BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Hans_omBC op 10 december 2012, 20:44:58
-
Naast recentelijk het stukje NOLS ben ik ook al langere tijd (een kleine 10 jaar) bezig met het in H0 nabouwen van het station Delfzijl als modulair station. Ik heb het station in H0 gebouwd zonder concessies aan de lengte doen. Dit resulteert wel in een lang station (ruim 12 meter) met als gevolg dat het thuis alleen deels opgesteld kan worden. Door een schaduwstation aan de havenzijde te leggen kan er toch een leuk bedrijf nagespeeld worden. Het station als geheel is al op verschillende Fremo treffen ingezet. Het lijkt me leuk hier met enige regelmaat verslag te doen van alle dingen die ik nog moet (af)bouwen en ondertussen ook renoveren. Voor een eerste indruk een foto van het tractiedepot zoals dat er enige jaren geleden, tijdens deelname aan een lokale tentoonstelling, uitzag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM0585.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM0585.jpg)
Ik heb de situatie met de bebouwing zoals die tot kort voor het eind van WOII bestond nagebouwd. Voor wat betreft het sporenplan heb ik niet precies een jaartal gekozen, de ligging van de verschillende sporen is een aantal keren ingrijpend gewijzigd. Ik heb een sporenplan gekozen dat de meeste mogelijkheden biedt voor het soort bedrijf dat ik voor ogen heb. Binnenkort meer.
Hans
-
Hans, dat ziet er erg veelbelovend uit! Het is dat ik zo vastgeroest zit aan mijn jeugd bij de DB, want anders.... potvolblomme, anders kocht ik zo'n gave bruine 2400 van Roco en een DE I (of twee) van Artitec en dêe ik met je mêe :P
Sauwerd nabouwen of zo....
Groet,
Jan
-
Jan,
Dat zou leuk zijn! Ondertussen zijn er bij verschillende bouwers al de stations van Appingedam, Tjugchem-Meedhuizen en Loppersum. Kunnen we een leuk stukje Noord-Nederland neerzetten.
Hans
-
Leid mij niet in verzoeking....
Misschien eerst eens een oriëntatie-bezoek bij een volgend Treffen?
Groet,
Jan
-
Strak plan! Hoe meer bouwers, hoe meer vreugd.
Groet,
Hans
-
Ander camera standpunt, nu met bruine 2400 ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0004_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0004_15.jpg)
Hans
-
*kreun*
-
Mooi (y)
Grtz,
Niels
-
Zoiets als dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20120727a_029.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20120727a_029.jpg)
....maar dan een beetje backdaten.
-
Is inderdaad wat te "vers" voor een bruine 2400... wel gaaf om te bouwen.
Hans
-
Nou Hans,leuk zo'n "bijbaantje" (y)
Ziet er prachtig uit zeg.Geen wonder dat je daar al 10 jaar mee bezig bent.
Alle complimenten,
Grt. Jan.
-
Hallo Hans,
Mooi werk, complimenten (y)
groet,
Ivo vS
-
Dat ziet er mooi uit Hans. Meer foto's zijn altijd welkom. Gaaf om zoiets thuis te kunnen hebben.
Groeten, Marnix
-
Dank voor alle positieve reacties. Naar aanleiding van een vraag van Harold over het maken van de bogen in de muren hier wat (oude) foto's van het depot van dichterbij. Ik heb helaas geen foto's van de bouw van de lokloods kunnen vinden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hpim2281.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hpim2281.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hpim2282.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hpim2282.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hpim2283.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hpim2283.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hpim2286.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hpim2286.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hpim2288.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hpim2288.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hpim2292.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hpim2292.jpg)
Alle foto's zijn een aantal jaren geleden op een beurs in Veendam gemaakt.
Hans
-
Dankje wel Hans, die ronding ziet er erg mooi uit. Ben inderdaad opzoek naar een strakke methode voor het uitsnijden van rondingen voor mijn volgende onderdeel.
-
das verrekte mooi stoom geweld (y)
al zijn de blauwe brabanders iets verdwaald.
Zo`n 1300 is gewoon een droom.
-
Ik geniet van dit soort plaatjes! (y)
Groet Jaap
-
Ga met Jaap mee (y)
Gr. Klaas
-
Ja, en ik ga met Jaap en Klaas mee. Dit wordt vast een mooi project.
-
Al het stoomgeweld zijn voor zover ik me kan herinneren modellen van MK modelbouwstudio's, een goede vriend van het omBC. Locs zijn ook (helaas) niet mijn eigendom. In Veendam hadden we ook de primeur van de diesel drie, de eerste proefritten met het pre productiemodel zijn op Delfzijl gemaakt.
Hans
-
In één woord prachtig, deze mooie stoomlocs. :P :P :P :P Wordt tijd dat ik mijn 5500 van modelloco eens afsoldeer. Ligt al wat jaartjes te wachten. Deze mooie baan geeft veel inspiratie. (y) (y) (y) (y)
Mijn compplimenten ;).
Andre
-
Ik ben nog niet veel verder dan een Artitec 3700. Eigenlijk te groot voor Delfzijl, past met tender niet op de draaischijf. Wachten is nog steeds op (betaalbare) uitbreiding van het aanbod Nederlandse stomers. Nog wat plaatjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0001_22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0001_22.jpg)
Station in ruwbouw. Er zit nog heel veel werk in siermetselwerk, ornamenten etc. Tot op heden nog niet veel zin gehad om daar mee te beginnen. De pvc doppen in de zijkant van de module zijn van de oorspronkelijke handbediening van de wissels. Er hangen nu overal schildpadden onder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0009_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0009_5.jpg)
Gezicht vanaf het dak van het station in de richting van het depot.
Hans
-
Hallo Hans,
Complimenten voor je bouwwerken in dit en je andere draadje! (y)
Dit ga ik met veel belangstelling volgen aangezien Delfzijl mijn geboorteplaats is en ik regelmatig op het station ben geweest. Ik ken de omgeving dus goed! ;)
Veel succes met bouwen.
Gr Marco.
-
Voor de emplacement verlichting heb ik lichtmasten naar Nederlands voorbeeld gemaakt. Het zijn geen exacte kopieën, maar ik ben er tevreden mee. Omdat de masten vrij hoog zijn wilde ik ze afneembaar maken. Een handige bevestigingsmethode had ik al bedacht, maar doordat de bus waar de mast in moet wat aan de krappe kant was ging plaatsen en weer verwijderen moeizaam. Daarom de oude voetjes uit de modules verwijderd en nieuwe gemaakt.
Het voetplaatje heb ik gemaakt van een stukje 1,5 mm dik styreen waar een houdertje voor een 2,5 mm jack plug aan gemonteerd is. Aan de bovenzijde zit een messing busje met de lengte en diameter van de mastvoet. Onder aan de mast zit een 2,5 mm jack plug die bij plaatsen in het houdertje valt. De mast bestaat uit wat stukjes messing buis en is voorzien van een led met een reflector. Ik denk dat de foto's het wel verduidelijken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0002_19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0002_19.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0003_18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0003_18.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0004_16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0004_16.jpg)
Hans
-
Hans, dat ziet er erg veelbelovend uit! Het is dat ik zo vastgeroest zit aan mijn jeugd bij de DB, want anders.... potvolblomme, anders kocht ik zo'n gave bruine 2400 van Roco en een DE I (of twee) van Artitec en dêe ik met je mêe
Sauwerd nabouwen of zo....
Aan Sauwerd wordt reeds gebouwd. Wat ik er op dit moment van weet zijn de gebouwen reeds getekend en de sporenplannen getekend. Zodra de bouwer klaar is het inrichten van zijn huis zal er hier wel iets voorbij komen.
Blijven nog genoeg andere leuke stations over hoor... ;)
Erik
-
Kijk dat is er inventief bouwen zeg :o
Miss een domme vraag,maar weet je ook al of dat t allemaal functioneerd als de stroom erop gaat ?
Het idee is in elk geval een slim idee,moet de bak is verhuist worden dan kan je veel ellende besparen door zulke vindingen (y)
-
Domme vragen bestaan niet zeggen ze volgens mij. Uiteraard werkt het, anders zou het verspilde moeite zijn ;D
Hans
-
Aan Sauwerd wordt reeds gebouwd
En dat zeg je pas als ik al bijna klaar ben :o >:(
...zijn de gebouwen reeds getekend en de sporenplannen...
Ik kan niet wachten :D :P
Zodra de bouwer klaar is
Waarom dan pas ??? ::) ;)
Blijven nog genoeg andere leuke stations over hoor...
Nou, Bedum dan, daar was ook nog zo'n fijne melkfabriek, geloof ik....
Alles op z'n tijd. Ik heb met Hans contact, we gaan eerst maar eens een keertje kijken ;)
Groet,
Jan
-
Kijk maar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0005_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0005_12.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0007_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0007_8.jpg)
Hans
-
Wauw,gaaf (y)
-
Is Bafl (=Grunnings voor Baflo) eigenlijk al voorbij gekomen? Ik kan me herinneren dat ene Dirk (Dik?) me ooit mailde dat hij de bouwtekeningen van Warffum had en dat station Warffum gelijk is aan Baflo. Station Baflo bestaat nog geheel. Zelf heb ik eventueel de lokloods Roodeschool (Al moet dat ding een revisie krijgen na de huidige technieken) in de aanbieding, evenals het baanplan. Moet op 4m kunnen hebben we uitgerekend.
Maar het moet dus mogelijk zijn om de Groningse lijnen voor een bepaald tijdperk voor mekaar te krijgen?
Ben niet echt bekend met het Fremo gebeuren, maar het spreekt me wel aan. Was een tijd geleden op bezoek bij Huibert van Noord tijdens het Fremo-gebeuren in Zuidbroek. Indrukwekkend! 2,5 km H0-spoor.
-
Zoiets als dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20120727a_029.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20120727a_029.jpg)
....maar dan een beetje backdaten.
Is dat Sauwerd? Ik vind het er verdacht veel op lijken.
Geweldig, wat een reacties. En dat in slechts twee dagen.
-
Dit is inderdaad Sauwerd Martin.
Gr.Edwin
-
Zelf heb ik eventueel de lokloods Roodeschool (Al moet dat ding een revisie krijgen na de huidige technieken) in de aanbieding
Dat zou er dan ongeveer zo uit moeten gaan zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lokloods_Roodeschool.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lokloods_Roodeschool.jpg)
En dit is ook erg leuk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_Uithuizermeeden_met_HTR_1908.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_Uithuizermeeden_met_HTR_1908.jpg)
Hans
-
Mooie platen Hans! Er is een hoop mooie spoorweggeschiedenis is in Groningen!
(Misschien toch wel een beetje jammer dat ik Schildwolde-Hellum in N bouw) ;)
-
Uithuizermeeden staat nog hoog op mijn verlanglijstje, maar dat is mede door een aantal andere projecten aardig ver naar achteren geschoven. Volgens mij is het één van de kortste stations in Nederland.
Jes je bent ook met Noord nederlandsche modules van harte welkom hoor... ;)
Erik
-
Tja, voorlopig hoeven we ons nog niet te vervelen, alhoewel de opslagruimte zo langzaam aan uit z'n voegen begint te barsten... ;)
Hans
-
Ik weet het... Nog even en we hebben een 40 voeter nodig om alles fatsoenlijk mee te kunnen nemen. :)
Ben niet echt bekend met het Fremo gebeuren, maar het spreekt me wel aan. Was een tijd geleden op bezoek bij Huibert van Noord tijdens het Fremo-gebeuren in Zuidbroek. Indrukwekkend! 2,5 km H0-spoor.
Een plaatje...
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/76/FREMO-ses-e25318.jpg)
en een filmpje...
http://youtu.be/fzrrVNATgCo (http://youtu.be/fzrrVNATgCo)
Erik
-
Hééé, die mensen van dat filmpje, die ken ik volgens mij ergens van.... ;D
Hans
-
Weinig gebeurd aan t stationsgebouw sinds zuidbroek 8)
-
Hé Dirkjan, kun jij dat zien op die grote foto?? ;D ;D
Hans
-
Zomaar wat plaatjes van het depot:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0002_20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0002_20.jpg)
Voorzijde van de in 1929 gebouwde loods voor het stallen van en onderhoud aan de omBC motorwagens van het Woldjerspoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0004_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0004_17.jpg)
Doorkijkje naar de lokloods met van links naar recht een stukje van de watertoren, het retirade gebouw en de werkplaats.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0008_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0008_6.jpg)
Nog een blik op het depot. Een deel van één van beide kolenbergplaatsen, de watertoren, de takkenbossenloods en nogmaals de retirade en werkplaats. Op de voorgrond de overgave sporen van de tram (OG) naar de rolwagens van de NS voor transport van de smalspoorwagens van OG naar de haven.
Hans
-
Dat zou er dan ongeveer zo uit moeten gaan zien:
Het ziet er nu zo uit, al heeft dat Bakkie er eigenlijk niks te zoeken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rds1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rds1_1.jpg)
Al jaren niet meer aan toegekomen.
Tja, alle kinderen de deur uit, maar inmiddels wel 3 kleinkinderen.... Druk, druk, druk.... ;D
Maar het begint weer te jeuken, ruimte zat immers.
-
Uithuizermeeden staat nog hoog op mijn verlanglijstje, maar dat is mede door een aantal andere projecten aardig ver naar achteren geschoven. Volgens mij is het één van de kortste stations in Nederland.
Zijn er tekeningen van het stationsgebouw? Zo ja, dan ben ik erg geïnteresseerd.
Wil wel bouwen aan Mei. (Dit begrijpen alleen Grunnegers: Mei=Uithuizermeeden)
-
Tsjong... straks is heel het spoorwegnet van de provincie Groningen in 1:87 verwezenlijkt. Dat kan de rest van Nederland niet zeggen ;D
Maar ja, d'r gaat immers niets boven Groningen!
Groet,
Jan
-
Nu nog wat Friesland erbij dan is het noorden redelijk uitgebeeld. Drenthe wordt al op een voortreffelijke wijze uitgebeeld door Fokko Veenstra en Theo Maris.
Erik
-
Ach, een stukje NFLS ben ik ook wel voor te porren. Een 450 met wat wagentjes erachter in het weidse Friese....
Hans
-
De NTM Groningen-Roden-Leek-Marum-Drachten. Van grote Henschels tot geel/grijze 2400, daar kan een heleboel!
-
Bij geel-grijs haak ik af, dat zijn niet mijn kleuren. ;)
Hans
-
Volgens mij zitten er nog wel foto's van Mooie Paal in het archief... ;)
NFLS en NTM zijn inderdaad ook wel leuk...
-
Mee eens. Dit is dan de max:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_248.jpg)
Als het al zo ver komt, dan is het al een concessie. Het houdt wel een keertje op. Geen geel/grijs in mijn tuin :-X
-
Helemaal mee eens, je moet ergens een grens trekken. Mooie Paal is alleen maar een wissel.... zat dan toch aan iets met net wat meer actie te denken, Berlikum of zo...
Hans
-
zo iets verzinnen ze ook alleen maar in het noorden mooie paal
wij lopen er gewoon voorbij
-
Ach, een stukje NFLS ben ik ook wel voor te porren. Een 450 met wat wagentjes erachter in het weidse Friese....
Hans
D'r was geen inzet van 450'ers op de Noordfriesche. Ze reden wel op de Drents/Friese lijn van de NTM naar Steenwijk-Oosterwolde.
grtz,
Wim
-
Ah, dat wist ik niet. Weer wat bijgeleerd :)
Hans
-
En heel lang op het Philips-lijntje tussen Groningen Drachten
-
Zo leer je elke keer wat bij Hans ;)
Gr. Klaas
-
Omdat het weer te grauw is om zelf mooie foto's te maken nog eentje uit het archief:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hpim1639.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hpim1639.jpg)
NS 7851 met kolenbak onderweg op het depot.
Hans
-
Dat zijn mooie plaatjes Hans!
-
Dank je! Zo heb ik er nog wel een paar.
Hans
-
Graag!!
Dit zijn plaatjes om van te genieten. (y)
Tinus.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2563.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2563.jpg)
Detail van de goederenloods.
Hans
-
Voorgaande foto is van een aantal jaren terug toen de loods nog in aanbouw was. Dit is hoe hij er nu bij staat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0003_19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0003_19.jpg)
en wat dichterbij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0004_18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0004_18.jpg)
Hans
-
Hallo Hans
Ik heb ook nog een paar foto's die ook op je station zijn genomen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2045.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2045.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2054.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2054.jpg)
Deze foto's zijn gemaakt in Hoorn 2011
Gr Jan
-
Misstaat helemaal niet, zo'n plan U. (y)
Hans
-
Dat is toch wel het treinstel dat ontbreekt bij de grootserie fabrikanten.... Mooi hoor!
-
Die foto van die wagon bij die loods ;D bijna niet van echt te onderscheiden :D
-
JA, die loods, wagon en hele omgeving, ziet er echt helemaal AF uit, prachtig (y)
-
Prachtig, vooral met die driemasters (y) (y) (y)
-
Dank voor alle positieve reacties, een stimulans om op deze manier verder te gaan. :)
Nog wat plaatjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0005_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0005_13.jpg)
Loodsje van weg en werken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0007_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0007_9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0008_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0008_7.jpg)
Een van de kolen loodsen aan de losweg.
Hans
-
mooie loodsjes ;D mag ik vragen van welk merk ze zijn? ;D
die wagons mogen nog wel wat viezer ;)
-
De loodsjes zijn 'North State Studio' producten... Zijn op dit moment niet meer op voorraad, bij voldoende belangstelling kan er wel weer één gemaakt worden.
Een variant op het bovenste loodsje is via Tilly models te bestellen (kleinere uitgave). Deze zijn aan de woldjerspoorlijn gebouwd.
Erik
-
Alles op de baan is eigen bouw van de originele bestek tekeningen. Beetje frutten met platen styreen, Slaters en Evergreen.
De kolenbakjes komen zo uit de doos, daar moet inderdaad nog wel wat vervuiling op.
Hans
-
De loodsjes zijn 'North State Studio' producten... Zijn op dit moment niet meer op voorraad, bij voldoende belangstelling kan er wel weer één gemaakt worden.
Dit gaat voor verwarring zorgen..... ;D
Hans
-
North State? Dat is toch een sigarettenmerk? Ik zie ook Kadeetjes hangen, dat geeft de burger moed :D
Groet,
Jan
-
Krijg daar anders weer motorsportideeen bij.
-
Het is de toevoeging studio die het hem doet... ;)
Op (on)regelmatige basis bouwen wij wel eens op commerciële basis voor derden, vandaar een aantal extra namen binnen het collectief waar wij ook gezamelijk aan deelnemen. Het heeft overigens niets met sigaretten te doen.
Erik
-
Nog wat plaatjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0012_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0012_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0013_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0013_2.jpg)
Wachterswoning 38 nabij de overweg.
Nog een product uit de North State Studio's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0017_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0017_1.jpg)
de kolenloods van de Gebr. Lommerts aan de losweg.
Hans
-
moet de wachterswoning nog verder gevoegd worden of is dit volgens voorbeeld? Ik kan met de woning in latere jaren alleen nog herinneren met een gepleisterde zijgevel (eind jaren 70)
Leuke loods... (y)
Erik
-
De zijkant is (ooit eens) te heftig gevoegd en onvoldoende schoongemaakt. Was één van de eerste bouwsels, een probeerseltje zeg maar.... :) Een pleisterlaag aan de zijkant ter camouflage is een uitstekend idee. De voorkant is nog niet gevoegd en aangezien het huisje al vast op de baan zit gaat hem dat waarschijnlijk ook niet meer worden...
Hans
-
De module op zijn kant zetten en dan het wandje voorzichtig voegen, lijkt me nog wel te doen... De gevel van pleisterwerk voorzien lijkt me een grotere klus.
Erik
-
Voor beide (pleisteren en voegen) zou de module op z'n kant kunnen (moeten), maar ik ben zo lui de laatste tijd.... ;D Denk een winterdepressie...
Hans
-
Zijn er tekeningen van het stationsgebouw? Zo ja, dan ben ik erg geïnteresseerd.
Wil wel bouwen aan Mei. (Dit begrijpen alleen Grunnegers: Mei=Uithuizermeeden)
Ik heb ergens tekeningen van het station Uithuizermeeden liggen Rob
Gr.Edwin
-
@Edwin, had jij nog de tekeningen van de meelfabriek van Moorlach, daar had ik nog wel belang bij.
Erik
-
Het afgelopen jaar is er vrijwel niets aan de modules gedaan. Na deelname aan een Fremo bijeenkomst begin dit jaar heb ik de modules opgestapeld en er niet naar om gekeken. Waarschijnlijk omdat het echt mooie weer op z'n retour is begon het toch weer te kriebelen. Heb een aantal modules opgesteld in m'n hobbyruimte en wil zo langzaam weer een begin maken met het afwerken van allerlei dingen die nog steeds niet af zijn. Vandaag een achteraf ingebouwde wisselverbinding, om de spelmogelijkheden te vergroten, geballast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_ballast_resize.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_ballast_resize.jpg)
Voor het ballasten gebruik ik "Chemsorb" een absorptiemiddel voor o.a. gemorste olie en/of chemicaliën.
Hans
-
Hans,
Chemsorb: voor de kleur (die ziet er prima uit) of voor de verwerking?
fred
-
Fred,
Vooral voor de kleur en de samenstelling. Ikzelf vind de kleur erg goed getroffen en ook de grootte van de korreltjes komt aardig overeen. Dit is overigens al erg oud spul, zeker een jaar of tien. Heb later nog wel eens een zak gekocht, maar dat was veel meer oranje van kleur en zonder voorbehandeling eigenlijk niet bruikbaar.
Hans
-
Heb de inrijkant van het station opgebouwd om wat aan de modules te kunnen werken. Vooral de moestuinen aan de linkerkant zijn nog erg kaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Inrijkant_resize.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Inrijkant_resize.jpg)
Plaatje vanaf de los- en laadweg met in de verte Post T.
Hans
-
Ben blij dat je de modules weer hebt opgesteld in jouw hobbyruimte.......! Hopelijk geen 'depressies' meer maar meer van al dit moois.......!
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'!
-
Nee, dat is wel achter de rug ;D. Gisteren begonnen met het aanleggen van de telegraaf kabels, de masten stonden er al een tijdje. Vanmiddag foto's.
Hans
-
De lichtomstandigheden zijn niet je van het, een eerste matige foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0013_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0013_3.jpg)
Voor de draden gebruik ik zwarte EZ line van www.berkshirejunction.com
Hans
-
Hans,
Hoe maak je dan de overgangen met de telegraaflijnen op de modulescheidingen?
dirkjan
-
Dirkjan,
De palen staan 30 cm uit elkaar en telkens op 15 cm van de rand van de module. In het stukje draad van ene naar de andere module maak ik telkens een heel klein lusje in het draad om een dun stukje rondhout. Dat haak ik daarna vast aan de uithouder aan paal op de volgende module, zie plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0014.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0014.jpg)
De knoopjes zeker ik met een heel klein drupje CA lijm.
Hans
-
Mooie oplossing, Hans! Kun je die EZ-line ergens in Nederland kopen?
-
Locomotion in Gasteren heeft het normaal gesproken op voorraad, zowel in zwart als bruin. Van te voren even bellen is wellicht handig.
Hans
-
Okee dank je, dat wordt dus even langs Gasteren de volgende keer als ik in 't noorden ben :)
-
Staat er ook al weer een tijdje en nodig toe aan een kleurtje, de ladingmal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ladingmal_resize.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ladingmal_resize.jpg)
Vanmiddag het potje groene verf proberen op te duiken.
Hans
-
Vanmiddag het potje groene verf proberen op te duiken.
Bewaar jij je verf dan in een zwembad ? ;D
vandaar dan ook zeker de term waterverf :-X
Ben benieuwd hoe dat eruit ziet nadat e.e.a. is "opgedroogt" :P
-
Gezien het weer zou dat helemaal geen slecht idee zijn ;D
Dat verven wordt niks meer vandaag. Bij m'n nieuwe aanwinsten zitten zoveel nog zelf aan te brengen losse onderdelen dat ik daar de rest van de middag wel zoet mee ben. De ogen worden namelijk ook wat minder merk ik... :(
Hans
-
Specsavers ??? ;D
-
Mooie oplossing, Hans! Kun je die EZ-line ergens in Nederland kopen?
GM&S verkoopt het ook.
-
Specsavers ??? ;D
Al geweest, maar het blijft behelpen.
-
De reden dat de ladingmal vandaag niet meer geverfd is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0010_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0010_2.jpg)
Voorzien van een hele hoop zeer kleine losse onderdeeltjes die je zelf nog moet aanbrengen.... Verder nog wat kleine herstellingen aan af fabriek verkeerd aangebrachte delen. Een leuk stammetje geworden, nu nog tractie (een 3700 is wat te fors ;D)
Hans
-
Netjes hoor (y)
Is een bakkie in t groen dan miss iets om dr voor te mikken ;)
-
Een bakkie in de reizigersdienst?? :o
Hans
-
Misschien om ze op een ander spoor te rangeren?
Mooi stelletje Hans, ik heb zelf dat soort coupérijtuigen nooit aangeschaft vanwege niet meer in mijn tijdperk, maar ergens heb ik daar wel spijt van... zeker nu jij er weer een stel op de catwalk zet.
Groeten,
Jan
-
Een bakkie in de reizigersdienst?? :o
Misschien om ze op een ander spoor te rangeren?
Die kant zat ik idd op te denken ;D
Als je preisers geen haast hebben dan kan je zoiets miss ook voor reguliere dienst invoeren ;D :-X
Zou effe niet weten wat je als reizigers loc ervoor zou moeten hangen
-
Dat van dat rangeren is een mogelijkheid. Jan, het is inderdaad een mooi stelletje. Inzetbaarheid is vrij beperkt, maar ik kon ze niet laten liggen.
Hans
-
mooie baan, mooie bouwwerken, kleinseries zo te lezen? is dit een module baan, die naar tentoonstellingen gaat?
-
Wim,
Wat bedoel je met kleinseries? De gebouwen maak ik samen met een paar collega bouwers. Samen bouwen we aan een aantal spoorlijnen in Noord-Nederland, zij het de laatste tijd in een wat lager tempo door andere bezigheden. Het depot van Delfzijl heeft al een aantal keren op een tentoonstelling gestaan, hier is ook een aparte vitrine voor.. De rest van de baan is naar mijn mening onvoldoende af en beschikt bijvoorbeeld ook niet over verlichting, fries en afgerokte poten, toch wel een vereiste voor een tentoonstelling vind ik.
Hans
-
Kan het daar helemaal mee eens zijn Hans (y)
-
hoi Hans,
Las het paginaatje of 3 terug bij die goederenloods en nog wat verder terug, vandaar, maar.. ik zie idd ook al zelfbouw, mooi gemaakt. En lekker noord nederland, ook wel mooi, verlichting, fries (of Fries) en achergrond is to do..
jullie zijn mooi bezig
-
Moeten we toch nog maar een keer een serie 5500 bouwen, kunnen we op alle stations prima gebruiken (een 6000 is al weer beperkt bruikbaar)
Erik
-
Moet, mits we een goede donorloc kunnen vinden, wel te doen zijn.
Hans
-
Via je draadje van de likstenen fabriek hier uit gekomen maar wat heb je mooi spul op de baan staan (y) Uit die periode ben ik ook op zoek naar uitbreiding GOLS stoom en oud diesel. Er bestaat geen GOLS stoom geloof ik al hoewel er een loc is geweest met het nummer GOLS 1, deze heeft alleen nooit dienst gedaan, wat daarmee gebeurt is weet ik niet. Maar locs uit die tijd zoals bv van de HIJSM.
Ga dit draadje ook nog eens doorlezen
-
Hans, er zijn erg mooie bouwpakketten van modelloco, die tot nog mooier te verfraaien zijn. De mijne ligt uit elkaar wat weer ruimte biedt voor verdere verfraaiing als verende buffers en een houten bufferbalk voor.
-
Huibert,
Weet ik. Locomotion in Gasteren heeft er een aantal staan en ik heb wel eens op het punt gestaan om.... Misschien in de toekomst, wil wel in dat tijdperk rijden.
Hans
-
Nog steeds iets van 170 euro?
-
200 pond....
-
Tja, witmetaal is zwaar..
-
Weer een keer een plaatje uit Delfzijl:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0001_79.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0001_79.jpg)
Laadkisten overslag.
Hans
-
Mooi sfeertje Hans! (y)
-
Zoekend naar wat anders kwam ik ook nog wat plaatjes van het depot tegen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00035_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00035_1.jpg)
Heb er nog wel een paar, maar die moet ik eerst wat kleiner maken om te kunnen uploaden....
Hans
-
Prachtig, zo'n sneltreinlok voor de loods van Delfzijl!
Om hebberig van te worden - door Haren hebben ze vast wèl gereden ;)
-
Dat denk ik ook. Staat hier bij gebrek aan iets wat er wel gereden heeft. In Dz pasten ze niet eens op de schijf....
Hans
-
En in jouw delfzijl wel?
-
Nee, ook niet :( Gewoon niet keren dus. Ondertussen de verkleiner aan het werk gehad:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00020_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00020_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00022.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00022.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00027_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00027_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00028_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00028_2.jpg)
Hans
-
ziet er chique uit.
-
ik zou de baan graag eens willen bekijken.
Staat tie binnenkort nog ergens op een beurs of show?
gr Jan
-
(y) (y) (y) erg fraai gemaakt, is ie idd keertje live te zien
-
Heb voorlopig geen concrete plannen / uitnodigingen om met Dz op stap te gaan. Misschien volgend jaar weer een keer naar een Fremo bijeenkomst. Het is ook niet echt een tentoonstellingsbaan door het ontbreken van de toebehoren voor een goede presentatie.
Hans
-
Ziet er schitterend uit, heb in m'n jeugd in DZ gewoond, van '65 tot '70 en daarna van '73 tot '76. Had toen m'n eerste baan, (nou ja, m'n vaders excuus om te bouwen ;D) maar heb toen nooit echt opgelet op het station. Ben er nu zo lang niet meer geweest dat ik nauwelijks meer weet hoe het er uitziet.
Walter
-
Hans, ik krijg een beetje slappe knieën als ik je Delfzijl zie (y) . Mooi is niet het juiste woord, dat woord schiet te kort.
Enne, toebehoren voor een goede presentatie, daar is toch een mouw aan te passen?
(PS; m'n moeder is geboren en getogen in Dz, dus ik heb er wel een emotionele connectie mee...)
-
Hm, nog meer Delfzielsters hier? ::) en dat voor zo'n klein stadje! (dorp eigenlijk...)
Het ziet er in ieder geval zeer fraai uit Hans! (y)
Gr Marco.
-
Enne, toebehoren voor een goede presentatie, daar is toch een mouw aan te passen?
Volgens mij is dat het voornaamste probleem niet. De vraag is meer wie je daar een plezier mee gaat doen.
Het is een prachtig station, omdat het op schaal is ook nog overweldigend groot en een feest om mee te spelen. Maar doordat het een kopstation is, kun je er niet makkelijk veel treinen overheen jagen. Het is dus lastig om een attractief tentoonstellingsbedrijf te draaien. Dat is geheel conform voorbeeld, maar de gemiddelde tentoonstellingsbezoeker vindt dat te saai en zal er weinig aandacht voor hebben. Tegelijkertijd heb je voor het rijden van die treinen ook nog eens een relatief grote crew nodig. Ook vraagt de omvang een groot vloeroppervlak op de betreffende tentoonstelling en kost het eveneens vanwege de omvang een grote transportinspanning. Voor wie doe je dat dan?
Interessant in dat kader is wellicht ook deze al wat oudere bijdrag over doelgroepen: klik (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35875.msg545212.html#msg545212)
Groeten,
Edgar
-
Ik ben het niet eens met bovenstaande, maar dat ter zijde.
Zou een 3700 met 3 assige tender wel passen op de draaischijf? dat scheelt toch weer een as.
Ik zou het niet vreemd vinden dat een 3700 in bepaalde gevallen Delfzijl zou bezoeken.
Gr.
Robbert Jan.
-
@hans-omBC,
Niet mijn tijdperk, niet mijn regio.....maar ik vind het wel een waanzinnige baan (y) Net het hele draadje even doorgelezen. Ik kan niet wachten op meer foto's.
Veel plezier met de verdere bouw.
Groeten Ruud B.
-
Nou, Karst' baan trok veel bekijks ondanks dat alles wat er reed steeds op de rails stond en alles uiterst langzaam en gecontroleerd reed. Dit Delfzijl heeft dezelfde elementen dus het is attractief genoeg lijkt me. Het is een Fremo baan, gezien de afwerking denk ik dat het 3 van de 5 categorieën wel zal bekoren, alleen de categorieën 'verzamelaars' en 'spelers' niet, maar dat zijn een beetje containerbegrippen.
-
Dank voor alle positieve reacties. Ondanks dat het station nog niet af is zijn er wel leuke foto's van te maken. Edgar heeft wel een punt. Delfzijl is zo groot dat je dat niet even voor een weekendje beurs of show in je stationwagen schuift. Het zijn minimaal twaalf modules van 1,20 meter lang met een breedte variërend van 50 tot 80 cm. Dat is dan nog zonder een schaduwstation, waarvan ik vind dat je dat voor een beurs- of tentoonstelling presentatie wel nodig zou hebben. Dan komt daar al het materiaal voor een leuke aankleding nog bij. Voor de bediening op een beurs heb je denk ik minimaal 3 à 4 man nodig, ook om daar je spullen een beetje in de gaten te kunnen houden. Voor mij alleen is het zeker niet te doen, vandaar dat het alleen nog maar op een beperkt aantal Fremo bijeenkomsten ingezet is. Dan is het bij een niet te drukke dienstregeling alleen te bedienen en hoef je je ook over je spullen geen zorgen te maken. Gert, wat bedoel je precies met "Fremo baan"?
Hans
-
Hans,
In de link was een indeling in 5 categorieën opgenomen, waaronder 'Fremo'ers' . Jij geeft aan dat Delfzijl geschikt is voor inzet in Fremo-verband, ik duid het dus even kortweg aan als 'Fremo baan'om daarmee aan te geven dat de categorie 'Fremo-ers' daarbij bediend worden.
Overigens, ik begrijp goed dat een baandeel als dit niet meer door één man te bedienen en in het oog te houden is. Aangezien dat de lol om es ergens te gaan exposeren / rijden met het hele spul nogal beperkt en ook je hulptroepen beperkt zijn zou je nog enkele vrijwilligers meer willen. Dat kan. Vraag maar aan Erik.
-
Oké, duidelijk. Delfzijl is inderdaad geschikt voor inzet bij Fremo, maar is in eerste instantie niet als "Fremo baan" gebouwd. Mijn doelstelling destijds was, na een slechte in aanbouw zijnde kopie van Dz te hebben gezien, om het station echt op schaal na te bouwen. Het enige "Fremo" aan het station is het eindprofiel van de splitsing zodat ik aan kan sluiten.
Wellicht zijn er in de toekomst mogelijkheden om een keer ergens op een beurs te staan. In het clubje van Erik zijn inderdaad wel een aantal enthousiastelingen.
Hans
-
Daarbuiten ook, hoor :-)
-
Nog maar een paar foto's dan :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0003_67.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0003_67.jpg)
Veeverlading met op de achtergrond de vertrektrein naar Hengelo
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0006_22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0006_22.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0007_18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0007_18.jpg)
Los- en laadweg
Hans
-
Prachtig, heerlijk sfeertje! (y)
Groeten,
Rienk
-
Zou een 3700 met 3 assige tender wel passen op de draaischijf? dat scheelt toch weer een as.
Robbert Jan,
Ik zal dat morgen eens bekijken. Heb echter alleen een 3700 met een vierassige tender. Is een 3 assige tender duidelijk korter, of staan de assen dichter bij elkaar? Iemand misschien afmetingen van voorste loopwiel van de loc tot achterste wiel van de tender?
Hans
-
hart voorste bogiewiel, hart laatste tenderwiel plm. 180mm.
-
Oké, bedankt. Morgen even meten.
Hans
-
ik wil best mijn 3 as tender (nieuw) ruilen met je 4 as ;D
-
Gave baan met erg mooie details. Ga zo door!
Gr Jason
-
Net de brug van de draaischijf gemeten, 188 mm. Daarna de 3700 met vierassige tender er op, helaas:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0001_84.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0001_84.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0002_81.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0002_81.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0003_71.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC0003_71.jpg)
Ik had de draaischijf destijds al iets groter gemaakt. In Delfzijl lag van origine een 13,5 meter schijf, ik had al voorzien dat dat erg krap zou worden al was dat ver voordat er een 3700 uit kwam. Indien de door Ingenium opgegeven maat klopt zou een drieassige tender dus moeten passen.
Hans
-
ik wil best mijn 3 as tender (nieuw) ruilen met je 4 as ;D
Hoho, je hebt mijn lok gekocht, maar nog niet de tender betaald... ;D (hint)
-
Zit je daar over in dan ;D
-
Afgelopen week voor het eerst in jaren met het station van Delfzijl (en nog een aantal Nederlandse stations) naar een Fremo bijeenkomst in Cloppenburg geweest. Heb een paar foto's gemaakt die denk ik wel leuk zijn om hier te laten zien.
(https://farm8.staticflickr.com/7778/27023358236_0ddcf994cb_b.jpg) (https://flic.kr/p/HaXLVA) (https://flic.kr/p/HaXLVA)
(https://farm8.staticflickr.com/7560/27023360656_6fc3c7c514_b.jpg) (https://flic.kr/p/HaXMDj) (https://flic.kr/p/HaXMDj)
(https://farm8.staticflickr.com/7584/26452717993_97863fe6f2_b.jpg) (https://flic.kr/p/Gix6sH) (https://flic.kr/p/Gix6sH)
(https://farm8.staticflickr.com/7747/27056147015_b40b2a3bdc_b.jpg) (https://flic.kr/p/HdRPTn)
[url=https://flic.kr/p/HaXP9J](https://farm8.staticflickr.com/7570/27023365726_d74fc731df_b.jpg) (https://flic.kr/p/HdRPTn[/url) (https://flic.kr/p/HaXP9J)
(https://farm8.staticflickr.com/7744/27023370206_0bd94d751b_b.jpg) (https://flic.kr/p/HaXQtY) (https://flic.kr/p/HaXQtY)
(https://farm8.staticflickr.com/7540/27023370676_e3a562c17b_b.jpg) (https://flic.kr/p/HaXQC5) (https://flic.kr/p/HaXQC5)
Inmiddels heb ik thuis de modules van Hengelo voor een groot deel neergezet en kan ik er op rijden. Daarnaast gaat er daar ook weer gebouwd worden. Wordt vervolgd in het KNZ Hengelo draadje.
Hans
-
Mooi stel, die DE-tjes. Als -als- ik ooit nog eens wat NL's ga doen, moet er zeker zo eentje komen. Een rooie.
Heb je in Delfzijl nog wat aan 't groen gedaan voor Clpb? Of is dat nog steeds zoals het was?
-
Ik heb alleen de module zijkanten aangepakt. Over de hele lengte telkens een strook 3 mm triplex gelijmd om de gaten van de voormalige handbediening te maskeren. Verven in de juiste kleur is ook niet gelukt. Het groen is nog verder nog steeds zoals het was of eigenlijk minder, want tijdens het transport is er e.e.a. verdwenen. Ook begint een deel van het groen te vergaan (ernstig te verkruimelen dus :().
Hans
-
Als Noorderling wist ik niet dat er zo'n bult spoor heeft gelegen in Delfzijl..
Wat een indrukwekkend stukje hobbykunsten. (y)
-
Hoi,
Ik zie op pagina 10 op een foto 3 x 2-assige vtg chloorwagens staan.
Welk merk zijn deze van?
Moooie wagentjes
groet jandcargo
-
Die zijn van Klein Modellbahn, artikelnummer 3372. Lastig te vinden, de mijne heb ik via eBay op de kop getikt.
Hans
-
Mooie foto inderdaad, met die drie Engelen.
Leuk dat je weer verder gaat met bouwen en verslag doen.
Groet,
Matthijs
-
Ja, maar zeer laag pitje hè ;)
Hans
-
Hallo hans,
bedankt. Ik ga op zoek
groten jandcargo
-
Had Delfzijl zo'n locloods???
Dit topic is het waard om even weer ontstoft te worden :D
-
Absoluut. Een 7 standige locloods met daarvoor een draaischijf van 13,5 meter en vanaf 1929 een vierstandige motorwagenloods voor de stalling van de omBC's die reden op het Woldjerspoor, de verbinding van Delfzijl naar Groningen via de Woldstreek. Het afstoffen vindt ook in de praktijk plaats. Vanaf 24 september zijn de modules van het tractiedepot te bekijken op de wisseltentoonstelling in het Muzeeaquariom in Delfzijl in verband met het 135 jarig bestaan van de spoorlijn Groningen-Delfzijl.
-
En de bouwer deelt handtekeningen uit?
Wolter
-
Indien gewenst ;)
-
Ha! Volgens mij is best een spontane mini-excursie van de noordelijke Beneluxspoorders te organiseren.
Wolter
-
Een bus vol bezoekers, daar is het museum vast heel blij mee ;D
-
Bus? Wat bus? Nog geen tien minuten lopen vanaf Station Delfzijl!
-
Nog geen vijf schat ik...
-
Inmiddels staan de modules van het tractiedepot in het museeaquarium in Delfzijl:
(https://live.staticflickr.com/65535/48804974052_81935df2d7_b.jpg) (https://flic.kr/p/2hmJfrS) (https://flic.kr/p/2hmJfrS)
De tentoonstelling over het 135 jarig bestaan van de spoorlijn tussen Groningen en Delfzijl is tot begin januari te bekijken.
-
Mooi, dan kom ik nog een keer naar het museum.
Afgelopen zondag treinde ik hoopvol gestemd naar Delfzijl, maar de ruimte van de tijdelijke tentoonstelling was keurig afgezet: deze zou nog worden ingericht. De naam Hans, met bijpassende achternaam, riep bij de dames van de receptie wel herkenning op ;D Ja, dat komt binnenkort, zeiden ze.
Binnenkort ga ik nog eens. En die treinreis is leuk. Je komt langs inmiddels wereldberoemde plaatsen als Loppersum en langs de lijn staan nog veel oude stations. En het landschaps is aardig, voor wie van ruimte houdt. Het goederenemplacement van Delfzijl wordt binnenkort gesaneerd. Op verschillende plaatsen ontbreken al stukken spoor en in wissels zijn de puntstukken soms al weggehaald. Opschieten dus, voor wie nog iets wil fotograferen.
Wolter
-
… in wissels zijn de puntstukken soms al weggehaald.
Niet overheen rijden dus.
-
Wat een prachtig resultaat dit! Erg mooi, complimenten Hans! (y)