BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Ernst Jorissen op 02 augustus 2013, 20:33:12
-
Hallo Allemaal.
En dan is het zover.
We zijn begonnen met de aanleg van een tuin baan.
En dat in spoor 1 oftewel in schaal 1:32.
Als eerste moet er plaats komen.
Daarom hebben we de visvijver maar opgedoekt.
Er was toch al te veel onderhoud aan.
Hier een paar foto’s van de graaf werkzaam heden.
En een schets van wat we willen gaan maken.
(http://1.bp.blogspot.com/-811AJ_r6HEw/UfgUvd_ZiZI/AAAAAAAAAl0/-plR2HBZFGQ/s1600/A-Gleisplan+Gartenbahn+Spur+1+(5).JPG)
En dan de tuin.
(http://1.bp.blogspot.com/-CWjGKrM6RI8/UfgVJmNXpDI/AAAAAAAAAl8/1O02ODSjqjA/s1600/A.-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1+(2).JPG)
(http://1.bp.blogspot.com/-wa_b2tYURzw/UfgVO4sUzoI/AAAAAAAAAmE/IK6_1ioZ8LU/s1600/A.-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1+(4).JPG)
(http://2.bp.blogspot.com/-GIU7VlAXYr8/UfgVPI3uONI/AAAAAAAAAmM/otiWaJLF1rg/s1600/A.-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1+(5).JPG)
Ik hoor het wel..
Met Vriendelijke Groeten:
...Ernst Jorissen..
-
Ik dacht nog: gôh, wat een groot hok voor een seinpaal (op die tekening). Maar da's dus een echte :P
-
Je kiest er wel de beste dag voor uit om daarmee te beginnen, lekker in het zonnetje. ;D Ziet er goed uit maar even een vraagje bij de houten paaltjes die in de grond staan. Zijn die voor tijdelijk of blijven die staan als onderdeel van de constructie ??? Indien dat laatste hoop ik wel dat je ze goed in de menie heb gezet of anders beschermd tegen vocht. :-\ Misschien nog beter ze (nu het nog kan) ze te vervangen door kunststof of hard houten paaltjes. Uiteraard verder veel succes met de aanleg van je tuinbaan, ik blijf het lijntje volgen. (y)
-
Het gat van de oude vijver wat ik laatst zag bij je is aardig opgevuld ondertussen :)
Weet nu waar ik moet zijn als ik m´n 50er wil uitlaten ;)
Succes !
-
Tof! Wat voor railmateriaal ga je gebruiken? En ga je gewoon met je dure materieel daarop rijden? Ik zit zojuist weer even te genieten van de foto's in de Modelspoor Magazine 8^)
-
Wat voor hout pas je toe? Zo te zien een zachte hout soort, en dan ben ik bang dat deze binnen 5 a 10 jaar wegrot op de grondlijn.
-
Wat voor hout pas je toe? Zo te zien een zachte hout soort, en dan ben ik bang dat deze binnen 5 a 10 jaar wegrot op de grondlijn.
Hallo Wijbe.
Het hout dat je op de foto's ziet is voor het stel werk voor de vloer.
Dat word later ergens anders voor gebruikt.
[Mudhen]
Het rail materiaal is van de Firma Hübner.
[Cottage Railways]
En dit is al een paar dagen geleden gedaan.
Vandaag Was het te warm.
Ik hoor het wel..
Met Vriendelijke Groeten:
...Ernst Jorissen..
-
Hij wordt mooi man!
-
(y) (y)
Moet je hier nou ook bouwleges voor betalen aan de gemeente? ;)
Groet Jaap
-
Jaap, geen slapende honden wakker maken.
Ernst, heb jij ook een foto met de complete seinpaal erop?
Groet Jan K.
-
Hallo Allemaal.
Hier nog een paar foto's.
En voor Jan een foto van het sein.
(http://1.bp.blogspot.com/-j4WpyEW92_0/Uf0QbX6T-TI/AAAAAAAAAoI/-w68CMWPPJM/s1600/D-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1+(12).JPG)
(http://3.bp.blogspot.com/-Pl5QMC2mhUk/Uf0QbfaS-LI/AAAAAAAAAoM/aeG9laRrVHo/s1600/D-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1+(10).JPG)
(http://1.bp.blogspot.com/-MMAHjG2q26k/Uf0QcYtOafI/AAAAAAAAAog/s1mCMcvVqC0/s1600/D-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1+(14).JPG)
Zo de ring balk is klaar.
En nu kunnen we het met geel zand gaan aanvullen.
(http://1.bp.blogspot.com/-Pi-uVIsN6PE/Uf0QeJMVmdI/AAAAAAAAApQ/3qKGSptg_eM/s1600/D-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1+(20).JPG)
Ook daar hebben we wat voor.
Het gaat verder.
Met Vriendelijke Groeten:
...Ernst Jorissen..
-
Wow! (y)
Gr. Jaap
-
Hallo Ernst,
Bedankt voor het plaatsen van de foto's. Is het een origineel sein of is het ingekort? Zit er ook nog verlichting in? Ik heb in voormalig Oost Duitsland gezien dat ze in de oude armseinen
ledverlichting geplaatst hebben, dus de oude gasflessen zijn verdwenen. Jammer dat het
oranje venster eruit is.
Maar juist op de foto's zie je hoe groot de baan wordt. Al met al wordt het nog een hele
rijlengte. Maar dat heb je met spoor 1 wel nodig.
Ik blijf je draadje volgen.
Groet Jan K.
-
Hallo Jan.
Het is een origineel sein.
Deze stond in Duitsland in het plaatje Dornmagen in de buurt van Aachen.
Het sein is kort om dat deze meestal na een Viaduct stonden.
En dan konden ze het beter zien.
En dan komt meestal de vraag hoe ben je er aangekomen.
Heel eenvoudig EBAY.
De Orange plaat heb ik al, maar moet ik er deze nog opmaken.
Ben nog wel op zoek naak 2 lampen met gasfles.
En een wit bord met de letter D erop.
Deze hoort onder de rode waarschuwings balk.
Ik hoor het wel.
Met Vriendelijke Groeten:
...Ernst Jorissen..
-
Dit is een intersant draadje deze blijf ik zeker volgen
Gr.Edwin
-
Zekers! Ga het ook volgen!
Met welk materieel rijd je?
Vindt het altijd wel machtig, stoomlocs in 1:32,
met dynamische rook.
Grtjes Remy
-
Go Ernst go!!!
-
Indrukwekkend project ! :o (y) Zo te zien heb je straks ook een mooie rijlengte om de je locs uit te laten !
Ben je ook van plan om rondom de baan scenery aan te brengen of is de baan puur voor rijden bedoeld ?
Ik ga je project zeker volgen. Veel succes.
-
Ja, indrukwekkend is het zeker. :)
Succes met de bouw!
Groet,
Bas
-
Een mega project wat nogal ingrijpend is voor je tuin.
Ga je een betonnen rand storten waar je baan op komt te liggen? Of komt de rails los in de grind te liggen?
Ga ik volgen. Succes met de verdere constructies.
-
Hallo Allemaal.
En het gaat weer verder.
(http://2.bp.blogspot.com/-QhISHuqf3EI/UgJ4p4NvnGI/AAAAAAAAApk/9grfhqwH9d4/s1600/E-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1+001.JPG)
(http://3.bp.blogspot.com/-ZNWWF0H1iyI/UgJ4p6jpMaI/AAAAAAAAAps/ADsv2x9fySc/s1600/E-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1+002.JPG)
(http://4.bp.blogspot.com/-pLg8Xgb8z20/UgJ4qJUK8xI/AAAAAAAAApo/UmkDk24f9w8/s1600/E-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1+004.JPG)
En dit is dan 25 m3 Geel zand.
Oftewel ongeveer 45 ton zand.
En dat gaan we even glad strijken.
Ik hoor het wel.
Met Vriendelijke Groeten:
...Ernst Jorissen..
-
En dat allemaal in de regen :).
Ziet er gaaf uit, ben benieuwd naar de verdere voortgang.
Groet,
Chris
-
Als je zo begint belooft het al veel (y) ;D
Groeten uit Zwolle,
Thomas
-
Dag Ernst,
Een beetje regen op het zand kan geen kwaad. Dan klinkt het zand lekker in.
Groots werk. Of je nu een vijver of een grote tuinbaan in je tuin hebt, ik kies dan ook voor het laatste.
Groet Jan K.
-
(y) (y)
Weer even iets anders dan piepschuim als basis.
Gr.Jaap
-
Zo! Dat belooft zeker wat!
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Groetjes,
Jos
-
Ik weet niet hoe je beurs gevuld is, maar om het speel element te vergroten zou ik zeggen voer je plan dubbelsporig uit. Of anders maak de ondergrond zo dat je later nog een tweede spoor kan bijleggen.
Voor de rest veel plezier bij de aanleg.
Ik ga dit topic zeker volgen.
-
Ja, wat Ernst aanpakt doet ie in het groot! ;D ;) Mooi wark, ik volg met veel interesse.
-
Mooi project (y)
Kan ik allen maar van dromen met mijn binnenplaatsje achter het huis,
tenzij ik een tuinbaan in Z zou maken ;D
Even over het sein, in Gronau stond ook tot voor enkele jaren zo' n
sein op het perron in de richting Enschede, zat er ook al aan te denken of
zoiets in de woonkamer zou passen 8)
Mvg,
Tis
-
Ik zit me de hele tijd af te vragen hoeveel strekkende meter spoor er ligt. Gokje: ergens tussen 40-45 meter? Leuk man!
Veel succes!
Gr.
Edsko
-
Vin d'r geen hol an, ken je toch nie meenemen..btw een beetje gras is outascale.. ;D (y)
-
Hallo Martin.
Je hoeft hem niet mee te nemen.
Tis.
Als het plafon in de woonkamer hoog genoeg is dan kan je hem wel neerzetten.
Groeten Ernst.
-
En nog een paar Foto's.
Nu hebben we het mooi glad gemaakt.
(http://3.bp.blogspot.com/-vBOUYxk9A7k/UgvPcuvo4sI/AAAAAAAAArM/TLjnnWfI0og/s1600/F-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1+014+(3).JPG)
(http://3.bp.blogspot.com/-nHibhRBzV2c/UgvPctgRA_I/AAAAAAAAArQ/H41NDiXAqos/s1600/F-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1+014+(4).JPG)
(http://2.bp.blogspot.com/-AceeL1-tocw/UgvPc4OyMVI/AAAAAAAAArc/oUTf74VQ2zY/s1600/F-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1+014+(5).JPG)
(http://1.bp.blogspot.com/-RPI0DnTOgLE/UgvPdGZ1_2I/AAAAAAAAArY/LmGFjxcAlzM/s1600/F-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1+014+(6).JPG)
Zo alles licht klaar om te storten.
Ik hoor het wel..
Met Vriendelijke Groeten:
...Ernst Jorissen..
-
Hallo Ernst,
Volg dit topic vanaf het begin en zie dat je het heel professioneel aanpakt (y)
Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat!
Vraagje, laat je de beton met een pomp storten ? In dat geval moet je alle buizen goed aftapen en vastzetten, anders spoelen ze zo uit elkaar. Heb ik geleerd in de bouw...
Afwatering zal je wel rekening mee houden, denk ik.
Laat je de betonvloer ook vlinderen ? Daar wordt het namelijk superstrak van. Het gaat later dan ook niet brokkelen en stuiven.
Veel succes verder!
Groet, Roelof
-
Netjes !
Je hebt niet stilgezeten sinds afgelopen zaterdag. (y)
Succes met beton storten.
Grt.
Ferry
-
Kleine suggesties voordat je beton gaat storten.
In de langste leidingen even onderweg een trekdoos maken zodat je een breuk in je leiding tijdens het storten kunt opvangen
of
Leg vast een draad door je leidingen heen zodat je na het storten makkelijker draad trekt.
-
Ik hoor het wel..
Hallo allemaal.
En dan hier een paar foto's van de gestorte vloer.
(http://4.bp.blogspot.com/-ywCRgBiz4mI/Ug5z4jvjKVI/AAAAAAAAAr4/qNjjCsLPy7w/s1600/G-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1+001+(1).JPG)
(http://4.bp.blogspot.com/-aOOuc8y5Qyk/Ug5z4StVrII/AAAAAAAAAr0/FEF1IDTAS0Q/s1600/G-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1+001+(2).JPG)
(http://1.bp.blogspot.com/-wyhVuNYiJOE/Ug5z4-VWUxI/AAAAAAAAAr8/5TJE8zNu7A4/s1600/G-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1+001+(3).JPG)
(http://3.bp.blogspot.com/-MOLhs9KH3t4/Ug5z5DX8lxI/AAAAAAAAAsE/iD22KFWInDM/s1600/G-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1+001+(7).JPG)
(http://3.bp.blogspot.com/-rxG2kJt0uU4/Ug5z5XfDAyI/AAAAAAAAAsU/im2tGw71mjI/s1600/G-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1+001+(8).JPG)
Met Vriendelijke Groeten:
...Ernst Jorissen..
-
Zo beste module, wel een beetje groot ;) ;D............... (y) (y) (y)
-
Dat kost wat ; :o
Je hebt nog veel te doen, succes en ga door.
-
Ernst,
Heb je dat beton met de hand er in gekruid ?
Groetjes
Arthur
-
Soo wee!!! Waauuww, Goed Bezùg!!! (y) (y) (y) (y)
Wel ff goed laten uitharden, voor je erop gaat.
Je kan zeker niet wachten...?
-
Ernst,
Heb je dat beton met de hand er in gekruid ?
Groetjes
Arthur
Hallo Arthur.
Alles bij elkaar ging er 9 m3 beton in.
En daar heb ik een betonmixer voor laten komen.
En een betonpomp van 45 meter.
Het storten was in een uurtje klaar.
Gemak dient de mens.
Ik hoor het wel.
---------------------groeten Ernst.
-
Dir is toch wel een superdraadje!
Gr. Jaap
-
Zit steeds met verbazing te lezen wat je allemaal doet.
Maar dit is gewoon wow. (y) (y)
Ga met plezier dit draadje volgen.
Gr. Klaas
-
Zo beste module, wel een beetje groot ;) ;D............... (y) (y) (y)
Ben ook bang dat deze niet in een bussie is mee te nemen naar een beurs :P
Maar t ziet er goed uit,en idd met een betonmix vrachtwagen en een pomp ben je vrij snel klaar.
Dat was waarschijnlijk sneller klaar dan het uitharden en gladstrijken van die betonplaat ;D
Ben benieuwd naar het vervolg.
-
Zo glad hoeft het ook niet. Er komt nog een laag balast over. Het verdwijnt als het ware uit het zicht.
Ben benieuwd hoe je het met groen gaat doen. Grasmaster 20.0? of toch maar echt spul (1:1).
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Zo! Dat ziet er superprofessioneel uit zeg!
En dan zit ik iedere keer een half emmertje beton met de hand te mengen :o
Groetjes,
Jos
-
http://m.youtube.com/watch?v=x7P_83gNkyg&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3Dx7P_83gNkyg&sa=X&ei=mMgPUqPBLcWw0QWAiIH4BA&ved=0CAcQqwQ (http://m.youtube.com/watch?v=x7P_83gNkyg&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3Dx7P_83gNkyg&sa=X&ei=mMgPUqPBLcWw0QWAiIH4BA&ved=0CAcQqwQ)
;D
Groet,
Richard
-
Hallo Allemaal.
En het gaat weer verder.
Heb de Ring balk verwijderd.
En dan kan ik de randen een beetje bij werken.
Dit heb ik met oude stoepbanden gedaan.
Liggen hier in de buurt voor het oprapen.
Was toch een hele klus die stoepbanden.
Ook heb ik gelijk het straatwerk weer een beetje in orde gemaakt.
Ik had ook nog een hoogteverschil van 60cm aan de achterzijde van de betonplaat.
(http://4.bp.blogspot.com/-UgG1S-sYBqI/UhUXFhGRZaI/AAAAAAAAAtA/KiktkvkLDAg/s1600/H-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1++(1).JPG)
(http://4.bp.blogspot.com/-dDlHucmnjqc/UhUXFZ-VqkI/AAAAAAAAAtE/vPRJwy-of6k/s1600/H-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1++(2).JPG)
(http://4.bp.blogspot.com/-Oh_lX8PsmOw/UhUXGFpNEFI/AAAAAAAAAtU/Q26A38QJ2hg/s1600/H-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1++(3).JPG)
(http://4.bp.blogspot.com/-vOSFCStrLwU/UhUXGknUi1I/AAAAAAAAAtc/EIoqUoSB5dg/s1600/H-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1++(5).JPG)
(http://2.bp.blogspot.com/-A1xFWA-GdfM/UhUXHPwXwmI/AAAAAAAAAto/zg0tRK_WjHk/s1600/H-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1++(9).JPG)
(http://2.bp.blogspot.com/-z3BuiyaWlZs/UhUXFQm9FPI/AAAAAAAAAs8/abQ49uNSQrU/s1600/H-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1++(11).JPG)
En nee deze zijn niet voor de ballast tussen de rails.
Maar misschien heeft iemand een tip voor mij.
Of ervaring met ballast lijmen voor buiten.
Ik hoor het wel..
Met Vriendelijke Groeten:
...Ernst Jorissen..
-
Ik zou de ballast niet lijmen, als er een stevige bui valt moet het
hemelwater toch goed afgevoerd worden....
Mvg,
Tis
-
Zoab is toch ook "gelijmd"...........
Plakken met kunsthars Ernst. Krijg je een soort van anabole Fleischmann profi rails.
-
Houtlijm D4 geen optie ?
-
Ballast voor buiten.
Kijk eens op de site van Grootspoor.com en zoek daar even naar Schotterfix.
Zit in emmers van 5 liter.
Misschien is dit wat je zoekt.
Groet
Jeff
-
Maar eens een tankje besteld voor chemische analyse.
-
Ik zou de ballast niet lijmen, als er een stevige bui valt moet het
hemelwater toch goed afgevoerd worden....
Mvg,
Tis
Hallo Allemaal Hallo Tis.
Het is de bedoeling dat de Baan op een verhogen komt.
Een soort dijk.
Dit heeft te maken dat er een paar delen in komen die ik er uit kan halen.
Op de Tekening zijn deze aangegeven als Doorgang A. B. en C.
Bij de carport zou eerst een muurtje komen tussen de pilaren.
Maar ook hier maak ik nu toch een Doorgang.
Dan hebben we altijd een grote doorgang van het terras naar de schuur.
Op de plaats aangegeven bij Doorgang D. zitten 2 deuren.
(http://2.bp.blogspot.com/-XkwSiJtLT-8/UhkRsY6WlHI/AAAAAAAAAt8/10FV_2Hvyl4/s1600/A-Gleisplan+Gartenbahn+Spur+1+(1).JPG)
(http://2.bp.blogspot.com/-TRcF1NiUvwI/UhkR40dAZWI/AAAAAAAAAuM/L5OTUyc8zy0/s1600/H-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1++%252818%2529.JPG)
(http://2.bp.blogspot.com/-RlvnxbY5DWo/UhkR42hXopI/AAAAAAAAAuQ/fePId9icAy0/s1600/H-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1++%252819%2529.JPG)
Dank voor de informatie van de lijm.
Ik ga van de week proefstukje maken met Rails en Watervaste houtlijm.
Dit ga ik op hout en beton doen.
En dan eens zien wat het resultaat is als dit een winter buiten heeft gelegen.
Heb in het verleden voor lange tijd een module met rails buiten gehad.
Op deze waren de rails [ PECO ] ook vastgelijmd met watervaste houtlijm.
En dat deel heeft zeker een jaar of 5 buiten gestaan.
Dus dat is veelbelovend.
Ik hoor het wel..
Met Vriendelijke Groeten:
...Ernst Jorissen..
-
Dit is waarschijnlijk wel de grootschaligste modelbaan van het hele forum 8)
Als de baan op een verhoging gaat komen dan is regen inderdaad geen
probleem...
Succes met bouwen!
mvg,
Tis
-
Wat een project. Daar is mijn buitenbaantje toch maar klein tegen. Ik rijd voornamelijk Amerikaans. De rails heb ik van Revalda en doen het al jaren prima.
De besturing doe ik met de radio controller van Aristocraft. Ook dit werkt prima.
Maar ik zie dat dit goed wordt aangepakt. Ik zal het blijven volgen.
Gr. Bert Senden.
-
Helemaal te gek zo'n buitenbaandraadje!
Gr.Jaap
-
@Ernst: Mooi project! Dank voor de gastvrije ontvangst van laatst! Echt helemaal super! Mooi geweld daar op de binnen baan! De buiten baan gaat al mooi! Over lijmen van de stenen: Met tegellijm of een cementspecie?
Groet Ronald.
-
WAUW ik heb net het hele "draadje"gelezen ben helemaal onder de indruk (y) (y)
Ik blijf dit zeker volgen :)
Jonatan
-
Ziet r goed uit.
Ben benieuwd naar waar de huisjes en de rest van de scenery vandaan zullen komen ;D
Waar gaat dit alles eigenlijk straks mee bestuurd worden ?
Met een multimaus zal dat niet gaan zeker ?
-
Kijk, nog een spoor 1 liefhebber.
Ik heb thuis ook een spoor 1 baan, echter alleen voor livesteam.
De baan van mij is ook nog in aanbouw maar heb al wel enkele rondjes gereden met mijn kolen gestookte ns 3400.
Betreft het lijmen van het balast grint, hier ben ik ook nog mee aan het experimenteren.
Ik heb diepgront van de hornbach gebruikt. Werkt op zich maar het is iets aan de te dunne kant.
Iets op latex basis is de beste oplossing.
Ontvetten is ook belangrijk maar hoeft niet ingewikkelt te zijn.
Grint neerleggen tussen de dwarsliggers en besproeien met water en enkele druppen dreft.
Laten drogen en je kan het lijmen.
Ik zal straks of vanavond je een link geven van een engels man die het op deze manier doet.
Ik ben zeer benieuwt naar het spoor. Wat wordt je minimale radius?
Groeten,
Erik
-
Ik heb je prachtige activiteiten maar even vermeld onder "dienstmededelingen" op mijn site. :)
Groet Jaap
-
Hallo Allemaal.
En we gaan weer verder.
Het heeft even geduurd.
Maar er moet ook gewerkt worden.
En dan hier weer een paar foto's van de voordgang.
(http://1.bp.blogspot.com/-zQratNG7eoQ/UnwN9sVRyVI/AAAAAAAAAug/BzLoevmUmwI/s1600/I-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1++(21).JPG)
(http://3.bp.blogspot.com/-U4eMhJaSO6k/UnwN-NjpU8I/AAAAAAAAAu4/Vs8igLtGbMs/s1600/I-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1++(24).JPG)
(http://2.bp.blogspot.com/-2PmOOLcppXg/UnwN-QNYgHI/AAAAAAAAAus/TW_UawbrORc/s1600/I-Der+bau+der+Gartenbahn+Spur+1++(25).JPG)
(http://4.bp.blogspot.com/-nwpexDkVj_4/UnwOqDcpN6I/AAAAAAAAAvI/yxwhX9C0TBU/s1600/J-Gleisplan+Gartenbahn+Spur+1+(1).JPG)
(http://2.bp.blogspot.com/-ZDkzzdySuN4/UnwOqJgnmKI/AAAAAAAAAvE/2VT_vxDb2hE/s1600/J-Gleisplan+Gartenbahn+Spur+1+(2).JPG)
(http://1.bp.blogspot.com/-20WQS5xvt0s/UnwOqNnmOaI/AAAAAAAAAvM/YG5XqXW0-NI/s1600/J-Gleisplan+Gartenbahn+Spur+1+(4).JPG)
We hebben het Metselwerk zover klaar.
En nu kunnen we met de balklaag van de Carport beginnen.
(http://3.bp.blogspot.com/-U8w_VT9ft5M/UnwPa-FTxrI/AAAAAAAAAwI/21TrDdB4LTs/s1600/J-Gleisplan+Gartenbahn+Spur+1+(6).JPG)
(http://1.bp.blogspot.com/-0zgSmZmtxnE/UnwPa7mw3LI/AAAAAAAAAv8/mo9L6vPshWU/s1600/J-Gleisplan+Gartenbahn+Spur+1+(7).JPG)
(http://2.bp.blogspot.com/-0bSlWn5IXCI/UnwPbFUx2vI/AAAAAAAAAwE/hpH14p3UKuc/s1600/J-Gleisplan+Gartenbahn+Spur+1+(9).JPG)
(http://3.bp.blogspot.com/-6dj7nwWz-qc/UnwPaURHnPI/AAAAAAAAAvs/SENC-dPwFuw/s1600/J-Gleisplan+Gartenbahn+Spur+1+(11).JPG)
Dus dat is veelbelovend.
Ik hoor het wel..
Met Vriendelijke Groeten:
...Ernst Jorissen..
-
Lokloodsje ??? ;) ;D
-
Ziet er goed uit,maar wat dit vandoen heeft met je tuinbaan ontgaat ook mij effe ::)
Zoals Marty al zegt,wordt t een lokloods ? :P
-
Spoorwegloods.
Kijk maar op de tekening naar de gestippelde sporen:
(http://1.bp.blogspot.com/-811AJ_r6HEw/UfgUvd_ZiZI/AAAAAAAAAl0/-plR2HBZFGQ/s1600/A-Gleisplan+Gartenbahn+Spur+1+(5).JPG)
Succes met de verdere bouw, Ernst. (y)
Groet,
Bas
-
Volgens de tekening komen er tussen de seinpaal en de overkapping drie sporen te liggen (twee inhaalsporen en een kopspoortje). Op de laatste foto zie ik die ruimte niet, lijkt me te krap voor drie sporen.
Is je sporenplan gewijzigd, wordt de seinpaal nog verplaatst, of geeft de foto een vertekend beeld?
-
Scherp...
-
Ziet er goed uit,maar wat dit vandoen heeft met je tuinbaan ontgaat ook mij effe ::)
Zoals Marty al zegt,wordt t een lokloods ? :P
Hallo Marty en Tijgernootje.
De treinen moeten met slecht weer ook binnen kunnen.
Vandaar een overkapping.
En wimk.
Zoals vele weten word er tijdens de Bouw ook wel eens wat aangepast.
Dus ook bij mij word er iets aangepast.
Maar dat laat ik nog wel weten.
Ik hoor het wel..
Met Vriendelijke Groeten:
...Ernst Jorissen..
-
Ok da's duidelijk,een droge ruimte voor het materieel is idd wel handig ;D
Ben benieuwd naar wat er uitkomt als je klaar bent met het plan en de bouw van het materieel onderkomen.
-
Benieuwd naar de verdere vorderingen van dit grote project
-
Hallo Wim en allemaal.
De tuin baan licht even stil.
Heb het veel te druk met andere dingen.
En deze gaan helaas voor.
Wat de rails betreft deze heb ik voor een groot deel in huis.
De wissels moeten nog gemaakt worden.
Of dit op korte termijn gaat gebeuren weten we nog niet.
Maar zal vanmiddag een paar foto’s maken van hoever we zijn.
Ik hoor het wel.
Met Vriendelijke Groet:
------------Ernst Jorissen.-------------
-
Hallo Ernst,
Ik heb net het draadje even doorgelezen en heb gezien dat de dingen groot aangepakt worden met veel kubieke meters zand en een vrachtwagen om beton te storten en een shovel. En in verhouding vind ik persoonlijk dat er een vrij simpele baan op komt te liggen, waar je kunt kiezen uit een rondje linksom of rechtsom......komen er alleen reizigerstreinen te rijden of houdt je niet van rangeren ? Ik heb vroeger ook tuinspoor gehad en ik was snel uitgekeken op rondjes rijden. Ik wil je niet aanvallen, maar alleen een tip geven nu je nog geen spoor gelegd hebt. Kijk nog eens naar je baanplan en of het wel genoeg mogelijkheden heeft.
Zou je bijvoorbeeld voor een baan gaan die op een 8 gebaseerd is kun je een ongelijkvloerse kruising inbouwen, of zoals Jopie al aangaf voor dubbelspoor gaan voor meer rijmogelijkheden. De meeste mensen hier die H0, TT of N rijden zijn ook snel uitgekeken op het ovaaltje uit de startset met een paar wissels en stukken spoor extra.
In elk geval succes met de bouw en veel plezier met je baan.
-
Hey Rocofan,
Ja een ovaal klinkt erg simpel als je het zo bekijkt.
Ik rij zelf met spoor nul en heb ook het plan om een grote rondgaande baan te maken in mijn tuin.
Maar waarom?
Nou om een paar redenen.
Grootspoordesr hebben vaak leuke banen binnen in huis. Omdat ze moeten woekeren met rijlengte vinden ze rangeren vaak extra leuk. Dus met een paar wagentjes en een lok over wisselstraten en maar heen en weer rijden. Kopspoortje, losweg, koplading etc etc. Je kent waarschijnlijk ook wel de baan van Ernst zoals hij die meeneemt naar Houten iedere keer.
Het baanplan is simpel en toch hebben we iedere keer een dag rijplezier.
De modellen zijn blikvangers en er is bijna altijd beweging op de baan.
Maar grootspoorders willen ook wel eens lekker rijden. Rijden en genieten van het bewegende drijfwerk, de realistische stoomstoten en het indrukwekkende geluid. Bovendien is een lange trein met een massieve BR50 en een hele sleep goederenwagens erachter die zich voortsleept door het landschap erg spectaculair.
De baan die Ernst getekend heeft is zo'n 50 meter lang. Dat is niet te vergelijken met een beginnersovaaltje in H0 of welke schaal dan ook.
Bovendien is er een inhaalspoor en een kopspoor gepland voor enige variatie. Kan je in ieder geval met 2 treinen rijden.
Ik kan je verzekeren dat je met een rondgaande baan van deze afmeting met circa 4 wissels absoluut niet snel uitgekeken bent. In tegendeel. Ook de kleinere schalen zouden dit concept misschien wel vaker kunnen toepassen. Dan komt de bouw misschien eens wat vaker gereed en kan je rijden met al je materieel zonder dat je eerst alles moet digitaliseren en computeriseren. Gewoon lekker stomen op zicht. Leuk toch?
Groetjes
Hendrik
-
@ Rocofan. Bij spoor 1 moet je nu eenmaal met andere omstandigheden werken dan met een HO baan. Zo is de minimum boogstraal bij de baan van Ernst ruim 230 cm. Voor een halve cirkel heb je dus al snel vijf meter ruimte nodig. Nu ken ik de tuin van Ernst en de plek waar hij zijn tuinbaan wil neerleggen en ik kan je zeggen dat hij optimaal gebruik maakt van de aanwezige ruimte.
Zoals Hendrik ook al aangaf, een betrekkelijk simpele baan (bijvoorbeeld de demobaan van Ernst in Houten - waar ik regelmatig aan deel neem) kan al veel rijplezier geven. Je moet dan wel een paar wissels inbouwen op strategische plaatsen en dat is precies wat Ernst voor ogen heeft.
Met vriendelijke groet en wellicht tot in Houten (of Eurospoor).
Wies.
-
Weet je dat sommigen mensen heel erg blij worden van een treintje die volautomatisch niets anders doet dan braaf zijn rondjes rijden zonder te ontsporen, haperen of ander ongemak ???
Ik heb ook zo'n ovaal, oké het is een testbaan - maar ik ben reuze blij als mijn loks en treinen na reparatie daar probleemloos hun testritten maken. ::) :o ;D
-
Hallo H J en Wies.
Mag ik u danken voor de uitgebreide toelichting.
Zo lees ik het graag.
Wat moet ik hier nog aan toevoegen.
Het enige wat ik kan bedenken is dat als ik tijd heb ga ik verder aan de buitenbaan.
Ik hoor het wel.
Met Vriendelijke Groet:
------------Ernst Jorissen.-------------
-
Ik kan je verzekeren dat je met een rondgaande baan van deze afmeting met circa 4 wissels absoluut niet snel uitgekeken bent. In tegendeel. Ook de kleinere schalen zouden dit concept misschien wel vaker kunnen toepassen. Dan komt de bouw misschien eens wat vaker gereed en kan je rijden met al je materieel zonder dat je eerst alles moet digitaliseren en computeriseren. Gewoon lekker stomen op zicht. Leuk toch?
Groetjes
Hendrik
Zeg het ze! :) Ik ben erg blij met mijn mini rangeerbaantje en enkelspoor met inhaalspoor rond de wanden van de huiskamer. Let the fun begin!