BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Milan op 06 februari 2013, 15:54:10

Titel: BNLS-Werkspoor - Mehano Thalys verbouwen en ombouwen.....
Bericht door: Milan op 06 februari 2013, 15:54:10
Beste allen,

Na ervaring te hebben opgedaan met het digitaliseren van een aantal verschillende treinen ben ik toegekomen aan één van de leukste projecten. Het ombouwen van de Mehano Thalys uit 1999.

Even een stukje geschiedenis,

Toen ik ooit lang geleden klein was kreeg ik ooit van mijn vader zijn treinen om mee te spelen. Dit was een versameling oude M* rails waar ik dan ook vele uren mee gereden heb. op een gegeven moment had ik gespaard en kon ik zelf een treintje kopen dit was in 1999. Toen ik in de winkel bij het Vondelpark in Amsterdam een Thalys zag staan wis ik meteen verkocht en wist ik dat dat de trein was die ik wilde hebben.

Vorig jaar heb ik na lang zoeken eindelijk de uitbreiding 1 en 2 gevonden en gekocht. Mijn Thalys was toen compleet, of toch niet. Hij is niet digitaal, heeft geen frontsein aan één kant en heeft geen verlichting en geluid. In deze digitale tijd moet dit allemaal toch wel in deze trein komen? Daarom ben ik vorige week begonnen met de eerste stapjes om de trein te digitaliseren en weer klaar te maken voor de toekomst.

De Plannen

Even een lijstje van de plannen.

- Digitaal maken met een mtc21 adapter.
- Lok sound V4 installeren (niet echt veel werk gewoon programmeren en inpluggen).
- frontsein aan brengen.
- Kabel doorvoer maken in alle tussen wagons.
- Verlichting in wagons.
- Verlichting aanbrengen in cabine (schakelbaar met frontsein).
- Beweegbare pantografen maken.

Kortom een hoop werk te doen......

Benodigd

Aller eerst alles bestellen:

- Ledstrips  
- Bekabeling
- ic voetjes, met mannetjes pin
- frontsein (nu geel led 1,8mm, misschien ombouwen naar warm wit?)
- Uhlenbrock 81310 servo
- Loksound decoder
- MTC 21 adapter

Als ik nog wat vergeten ben zal ik dat z.s.m. toevoegen.

Mocht mensen nog tips hebben,

Jullie allen zijn welkom.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto_47.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto_47.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mehano Thalys verbouwen en ombouwen.....
Bericht door: Dennis83 op 06 februari 2013, 16:25:52
Deze ga ik zeker volgen. Wie weet waag ik me ooit nog eens aan m'n eigen Thalys.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mehano Thalys verbouwen en ombouwen.....
Bericht door: Ivo R. op 06 februari 2013, 16:37:45
Interessant!
Ben zelf nu mijn mehano thalys compleet aan t maken. Maar voor dat ik de trein aan ga passen, ga ik eerst meetrijtuig Melusine maken.

Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mehano Thalys verbouwen en ombouwen.....
Bericht door: Milan op 06 februari 2013, 17:06:16
@Dennis 83
Zal proberen om alles zoveel mogelijk te laten zien ;)

First things first

De thalys is opgedeeld in verschillende rijtuigen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto_trein_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto_trein_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto_trein_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto_trein_2.jpg)

M1
motorrijtuig (ook in model)

R1, R2, R3.
Eersteklas rijtuig

R4
Bar

R5, R6, R7, R8.
tweedeklas rijtuig

M2
motorrijtuig (niet in het model, enkel een wagen met sleper voor sluitverlichting in analoog gebruik)

Wagons openen

Beide M wagens zijn makkelijk los te halen met een schroefje en vervolgens te schuiven. Let wel op dat het schroefje snel dol draait.

De R rijtuigen zijn met de welbekende sateprikker techniek goed los te krijgen.

Alleen de M1 wagen is gemaakt met een metalen onderstel de rest is van plastic en verzwaart met gewichtjes onder het interieur.

Na alles losgemaakt te hebben van de oude analoge module ben ik gaan kijken hoe elk licht wordt aangestuurd. Dit gebeurt als volgt,

Fortverlichting aansluiten

In de punt van de M wagens zit een klein print plaatje. Hier in zitten 4 1,8mm leds met de kleuren geel en rood.
Misschien dat ik deze nog verander voor warm wit in plaats van geel maar dat zal tijd leren. Hieronder is de foto van het printje als hij uit zijn houder geklikt is. Deze is uit de M1 Wagon.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/printje_sein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/printje_sein.jpg)

Hieronder is de schakeling te zien zoals deze straks aangesloten moet worden op de decoder.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sein_print.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sein_print.jpg)

Bij de M2 wagen is ziet het printje er iets anders uit omdat er een ledje mist bij het frontsein. Letje gekocht en gewoon parallel aansluiten van het grijze vlak rechts onderin naar frontsein. Voor de rest is het printje excact het zelfde. Zelf het weerstandje is het zelfde 1 k ohm. Het enige wat ik nog moet doen is kijken of de uitgangsvoltage van de comm + op de lokdecoder niet te hoog is voor de weerstand. Dus even doorrekenen anders ontplof ik straks minimaal 4 leds.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sein_print_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sein_print_2.jpg)

Nu is het even wachten op de bestelde draden van ESU om de eerste fase van de verbouwing te kunnen afronden, het digitaliseren van de M1 wagen.





Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mehano Thalys verbouwen en ombouwen.....
Bericht door: Milan op 11 februari 2013, 18:15:40
Van het weekend weer lekker bezig geweest met het project.

Fase 1 was het digitaal maken van de M1 wagen.

Vrijdag kwam de postbode met wat benodigd heden. Dus we konden weer lekker beginnen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fase_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fase_1_1.jpg)

Aller eerst heb ik al het oude schakel materiaal weg gehaald. Vervolgens ben ik bezig geweest met het maken van een printplaat om alle nieuwe elektronica makkelijk aan te kunnen sluiten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fase_1_2a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fase_1_2a.jpg)

Vervolgens heb ik dit omgezet in een printje waarbij de pinnetjes gebruikt worden om ic voetjes op aan te sluiten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fase_1_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fase_1_3.jpg)

De plek die ik heb gekozen om dit printje te maken is in de vooronder van de trein. De rede hiervoor is simpel, ik heb alle ruimte achter in nodig om de servo kwijt te kunnen. In het midden komt de decoder te zitten boven op de motor (deze heeft gelukkig geen last van het magnetisch veld van de motor).
Door 2 balkjes van hout vast te lijmen aan het frame hierdoor kan de print niet te veel naar beneden geduwd worden waardoor hij tegen de aandrijfas aan komt

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fase_1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fase_1_2.jpg)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fase_1_4_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fase_1_4_2.jpg)

Na het aanbrengen van de nieuwe bedrading zoals eerder verteld heb ik ook hieraan een stekker vast gemaakt ook de seinen juist te kunnen laten branden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fase_1_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fase_1_5.jpg)

En weer dicht geklapt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fase_1_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fase_1_6.jpg)

Dat was hem voor dit weekend.
Als ik weer tijd heb ga ik verder met het maken van de servo in de M1 Wagen. Zoals je kan zien past de servo precies in de kap tussen de motor en de aandrijfas.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fase_1_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fase_1_7.jpg)

Nog wel een vraag:

- Hoe kun je een functie decoder zo instellen op een ms 2 dat de functies zichtbaar worden in de functies van de trein? ( de servo is namelijk het zelfde als een functie decoder met maar 1 instelbare functie).



Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mehano Thalys verbouwen en ombouwen.....
Bericht door: Rockerbox2 op 20 februari 2013, 13:32:45
Hoi Neef,

Interessant item, ga ik zeker volgen omdat ik ook nog een Thalys-en heb liggen. Ik heb de twee motorstellen (ik heb twee setjes) ieder aan een kant zitten en heb de beide motoren gekoppeld en geregeld met één decoder. Het liep goed, alleen moeilijk te koppelen. Dat zal ik even uitleggen, behalve de 2 draden voor de motor, 4 voor de verlichting, 1 voor de slepers en o ja 2 voor de interieur verlichting ??? geprobeerd met stekkertjes maar dat is nog geen succes. Misschien toch beide motoren apart aansturen?

Ik laat me inspireren

Rino
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mehano Thalys verbouwen en ombouwen.....
Bericht door: Milan op 22 februari 2013, 13:46:19
@Rockerbox dat probleem dacht ik inderdaad ook aan, daarom heb ik er toch voor besloten om mezelf maximaal 5 draden te laten gebruiken door de gehele stam heen. deze past namelijk precies tussen de rijtuigen maar daar zal ik nog wel even een verslagje van maken.

Van het weekend ben ik weer even verder gegaan met het maken van mijn verbouwing:

- HIJ WERKT!!!

Het was even pielen maar gelukkig werkt hij eindelijk

http://www.youtube.com/embed/SjEMVTYbthA

Wat heb ik gedaan,

Het bleek dus dat de Uhlenbrock 81310 servo werkt als een functie decoder met maar één functie het laten bewegen van de servo tussen punt a en b.

Dit betekend dat via de centrale deze ingesteld moet worden onder het zelfde lok adres als de m1 decoder. Via de CV waarden stelt men in welke functie de servo op moet reageren. (dit is me nog niet gelukt goed in te stellen bij de MS 2).
Voordeel is dus dat de servo aangesloten moet worden direct op de rijstroom. Hierdoor hoef ik dus geen extra draden naar de M2 bak te trekken om de pantograaf functie te kunnen activeren.

Om de positie te bepalen en hem vast te maken maak ik gebruik van houte latjes aan de onderkant om de onderkant van de servo egaal te maken. vervolgens heb ik met een klein beetje secondelijm hem vast geplakt aan de ombouw van de M1 wagen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto_50.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto_50.jpg)

Vervolgens heb ik de pantograaf vast gelijmd met een beetje houtlijm en heb ik een zo dun mogelijk draadje gespannen door het oorspronkelijke schroefgat (waarmee de pantograaf eerst vast zat).

Hierna heb ik met veel priegel werk een nylon koortje van 0,15 mm vast geknoopt aan de arm van de servo en aan de onderkant van de pantograaf.

Van dit draadje is op mijn baan nauwelijks nog iets te zien. Modelspoor is tenslotte altijd compromissen sluiten.

Ik zal zo snel mogelijk een nieuwe update plaatsen echter wacht ik nog steeds op de kabels van ESU voor dat ik weer verder kan.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mehano Thalys verbouwen en ombouwen.....
Bericht door: ruudns op 22 februari 2013, 15:25:55
 (y) knap gedaan (y).
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mehano Thalys verbouwen en ombouwen.....
Bericht door: Automatic-rock op 22 februari 2013, 17:16:57
Heel mooi gemaakt! Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat :)

Vriendelijke groet,
Benno
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mehano Thalys verbouwen en ombouwen.....
Bericht door: Chris op 22 februari 2013, 18:20:44
Ontzettend gaaf  (y) (y) (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mehano Thalys verbouwen en ombouwen.....
Bericht door: nighttrain1 op 22 februari 2013, 19:39:10
Gaaf draadje, heb zelf ook 2 van deze stellen in bedrijf, 1 compleet, de andere nog niet, maar komt misschien nog wel. Ga ze koppelbaar maken, maar wat boven beschreven is is ook bij de mijne toepasbaar.
Ofwel goed bezùg! (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mehano Thalys verbouwen en ombouwen.....
Bericht door: Milan op 13 oktober 2014, 11:14:54
Beste allen sorry voor mijn lange tijd van radio stilte. Ik zal z.s.m. weer een update plaatsen. i.v.m. een kindje gezinnetje kopen van een huis, etc. (iedereen kent het wel) misschien net iets te weinig tijd besteed aan deze geweldige hobby. Wel het voordeel van een eigen huis hebben is het eindelijk op kunnen eigenen van een kamer ;-P er zal dus ook begonnen worden met bouwen.

Ik heb ondertussen de verlichting in de eerste 4 wagons ingebouwd en ook her frontsein werkend gemaakt.

Tevens zal ik eerdaags even een draadtje starten over twee nieuwe projecten.

- een station gebouw met lazersnijmachine;
- een complete verlichtingssimulatie met weer geluid en nog veel meer.

Ik hou jullie op de hoogte!!
 
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mehano Thalys verbouwen en ombouwen.....
Bericht door: Ventovice op 21 oktober 2017, 11:13:20
en, is dit nog wat geworden?