BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Sikje248 op 14 mei 2007, 12:09:36

Titel: Philotrain 8600 + Fl. T3
Bericht door: Sikje248 op 14 mei 2007, 12:09:36
Hallo

Ik heb onlangs via MP een ombouwsetje van philotrain gekocht en een fl. t3 erbij. Nu ben ik op zoek naar wat meer informatie over de 8600 zoals bouwtekeningen en gedetailleerde tekeningen voordat ik aan de ombouw begin.
Wie kan mij helpen? :)

alvast bedankt en mvg. laurens
Titel: Re: Philotrain 8600 + Fl. T3
Bericht door: Gerke op 14 mei 2007, 12:24:25
Hallo.

Utrechts Archief? Waldorp en Tussen vuur en stoom zijn maar zéér karig met info.
Ik heb de mijne met die info gebouwd. Misschien heb je hier wat aan:

http://home.hetnet.nl/~f2hhanshobbyhoek/hhh_bzk_lurken_nl.html

Mocht je nog vragen hebben tijdens de bouw, hoor ik het wel. Heb je trouwens de HSM versie gekocht?  ;)

Grt,

Ger.
Titel: Re: Philotrain 8600 + Fl. T3
Bericht door: Sikje248 op 15 mei 2007, 14:22:34
Hee Ger

Bedankt voor de informatie.
Ik ga binnenkort wel even informeren bij het Utrechts archief, en de site helpt ook.
Het gaat vooral om welke klinknagels weg moeten en welke niet.
Hoe kom jij trouwens aan die nieuwe rookkastdeur? ziet er zeer mooi uit.

Heb de NS versie trouwens, HSM ging naar iemand anders :)

mvg. laurens
Titel: Re: Philotrain 8600 + Fl. T3
Bericht door: Gerke op 15 mei 2007, 14:39:11
Hallo Laurens!

Die rookkastdeur? Dat was mijn eerste styreen avontuur! Eerst twee plaatjes van 2mm op elkaar gelijmd, toen zo rond als mogelijk uitgeknipt en vervolgens in een slijpschijf asje geprikt. Toen op volle toeren laten rond draaien in mijn Proxxon en het geheel met vijl en schuurpapier te lijf gegaan. Net zolang tot alles paste/ mooi was.

Wat de klinknagels betreft: Ik weet niet of je het zover moet zoeken, want het model LIJKT op zijn hoogst op een 8600. Ik heb er wel een paar weg gehaald, aan de achterkant van het mcn-huis. Zo heeft de T3 bijvoorbeeld ook een exentriek te veel op de schuifbeweging. Wist ik ook niet, heb dat van een kenner vernomen. Ook klopt de schoorsteen niet; er hoort geen flens op te zitten aan de voet, maar ik heb die gelaten voor wat het was. Als je die gaat proberen weg te snijden loop je grote kans dat het mis gaat. Daardoor is ook de nieuwe rookkastdeur ontstaan: De knevels van de Duitse versie zijn dus echt niet goed weg te frezen. Was een ramp toen ik daarmee klaar was... Daarom heb ik maar voor deze rigoreuze oplossing gekozen.

Als je wil kan ik je wat extra foto's van mijn model mailen i.c.m. mogelijke info van het U.A. zou je dan een heel eind moeten komen. Laat het me maar weten.

Succes!

Grt,

Ger.
Titel: Re: Philotrain 8600 + Fl. T3
Bericht door: Sikje248 op 15 mei 2007, 19:19:18
Hallo Ger!

De foto's en extra informatie zou ik graag willen, mijn mail staat in mijn profiel. Bedankt!

Nee, ik dacht dat de kit meer klopte qua uiterlijk. Maar dan haal ik alleen die op de achterkant weg, zoals in de beschrijving staat.
Vond de beschrijving niet heel duidelijk, foto's zijn altijd duidelijker.

Goed idee, hoe je dat gedaan hebt met die rookkastdeur. Waarschijnlijk ga ik dat ook eens proberen binnenkort.
Afhankelijk van het resultaat zal ik kijken of ik de oude vervang ;D

Bedankt, ik zal mijn vorderingen wel even laten weten.

mvg. Laurens
Titel: Re: Philotrain 8600 + Fl. T3
Bericht door: arjen op 15 mei 2007, 19:43:27
Zo heeft de T3 bijvoorbeeld ook een exentriek te veel op de schuifbeweging. Wist ik ook niet, heb dat van een kenner vernomen.

Sterker nog: het is een totaal andere schuifbeweging. De T3 heeft een Allan-schuif, de 8600 het systeem Walschaerts (of Heusinger, zoals de Duitsers zeggen) met één contrakruk in plaats van twee excentrieken. Ombouwen is een hele klus; bij de Model Loco-kit van de BR 91.19 (Mecklenburgse T4) zat ooit een vervangend setje dat ongeveer correct was voor een 8600, maar ik betwijfel of dat nog is te bestellen.
Overigens is de rest van de Fleischmann T3 ook nogal afwijkend van de 8600. Het ideale recept zou zijn om het Fleischmann onderstel te gebruiken, de schuifbeweging van Model Loco, het machinistenhuis + waterkasten van Trix/Röwa/RaiMo en dan de ketel helemaal zelf maken....

Arjen (die de onderdelen al vele jaren in de kast heeft liggen en het ooit nog eens van plan is)
Titel: Re: Philotrain 8600 + Fl. T3
Bericht door: Simon Stenneberg op 15 mei 2007, 20:03:58
In RailMagazine heeft enige jaren geleden een heel goed artikel over de ombouw van een T3 met Philotrain-set gestaan.
Helaas zitten mijn RM's in de verhuisdoos, dus nazoeken kan ik even niet.

In het boek "Amsterdam Goederen" van Hans Kaas staan enkele foto's van de 8600'en.

Overigens lees ik over een HSM-versie, maar volgens mij kwamen de "Turken" van de SS...
Titel: Re: Philotrain 8600 + Fl. T3
Bericht door: Gerke op 15 mei 2007, 21:17:46
Klopt, de "Turken" stonden op vooraad bij Hohenzollern. Ik citeerde even letterlijk de advertentie tekst. Er werden namelijk twee ombouwsets tegelijk aangeboden. Vandaar. Het was inderdaad SS.  :-[

Extra info komt morgen!

Grt,

Ger.
Titel: Re: Philotrain 8600 + Fl. T3
Bericht door: Sikje248 op 16 mei 2007, 14:46:34
Hallo
Bedankt allemaal voor de informatie.
Het was inderdaad de Staatsspoor versie...

Weet trouwens iemand welk nummer van RM Simon het over heeft?
Dan kan ik deze nabestellen.

Nu maar eens gaan bouwen, zal zodra het wat gevorderd is wat foto's plaatsen.
mvg. Laurens
Titel: Re: Philotrain 8600 + Fl. T3
Bericht door: Carel Ruysink op 16 oktober 2019, 16:44:06
Mosterd na de maaltijd??
Artikel stond in RM maart 1995k en later ook een in RM december 2012.

Carel