BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Falkenberg op 14 augustus 2012, 21:33:14
-
Na een wat lauw ontvangen vakantietrein uit 1962 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45366.0.html) hier nu een nieuwe poging voor een trein uit die tijd die met een aantal goed verkrijgbare modellen na te bootsen is. De Riviera Express in de zomer van 1962 bestond op het nederlandse deel uit 5 wagens, 3 nederlandse (stalen D, plan N, plan K), een CIWL en een italiaanse AB. Een leuke trein die op de meeste banen past. In Oberhausen werd de trein nog een stukje langer en in Italië gingen veel wagens naar verschillende bestemmingen.
(http://nh-finescale.nl/bnls-images/D68 1962 Riviera Express.jpg) (http://nh-finescale.nl/bnls-images/D68 1962 Riviera Express.jpg)
dirkjan
er zit nog een klein foutje in t plaatje, wordt zsm gecorrigeerd
-
(y) toe te juichen initiatief Dirkjan!
grtz,
Wim
-
Leuke trein om na te bootsen. Wat kwam er in Oberhausen aan wagons bij en welke loc trok hem door Midden- en Zuid-Duitsland?
Groet,
Ruud
-
V200 vanaf Arnhem en dan achter een E10 verder?? ???
-
Vanaf Oberhausen kwam er het volgende bij:
ABm | DB | 1/2e klas |
WR | DSG | restauratie |
Bm | DB | 2e klas |
Dan de stam uit Amsterdam
en dan:
Bm | DB | 2e klas |
Bm | DB | 2e klas |
Bm | DB | 2e klas |
Bm | DB | 2e klas |
Bc | FS | couchette 2e klas |
WLAs | CIWL | 1e klas slaaprijtuig |
WLAB | CIWL | 1/2e klas slaaprijtuig |
Dus daarmee meteen een flinke trein
Lok is in Oberhausen waarschijnlijk zoals Sneek aangeeft een E10 tot Ludwigshafen (kopmaken) en daarna weer een E10 tot Basel.
dirkjan
-
Waren de FS rijtugien in 1962 al grijs? Wanneer was het tijdperk bruin en bruin creme dan?
Jeroen
-
Dank je wel, Dirkjan, voor dit snelle en adequate antwoord.
Groet,
Ruud
-
Dirkjan,
Per ongeluk je vakantietrein gemist, maar deze neem ik zeker mee in de verzameling! ;D
Goed initiatief! (y)
Groet Paul
-
Jeroen,
Inderdaad moet de FS castano kleur hebben, dat krijg je als je als tp4 man een tp3 trein samenstelt :)
Kleuren van de FS vind je hier (http://www.miol.it/stagniweb/carrozz1.htm)
Plaatje krijgt dus nog een update, juiste wagen is de ACME 50131, ABz in castagno
Dirkjan
-
(y)
Jeroen
-
het plaatje is aangepast
-
Lijkt er een beetje op. Daar de bruine FS vanwege een technisch mankement buitendienst gesteld is, is deze vervangen door een groene bolkop van de NS. Ook waren er geen 1200-en meer voorhande en is een 1300 als tractie gesteld. 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1755_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1755_3_1.jpg)
-
Mooie combinatie in model!
Groet,
Ruud
-
Dirk Jan,
Wederom om te smullen,
Wat betreft de Italiaan, in 1962 kon dat ook nog een twee kleuren bruin exemplaar zijn.
Het Castano werd eind jaren 50 ingevoerd en de Italianen waren niet zo snel met doorvoeren.
(info ACME).
De plan K'van elotrain, wordt die al uitgeleverd?
Weet jij (of iemand anders) of ze nog wat aan die iets te dikke handgrepen en tredes hebben gedaan?
-
even geduld, dan kan je het zelf constateren. De Kaas zitten in rustig vaarwater onderweg naar huis!!! :)
-
Op Seinarm.nl staat ook een riviere maar dan net wat uitgebreider.
http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamplanK.aspx
Er zit een DB post en een DB D extra in.
Dit maakt de trein voor mij erg interessant.
Naar ik aanneem is dit het juiste type post:
https://philatelie.deutschepost.de/Modelle/Bahnmodelle/Massstab-H0/Bahnpostwagen-Post-4mg-bl-26-Epoche-III-H0-GS.html
-
Het ZpAR van zomer 1962 laat geen Post zien.
Nu kan het zijn dat er op het NS traject eentje in zat tot bijvoorbeeld Arnhem maar dan is het zeker geen DB Post.
Een VRM van dezelfde trein zal dat moeten aantonen.
Aangezien Dirk Jan hem ook al zonder Post heeft weergegeven acht ik ook die kans klein.
-
Laat ik nu toch een foto gevonden hebben van de betreffende trein
http://www.geheugenvannederland.nl/?/en/items/SPOOR01:KB-FOTO-16922 (http://www.geheugenvannederland.nl/?/en/items/SPOOR01:KB-FOTO-16922)
Geen spoor van een Post, wel een U-Hansa ipv een Ub
-
In de 1958-variant van deze trein (zie Seinarm (http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlan-k)) zijn ook nog 2x een DB Bc en 1x een DB B toegevoegd. Weet iemand welke modellen hiervoor in aanmerking komen?
-
Voor de ligrijtuigen kun je Rivarossi HR4025 gebruiken, een 12-ramer in het groen met oude deuren.
Voor het zitrijtuig 2e klas een tijdperk III versie van de B4üm uit de gruppe53, die zijn wel door meerdere fabrikanten uitgebracht (Rivarossi, Piko, Roco, LS models etc)
-
En de loc is tot Arnhem natuurlijk een V200. Tot de elektrificatie in 1966 reed de DB tot Arnhem.
-
Of een P8 tot Arnhem vanaf Oberhausen, zo staat tenminste de Rivièra express afgebeeld op de doos van de gelijknamige ACME set.
-
Inderdaad, ook P8 (zeker tot in 1965 nog).
-
Ik was zelf nogal verbaasd toen ik die foto zag, niet gedacht dat een dergelijke machine gebruikt werd voor een hoogwaardige trein als de Rivièra Express. Aan de andere kant wordt de P8 ook wel manusje van alles genoemd, die bijnaam is dus niet voor niets.
-
Of een P8 tot Arnhem vanaf Oberhausen, zo staat tenminste de Rivièra express afgebeeld op de doos van de gelijknamige ACME set.
Foto op Märklinfan.com: http://www.marklinfan.com/public/Piero%20Chionna/p8riviera.jpg
-
Als je de info op "Welt der Modelleisenbahnen.com" mag geloven (en dat doe ik) zat er naast de 2x Bc en B ook nog een AR in de trein (Zomer 1958).
Overigens allen tot Arnhem.
De 2 x Bc dan maar weer 2x per week (Sa/So en Do/Fr) en in een beperkte periode (tot 31 okt).
Dus:
B4ümg Karslruhe - Arnhem
AR4ümg Karslruhe - Arnhem
Bc4ümg Milaan - Arnhem
Bc4ümg Milaan - Arnhem
en dan de stam naar Amsterdam
Gertjan
-
Foto
(y) scherper dan op de doos van ACME.