BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Piet Groenenberg op 25 oktober 2013, 12:08:13

Titel: BNLS-Werkspoor - Bouw DJH NCS-41 (NS 7100)
Bericht door: Piet Groenenberg op 25 oktober 2013, 12:08:13
Hallo,

Ben bezig om een DJH Modelloco kit van de NCS41 te bouwen en daarbij loop ik tegen het probleem aan dat het mij niet duidelijk is of je nu de aslagers die in het chassis moeten komen vast gesoldeerd moeten worden of dat je deze los moet laten. in het laatste geval blijft bij mij de achterste as iets bewegen waardoor het model niet echt rustig loopt. Ik dacht dit te hebben opgelost maar na een korte inloop periode van 5 min begint de achteras weer iets te bewegen.

Wie kan mij hier meer over vertellen.

Groeten,
Piet
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Bouw DJH NCS-41 (NS 7100)
Bericht door: Gerke op 25 oktober 2013, 15:09:31
Mits het geen verende aslagers zijn worden deze altijd vast gesoldeerd. Ik neem aan dat het in deze vraag om de ronde variant gaat.
Grt,
Ger
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Bouw DJH NCS-41 (NS 7100)
Bericht door: Piet Groenenberg op 25 oktober 2013, 16:59:32
Ger,

Bedankt voor je reactie. Het gaat om de DJH kit met nummer E198. Voor de duidelijkheid heb ik even een foto gemaakt van het chassis met de gedemonteerde achteras, de lagers en de wielen.

Groeten,
Piet

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1765_4.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Bouw DJH NCS-41 (NS 7100)
Bericht door: roadster36 op 25 oktober 2013, 19:17:52
Aangedreven as zowiezo vast.
De achterste as zou met een hornblok kunnen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Bouw DJH NCS-41 (NS 7100)
Bericht door: Ivo tB op 25 oktober 2013, 23:13:04
DJH geeft zelf aan dat deze lagers moeten worden vastgesoldeerd. Gecompenseerd kan ook, maar dat zit niet in de kit en moet je voor een goede werking hornblocks toepassen, wat Jan ook al zegt. En dan in het midden een oplegging maken in het chassis, zodat de as daarom heen kan kantelen.

In mijn 7000 zitten de lagers gewoon vastgesoldeerd en het lokje loopt prima.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Bouw DJH NCS-41 (NS 7100)
Bericht door: Piet Groenenberg op 26 oktober 2013, 20:06:38
Hallo,

Bedankt  (y) voor jullie reacties, heb inmiddels het chassis helemaal gedemonteerd en besloten om eerst te proberen het model goed rijdbaar te krijgen door de aslagers in het chassis te solderen.

Mocht dit niet lukken kan ik altijd nog hornblocks zien te krijgen om het op te lossen.

@Ivo, in de beschrijving die ik bij de kit heb ontvangen staat overigens niets over het vast solderen van de lagers in het chassis. Vind trouwens de bijgeleverde bouw beschrijving erg summier voor een kit van 200 euro, zou best wat uitgebreider mogen.

Groeten,
Piet
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Bouw DJH NCS-41 (NS 7100)
Bericht door: Piet Groenenberg op 31 oktober 2013, 15:42:20
Hallo,

Heb ik het gehele chassis gedemonteerd en alles opnieuw uitgelijnd en in elkaar gesoldeerd, as lagers vast gezet, Motor met vertraging gemonteerd, wielen er op en uitproberen. Een wiel (rechts voor) slingert een beetje, wiel er weer af controleren of er nergens een braampje tussen zit, wiel er weer op slingert nog een heel klein beetje. Wiel er weer af nog een keer goed controleren en wiel er weer op zit nu goed. Dan de koppelstangen er op en weer het soepel lopen controleren. Wat denk je draait 2 minuten prima en vervolgens staan de wielen stil en hoor ik alleen de motor draaien. Ja hoor een tand uit een tandwieltje gebroken  :'(. Natuurlijk het tandwieltje dat op het vastgeklonken asje in de vertragingskast zit.

Ben even de rommelbak in gedoken en een tandwiel gevonden met de juiste vertanding dus we gaan de boel maar demonteren en kijken of we dit tandwiel kunnen monteren.

Word vervolgt

Groeten,
Piet
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Bouw DJH NCS-41 (NS 7100)
Bericht door: tijgernootje op 31 oktober 2013, 19:22:07
Suc6 en sterkte met die "vertraging"  (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Bouw DJH NCS-41 (NS 7100)
Bericht door: Tomasso op 31 oktober 2013, 20:31:42
Ha Piet, het lijkt er op dat er teveel kracht op de tandwielen komt te staan. Kan de motor vrij bewegen? En zit alles niet te strak in elkaar? Dat tandwieltje kan je zo bij DJH bestellen, kost je hooguit wat tijd... Nou eh, leuk topic in ieder geval, ben benieuwd!

Gr.

Tom.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Bouw DJH NCS-41 (NS 7100)
Bericht door: Piet Groenenberg op 31 oktober 2013, 21:31:03
Tom,

Ik vermoed dat er een klein braampje tussen de tand wielen is gekomen, maar kan het niet meer achterhalen. Het geheel zat niet te strak want alles draaide heel soepel totdat er een tandje uitbrak. Voor het tandwiel dat ik heb gevonden moet ik wel een nieuw asje draaien op de draaibank maar dat gaat denk ik wel lukken en gaat ook wat sneller dan bestellen bij djh. jullie horen wel of het lukt.

Groeten,
Piet
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Bouw DJH NCS-41 (NS 7100)
Bericht door: Tomasso op 31 oktober 2013, 22:17:05
Succes!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Bouw DJH NCS-41 (NS 7100)
Bericht door: Floris Dilz op 01 november 2013, 11:53:34
zeker weten dat alles soepel liep?
Ik heb er destijds een gebouwd waar ik nog wat aan een frameplaat moest vijlen voor de zaak wilde lopen, de gaten voor de aslagers zaten niet lekker op de juiste afstand. Ook heb ik van de aandrijving zo min mogelijk vastgezet, gesoldeerde lagers gaan wringen zodra het frame iets ontzet raakt, losse stellen gewoon zichzelf in en daar heb je dus minder gesodemieter mee. Maar goed, ik ben dan ook nogal van de slobberige drijfwerken vol speling.
Ding liep uiteindelijk wel heel soepel en mooi en heeft lang rondjes gedraaid bij Railz/miworo, misschien doet ie het nog steeds wel...
Als bogiewielen had ik trouwens liliput-loopwielen (van een 3500 op P8-onderstel) genomen, die vond ik wat mooier en door de nem-flenzen reed eea wat betrouwbaarder, voor een locje dat bij railz moest rijden niet onbelangrijk.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Bouw DJH NCS-41 (NS 7100)
Bericht door: Piet Groenenberg op 01 november 2013, 20:35:45
Hallo,

Heb de vertragingskast gerepareerd en er een nieuw tandwiel ingezet zie ook de foto.

Links op de foto de zijkant van de vertragingskast met het nieuwe tandwiel en een nieuwe as. Deze as moest ik opnieuw maken omdat het as gat in het tandwiel 2 mm was en de oude as 1,5 mm. Het tandwiel dat ik beschikbaar had was ook iets te dik dus ook dit moest ik aanpassen. Er onder liggen het oude tandwiel en de oude as.

Rechts op de foto de compleet gemonteerde vertragingskast met de mashima motor. heb natuurlijk eerst gecontroleerd of het goed liep en de motor met vertraging een minuut of vijf laten draaien. Het liep lekker soepel op een spanning van 1,5V  :)

Nu maar weer verder met de opbouw van de rest van het chassis.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gerepareerde_vertraging_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/gerepareerde_vertraging_1.jpg)

@Floris
heb voor dat ik ging testen eerst zonder motor gekeken of de aandrijving soepel draaide as ik het model met de hand voortduwde op de rails. Dit ging prima dus neem ik ook aan dat er niets klem liep. weet nog steeds niet waarom het toch verkeerd ging en ik denk dat ik daar nooit achter kom. Voor wat betreft het vast zetten van de as lagers deze had ik eerst los en toen waggelde de lok als een dronken vent daarna heb ik ze op advies vast gezet toen liep hij totdat de tand uit het tandwiel brak rustig dus je zou denken zet de aslagers toch maar vast. Begin echter wel te twijfelen moet ik nog eens goed over nadenken.

Groeten,
Piet
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Bouw DJH NCS-41 (NS 7100)
Bericht door: Floris Dilz op 01 november 2013, 22:05:03
als ie met de lagers los zo waggelt dan zit er toch ergens iets niet fris. Testen of de boel soepel loopt doe je trouwens niet door de loc op rails voort te duwen zonder aandrijving (want dan worden alle assen door de rail "meegenomen" en merk je niet dat er een moeilijk punt zit in de aandrijving van as naar as via de koppelstangen) maar door met je vingers de aangedreven langzaam te draaien, dan voel je alle moeilijke punten zo. Bij locs met meer spul aan de wielen dan alleen de koppelstang (dit locje ook dus) zorg je eerst dat de zaak met alleen de koppelstangen goed loopt, daarna pas drijfstang en stoomverdeling erbij, dan is het wat makkelijker zoeken waar het probleem zit. Wees sowieso heel kritisch, want een loc met een hik erin wordt over het algemeen niet vanzelf beter en slijt sneller.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Bouw DJH NCS-41 (NS 7100)
Bericht door: Piet Groenenberg op 14 november 2013, 19:08:38
Hallo,

Even de stand van zaken voor wat betreft de voortgang. Heb naast het chassis ook vast wat aan de kap gebouwd zie de foto hieronder.
Het chassis is volledig opnieuw gebouwd en de aslager heb ik los gelaten. als ik de wielen met de hand draait dan zit er geen zwaar punt in ook niet met de koppelstangen er op zodat de achterste as ook mee draait.
Wel heb ik nog een vraag over het zuiver monteren van de wielen. Het voorste drijfwiel aan de rechter zijde krijg ik niet zuiver op de as het blijft iets slingeren. Weet iemand hier een oplossing voor?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1792_ncs41.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1792_ncs41.jpg)

Groeten
Piet
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Bouw DJH NCS-41 (NS 7100)
Bericht door: ingenium op 14 november 2013, 19:33:25
Leuk draadje.  (y)

Ik dacht dat een slingerend wiel toch wel een kenmerk van Engelse wielen was. Ik heb helaas ook wel wat modellen met slingerende wielen... Dit zijn Romfords toch? Wellicht het vierkante gat nog eens nazien of je er met het op de as steken niet materiaal naar binnen hebt geduwd, waardoor het niet geheel vlak in de as komt te liggen. Beetje met een scherp schroevendraaiertje opkuisen dus.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Bouw DJH NCS-41 (NS 7100)
Bericht door: Tomasso op 14 november 2013, 20:14:07
Mijn Philotrain blauwe Brabander heeft ook slingerende drijfwielen. Is eigen aan zelfbouw loc's denk ik. Wat je misschien kan doen is het volgende. Volgens mij zijn de wielen niet 1 geheel, maar bestaat het uit een (kunststofzamac) binnenwerk met spaken en een wielband bestaande uit nieuwzilver of zoiets. Wiel er af halen, op een kaarsrechte ondergrond leggen en dan met het binnenwerk aandrukken in de wielband. Dit kan zowel aan de onder als aan de bovenkant (heb wielen van scalelink waar het binnenwerk van kunststof is, zit gewoon in de wielband geperst. Hetzelfde voor het zamac binnenwerk van mijn romford wielen die bij mijn DJH NS 3300 geleverd waren). Wellicht is je probleem zo opgelost...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Bouw DJH NCS-41 (NS 7100)
Bericht door: eenop87 op 14 november 2013, 22:13:15
Ik heb op mijn 6300 van DJH nieuwe wielen gezet. Dat zijn wielen met kunststof spaken (Romfort vervanging). Ik heb die wielen bij Piet Peetoom gekocht. Hij gaf zelf aan aan dat de wielen iets konden slingeren. Inderdaad had ik daar ook last van. Het bleek dat het plastic waar deze tegen de borst van de as worden gedrukt een beetje pokdalig was. Ik heb toen de wielen in de draaibank gezet en de kern aan de binnenzijde héél licht afgedraaid. Eigenlijk heb ik de beitel maar een klein beetje laten schrapen. Het slingeren was daarna beduidend minder en naar mijn smaak acceptabel.

Gerrit