BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: alfisti-164 op 03 mei 2013, 21:14:12
-
Hierbij praat ik jullie even bij over het project van mijn schoonvader. Het is zo'n bijzonder project dat ik het jullie niet wil onthouden!
Je weet wel hoe het gaat, vroeger modeltreinen gehad, weggedaan. Schoonzoon (ik dus) heeft ze ook en besmet hem weer.
Hij woont er in de buurt, dus de keuze was snel gemaakt: Aalsmeer! En niet "gebaseerd op" maar écht werkelijk op schaal!
Om het geheel op de zolder te laten passen, moest er wel gewerkt worden in Spoor N, en als tijdperk neemt hij omstreeks 1910-1920, toen het viaduct er nét stond. Alles, maar dan ook alles moet dus gemaakt worden!
Ik ben van de electronica, dus neem dat stukje op me. Mijn schoonvader doet in principe de rest.
Baanplan:
We zijn begonnen met het baanplan. Deze bleek 100keer veranderd te zijn, dus hebben een mooie uitgekozen in het juiste tijdperk en houden daar aan vast. Het is de tekening die toevallig ook nog de meeste sporen heeft! :D
Aalsmeer is een kopstation, dus een rondje rijden gaat niet. We hebben bedacht dat we een schaduwstation bouwen: een trein kan vanaf het station naar bijv. Hoofddorp vertrekken, verdwijnt in de achtergrond en komt terecht op het schaduwstation. Vanuit het schaduwstation kunnen we de trein naar een andere bestemming sturen. Bijv. Amstelveen of Uithoorn. Ook kunnen we hem terugsturen zodat hij weer via Hoofddorp binnenkomt.
Lokje omrijden, en weer naar het schaduwstation via A'veen, Uithoorn of Hoofddorp.
Een echte blikvanger was natuurlijk de Aalsmeerderbrug. Deze moest dan ook op de baan, wat ook inhield dat halte Lijnbaan gebouwd moet worden.
Het plan is compleet. Nu maar bouwen!
Mijn schoonvader heeft gekozen voor modulebakken. Zo kan hij er ooit mee naar beurzen als hij dat zou willen.
Uiteraard beginnen we bij het schaduwstation.
(https://lh3.googleusercontent.com/-60ctQnexz68/UYoX8Ib4O0I/AAAAAAAAABg/CjDPrTWTL5Q/s640/IMG_5318.JPG)
Het materieel is van mij, om te testen! ;) :P
Er zijn drie sporen waar de treinen uit de richtingen Uithoorn, Amstelveen en Hoofddorp binnen kunnen komen.
Ook zijn er nog twee sporen waar extra materieel kan staan, zodat er wat afgewisseld kan worden.
Vanaf elk spoor kan er in elke richting gereden worden. Elke richting heeft een eigen stroomkring, het schaduwstation en het station zelf hebben ook een eigen stroomkring.
(https://lh6.googleusercontent.com/-uTBrUsW6D3U/UYoX1j3d2aI/AAAAAAAAABQ/UwucjzUZ8xA/s640/IMG_3228.JPG)
Hier zijn duidelijk de spanten te zien waar de eigenlijke baan op komt te liggen.
(https://lh4.googleusercontent.com/-QUKwAqxvPnA/UYoX0vADnBI/AAAAAAAAABM/zioa4RJdiX4/s640/IMG_5315.JPG)
Het enige dat niet op schaal kon: de bocht naar Hoofddorp toe (richting Aalsmeerderbrug) moest iets krapper gelegd worden (onderste op de foto). De spoorlengte is echter wel hetzelfde gebleven. Het bovenste spoor is die naar Amstelveen: zodra de bocht begint rijdt de trein de achtergrond in, want het moet lijken of hij gewoon rechtdoor naar Bovenkerk rijdt.
(https://lh3.googleusercontent.com/-Q21nwf4tRXY/UYoX3PSkBKI/AAAAAAAAABY/XnA-zmJQdLg/s640/IMG_5316.JPG)
Hier het gedeelte waar de Aalsmeerderbrug komt te liggen. De bocht achterin is een lose bak, waar geen scenery op komt.
Het is als het ware een overgangsbak, want eigenlijk moet alles daar rechtdoor lopen. Op een beurs kan dit ook, en passen de bakken gewoon aan elkaar. Hier thuis moet hij vanwege de ruimte even de hoek om. Dat is dus zo opgelost.
De brug is wederom voor de fun. De eigenlijke brug gaat gebouwd worden.
(https://lh3.googleusercontent.com/-_Ejz6MbEsOI/UYoXoVuzdzI/AAAAAAAAABA/e55ESXzqbUY/s640/DSC00197.JPG)
De platen voor de bovenkant erop gelegd. Het meeste is allemaal weiland. De toekomstige spoordijk naar de brug toe is al te herkennen. Achterin bij de lamp de "geknepen" bocht. De lamp staat op de plek van de lokloods.
(https://lh6.googleusercontent.com/-x4nLE3VOHaA/UYocG8ZAM-I/AAAAAAAAACU/tec6SDwwtUQ/s640/IMG_6128.jpg)
Iets passender materieel. Deze moeten verbouwd worden om de "Haarlemmermeertjes" en Bello te creëren.
De achterste rijd achter de toekomstige achterwand om over een paar centimeter uit de bocht vanuit Uithoorn te komen.
De voorste rijdt naar Amstelveen.
Dit is ook precies de plek waar het viaduct zou moeten komen.
(https://lh5.googleusercontent.com/-pIF5nSYi0wI/UYoe0bcdJEI/AAAAAAAAAC8/VGFiNZS34Gs/s512/IMG_5577.JPG)
(https://lh3.googleusercontent.com/-ELjh65DRzko/UYocalV6JzI/AAAAAAAAACQ/ehUkX0NKFkw/s640/IMG_5576.JPG)
Het emplacement van Aalsmeer. Achterin de kolenhaven.
(https://lh4.googleusercontent.com/-CdtnC5R1Ff0/UYodtS7M7fI/AAAAAAAAACs/Ql_OouWGumg/s640/IMG_6126.jpg)
Papieren model van het stationsgebouw. Deze fungeert als mal om het daadwerkelijke station van styreen te bouwen.
(https://lh5.googleusercontent.com/-ZWo47uGVKZk/UYodt5DPJeI/AAAAAAAAACw/SxYofQlVrP0/s640/IMG_6131.jpg)
Het controlebord in aanbouw. Linksonder het schaduwstation. Jaja, het rijdt allemaal analoog.
-
(https://lh5.googleusercontent.com/-Eg0uErzHdEo/UYoYfqoEvaI/AAAAAAAAABs/kke_IB3sLLo/s640/IMG_6124.jpg)
De Aalsmeerderbrug in aanbouw. De boutekening heb ik op schaal uitgeprint. Deze fungeert als mal voor het styreen.
(https://lh5.googleusercontent.com/-olwrUoGVKaE/UYodm6dTOtI/AAAAAAAAACg/6V_3z37fvIc/s640/IMG_6130.jpg)
Een zijkant al af...
(https://lh3.googleusercontent.com/-xb8j64yF9zE/UYoYfnoasVI/AAAAAAAAABw/C1VYGq55PWs/s640/IMG_6123.jpg)
Zo lijkt het er een beetje op...
Verder nog in aanbouw... Later dus het eindresultaat!
-
Hier wordt je stil van
mvg Joop
-
Mooi & ambitieus (in de meest positieve zin)
Het is wel een groot station, voor in essentie een paar lokaalspoorlijnen, en even rondklikkend
zijn die nooit het grote succes geweest. Ergens kan ik mij nog wat herrineren van dat we vanuit alphen a/d rijn
in mijn jeugd naar Uithoorn gingen om treinen te kijken.
fred
-
Dit is zeker een bijzonder project; ik ga het maar eens volgen denk ik... Aalsmeer is mijn woonplaats! :)
Veel succes,
Grtz Marco.
-
:o (y)
Mvg,
Matthijs
-
Ik sluit me aan bij voorgaande positieve comments,ziet er goed uit (y) :o
-
Op één van je foto's staat een lamp. Dat was inderdaad de plaats van de lokloods vroeger
stond . Tussen de splitsing van de sporen die naar Hoofddorp en Amstelveen gingen. Daar is nu het woonwagenkamp. Volgens mij was daar vroeger ook een kleine draaischijf.
De grote kolenloods van Gijs de kolenboer staat nu op de Oosteinderweg bij Jongkind Grond.
Als je Aalsmeerder bent weet je wel waar dat is.
Eind jaren '60 ben ik vaak naar het station gegaan. Je had toen nog de dagelijkse
goederentrein, voornamelijk kolenwagens. De trein werd getrokken door een 2200er.
mooie tijd was dat.
Leuk dat er nu het hele emplacement nagebouwd wordt. Het ziet er mooi uit, en ik blijf dit draadje volgen.
Groet Jan K.
-
Bedankt voor alle reacties!
Jan, de door jou genoemde locaties zijn me inderdaad niet onbekend
Bij de lokloods was geen draaischijf, tenminste op geen enkele tekening heb ik die kunnen vinden.
Wat ik me wel afvroeg of u (of iemand anders) foto's heeftvan de lokloods? We hebben op dit moment welgeteld 1 foto van de loods, waar hij ver op de achtergrond te vinden is.
(https://lh5.googleusercontent.com/-u0oI6k02Rv8/UYoVke6J-uI/AAAAAAAAAAo/V-51p3KYq3U/s720/lokloods.jpg)
De énige foto die we hebben... Wie kan helpen?
Alvast bedankt allemaal. Ik hoop binnenkort weer een update te doen!
-
Dat ziet er veel belovend uit.
Over welk water heeft die brug in aanbouw (van styreen) gelegen?
En wat is de overspanning van die brug zo ongeveer?
Groeten,
Bart
-
Dit ziet er (y) (y) uit
Ga je draadje volgen.
Gr. Klaas
-
Beste Bart,
de brug ging over de ringvaart de Haarlemmermeer in. De brug bestond uit een beweegbaar deel (draaibrug) en een vast deel.
Het beweegbare deel overspande het water, terwijl het vaste deel boven de dijk hing en verbond de spoordijk met de beweegbare brug. Onder het vaste deel kon men de molenweg bereiken.
(https://lh4.googleusercontent.com/-yl5_DSFQcq8/UYoUhwLOsPI/AAAAAAAAAAc/_c0R7Y0ybM4/s500/Aalsmeerderdijk%2520032_%2520Spoorbrug%25201915.JPG)
Het bovenstaande styreen project is het vaste deel. Deze overspant ongeveer 32cm. Het beweegbare gedeelte is iets korter: ongeveer 28cm, maar deze wordt later nog gebouwd.
-
Ah, de oude Waterwolft... euh ..brug ;D
Komt er aan de zuidzijde ook nog wat? Spoorlijntje naar Schiphol? Duitse wagens genoeg in N 8)
-
De loc loods lijkt veel op de loods van hoofddorp
mvg Joop
-
En van Uithoorn.
Groet Jan K.
-
Een paar foto's van lokloodsen in Uithoorn en Hoofddorp kun je vinden op
www.haarlemmermeerspoor.nl . Volg de spoorlijnen Willemspark-Uithoorn en Aalsmeer-
Haarlem en de foto's kom je vanzelf tegen.
Groet Jan K.
-
Nice! Bedankt voor het delen. Als het in een vergevorderd stadium is zou ik het niet erg vinden als ik een keer zou mogen kijken bij de baan. Woon in H'dorp en geef les in Aalsmeer, zijn dus erg bekende plekken voor me. Ben benieuwd, keep us posted please!
-
@ alfisti-164
Thanks voor de info.
Wel leuk dat het niet een doorsnee brug is.
Ik hou het in de gaten want dat vaste deel ziet er nu al veel belovend uit.
Groeten,
Bart
-
De brug is af... Even snel een fotootje. Meer foto's van meer hoeken volgen nog wel...
(https://lh4.googleusercontent.com/-2WbqE_eQkRk/UaD59KKjAqI/AAAAAAAAADQ/pr94JUUr__w/s640/Brug1.jpg)
(https://lh6.googleusercontent.com/-h44vH0LVdwM/UaD59EWBLfI/AAAAAAAAADM/xaF3gm9mkVI/s640/Brug2.jpg)
Nu nog bedenken hoe we hem kunnen spuiten, maar eerst op naar het beweegbare deel!
Lokloods
Bedankt voor de tips over de lokloods allemaal! Hij gaat de bouwtekening van de Uithoornse loods aanpassen om de Aalsmeerse te bouwen.
-
Mocht je nog informatie willen over de Haarlemmermeerlijnen, de PZC (Provinciale Zeeuwse Courant) geeft een set uit van 2 boeken en 2 DVD's met veel info, foto's en films.
http://www.webwinkel.pzc.nl/dvd-s-en-games/vrije-tijd/haarlemmermeerlijnen-jubileumpakket-p-15285/ (http://www.webwinkel.pzc.nl/dvd-s-en-games/vrije-tijd/haarlemmermeerlijnen-jubileumpakket-p-15285/)
-
Ik was bekend met de boeken inderdaad. De DVD kon ik nog niet!
Bedankt voor het meedenken Klaas! (y)
-
De boeken en DVD's zijn van de hand van Wim Wegman, journalist bij o.a. het Haarlems Dagblad.
Zijn blog met heel veel info: http://wimwegman.wordpress.com/
Een andere goede site is http://www.haarlemmermeerspoor.nl/
-
Whooo! dit ziet eruit alsof een proffesional bezig is geweest. En dat is ook zo! ;D
Ook rijd ik duits ho en dit is N nederlands. Na zo'n start moet dit wel wat worden!!! ;D
groe,t
Daniel
-
Tip: in het boek 'Locomotiefloodsen en tractieterreinen in Nederland 1839-1958' staan op blz. 99 gedetailleerde tekeningen van de locloods te Hoofddorp die grote gelijkenis vertoont met de loodsen te Aalsmeer en Uithoorn. Op blz. 167 staat een tekening van de sporensituatie bij de locloods te Aalsmeer.
-
Da is een fraai bouw werk zeg :o
Ben benieuwd naar het vervolg.
-
Bedankt voor alle tips allemaal! Altijd welkom! (y)
Het onderzoeken is soms net zo leuk als de spoorhobby zelf! Gaat ook net zoveel tijd inzitten! :P
-
Zoals beloofd, meer foto's van de brug:
(https://lh4.googleusercontent.com/-fTOZfLS1Cak/UbYdxMIpGCI/AAAAAAAAAE0/N6LM5JPJVfM/s640/IMG_6191.JPG)
(https://lh5.googleusercontent.com/-HtBNb9hIKHU/UbYd1_33y5I/AAAAAAAAAFQ/HqsATHv1D1E/s640/IMG_6195.JPG)
(https://lh3.googleusercontent.com/-Vdwv9UWgZG4/UbYd1MIUiuI/AAAAAAAAAFY/ezeUwroBRSo/s640/IMG_6194.JPG)
(https://lh4.googleusercontent.com/-KS1ZZzyJffs/UbYdwjsvv0I/AAAAAAAAAEw/qjRVldmx_pE/s640/IMG_6190.JPG)
(https://lh3.googleusercontent.com/--W0f2KXGP4g/UbYds4l1iGI/AAAAAAAAAEc/nQ42Ze2Hxr4/s640/IMG_6188.JPG)
(https://lh6.googleusercontent.com/-EVjVDebogUk/UbYdrK0XYkI/AAAAAAAAAEQ/6q3UIxrUJXU/s640/IMG_6186.JPG)
(https://lh6.googleusercontent.com/-id8t14fNi8A/UbYd2ZtCvxI/AAAAAAAAAFU/QAk5aLWn2kM/s640/IMG_6196.JPG)
(https://lh3.googleusercontent.com/-8BAYSBlfkkQ/UbYduSFjuEI/AAAAAAAAAEg/zrMINpJmjUI/s640/IMG_6189.JPG)
(https://lh6.googleusercontent.com/-dWKJGhvJt0A/UbYdsp7RRoI/AAAAAAAAAEY/_0XPSUYZrnQ/s640/IMG_6187.JPG)
Nu deze af is (op het spuiten na) is er begonnen aan het beweegbare deel:
(https://lh4.googleusercontent.com/-buAmlA9mihQ/UbYdxvofVCI/AAAAAAAAAE8/Q4cN2aFgO1o/s640/IMG_6192.JPG)
(https://lh4.googleusercontent.com/-rRemXsMWptE/UbYdzdzgpDI/AAAAAAAAAFA/LOg5ozj3FEQ/s640/IMG_6193.JPG)
En dankzij de hulp van jullie hebben we een bouwtekening van de Aalsmeerse lokloods weten te creeren! Waarvoor dank. Deze zal in een later stadium gebouwd worden.
Wordt wederom vervolgd!
-
Prachtig (y)
Groet,
Raymond
-
Erg mooi gemaakt die brug!
groeten Richard
-
Petje af hoor! mooi gemaakt (y)
Gr. Gerhard
-
Erg knap, helemaal in deze schaal (y)
-
(y) (y) (y) (y)
-
Fraaie brug!
Groeten,
Huib
-
Ik sluit me gewoon aan bij voorgaande positieve comments (y)
-
Is er nog vooruitgang geboekt? Ik wil alsmaar meer van Aalsmeer zien...
gr Hans
-
Wow!
Fantastisch mooie brug.
Mag ik vragen hoeveel uur werk je dat gekost heeft?
Groeten
Bart
-
Wauw wat een mooie brug. Ik heb nog altijd de wens om de Hembrug te bouwen van styreen.(Gaat nog wel lang duren). Kan mooi als voorbeeld dienen. Ben benieuwd als het klaar is.
-
Het wordt inderdaad eens tijd voor een update.
Electrische problemen...
Het was een tijd stil omdat er niet veel is veranderd. We liepen tegen elektrische problemen aan en moesten de bekabeling nalopen.
De stekkerverbindingen om de bakken te verbinden waren door slecht soldeerwerk (van mijn kant) niet goed en mijn schoonpa heeft het dus overnieuw moeten doen. Hij heeft er nu ook netjes krimpkousjes overheen gedaan voor extra bescherming.
(https://lh4.googleusercontent.com/-VG7ncvf9r0U/UbYdn5CTZaI/AAAAAAAAAD4/Yyl1A3MxtZ8/w793-h595-no/IMG_6184.JPG)
Wisselproblemen
Ook gaven de Peco wisselaandrijvingen hun bekende problemen. Elke wissel moest er weer uit om in de ondergrond een mooi vierkant te halen, zodat de aandrijvingen direct op het wissel gemonteerd kunnen worden. Dit alles om de betrouwbaarheid te vergroten en vooral het omkomen van het wissel te garanderen.
Ook worden de wissels per modulebak gevoed door een eigen travo. De relais aansluiten en alle bedrading daarop aanpassen is een tijdrovende klus...
Het onderstation moest daardoor bewerkt worden en na vele uren werk heb je hetzelfde weer liggen (maar dan werkend).
Nu is er aan de wisselstraat begonnen van het emplacement zelf.
De baan moet dus eerst even achteruit, voordat er weer vooruitgang geboekt kan worden.
Blijf het volgen, in de toekomst gaat er absoluut weer gebouwd worden! (y)
Oh ja, ik zal mijn schoonpa nog eens vragen hoeveel uur erin zit! Zijn inderdaad leuke dingen om te melden.
En Maglev: gewoon bouwen die Hembrug! Je zult verbaast zijn hoe makkelijk er te werken valt met styreen! Het komt dan alleen nog maar aan op de tijd die erin gestopt moet worden! (y)
Wordt vervolgd!
-
Bijna een jaar verder... hoe staat het project ervoor?
Erg interessant onderwerp en wil graag verder kijken in je vervolg..
Komt er een vervolg?
Groet,
Sven
-
Al enige tijd niets meer gehoort over "Aalsmeer in N". De reden hiervoor is een verhuizing!
Mijn schoonvader zat tegen zijn pensioen aan wilde al zolang hij zich kon herinneren in Drenthe gaan wonen, een droom die hij nu eindelijk kon waarmaken.
De werkzaamheden lagen stil tijdens de zoektocht naar een woning: wie weet paste de baan daar wel niet!? Hoewel de ruimte voor de modelbaan tot de "eisen" behoorde, was het altijd maar afvragen of het ging lukken. Nu bijna een jaar later staat de baan weer, maar nu in Drenthe!
De ruimte hier bleek zelfs groter waardoor de baan zelfs verlengt kon worden waarmee hij nog schaalgetrouwer kan worden gebouwd. In de allereerste post van deze draad heb ik verteld dat er een bocht "geknepen" moest worden, iets dat nu niet meer hoeft!
(https://lh3.googleusercontent.com/-goOaWi0veVw/VaOdmj8jvfI/AAAAAAAABJU/I0kMX3A_R6g/s912-Ic42/Overzichtsfoto.jpg)
Hier is alle extra ruimte zichtbaar: vanaf het emplacement rechts, tegen de klok in zien we rechtsboven de eerste opening. Hier komt een modulebak achter waarop de bocht realistischer gelegd kan worden. Achterin in het midden is extra ruimte ontstaan om halte Lijnbaan en de overweg over de Oosteinderweg nog mooier te creëren. De spoordijk naar de brug (volgende 'gat') over de ringvaart kan ook verlengt worden zodat deze meer voldoet aan de schaal. Op het einde van de baan, linksonderin de foto (waar de doos staat) wordt de dijk in de Haarlemmermeer verlengt en kan de (verborgen) keerlus ook beter en minder stijl aangelegd worden.
Hier een overzicht van het emplacement. Aan deze modulebakken hoefden we niets te doen: deze zijn op schaal.
(https://lh3.googleusercontent.com/-F5eHcLm9zV4/VaOdeuKPgQI/AAAAAAAABI0/W9gBY1vgCuM/s512-Ic42/Kolenhaven.jpg)
Gezien vanaf de kolenhaven
(https://lh3.googleusercontent.com/-xNPAH_OE_nQ/VaOdigFteGI/AAAAAAAABJE/CMh_j7MUy4I/s512-Ic42/Emplacement.jpg)
Gezien vanaf de lokloods
De brug zit bij het maken van deze foto's nog in een verhuisdoos. Deze zal voorlopig nog niet op de baan komen omdat er naast de toe te voegen modulebakken en het herinrichten van de bestaande bakken moeten ook de wisselaandrijvingen nog anders aangelegd worden (Zie hieronder). Wel wil ik een eerder gestelde vraag beantwoorden: na enig rekenwerk bleek dat er zo'n 60 uur nodig was om de brug te bouwen! :o
Wisselaandrijvingen
De wisselaandrijvingen bleken onbetrouwbaar te zijn en de wissels kwamen soms niet om. Zodra de aandrijving aan het wissel zelf was gemonteerd werkte het pas eigenlijk...
Elk wissel er dus uit, gat maken in het hout en de aandrijving direct op het wissel er weer in...
(https://lh3.googleusercontent.com/-GoDyYqRcHfA/VaOc4624f1I/AAAAAAAABIk/cD9DB8vHkIw/s512-Ic42/20150712_191955.jpg)
Onderkant van de constructie van de Peco aandrijving zoals die wél werkte... De relais die erbij hangen zijn voor het ompolen van het hart.
(https://lh3.googleusercontent.com/-xgbqxNnR3k4/VaOc6TlNbWI/AAAAAAAABIs/StwMdd4cGCA/s512-Ic42/20150712_192017.jpg)
Aan de bovenkant zou het storten van balast het gat moeten verbergen!
Zoals gezegd: na een jaar staat de baan weer! Nu de baan verlengen en de wissels goed maken en er kunnen weer updates verwacht worden!
Wordt vervolgd!
-
Heel mooi! (y)
Ben inmiddels zelf ook net verhuisd, heb ook meer ruimte maar eerst de inhoud van de verhuisdozen die daar nu nog staan een plekje geven 8)
Ik blijf jouw draadje volgen.
-
Wat een mooie ruimte heb je daar. Dat wordt straks vast weer heerlijk vertoeven daar zodra het najaar aanbreekt ;D.
-
Ik heb de tekeningen van de lokloods van Aalsmeer voor je.
-
Dankzij Dennis heb ik tekeningen van de goederenloods en de baanwachterswoning waarop halte lijnbaan is gebaseerd.
De lokloods en zelfs het seinhuis zijn nog onderweg! (y)
We zijn hier zo ontzettend blij mee, nu kunnen we natuurgetrouw de baan afmaken, iets dat een eis is.
Dennis, Bedankt! En de bouw van de gebouwen komt natuurlijk hier langs! ;) :)
-
Graag gedaan.
-
Eindelijk! Er is weer voortgang te melden over de baan.
Door verbouwingen die we zelf uitvoerden en daardoor lang duurde, is de ruimte waar de baan in staat gebruikt als opslag, werkruimte en weet ik veel allemaal nog meer. Alles behalve een modelbaan-ruimte!
Eindelijk zitten de opknapklussen in de laatste loodjes en is de baan weer toegankelijk en is er ook weer tijd voor!
Als eerste hebben we de elektra opnieuw moeten aansluiten. Er was teveel spanningsverlies en bij elke bakovergang ging de lok een klein stukje langzamer. Nu hebben we minder verbindingen en is het spanningsverlies niet meer aanwezig. Of in elk geval: de lok heeft er geen last meer van :)
(https://i.postimg.cc/dt2NXzWY/20191206-155738.jpg) (https://postimages.org/)
De baan op zijn kant om de bedrading opnieuw te leggen.
Ook de schaduwsporen zijn opnieuw aangelegd. Er zijn meer bakken toegevoegd omdat er meer lengte is en gaan de baan zonder concessies in schaal nabouwen. Om dat allemaal vloeiend te laten verlopen zijn de sporen dus opnieuw en logischer gelegd.
(https://i.postimg.cc/v890gJwV/schaduwsporen.jpg) (https://postimages.org/)
(https://i.postimg.cc/YCm0MzWM/20190330-195708.jpg) (https://postimages.org/)
Je ziet, er is zelf een spiraal bijgekomen wat het hoogteverschil een stuk makkelijker maakt.
Tot zo ver de "onderkant" van de baan...
-
Nu de onderkant goed rijdt wordt het tijd voor de bovenkant.
(https://i.postimg.cc/ncpNHF9z/20191206-155725.jpg) (https://postimages.org/)
Op dit moment wordt er gekeken hoe de sporen moeten lopen. Aan de hand van een satellietfoto kunnen we exact opmeten en berekenen waar alles hoort te komen.
(https://i.postimg.cc/cHWBQHSt/20191206-152533.jpg) (https://postimg.cc/xksmQ9q9)
De modulebakken zijn erop getekend zodat we kunnen opmeten hoe ver van de rand het spoor elke keer ligt zodat we hem precies op schaal kunnen leggen.
Hier liggen de sporen even los op elkaar om een en ander af te tekenen zodat het later vastgelegd kan worden in een mooie flauwe boog.
(https://i.postimg.cc/SKhgGVLK/20191206-155706.jpg) (https://postimages.org/)
Het lijkt aardig te kloppen :)
(https://i.postimg.cc/qMZfjfgv/Brug-vergelijk.jpg) (https://postimages.org/)
Ook hier lijkt eindelijk iets te gaan gebeuren:
(https://i.postimg.cc/BZkCbCvt/oosteinderweg-vergelijk.jpg) (https://postimages.org/)
Bovenstaand nu nog een losspoortje op hout, straks de overweg van de Oosteinderweg bij Station Lijnbaan in 1:160.
Dit was het weer even voor nu.
-
Weer een stukje verder. De bedrading onder de baan is opnieuw gedaan, de laatste hand word nog gelegd op de keerlus in het schaduwstation.
Verder is de aanleg van de spoordijk begonnen! De contouren ontstaan en het begint meteen al meer te leven...
Volgende project: de draaibrug!
(https://i.postimg.cc/XNt4ZSBb/20200601-141002.jpg) (https://postimages.org/)
(https://i.postimg.cc/y8yHrDQ1/20200601-141006.jpg) (https://postimages.org/)
(https://i.postimg.cc/sgrzcYJH/20200601-141016.jpg) (https://postimages.org/)
(https://i.postimg.cc/R0CBrvyc/20200601-141029.jpg) (https://postimg.cc/0z43D18Q)
(https://i.postimg.cc/N0NwBWvZ/20200601-141034.jpg) (https://postimages.org/)