BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: martijnh0 op 13 juli 2013, 16:12:14

Titel: Permanente verlichting inbouwen in analoge wagons?
Bericht door: martijnh0 op 13 juli 2013, 16:12:14
hallo,

ik wil verlichting gaan inbouwen in mijn wagons maar ik heb een probleem. btw: mijn baan is een analoge gelijkstroom baan van fleischmann.
het probleem is dat als de trein stilstaat, de lichten ook uitstaan, en als de trein met een gemiddelde snelheid rijdt, de lichten half aan staan.
dat komt natuurlijk omdat er geen stroom op de baan staat als de trein stilstaat.
maar is het mogelijk om de lichten te laten branden onafhankelijk van de spanning op de baan(dus onafhankelijk van de snelheid van de trein)?

alvast bedankt.

mvg, Martijn
Titel: Re: verlichting inbouwen in analoge trein
Bericht door: WeKra op 13 juli 2013, 16:21:11
2 3 oplossingen:

Batterijen in je treinen, of 'gewoon' digitaal rijden. Of een ingewikkeld systeem van bovenleidingspanning en railspanning waarbij de railspanning de motor aandrijft en de bovenleiding de verlichting? Maar dat lijkt me een stomme oplossing.

Trouwens; maak je gebruik van ledjes als verlichting? Deze kunnen namelijk weinig tot niet 'half aan staan'. Die staan gewoon aan, of niet, ongeacht de hoeveelheid licht. (Niet met alle hoor, sommige dimmen wel degelijk!)

Titel: Re: verlichting inbouwen in analoge trein
Bericht door: martijnh0 op 13 juli 2013, 16:23:22
ik zat ook al te denken aan batterijen, maar ik denk dat de wagons dan te zwaar worden voor de (lima) loc.
en digitaal is voor mij te duur
Titel: Re: verlichting inbouwen in analoge trein
Bericht door: Dirk J op 13 juli 2013, 16:30:16
Oplossing 4: gebruik permaloog (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/permaloog1.html), maar dan moet je wel zelf knutselen met elektronica.
Titel: Re: verlichting inbouwen in analoge trein
Bericht door: henk op 13 juli 2013, 17:04:54
De klassieke oplossing was altijd hoogfrequente treinverlichting. En dan met spoeltjes in de loks en condensatoren in de rijtuigen of omgekeerd, daar wil ik vanaf zijn.  ;D Het kernidee was altijd dat je naast de rijspanning ook nog een hoogfrequente spanning op de baan zet. De spoeltjes en condensatoren moeten er dan voor zorgen dat de rijspanning alleen op de lokmotortjes komt te staan en de hf spanning alleen op de verlichting in de rijtuigen.

Er waren allerlei schema's voorhanden en als je zoekt onder hf treinverlichting vind je er nog wel een paar.
Titel: Re: verlichting inbouwen in analoge trein
Bericht door: Jamie op 14 juli 2013, 08:32:44
ik zat ook al te denken aan batterijen, maar ik denk dat de wagons dan te zwaar worden voor de (lima) loc.
en digitaal is voor mij te duur

Vraagje
1)Om hoeveel wagons gaat het eigenlijk waar de batterijen in zouden moeten?
2)Hoe wil je de wagonverlichting aan/uit gaan zetten (schakelaartjes onder de wagon)zodat je elke keer al je wagons weer op en van de baan moet gaan halen,dar worden de wagons niet mooier van op den duur (zuur van je handen de vreet in de lak)
3)mocht je voor batterijen in je wagons kiezen,zie je die dan niet heel duidelijk in het interieur liggen als je de verlichting aan hebt?
4)Moet je elke keer je daken open slopen en vastzetten om de batterijen te verwisselen worden je schroefjes dan niet dol?
5)Reken een uit wat het op jaarbasis gaat kosten al die batterijen,en de aanschaf van de schakelaars.

Ps:digitaal rijden hoeft trouwens niet duur meer te zijn tegenwoordig,een simpele decoder voor in de lok zijn er al van rond de 15 euro,en een losse roco muis afkomstig van bijv een roco digitale startset kost ook niet veel en is een eenmalige aanschaf.
Vergelijk die prijs dan eens met punt 5.
Bouw dan gewoon 1 voor 1 je mooiste en best rijdende lokje om,en je komt er vanzelf.
Mvg jamie diks

Titel: Re: Permanente verlichting inbouwen in analoge wagons?
Bericht door: roco op 14 juli 2013, 08:40:31
De firma Fleischmann had vroeger zo'n hoogfrequent systeem . Dat was ook duur hoor . Over ieder isolatielasje in het railsysteem moest je namelijk ook een condensator plaatsen . Een eenvoudig digitaal systeem is al vrij voordelig te krijgen tegenwoordig . Kijk maar eens bij de aanbiedingen op de diverse websites . Je hoeft nietalle wagens en loks meteen van een decoder te voorzien . Je kunt er een paar vragen voor je verjaardag ed .

gr Jos
Titel: Re: Permanente verlichting inbouwen in analoge wagons?
Bericht door: henk op 14 juli 2013, 09:13:53
Dat was inderdaad duur, zeker als je het van een treinenmerk kocht, maar het aardige is natuurlijk dat elektronische componenten ondertussen zo goedkoop zijn geworden dat het alles bij elkaar tientjeswerk wordt. Die condensatoren koop je 100 voor een paar euro zoiets. Het probleem is dat het niet meer zo gemakkelijk kant-en-klaar is te vinden, zodat je zelf aan de slag moet. Conrad had heel lang een printje in het programma. Niet meer, maar misschien heeft iemand dat nog thuis liggen. Is sowieso een kans, veel van dergelijke systemen zijn natuurlijk in de kast beland wegens overgang op digitaal.

Maar verder hebben Roco en Jamie wel gelijk hoor. Digitaal hoeft tegenwoordig niet heel veel duurder te zijn en de mogelijkheden zijn dan weer een stuk groter.
Titel: Re: Permanente verlichting inbouwen in analoge wagons?
Bericht door: Back to the Eighties op 14 juli 2013, 14:20:34
Ik heb nog geen meter spoor liggen en ben vooral mijn verzameling compleet aan het maken.
Om nu toch wat te knutselen ben ik de rijtuigen van binnenverlichting aan het voorzien.

Mijn modelbaan to be, wordt een digitale.
Ik ga alleen niet met functiedecoders aan de slag om de rijtuigverlichting apart te kunnen schakelen.
Met het onderstaande schema is de rijtuigverlichting ingeschakeld op het moment dat het rijtuig op de rails staat.
Kost wel meer "dure" digitale stroom natuurlijk omdat rijtuigen die niet getrokken worden ook verlicht zijn.
Dat is weer op te lossen door de opstelsporen op commando spanningsvrij te kunnen maken.

Hieronder het schema:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema_interieurverlichting.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema_interieurverlichting.jpg)

De AC spanning komt van de rails d.m.v. slepers aan de wielen van de rijtuigen.
Ik weet dat de digitale spanning geen wisselspanning is, maar dat maakt voor de gelijkrichter niet uit.
Deze beschermt de LED's tegen tegenspanning en zorgt dat de LED minder knippert door de digitale blokspanning.
Immers, het "negatieve" deel van de digitale spanning wordt door de gelijkrichter omgezet in een positieve spanning.
Er kan elke gelijkrichter genomen worden mits hij meer dan 20V bij 1 A kan gelijkrichten.
De ELCO condensator vlakt de spanning na de gelijkrichter nog af en zorgt voor een klein buffertje als de stroomafname even wegvalt op de slepers.

Ik voer elk rijtuig uit met deze oplossing.

Alles bij elkaar komt het schemaatje excl. ledjes en zelfgemaakte stroomopnemers voor de wielen op zo'n 2 euro.

Grtz.
Rob.

Tot nog toe heb ik er goede ervaringen mee op testrondjes.
Titel: Re: Permanente verlichting inbouwen in analoge wagons?
Bericht door: Menno op 14 juli 2013, 20:30:54
Wat is het nut van die 1N4148? Ik kan er niet bij waarom die daar zit ;)
Titel: Re: Permanente verlichting inbouwen in analoge wagons?
Bericht door: Back to the Eighties op 14 juli 2013, 22:32:10
Goede opmerking Menno,

Ik heb hem ook niet opgenomen in de schakeling.
Het zou een beveiliging voor tegenspanning kunnen zijn.
De gelijkrichter zorgt er echter al voor dat de Led's nooit een tegenspanning voor de kiezen krijgen.

Dus mijns inziens overbodig.

Grtz.
Rob.