BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Hans Kl op 30 maart 2013, 10:27:44
-
Hoi,
Vorig jaar de keuze gemaakt om de ouwe baan te slopen (zie hier] alles (http://hkleton.home.xs4all.nl/misc/railroad/zw3/)). Nieuwe kozijnen gaan toch voor op de modelbaan.
De oude baan bestond uit 3 schaduwstations, 2 met een keerlus (1 met 3 kopsporen) en 1 kopstation. Vanuit het station liep er nog een enkelsporige niet ge-electrificieerde zijlijn naar een simpel hogergelegen kopstationnetje.
Getrokken reizigers/goederentreinen gingen door de keerlussen, de trekduwtreinen en treinstellen naar
Dit principe bevalt me nog altijd, daarom ben ik daar verder opdoorgegaan.
Wel iets anders dan voorheen, bij de oude baan lag het station voor het raam. Opzich geen probleem aangezien het een klapraam was wat ik open kon doen van onderaf bij het schaduwstation. Nu wordt het minder breed bij het raam, zodat ik de nieuwe ramen ook open kan doen (60cm tov +/- 1m20)
Nieuwe opzet:
2 kopstations op het laagste niveau, 0 (45cm)
1 schaduwstation 20cm daarboven met keerlus, +20 (65cm)
1 schaduwstation 20cm daarweerboven met keerlus +40(85cm)
Bovenste laag met station , +75 of +85 (120cm of 130cm)
De zijlijn ligt daar tussen in, + 58cm (103cm)
De kopstations liggen op dezelfde hoogte, en hebben een enkelsporige doorverbinding met elkaar (toch stiekem een rondje kunnen rijden)
Dmv spiralen worden de hoogtes overwonnen, en worden de kopstations aan de doorgaande schaduwstations gekoppeld.
Daarna gaat het verder omhoog met een spiraal naar het zichtbare station.
Grootste hellingspercentage is 3%, het grootste deel van de hellingen zit daar onder.
Aangezien plaatjes meer zeggen dan woorden:
Kopstations (0)
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/zw4/anyrail/ks1_2.PNG) (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/zw4/anyrail/ks1_2.PNG)
Schaduwstation 3 (+20cm)
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/zw4/anyrail/ss3.PNG) (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/zw4/anyrail/ss3.PNG)
Schaduwstation 4 (+40cm)
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/zw4/anyrail/ss4.PNG) (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/zw4/anyrail/ss4.PNG)
Hoofdstation + zijlijn (+75/+85)
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/zw4/anyrail/top.PNG) (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/zw4/anyrail/top.PNG)
Ik ben geen rangeertype, het is grappig maar geen hoofddoel.
Het leukste vind ik lange goederentreinen en personentreinen.
Op deze baan zou ik kunnen rijden met een loc en 10 1:87 rijtuigen (3 meer dan op de vorige baan) (of 2x VT11.5 :))
De zijlijn start op het blauwe kopspoortje (zakspoor) bij het hoofdstation. De zijlijn is bereikbaar vanaf alle sporen, dus speciale sonderzüge zijn een optie.
Railmateriaal is een combinatie van Piko (niet zichtbare delen) en Tillig (zichtbare delen).
Aansturing gebeurt door de Ecos 1 en Koploper.
De wissels in het zichtbare deel wil ik aansturen met servo's of de cobaltmotoren, daar ben ik nog niet over uit. Eer ik zover ben zijn we wel weer een tijdje verder. (maar goed ook op meerdere fronten)
Seinaansturing OM32/OC32.
Wissels combinatie van LS150's, LDT magneetdingen en vermoedelijk Digirails Servo modules.
Bezetmelding zal S88 zijn, later hopelijk met Loconet (bestaande melders) wanneer Esu de L.net converter uitleverd. Ben erg benieuwd of dat ook samen met Koploper zal werken.
Land is Duitsland (tp III tot nu), regio Zwarte Woud zoals altijd. Helaas nooit heel ver gekomen om echt landschap te fabriceren.
De straat van de vorige baan bij het station zal zijn plek weer vinden, het is het grote zwarte vlak in het laatste plaatje. Lang leve het feit dat we die modulair gebouwd hebben.
Ik moet nog beginnen met bouwen, eerst moet ik de vloerbedekking er nog uit halen en laminaat leggen. En in een kamer vol hout en spul is dat een hele onderneming.
-
Hoi,
Toch even een kleine update van wat ik heb uitgespookt de laatste weken.
(http://hkleton.home.xs4all.nl/misc/railroad/zw4/1_0.jpg) (http://hkleton.home.xs4all.nl/misc/railroad/zw4/1_0.jpg)
Begin van het frame, een gedeelte van de steunen voor de overige verdiepingen zitten er al.
Het grijze is blauwe ondervloer van de Gamma, en heb dit grijs geschilderd.
Ondertussen ligt er rails, en ook een plank er boven. Om het te verlichten gebruik ik 5m Ledstrip.
(http://hkleton.home.xs4all.nl/misc/railroad/zw4/1_2.jpg) (http://hkleton.home.xs4all.nl/misc/railroad/zw4/1_2.jpg)
Je kan nog een stukje buiten zien als je goed kijkt, je kan zo zien hoe verlicht het is.
Gelukkig is het dimbaar, in de felste stand is de kamer bijna volledig verlicht.
Vandaag het 2de kopstation gemaakt:
(http://hkleton.home.xs4all.nl/misc/railroad/zw4/1_1.jpg) (http://hkleton.home.xs4all.nl/misc/railroad/zw4/1_1.jpg)
Beide kopstationnetjes zijn nu dus vrijwel klaar. Een gedeelte van het spiraal is er ook al, daar heb ik op dit moment geen foto van, het is daar een puinhoop op dit moment.
De sporen moeten nog aangesloten worden op de bezetmelders.
Aangezien ik nog geen plek heb voor de melders, maak ik per 8 aansluitingen een verzamelplek.
Op deze plek plaats ik dan een RJ45 connector, en kan dan met normale CAT5 netwerkkabels naar de bezetmelders.
Aan de melder kant heb ik dan ook een RJ45 connector. Zo ben ik redelijk flexibel nog met het plaatsen van de melders en het definitieve punt. Wanneer ik dat punt heb, kan ik gewoon alles vrij eenvoudig verhuizen.
-
ben onder de indruk.
Ik zie wel eens wat plannen voorbij komen hier, maar dat er ook echt gebouwd wordt, netjes hoor!
-
het wordt zekers een lekkere rijbaan, ben benieuwd naar verdere voortgang
fred
-
Hans,
dat gaat me een kunstwerk worden lijkt mij zo (y), moet een mooi gezicht worden met al die lange treinen.
Je schrijft dat je ook met goederentreinen gaat rijden. Zoals ik de tekening lees, moeten die dus ook allemaal langs het grote station. In jouw baanplan betekent dat dat ze ook allemaal langs het perron moeten.
Nou zal dat in het echt ook wel gebeuren, maar kan me ook voorstellen dat dat niet gewenst is en dat je tussen 2 perrons 3 sporen legt waarbij dan het middelste spoor het doorgaande spoor is en de reizigers dus niet een goederentrein op zeer korte afstand voorbij hoeven zien komen.
En hoe zit dat met treinen met gevaarlijke stoffen? Mogen die überhaupt wel zo dicht langs het station?
Succes met de bouw, ben zeer benieuwd naaar het resultaat.
Mvg Max
-
Hoi Hanz,
Daar heeft Max wel gelijk aan vind ik.
En ook de andere kant op zou je een vrij liggend doorgaand spoor moeten hebben , eigenlijk zou je dan het middelste perron moeten laten vervallen...
Dat zal wel niet de bedoeling zijn. :( :(
Vr gr ,Peter
-
Hi,
In dit geval gaan de goederentreinen over 2 en 3, en afhankelijk van wachten over spoor 6 (tellend van rechts).
Gevaarlijke stoffen worden ook vrolijk op deze manier afgehandeld :D, paniek zaaien doen ze in dit nuchtere duitse dorp niet ;)
Ik weet dat ze in Duitsland zelfs speciale goederenlijnen hebben, maar dat red ik niet.
Gr,
Hans
-
Hans,
Wat je zou kunnen overwegen, is het binennste spoor (dat naar de 4 opstelsporen leidt) door te trekken naar het hoofdspoor (door of 1 vd 4 opstelsporen opheffen of door de wisselstraat door te trekken). Als je hem dan aansluit voor de wissels bij de spiraal (vanuit het station gezien) kunnen treinen van beide kanten gebruik maken van dit spoor. Kan je toch in bepaalde gevallen de trein buiten het station om leiden.
mvg Max
-
Hoi Max,
Daar heb je inderdaad nog een punt. Zal binnenkort eens kijken of het mogelijk is. Voorlopig ben ik daar nog lang niet qua bouwen!
Gr,
Hans
-
Je bouwt wel héél dicht tegen de radiatoren aan. Ben je niet bang voor problemen met de baan of de werking van de radiatoren daardoor?
-
Niet heel erg bang. Afstand radiator -> baan is ongeveer 5 cm.
De vorige baan liep (jaar of 5) er ook zo langs, en als ik er niet ben zijn de radiatoren dicht.
-
Hoi,
Ondertussen druk aan het bouwen geweest, een spiraal is nu bijna klaar.
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/zw4/1_3.jpg)
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/zw4/1_3.jpg)
Moet nog met een kwastje de ongeschilderde plekjes bijwerken, dat komt nog :)
Een loc met 12 1:87 rijtuigen komt zonder problemen boven, uiteindelijk zullen dat er 10 worden (perronlengte)
Langer heb ik nog niet geprobeerd, maar is ook niet nodig.
Hier (http://www.youtube.com/watch?v=1drVm7_iPSE&feature=youtu.be) een filmpje van een Tillig wissel met servomotortje.
Het lampje schakelt aan/uit op het punt dat de tongen in het midden zijn, dit ivm het relais voor de polarisatie.
Vandaag verder met aansluiten van de laatste sporen in het schaduwstation op de railvoeding.
-
:o das een aardig spiraaltje zeg (y)
-
Netjes gebouwd en direct in de verf. (y)
Ik zie op het baanplan veel kopsporen in een van de schaduwstations. Ongetwijfeld een bewuste keuze. Wat is de motivatie om deze sporen niet als doorgaande sporen aan te leggen?
Groet,
Bas
-
Hi,
De kopschaduwstations (geef het een naam) zijn voor de trek/duwtreinen en de treinstellen.
De schaduwstations met de keerlussen zijn voor de getrokkentreinen.
Wanneer een trekduwtrein (of treinstel) met de loc trekkend vertrekt uit het normale station, komt hij duwend terug.
Dit is iets realistischer vind ik. Voor de goederentreinen en de getrokkentreinen geldt dit helaas niet, so be it.
Er komt nog zo'n spiraal, die is half klaar. Echter is de rails (Piko) op en ga ik me nu even richten op het zichtbare deel.
-
Dit ziet er veelbelovend uit en mooi dat je zoveel ruimte tot je beschikking hebt. Veel succes met de bouw! Ik blijf de vordering volgen.
-
Hoi,
Hier weer wat plaatjes.
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/zw4/2_1.jpg) (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/zw4/2_1.jpg)
De inspectie is er ook weer een keer bij. Dit keer met z'n tweeën.
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/zw4/2_2.jpg) (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/zw4/2_2.jpg)
De perronsporen heb ik al gelegd met ondergrond.
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/zw4/2_3.jpg) (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/zw4/2_3.jpg)
Hier ook, ook is de plank met de straat van de vorige baan weer geplaatst. Deze keer VOORDAT ik de rails en bovenleiding maak, tov de vorige keer, toen kwam dit stuk als laatste :)
Vanavond wil ik weer wat rails gaan leggen, dan kan ik van het weekend pendelen tussen 2 schaduwstations en 1 of 2 stationsporen.
-
En we zijn weer wat verder.
Het station begint wat vorm te krijgen.
De rails is op, als het goed is komt er vandaag weer wat binnen.
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/zw4/3_1.jpg) (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/zw4/3_1.jpg)
Ene kant op.
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/zw4/3_2.jpg) (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/zw4/3_2.jpg)
Andere kant op.
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/zw4/3_3.jpg) (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/zw4/3_3.jpg)
Hier hield het bouwen op :(
Tot nu toe rijdt het allemaal goed, v60 rangeerlocje komt met 2 1:87 rijtuigen de helling van het spiraal op, dus dat is mooi.
Vandaag het straat deel weer herstellen, poppetjes en dergelijke terugzetten die het verplaatsen van de plaat niet hebben overleefd.
-
Hoi,
Dat ziet er al aardig uit. ;) (y)
-P.
-
Hoi,
Hier (https://www.youtube.com/watch?v=X5afAzNrDv0) een kort filmpje van een testritje.
Trekkende stoomloc, duwende dieselloc.
Het rijdt zonder noemenswaardige problemen over de baan, erg leuk al zeg ik het zelf.
Nu de rest van de baan nog verder aankleden.
-
Hoe is het eigenlijk met deze baan? Ik ben benieuwd naar updates! (y)
-
Hoi,
Ik zal binnenkort weer eens wat plaatjes maken!
Gr,
-
Meer dan 2 jaar verder nu... waar blijven de plaatjes van deze baan? Je hebt de hobby toch niet opgegeven, hoop ik.