In een vorig bouwdraadje (En Dansk rangering modul) heb ik wat plannen
uitgezet voor de bouw van een Deense modulebaan. Die voornamelijk
bedoeld is om te kunnen rangeren. Al wilde ik het niet te fors hebben.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sdr_omme_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sdr_omme_001.jpg)
Afgelopen bouwvak vakantie kocht ik in Kolding het boek over de Trolhedebanen.
De vroegere spoorlijn van de TKVJ "Troldhede - Kolding - Vejen Jernbane". Deze lijn
is gesloten in 1967 en gesloopt in 1968. In de lijn zaten drie stations die met de
DSB gedeeld werden. Kolding, Grindsted en Trolhede. Dus al gauw had ik het boek
gelezen en natuurlijk gingen de raderen draaien. Een aantal stations kwamen
in aanmerking om te gebruiken voor het sporenplan. Sommige werden samen gevoegd,
andere vielen meteen af domweg omdat ze niet interessant zijn. De uiteindelijke
keuze ging tussen Sdr. Felding en Sdr. Omme. Het is dus Sdr. Omme geworden.
In Sdr, Omme was een spooraansluiting naar een meelfabriek. Ik heb er een kunstmest
fabriek van gemaakt. Omdat je daar met zakken, containers maar ook aanvoer van chemicaliën
kan werken. Zoals tot een paar jaar geleden in Vlaardingen bij Hydro-Agri het geval was.
Ook had dit station een goederen loodsje. In totaal liggen er zes wissels, wat meer dan zat is.
In mijn plan is de lijn overgegaan in 1967 naar de DSB. Zodat de industrie zich kon uitbreiden
in de regio waar de lijn doorheen gaat. Ik heb als tijd begin jaren 80 tot halverwege jaren 90.
Dat geeft veel ruimte en variatie in materieel keuze. En dat is weer mooi voor het verzamelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sdr_Omme_Tegning_Hans_Gr_Alkjr.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sdr_Omme_Tegning_Hans_Gr_Alkjr.jpg)
Tekening: H.Gr. Alkjaer
Aan het baanplan wijzig ik niet veel, het spoor naar de silo word wat loopt minder rond uit.
En het geheel is wat ingekort. Tevens ligt het geheel straks in een flauwe boog van zes graden.
Inmiddels zijn twee bakken geheel klaar en kunnen de sporen daar op gelegd worden, nummer
drie moet even wachten net als het onderframe. De kosten voor de rails vallen ook best mee.
Zes flexwissels van Tillig en negen maal flexrails van Roco. De stootjukken worden zelfbouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1964_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1964_001.jpg)
Foto: Sdr. Omme Egnsarkiv