BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: ES44C4 op 06 januari 2013, 00:53:26
-
LS models en ACME maken beide een DB Bpmz in oceaanblauw/beige-kleurstelling.
Op verschillende (duitse) fora gaat de voorkeur uit naar het model van LS models.
Nu wil ik een paar van deze wagens aanschaffen, deze wil ik gaan combineren met Roco 44746 DB Bm.
Heeft iemand deze wagens en kan iemand foto's van deze wagens naast elkaar maken?
-
Heb zelf de ACME varianten en die hadden mijn voorkeur.
Kun je mijn de Duitse forum noemen waar er wat over te lezen valt?
-
Ik heb niet nagekeken of het dezelfde artikelnummers zijn, maar wel drie plaatjes van een Roco Bm naast een LSM Bpmz.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bpmz_Bm_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bpmz_Bm_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bpmz_Bm_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bpmz_Bm_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bpmz_Bm_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bpmz_Bm_3.jpg)
Wat mij betreft gaat dat prima naast elkaar.
Ik vind de LSM ook mooier dan de Acme. Met name de uitpuilende ramen bij de Acme's vind ik uitgesproken lelijk, maar dat is uiteraard persoonlijk.
Omdat ik qua rijeigenschappen ook niet te spreken was over andere Acme-rijtuigen die ik heb gehad, was de keuze snel gemaakt.
De rijeigenschappen van de twee LSM Bpmz die ik heb, zijn wisselend.
Eentje rijdt prima, de andere heeft de helaas vaker voorkomende eigenschap van LSM-rijtuigen dat ze het prima doen op een rechte baan, maar problemen geven in bogen. Oorzaak in dit geval zijn de op zich fraaie draaistellen, waarvan onderdelen blijven haken achter de schorten. Blijkbaar is dit erg kritisch bij de assemblage, wat de ene medewerker wat beter onder de knie heeft dan de ander. Ik moet nog kijken of ik de schorten of de draaistellen ga aanpassen.
Groet, Huub
-
@ Dion: www.drehscheibe-foren.de
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,5099819
@ Hubertus: hardstikke bedankt voor de duidelijke foto's, ik ben overtuigd!
-
Dank je wel. (y)
Heb uiteraard ook even naar aanleiding van Hubertus verhaal naar mijn ACME uitvoeringen gekeken.
De ramen steken inderdaad iets uit, maar dat is iets van niets. Met de draaistellen heb ik geen problemen.
De wagens rijden goed zowel op rechte stukken als in een bocht. Over de rijeigenschappen kan ik niets negatiefs zeggen wat betreft ACME.
-
De ramen steken inderdaad iets uit, maar dat is iets van niets.
Zoals ik zei, dat is heel persoonlijk. Voor jou is het iets van niets, voor mij haalt het het beeld van een overtuigend model compleet onderuit.
Over de rijeigenschappen, ik bedoel niet dat Acme slechter is dan LSM, maar dat mijn ervaring niet dusdanig is, dat ik om die reden de voorkeur boven LSM zou geven. Wat dat betreft vind ik LSM en Acme een beetje lood om oud ijzer, beiden lijken de optiek belangrijker te vinden dan de betrouwbaarheid. Mijn ervaring dan op basis van wat ik heb cq. heb gehad.
Huub
-
@Huub, je eerst verhaal was duidelijk.
Helaas laten alle fabrikanten stekken vallen. en dat blijkt uit heel veel dingen. Zo ook bij deze modelen.
-
Daarom ga ik ook voor de LS models: de totaalindruk, hoe het model overkomt.
Wat ik lees en wat erg jammer is: de grootte van de sluitseinen bij de Bpmz van LS models.
Maar in een samenstelling zie je die niet.
Binnenkort ga ik 3x LS models Bpmz aanschaffen.
Samenstelling wordt: Br 103 - Bm - Bm - Bpmz - Bpmz - Bpmz - Bm - Bm - Armz - Avmz - Avmz - Apmz
In welke samenstelling hebben jullie de Bpmz rijden?
-
Br 103 - Apmz - Avmz - ARmz - Bm - Bpmz - Bpmz - Bm.
Vanwege de wat mislukte sluitseinen zijn de Bpmz ook bij mij ingeklemd tussen de Bm's.
De Bpmz van LSM, de rest is van Roco.
Huub
-
Volgens mij is/was dat ook volgens het voorbeeld: de Bpmz waren (bijna) altijd ingeklemd tussen Bm
Nog een andere vraag: de wielen van mijn LS models Bpmz wil ik gaan vervangen, weet iemand hoe ik de imitatie remschijven van de assen haal?
Bij de ICR gaat dat gemakkelijk: de remschijven hebben een U-vorm, bij de Bpmz zijn ze rond.
-
Met een (modelbouw) pullitrekker moet dit m.i. geen probleem zijn.
-
Volgens mij is/was dat ook volgens het voorbeeld: de Bpmz waren (bijna) altijd ingeklemd tussen Bm
Hoi
Kan ik mij zo niet herinneren :-\
Bart
-
Op het zusterforum www.drehscheibe-foren.de heb ik zoiets gelezen. Helaas kan ik niet meer terugvinden waar.
In ieder geval zat er tussen het restauratierijtuig (Armz/Wrmh) en het Bpmz-blok (2-4 GroBraumwagen Bpmz), een Bm 235 met een coupe voor de IC-kurierdienst. Verder een x-aantal Bm235.
Heeft er iemand ervaring met het demonteren van de draaistellen en het wisselen van de wielstellen van deze rijruigen?
-
Inmiddels heeft Piko de DB Bm235 ook uitgebracht.
Is er iemand in het bezit van de Bm235 van Roco en Piko?
Ik ben erg benieuwd of zij met elkaar 'compatibel' zijn.
-
Ik heb ze (nog) allebei, wat mij betreft heel goed combineerbaar in 1 trein, zeker als je een paar dingen bij de roco aanstipt met aluminium/lichtgrijze verf
Plaatjes van beide wagens zoals ze uit de doos komen, dus de Roco zonder los opgezette onderdelen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco-vs-piko-bm235-1-614980696873e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco-vs-piko-bm235-2-6149806975028.jpg)
Aan de buitenzijde zijn de opvallende verschillen dat Piko de lasnaden van het dak heeft nagebootst, en meer onderdelen op het onderstel van een extra kleurtje heeft voorzien, ik vind de ramen bij de Piko net wat mooier uitgevoerd. Daarentegen is het interieur bij de Piko uit 1 kleur, waar dit bij Roco meerkleurig is, dat vind ik zelf minder storend en is ook met wat verf wel aan te passen.
-
Bedankt voor de reactie en foto's!
Wat betreft kleur en hoogte zijn ze zo te zien goed combineerbaar.