BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: Ronald Halma op 10 juni 2013, 16:40:32
-
Zo, na een klein dipje gaan we weer wat doen aan treintjes. Omdat ik naar Eurospoor ga en met Lake Louisa ook nog een aantal andere shows doe zoals Sedan, Valkenburgse Meer en AMFL Luxemburg moet er nog wel e.e.a. aan die baan gebeuren. Een van de dingen die altijd nog moet maar is blijven liggen is een boot in de haven van Lake Louisa. Ik had ooit wel een schaal 1:60 Lindberg kit aangeschaft via een bevriend modelspoorder maar daar was tot nu toe nooit iets mee gedaan:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp1_zps3c6d85a4.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp1_zps3c6d85a4.jpg.html)
Vanmiddag 't ding maar eens uit de voorraad geplukt en gekeken hoe dit ombouwen te gaan doen. Van 1:60 naar 1:48 is natuurlijk niet zo een grote stap. Een iets grotere cabine en mast zouden het al moeten gaan doen.
Eerst maar eens de romp in elkaar gelijmd en het dek er in gezet:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp2_zps9896959e.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp2_zps9896959e.jpg.html)
Na dit gedaan te hebben eens gekeken hoe ik het model als waterlijnmodel kan gaan maken. Er staat een mooie lijn op het model, die eerst maar eens zichtbaar gemaakt met een blauwe stift:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp3_zps8c1ad36f.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp3_zps8c1ad36f.jpg.html)
Maar goed, zo diep ligt het schip natuurlijk niet, dus het afslijpen doe ik een anderhalve centimeter lager uit de losse pols. Waar een Proxxon al niet goed voor is:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp4_zpse490c852.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp4_zpse490c852.jpg.html)
En dan heb je zowaar een waterlijn model! Hij of zij ligt bijna vlak, ik moet er nog heel iets aan bijwerken:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp5_zps88a2ece5.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp5_zps88a2ece5.jpg.html)
Word vervolgd!
-
Hallo Ronald,
Had je beter niet kunnen doen met die Proxxon.....nou is je boot lek, ik kijk er zo doorheen ;)
Even serieus, succes met de bouw, ik ga het volgen.
Groeten Ruud B.
-
Behoorlijk lek zelfs ;) dank je, we zullen zien wat 't wordt.
-
Ach kan toch niet verder zinken dan .......... de waterlijn :-)
Serieuze noot bij dit verhaal:
Vraag aan de kapitein van de "Friesland" (SHM boot tussen Ehz - Mbk): Wat is uw ontruimingsplan?
Antwoord: Heb ik niet. Als ik zink ligt het hoofddek nog steeds een meter boven water :o
-
Zeker Paul!
Vanmiddag nog efkes zitten freubelen. De originele cabinedelen met een 1:48 figuur; te laag dus. Er moet ongeveer 1,5 cm bij de hoogte op:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp6_zps8bfb49b0.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp6_zps8bfb49b0.jpg.html)
Eerst wat ronde steuntjes gemaakt om dadelijk op te kunnen verlengen:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp7_zps0753654f.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp7_zps0753654f.jpg.html)
En met het nieuwe deel er onder gelijmd:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp8_zps8f581d2d.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp8_zps8f581d2d.jpg.html)
Daarnaast het nieuwe zijdeel. Ik maak een andere cabine als voorheen, meer dit:
(http://www.deerfieldriverlaser.com/sitebuilder/images/Margaret_B_comp_4_9-18-542x273.jpg)
Net zoals dit voorbeeld komt er een lager deel achter waar de machinerie zit.
De nieuwe zijwand:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp9_zpsa5659ffa.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp9_zpsa5659ffa.jpg.html)
Dan moet er nog een dak op, dat gaat zo worden:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp10_zps56684fdf.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp10_zps56684fdf.jpg.html)
En na een anderhalf uur zijn we dan weer zover. Schuin voor:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp12_zps5b41fb0d.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp12_zps5b41fb0d.jpg.html)
En schuin achter:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp11_zps6f80e598.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp11_zps6f80e598.jpg.html)
Er moet zeker nog e.e.a. bijgewerkt worden maar het begin is er. Later!
-
Ach kan toch niet verder zinken dan .......... de waterlijn :-)
Serieuze noot bij dit verhaal:
Vraag aan de kapitein van de "Friesland" (SHM boot tussen Ehz - Mbk): Wat is uw ontruimingsplan?
Antwoord: Heb ik niet. Als ik zink ligt het hoofddek nog steeds een meter boven water :o
En toen heb jij 'm niet gevraagd of hij weet wat dit betekent (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kapseizen)?
8)
mvg,
Gert
-
En dat is de spreekwoordelijke Friese nuchterheid. ;D ;D ;D
-
SCHERP!!! 8)
-
En dat is de spreekwoordelijke Friese nuchterheid. ;D ;D ;D
Waar je dus helemaal niets aan hebt als dit gebeurt (http://www.nrc.nl/inbeeld/files/2012/01/cruiseschip5-980x634.jpg)...
:-\
mvg,
Gert
-
Dat is italiaanse nuchterheid, waarschijnlijk op de zelfde school gezeten als de FYRA bouwers :)
Groeten Jeroen
-
Ja, lekker. Je legt de lat meteen wel hoog. Ik moet voor de Portage Flyer ook een boot maken. Die uitdaging is meteen wat groter geworden ;D Maar zonder dollen, het ziet er goed uit.
Groeten,
Gerard
-
Ik doe mijn best, Gerard ;)
-
Leuk project! (y)
off topic:
Met zo'n klein bootje moet je wel goed uitkijken als Grote Broer zijn anker uitgooit...
http://www.youtube.com/watch?v=ArbfirwP_hA
-
Dank je Marc!
Wat kleine dingetjes gedaan vanavond. Eerst een behuizing voor de machinekamer gemaakt om zo het grote gat achter de cabine af te dekken. Daarna een paar deuren gemaakt die toegang tot de machinerie verschaffen:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp13_zpsfdacafaf.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp13_zpsfdacafaf.jpg.html)
In de snij- en lijmorgie dacht ik ineens; er moet wel iets van een interieur in..... dus maar snel een wandje geplaatst en een bovenkant:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp15_zpsb35a8a5c.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp15_zpsb35a8a5c.jpg.html)
Er zitten wat lijmvlekjes op maar die gaan er nog af. En met wat stripjes e.d. Ook de cabine netjes pas gemaakt en wat pasblokjes op de romp gelijmd om zo het spul een beetje op de plek te houden:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp14_zpsfb455950.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp14_zpsfb455950.jpg.html)
Later!
-
Een echte botenbouwer (y)
Jan.
-
Ha ha! Niet echt dus ;D ;)
-
Behalve de treinen ga je nu dus ook aan scheepsbouw doen.
Ziet er goed uit Ronald (y)
Gr. Klaas
-
Nu nog een mooie schoorsteen en een Triple Compound machine en dan lekker
tjoeken over het water (y)
Gr.
Robbert Jan.
-
Precies ;) Ben er nog niet over uit hoe verder te gaan. Ik kan 't zo laten en een dek maken dat bv handelswaar kan verstouwen maar eigenlijk wil ik meer dan dat... bv onder de handelswaar en boven wat gelegenheid om te zitten. Eens kijken wat ik ga doen.
@Klaas; afwisseling :)
-
Leuk bootje. Ik snap alleen de titel niet: 0n30.
Die 0 kan ik snappen, maar die n30 niet. Is het een narrow boat? ;)
-
Klopt.... :-* het is een boot voor een 0N30 baan. Ik pas 't even aan.
Dank voor je altijd aanwezige prettige scherpzinnigheid ;D ;)
-
Vanmiddag en vanavond nog wat verder gebouwd aan de boot. Zoals op de eerste foto te zien is heb ik wat originele kitdelen (los) op hun plaats gezet zoals de lier, uitlaatpijp en diverse luiken. Ook is de steun te zien die ik van H-profiel gemaakt heb en die het nieuwe bovendek gaat ondersteunen:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp16_zpsce9fe626.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp16_zpsce9fe626.jpg.html)
Dit is dat nieuwe bovendek. Het wordt ondersteunt in de lengte door 2 H-balken. De korte dwarsbalk is als takelbalk gedacht voor het achterste luik. Er is tevens een gat gemaakt voor de uitlaatpijp:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp17_zps0e0ecd7c.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp17_zps0e0ecd7c.jpg.html)
Omdat het een ex-vissersboot is wilde ik de mast er op hebben. Het kit onderdeel is met de " vang"masten uitgeklapt uitgevoerd:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp18_zps6e52e064.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp18_zps6e52e064.jpg.html)
Maar dat vond ik zeker niet mooi.... dus heb ik die beide masten afgesneden en ingeklapt pas gemaakt en vastgelijmd. Zo ook met de boom die aan de achterkant van de mast zit. Deze is als los deel meegeleverd en kon dus vrij gemakkelijk tegen de mast aan gelijmd worden. Dat ziet er dan zo uit:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp19_zps1fa2de18.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp19_zps1fa2de18.jpg.html)
De cabine en motorruimte kregen nog wat extra delen mee zoals een zoeklicht, uitlaatpijp en 2 ontluchtpijpen:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp20_zpsfe62aa46.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp20_zpsfe62aa46.jpg.html)
Later weer meer!
-
Hoi Ronald,
Wordt een heel tof bootje zo !!! Ik wacht wer geduldig op de volgende update.
Groeten Ruud B.
-
Allereerst ziet dit er fraai uit (y)
Maareh als niet bootkenner ben ik geneigd te zeggen dat die ontluchtingspijpen omgedraaid horen te staan.
Als het doel van die pijpen is om lucht en anders uit het motor ruim te laten,dan werkt het niet als de wind juist de pijp in waait,toch ?
Verder wacht ik ook rustig af naar de verdere vorderingen ;)
-
Floris, die pijpen staan goed hoor. Ik noem 't ontluchtingspijpen maar zo heten ze niet denk ik. Weet zo niet de correcte term. Zal 't eens proberen op te zoeken ;)
-
Hoi hoi!
Mooi schip!
Van deze ventilatoren bestaat ook een draaibare variant.
Je kunt deze op de wind richten, als je bv. voor de wal ligt. Op een stoomschip is dat handig, want ook voor de wal is er meestal wel iemand in de machinekamer.
In ieder geval is dan elke stand mogelijk. Op motorschepen is daar minder behoefte aan.
Groet van Thonis
-
Die luchtkokers kunnen 360 graden worden gedraaid zodat ze altijd wind vangen.
Ze dienen om benedendeks wat frisse lucht te brengen.
Tot na de oorlog hadden eigenlijk alle zeegaande schepen van die dingen.
Hoe ze echt genoemd worden zou ik mijn vader eens moeten vragen.
Die heeft gevaren van 1938 tot 1959, en ook daarna in de scheepvaart/scheepsbouw gewerkt.
-
Weer wat geleerd,bedankt voor de uitleg (y)
-
Zo, gezien het geweldige weer vanmiddag maar eens verder gegaan met de boot. Het bovenste platform is bedoeld als personenplatform. Daarvoor moet er dus een reling overheen. Met wat rondstaaf en strip de reling gefabriceerd:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp21_zps3f7ee9e4.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp21_zps3f7ee9e4.jpg.html)
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp22_zps739a7846.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp22_zps739a7846.jpg.html)
Om op het platform te komen moet er een bordes naast, dit van 0,75 mm styreen gefabriekt:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp23_zpsb3fbf38c.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp23_zpsb3fbf38c.jpg.html)
Natuurlijk kun je dan alleen met een trap omhoog, die komt er tegenaan. Met wat strookjes en stukjes styreen:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp24_zps3c50828d.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp24_zps3c50828d.jpg.html)
Maak je een trap en zet die op zijn plek:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp25_zpsb0e0a243.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp25_zpsb0e0a243.jpg.html)
En zo ben je weer een middag van de straat! Bootje vordert gestaag en nadert het eindpunt. Nu nog wat steunen fabriceren op het onderdek voor het hout en we zijn bijna klaar. Ook moeten er nog deuren in, een bankje in de cabine en 2 banken voor het volk.
Later!
-
Bootje vordert leuk. (y)
Vraagje: laat je de passagiers in de regen staan?
-
Nou.... daarmee zette je mij wel aan het denken.... het is natuurlijk een moerasgebied en daar kan het natuurlijk ook behoorlijk regenen. Dus ja, er moet wel iets geregeld worden voor de passagiers. Maar eerst een mogelijkheid tot zitten, dus maar eens een bank in elkaar gefreubeld. De rugleuning:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp26_zps79a93148.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp26_zps79a93148.jpg.html)
En de zitting eraan gelijmd:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp27_zps0a137223.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp27_zps0a137223.jpg.html)
Met 6 ronde poten staat deze straks mooi op zijn plaats:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp28_zpsdcab8b14.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp28_zpsdcab8b14.jpg.html)
Onder het passagiersdek moet de bemanning de ladingen hout kunnen vervoeren. Daarvoor moet er wel steun zijn en heb ik tussen de steunen voor dat dek nog een H-balk gelijmd:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp30_zps81980029.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp30_zps81980029.jpg.html)
Ter hoogte van de winch moet er ook eentje komen, die maak ik ook uit de H-balk styreen:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp29_zpsc5960f8f.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp29_zpsc5960f8f.jpg.html)
En op de plek gelijmd, hiervoor moest er een strook van 2 mm af van het luik om alles mooi te laten passen:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp31_zps3618482f.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp31_zps3618482f.jpg.html)
Het achterdek, inmiddels met rond dak. Alles staat nog los:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp32_zps1ee1322b.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp32_zps1ee1322b.jpg.html)
En als overzicht, ik vind 't al een behoorlijk exotisch bootje aan het worden ;):
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shrimp33_zps7b6b79ec.jpg) (http://s313.photobucket.com/user/ronald43_2008/media/shrimp33_zps7b6b79ec.jpg.html)
Later!
-
Dan wel zorgen voor een goede bemanning anders heb je kans op zulke
http://www.youtube.com/watch?v=-J6TTeL-wNs (http://www.youtube.com/watch?v=-J6TTeL-wNs)
taferelen.
Denk niet dat iemand daar opzit te wachten ;D
Verder gaat het er steeds beter uit zien (y)
-
Hmm, jammer van het ronde dak. Een stuk zeildoek was
voor dit type mooier geweest. Punt frame eronder en het
zeil met leren riempjes aan de bovenbuis vastzetten.
Doet terugdenken aan de Smit-Lloyd schepen...
-
@ Tijgernootje,
Wat een vermakelijk filmpje weer....ik hou echt van dit soort filmpjes met sukkels en loosers ;D
@ Ronald,
Net weer even de update bekeken.....je bootje wordt helemaal super !!!
Groeten Ruud B.
-
Dat is een mooie constructie, maar ik had zelf ook iets met zeildoek in gedachten, zoals :
(http://b.rgbimg.com/cache1p8PbS/users/m/mz/mzacha/600/mFwlDuI.jpg)
bijv.
-
@Ruud: dank je ;)
@Steef, Jeroen; ik had er zelf ook al geen goed gevoel bij.... dus neem jullie advies graag ter harte! Ik heb dan ook het dak verwijderd, de staanders bewaard en daarmee 2 nieuwe dragers gemaakt:
(http://i1092.photobucket.com/albums/i408/shannon1814/shrimp34.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/shannon1814/media/shrimp34.jpg.html)
Die enigszins recht op het verhoogde dek geplaatst:
(http://i1092.photobucket.com/albums/i408/shannon1814/shrimp35.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/shannon1814/media/shrimp35.jpg.html)
Daar overheen 3 dwarsdragers uit hetzelfde rond-styreen:
(http://i1092.photobucket.com/albums/i408/shannon1814/shrimp36.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/shannon1814/media/shrimp36.jpg.html)
En dat ziet er dan zo uit:
(http://i1092.photobucket.com/albums/i408/shannon1814/shrimp37.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/shannon1814/media/shrimp37.jpg.html)
Ik vind het een stuk beter lijken, enig punt van zorg is hoe het zeil te maken. In principe kan dat met tissue papier, moet ik eens even bekijken.
Ook heeft de reddingsboot een plek gekregen (nog los) met 4 bevestigingspunten:
(http://i1092.photobucket.com/albums/i408/shannon1814/shrimp38.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/shannon1814/media/shrimp38.jpg.html)
We maken progressie, wat vinden jullie ervan?
-
Zou er wel een wat viezer lapje opgooien ;)
-
Ik denk dat je uiteindelijk naar iets als dit toe gaat: (y) ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hekwerk_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hekwerk_2.jpg)
maar dat is mijn idee.
-
Mmhhh.... gewoon plat zou niet lijken denk je?
-
Waarom is een dak schuin, in de meeste gevallen?
-
Die snap ik, maar waarom toch niet gewoon plat? Puur ter bescherming. Kan dat niet denk je?
-
Jeroen, ik heb 't zo opgelost:
(http://i1092.photobucket.com/albums/i408/shannon1814/shrimp39.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/shannon1814/media/shrimp39.jpg.html)
Goed idee? ;) Een echt puntdak lijkt mij dan te hoog te worden, net als het ronde dak. Zo blijft 't nog een beetje exotisch :)
-
Jeroen heeft een punt. Of een iets af laten lopen, naar een zijkant.
Of een klein puntje, en dan praat je in 1:1 over nog geen 15 cm
op een vlak van 3 meter. Ga hier eens kijken onder de knop reisverhalen.
Een mooi voorbeeld is de Zwarte-Zee IV, die had er vele ook rond het stuurhuis.
Die staan niet op de site, en ik heb ze niet digitaal..
http://www.smit-lloyd.com/ (http://www.smit-lloyd.com/)
-
Is erg zonnig op Ronalds baantje, recht vies lapje als bescherming tegen de zon lijkt me afdoende ;)
-
Ronald, doordat die balk in het midden hoger ligt, is dat mooi. Krijg je alsnog schuine zijden van. Prima dus.
Ik heb veel naar plaatjes van echte boten gekeken. Als het echt een plat dak is is dat vaak geen zeil. Een zeil zit altijd iets van een vorm in of als puntdak of als een bolling.
leuk vb vind ik dit:
(http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2011/07/04/article-2011057-0CDCE99300000578-313_634x286.jpg)
(http://a.abcnews.com/images/International/abc_mexico_boat_capsizes_nt_110704_wg.jpg)
de Erik maar er zit wel een tragisch verhaal achter.
-
Oke Jeroen, dank je! Ik ben niet zo heel thuis in dat soort boten. Dank voor de info! (y)
-
graag gedaan.
-
Overigens zie de puntdaken vaak alleen bij schepen die langere tijd in de haven liggen. Een puntdak heeft op zee geen enkele meerwaarde, een schip rijdt niet over rails (http://www.youtube.com/watch?v=UYRE9zN6Mgc) ...
Ik kan je één ding vertellen, hier blijft geen enkel drup water liggen op wat voor willekeurig platvlak ;D
Jan-Peter
-
Maar het gaat niet om een boot op zee, maar om een boot op een meer (lake).
-
Hoi Jeroen,
Jij (http://www.youtube.com/watch?v=Y_M3rs7-oHk) je zin :)
of lake (http://www.youtube.com/watch?v=c8FaotwbMdw)?
Er zijn ook meertjes die wat 'minder' liefelijk zijn bij bepaalde weer typen.
Jan-Peter
-
"altijd mooi weer op je modelbaan"
staat een beetje gelijk aan
"niets weatheren"
;)
-
@ronald: Ziet er weer leuk uit. Weer eens wat anders dan alleen treintjes ;)
Over de daken: Ik zou hem iets plat of iets schuin wat Jeroen al voorstelde. Volgens mij geeft dat het mooiste beeld.
Groet Ronald.
-
Dank mannen!
Vandaag niet veel tijd, er moet ook gewerkt worden. Was vroeg op (04.20 uur) en was zo moe vanavond dat ik, om niet in slaap te vallen, maar een begin met het in de kleur zetten van het bootje heb gemaakt. Dekken grijsgroen, mast grijs en onderschip rood:
(http://i1092.photobucket.com/albums/i408/shannon1814/shrimp40.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/shannon1814/media/shrimp40.jpg.html)
Niet superscherp maar het geeft een idee. Morgen meer!
-
Die staat al goed in de verf! (y)
Nog een klein beetje te gaan! :D
Grtjes Remy
-
De verf smoelt hem goed!
Groet,
Chris
-
Ronald, luchtkoker is de naam voor de 360 graden draaibare luchthappers. Deze luchthappers waren meestal aan de binnenzijde signaal rood geschilderd. De functier van deze happers was/is om frisse lucht naar binnen te laten. Erg welkom op een warme stookplaat.
Cabine is een woord wat eigenlijk niet thuis hoort op een schip. Hier spreekt men van stuurhuis of hut.
In de periode dat jou schip gesitueerd is bestond de zonnewering meest al uit zeildoek wat over strevelatten gespannen was. Rondom het stuurhuis en boven de vleugels worden deze wenkbrouwen genoemd. In jou tijd waren er nog niet van die mooie RFD vlotten. Denk daar eens aan.
SK