeft (y) Dan wat voorzichtige rondjes rijden en het rijdt voortreffelijk ! (y) ;D En... inderdaad met meer trekkracht. PIKO R2 bogen zijn nu echt geen probleem meer ;) :P
Inmiddels staat het niet goede wiel opnieuw in de snot. Heb geprobeerd het wat egaler en dunner aan te brengen. Later meer ;)
Grtzz,
Karst
-
Hallo Karst
Ik heb het verhaal gevolgd en ziet er veelbelovend uit om ook een artitec 3700 meer power te geven.
Wat is jouw indruk van de consistentie van het goedje ?. het lijkt een beetje op vloeibare modelleer latex.
Zou dat mogelijk ook bruikbaar zijn ?
Gr. Ron
-
Hè , toevallig , ik zat ook net op het etiket van die fles vloeibare latex te lezen .
Zelfde gedachte.
-
Hoi,
Ik ken die vloeibare latex niet. Maar het lijkt me echt iets plastics te zijn, eerder dan iets rubberigs ;)
Consistentie is die van Humbrol Maskol
Tussentijds testresultaatje: De DE-3 klimt nu zeer eenvoudig een 3.5% helling op, zonder dat er ook maar een toerentalverandering te horen is. Zonder BullFrog was eigenlijk 2.25% al te veel...
Dus voor mij de proef al geslaagd ! (y) Het voor de tweede keer opbrengen is ook beter gelukt. Ik denk dat het nog beter gaat met een plat houtje ( spateltje oid ) dan met een ronde cocktailprikker.
Grtzz,
Karst
-
Is echt rubber Karst .
Vulcaniseerd en is dan net elastiek , word gebruikt om mallen te maken.
-
Ik bedoelde de 'Snot', lijkt me geen rubber-achtig spul :)
-
Volgens mij doe je wel 1000 loks met zo`n pot :o
-
100 sowieso :P :P
-
Hoi,
Na een nachtje 'curing' ( drogen dus ;) ) een uurtje testgereden...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/DE-III/DE_III_241Large.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/DE-III/DE_III_241.jpg)
... het resultaat: Loopvlakken mooi blijven zitten en... ZWART !! van de troep die op de rails zit... Maar... een zeer prettig bijverschijnsel: De stroomafnemende wielen ( links en rechts ) zijn brandschoon gebleven. Voor de 'snot-beurt' was een kwartiertje rijden genoeg om ook daar al veel vervuiling te zien...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/DE-III/DE_III_242Large.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/DE-III/DE_III_242.jpg)
... volgende test: schoonmaken met wasbenzine... Gaat prima. Het spul is goed bestand tegen wasbenzine en krijgt mooi z'n originele kleur terug ! (y)
Conclusie: Het spul werkt echt ! Doet precies wat ik er van verwachte, is relatief makkelijk op te brengen en lijkt vooralsnog voldoende slijtvast !
En, inderdaad. Met een potje van zeg 25 Euri kun je je hele modelbaanleven vooruit ! (y)
Nu maar eens een Philo 'mishandelen' :P :P
Grtzz,
Karst
-
Kiek! Hartstikke mooi :)
-
Wat erg. :( ;D
-
Zei de grootste ASB hater van Nederland ;) :P
Zonder dit spul op een vlakke baan is het ook niet slecht hoor. ;)
-
Spul lijkt zo te zien toch goed te werken (y).
Stephan.
-
Gents.
ik gebruik een heel goedkoop kwastje om het op te brengen, net als in de video, stroom erop zetten, wielen langzaam laten draaien en dan met het kwastje opbrengen. Bevalt me beter als met een prikkertje
.M.
-
Ik wil geen spelbreker zijn en het spul zal ongetwijfeld goed werken maar hou ook in gedachte dat de wielen van een aangedreven voertuig niet meer door kunnen slippen. In het ergste geval brand dan je motor door. Het zal zo'n vaart niet lopen maar is wel iets om rekening mee te houden.
JohnT
-
Dat heb je toch ook met ASB's? Ik zie het probleem niet.
-
Antislibbandjes zitten niet vastgelijmd op de wielen zoals dit spul.
JohnT
-
Failsafe bij asb is dat bij een vastloper de wielen binnen de asb kunnen draaien. Bij dit product waarschijnlijk niet.
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
-
Hoi John T
dat de wielen van een aangedreven voertuig niet meer door kunnen slippen
Aan het begin van dit draadje schreef je dat je zelf goede ervaring had met een beetje siliconenkit.
Dan heb je toch hetzelfde effect ???
Of begrijp ik het niet?
Groetjes
Arthur
-
Ik denk dat het wel los zal lopen. Ook als er Bullfrogsnot om de wielen zit, zal er slip zijn. Uiteraard moet het motortje wel harder werken. Maar dat is tenslotte de bedoeling! Weinig slip dus en veel trekkracht. (Overigens ik heb geen aandelen van de firma die dat Bullfrogsnot produceert ;D ;D ;D ;D ;) (y))
-
Een goed passende asb zal echt niet gaan slippen op het wiel, maar wel op de rails. Wat dat betreft maakt het weinig verschil met het snot.
Gerrit
-
;D De naam van dat goedje alleen al... ;D Kennelijk zijn Amerikanen daar goed in, want ik herinner mij nog goed een lijmmerk, dat wij bij Merkelbach verkochten omdat Evert Sluijters (Fairfield) dat voor ons kon importeren: "Sticky Goo", een soort kruising tussen Velpon, Bison-Kit, UHU-Hart en Gluton: een goor uitziend product in een tube, maar LIJMEN... (y)
Ik gok, dat dit 'snot' inderdaad is afgeleid van siliconenkit, zéker omdat het ook al werd vergeleken met Maskol (Ik hoorde ooit een UK-Modelrailroader, die deze truc met Maskol uithaalde: ging prima, maar was niet slijtvast...)
En als ik Karst mag geloven (en wie ben ik om dat niét te doen :D ) is het óók nog een prima railreiniger...
Frans
-
Snot is snot, Frans. Of het nou Engels of Nederlands is. ;D
-
En dat klinkt dan vreemd genoeg weer als een reden om goed verkouden te zijn en dan is met je treinen aan de gang te gaan ;D ::) ;)
Even een serieuze vraag,hoelang gaat zoiets mee als je met de treinen rijd waarop dit is toegepast ?
En als je een trein/loc hebt waarop anti slipbandjes zitten/zaten,kan dit dan als vervanger worden gebruikt voor die bandjes ?
(vult het dan ook bij bv een railbus van flm die groef voor t bandje op,zodat je er weer gewoon mee kan rijden ? )
-
Volgens mij zijn we dit aan het Germaniseren
Kan het niet Bullfrogs not zijn? ;D
Groetjes
Arthur
-
Ik vrees dat als ik mijn echte "snot" ga gebruiken er van grip op de rails niet veel terecht komt. Ik vrees zelfs dat anderen besmet raken. ;D ;D ;D ;D ;D ;D (Bah André foei)
-
Hoi John T
Aan het begin van dit draadje schreef je dat je zelf goede ervaring had met een beetje siliconenkit.
Dan heb je toch hetzelfde effect ???
Of begrijp ik het niet?
Groetjes
Arthur
Jawel ik schrijf ook, pas op dat het kan gebeuren. Hou er rekening mee zet op tijd de spanning er af.
JohnT
-
Even een serieuze vraag,hoelang gaat zoiets mee als je met de treinen rijd waarop dit is toegepast ?
Laaaaaang.
En als je een trein/loc hebt waarop anti slipbandjes zitten/zaten,kan dit dan als vervanger worden gebruikt voor die bandjes ?
(vult het dan ook bij bv een railbus van flm die groef voor t bandje op,zodat je er weer gewoon mee kan rijden ? )
Volgens de Faq op de website schijnbaar wel. Je moet het dan wel laag voor laag aanbrengen.
Qoute.
What about existing traction tires?
BULLFROG SNOT can be installed over existing traction tires, to improve their grip and to secure them in place.
Can it be used to fill the grooves where tires used to be? Apparently so, as several innovative users have reported. They lay on multiple layers until they get to the desired level, and they're back in business
Unquote.
En Arthur, het snot zit um toch echt in de naam. Ze gebruiken de volgende typografie: BullfrogSNOT. Kan niet duidelijker, toch? ;D
-
;D ;D
Groetjes
Arthur
-
Iemand een idee of dit spul ook te verkrijgen is in Houten? Mijn Elotrains 1500 mag wel wat meer trekkracht gebruiken....
-
Nou, zover ik weet kun je het spul alleen in de States of in Engeland bestellen. Zelf heb ik nog niet geprobeerd het spul te bestellen. Met andere woorden geen ervaring met de verkrijgbaarheid. Maar misschien is het nu ook wel verkrijgbaar in Nederland.
-
Ik heb het inderdaad wel eens voorbij zien komen in een Model Railroader bespreking hier in de VS. Het lijkt eigenlijk een beetje op van die maskeervloeistof op latexbasis (o.i.d.) zoals Revell het verkocht en Maskol.
Verder is Bullfrogsnot nogal prijzig, reden waarom ik het nog niet besteld heb en eerst eens met maskol ga rommelen, als ik het nodig zou hebben.
Groet,
Iwan
-
Maskol schijnt niet slijtvast te zijn...
-
Wijbe,
Maar wel goedkoper, zeker ook als je in eerste instantie eerst wilt uitvinden of het helpt bij je lok. Bullfrogsnot slijt ook wel langzamer, maar het doet het wel op den duur.
-
En hoe is het met bewaren van het product in de originele verpakking heeft iemand daar reeds ervaring mee?
-
Nog even lobbyen voor Bullfrogsnot.
De afgelopen dagen wilde ik met mijn Philo Blauwe Brabo de hofzug van Trix eens voortbewegen. Ik stond een paar dagen op Rijswijk en had mijn nieuwe hofzug meegenomen om de boel daar eens ff uit te laten. Dat ging dus mooi niet, veel te zwaar! Gelukkig was er Bullfrogsnot voorhanden en heb ik de achterste 4 wielen van de loc voorzien van een likje snot (lekker ;D ). Het eerste wiel ging meteen verkeerd, door slaaptekort zat ik het gedeeltelijk naast het wiel te smeren in plaats van er op. Maar goed, maar ff laten zitten. De rest van de wielen was zo gepiept en heb het ding toen een uur of 2 laten drogen. Na 2 uur is het spul zo goed als doorzichtig en waar ik geknoeid had zag je er eigenlijk vrij weinig van. Maar goed, het is toch niet de bedoeling, dus ik wilde het spul er af hebben. Ik zag er nogal tegenop omdat het op een remblok zat en ook op de drijfstang en ik wilde natuurlijk geen beschadigingen. Maar geen nood, met een mesje pulk je het er zo af. Het wordt een mooi taai plastic vliesje (ook geschikt dus om iets te isoleren, je ziet er praktisch niks van) dus dat was in no time verwijderd.
Goed, de proef op de som; de hele hofzug, bestaande uit 6 zware rijtuigen, op de baan gezet, loc ervoor en karren met die handel! Ik zou willen dat ik het eerder had gedaan, het spul werkt perfect! Het heeft zo lekker een aantal uurtjes rondgetuft. Bij deze dan ook een heel kort filmpje, waar de hele sleep in sneltreinvaart voorbijkomt op de modulebaan van Oosterbeek. Ben geen filmert en het is ook nog eens met een mobieltje gedaan, maar goed, gaat om het idee:
http://youtu.be/-BS_wv60-xo
Ik kan het iedereen aanbevelen!
-
Is het nog bestelbaar bij E.J. Westera?
-
Ja hoor , je kon het in Rijswijk ook gelijk meenemen .
-
En hoe bereik je die meneer Westera als je niet in Rijswijk bent geweest?
Mvg,
Henk
-
2 seconden zoeken in dit forum... http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61788.msg3221515195.html#msg3221515195
-
Het is inderdaad groenig wonderspul. Moest een kerstmolentje aan de praat helpen omdat het snaarriempje slipte. Boel schoon gemaakt. Snot erop, na ;D dat mijn eigen sn*t niet hielp. Nu draait het ding weer of ie nieuw is. Kan dus weer de kast in voor volgend jaar, want voor kerst is het al lang niet meer tijd.
-
2 seconden zoeken in dit forum...
Fijn dat je dat dan ff voor me hebt gedaan. :D Dankjewel.
Mvg,
Henk
-
Het was geen moeite.
-
wat is dit geweldig spul!
De Hobbytrain VT36.5 heeft maar één aangedreven as en had moeite om met de bijwagen de klimspiraal door te komen.
Even wat Bullfrog op de aangedreven wielen en hij draaft er moeiteloos bij op!