BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Railhopper op 01 december 2012, 22:24:08
-
hallo froumgenoten,
MTE komt binnenkort met de buurlandrijtuigen ICR rijtuigen,
maar wat voor loc kan hier voor zowel Nederlands als duits, en als extra rijtuigen ?
hoop dat jullie antwoord op mijn vraag hebben.
MVGR Railhopper
-
Op nederlands gebied kan een 1100 ,1200,1300,1500,1600.
Eventueel kan ook een 6400 voor en achter. Dit is gebeurd tussen utrecht en hilversum.
Op duits gebied br 101,103 ,110,111.deze waren alle vanuit venlo naar keulen.
Als extra getuigen kan een plan w in blauw ,geel/blauw en zelfs beneluxuitvoering.
Plan e omgebouwd tot df.
Een dubbeldekker kan.
Een niet omgebouwd benelux ab is ook nog mogelijk.
Groetjes chris
-
Volgens LS Models (http://www.lsmodels.com/Pages/General_N/1990-1994_N.htm) heb je met een NMBS reeks 11 ervoor een trein naar Roosendaal in april 1994.
-
Weet iemand ook welke duitse loc er tot 1985 voor kan? En evt ook welk merk/artikelnummer er bij hoort. Ik zat zelf al te kijken naar een blauwe of creme/oceaanblauwe br110. Maar past dit ook tot 1985?
Groet,
Chris
-
Gromit,
Volgens Ls moet het dan wel een Lima reeks 11 zijn ;D ;D.
Tinus.
-
@ Chris80: Kijk eens bij LS Models (http://www.lsmodels.com/Pages/General_N/1983-1989_N.htm): juli 1983
-
Volgens Ls moet het dan wel een Lima reeks 11 zijn ;D ;D.
Die heb ik gelukkig ook nog. 8)
-
Ik zie hem staan, thanks!
-
Enkele leuke combinaties die in de praktijk tussen Venlo en Keulen regelmatig voorkwamen:
-Serie 103, zowel in creme/bordeaux als neurot. Ook de Touristik lok 103 220 heb ik enkele keren voor deze trein gezien.
-Serie 110, creme/blauw, neurot, verkehrsrot, maar ook loks in oud donkerblauw kwamen voor, ook nog na het jaar 2000.
-Serie 111, zeer regelmatig ook in de beige/oranje S-Bahn kleurstelling.
-Serie 101, ook de reclamelok 101 001 "Starlight Express" is enkele keren met deze trein naar Venlo gekomen.
-Serie 112.1 was eerder uitzondering dan regel, maar kwam soms ook voor.
Versterkingsrijtuigen tot in Keulen waren meestal ICR's, ik heb zelfs een keer een Benelux B in een trein in Keulen gezien.
Ook versterking met DB rijtuigen (creme/blauw) kwam wel eens voor, bijvoorbeeld tijdens de kerstmarkt.
Voor het popfestival Dynamo Open Air is er ook een keer stam versterkt met couchette rijtuigen van NS Internationaal in de donkerblauwe kleurstelling, ik weet uit mijn hoofd even niet meer wanneer dat precies was.
Mvg, Peter
-
Dank U DanK U (y) (y)
eventueel mogen foto's ook ;D
en genoeg keuze dus, ook nog naar België dat was ik ff vergeten :).
groet Railhopper
-
Met de Belgische serie 55 door België richting Luxemburg, klik hier (http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=belgium-files/198X/1986-XXX7)
-
http://www.flickr.com/photos/mijack1985/5096364277/lightbox/
http://www.flickr.com/photos/69195288@N07/6833696760
-
In Duitsland kan er ook een 140 voor.
http://www.flickr.com/photos/89959156@N06/8237696666/ (http://www.flickr.com/photos/89959156@N06/8237696666/)
Huub
-
Weet iemand ook welke duitse loc er tot 1985 voor kan? En evt ook welk merk/artikelnummer er bij hoort. Ik zat zelf al te kijken naar een blauwe of creme/oceaanblauwe br110. Maar past dit ook tot 1985?
Groet,
Chris
Hoi
Normaal gesproken zat er een 140 voor de trein. Een 110 of 110.3 was ook vrij normaal.
Een 111 in S-banhn kleur kwam ook wel eens voor, hoewel minder vaak.
Deze loks reden meestal met een paar silberlinge tot in Kaldenkirchen.
Een 103 tot 1985 kan ook wel eens voorgekomen zijn, maar heb ik zelf nooit mogen aanschouwen.
Bart
-
een 140 is ook niet verkeerd (y)
-
Hoi
Normaal gesproken zat er een 140 voor de trein. Een 110 of 110.3 was ook vrij normaal.
Een 111 in S-banhn kleur kwam ook wel eens voor, hoewel minder vaak.
Deze loks reden meestal met een paar silberlinge tot in Kaldenkirchen.
Een 103 tot 1985 kan ook wel eens voorgekomen zijn, maar heb ik zelf nooit mogen aanschouwen.
Bart
In de jaren '90 was een 103 zo goed als standaard voor deze rijtuigen, zelf onder andere met een 103 in TEE kleuren kunnen vastleggen bij vertrek uit Venlo.
-
http://www.flickr.com/photos/69195288@N07/6833696760
Ik dacht dat deze combinatie alleen met ICR4 uit 1988 kon worden gemaakt, door de aanwezigheid van een stuurstroomkabel. De MTE-ICR's zijn van de eerste serie volgens mij. Maar dat is meer iets voor de nummerfetishisten.
-
Een keer heb ik er een DB 120 voor zien staan in rode uitvoering met een wit slabbetje. Dit was in de jaren dat de trein van Eindhoven naar Keulen reed.
Mvg,
Marc
-
Ik dacht dat deze combinatie alleen met ICR4 uit 1988 kon worden gemaakt, door de aanwezigheid van een stuurstroomkabel. De MTE-ICR's zijn van de eerste serie volgens mij. Maar dat is meer iets voor de nummerfetishisten.
dat zou idd kunnen ???, ik dacht dit de eerste serie was.dus vergeef me als het niet zo is haha :).
ben heel benieuwd of het kan idd kan :), dus wie het weet mag het zeggen ;D
-
Vergeet niet dat er op zaterdag ook een trein uit (Zandvoort via) Haarlem naar Luxemburg en terug reed, in België getrokken door reeks 55.
Gebeurde allemaal tussen 1985 en 1995.
-
naar Luxemburg?
Met de Belgische serie 55 door België richting Luxemburg, klik hier (http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=belgium-files/198X/1986-XXX7)
;D
-
Voor een stam naar Luxemburg is het dan weer helaas dat LSM niet een combiset uitgeeft van een B met B(K)D.
-
Ik dacht dat deze combinatie alleen met ICR4 uit 1988 kon worden gemaakt, door de aanwezigheid van een stuurstroomkabel. De MTE-ICR's zijn van de eerste serie volgens mij. Maar dat is meer iets voor de nummerfetishisten.
uhm nee, nu moet ik even ingrijpen de ICR3 en 4 hadden stuurkabels voor de benelux, van de ICR1 en 2 waren er later een paar voorzien van een stuurkabel in de aanloop voor de BDs, toen de eerste BDs en zouden rijden waren er nog niet genoeg ICRm rijtuigen je zag toen tussen zwolle en roosendaal vaak combinatie's met "oud" tussen nieuw......en tot die tijd reden twee of drie stammen zoals op de foto in de spits tussen eindhoven en amsterdam centraal...
-
dus je kan er ook nog een BDs rijden ? of moet je de stam dan uit berijden naar 7 rijtuigen ?
en waren die BDs met airco ?
-
In de jaren '90 was een 103 zo goed als standaard voor deze rijtuigen, zelf onder andere met een 103 in TEE kleuren kunnen vastleggen bij vertrek uit Venlo.
Hoi
De vraag was tot pakweg 1985.
Later zat er inderdaad vanalles voor.
Bart
-
Mijn vraag was inderdaad tot pakweg 1985. Maar dat was dus voornamelijk een 110 of 140. En voor zover ik op foto's heb kunnen zien ook nog in diverse kleuren. Dan ga ik daar mooi naar op zoek :).
Groet,
Chris
-
Ja tot in Luxemburg, alleen dan met een CFL diesel als de NMBS 55.
Zelf verschillende keren met mee gegaan.
Zal eens kijken of ik er nog ergens foto`s van heb......
-
dus je kan er ook nog een BDs rijden ? of moet je de stam dan uit berijden naar 7 rijtuigen ?
en waren die BDs met airco ?
Nee, dat heeft niet zo gereden.
-
oke jammer ;D
-
En ik heb ze vandaag opgehaald :) wat PRACHTIG (y) (y).
Zoals ik al vroeg in het begin van het draadje wat kan er gecombineerd worden met deze wagens ??
zou graag foto's willen zien :), om te zien wat er allemaal wel niet mogelijk is :), ben benieuwd :).
-
Nou ik zou zeggen, zoek zelf eerst eens naar foto's: http://www.flickr.com/groups/nederlandsespoorwegen/pool/ (http://www.flickr.com/groups/nederlandsespoorwegen/pool/).
Zat te vinden.
dirkjan
-
Ik heb de volgende samenstelling naar aanleiding van de informatie die ik van Mispoes heb gekregen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Buurlandexpress.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Buurlandexpress.jpg)
1103 / 1118 (blauw met geelfront en blauw met gele neus)
BKD (LSM setjes van MTE)
A
B
B
B (plan W2 blauw met gele deuren)
mvg,
Sander
-
Dank U (y),
Rij je met 1 loc of met dubbel tractie?
-
uhm nee, nu moet ik even ingrijpen de ICR3 en 4 hadden stuurkabels voor de benelux, van de ICR1 en 2 waren er later een paar voorzien van een stuurkabel in de aanloop voor de BDs, toen de eerste BDs en zouden rijden waren er nog niet genoeg ICRm rijtuigen je zag toen tussen zwolle en roosendaal vaak combinatie's met "oud" tussen nieuw......en tot die tijd reden twee of drie stammen zoals op de foto in de spits tussen eindhoven en amsterdam centraal...
Ah, duidelijk, bedankt voor de nadere info!
-
Mijn vraag was inderdaad tot pakweg 1985. Maar dat was dus voornamelijk een 110 of 140. En voor zover ik op foto's heb kunnen zien ook nog in diverse kleuren. Dan ga ik daar mooi naar op zoek :).
Groet,
Chris
Hoewel je buurland ICR in eerste instantie met de grensovergang Venlo-Kaldenkirchen in verband zou brengen, reden er ook (lange) ICR combinaties als extra treinen ("krantentreinen" of kerstmarkttreinen) via Arnhem de grens over. In het boek "Het grensbaanvak Arnhem-Emmerich" staan hiervan voorbeelden op blz. 61, 62 en 79. De samenstelling van de "krantentrein" was 8 ICR (2A, 4B, BKD, A) en een buffetrijtuig.
De kerstmarkttrein op blz. 79 werd zelfs door een 143 met DR emblemen gereden.
-
ook dit is mogelijk :),
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20121216_104714.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20121216_104714.jpg)
-
Railhopper,
ik rij met 1 loc ervoor.
Ik kan zowel de 1103 als de 1118 hier voorzetten, vandaar dat ik beide locs op de foto's heb gezet.
mvg,
Sander
-
oke Bedankt Sander (y),
misschien dat aan beide kanten een loc stond of met dubbeltractie reed :).
-
Wat grootbedrijfplaatjes over de inzet van de sets van MTE. Opvallend is de wisselende samenstelling van de trein, er lijkt geen vaste volgorde in de stammen te zijn door de jaren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel___1115.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel___1115.jpg)
Boxtel - station
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel___1504_4_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel___1504_4_1.jpg)
Boxtel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Venlo___215_016_7_110.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Venlo___215_016_7_110.jpg)
Bij Venlo Bovenste Molen op een dag dat wegens werkzaamheden de spanning van de bovenleiding was gehaald.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam_CS___1636.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam_CS___1636.jpg)
Rotterdam CS
-
Ja tot in Luxemburg, alleen dan met een CFL diesel als de NMBS 55.
Zelf verschillende keren met mee gegaan.
Zal eens kijken of ik er nog ergens foto`s van heb......
Maastricht - Luik (verder dan Luik weet ik niet) ook met NMBS reeks 27.
Wel een mooie combi.
-
http://www.flickr.com/photos/spoorstad/5266317703/
http://www.flickr.com/photos/spoorstad/5266394226/
-
Moet er geen stuurstand achter?
-
Die waren er toen nog niet... Behoudens de beneluxstuurstanden zijn er trouwens ook geen buurland-stuurstanden geweest. De blauwe stuurstanden zijn er alleen gekomen voor de binnenlandse dienst, en zijn verbouwd uit gewone rijtuigen.
-
De BKD van MTE (94 002-1) is later omgebouwd tot stuurstand. :) Zie: Martijn Haman (http://www.martijnhaman.nl/typeicr_nummers.htm)
-
En daarmee zijn buurland toelating verloren.
-
Kan er ook niet plan E aan vast?
-
Ja, dat zou kunnen als je wilt.
-
Alle BKDs zijn toch omgebouwd tot Bs? 22 stuks zover ik weet.
-
Slechts deel, de anderen zijn BF of BD geworden, zie de site van Martijn Haman.
-
Alle BKDs zijn toch omgebouwd tot Bs? 22 stuks zover ik weet.
Nee, dat zijn de oude stuurstandrijtuigen van de Benelux. Het zijn 32 stuks BDs.
-
een stammetje in Keulen zoals deze set is uitgebracht voor de trein keulen venlo.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1984_04_25_keulen_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1984_04_25_keulen_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1984_04_25_keulen_4_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1984_04_25_keulen_4_1.jpg)
beide foto zijn gemaakt op 25-4-1984 tijdens een uitje met het nieuwsblad van het noorden.
mvgr Evert.
-
is ook leuk met een 111 :), vind alleen deze kleurstelling niet mooi
-
Kan er ook niet plan E aan vast?
Ik voeg er nog een Plan N en K aan toe...historisch misschien niet verantwoord, maar het staat wel mooi ;D
-
Ik maak een samenstelling van Plan E 1e klas. Twee keer 2e klas icr (MTE). En drie Plan W rijtuig.
Vraagje kan ik ook een plan W rijtuig , geheel blauw met gele deuren (LSM 44121 Amersfoortse) erachter hangen in deze samenstelling?
Groetjes Rob
-
De plan W 507 kan er zeker achter/tussen....ding is in 1982 op proef geschilderd.
-
een stammetje in Keulen zoals deze set is uitgebracht voor de trein keulen venlo.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1984_04_25_keulen_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1984_04_25_keulen_5.jpg)
mvgr Evert.
Leuke combinatie met die S-Bahn 111!
In de laatste jaren van de treinserie 1800 Eindhoven-Keulen (eind jaren negentig) bestond een stam ICR trouwens uit A - BKD - BKD - B.
-
inmiddels zijn ze ook bij mij gearriveerd. Moet toch wel zeggen dat ik lichtelijk teleurgesteld ben over de kleuren. De uiterst fraaie rijtuigen zijn helaas in de kleuren van het icrm gespoten, duidelijk veel te donker. de rijtuigen uit de eerste serie kleuren wat dat betreft een stuk beter.....
-
wat het rijtuig nog mooier maakt is de bestmmingsplaat ( ben ff de naam kwijt ) op de zijkant :)
-
Is dat kleurverschil in zo'n mate dat het ook opvalt als je geen eerdere uitgaven van de ICR's bezit (en ze dus niet combineert)? Ik vind de rijtuigen namelijk wel erg strak verder, en overweeg de aanschaf van een stammetje.
-
in het echt waren er ook wel kleurverschillen ;D
-
Ik heb geen idee of het te donker is, het stoort mij niet in elk geval.
Tis wel een stuk donkerder dan Plan W van Artitec.
Groet,
Chris
-
Ja goed, ze zijn donkerder. En ja: in het echt waren er na verloop van tijd ook lichte verschillen. Echter deze set beeldt de afleveringstoestand uit. Maar is het ook zo storend als je ze met zijn vieren inzet achter een NS of NMBS loc? Of denk je dan: hé, een stam ICRm's!?
-
Ik vind van niet, maar ja, toen de ICR's afgeleverd werden zat ik nog in de luiers :). Ik heb dus er ook geen herinneringen aan.
Groet,
Chris
-
Vraagje kan ik ook een plan W rijtuig , geheel blauw met gele deuren (LSM 44121 Amersfoortse) erachter hangen in deze samenstelling?
Volgens mij is die 507 een W2, kan niet in internationale trein, maar voor de rest prima te combineren.
-
Ik vind van niet, maar ja, toen de ICR's afgeleverd werden zat ik nog in de luiers :). Ik heb dus er ook geen herinneringen aan.
Groet,
Chris
ik heb die herinnering wel. In 1982 zag ik m'n eerste ICR BKD in een buurlandentrein te Amersfoort. Wat opviel was inderdaad de warmere gele kleur ten opzichte van Plan V, mat'54 etc. Wel degelijk goed gekozen dus voor een model in afleveringstoestand (y)
grtz,
Wim